Er was eens een god.

hans van de mortel

Er was eens een god.

Berichtdoor hans van de mortel » Wo Apr 20, 2011 8:23 am

Er was eens een god. Bijbelse geschiedenis

Afbeelding

Met platen van J.H. Isings
Auteur BLOKKER, Jan & BLOKKER, Jan jr. & BLOKKER, Bas
ISBN 9789025426163
Prijs € 3,99 bij De Slegte

De bijbel is het bestverkochte boek aller tijden, maar keert ook altijd terug op lijstjes van minst gelezen boeken. Zelfs de nieuwe vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap kan niet verhelpen dat het boek met alle wetten en voorschriftjes, genealogieën en volkstellingen bepaald niet gemakkelijk toegankelijk is.

'Dat is zonde,' vinden vader Jan en zijn zonen Jan en Bas. 'Het zou jammer zijn als het ontzag dat de bijbel wekt, mensen verhindert kennis te nemen van de avonturen van een volk dat een veeleisende God tot gids nam en zichzelf met zijn ongenoegen geselde.' Gegrepen door de schoonheid en vitaliteit van de bijbel vertellen zij in `Er was eens een God' het aloude verhaal op een levendige en toegankelijke manier en plaatsen zij de tekst in een historische context. Een vertrouwd verhaal vertelt op hun eigen manier, in een historische context en met de schitterende platen van J.H. Isings die hij in 1950 maakte.

Review bij dit boek
Er was eens een god

dinsdag, 19 april 2011 door: alan parfitt

De Blokkers zijn intelligent, erudiet, goede schrijvers, en wat voor een Bijbelgeschiedenis heel belangrijk is: ongelovig, net als ik. Daaraan verleent dit boek een enorme extra autoriteit: het preekt volstrekt niet voor eigen parochie.
Daarom moet iedere niet-christen dit boek lezen. Net als trouwens de andere gezagsontrouwe boeken van dit drietal, over vaderlandse geschiedenis, moordpartijen en andere spannende zaken. Grijp uw kans, in een tijdgeest waarin echt intellect in de ramsj belandt!

Geniale titel Er was eens . . . De titel appeleert rechtstreeks aan een sprookjesboek. Een griezelig eng boek met herkenbare psychopatische taferelen. Kenmerkend dus voor een echt sprookjesboek waarin ook de held als hoofdrolspeler niet mag ontbreken. In het geval van de bijbel, Jezus dus. Eind goed al goed. Ik ga dat boek morgen kopen bij De Slegte. Vier euro. Da's toch geen geld voor een schrijver (met zijn twee zonen) die mij aanspreekt.

Op 6 juli is Blokker hij op 83-jarige leeftijd overleden.
Als columnist in NRC schreef hij op 2 juli 2010 nog het volgende. (het eerste deel heb ik weggelaten)
. . . De eerste keer dat ik door de blaaskrengen werd gehinderd (tijdens een eerder Afrika-toernooitje) moest ik aan Neerlands Hoop uit een vroeg seizoen denken, toen Freek de negers onder handen had genomen, en samenvattend zei: ‘Negers, die zijn werkelijk te stom om voor de duvel te…eh..nou ja, dát kunnen ze toevallig weer wél’.
Dat bleek veertig jaar geleden godzijdank nog te mogen.
Zodra het inhumane kabaal was gesignaleerd, gingen er stemmen op om het tijdens het aanstaande WK te verbieden. Dat gaf de burger moed. Maar als ik toen even had nagedacht, had ik kunnen voorspellen dat de wereldvoetbalorganisatie van Sepp Blatter het beste uit haar traditionele cultuurrelativisme zou halen om te verzekeren dat ze in Zuid- Afrika voor de beker altijd nog liever met een prop krantenpapier zouden spelen dan zonder zo’n toeter.
Dus werden er voor miljarden rands onmiddellijk miljoenen nieuwe vu’s besteld. Uit het voorspoedige China natuurlijk, want de gele mens is gezegend met handelsgeest, terwijl de zwarte (vraag maar aan Henk Hagoort) nog altijd zucht onder de vervloeking van Cham, die zijn dronken vader Noach naakt zag en bespotte (Gen 10:23-25), en wiens continent daarom vervuld zou blijven van aids en honger.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

Terug naar “Boekbesprekingen en recensies”