Bestaat God?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Dhana

Re: Bestaat God?

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 8:36 pm

Als ik nu goed begrijp heeft Xplosive er de grootste moeite mee dat niet christenen uniform denken en handelen. Dat kan inderdaad lastig zijn als je je gelijk alleen op een totaal rigide manier kan halen. Christenen kunnen het ook niet helpen dat hun geloof genoeg speelruimte geeft tot het individuele ontwikkeling.

Dat er sektarische stromingen binnen het christendom bestaan met zeer bedenkelijke en zelfs mensenlevensbedreigende ideeën staat buiten kijf.

Ik vind het nogal van zwakte in argumentatie getuigen als je die van de plank moet trekken. Alsof Ozes of ik in dit geval nooit van die achterlijke excessen gehoord hebben.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 8:46 pm

xplosive schreef:Zou kunnen (hoewel, automatisch?). Er is in dat opzicht misschien een verschil tussen medelijden en medeleven.

Ga je me nu op komma's en punten pakken? Als jij stelt dat een christen een individu is dat door zijn geloof niet in staat is om rationeel te denken en jij dat zielig vindt omdat het volgens jou wel moet leiden tot een innerlijke tweestrijd, stel jij je daarmee automatisch op als superieur.

Waarschijnlijk heb je dat zelf niet in de gaten. En ik zou bijna zeggen: dat is nog zieliger dan een door vermeende innerlijke tweestrijd te moeten voeren.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 10:11 pm

Dhana schreef:Als ik nu goed begrijp heeft Xplosive er de grootste moeite mee dat niet christenen uniform denken en handelen.

Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Het is heel normaal dat mensen van elkaar verschillen. Het betekent alleen wel dat er niet één eenduidig christendom is.

Dhana schreef:Ik vind het nogal van zwakte in argumentatie getuigen als je die van de plank moet trekken. Alsof Ozes of ik in dit geval nooit van die achterlijke excessen gehoord hebben.

Ik zou er zelf niet mee gekomen zijn als Ozes er niet nadrukkelijk en herhaaldelijk aan mij om gevraagd zou hebben.
Laatst gewijzigd door xplosive op Wo Jul 25, 2012 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 10:18 pm

Dhana schreef:Ga je me nu op komma's en punten pakken?

Toch steeds wonderlijk hoe jij keer op keer mijn bedoelingen meent te moeten uitleggen. Ik vroeg mij alleen af welke termen jij voor verschillende situaties hanteert.

Dhana schreef:Als jij stelt dat een christen een individu is dat door zijn geloof niet in staat is om rationeel te denken

Dat stel ik niet. Ik vermoed echter wel dat een christen op zeker terrein (bijvoorbeeld met betrekking tot de beschouwing van het bestaan van een algoede Schepper) de ratio niet ten volle benut.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 10:23 pm

Je weet dat de link die je gepost heeft niets met interpretatie te maken heeft?
Volgens de bijbel mag je niet doden, als Christenen dat wel doen heeft het dus niets met het Christendom te maken. Als je nou zou zeggen dat er een sterk argument is waarom een parabel uit het OT meer invloed op het leven van een Christen zou moeten hebben dan de tien geboden, dat zou een argument zijn.

Ik vraag me af of in dit gehele topic wel 1 geformuleerd argument in dit topic staat van jouw kant. Heel irritant.
Je blijft maar met ratio komen maar ik zou je argumenten extreem zwak tot niet bestaand noemen.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 10:32 pm

Ozes schreef:Je weet dat de link die je gepost heeft niets met interpretatie te maken heeft?
Volgens de bijbel mag je niet doden, als Christenen dat wel doen heeft het dus niets met het Christendom te maken. Als je nou zou zeggen dat er een sterk argument is waarom een parabel uit het OT meer invloed op het leven van een Christen zou moeten hebben dan de tien geboden, dat zou een argument zijn.

Ik vraag me af of in dit gehele topic wel 1 geformuleerd argument in dit topic staat van jouw kant. Heel irritant.
Je blijft maar met ratio komen maar ik zou je argumenten extreem zwak tot niet bestaand noemen.

Wat voor jou geen argument is, is dat voor andere christenen blijkbaar wel. Dus ik hoef niet zelf met argumenten te komen, dat doen die andere christenen wel voor je.

Telkens wanneer ik je vraag om onderbouwing, boemerang je steeds naar mij dat mijn argumenten niet goed zijn. Maar als je het zelf zo belangrijk vindt om beweringen te onderbouwen, doe dat dan ook als ik je er om vraag. Geef eens het goede voorbeeld.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 10:33 pm

Dhana schreef:Als ik nu goed begrijp heeft Xplosive er de grootste moeite mee dat niet christenen uniform denken en handelen.

Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Het is heel normaal dat mensen van elkaar verschillen. Het betekent alleen wel dat er niet één eenduidig christendom is.

Is er dan wel een eenduidig atheïstisch erfgoed? Hoe heeft dan voor zin om topic te plaatsen over wat er zoal mis is met het christendom als je nu beweert dat christenen van elkaar verschillen?

Dhana schreef:Ik vind het nogal van zwakte in argumentatie getuigen als je die van de plank moet trekken. Alsof Ozes of ik in dit geval nooit van die achterlijke excessen gehoord hebben.

Ik zou er niet mee gekomen zijn als Ozes er niet nadrukkelijk en herhaaldelijk aan mij om gevraagd zou hebben.
[/quote]

Ik ken atheïsten zat die zich niet echt menselijk gedragen (hebben) moet ik dan excessen uit die hoek plaatsen om aan te tonen hoe slecht het atheïsme is? En daarmee dus meteen een afkeurend stempel op jou als mens drukken? Want dat jij namelijk doet. Ik denk je meer totaal ongegrond gestigmatiserend bezig dan dat je zelf in de gaten hebt.

Zolang ik tussen de regels door lees dat christenen niet in staat zijn tot rationeel denken doordat ze gevangen zitten in een net van hersenspinsels uit vervlogen tijden, heb jij als mens nog een lange weg te gaan.

Ik heb beide discussies hier op de voet gevolgd en ik kan stellen dat jij degene bent die met volkomen irrationele drogredenen op de proppen komt om toch maar vooral je gelijk te kunnen halen.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 10:36 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:Je weet dat de link die je gepost heeft niets met interpretatie te maken heeft?

Wat voor jou geen argument is, is dat voor andere christenen blijkbaar wel. Dus ik hoef niet zelf met argumenten te komen, dat doen die andere christenen wel voor je.

Telkens wanneer ik je vraag om onderbouwing, boemerang je steeds naar mij dat mijn argumenten niet goed zijn. Maar als je het zelf zo belangrijk vindt om beweringen te onderbouwen, doe dat dan ook als ik je er om vraag. Geef eens het goede voorbeeld.

Waar zijn argumenten?
Ook maar 1?

Ik onderbouw vrijwel alles wat ik zeg, maar ik blijf het niet doen in me eentje. Daar heb ik het allang mee gehad. Dat jij zegt dat Afrikanen moorden plegen, best, dat ze Christen zijn, best.Maar hoe beargumenteerd dit dat de bijbel moorden toestaat?

Weet je niet wat een argument is. Een voorbeeld is geen argument. Je moet verklaren waarom de bijbel wel moorden toestaat.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 10:48 pm

Dhana schreef:Als jij stelt dat een christen een individu is dat door zijn geloof niet in staat is om rationeel te denken

Dat stel ik niet. Ik vermoed echter wel dat een christen op zeker terrein (bijvoorbeeld met betrekking tot de beschouwing van het bestaan van een algoede Schepper) de ratio niet ten volle benut.[/quote]

Vind je het dan niet tegenstijdig dat bv Galileo en Newton beide gelovig waren en dat de laatste zich ook nog eens bezig hield met astrologie en alchememie? En je kan Albert Einstein ook niet echt verwijten dat hij een kronkel in zijn rationeel denken had omdat hij in God geloofde, dunkt me.

