Vrijheidsstrijd

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89851
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Vrijheidsstrijd

Bericht door Ariel »

Een nadenkertje.
Vrijheidsstrijd

THEODOR HOLMAN

Toen we nog geen internet hadden, geen radio en tv, en geen telefoon, was er ook wel eens een burgeroorlog. De Amerikaanse Burgeroorlog bijvoorbeeld (1861-1865). Aantal doden: 618.000. Aantal gewonden: 500.000. Een vrijheidsstrijd.

Hoe zou er gereageerd zijn als we toen radio, tv, internet, telefoon, Twitter en Facebook hadden gehad? Was die oorlog anders verlopen? Hadden we meteen achter majoor-generaal Irvin McDowell gestaan of achter generaal Joseph Johnston en generaal Beauregard?

Wie interesseerde zich in Nederland voor die strijd? Op het moment dat de zuidelijke staten de Eerste Slag bij Bull Run wonnen, moest in Nederland 'het begrotingshoofdstuk onvoorziene uitgaven' met de helft worden teruggebracht. Het leidde tot een crisis. Jacob van Zuylen van Nijevelt trad af. Zijn opvolger was de minister van Binnenlandse Zaken, Schelto van Heemstra.

Zou er één Nederlandse politicus zijn geweest die zei: 'Misschien moeten we ingrijpen in Amerika. De mensenrechten worden daar met voeten getreden'?

In 1862 was de bloedigste slag tot dan toe in de Amerikaanse geschiedenis: de slag bij Shiloh. Generaal Wallace moest generaal Grant helpen, maar deed dat beroerd. Hij werd gedegradeerd (en werd de auteur van Ben Hur). Aantal doden: 24.000. Er volgden nog drie van zulke slagen.

Gebeurde er in Nederland nog iets? Jawel: in Enschede was een brand: achthonderd huizen verwoest, de hele binnenstad. (Bij de vuurwerkramp gingen tweehonderd huizen verloren.)
Ik durf de stelling aan dat niemand in Nederland zich druk maakte om de afschaffing van de slavernij. Daar ging die Amerikaanse vrijheidsstrijd over.

Een jaar eerder was de telefoon uitgevonden. In Nederland kregen wij pas in 1830 de optische telegraaf van Lipkens: op kerktorens werden ronde panelen bevestigd, waarmee van toren tot toren 63 tekens konden worden geseind. Hij werd maar negen jaar gebruikt.

Hoe dachten we toen over slavernij? Mensenrechten? De strijd in het buitenland?

Hoe zouden wij over de Arabische Lente denken, of over Syrië, of over Iran en Israël, als wij niets over die landen meteen zouden zien en horen? Als ik alles weet, moet ik me dan ook alles aantrekken?

http://www.parool.nl/parool/nl/508/THEO ... rijd.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Vrijheid blijheid. Of verdriet met veel bloedtransfusie

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Als ik alles weet, moet ik me dan ook alles aantrekken?
Wie alles weet hoeft zich nergens wat van aan te trekken. Hij kan toch niks aan de loop der geschiedenis veranderen. Het beste is dan ook om maar te berusten. Zelf proberen er het beste van te maken. Een ander doet het niet voor jou. Wie niet alles weet, moet het zich alleen nog weten te herinneren. Want het is WEL allemaal gebeurd.

Een gouwe ouwe: een afschuwelijke kiespijn interesseert de mens altijd nog vele malen meer dan welke genocide in de wereld dan ook.

Moslims beweren altijd dat het de WIL van god is. Maar waarom moeten die zandbak-filosofen dan altijd god een handje helpen? Dat bedoel ik nu. Moslims staan vooraan in de rij wanneer er gevraagd wordt of de domste mensen een stap naar voren willen doen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Vrijheid blijheid. Of verdriet met veel bloedtransfusie

Bericht door King George »

'Hans van de Mortel' schreef:Moslims beweren altijd dat het de WIL van god is. Maar waarom moeten die zandbak-filosofen dan altijd god een handje helpen? Dat bedoel ik nu. Moslims staan vooraan in de rij wanneer er gevraagd wordt of de domste mensen een stap naar voren willen doen.
mercator zag het al juist: De Islam is als een opiaat voor de verslaafde. Het dagelijkse opiaat staat bij de junk op de eerste plaats en alle vooruitgang mag daaraan opgeofferd worden. Zo is het bij de Moslims wat betreft hun Islam/Allah/Mohammed/Koran. De Islam is er voor domme mensen die graag dom gehouden willen worden.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Vrijheid blijheid. Of verdriet met veel bloedtransfusie

Bericht door mercator »

King George schreef:[mercator zag het al juist: De Islam is als een opiaat voor de verslaafde. Het dagelijkse opiaat staat bij de junk op de eerste plaats en alle vooruitgang mag daaraan opgeofferd worden. Zo is het bij de Moslims wat betreft hun Islam/Allah/Mohammed/Koran. De Islam is er voor domme mensen die graag dom gehouden willen worden.
Ja, en hoewel de Mohammed-junk alsmaar zieker wordt zweert hij bij alsmaar MEER Mohammed-crack om er terug boven op te komen. Helaas wordt de stuff hem door ons Westerlingen alsmaar en met gulle hand verstrekt.
Exact zoals de coryfee van de PvdA , de nep-arbeider hans Spekman zijn poco carriere begon als coôrdiator in een "verstrekpunt voor verslaafden". Dat is wat Europa en de linkse partijen doen, de moslims telkens opnieuw hun stuff gratis verstrekken ipv ze cold turkey te laten afkicken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Vrijheidsstrijd

Bericht door mercator »

Zoals we God-en de nagedachtenis van zijn geädopteerde zoon Jezus-met rust moeten laten, moeten we ook de moslims met rust laten.
Elke dag worden we "gesensibiliseerd" omde arme burgerbevolking in Syri¨¨e ter hulp te komen. Mij interesseert het eigenlijk echt geen hol wat daarmee gebeurt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie