Marokkaanse meisjes:‘Als ik maar van hem houd, komt het goed

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Lodewijk Nasser

Marokkaanse meisjes:‘Als ik maar van hem houd, komt het goed

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Za Feb 03, 2007 10:11 am

Marokkaanse meisjes / ‘Als ik maar van hem houd, komt het goed’

Marokkaanse meisjes
door Dorien Pels

Op Marokko.nl gaat het meestal over liefde en relaties. Marokkaanse meiden emanciperen zich digitaal. De jongens blijven achter.
Met de jongens die om tien over vier het Montessori College Oost in Amsterdam verlaten, is niet over de toekomst te praten. Kinderen krijgen, daar denken ze nog niet aan. „Ik achter de kinderwagen? Ga weg man!” Net zo min over verdeling van werk en zorg. „Parttime? Nee, gewoon vijf dagen. Veel geld verdienen voor mijn vrouw en kind.” En weg zijn ze, hard lachend.

Hun schoolgenoten Mirjam Tanout (15) en Jamilla Zerrouch (14) willen daarentegen best even praten. Zij zijn van plan later werk en kinderen te combineren. Nu al merken ze dat niet alle jongens dat zien zitten. Daarom zijn ze het erover eens dat je beter nog voor de relatie serieus wordt, je kaarten op tafel kunt leggen. „Niet nu, maar als ik zestien ben zeker”, zegt Mirjam. „Ik wil meteen weten of hij modern denkt en of ik dat anders nog kan veranderen.”

Marokkaanse meisjes emanciperen heel snel, constateert E- Quality, kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit. De jongens blijven echter achter. Onder alle jongeren zijn jongens conservatiever dan meisjes, en bij Marokkaanse jongeren is dat verschil nog groter. Dat emanciperen gebeurt voor een groot deel chattend op internet: eindeloos zijn de gesprekken op de digitale ontmoetingsplek Marokko.nl over liefde en relaties.

Marokko.nl wil deze discussies nog verder aanzwengelen. Met de Nederlandse Gezinsraad, die sinds kort is gefuseerd met E-Quality, zetten de sitebouwers het onderdeel www.wensenengrenzen.nl op, een apart deel van Marokko.nl waar jongeren discussiëren over hun toekomst.

Voor E-Quality was het motief dat Marokkaanse meisjes met hun vooruitstrevende wensen tot nu toe het onderspit delven: terwijl het totaal aantal vrouwen op de arbeidsmarkt stijgt, daalt het aantal werkende allochtone vrouwen juist. Of dat nu helemaal de schuld is van de jongens, of dat de meisjes zelf ook van gedachten veranderen, is niet bekend. Wel is zeker dat zij er samen uit moeten komen: bijna alle Marokkaanse meisjes zijn op zoek naar een partner die net als zij moslim zijn. Zo ook Jamilla: „Van mij mag hij best tegen zijn vrienden zéggen dat hij zo’n goede vrouw heeft die al het huishouden doet. Maar hij moet intussen wel net zoveel doen als ik.”

Naast ’wensen en grenzen’ voert E-Quality ook het project ’jongleren’ uit, beide gesubsidieerd door het ministerie van Sociale Zaken. Op scholen gaat E-Quality jongeren erop wijzen dat, ook al is de liefde nog zo pril, het belangrijk is om te praten over later.

De meeste mensen hebben zeven jaar een relatie met elkaar als het eerste kind geboren wordt. Nog steeds is het dan meestal de vrouw die het grootste deel van de zorg op zich neemt; slechtst enkele procenten van de echtparen verdeelt werk en zorg gelijk.

Mirjam en Jamilla en ook Ahlem (16) en Hajar (16) zijn moderne meiden van Marokkaanse komaf en alle vier fervent Marokko.nl-bezoekers. Ahlem, strakke spijkerbroek en geblondeerde lange haren, wil advocaat worden, haar vriendin Hajar – modieus gekleed met hoofddoek – iets in de zorg. Hajar: „Het is goed om meteen als je verliefd bent hierover te praten. Anders is het te laat.” Ahlem: „Ik ga natuurlijk niet jaren studeren om thuis te gaan zitten.”

Niet alleen tieners vinden elkaar op Marokko.nl, ook de dertigjarige Najat Abdellaoui is er dagelijks. Ze weet zodoende wat er leeft onder de duizenden jongeren die allemaal onder pseudoniem op de forums met elkaar praten. Veel jongeren worstelen met hun verwachtingen. „Meisjes denken romantisch: als ik nou maar genoeg van hem houd, komt het vanzelf goed”, zegt Abdellaoui, die columns schrijft op de site. „Dat kan tot drama’s leiden. Meisjes die zo’n romantisch beeld van het huwelijk hebben dat ze zodra ze achttien zijn beginnen aan huisje-boompje-beestje. Ik zie dat soms op Marokko.nl binnen het jaar mislopen.”

Zelf heeft Abdellaoui een ’importbruidegom’. Ze ontmoette haar Arabische man in Marokko. „Ik heb in Nederland echt goed om me heen gekeken. Ik kwam erachter dat ik geen Berber wilde, maar iemand met een Arabische achtergrond net als ik. Die waren er niet veel in de stad waar ik opgroeide.”

Cruciaal was dat haar man dezelfde kijk heeft op de verdeling van arbeid en zorg. „Ik wist al vroeg hoe ik het wilde. Mijn man en ik werken allebei vijf dagen en we hebben een tweeling van vier jaar.”

Het blijft wel knokken, zegt Abdellaoui. „Dat lukt allemaal omdat ik het per se wil. Maar ik kan met best voorstellen dat een ander het eerder opgeeft. Het kost veel moeite en veel plannen.’ Ze werkt in de chemische industrie, altijd tussen de mannen. Tijd om zich met haar Marokkaanse achtergrond bezig te houden heeft ze alleen in de avonduren en daarom zijn haar virtuele vriendinnen op Marokko.nl een uitkomst.

In haar columns kan ze haar gedachten kwijt over emancipatie van moslima’s. „Mijn overtuiging is dat de grote verschillen in opvattingen tussen jongens en meisjes van nu niet meer kunnen worden gladgestreken. Die zullen tot problemen leiden. Maar hopelijk voeden de vrouwen van nu hun zonen wel op met het idee dat het normaal is om als man ook te zorgen. Ik doe dat ook, nu al helpen mijn jongetjes om de tafel te dekken.”

Marokko.nl: ’Je moet kunnen koken’
Soumia (vrouw): ’Wie een prins wil vinden moet veel kikkers kussen.’

Wayagher (man): ’Mijn motto is meer: zorg dat je eerste kikker een goede kikker is.’

SchattigMeisjee (vrouw): ’Dat is de bedoeling ja, maar dat lukt haast niemand.’

Streetfighter (man): ’Wie een prins wil vinden moet zwijgen en kunnen koken.’

Lella Najat (vrouw): ’Ja, ga maar snel leren hoe je een marmita (gerecht met schapenvlees, red.) moet maken en hoe je het toilet schoon moet maken. Reken maar dat je binnen no time een vrouw zult vinden.’

Zomaar een van de honderden discussies die op een doordeweekse dag gaande zijn op Marokko.nl - bijna allemaal over liefde en relaties. Het is eigenlijk gewoon een grote huwelijksmarkt, zegt Gijs van Beek van Marokko Media. „We hebben onder Marokkaanse jongeren een dekking van bijna honderd procent. Dat zijn er nu 80.000 tussen de 15 en 25 jaar.”

Vrouwen en meisjes zijn goed voor diepgaande gesprekken, een levendige uitwisseling van de meest fantastische verhalen, de jongens doen ook wel mee, maar zijn toch vooral op de grap- en versiertoer.

De site is in 2000 opgericht door twee Marokkaans-Nederlandse jongens, Redouan Salmoun en Khalid Mahdaoui. Van Beek is erbij gekomen om maatschappelijke discussies aan te zwengelen en contacten aan te gaan met andere organisaties.

Een andere druk bezochte site is Maroc.nl - waar het meer over politiek en religie gaat. „Maroc.nl is niet zo groot als onze site. Als daar 500 bezoekers zijn, zijn er bij ons 3000.”

Juist onder Marokkaanse jongeren is er een grote behoefte aan zo’n ontmoetingsplek. „We hebben ook geprobeerd een website op te richten voor Turkse jongeren in Nederland maar dat is lastiger. Die groep is klein en vaak gebruiken zij het Latijnse schrift om mee te praten op sites uit Turkije zelf. Marokkaanse jongeren hebben vaak alleen Nederlands als schrijftaal en zijn heel actief op het internet. Ze hebben vaak ook een eigen profiel, een soort contactadvertentie. Ik denk dat je kunt stellen dat Marokkaanse jongeren graag nieuwe dingen uitproberen.”

Van Beek denkt dat de site een belangrijke bijdrage aan de emancipatie van Marokkaanse vrouwen levert. „Onder de meiden zit veel talent. Hier komen slimme meiden die veel te weinig in beeld zijn.”

www.marokko.nl
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 8:43 pm

Als het zo zit met die jongens trouw ik met een Nederlander.........:P

Ik ben blij omte zien dat marokkaanse meisjes zo goed voor zich zelf opkomen. Trouwens tis erg gezellig op marokko.nl huwelijken relaties en liefde echt geweldig en super gezellig.

Emancipatie is volop aan de gan, dat merken we maar weer.

Waren de jongens maar zover. :(
Life is a bitch. Ze is weer terug.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 8:49 pm

Waren de jongens maar zover.
dat gaat nog heeeel lang duren denk ik...
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 8:52 pm

dat gaat nog heeeel lang duren denk ik...

Echt he.....zeker als ze denken dat ze altijd beter zijn dan vrouwen en helaas is dat iets wat ze altijd van hun ouders zullen mee krijgen.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 8:54 pm

jep.. zie ik helaas ook in de kringen waarin ik me begeef

vraag me af wat er voor nodig is totdat ze zien dat het niet alleen om hun draait...

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 8:58 pm

Serieus daar heb je echt een punt.

Wat ik ook echt belachelijk vind is dat die mannen denken er gewoon mee weg te kunnen komen en de vrouw de gehele opvoeding te laten verzorgen.

Correctie het haat zaai gedeelte wordt vaak door de man verzorgd.

Maar goed ze komen er toch mee weg. Als ze hier geen vrouw kunnen vinden die voldoet aan hun eisen dan halen ze er wel eentje die analfabeet is uit het noorden van marokko in de bergen.

Echt triest.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 9:04 pm

ja ik meende het ook

ik wacht op de tijd dat de moslima's (en eigenlijk ook de andere allochtonen :oops: ) hun mannetjes weigeren en overstappen naar andersgelovigen. al was het alleen om de betere behandeling...

misschien dat het dan tot hun doordringt dat je meisjes neit als dieren kunt behandelen

Maar goed ze komen er toch mee weg. Als ze hier geen vrouw kunnen vinden die voldoet aan hun eisen dan halen ze er wel eentje die analfabeet is uit het noorden van marokko in de bergen.
dat is het probleem met veel allochtonen. zo lang het maar mooi en dom is, dan is alles goed... een meisje zou toch es na denken en haar eigen weg willen... :roll:

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 9:12 pm

ik wacht op de tijd dat de moslima's (en eigenlijk ook de andere allochtonen Embarassed ) hun mannetjes weigeren en overstappen naar andersgelovigen. al was het alleen om de betere behandeling...

Echt hè!

Dit is 1 van mijn redenen dat ik Islam voorgoed verlaten heb. Ik moet je wel zeggen tis erg moeilijk geweest voor mij.

Verder is het ook zwaar moeilijk voor een echt Marokkaanse erg moeilijk om met bijvoorbeeld een hollander te lopen over straat. Een neger is het absolute grens.

Nu kan ik lekker lopen met wie ik wil, toch blijft het moeilijk en dat door anderen.

Die arme vrouwen worden gewoon in de maling genomen. Ik wil gewoon een eerlijke relatie en niet de relatie die de islam beschrijft.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 9:18 pm

goed zo :wink:

Verder is het ook zwaar moeilijk voor een echt Marokkaanse erg moeilijk om met bijvoorbeeld een hollander te lopen over straat. Een neger is het absolute grens.
ik ken het.. maar ja, als het niet kan, dan kan het niet. ik zou het niet kunnen volhouden, niet bij een marokkaan en om eerlijk te zijn ook niet bij een syrier :oops:

Die arme vrouwen worden gewoon in de maling genomen. Ik wil gewoon een eerlijke relatie en niet de relatie die de islam beschrijft

die vrouwen van uit die landen zeker. gewoon triest dat ze hun leven opgeven om hier een slavin te moeten zijn.

de meisjes die hier wonen zijn snel verblind. een knappe kop of een mooie auto en klaaaarrrr: hij is ineens de ware :roll: subhanallah

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 9:26 pm

Echt he en check het hypocriete.

Van uit de Islam en opvoeding bepaalt een marokkaanse jongen (velen echt heel veel van hen)

En een aantal van die jongens zetten hun vrouw, die overgevlogen is van andere land, gewoon achter de ramen........... voor het geld.

Maar wee o wee ze haar mond open doet ofzo....de man is de baas.

En geloof me wat ik hierboven beschrijf komt heel veel voor. Voorbeelden: De 4 grote steden.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 9:33 pm

ja zitten veel viezerikken tussen :(

weten totaal niet hoe ze met mensen om moeten gaan...

is toch sneu? de meeste worden hier geboren en groeien hier op. ik vind het belachelijk dat ze dat denken, maar nog veel erger dat het goed gepraat wordt... :evil:

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 10:51 pm

Dat vind ik ook. Ik heb zoiets van je woont in Nederland en het minste wat je kunt doen is je vrouw respecteren, want ja dat hoort echt bij de Nederlandse samenleving.

De man heeft gene recht op respect van de vrouw als hij zelf niet in staat is het respect te leveren. Dat is gewoon geen goed en normaal evenwicht en als Nederlander heb ik toch echt wel het recht om dat te zeggen, geloof of geen geloof.

Ik vind het gewoon jammer om hen zo te zien echt msekien geen grap :(.

Als ik ga trouwen he...oooit, dan wil ik veel kinderen, maar never en nooit met zo'n man doe mij maar ene lieve westerse warme man dan een koude brute gast. (tis gewoon bijna niet mannelijk te noemen)

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 11:01 pm

precies :( ik snap je helemaal

dit heeft niets met geloof te maken. je behaldelt mensen niet als dieren en klaar... wat je ook bent en hoe je er ook uit ziet

er zijn meer dingen die ik niet mag binnen culturen als de onze hayat. er zijn zo veel dingen die veranderd moeten worden. achterhaald en gewoonweg belachelijk soms :(

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 11:06 pm

Klopt meid. Het cultuur dat wij kennen is op zoveel gronden oneerlijk. Mijn grootste hekel gaat uit naar het kleinste echt allerkleinste dingetje 'roken'.

Als een man rookt------------------> heel normaal want ja het is een man.
Als een vrouw rookt---------------------> wajow wat een hoer......

Dit slaat dus echt nergens op. Dat geeft die hypocrisie goed weer.

In hun koran staat duidelijk echt heeel erg duidelijk dat je geen dingen mag dien die levens bedreigend zijn. Roken dus.

Maar er staat niet dat een man of een vrouw het niet mag doen. Maar gewoon algemeen.

En omdat de koran zo man liefhebbend is denken al die mannen dat het heel normaal is als zij het doen, maar dat de vrouw een hoer is als ze het doet.

Silly

Berichtdoor Silly » Wo Feb 07, 2007 11:10 pm

echt heh...

ik heb een beetje heel erge hekel aan roken :oops: maar ik snap wat je bedoelt.. of allebei.. of geen. maar ga niet zo dom uitzonderingen zitten maken :S

maar ik mag het systeem ook niet, het is niet iets van de koran. het is in het algemeen. het feit dat meisjes (ook bij christenen helaas :() worden gezien als huisvrouwtjes met een rits aan kinderen. en een man als kostwinner, en "beschermer" :roll:

het allerlelijkste: dat de man een vrouw mag kiezen (op wat hij belangrijk vindt) en dat de vrouw dan (zeker als ze neit zo jong meer is) onder zo'n sociale druk komt, dat ze bijna wel "ja" moet zeggen :S

Ketter

Berichtdoor Ketter » Wo Feb 07, 2007 11:11 pm

Hayat schreef:Maar er staat niet dat een man of een vrouw het niet mag doen. Maar gewoon algemeen.

Meer nog, Hayat.

De Koran is gericht aan mannen, niet aan vrouwen. Als je goed leest staat er een paar keer in "en laat je vrouwen..."

In principe is het de plicht van de man om ervoor te zorgen dat zijn vrouw de regels naleeft. Dat is ten slotte de definitie van voogd: iemand die opvoed, de zaken waarneemd voor een ander en zorgt dat deze de wettelijke voorschriften respecteerd. (Als je het zo bekijkt hebben alle verzen waarin vrouwen voorkomen plots veel meer zin).

Dus in de éérste plaats mag de man niet roken.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Do Feb 08, 2007 1:56 pm

Ik wil gewoon een eerlijke relatie en niet de relatie die de islam beschrijft.

Nu ga je fout! Als er namelijk een geloof is die gebasserd is op eerlijkheid dan is het de Islam wel.

Je weet dondersgoed dat een relatie hebben in de Islam haram is.
Een vrouw/man mag geen relatie aangaan, noch afspreken.

Wat jij zegt kan dus niet.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Do Feb 08, 2007 1:59 pm

Hayat schreef:Echt he en check het hypocriete.

Van uit de Islam en opvoeding bepaalt een marokkaanse jongen (velen echt heel veel van hen)

En een aantal van die jongens zetten hun vrouw, die overgevlogen is van andere land, gewoon achter de ramen........... voor het geld.

En geloof me wat ik hierboven beschrijf komt heel veel voor. Voorbeelden: De 4 grote steden.

Jeetje, wat lul jij nu uit je nek.
Je weet dondersgoed dat ook dat niet mag in de Islam.
Een man moet zijn vrouw goed behandelen, en denk niet dat een echte praktiserende Moslim zijn vrouw achter de ramen zou zetten.

Hoererij,gokken,alcohol zijn allemaal dingen die bij de grote zonde's horen.

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Silly

Berichtdoor Silly » Do Feb 08, 2007 3:02 pm

chaimae.. jij weet dondersgoed dat die laatste 2 posts van jou leugens zijn :wink:

Als er namelijk een geloof is die gebasserd is op eerlijkheid dan is het de Islam wel.
is echt om te janken meisje..

Een vrouw/man mag geen relatie aangaan, noch afspreken.
chaimaeeee ik wil weten heh.. HOE weet je of iemand goed voor je is? HOE weet je of je samen kunt leven met iemand? HOE weet je of je echt van iemand houdt als je die persoon niet mag zien?? als je niet mag ervaren wat voor persoon hij/zij is..

nadia

Berichtdoor nadia » Do Feb 08, 2007 3:15 pm

Chaimae schreef:

Een man moet zijn vrouw goed behandelen, en denk niet dat een echte praktiserende Moslim zijn vrouw achter de ramen zou zetten.

ooit gehoord van loverboy's, de meeste slachtoffers zijn, 3x raden en waar zitten zij, 3x raden. waar komen deze loverboy's vandaan, 3x raden.
ik zeg niet dat dit de islam is maar wel de prakrijk van vele islamitische loverboy's, of je het wil geloven of niet.

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Do Feb 08, 2007 6:51 pm

nadia schreef:
Chaimae schreef:

ooit gehoord van loverboy's, de meeste slachtoffers zijn, 3x raden en waar zitten zij, 3x raden. waar komen deze loverboy's vandaan, 3x raden.
ik zeg niet dat dit de islam is maar wel de prakrijk van vele islamitische loverboy's, of je het wil geloven of niet.

Jaa dat zijn de Marokkanen. Maar voor de zoveelste keer, dit heeft niks met de Islam te maken. Dat zijn juist de mensen die de Islam niet praktiseren. De echte Moslims houden zich niet met hoererij bezig.

Hayat

Berichtdoor Hayat » Do Feb 08, 2007 7:32 pm

Lullen uit mijn nek doe ik niet dus let goed op je woorden!

En als je goed leest en enige besef hebt van wat daar staat dan kun je zelf ook de conclusie trekken dat ik het helemaal niet bedoel op jou manier.

Wat ik bedoel is dat de Koran op zowat elke vlak voorrang geeft en dat de man daardoor denkt alles te kunnen en mogen en de vrouw mag onderdrukken Oorzaak en boosdoener is dus de koran, islam en de persoon die er misbruik van maakt. Verder wil dat niet zeggen dat de koran een mooi boek is. Verre van dat want er zitten veel hatelijke dingen in, net als in de bijbel en thora.

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Do Feb 08, 2007 7:35 pm

Hayat, wil je me dan in het vervolg niet meer aanspreken met ''Selaam aleykoum.''

Je bent namelijk geen Moslim meer zei je, en het is dus voor jou niet toegestaan te begroeten met de Selaam. Ik weet dat je diep in je hart nog wel in de Islam gelooft, dat kan niet zomaar weg zijn. Je bent trouwens nog wel een Moslim, je staat namelijk in het Marokkaanse register gerigstreed, en daar staat dat je Moslim bent. Wil je dus dat je geen Moslim meer bent, dan moet je eens rechtzaak aanspannen en naar Rabat gaan, zodat ze het kunnen wijzigen.

Moge Allah swt je leiden lieve meid. Weet dat Allah swt er altijd voor je is, en genoeg broeder/zsuters bereid zijn je te helpen.
Doet me echt echt zeer.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Do Feb 08, 2007 7:50 pm

Jaa dat zijn de Marokkanen. Maar voor de zoveelste keer, dit heeft niks met de Islam te maken. Dat zijn juist de mensen die de Islam niet praktiseren. De echte Moslims houden zich niet met hoererij bezig.

Google even op 'Muttah' huwelijk.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Willem Elsschot (1882-1960)

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Do Feb 08, 2007 7:51 pm

Lodewijk Nasser schreef:

Google even op 'Muttah' huwelijk.

Dat doe ik lekker niet!

[puuuuuuuuuuh!]

Terug naar “Samenleving & Integratie”