Amstelveense student ontwikkelt gratis inburgeringsgame

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
sprot

Amstelveense student ontwikkelt gratis inburgeringsgame

Berichtdoor sprot » Wo Feb 07, 2007 2:07 pm

In maart wordt een bijzondere videogame gelanceerd. De 28-jarige Ricardo Makosi uit Amstelveen werkt sinds december 2006 met een vijfkoppig team aan de ontwikkeling van de inburgeringsgame “Rits je in”. Als de game straks afgerond is, wil hij het onder meer gaan presenteren op zwarte scholen.

Met “Rits je in” wil Makosi, student aan de internationale gameopleiding Qantm College in Amsterdam, laten zien dat inburgeren en integreren leuk is en geen straf. “Vanwege mijn affiniteit met games en integratie kwam ik op dit idee. Ik wil inburgeren hiermee leuk maken. Iedereen tilt er zo zwaar aan, maar het is geen straf. Iedereen moet integreren.'', vertelt Makosi.

Bij aanvang van de game, die straks gratis te spelen zal zijn op het internet, kan gekozen worden uit verschillende nationaliteiten (Turks, Surinaams, Marokkaans, maar ook Nederlands). De speler komt met het vliegtuig aan in Nederland. Vanaf hier begint het inburgeringsproces. Er zijn acht levels waarin verschillende onderwerpen aan bod komen en waarbij de kennis wordt getest. Doorloopt de speler het hele traject met goed gevolg dan wordt hij beloond met een (virtueel) paspoort.

"Maar als je zakt, ga je het vliegtuig in en word je teruggestuurd naar het land van herkomst", verklaart Makosi. "Dat geldt ook voor de Nederlander. Die wordt eveneens het land uitgezet. Ik wil Nederland een beetje wakker schudden met deze game en het hele begrip inburgeren op een leuke manier op de hak nemen. Dit spel is een mix van integratie en entertainment. Serieus en ludiek tegelijk."

Makosi is één van de vijftien finalisten die meestrijden om de prijs Inspirator van het Jaar 2007, onderdeel van het project Inspiratie voor Integratie van het managementcentrum van VNO-NCW. Medio maart wordt de game verwacht.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Hayat

Berichtdoor Hayat » Wo Feb 07, 2007 9:15 pm

Echt een geweldige game.

Vooral het idee van een vliegtuig dat je naar een land van herkomst stuurt :P:D.

Zo iets zou ik graag willen spelen :P.
Life is a bitch. Ze is weer terug.

Terug naar “Samenleving & Integratie”