Je zou pas dan gelijk hebben als je kon aantonen dat geen christen ook maar iets zelf bedacht of uitgevonden heeft of dat alleen christenen zich in verleden en heden hebben misdragen. Wat jij als mankement in het brein van een christen ervaart, zit tussen jouw beide oren en mist iedere rationeel aantoonbare basis.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 10:57 pm

Dhana schreef:En je kan Albert Einstein ook niet echt verwijten dat hij een kronkel in zijn rationeel denken had omdat hij in God geloofde, dunkt me.

Ik wil Albert Einstein überhaupt niets verwijten, maar ik heb ooit wel vastgesteld dat toen Albert Einstein niet de quantumtheorie van de beroemde Deense geleerde Niels Bohr wilde aanvaarden met de dogmatische woorden: "God dobbelt niet", dat Albert Einstein later aan Niels Bohr zijn ongelijk moest erkennen.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:02 pm

Ozes schreef:Ik onderbouw vrijwel alles wat ik zeg,

Met jijbakken?

Ozes schreef:Weet je niet wat een argument is. Een voorbeeld is geen argument. Je moet verklaren waarom de bijbel wel moorden toestaat.

Ik heb al gezegd (hoe, hoef ik niet eens te weten, want ik kan niet bevroeden welke hersenspinsels zich allemaal in al die diverse christenhoofden voordoen) dat er christenen zijn die die argumenten blijkbaar gevonden hebben. Dàt lijkt mij toch een niet mis te verstaan overduidelijk argument.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 11:16 pm

xplosive schreef:
Dhana schreef:En je kan Albert Einstein ook niet echt verwijten dat hij een kronkel in zijn rationeel denken had omdat hij in God geloofde, dunkt me.

Ik wil Albert Einstein überhaupt niets verwijten, maar ik heb ooit wel vastgesteld dat toen Albert Einstein niet de quantumtheorie van de beroemde Deense geleerde Niels Bohr wilde aanvaarden met de dogmatische woorden: "God dobbelt niet", dat Albert Einstein later aan Niels Bohr zijn ongelijk moest erkennen.

Dat is dan mooi van Einstein en van een wetenschapper van zijn niveau mag je dan ook niet anders verwachten. Zo zie je maar dat zelfs gelovige mensen in staat zijn hun mening bij te stellen met inzet van de ratio.

Rest nog het antwoord op mijn vraag of je niet tegenstrijdig vindt dat Galileo en Newton als christenen tot zo'n hoog wetenschappelijk bewustzijn konden komen met die..... laten we het voor het gemak maar even handicap noemen.
Laatst gewijzigd door Dhana op Wo Jul 25, 2012 11:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:21 pm

Dhana schreef:
xplosive schreef:

Dat is dan mooi van Einstein en van een wetenschapper van zijn niveau mag je dan ook niet anders verwachten. Zo zie je maar dat zelfs gelovige mensen in staat zijn hun mening bij te stellen met inzet van de ratio.

Ik heb nooit anders beweerd. De wijsheid komt met de jaren. In het latere leven van Albert Einstein is van zijn godsgeloof trouwens weinig overgebleven.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 11:27 pm

xplosive schreef:Dat is dan mooi van Einstein en van een wetenschapper van zijn niveau mag je dan ook niet anders verwachten. Zo zie je maar dat zelfs gelovige mensen in staat zijn hun mening bij te stellen met inzet van de ratio.

Ik heb nooit anders beweerd. De wijsheid komt met de jaren. In het latere leven van Albert Einstein is van zijn godsgeloof trouwens weinig overgebleven.
[/quote]

Goed dan laten we Einstein even voor hij is geweest. Rest ons nog mijn 2 andere voorbeelden.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:33 pm

Dhana schreef:Goed dan laten we Einstein even voor hij is geweest. Rest ons nog mijn 2 andere voorbeelden.

In de tijdperken waarin deze 2 heren leefden was het "not done" (een taboe, zeg maar) om je tot ongeloof te bekennen. Wie zal dus ooit weten wat zij werkelijk dachten?

Ozes

Wat is het nu?

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 11:36 pm

Xplosive: Ik heb nergens beweerd dat compassie en respect een atheïstisch goed is. Ik heb trouwens geen respect voor de islam en in mijn beleving is dat alleen maar goed.

Echt?

""Ozes:Positief gedrag in de naam van het Christendom noemde je ook constant een vorm van rationalisme die niets met het Christendom te maken heeft.
xplosive:Ja, zo zie ik dat""

""Xplosive:Het is helemaal niet zo dat ik christenen alle goeds wil ontzeggen. Integendeel. Waar het mij echter om gaat is dat de goede werken van christenen mijns inziens niet voortkomen uit het christendom (want wat dat is, is blijkbaar slecht gedefinieerd) maar voortkomen uit een zekere omarming van het rationalisme""

""Pilgrim schreef:en daarom is Europa anders geworden dan Azië of de Islamitische wereld.
xplosive Europa is anders geworden vanwege de van oudsher relatief sterke rationalistische beweging ten opzichte van andere werelddelen""

""Xplosive: Uitroeien is sterk gezegd, want dat impliceert eenzijdigheid. Uiteindelijk zullen mensen uit zichzelf tot inzicht moeten komen""

Hier weer pogingen om de Christendom positieve invloeden te ontnemen, dit terwijl xplosive geen bewegingen aan kon wijzen die tegen slavernij waren. Tevens claimt hij dat de zeer orthodoxe christenen uit de eerste eeuwen ver van het Christendom stonden, een absurde opmerking die hij vele malen herhaald. De eerste rationalist/ Europese niet-Christen die hij kon benoemen die zich tegen de slavernij uitsprak was meer dan 1100 jaar later geboren:

xplosive: Nee, want ik heb nou juist aangegeven dat mensen (waaronder christenen) die het dichtst bij het rationalisme stonden aan de wieg van een meerdere humaniteit hebben gestaan. Uiteindelijk gaat het dus om de rationalistische factor en niet om het christendom als zodanig.
Xplosive: Dat waren dus de mensen die zich het verst van het oorspronkelijke christendom hadden verwijderd.

Ozes schreef:Toch zeker wel onder de Christenen,
xplosive: Correctie: verregaand met het rationalisme "besmette" christenen. Het is vooral de rationalistische factor die daarbij de doorslag geeft. Daarvoor was slavernij voor christenen doodgewoon.

Xplosive: Dat is niet wat ik beweerd heb. Het enige dat ik beweerd heb is dat de terugdringing van de barbarij in Europa gepaard ging met de afkalving van het christendom in Europa. Dat sluit niet uit dat er in heden en verleden christenen (of mensen die daar voor door wensten te gaan) goede werken hebben verricht, zoals ik trouwens al eerder aangegeven had.

Explosive: In de bijbel wordt slavernij als iets doodnormaals omschreven. Het zal dus niet zo zijn dat mensen die het dichtst bij het oude geloof stonden de meest fervente voorstanders van de afschaffing van de slavernij waren, maar juist eerder die mensen die zich langzaam maar zeker van het christendom àf gingen bewegen

Xplosive: Nota bene in de 10 geboden kondigt de bijbelse God volgens de bijbel Zelf regels omtrent slaven af. Als de bijbelse God werkelijk tegen slavernij was geweest dan had deze God wel direct in Zijn opgegeven geboden Zijn afkeuring verordend omtrent de slavernij als zodanig. Blijkbaar vind de bijbelse God het houden van slaven als bezit dus acceptabel. Dat lijkt mij bewijs genoeg. Zie Exodus 20:10 en Exodus 20:17.

Dit is maar van een paar pagina's. Waaruit blijkt dat xplosive het Christendom niet al het goeds wilt ontzeggen?
Er is keihard bewijs dat het Christendom de eerste was die in Europa tegen de slavernij was, en deze vervolgens ook afschafften. In zeker 15 pagina's kon er geen tegenbewijs komen. maar het commentaar van xplosive dat dit niets met het Christendom te maken heeft blijft doorgaan?

Heel apart.

*rood betekent dat er duidelijke bronnen zijn die verklaren dat de gekleurde opmerkingen geen waarde hebben.

~Winston Churchill.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 11:40 pm

xplosive schreef:
Dhana schreef:Goed dan laten we Einstein even voor hij is geweest. Rest ons nog mijn 2 andere voorbeelden.

In de tijdperken waarin deze 2 heren leefden was het "not done" (een taboe, zeg maar) om je tot ongeloof te bekennen. Wie zal dus ooit weten wat zij werkelijk dachten?

Welk tijdperk bedoel je?
Zelfs sommige van de Founding Fathers van Amerika bekritiseerde af en toe het Christendom vrij hard. Als je naar Amerikaanse democraten gaat zullen je glashard vertellen dat Amerika niet als Christelijke natie is opgericht. Dit omdat hun bronnen bestaan uit harde religie kritiek en bewijs dat enkele van de founding fathers niet gelovig waren.

Wat je werkelijk dacht kon je gewoon zeggen, zeker in Amerika. De gemiddelde Europeaan vertrok naar Amerika juist omdat in Europa niet alles gezegd mocht worden.
Wie wil je het nog wijs maken dat je het Christendom niet het goeds wilt ontzeggen dan?

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 11:48 pm

xplosive schreef:

Ik vind dat een nogal zwak argument. Ikzelf heb geen idee of het in die tijd "not done" was. Ik ben van enige eeuwen later en was er dus niet bij in die tijd. Wel heb ik gelezen dat met name Galileo behoorlijk gelovig was.

Ik denk dat Einstein een echt groot mens was die niet bang was zijn mening in het openbaar notabene bij te stellen. Wat vind jij daarvan?

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:49 pm

Ozes schreef:De gemiddelde Europeaan vertrok naar Amerika juist omdat in Europa niet alles gezegd mocht worden.

Leefde Isaac Newton in Amerika?

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 11:50 pm

Einstein? LOL

Begin 20e eeuw waren atheïsten buiten de gouvernementele instellingen oppermachtig!
Je mag je wel eens bekend maken met filosofen uit die tijd xplosive want dat is echt een maf argument.

~Winston Churchill.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jul 25, 2012 11:51 pm

xplosive schreef:
Ozes schreef:De gemiddelde Europeaan vertrok naar Amerika juist omdat in Europa niet alles gezegd mocht worden.

Is er geen christen die ook maar iets uitgevonden heeft of wetenschappelijk van belang is geweest?

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:54 pm

Dhana schreef:Ik denk dat Einstein een echt groot mens was die niet bang was zijn mening in het openbaar notabene bij te stellen. Wat vind jij daarvan?

Dat toont mijns inziens een zekere oprechtheid en de wil om niet vast te willen houden aan datgene wat praktisch gezien onhoudbaar blijkt. Het lijkt erop dat Albert Einstein de zoektocht naar de waarheid belangrijker vond dan wat mensen van hem zouden kunnen vinden. Je kunt dat inderdaad groot noemen.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Wo Jul 25, 2012 11:56 pm

xplosive schreef:

Weer een klassieke xplosive vraag. Het topic wat er mis is met het Christendom staat er vol mee. Echt helemaal vol, er staat weinig anders.
Ik vraag me hoeveel tijd ik aan dit soort idioterie heb besteed hier. Heb je gezien in dezelfde quote dat ik niet wist over wie en welke tijdsperiode je het had?

~Winston Churchill.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:57 pm

Dhana schreef:
xplosive schreef:

Is er geen christen die ook maar iets uitgevonden heeft of wetenschappelijk van belang is geweest?

Ik twijfel er niet aan dat er christenen zijn geweest die belangrijke zaken hebben uitgevonden en wetenschappelijk belangrijk werk hebben verricht.

xplosive

Berichtdoor xplosive » Wo Jul 25, 2012 11:58 pm

Ozes schreef:Heb je gezien in dezelfde quote dat ik niet wist over wie en welke tijdsperiode je het had?

Je kunt toch óók lezen wat Dhana geschreven heeft?

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”