Wat is bidden?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
hans van de mortel

Wat is bidden?

Berichtdoor hans van de mortel » Zo Dec 28, 2008 12:18 pm

Dit is bidden zoals bijna alle moslims en Jehovah’s Getuigen doen. Meestal in het tempo van een vierkwartsmaat:

„Lieve Heer, het voelt goed hardop te praten tegen niemand. Als dit bidden is, ben ik blij dat ik bid. Amen.”
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

BFA

Berichtdoor BFA » Zo Dec 28, 2008 1:08 pm

Studeren is bidden.
Werken is bidden.
Sport is bidden.
Alles wat men doet voor zelfontplooiing is bidden.

Eens Mohammedanen dit begrijpen kunnen ze rijp geacht worden voor toetreding tot de Moderne wereld.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Zo Dec 28, 2008 6:38 pm

BFA schreef:Studeren is bidden.
Werken is bidden.
Sport is bidden.
Alles wat men doet voor zelfontplooiing is bidden.

Eens Mohammedanen dit begrijpen kunnen ze rijp geacht worden voor toetreding tot de Moderne wereld.

Wat BFA - volgens mij - bedoelt te zeggen is: GELOOF IN JE EIGEN KRACHT. GELOOF IN JEZELF EN NIET IN MOHAMED, JEZUS, of in wiens schoenen je nooit kunt treden.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Zo Dec 28, 2008 9:07 pm

De Mohammedaanse soort bidden is:
het op vastgestelde tijdstippen verrichten van een aantal licht-gymnastische yoga-oefeningen die vergezeld gaan van het mompelen van mantra's.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Di Dec 30, 2008 8:00 pm

Mahalingam schreef:De Mohammedaanse soort bidden is:
het op vastgestelde tijdstippen verrichten van een aantal licht-gymnastische yoga-oefeningen die vergezeld gaan van het mompelen van mantra's.

Heeft iemand enig idee hoe een moslim bidt? Ik bedoel, wat zegt of mompelt hij nou? Ik begrijp dat hij zich tot Allah richt. Of zou hij uitsluitend geknield wat in zichzelf zitten te mompelen? Bij de Jehovah’s Getuigen worden hele verhalen in het gebed aan God omhoog gezonden. Zonder versterker, want God is overal en hoort en ziet alles. Hoe voelt een JG zich wel niet bij zijn geslachtsdaad, wetende dat God een partijtje meegluurt? Het is nog maar de vraag of hij hem überhaupt dan wel omhoog kan krijgen. Jehovah’s Getuigen bidden te pas en te onpas. Voor en na het eten. Voor en na de les. Voor en na de studie. Zij vertellen dan wat ze geleerd hebben en dat ze daar dankbaar voor zijn. Alsof God zelf niet weet wat ze daarnet geleerd hebben. Ik overdrijf niet.

Maar laat ik niet afdwalen. Mijn vraag is of iemand enig idee heeft wat de mohammedaan in godsnaam in zijn gebed opzegt tot Allah? Zoals we weten gebruikt hij daar soms een kralenketting bij. Ik zelf denk dat de mohammedaan in al zijn onnozelheid een of meer regeltjes uit de koran opdreunt. De tijdsduur wordt dan bepaald naar de ratio van de lengte van zijn kralenketting.

De nawerking maakt een gebeurtenis pas belangrijk

Zijn daarom de meeste moslims onbelangrijk?

mercator

Berichtdoor mercator » Di Dec 30, 2008 10:06 pm

hans van de mortel schreef:Heeft iemand enig idee hoe een moslim bidt? Ik bedoel, wat zegt of mompelt hij nou?

Kan je zeer gedetailleerd nalezen op www.ontdekislam.nl, rubriek GEBED.
Van de woedhoe tot de wa baraakatoehoe. Er is geen ruimte voor persoonlijke bijdrage, het komt erop aan om een massa regeltjes voor elke gelegenheid als een papegaai van buiten te leren. De Imam weet beter dan jij zelf wat je moet bidden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Verstotene

Re: Wat is bidden?

Berichtdoor Verstotene » Di Mei 05, 2009 12:23 pm

Ik haal hier wel een oude koe uit de sloot maar deze vond ik wel goedgevonden:
Afbeelding
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant

sunshine

Berichtdoor sunshine » Di Mei 05, 2009 12:47 pm

Verstotene schreef:Ik haal hier wel een oude koe uit de sloot maar deze vond ik wel goedgevonden:
Afbeelding

Die heb ik nog nooit tegengekomen maar vind hem wel goed.

naar boven

Berichtdoor naar boven » Di Mei 05, 2009 2:11 pm

Wat symboliseren die gevouwen handen?
Vasthouden. Krampachtig vasthouden.

Want het is niet het opperwezen of de hel dat de gelovige het meeste angst inboezemt: het is de angst voor het ontbreken van vastigheid, de angst om los te laten.

De angst om vrij te zijn.
RTFM

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Di Mei 05, 2009 2:33 pm

Hans,

Je begint elk rakaa met de soera Fatiha, in islamitische volksmond ook wel oem el kitaab genoemd. De tweede vers, is een vers na keuze. Meestal citeer ik dan soera El Zelzallah. Na de tweede keer dien je al zittend met je vingers te bewegen en zeg je de at tasjhoed. Je begint het gebed overigens met de lofzang. Ik zeg dit: Allahu akbar, allaha Akbar, ashadoe le ila ina Allah, wa ashadoe Mohammeden rasoellah, haya hela salah, heya hela fala, Alluha Akbar, Allahua Akbar.. Le illah inna Allah. En dan begin ik het gebed met de moedervers.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Mei 05, 2009 3:25 pm

naar boven schreef:Wat symboliseren die gevouwen handen?
Vasthouden. Krampachtig vasthouden.

De gevouwen handen zijn geloof ik afkomstig van het oorspronkelijke germaanse gebaar van onderwerping.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

naar boven

Berichtdoor naar boven » Di Mei 05, 2009 5:20 pm

Pilgrim schreef:De gevouwen handen zijn geloof ik afkomstig van het oorspronkelijke germaanse gebaar van onderwerping.

De Germanen zullen wel weten hoe het zit.
Het was dan ook mijn persoonlijke interpretatie van en associatie bij die gevouwen handen.

Ergens las ik dat de bedoeling van de gevouwen handen was dat de handen op het moment van het gebed tenminste niet met iets anders bezig waren (bijvoorbeeld met het achter het hoofd krabben of met het op de vingers natellen).

Mohammedanen vouwen hun handen niet tijdens het gebed, meen ik. Het feit dat de islam een oorlogsgodsdienst is zal daar debet aan zijn. Soldaten kunnen het zich immers niet permitteren om de handen niet vrij te hebben in een permanente strijd, hoewel het ritueel van het met het voorhoofd een kleedje in de vloer hameren een kwetsbaar moment blijft..
RTFM

Verstotene

Berichtdoor Verstotene » Di Mei 05, 2009 5:44 pm

naar boven schreef:
Mohammedanen vouwen hun handen niet tijdens het gebed, meen ik.

Klopt, zie hier een voorbeeld.
Afbeelding
Na de lofzang, of openingssmeekbede, zijn de handen wel lichtelijk over elkaar heen gevouwen, zie B. (alleen kan ik me herinneren dat ik mijn handen wat hoger positioneerde).
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Di Mei 05, 2009 6:57 pm

Huh, niet zo raaskallen, naar boven. Ook vrouwen dienen hun handen te vouwen, alleen verschilt het slechts van plaats. Wij dienen onze handen op onze borst te leggencen de mannen net onder hun borstkas. Praat met kennis, of zwijg. Zwijgen was in dit geval goud.

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

naar boven

Berichtdoor naar boven » Di Mei 05, 2009 7:11 pm

Chaimae schreef:Huh, niet zo raaskallen, naar boven. Ook vrouwen dienen hun handen te vouwen, alleen verschilt het slechts van plaats. Wij dienen onze handen op onze borst te leggencen de mannen net onder hun borstkas. Praat met kennis, of zwijg. Zwijgen was in dit geval goud.

De handen vouwen is iets anders dan de handen over elkaar leggen (in het laatste geval blijven de handen paraat voor het gevecht).

Deze gastjes zullen wel weten hoe het moet..

Overigens zie ik op het plaatje twee "auw"-momenten (e en g). Hoe vaak moet dat? 666 maal? :D
RTFM

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Di Mei 05, 2009 7:18 pm

Dat boekje heb ik hier ook liggen, en er staat toch echt wat anders.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Mei 07, 2009 11:50 pm

Geeft het boekje ook richtijnen voor dit gebeuren? Of heeft het niks met bidden te maken en is het gewoon lol trappen?

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Ma Jun 01, 2009 6:32 pm

BIDDEN IS AANGEVEN DAT JE HET NIET MEER WEET.

Alleen een zielige idioot zal zich met bidden inlaten.

Het is niet voor niets dat bijna alle moslims zich hieraan schuldig maken!

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Ma Jun 01, 2009 10:55 pm

Hans,

Ondervind jij last wanneer moslims binnenshuis het gebed verrichten? Vast en zeker niet, dus wat is dan het probleem? Een probleem is pas een probleem wanneer jij beperkt wordt in je doen en laten, en jouw begeerten in botsing komen. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Je bent naar mijn idee wel een beetje spijkers op laag water aan het zoeken. Sjonge, sjonge, sjonge.

Mischien hoog tijd om eens wat te lezen over Anthony Bloom en zijn visie op het gebed?

hans van de mortel

Bidden is je begeven in een glijdende schaal.

Berichtdoor hans van de mortel » Di Jun 02, 2009 8:54 am

Chaimae schreef:Hans,

Ondervind jij last wanneer moslims binnenshuis het gebed verrichten? Vast en zeker niet, dus wat is dan het probleem?

Je hebt gelijk. ik ondervind geen last van biddende moslims binnenshuis. En er is ook geen moskee in de buurt.

Geloof in het bovennatuurlijke doet meer kwaad dan goed

Stelling van filosoof Hans Doormalen in de NRC van 20 december 2008 waar wij ons als verstandig nadenkende mensen bij kunnen aansluiten, inclusief Chaimae.

”Het is onvermijdelijk dat mensen handelen op basis van hun overtuigingen.”

”Een wereldbeeld dat gebaseerd is op onzekerheden, brengt de mens niet dichter bij de ’waarheid’.”

Waarom moeten we extra waakzaam zijn als het gaat om het geloof in het bovennatuurlijke?
”Omdat de glijdende schaal verloopt van onschuldig geloof tot de ongefundeerde overtuiging dat het bovennatuurlijke bestaat, totdat je op basis daarvan in het extreme geval moet zeggen ’onze god is de beste en daarom moeten alle andere mensen dood.”

Waarom spreekt u over een glijdende schaal?
”Je kunt iets geloven en daar anderen niets mee aandoen. Dan is het onschuldig. Maar het geloof draagt in zich dat de overtuiging ernstiger wordt, zo van: iedereen moet dit geloven.”

”Geloven is niet altijd onschuldig. Stel, je hebt een grote groep mensen van wie een deel gelovig is. Maar die gelovigen handelen niet op basis van hun geloof, dat wil zeggen, zij leggen dat geloof niet op aan anderen en berokkenen anderen geen schade. En er is een tweede groep, met alleen maar ongelovigen. Dan heb je in feite hetzelfde resultaat. Maar de kans dat iemand op basis van zijn geloof gaat handelen op een manier die we niet zouden willen, is natuurlijk vooral aanwezig bij de groep met de gelovigen. Als mensen geen vreemde overtuigingen hebben, zullen zij daar niet naar handelen. Je verkleint dus het risico op handelingen en beslissingen gebaseerd op ongefundeerde, exotische overtuigingen.”

We hebben niet last van het bidden van die mensen. Nee, wij hebben last van die mensen juist vanwege het feit dat zij bidden.

Bloodgod

Berichtdoor Bloodgod » Di Jun 02, 2009 4:43 pm

Terug naar de ijzertijd! Bang your head to this!
Afbeelding Watch "Islamic Ceremony"
Living on enemy ground, I will not obey your law.

mercator

Berichtdoor mercator » Di Jun 02, 2009 5:52 pm

Waw! Lijkt wel een piercing convention ! Er is ook zo iets met een festival in Irak, waar ze in stoet optrekken en elkaar met zwepen meppen tot het bloed op de grond druipt, mooi zo, echt pittoresk !

Over die gevouwen handen: is dat niet de houding van een gevangene die zijn handen aanbiedt om ze te boeien?

mercator

Berichtdoor mercator » Di Jun 02, 2009 5:54 pm

Chaimae schreef:
Ondervind jij last wanneer moslims binnenshuis het gebed verrichten?

Last niet, wel medelijden, weerzin en lachlust. Wat een ondoelmatig theater zeg om een hersenschim die toch niet thuis geeft een boodschapje te sturen.

hans van de mortel

Mee blijven lopen in de domheid van het onwetende

Berichtdoor hans van de mortel » Zo Jun 07, 2009 9:20 am

mercator schreef:
Chaimae schreef:
Ondervind jij last wanneer moslims binnenshuis het gebed verrichten?

Last niet, wel medelijden, weerzin en lachlust. Wat een ondoelmatig theater zeg om een hersenschim die toch niet thuis geeft een boodschapje te sturen.

Een klein beetje verstandig mens vraagt tenminste nog om een ontvangstbevestiging. Trouwens dat kun je tegenwoordig ook al in je e-mail inbouwen, een automatisch bericht van aankomst. Maar daar heeft de moslim met zijn zelfverzonnen knecht door analfabeet en aartsleugenaar Mohammed nog nooit van gehoord.

De Allah van de moslims is net zo achterlijk als hoe de moslim zich voordoet aan de wereld. Logisch voor wie zich vastklemt aan de wijsheid van Mohammed met zijn hogere surrogaat wetenschappelijke kamelenopleiding. :turban:

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Di Jun 09, 2009 2:04 pm

Even over het gebed, he. Wat is daar mis mee als het als een steunpilaar kan fungeren? Bidden hangt ook af van kennis en is ook één van de manieren om kennis te vergaren. Door het gebed worden we ons namelijk bewust van Gods bestaan, en door te bidden kan Hij in ons hart. Via het gebed reinigt Hij onze ziel. En wat is er nou beter dan een mens met een gereinigde ziel?

In het kader van het gebed een hadeeth die moslimharten doet huiveren.

Hij (Geprezen en Verheven is Hij) daalt zelfs elke nacht naar ons neer, gedurende het laatste/derde deel van de nacht tot de hemel welke het dichts bij ons is en zegt:

Is er iemand die Mij roept, zodat ik zijn gebed kan beantwoorden? Is er iemand die van Mij vraagt, zodat Ik zijn verzoek kan inwilligen? Is er iemand die mij vergeving zoekt zodat Ik hem kan vergeven?

(Sahih Moesliem, overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) dat de Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd )

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”