De utopie van de VRIJE wil

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De wereld zal NOOIT veiliger worden!

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef: Er wordt verschrikkelijk veel gepraat in Nederland door allerlei 'bonafiede' deskundigen en hoger opgeleiden die nog nooit tot een zinnige oplossing hebben bijgedragen. Oplossingen zijn echter snel gevonden. Waar een wil is is een weg. Maar de mens heeft geen wil, net zo min als een ziel. Laat staan een vrije wil. Wat hij wel heeft is een overdosis aan onvermogen.
Op het ogenblik is er in België een enorme circusshow aan de gang, het assisen proces van Kim de Gelder . 4 jaar geleden maakte die jongen 4 mensen-waaronder 2 baby's(1)-af met een bijl. Nu vergaapt iedereen zich aan het "monster" en komen er legers "deskundigen" hun uitleg geven over wat er in de kop van Kim omging en nu nog omgaat. Kim vindt het zelf allemaal prima en beleeft de tijd van zijn leven. Hij riskeert toch niet veel want de moderne gevangenis is een luxe hotel. Heel de tijd kan je live volgen hoe de getuigen beginnen te snikken, hoe Kim zich amuseert, er zijn weddenschappen over "zal hij spreken of niet?".

Een bijzonder diepzinnige uitspraak van Kim was, op de vraag" waarom heb jij die moorden gepleegd?"
Wat had ik anders moeten doen ? Werk zoeken ? Het is crisis meneer de voorzitter, er is geen werk!

(1)In kinderdagverblijf Fabeltjesland. Alleen maar dode witte kindjes, want de bruine kindertjes zitten bij mama en papa thuis omdat die toch niet werken. Als ze wat groter zijn gaan die naar Dadertjesland.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Vrije wil? Onzin! Uw brein bepaalt hoe of wat.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Sommige psychopaten zijn waarlijke monsters die geen gevoel, apathie met de medemens hebben. Uiterlijk merken we niks aan de persoon. Een psychopaat functioneert buitengewoon goed in de maatschappij. We kennen natuurlijk niet een bepaald soort psychopaat, maar velen. En zelfs dan weten we de helft nog niet van wie nu wel of niet een psychopaat is. Ben ik ereen? Wie zal het zeggen?

Een fraai voorbeeld is de psychopaat in de film Psycho (1960) van Alfred Hitchkock. Niemand herkende hem. Vrouwen kregen er nachtmerries van.

Voor vrouwen met stalen zenuwen. Voor een goed effect de muziek zo hard mogelijk zetten. In de bios ging hij namelijk in stereo door merg en been.

Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: De wereld zal NOOIT veiliger worden!

Bericht door Manon »

mercator schreef:
'Hans van de Mortel' schreef: Er wordt verschrikkelijk veel gepraat in Nederland door allerlei 'bonafiede' deskundigen en hoger opgeleiden die nog nooit tot een zinnige oplossing hebben bijgedragen. Oplossingen zijn echter snel gevonden. Waar een wil is is een weg. Maar de mens heeft geen wil, net zo min als een ziel. Laat staan een vrije wil. Wat hij wel heeft is een overdosis aan onvermogen.
Op het ogenblik is er in België een enorme circusshow aan de gang, het assisen proces van Kim de Gelder . 4 jaar geleden maakte die jongen 4 mensen-waaronder 2 baby's(1)-af met een bijl. Nu vergaapt iedereen zich aan het "monster" en komen er legers "deskundigen" hun uitleg geven over wat er in de kop van Kim omging en nu nog omgaat. Kim vindt het zelf allemaal prima en beleeft de tijd van zijn leven. Hij riskeert toch niet veel want de moderne gevangenis is een luxe hotel. Heel de tijd kan je live volgen hoe de getuigen beginnen te snikken, hoe Kim zich amuseert, er zijn weddenschappen over "zal hij spreken of niet?".

Een bijzonder diepzinnige uitspraak van Kim was, op de vraag" waarom heb jij die moorden gepleegd?"
Wat had ik anders moeten doen ? Werk zoeken ? Het is crisis meneer de voorzitter, er is geen werk!

(1)In kinderdagverblijf Fabeltjesland. Alleen maar dode witte kindjes, want de bruine kindertjes zitten bij mama en papa thuis omdat die toch niet werken. Als ze wat groter zijn gaan die naar Dadertjesland.
Ik volg de debatten op gva

Vandaag een hele uitleg over het gezins- en liefdesleven van het eerste slachtoffer. Ik ergerde mij blauw.
WAAROM moet er zonodig gegraven worden in het privé leven van het slachtoffer? Aan de echtgenoot (die ze eerst als verdachte behandelden) werd zelfs gevraagd "of ze nog sex hadden"! Neem me niet kwalijk, maar wàt heeft dàt nu met de zaak te maken?
Ondertussen was het slachtoffer hét prototype van "the mama" altijd zichzelf wegcijferend... maar stel nu eens dat het een gewoon venijnig kreng was geweest. Maakt dat de moord minder erg?

De vraag is of de dader ontoerekeningsvatbaar was op het moment van de feiten: ik denk het helemaal niet.
Mankeert er ietsiepietsie aan dat jongetje? ZEKER EN VAST.

En dan heb je die leuke Belgische wetten die hem levenslang zal geven (waarbij hij net zoals Dutroux na een jaartje of vijftien een aanvraag kan doen om vrij te komen) of hem (onterecht in mijn visie) ontoerekeningsvatbaar kunnen verklaren, waarbij de behandelende arts hem eventueel levenslang kan colloqueren (wat dus dé enige oplossing zou zijn) of anders volgend jaar "genezen" kan verklaren.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De wereld zal NOOIT veiliger worden!

Bericht door mercator »

circe schreef: Ondertussen was het slachtoffer hét prototype van "the mama" altijd zichzelf wegcijferend... maar stel nu eens dat het een gewoon venijnig kreng was geweest. Maakt dat de moord minder erg?
Dat Elza zo een modelechtgenote en lieve mama was is nodig voor het soap-gehalte van de juridische show.
In Japan-een rationeel en modern land-worden zulke types als Kim de Gelder gewoon met een spuitje dood gemaakt en daar wordt helemaal geen ophef over gemaakt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Ego wedstrijd!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De meest geniale eerlijke oprechte super intelligente slimme Willem Oltmans versus de meest arrogante kapsones klootzak schrijver Adriaan van Dis.

Ter lering en vermaak.

Beslist alle vier de filmpjes zien! Het zal u de ogen openen en wegwijs maken in de psyche van de mens. Dat de mens in zijn rol als klootzak of geen klootzak geen vrije wil heeft, maar te stom is om zijn koers te veranderen ondanks dat zijn erbarmelijke ego onder vuur ligt. DE AFGANG VAN DROL ADRIAAN VAN DIS!

Enne . . . er komen heel interessante items aan de orde! Ook de moord op Kennedy!




Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De wereld zal NOOIT veiliger worden!

Bericht door mercator »

circe schreef: Vandaag een hele uitleg over het gezins- en liefdesleven van het eerste slachtoffer.
En het wordt nog komischer, nu mogen ook al lui die GEEN slachtoffer van De Gelder zijn geworden hun zegje komen doen. Want als de Gelder even zegt dat hij die en die wilde vermoorden worden die direct door een advocaat opgejut om zich burgerlijke partij te stellen wegens psychische schade. Binnenkort komen alle familieleden van al wie ook maar iets te maken had met dat kinderdagverblijf hun verhaal vertellen. Het is geen proces meer, maar een soort collectieve duiveluitdrijving van de kwade genius De Gelder.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Vrije wil bestaat niet.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ozes vindt dat hij een vrije wil heeft. Laat maar. Wat er onberedeneerd is ingekomen, komt er ook met redeneren niet meer uit.

Ter lering en vermaak. We gaan gewoon verder. Met of zonder Ozes.

Weleens last gehad van stemmen in je hoofd? Wie wil nou zoiets? Accepteren dan maar? Nee! Er is wel iets aan te doen. Maar wat je ook wilt, weggaan van de stemmen is voorlopig niet aan de orde. Ik stel dan ook voor iets in de hersenen weg te halen die de stemmen veroorzaakt. Want in mijn begrijpen heeft alles een oorzaak. Of je dat nu zelf wilt of niet.

Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: Vrije wil bestaat niet.

