xplosive schreef:Ozes schreef:Elke week komt er empirisch bewijs uit dat Nederland een door en door racistisch land is. Niet zo veel geloven jij en een keer nadenken.
We hebben het over vrije wil en dan begin jij ineens over racistisch. Mag ik vragen welke gedachtesprong in jouw hoofd daaraan ten grondslag ligt?
Ozes zal zich hierbij beslist niet hebben laten leiden door zijn vrije wil. Wat dan wel? Daar is iedereen nu wel achter. Door zijn emoties die soms hoog oplopen. Ik heb daar ook een enkele keer weleens last van gehad. Een voorbeeld. Ik heb al mijn geplaatste cartoons op FFI aangaande islam en moslims uit woede weggehaald. Achteraf bleek het om een communicatiefout te gaan tussen Numan en ondergetekende.
EmotiesMijn emotie op dat moment speelde mij parten. Ik had mij enorm ingespannen en er veel werk van gemaakt om verloren gegane plaatjes vanwege een opgeheven upload-adres weer opnieuw te plaatsen. Ik plaatste soms zes plaatjes 'tegelijk' achter elkaar. Daar kon het FFI-systeem niet altijd tegen zodat ik weleens - per ongeluk - dubbel plaatste. Toen ontstond er behoorlijke heisa tussen een van de bazen van FFI en HvdM. Ik weet bijna zeker dat we beiden deze heisa NIET WILDEN.
Gedane zaken nemen geen keer Ik vind dit voorval een sprekend voorbeeld van geen vrije wil. Wat dan wel? Ik heb de verkeerde keuze gemaakt. Daar zijn hersenen op geprogrammeerd, het maken van een keuze. En die keuze is niet altijd de juiste. Wie geen keuze maakt gaat trouwens eerder dood. Ze zeggen ook niet voor niets dat wie voor een dubbeltje geboren is, nooit een kwartje wordt. Volgens mij klopt dit. Dit spraakmakende adagium is er niet voor niets gekomen.
Ik vind ALLE politiek smerig. En ik niet alleen. Dus ook het Marxisme is smerig. Van al deze smerigheid is democratie nog altijd de beste keuze. Ja toch? Dromen zijn bedrogWaarom zijn dromen bedrog? Omdat dromen overeen komen met de werkelijkheid. Het is een onderdeel van het dualisme. Ik weet dat ik heb gedroomd dus besta ik. Onzin! Net zoiets als: ik denk dus ik besta. Een dier denkt ook, maar weet waarschijnlijk niet dat hij bestaat. Ik weet het niet. Ik zou het hem moeten vragen, maar een dier kan wel grommen, maar nog steeds niet praten. Jammer. Een gemiste kans van God. Een mens bestaat namelijk NOOIT als gevolg van zijn vrije wil. Begrijp dat nou toch eens, Ozes! In jouw geval: als de mens een vrije wil zou hebben, zou het bestaan van God op de tocht komen te staan. Misschien last van een neurose? (grapje) Wat zegt Jung over de neurose in de sfeer van de leringen van Jezus?
“De neurose is een teken om te stoppen voor een verkeerde weg en een aansporing tot het persoonlijk genezingsproces.” En toch was Jung geen zoon van God. Hij was net zoals Jezus een mens die dood moest gaan. Jung vanwege zijn ouderdom, Jezus vanwege opgelegde straf en boetedoening door God.
Freud en Jung, twee handen op één buikDr. Carl Jung was een bekend psychiater en filosoof. Hij was lange tijd de boezemvriend van Freud. Beide notoire in de geschiedenis naam gemaakte 'dromerige' lieden waren in de ban van de overtuiging van de waarde van dromen. Zij pasten deze betweterij toe in hun beroemde analyses. En bij Freud draaide alles, zoals we weten, om de seks. Daar valt wat voor te zeggen, maar je kan er ook een obsessie aan overhouden. Volslagen misplaatst vind ik de praktijken van deze handelaren in droom-analyses. Daar heb ik lang genoeg over nagedacht.
ZelfkennisJung was een voortreffelijk boeiende lezenswaardige schrijver met een sterk gevoel voor de juiste omschrijvingen en opmerkelijk veel zelfkennis. Hij was letterlijk bezeten door het fenomeen dromen en meende die te kunnen interpreteren met een wetenschappelijke uitleg. Helemaal verrukt was hij nota bene met zijn genialiteit om zijn eigen dromen uit te leggen. Wat is nu mijn keuze ten aanzien van deze best wel heel aardige bijzondere man ondanks dat ik hem niet persoonlijk gekend heb? Dat is dat ik hem niet geschikt vind als psychiater, het beroep dat hij uitoefende. Want iemand die zo bezeten is door dromen en de daaraan gekoppelde waarde voor wetenschappelijke uitleg over de psychische toestand van de mens, is in ieder geval een arts in een rijtje - net zoals Freud - die ik zal mijden als de pest. Dat is mijn keuze die mij ingegeven wordt door de logische redenatie via mijn gezonde analytische verstand. Dit keer niet door mijn emotie. De behoefte om met Jung te praten zou bij mij overigens vele malen groter zijn dan met Freud.
Ik ben wat breedsprakig. Dat wil ik niet, maar toch. Niet iedereen is hetzelfde. Schrappen van tekst kost mij nu eenmaal veel moeite en tijd.
Modus vivendiHet moet een ieder overigens duidelijk zijn dat het emotionele betoog van Ozes het tegen het rationele denken van Xplosive heeft moeten afleggen. Dat zal vast en zeker NOOIT de wil van Ozes zijn geweest.
De juiste keuzeAls ik zou moeten kiezen voor Jezus, Mohammed, Mozes. Boeddha of atheïsme zou ik toch voor atheïsme kiezen. Niet door mijn vrije wil of de verlepte aantrekkingskracht van het marxisme, maar vanwege de logische gedachte aan het feit dat ik mij lekker blijvend vrij kan voelen bij de atheïstische beleving. Ik ben aan niemand, aan niet één 'verlosser' iets verplicht om na te komen. Dus ook niet aan het hemelse spook God met een altijd maar aanwezig irritant ranzig 'luchtje'.