Geen Turks op werkvloer

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie

Vindt u dat iedereen op het werk de taal moet kunnen spreken die hij/zij wil?

Ja
6
26%
Nee
17
74%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Geen Turks op werkvloer

Bericht door sprot »

Genks bedrijf dreigt met ontslag van overtreders

Een Genks bedrijf wil dat allochtone personeelsleden Nederlands spreken, ook in de refter. Drie overtredingen kunnen aanleiding zijn tot ontslag. De Turken noemen het een aanslag op hun identiteit.

HP Pelzer, een toeleveringsbedrijf van Ford Genk, hanteert de regel dat alle 125 werknemers Nederlands spreken, uit veiligheidsoverwegingen en uit respect voor de collega's.

Het bedrijf heeft ongeveer 70 procent allochtone personeelsleden, met een mengelmoes aan nationaliteiten. De Turkse delegatie overheerst. Drie inbreuken met schriftelijke verwittiging kunnen tot ontslag leiden, heeft de bedrijfsleiding beslist. Het plan werd volgens de directie ook in de zeer divers samengestelde ondernemingsraad goedgekeurd.

Volgens directeur Human Resources Geert Vermote leidde het systeem tot nog toe slechts tot drie overtredingen. Vermote zegt ook geen probleem te hebben met het feit dat vier Turken tijdens de pauze Turks onder mekaar praten, maar stelt dat het Nederlands verplicht is zodra ze gezelschap krijgen van iemand van een andere origine.

De personeelsleden gingen over de spelregels en de dreiging met ontslag hun beklag doen bij ABVV-diversiteitsconsulent en SP.A-politicus Selahattin Koçak en bij vakbondssecretaris Rogier Dessers.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Een vriend van mij heeft een paar jaar terug voor een bedrijf gewerkt waar een groot deel van de werknemers Turks sprak. Dat deden ze ook op de werkvloer. Hij heeft daar diverse keren over geklaagd bij de collega's zelf en bij superieuren. Hij vond het nogal eenzaam om te werken op een werkvloer waar hij de gesprekken van collega's niet kon volgen en er dus niet aan mee kon doen.

Men wilde echter niet afdwingen dat er standaard Nederlands werd gesproken.

Hij heeft een betere baan gevonden.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Linda Danvers schreef:Een vriend van mij heeft een paar jaar terug voor een bedrijf gewerkt waar een groot deel van de werknemers Turks sprak. Dat deden ze ook op de werkvloer. Hij heeft daar diverse keren over geklaagd bij de collega's zelf en bij superieuren. Hij vond het nogal eenzaam om te werken op een werkvloer waar hij de gesprekken van collega's niet kon volgen en er dus niet aan mee kon doen.

Men wilde echter niet afdwingen dat er standaard Nederlands werd gesproken.

Hij heeft een betere baan gevonden.
Als was het maar als vakantiejob, maar mijn jongste had exact dezelfde problemen.

Moedig kind (19 lang blond krullend haar, poppemieke maatje 36) wou ze in de NACHTPLOEG van een autoassemblagefabriek mee industrieel gaan kuisen. De VOLLEDIGE ploeg waren Turkse mannen (ze wist dat er véél allo's werkten, dat had men gezegd en ze maakte er geen probleem van).
Twee weken heeft ze op haar eentje heelder nachten in alle stilte staan werken, enkel de opdrachten werden door de Nederlandstalige ploegbaas in het Nederlands doorgegeven. Onder de collega-reinigers werd ENKEL Turks gesproken.

dat ze onder mekaar praten wat ze willen, maar indien er een ander personeelslid bijkomt die een andere taal spreekt, dan schakelt men over naar de standaard spreektaal binnen het bedrijf.

dit zou moeten verplicht worden, want blijkbaar kennen "sommigen" zelfs geen elementaire beleefdheidsnorm.

Ik werkte jaren in een grote multinational, met verschillende vestigingen in heel de wereld.
In het Nederlandstalige gedeelte was/is de voertaal Nederlands, de administratieve taal Engels (behalve voor officiele communicatie met het personeel = Nederlands).

Komt er op vergaderingen iemand bij die geen Nederlands begrijpt (bezoekers, tijdelijk ondersteunend project personeel) dan wordt de voertaal automatisch Engels.
Evenzo UIT BELEEFDHEID bij persoonlijke contacten van het personeel onderling, vb. aan tafel in cafetaria: voertaal Nederlands, indien niet mogelijk: firmataal: Engels.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
alice
Berichten: 253
Lid geworden op: di dec 26, 2006 2:54 pm
Locatie: Antwerpen

Bericht door alice »

Het probleem stelt zich ook in de sociale sector.
Allochtone medewerkers praten onderling en met de doelgroep Turks of Berbers, wat soms erg vervelend is.
Daarover wat zeggen helpt niets.

Al evenmin dat de etnische identiteit ertoe leidt dat sommige medewerkers zich eerder identificieren met de doelgroep dan met de opdracht van werkgevers.
Vreemdeling
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 10:55 pm

Bericht door Vreemdeling »

Lekker praten wat ze willen praten. Het is toch immers een vrij land, dus niet zo zeuren over een taal. Had je maar eerder moeten bedenken voordat je alle ''gast'' arbeiders hier naar toe sleurde.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89909
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Vreemdeling schreef:Lekker praten wat ze willen praten. Het is toch immers een vrij land, dus niet zo zeuren over een taal. Had je maar eerder moeten bedenken voordat je alle ''gast'' arbeiders hier naar toe sleurde.
Tja... Ik vermoed dat heel veel mensen met dit probleem worstelen.
Waarom hebben we...
Waarom hebben we niet....

Maar ja, als je alles van te voren weet dan neem je andere beslissingen. :oops:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Vreemdeling schreef:Lekker praten wat ze willen praten. Het is toch immers een vrij land, dus niet zo zeuren over een taal. Had je maar eerder moeten bedenken voordat je alle ''gast'' arbeiders hier naar toe sleurde.
ma.w.... beleefdheid geldt niet voor "gastarbeiders"?

Ik vraag me trouwens af hoeveel van de nu werkende mensen van Turkse afkomst "gastarbeiders" zijn?
Mijn overbuurjongen (een jaar of 15... geboren en getogen in Nederland) is een "gastarbeider"?

Voor mij geld hetzelfde als coor Circe; ik werk bij een heel internationaal bedrijf... de taal in kantoor is Nederlands (tenzij er mensen van andere "origine" bij zijn dan is de taal Engels)... bij vergaderingen met meerdere kantoren over de hele wereld is de taal Engels.... "hoorbaar" overleg/onderling commentaar gaat in het Engels.
Gewoon een kwestie van FATSOEN.
Weet je wat is Vreemdeling?..... Fatsoen?
Amorele atheistische nitwit
Vreemdeling
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 10:55 pm

Bericht door Vreemdeling »

Monique schreef:
Vreemdeling schreef:Lekker praten wat ze willen praten. Het is toch immers een vrij land, dus niet zo zeuren over een taal. Had je maar eerder moeten bedenken voordat je alle ''gast'' arbeiders hier naar toe sleurde.
ma.w.... beleefdheid geldt niet voor "gastarbeiders"?

Ik vraag me trouwens af hoeveel van de nu werkende mensen van Turkse afkomst "gastarbeiders" zijn?
Mijn overbuurjongen (een jaar of 15... geboren en getogen in Nederland) is een "gastarbeider"?

Voor mij geld hetzelfde als coor Circe; ik werk bij een heel internationaal bedrijf... de taal in kantoor is Nederlands (tenzij er mensen van andere "origine" bij zijn dan is de taal Engels)... bij vergaderingen met meerdere kantoren over de hele wereld is de taal Engels.... "hoorbaar" overleg/onderling commentaar gaat in het Engels.
Gewoon een kwestie van FATSOEN.
Weet je wat is Vreemdeling?..... Fatsoen?
Dat verschilt nou eenmaal per cultuur, het begrip fatsoen. Wat betreft fatsoen daar hebben jullie geen kaas van gegeten, ga alleen al de reacties na die hier worden geplaats. Dat getuigt van totaal geen respect tegenover anders denkenden.
Gebruikersavatar
nimda
Berichten: 336
Lid geworden op: za mar 03, 2007 6:42 am

Bericht door nimda »

Vreemdeling schreef:
Monique schreef:
Vreemdeling schreef:Lekker praten wat ze willen praten. Het is toch immers een vrij land, dus niet zo zeuren over een taal. Had je maar eerder moeten bedenken voordat je alle ''gast'' arbeiders hier naar toe sleurde.
ma.w.... beleefdheid geldt niet voor "gastarbeiders"?

Ik vraag me trouwens af hoeveel van de nu werkende mensen van Turkse afkomst "gastarbeiders" zijn?
Mijn overbuurjongen (een jaar of 15... geboren en getogen in Nederland) is een "gastarbeider"?

Voor mij geld hetzelfde als coor Circe; ik werk bij een heel internationaal bedrijf... de taal in kantoor is Nederlands (tenzij er mensen van andere "origine" bij zijn dan is de taal Engels)... bij vergaderingen met meerdere kantoren over de hele wereld is de taal Engels.... "hoorbaar" overleg/onderling commentaar gaat in het Engels.
Gewoon een kwestie van FATSOEN.
Weet je wat is Vreemdeling?..... Fatsoen?
Dat verschilt nou eenmaal per cultuur, het begrip fatsoen. Wat betreft fatsoen daar hebben jullie geen kaas van gegeten, ga alleen al de reacties na die hier worden geplaats. Dat getuigt van totaal geen respect tegenover anders denkenden.
Dacht je dat we ook respect moesten hebben tegenover de bezettende Duitsers?
Plaats reactie