Bericht door Amazigh »

'Hans van de Mortel' schreef:Ozes vindt dat hij een vrije wil heeft. Laat maar. Wat er onberedeneerd is ingekomen, komt er ook met redeneren niet meer uit.
Noem is een situatie waar jij geen vrije wil hebt?
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Crisis van de vrije wil in de islam

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Amazigh schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:Ozes vindt dat hij een vrije wil heeft. Laat maar. Wat er onberedeneerd is ingekomen, komt er ook met redeneren niet meer uit.
Noem is een situatie waar jij geen vrije wil hebt?
Je denkt dat je een vrije wil hebt. Iedereen wil het goede doen. Maar dat lukt niet altijd. Ook de moslim, naar ik mag aannemen? En wat zien wij? Al ruim 1400 jaar het ontbreken van een vrije wil in de islam en dus bij alle moslims. Geen vrije wil geldt voor iedereen. Maar bij de meesten van ons valt dat niet op. Gelukkig is er islam met zijn niet zelfstandig nadenkende geblinddoekte volgelingen van de historische, de moslim zijn wil opleggende Mohammed, als prachtig ultiem voorbeeld van het bewijs van geen vrije wil.

Duidelijk?

Heb je nog meer makkelijk te beantwoorden vragen? Moeilijk te stellen vragen mag overigens ook hoor! :lol:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Crisis van de vrije wil in de islam

Bericht door Ali Yas »

'Hans van de Mortel' schreef:Heb je nog meer makkelijk te beantwoorden vragen? Moeilijk te stellen vragen mag overigens ook hoor! :lol:
Ik heb er wel een. Als niemand een vrije wil heeft, hoe komen we dan tot een acceptabele staatsvorm?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Homo, zonder vrije wil. Zoals bij de echte homo's

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:Heb je nog meer makkelijk te beantwoorden vragen? Moeilijk te stellen vragen mag overigens ook hoor! :lol:
Ik heb er wel een. Als niemand een vrije wil heeft, hoe komen we dan tot een acceptabele staatsvorm?
Moeilijk? Welnee. Ik had hem moeilijker verwacht. Mijn makkelijke antwoord volgt. Eerst even iets anders dat ik al voorbereid heb om hier te plaatsen.

Wie wil er nu homo worden? Hij in ieder geval NIET!

Afbeelding
Chris Birch als macho.

Afbeelding
Chris Birch in zijn nieuwe mensenrol na een ernstige ongeluk met
een te lange koprol van een heuvel. Nu als vrouwelijke homo.


Wie wil er nu homo worden?
Ik denk weinig mensen. Waar komen al die homo’s dan vandaan? Ik weet het wel. We hebben immers geen vrije wil. Nu alleen nog proberen al die domme moslims dat uit te leggen. En hoe zit het dan met die mensen die menen dat de mens WEL een vrije wil heeft? Ach, dat zijn gewoon simpele eigenwijze aardige mensen die denken dat ze heel wat zijn. Maakt niet uit.

Ik stel u voor aan Chris Birch
Chris is een alleraardigste sympathieke lieve Britse jongen. Hij is homo. Nou en? Wacht eens even. Dat was hij eerst niet. Ach, zul je zeggen, weer zo’n mietje die zo graag flikker wil zijn en hoog nodig in elkaar geramd moet worden. Om maar even in de taal van de moslims te spreken. Laat ik dit zeggen. Ik voel me meer op mijn gemak, meer thuis, tussen honderd homo’s dan onder vijf Marokkaanse moslims. Laat dat gezegd zijn.

De hersenen sturen de wil
Terug naar alleraardigste Chris. Die lieve Chris die wilde helemaal geen homo zijn. Die was het liefst macho gebleven. Maar Chris heeft helemaal niets te willen. Hij heeft namelijk geen vrije wil. Net zo min als Kevin, Ali Yas. En dus ook in mijn geval. Dat is ons ondertussen toch allang duidelijk geworden, mag ik aannemen? Alles wordt bepaald vanuit het zenuwstelsel van de hersenen en is er klaar voor bij de geboorte. Of na een ernstige hersenbeschadiging op latere leeftijd zonder ernstige gevolgen. Zoals in het geval van Chris.

Chris is gestopt met zijn mannelijkheid te tonen
Chris is gestopt met rugby spelen, met bier drinken en achter de wijven aanhollen. Hij was ook een motor fanaat. Precies zoals onze Monique dat nog steeds is. Chris is, zeg maar, gestopt met mannelijk macho gedrag. Een fuifbeest is hij ook niet meer. Hij werkte bij de bank en is nu kapper in een schoonheidssalon. Dat past beter bij een homo met een vrouwelijke kant. Er zijn immers ook homo’s met een mannelijke kant. Zoals Numan, als ik zo vrij mag zijn.

Wat is er met Chris gebeurd?
Chris wilde op een dag tegenover zijn vrienden stoer doen. Hij is toen van een niet te steile heuvel af gaan koprollen. Beneden aangekomen heeft hij waarschijnlijk een tia gekregen, een kleine beroerte in de hersenen. En vanaf dat moment is alles anders geworden in het leven van Chris.

Koppen XL
Afgelopen dinsdag was deze boeiende geschiedenis te zien op België 1 in het programma Koppen XL. De meeste mensen verklaren hem voor gek. Ik dus niet. Chris Birch is ervan overtuigd dat het hem is overkomen. Een geval van zeldzaamheid. Maar kennen we niet meer van dat soort gevallen van zeldzaamheid om ons heen? Ik dacht het wel.

Volgens de medische wetenschap krijgt elke vijf minuten iemand een beroerte. Een op de drie overleeft dit niet. Hersenen krijgen geen zuurstof meer. Herinneringen zijn weg. Je personaliteit, je gedrag, je manier van denken kunnen daardoor blijkbaar veranderen. Dat bepaal niet jij, maar dat 'kaboutertje' in je hersenen! :lol:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Amazigh »

Dus de voorwaarde om te merken dat je geen vrije wil hebt is een ernstig ongeluk maken?
Trouwens die stemmetje in jouw hoofd ben je zelf, jouw lichaam is een omhulsel. Als ik op het punt sta een keuze te maken, ga ik natuurlijk niet tegen een muur praten, je begint eigenlijk een gesprek in je hoofd met die stemmetje en je bedenkt redenen waarom wel of niet.
Vrije wil kan tijdelijk weg zijn, als je bijv een ongeluk maakt omdat dat geen keuze is.
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Stemmetje in je hoofd

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Amazigh schreef: Als ik op het punt sta een keuze te maken, ga ik natuurlijk niet tegen een muur praten, je begint eigenlijk een gesprek in je hoofd met die stemmetje en je bedenkt redenen waarom wel of niet.
Precies wat je zegt! Meestal zie je en hoor je mensen op latere leeftijd vaak in zichzelf praten. Met dat stemmetje in hun hoofd. Hoe oud ben jij eigenlijk, Amazigh? De tachtig al gepasseerd? icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: Stemmetje in je hoofd

Bericht door Amazigh »

'Hans van de Mortel' schreef:
Amazigh schreef: Als ik op het punt sta een keuze te maken, ga ik natuurlijk niet tegen een muur praten, je begint eigenlijk een gesprek in je hoofd met die stemmetje en je bedenkt redenen waarom wel of niet.
Precies wat je zegt! Meestal zie je en hoor je mensen op latere leeftijd vaak in zichzelf praten. Met dat stemmetje in hun hoofd. Hoe oud ben jij eigenlijk, Amazigh? De tachtig al gepasseerd? icon_thumbup.gif
Niemand kan het horen? Als je tegen jezelf gaat zitten praten en iedereen kan het horen dan is er iets serieus mis met je.
Ik heb nog dik 60 jaar te gaan voordat ik de 80 jaar passeer icon_clap.gif
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Politiek is smerig. OOK DE DEMOCRATIE!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:Heb je nog meer makkelijk te beantwoorden vragen? Moeilijk te stellen vragen mag overigens ook hoor! :lol:
Ik heb er wel een. Als niemand een vrije wil heeft, hoe komen we dan tot een acceptabele staatsvorm?
Komen is gaan. Bewegen. We zijn er nog niet. Dat is wat je schrijft in je vraag. We komen NOOIT tot een acceptabele staatsvorm. De wil is er wel vanuit huichelachtig opportunisme, maar de mens beschikt helaas of gelukkig niet over een VRIJE WIL. Een wil die alleen maar zweeft in zijn grenzeloze fantasie zal nooit wat teweeg brengen op de grond. En vaste grond onder de voeten is toch een minimale voorwaarde om wat tot stand te kunnen brengen met een vrije wil. Toch?

Vroeger in discussies over politiek maakte ik keihard duidelijk hoe ik over democratie dacht. Dat heb ik nooit wat gevonden om echt beter van te worden. Je wordt alleen beter door slimmer te zijn dan een ander. Dat kan net zo makkelijk in Colombia of Marokko. Ik zei dan: “Wat heb ik aan democratie? Daar veeg ik mijn reet mee af.” Sorry folks voor deze onwelvoeglijke taal. Ik herinner het mij slechts en heb deze taal allang niet meer gebruikt. Maar nu ik het er toch over heb, ga ik het weer in majeur toepassen! Zeker weten.

Democratie is zo corrupt als dat zijn machthebbers toelaten. Zo’n Hirsch Ballin . . . breek me de bek niet open! Iedere grondwet (democratie!) is wettig, indien zij vooruitgang naar het betere niet ONMOGELIJK maakt. De grondwet, zoals wij die nu kennen met al die weerzinwekkende corrupte logica van beschermconstructies voor de massa die zo nodig agressief gestoord gelovig in het hiernamaals wil vertoeven en daarvoor onvoorwaardelijk respect en macht opeist, die grondwet die ten doel heeft alles in zijn tot nu toe bestaande toestand te handhaven, is volstrekt ONWETTIG!

De huidige Europese politici kunnen wat mij betreft DOOD VALLEN. Liever vandaag dan morgen. Tezamen met hun wel stinkende democratie!

Maar . . . lang leve de vrije wil volgens Ali Yas. Want daardoor ontstaan blijkbaar dit soort walgelijke constructies. Constructies bedacht en in stand gehouden door enkelingen die meestal van een zeer onbetrouwbaar allooi zijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Politiek is smerig. OOK DE DEMOCRATIE!

Bericht door Ali Yas »

'Hans van de Mortel' schreef:...
Ik ben er stil van. :shock:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Amazigh »

Jij hebt dus geen innerlijke stem net als de rest van de wereld Hans? Hoe denk jij na eigenlijk?
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Ozes »

Amazigh schreef:Jij hebt dus geen innerlijke stem net als de rest van de wereld Hans? Hoe denk jij na eigenlijk?
Hoe verklaar jij vanuit de islamitische leer dat de mens "een vrije wil" heeft?
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Amazigh geeft uitleg aan de hand van de Koran

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ozes schreef:
Amazigh schreef:Jij hebt dus geen innerlijke stem net als de rest van de wereld Hans? Hoe denk jij na eigenlijk?
Hoe verklaar jij vanuit de islamitische leer dat de mens "een vrije wil" heeft?
Ik wil wat zeggen, maar ik beheers mij. O o o! Het ligt o zo voor de hand om hier het enige juiste antwoord op te vinden: via de Koran! Maar laat Koran diepgraver Amazigh zelf maar zijn antwoord formuleren. Dat wordt pas lol! :lol: :vhappy;
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Amazigh »

Ozes schreef:
Amazigh schreef:Jij hebt dus geen innerlijke stem net als de rest van de wereld Hans? Hoe denk jij na eigenlijk?
Hoe verklaar jij vanuit de islamitische leer dat de mens "een vrije wil" heeft?
Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil." Voorwaar, wij hebben de boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank en hoe vreselijk de rustbank.


En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden?
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Ozes »

Andere verzen zeggen weer dit:
Zij fluisteren elkander vergulde woorden in om te bedriegen - en als uw Heer had gewild, zouden zij het niet hebben gedaan; laat hen daarom met rust met hetgeen zij verzinnen.
Ik denk dat hierom de meeste soennieten een vorm van al qadar accepteren(zover ik weet). Er zijn vele verzen die de mogelijkheid van mensen ontkent om iets te doen zonder dat Allah het wil.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Denken is vermoeiend! Napraten des te makkelijker.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Hans van de Mortel:

Het ontbreken van een vrije wil belemmert zinvol denken.
Het denken mist iedere spaarzaamheid. Het is een en al ostentatieve verspilling, van het allerergste
soort. In het neurofysiologisch onderzoek heeft men getracht de door de cortex uitgezonden ‘hersengolven’ te lokaliseren en getalsmatig vast te leggen. Men heeft gepoogd de energiequanta te bepalen, het ritme van de elektromagnetische trillingen die optreden tijdens momenten van geconcentreerd denken. Het lijkt plausibel dat in datgene wat wij ‘denken’ noemen, neurochemische en elektromagnetische energiecomponenten een rol spelen, dat de output van de synapsen in het menselijk brein meetbaar is (de studie van hersenletsel biedt daarvoor aanknopingspunten). Maar veel van dit alles blijft tot dusver steken in gissingen en het in kaart brengen geschiedt nog steeds bij benadering. Intuïtief en op grond van onze indrukken ervaren wij na langere periodes van sequentieel of onder druk uitgevoerd denken een vermoeidheid analoog aan die van de spieren. Probleem-oplossers in de exacte en toegepaste wetenschappen, wiskundigen, formele logici, computerprogrammeurs, schaakspelers en simultaanvertalers maken melding van uitputtingsverschijnselen, van ‘burn-out’. Tot de eersten die dergelijke geestelijke belasting in extreme, ‘fysieke’ intensiteit ervoeren, behoorden de cryptografen in oorlogstijd. Maar ook hier geldt dat ons begrip van dit soort stress en de daarbij optredende mechanismen nog slechts rudimentair is.

Einsteins bewering dat hij in zijn hele leven maar ‘twee ideeën’ heeft gehad, of Heideggers maxime dat alle grote denkers maar één enkele gedachte hebben die ze in heel hun oeuvre uiteenzetten en herhalen, mogen dan hyperbolen zijn die van trotse bescheidenheid blijk geven, toch zouden ze op een belangrijke waarheid kunnen wijzen. In de geestes- en natuurwetenschappen is vooral die denker van betekenis die een beslissend inzicht of idee heeft en dat ten volle uitwerkt, die zich concentreert op één cruciale ontdekking of samenhang; die heel zijn energie op bijna ‘hebzuch-tige’ wijze investeert in een bepaalde denkact of observatie en het volledige potentieel ervan benut. Darwin lijkt daarvoor exemplarisch te zijn. Daarentegen zullen verreweg de meeste mensen, zelf wanneer ze en passant met uitgelezen ideeën of fundamentele inzichten in aanraking komen, er geen bijzondere aandacht aan schenken, ze zich die niet eigen maken noch er verder iets mee aanvangen. Hoeveel kennis gaat er zo niet verloren in de indifferente stortvloed van onopgemerkte gedachten, in de ongehoorde of bij toeval opgevangen alleenspraak van dagelijkse en nachtelijke ‘hersen-emissies’? Waarom zijn we niet bij machte om de potentieel vruchtbare spanning die door de immer actieve reflexbogen en synapsen van ons mentale bestaan wordt voortgebracht, op te vangen en deze — zoals in een elektrische batterij — op te slaan of op te laden? Het is precies deze oneindig verspillende productiviteit waarvoor we tot nu toe geen verklaring hebben. Het verlies is mateloos.

Een reden voor frustratie, voor die ‘duistere grond’.
Door George Steiner (jood). Een van mijn favoriete denkers.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door Amazigh »

Hersenactiviteit is totaal iets anders, dat onze hersenen niet op volle sterkte werkt heeft helemaal niets met vrije wil te maken. Controle over jouw lichaam en gedachtes heb jij vollediv in eigen hand. En het feit dat burn outs, stress zoveel problemen kunnen veroorzaken toont aan dat jouw hersenen een limiet heeft die jij zelf niet kan verhogen.
A proud amazigh!
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Professor Pipi legt uit . . .

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Amazigh schreef:Hersenactiviteit is totaal iets anders, dat onze hersenen niet op volle sterkte werkt heeft helemaal niets met vrije wil te maken. Controle over jouw lichaam en gedachtes heb jij volledig in eigen hand. En het feit dat burn outs, stress zoveel problemen kunnen veroorzaken toont aan dat jouw hersenen een limiet heeft die jij zelf niet kan verhogen.
Het blijkt nu dat wij hier met een bijzonder hoogleraar te maken hebben. Mag ik even voorstellen:

Amazigh, alias professor Pipi.

Heer en meester in het paradoxale van het paradigmatisch neurologisch islamisme. icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De utopie van de VRIJE wil

Bericht door mercator »

Amazigh schreef:. Controle over jouw lichaam en gedachtes heb jij vollediv in eigen hand.
.
Absoluut niet. Er is zelfs gebleken dat de electrische activiteit in een arm of been dat gaat bewegen een milliseconde vroeger komt dan in de hersenen, maw je lichaam wordt helemaal niet gestuurd door je hersenen maar omgekeerd.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie