Hoofddoek is achteruitgang, aldus Egyptische Minister.

Lodewijk Nasser

Hoofddoek is achteruitgang, aldus Egyptische Minister.

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Za Nov 18, 2006 7:55 am

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

sprot

Berichtdoor sprot » Di Nov 21, 2006 7:33 pm

Egyptische minister moet ontslag nemen om hoofddoek-affaire
In Egypte hebben 130 parlementsleden het ontslag van Cultuurminister Faruk Husni geëist omdat deze de islamitische hoofddoek een symbool voor de behoudsgezindheid van het land noemt. De krant al-Masry Al-Yom berichtte vanmorgen dat in de campagne tegen Husni de afgevaardigden van de Moslimbroederschap en de Nationaaldemocratische Partij (NDP) voor de eerste keer samenwerken. Ook 50 NDP-afgevaardigden hebben de eis tot ontslag ondertekend. De NDP van president Hosni Mubarak heeft de absolute meerderheid in het parlement.

Klacht
Een advocaat diende dinsdag in Kaïro een klacht in tegen de minsiter en president Mubarak wegens de uitlatingen over de hoofddoek. Volgens justitiekringen wil advocaat Samir Sabri daarmee bereiken dat Husni uit zijn ambt wordt ontheven. De minister had de afgelopen week in een interview geklaagd dat steeds meer Egyptische vrouwen de islamitisch hoofddoek dragen. Islamitische schriftgeleerden en de Moslimbroederschap verklaarden daarop dat hij als minister van Cultuur het recht niet heeft om openlijk zijn mening te geven over religieuze kwesties.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Terug naar “Engelstalige kranten artikelen en opinies.”