Elementaire deeltjes M. Houellebecq

Plaats reactie
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Elementaire deeltjes M. Houellebecq

Bericht door mercator »

We zijn jaloers op negers en bewonderen ze omdat we naar hun voorbeeld weer dieren willen worden, dieren uitgerust met een grote pik en een piepklein reptielenbrein, als aanhangsel van hun pik. p.208

Geef toe, met een roman waar zo iets in staat kan het toch niet mislopen. Hij is dan ook zowat 20 jaar geleden geschreven, nu zou zo'n zin niet meer getolereerd worden.

Of: van alle godsdiensten is de Islam verreweg de domste, de meest leugenachtige en de meest obscurantistische p. 289
Ook taboe nu natuurlijk.
Een paar jaar geleden was ik ook s in dat boek begonnen maar ik snapte er niets van. Dat kon ook niet want het wordt pas duidelijk waarover het gaat helemaal op het einde . Dat ik dus niet in detail ga verklappen. Als er al boeken zijn die écht belangrijk zijn is het dit wel. Raar dat er niet meer over gesproken wordt. De meeste romans nu zijn wat geneuzel in de marge en navelstaarderij en helemaal niet interessant. Houellebecq is niet bescheiden en wil met dit geschrift de laatste en de meest ingrijpende revolutie in de Westerse geschiedenis voorspellen. Gezien al zijn profetieën over de moslims tot nu toe allemaal zijn uitgekomen zou het best wel s kunnen.
Om daar te geraken krijg je een tragikomisch inzicht in de moderne levensstijl van de politiek-correcte mens. De observaties erin zijn altijd raak . Zoals deze: omdat de kranten er niet meer over schrijven zou je denken dat er geen hippies meer zijn. Maar het tegendeel is waar: er zijn er veel en er komen er altijd maar bij. Elementaire Deeltjes is geschreven in 1998 en nu lopen de hippies zelfs in maatpak en hebben de macht overgenomen . Frans Timmermans en Verhofstadt bijv.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Elementaire deeltjes M. Houellebecq

Bericht door Ariel »

Ik heb een paar recensies over dat boek gelezen, en ik dacht "te moeilijk , laat maar" Maar misschien moet ik de moed eens opbrengen om het toch te lezen.

Wie is dat politiek-correcte mens ? De eenzame ziel Michel ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Elementaire deeltjes M. Houellebecq

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Ik heb een paar recensies over dat boek gelezen, en ik dacht "te moeilijk , laat maar" Maar misschien moet ik de moed eens opbrengen om het toch te lezen.

Wie is dat politiek-correcte mens ? De eenzame ziel Michel ?
Het vergt idd wat doorzettingsvermogen om te lezen. Een jaar of 4 geleden kon ik dat nog niet opbrengen. Het is alleszins geen pulp literatuur met allemaal korte zinnetjes zoals nu algemeen gebruikelijk is.
Er zijn 2 hoofdfiguren: de seksverslaafde Bruno en de autistische Michel en pas op het einde krijg je door dat het de 2 persoonlijkheden zijn van Michel Houellebecq zelf zijn. De ene is ongelooflijk platvloers-van de beschrijvingen van zijn sexuele exploten heb ik zelfs opgekeken-, de ander is een soort super nerd die alles in bijzonder moeilijke wetenschappelijke termen vertelt. Geen van de twee is politiek correct dus. De wetenschapper bedenkt een techniek om de mensheid op een "nette" manier uit te roeien.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Elementaire deeltjes M. Houellebecq

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef: Of: van alle godsdiensten is de Islam verreweg de domste, de meest leugenachtige en de meest obscurantistische p. 289
Ook taboe nu natuurlijk.
Mijn creatieve op een hoog peil staande literaire hoogstandjes door logische beschrijvingen van de Islam, mogen overigens ook niet onvermeld blijven als waardevolle bijdrage aan het historische Groot Feitenboek.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie