Spakenburger vindt geen school streng genoeg

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Ariel

Spakenburger vindt geen school streng genoeg

Bericht door Ariel »

Dit is net zo erg als Islam.
Ik wil jullie dit verhaal niet onthouden.

Vader van achttien kinderen

Omdat geen school christelijk genoeg is, houdt Henk Koelewijn – vader van achttien kinderen, en misschien wel de meest principiële man van Nederland – zijn pubers thuis. En raakte ze daarom bijna kwijt

Je hebt altijd in je achterhoofd dat ze je kinderen komen ophalen’, zegt Henk Koelewijn (48). ‘Ik ben bar opgelucht dat de rechter me vrijgesproken heeft. Het is een pak van mijn hart, ik heb nachten niet geslapen.’ De geboren en getogen Spakenburger zit aan de massief houten eettafel. Het accent van het eeuwenoude vissersdorp klinkt door zijn oudtestamentische zinnen heen. Korte grijze haren, een blauwgestreept traditioneel hemd, en nog blauwere ogen waarmee hij je indringend aankijkt.

In de voortuin sjouwen drie jongens in overall met in stukken gehakte boomstammen. Hout voor de eigen kachel. ‘Toen ik hier kwam wonen, wilden ze me geen gas, water en licht geven’, zegt Koelewijn. ‘Ik heb dit huis zelf gebouwd.’ Je gelooft hem meteen, met zijn stevige handen. In het dorp luidt zijn bijnaam ‘de Voeger’. Door het hele land metselt hij de moeilijkste projecten.

‘Ik weet nog goed hoe kwaad de directeur was toen ik van de mts afging. Je hebt zo’n goed stel hersens, zei hij! Maar ik was het zat, in zo’n hok. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan huiswerk. Schrijf dat maar niet op, straks denken ze nog dat ik de kinderen daarom thuis lesgeef, haha.’ Want dat is wat hij doet, en waarom hij voor de rechter moest verschijnen.

Hoeveel kinderen hij eigenlijk heeft? ‘Ze zijn niet op twee handen te houden’, zegt hij lachend. ‘Om precies te zijn: achttien.’ Zijn vrouw (44), grijze knot en een lange blauwe rok, zette ze op de wereld. Zij zit op een stoel naast de tafel. Haar naam – en de Bijbelse namen van haar kinderen – liever niet in de krant. Een gastvrij gezin: de koffie wordt in een mok geserveerd, een roze glacé koek erbij.

De jongste telg – een blond meisje – staat in de box, haar zussen vouwen de was op. Nieuwsgierig luisteren ze mee naar hun vader.

‘Ik heb veel moeite gedaan om een lagere school te vinden, waar ik mee overweg kon. Dat is de reformatorische Eben Haëzerschool in Barneveld. We rijden elke dag 100 kilometer om de kinderen weg te brengen en weer op te halen. Het probleem begon toen mijn oudste dochter klaar was met de basisschool.’

Thuis lezen en thuis leren

Geen middelbare school had dezelfde grondslag als Henk Koelewijn. Daarom startte hij met thuisonderwijs. Volgens Henk Koelewijn is zelfs het reformatorische Van Lodesteincollege in Amersfoort, de middelbare school die hij nog even geprobeerd heeft, een brug te ver. ‘Ze werken met een andere grondslag. Ook is er seksuele voorlichting, video en internet. Dat wil ik niet. En als het nou beter werd, nee, het wordt met het jaar erger. Nou, dan is er toch een duidelijk verschil in richting.’

En dus besloot hij zijn kinderen thuis te onderwijzen, en kreeg daar vrijstelling voor. Want de wet biedt die mogelijkheid, als je het niet eens bent met de ‘richting’ van de school.

‘Het alternatief is een eigen school oprichten, alleen ben je over heel Nederland met hooguit 200 mensen. Dat is te weinig. Nou goed, dan ga je ze thuis onderwijzen. Je hebt jongens en meisjes. Ze krijgen allen vmbo-t, zeg maar de oude mavo. We doen twee vakken per jaar. Nu zijn ze bezig met maatschappijleer en Engels. Daar werken ze elke dag een paar uur aan.’

Het lesmateriaal (boeken en werkschriften) komt van de Nederlandse Handelsacademie, een soort LOI. ‘De kinderen vergelijken hun antwoorden en schrijven de definitieve versie in het huiswerkschrift. Dat wordt opgestuurd. Bovendien krijgen ze eens in de veertien dagen een hele avond les van een Engelse juffrouw, een docente.’ Gezinsbegeleider Anco Slagter, die zelf leraar Nederlands is, controleert alles en doet proefexamens met de kinderen. Al tien jaar kreeg Koelewijn toestemming hiervoor van de gemeente. Tot 2005.

‘Dan komt er een nieuwe CDA-wethouder, Menno Nagel. Ik heb hem meerdere malen gesproken. Hij heeft alles naast zich neergelegd en is een andere koers gaan varen. En hij heeft een verkeerd beeld gegeven, bijvoorbeeld dat ik niet mee zou werken. Dat onze kinderen geen huisarts zouden hebben, en nog veel meer onzin. Dat heb ik allemaal weerlegd. Maar ons bezwaarschrift wou hij niet behandelen, omdat het één dag te laat binnen kwam. Mijn advocaat zegt trouwens dat het wél op tijd was’, aldus Koelewijn.

Volgens hem gaf Nagel de leerplichtambtenaar opdracht om bij Jeugdzorg een ondertoezichtstelling te vragen voor álle dertien minderjarige kinderen. ‘Dus óók de kleintjes in de box en de kinderen die gewoon naar de lagere school gaan’, zegt Koelewijn verontwaardigd. ‘Jeugdzorg moest ze direct doorsturen naar de Raad voor de Kinderbescherming, en die heeft er een rechtszaak van gemaakt. Onder druk van de CDA-fractie in de Tweede Kamer! Dat laatste vertelde de onderzoeker van de Kinderbescherming me.’

Uiteindelijk ging het alleen om de drie kinderen die naar de middelbare school zouden moeten. De dag vóór Kerst 2007 werd Koelewijn vrijgesproken. De Utrechtse kinderrechter oordeelde dat de kinderen door het thuisonderwijs ‘niet in hun ontwikkeling bedreigd worden’. Daarnaast loopt nog een strafzaak, waarin Koelewijn wél werd veroordeeld. Dit voorjaar volgt het hoger beroep tegen zijn boete van 600 euro, voor het overtreden van de leerplicht. Daar wil hij niets over zeggen.

Niettemin, de woede zit diep. ‘Nagel steekt de lont van het vuurwerk aan, maar als de boel ontploft, zegt hij: dat heb ik niet beoogd. Nee, welbewust heeft hij alles in werking gezet. Zo draai je een heel gezin in elkaar.’ Intussen is de CDA’er wethouder af en gedoogt de gemeente Bunschoten-Spakenburg het thuisonderwijs weer.

Naast de vmbo-deelcertificaten wil de vader ze een vak leren. ‘De meiden krijgen een boekhoud- en typecursus. Dat leren ze in de praktijk, vanuit mijn bedrijf. De jongens werken met mij in de bouw. Zo krijgen ze gevarieerde kennis van alle materialen in de bouw. Ik leer ze ook voegen. Op hun zestiende, zeventiende neem ik ze zo nu en dan mee naar een klusje, en vanaf hun achttiende draaien ze mee.’ Een soort meester-gezel relatie.

‘We doen de restauratie van oude gebouwen, overal. Als ze er geen gat meer in zien, bellen ze ons. Ik heb alles door ondervinding geleerd. Ik werkte met mensen van tachtig jaar oud, die hadden die vakkennis nog.’

Voegen is niet de enige praktijkles. Op de oprit staan drie rode auto’s, waaronder een supersnelle Renault Alpine. ‘Ja, die maken de jongens klaar voor de keuring bij de garagehouder. De hele oude auto’s halen we tot het laatste schroefje uit elkaar en dan bouwen we ze weer op. Inclusief het motorblok. Nee, niet om te verkopen. Ik heb het geld niet nodig.’

Alles goed en wel, maar missen zijn kinderen het contact met de samenleving niet? ‘Ze krijgen ook nog godsdienst’, zegt Koelewijn. ‘De Drie Formulieren van Enigheid: dat zijn de Heidelbergse catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels. Dát is de basis voor hoe je je moet gedragen in de samenleving, want daar mankeert alles aan in Nederland.’

Zelfs zijn eigen kerk, de Oud-Gereformeerde Gemeente, is niet meer wat het was. ‘De zwartekousenkerk kun je heden ten dage beter de grijzekousenkerk noemen, het is verwaterd. En ik wil dat niet, ik wil heldere taal, geen mist. Zodoende ben ik op onbijbelse wijze uit het lidmaatschap verwijderd. Daar is een procedure voor, maar die hebben ze overgeslagen. Dat varken moet meteen verdwijnen, dachten ze.’

Volgens Koelewijn was hij te lastig. ‘Kijk, ik heb de afgelopen tientallen jaren geageerd tegen het farizeïsme. De dominee uit Urk doopte de kinderen in een gezin waar televisie was. Dat kan gewoon niet. Die programma’s hebben geen waarden en normen. Dat kan ieder blind paard zien. Je kunt wel zeggen, zet hem dan uit, er zit toch een knop op die tv? Maar de mens is van nature geneigd tot alle kwaad. Die knop zit in je hart!’

In zijn woonkamer staat alleen een aquarium, er is geen computer of televisie te bekennen. En als je op Gods wil vertrouwt, heb je ook geen inentingen of verzekeringen nodig. ‘Maar de kerk veroordeelde gezinnen met een verzekering niet, terwijl het een zonde is. Op mijn kritiek zei het bestuur: anders vertrekken ze, en komen we in financiële problemen. Als dát zo is, zeg ik, moet God wel dood wezen. En God ís niet dood.’

De welbekende ‘druppel’ was een klassieke zonde. Overspel. ‘De ouderling ging ervandoor met de vrouw van de diaken. Dat mag zelfs in de maatschappij niet. Als jouw buurman dat flikt met je vrouw, denk ik dat je ‘m op de bek slaat. Dus ik zei daar wat van. Toen kreeg ik een brief dat ik verwijderd werd uit de kerk. Ik wilde nog in discussie gaan, maar de dominee uit Grafhorst zei: daar is het gat van de deur.’

Sindsdien is Koelewijn, die zelfs voor het dorp aan de voormalige Zuiderzee streng in de leer is, een ‘thuislezer’. Zoals zijn kinderen. Maar wat als er een naar de universiteit wil?

Koelewijn, nadrukkelijk: ‘Ik heb geen probleem met leren, als ze door willen, prima. Een van mijn dochters slaagde al op haar dertiende voor het boekhouddiploma. Ze ging niet door en staat nu in een groentewinkel. Dat vind ik wel jammer, ze kon goed leren. Maar als je geen plezier hebt, moet je stoppen.’

Zijn vrouw vult aan: ‘En onze dochter heeft nog andere diploma’s gehaald, voor haar hobby. Zo is ze ook instructrice op de hondenschool. Ze leert nu een politiehond af te richten.’ Volgens Koelewijn vindt zijn kroost het allang best. Lastig om te checken. Slechts één dochter wil wel haar mening geven. ‘Ik hoef niet zo nodig naar school hoor,’ zegt de 14-jarige. ‘Ik hou niet van leren.’ Hoezo thuisonderwijs, in Nederland geldt toch de leerplicht? Dat klopt. Maar artikel 5b van de leerplichtwet biedt een opening. Namelijk als ouders bezwaar hebben ‘tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand gelegen scholen’. Met ‘richting’ wordt religie of levensbeschouwing bedoeld, niet de manier van onderwijsgeven.

Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het momenteel om 170 kinderen. ‘Of ze daadwerkelijk thuis les krijgen, weten we niet’, zegt een woordvoeder van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). ‘De inspectie checkt dat niet.’ Dijksma overweegt de wet op dat punt aan te passen. Volgende maand komt ze met een standpunt. Ze wil zich niet uitlaten over de wenselijkheid van thuisonderwijs, maar de ‘stimulerende omgeving van school’ heeft wel haar voorkeur.

Secretaris Peter van Zuidam van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs houdt het op een paar honderd kinderen. ‘Er is een heel spectrum aan ouders. Van klassiek religieus en spiritueel tot humanistisch. Overigens is het in veel landen normaal. In de VS zijn het er honderdduizenden. Uit onderzoek blijkt dat ze het later niet slechter doen. Sterker nog, ze hebben vaker een gelukkige jeugd dan kinderen die wel naar school gaan.’

Menno Nagel, nu CDA-fractievoorzitter in Bunschoten-Spakenburg, betreurt de vrijspraak voor Koelewijn. ‘Die vrijstelling had eigenlijk de tien jaar daarvoor ook al niet verleend mogen worden. De wereld staat niet stil. Onderwijs wordt steeds belangrijker, het is een slechte zaak dat de kinderen niet naar school gaan. Nu staan ze vanaf hun dertiende met hun vader op de steiger te voegen.’
http://www.depers.nl/binnenland/163704/ ... deren.html
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ruth

Bericht door Ruth »

wat een mafkees, ik wist niet dat zulke gasten nog bestonden...
Ik vind dat de overheid deze ouders moet dwingen hun kinderen naar school te sturen. Er zijn meer dan genoeg "zwarte kousen-scholen"
Die kinderen groeien op als freaks als ze niet met leeftijdgenootjes van allerlei achtergronden kunnen omgaan.
Je kunt je kinderen niet beschermen tegen de grote boze wereld.
Je kunt alleen je uiterste best doen ze zoveel mogelijk liefde en wijsheid mee te geven om in deze wereld staande te blijven.
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL

migrantenjong
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Wat een idioot. Neerknuppelen s'nachts en kinderen aan pleeggezinnen geven.

Te strenge ouders zorgen er vaak voor dat hun kinderen alles wat zij niet hebben kunnen doen in een keer willen inhalen. Vaak met rampzalige gevolgen. Ik had een jeugdvriend met strenge ouders. Ik mocht alles van mijn ouders, hij mocht amper iets. Zonder verklaring. Gewoon omdat het "zo hoorde".

Ik studeer, die jongen zit in de gevangenis.

En zo heb ik er veel meer gezien.

Een vreemd verschijnsel waren voor mij de Zweedse scholen. Op 11-jarige leeftijd mochten de kinderen alles.
Wij mochten zelf kiezen wat wij deden, waar wij aten (tijdens elke speeltijd mochten wij de school verlaten) en mochten wij af en toe naar huis om bijvoorbeeld een boek te halen.

En het vreemde was: iedereen werkte. Wie het systeem misbruikte, werd scheef bekeken door de klasgenoten. Iedereen was op 11-jarige leeftijd al verantwoordelijk en vrij.

Ik geloof overigens al lang niet in het gezin als instituut. 2/3 van alle ouders zijn onbekwaam om kinderen op te voeden.
Maar de vraag als de overheid de kinderen zou mogen opvoeden, is ook vrij evident. Stel je voor: kindjes die door de overheid worden opgevoed en dhimmitude van kindsafgaan meekrijgen.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.

Mahalingam

Re: Spakenburger vindt geen school streng genoeg

Bericht door Mahalingam »

Was het wel pluis bij hem thuis?
Henk de voeger deel 1
Vader van 18 kinderen vast voor zedendelict
De man is vorige week dinsdag aangehouden. Er is aangifte tegen de Bunschoter gedaan uit huiselijke kring, zo laat justitie weten.

De politie heeft de woning van K. langdurig onderzocht. Daarbij is ook gebruik gemaakt van speurhonden. Geen van de achttien kinderen woont nog thuis.

Over de aard van de beschuldigingen tegen Henk K. kan justitie in dit stadium van het onderzoek nog niet veel zeggen. ,,Die liggen in het algemeen op gebied van zeden en geweld'', zegt een woordvoerster van het Openbaar Ministerie.

K. is vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris en blijft tot volgende week donderdag in bewaring. Dan volgt een zitting voor de raadkamer van de rechtbank over zijn zaak. ,,Behalve de verdachte zelf, moeten er nog veel mogelijke getuigen worden gehoord'', laat justitie weten.
http://www.ad.nl/amersfoort/vader-van-1 ... ~a70a2138/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

xplosive

Bericht door xplosive »

Deze Henk Koelewijn geeft in de video ruiterlijk toe dat hij zijn kinderen wel eens een corrigende tik geeft als hij dat nodig vindt. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de aanklacht zeden- en geweldsdelict alleen dáárover gaat en hij daarvoor wordt aangeklaagd wegens kindermishandeling.

In de reacties onder het artikel wordt direct al "seks met kinderen" genoemd, terwijl helemaal nog niet duidelijk is of dat het is wat er aan de hand is.

Op het eerste gezicht lijkt deze Henk Koelewijn in zijn beleving "het goede" te willen doen. Daar kun je natuurlijk van alles op aanmerken, maar aan de andere kant zou je het ook kunnen waarderen dat deze man zijn kinderen zoveel mogelijk voor "het kwade" wil behoeden.

We moeten nog maar afwachten waar deze Henk Koelewijn straks allemaal van beschuldigd gaat worden.

Ik kende het verhaal over deze man trouwens nog niet. Opmerkelijk. De man hoeft niet persé in beginsel een slecht karakter te hebben. Misschien zelfs juist wel niet (niet slecht dus).

Maar goed, als het er inderdaad op uitdraait dat er sprake is van "seks met kinderen", dan kan het oordeel over deze Henk Koelewijn niet gunstig zijn. ("Koelewijn" en "de Graaf" zijn trouwens in Spakenburg zeer veel voorkomende achternamen. Vandaar dat iedereen elkaar daar meestal kent aan de hand van een bijnaam. "Henk de Voeger" in zijn geval.).

Het komt op mij allemaal wat triestig en tragisch over.

Hier nog deel 2 :

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

xplosive

Bericht door xplosive »

Hier nog een video met Henk de Voeger :

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

xplosive

Bericht door xplosive »

In het artikel hierboven dat Ariel ruim 8 jaar geleden plaatste staat dat deze Henk Koelewijn toen 48 jaar oud was.

En wat lees ik nu in een artikel van vandaag ? Dit :
De 48-jarige Henk K. uit Bunschoten
De man is dus volgens de artikelen in 8 jaar tijds geen jaar ouder geworden. Goed journalistiek werk wordt er tegenwoordig nauwelijks nog geleverd. Ze weten blijkbaar ook niet dat Spakenburg en Bunschoten 2 aparte dorpen zijn (wel tegenwoordig één gemeente). En volgens veel bewoners daar zit er tussen Spakenburg en Bunschoten een wereld van verschil (voor buitenstaanders niet).

xplosive

Bericht door xplosive »

Hier nog een artikel uit de Volkskrant van 8 jaar geleden, waarin ook al zijn kinderen worden genoemd :

Leven met Gods Woord

sjun

Bericht door sjun »

Is de man de samenleving tot last? Zette hij onaanspreekbare kinderen in de samenleving? Leefde hij van subsidies? Zitten zijn kinderen in een uitkering? Terroriseren hij of zijn kinderen de buurt? Spreken en schrijven zijn kinderen nauwelijks Nederlands waardoor hun kans op betaald werk bemoeilijkt wordt? Zo nee, wat is precies het probleem? Onbewezen beschuldigingen vind ik geen reden voor zulke vergaande en kostspelige overheidsbemoeienis achter de voordeur.

Maar ik ken de zaak verder niet dus zal ik me eerst eens gaan inlezen. Vooralsnog riekt dit naar stemmingmakerij en lijkt het me wel zo goed dat niet enkel de naam van Henk Koelewijn, maar ook die van de ambtenaren in deze case over straat gaan.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.

Schepsel

Bericht door Schepsel »

Je hebt wel kans dat zijn kinderen in een uitkering komen. Van het opgroeien in een extreem bekrompen en restrictieve huistirannie word je ook niet de meest aangepaste burger, om nog maar te zwijgen over psychische consequenties.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

sjun

Bericht door sjun »

Intussen ben ik iets beter op de hoogte. Henk Koelewijn's idee van onverzekerd zijn en inentingsweigering zou hem door een religieuze geest kunnen zijn ingegeven. Er staat immers ook geschreven: Gij zult de Heere uw God niet verzoeken. (Deuteronomium 6:16) Daarnaast zal er vast ook een bedoeling geweest zijn aan de ter bechikkingstelling van verstandelijke vermogens als bijvoorbeeld geschetst in Matteüs 25:14-30 en Lucas 19:11-27. Henk Koelewijn's rituelen als de zondagsrust en geen buitenwereld in huis zijn een persoonlijke keuze die nog te billijken valt ook. Ik zou echter minder bang voor de buitenwereld zijn en gewoon in deze wereld leven. Eens vliegen de kinderen uit en ook zal Henk er op een dag niet meer zijn. Waarom die kinderen niet wat beter voorbereiden op het leven in de wereld door de kennismaking daarmee niet uit te stellen door een kraak niet, smaak niet, raak niet aan houding waarover Colossenzen 2:1-23 verhaalt?

Soms maskert zo'n rigide houding iets. Angst om controle te verliezen, compensatie van iets anders, een vorm van asperger of onbekendheid met de christelijke overlevering van een reeds betaalde losprijs en meekomende bevrijding uit allerhande gebonden- en benauwdheden. Ik neem aan dat de case vervolgd wordt. Als Henk Koelewijn daadwerkelijk onoirbare dingen gedaan heeft -en dan doel ik niet op een vage interpretatie van een overijverige hulpverlener uit suggestieve vraagstelling aan een kind- moeten die aan het licht komen. Maar als hij onschuldig is aan intussen verspreide geruchten is publieke rechtzetting van zaken eveneens op zijn plaats.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.

sjun

Bericht door sjun »

Waarom denk je dat er sprake is van huistirannie?

Plaats reactie