Overijssel: meer allochtonen in zorg

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Peter Louter

Overijssel: meer allochtonen in zorg

Berichtdoor Peter Louter » Do Feb 08, 2007 3:38 pm

Bron: Volkskrant 08022007

ARNHEM - Allochtone vrouwen krijgen in Overijssel onderwijs en werk in de zorg aangeboden. Zorgaanbieders in Deventer staan garant voor 20 banen. Het centrum voor verstandelijke gehandicapten, de Twentse Zorgcentra, voor 25.

De vraag om meer allochtoon personeel kwam vanuit het multiculturele wooncomplex voor ouderen Het Middelpunt, dat in 2002 in Deventer is geopend. Thuiszorgorganisatie Carinova ontdekte dat de Turkse bewoners graag geholpen wilden worden door Turkse medewerkers. En niet alleen vanwege de taal. Ook bij het verzorgen en verplegen van zieke ouderen stuitte autochtoon personeel op barrières. ‘Het wassen wordt nu alleen door familieleden gedaan’, zegt woordvoerder Theo van der Vegt. ‘Ouderen hebben behoefte aan personeel dat meer verwant is.’

Deventer heeft 12 duizend Turkse inwoners. De provincie heeft het project 173 duizend euro gegeven en de vier betrokken gemeenten ondersteunen dit initiatief met een loonkostensubsidie tijdens het leer-werktraject. RAZ, een bureau voor reïntegratie- en cultuurvraagstukken, begeleidt het project. Het ROC Aventus verzorgt de opleiding.

Mening: een project als dit kan bedenkelijke kanten hebben. Het kan leiden tot complete etnische scheiding.
De naar een parallelle samenleving strevende islam wordt hierdoor in de kaart gespeeld.
De goede kant van het project is dat geprobeerd wordt meer islamitische vrouwen in de zorg aan het werk te krijgen. Cultureel wordt dit werk als haram gezien. Die barrière moet geslecht worden.
Uit naam van de Verlichting: Red moslims van de orthodoxe islam!
"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful" - Seneca (5 BC - 65 AD)

Manon

Berichtdoor Manon » Do Feb 08, 2007 3:47 pm

Ik baal er hoe langer hoe meer van dat wordt tegemoet gekomen aan de vraag naar "eigen volk" in verzorgingsinstellingen, politie etc...

Voor de ene bevolkingsgroep blijkt dat "normaal" te zijn, de andere bevolkingsgroep wordt daarvoor bestraft met torenhoge boetes.

Indien mijn moeder binnen (hopelijk nog lange) afzienbare tijd zorg nodig heeft dan neem ik aan dat ze ook zelf haar menu mag bepalen en wie haar zal verzorgen?
Of zal ze dan als racist worden gebrandmerkt als ze liever niet heeft dat het vriendelijke Marokkaanse meisje haar komt wassen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

stropke

Berichtdoor stropke » Do Feb 08, 2007 4:34 pm

Ik bestel mijn eigen verpleegster voortaan indien nodig:
blond met pony
bruine ogen
1,66m,
een A2 bij voorkeur
max leeftijd 25j :roll:
Ervaring op gebied van orthopedie, want loop beetje moeilijk soms sinds operatie, ondersteunende taak is belangrijk, zekers in de winter alst glad is. :lol: :lol: :lol:
Sollicitaties binnen een mnd aan Stropke
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

Polleke

Berichtdoor Polleke » Do Feb 08, 2007 4:40 pm

stropke schreef:Ik bestel mijn eigen verpleegster voortaan indien nodig:
blond met pony, bruine ogen, 1,66m.

Met 1,68 kun je ze hier op het forum recruteren. :D

Terug naar “Samenleving & Integratie”