Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene indivi

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Eric de Blois

Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene indivi

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 2:24 pm

Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene individu

Bron: trouw.nl - door: Asha ten Broeke - 30 juli 2012

Afbeelding
© ANP. Hersenen die worden bewaard voor onderzoeksdoeleinden.

COLUMN - Het werk van de rechter is er niet eenvoudiger op geworden. Onderzoekers hebben nu definitief gehakt gemaakt van de gedachte dat je op betrouwbare wijze iets kunt zeggen over de recidivekansen van de crimineel. Hooguit is er iets zinnigs te melden over het gemiddelde risico van bepaalde misdadige subgroepen. Maar over individuele gevallen, nee.

Het verbaasde me dat dit nog nieuws is. Het is in de wetenschap immers een standaard-voorbehoud: voor groepen behaalde resultaten bieden geen garantie voor het individu. Evenmin hoeft iets dat het individu helpt, doet of overkomt, iets te zeggen over de grotere groep. Dat ome Kees van de buren elke dag een pakje shag rookte en toch 102 werd, betekent niet dat sigaretten ongevaarlijk zijn. En dat meisjes gemiddeld iets beter zijn in taal dan jongens, maakt de dames niet allemaal tot kleine Mulischjes.

Dat schakelen tussen de groep en de persoon, daar zijn mensen van nature niet bijster goed in. Het vereist ook twee heel andere manieren van nadenken. Over een groep denken we na in de vorm van psychologische vuistregels. Dit is het terrein van de statistische algemeenheden die wetenschappelijke onderzoeken vaak vaststellen: 'Zedendelinquenten lopen grote kans weer in de fout te gaan' en 'Mannen scoren iets beter op ruimtelijk inzicht dan vrouwen'.

Verleggen we de aandacht naar het individu, dan treedt (als het goed is) een ander denksysteem in werking. Dan gebruiken we geen vuistregels, maar inlevingsvermogen.

Uit een mooi breinonderzoek van psycholoog Nicole Speer bleek hoe dat van binnen gaat. In een hersenscanner kregen proefpersonen een verhaal te lezen, terwijl een computer een opname van hun hersenactiviteit maakte.

Het brein van de proefpersonen reageerde alsof ze alles waarover ze lazen, ook zélf deden en voelden. Deed de hoofdpersoon het licht aan, dan werden in hun breinen de gebiedjes actief die ze zelf ook zouden gebruiken als ze thuis het lichtknopje zouden indrukken. Een persoonlijk verhaal stelt ons in staat om letterlijk in het hoofd van een ander te kruipen.

Het door elkaar halen van deze verschillende manieren van denken en verwerken zorgt voor allerlei ellende. Pas je een vuistregel toe op een individu - zoals naar men vreesde in de rechtbank gebeurde bij de recidive-inschattingen - dan ben je aan het stereotyperen. Maar verhef je een aansprekend verhaal tot algemeen groepseffect, dan loop je kans de grootst mogelijk onzin tot feit te verklaren. Zoals wanneer je op basis van de uitzonderlijk veerkrachtige longen van ome Kees besluit dat de medische stand het mis heeft en het echt niet erg is om er nog eentje op te steken.

Ik vind het nog steeds erg merkwaardig dat in dit land kinderen op school niet leren over dit soort denkfouten, en hoe je ze kunt vermijden. Het kan in één les gepiept zijn: statistieken zeggen iets over een groep, verhalen iets over een persoon, en tenzij er zwaarwegende redenen zijn, kun je deze twee beter niet door elkaar halen.

Ozes

Re: Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene indivi

Berichtdoor Ozes » Di Jul 31, 2012 2:26 pm

Interessant
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 2:32 pm

Ozes schreef:Interessant

Dat vind ik ook en ik denk ook dat het juist is wat er betoogd wordt. Je kunt niemand veoordelen voor gedrag wat door leden van de groep waar die persoon toe behoord wordt veroorzaakt. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Wel is het natuurlijk zo dat er gemeenschappelijke kenmerken bestaan. Maar die zijn niet altijd van toepassing op alle leden uit de groep. Groepsgedrag is interessant om te bestuderen, het is echter geen reden om daarom mensen die tot een groep behoren anders te beoordelen, Je kunt geen beleid ontwerpen voor bepaalde groepen. Regels moeten moeten gelden voor iedereen en niet in het bijzonder voor leden van bepaalde groepen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 2:44 pm

Eric de Blois schreef:
Ozes schreef:Interessant

Dat vind ik ook en ik denk ook dat het juist is wat er betoogd wordt. Je kunt niemand veoordelen voor gedrag wat door leden van de groep waar die persoon toe behoord wordt veroorzaakt. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Wel is het natuurlijk zo dat er gemeenschappelijke kenmerken bestaan. Maar die zijn niet altijd van toepassing op alle leden uit de groep. Groepsgedrag is interessant om te bestuderen, het is echter geen reden om daarom mensen die tot een groep behoren anders te beoordelen, Je kunt geen beleid ontwerpen voor bepaalde groepen. Regels moeten moeten gelden voor iedereen en niet in het bijzonder voor leden van bepaalde groepen.

Dat ligt eraan. Als je als lid van die groep, zonder zelf dader geweest te zijn, misdaden door die groep niet veroordeeld of er openlijk afstand van neemt, ben je ethisch gezien medeschuldig doordat je zodoende het gedrag van die groep blijft voeden.
Laatst gewijzigd door Dhana op Di Jul 31, 2012 2:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 2:51 pm

Dhana schreef:
Dat ligt eraan. Als je als lid van die groep, zonder zelf dader geweest te zijn, misdaden door die groep niet veroordeeld ben je ethisch gezien medeschuldig.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het niet veroordelen van een daad maakt nog niet dat iemand daarom medeschuldig is aan die daad. Schuld hebben alleen de daders. Het is natuurlijk wel een pré om als lid van een groep kwalijk (gropes)gedrag te veroordelen. Het is misschien zelf's een morele plicht. Maar ik vind niet dat je daarom alle leden uit een groep die zwijgen medeverantwoordelijk kunt stellen voor kwalijk gedrag begaan door bepaalde leden uit die groep.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 2:55 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:
Dat ligt eraan. Als je als lid van die groep, zonder zelf dader geweest te zijn, misdaden door die groep niet veroordeeld ben je ethisch gezien medeschuldig.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het niet veroordelen van een daad maakt nog niet dat iemand daarom medeschuldig is aan die daad. Schuld hebben alleen de daders. Het is natuurlijk wel een pré om als lid van een groep kwalijk (gropes)gedrag te veroordelen. Het is misschien zelf's een morele plicht. Maar ik vind niet dat je daarom alle leden uit een groep die zwijgen medeverantwoordelijk kunt stellen voor kwalijk gedrag begaan door bepaalde leden uit die groep.

Dat is wel degelijk het geval. Door geen openlijke oppositie te voeren, houd je het gedrag van je eigen groep mede in stand.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 3:07 pm

Dhana schreef:
Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Dat is wel degelijk het geval. Door geen openlijke oppositie te voeren, houd je het gedrag van je eigen groep mede in stand.

Tot welke groep behoor je? Dat kunnen er vaak meer zijn namelijk.

Misschien heb je gelijk, maar ik denk overigens niet dat dit de strekking was van het verhaal wat boven staat. Als ergens een vrouw verkracht wordt door een man moeten daarom alle mannen deze daad openljk veroordelen? Zwijgen wil nog niet zeggen dat je een bepaalde daad niet veroordeeld. Ik voel mij als man niet verantwoordelijk voor misdaden van andere mannen.

Daarom vind ik ook - om dicht bij huis te blijven - dat alle marokkanen niet mogen worden beoordeeld op gedrag wat door leden uit die groep wordt veroorzaakt, Marokkanen zijn behalve marokkaan ook man en meestal ook moslim en vaak ook nog nederlander. In welke groep moeten ze dus worden ingedeeld?

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Di Jul 31, 2012 3:13 pm

Ik ben het met Dhana eens. Neonazi's die bijvoorbeeld de holocaust ontkennen of bagatelliseren maken zich in feite ook schuldig, maar dan een schuld achteraf. Als je hier goed over na denkt kan schuld wel degelijk erfelijk zijn. Erfschuld dus! Stel je voorouders hebben groot onrecht begaan jegens een andere groep of voor mijn part een individu en het nageslacht houdt dit in stand omdat het de onrechtmatig verworven rijkdom niet wil opgeven (bijvoorbeeld gestolen bezittingen teruggeven). Ook dat nageslacht wordt dan schuldig.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 3:31 pm

Ik vind het een nogal gevaarlijk om het eigen niet gekozen geslacht op dezelfde hoop te gooien met groeperingen waar je uit vrije wil voor kiest en dat dan als argument aan te dragen dat je leden van een groep niet mag aanrekenen wat de rest van die groep doet.

Marokkanen gaan niet in oppositie tegen misstanden binnen de eigen gelederen houden daarmee dus het wangdrag van die groep in stand. Moslims gaan niet massaal de straat op voor het maken van slachtoffers uit naam van de islam en houden daarmee misdaden tegen de menselijkheid van de groep in stand. In die zin zijn ze wel degelijk medeverantwoordelijk. Ik vergelijk het met gestolen goed kopen met het argument dat jij het immers niet was die gestolen heeft.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 3:51 pm

Pilgrim schreef:Ik ben het met Dhana eens. Neonazi's die bijvoorbeeld de holocaust ontkennen of bagatelliseren maken zich in feite ook schuldig, maar dan een schuld achteraf. Als je hier goed over na denkt kan schuld wel degelijk erfelijk zijn. Erfschuld dus! Stel je voorouders hebben groot onrecht begaan jegens een andere groep of voor mijn part een individu en het nageslacht houdt dit in stand omdat het de onrechtmatig verworven rijkdom niet wil opgeven (bijvoorbeeld gestolen bezittingen teruggeven). Ook dat nageslacht wordt dan schuldig.

Dan moeten wij dus 'alle' nederlanders keer op keer de slavernij veroordelen begaan door onze voorouders, waar wij dus ook erfschuld aan hebben? Echt absurd! Ik weiger de verantwoordelijk te dragen voor fouten begaan door mijn voorouders! Erfchuld is uitgevonden door godsdienstige idioten om kinderen te bestraffen voor de daden van de ouders, zoals in de bijbel.

En de holocaust ontkennen is iets anders dan er over zwijgen! Jij vergelijkt appels met peren. Wie de holocaust ontkent maakt een bewuste keuze. Ergens over zwijgen definiëert niet het ergens mee eens te zijn of juist niet. Maar wat vinden jullie nu van het bovenstaand betoog?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 3:57 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het niet veroordelen van een daad maakt nog niet dat iemand daarom medeschuldig is aan die daad. Als ergens een vrouw verkracht wordt door een man moeten daarom alle mannen deze daad openljk veroordelen?

Het wordt een ander verhaal als niet één maar meerdere mannen uit één en dezelfde groep vrouwen vrouwen verkrachten. Dat verkrachten gebeurd namelijk in westerse landen zoals Zweden en Noorwegen door Somalische mannen en andere moslims.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 3:57 pm

Eric de Blois schreef:
Dan moeten wij dus 'alle' nederlanders keer op keer de slavernij veroordelen begaan door onze voorouders, waar wij dus ook erfschuld aan hebben? Echt absurd!

[/color]

Nee, want die slavernij hebben we afgeschaft toen we in gingen zien hoe onmenselijk dat was.
Zoals ook de kinderarbeid en de wet dat getrouwde vrouwen ontslagen werden als ze trouwden.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 4:00 pm

Ariel schreef:
Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het niet veroordelen van een daad maakt nog niet dat iemand daarom medeschuldig is aan die daad. Als ergens een vrouw verkracht wordt door een man moeten daarom alle mannen deze daad openljk veroordelen?

Het wordt een ander verhaal als niet één maar meerdere mannen uit één en dezelfde groep vrouwen vrouwen verkrachten. Dat verkrachten gebeurd namelijk in westerse landen zoals Zweden en Noorwegen door Somalische mannen en andere moslims.

Oh ja, het gaat dus om de moslim's. Daar zit al het kwaad. Wat heeft dat met het betoog in het verhaal boven te maken?

Als ik het goed begrijp kan een in zweden wonende moslim zich niet beroepen op zijn nationaliteit of man zijn, maar wordt medeverwantwoordelijk gehouden voor verkrachtingen begaan door andere moslim's? Het is dus de schuld van alle moslim's dat in zweden en noorwegen verkrachtingen plaatsvinden?

Ik geloof dat de essentie van het betoog niet is aangeslagen hier.

Laatst gewijzigd door Eric de Blois op Di Jul 31, 2012 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 4:01 pm

Eric de Blois schreef:
Dan moeten wij dus 'alle' nederlanders keer op keer de slavernij veroordelen begaan door onze voorouders, waar wij dus ook erfschuld aan hebben? Echt absurd! Ik weiger de verantwoordelijk te dragen voor fouten begaan door mijn voorouders! Erfchuld is uitgevonden door godsdienstige idioten om kinderen te bestraffen voor de daden van de ouders, zoals in de bijbel.

En de holocaust ontkennen is iets anders dan er over zwijgen! Jij vergelijkt appels met peren. Wie de holocaust ontkent maakt een bewuste keuze. Ergens over zwijgen definiëert niet het ergens mee eens te zijn of juist niet. Maar wat vinden jullie nu van het bovenstaand betoog?

[/color]

Nu gaan we dingen door elkaar halen. Er is een wezenlijk verschil tussen wat zich in het verleden heeft afgespeeld en wat er heden ten dage gaande is. Bovendien heb je gelijk wat erfschuld betreft. Als een katholieke Nederlander ben, ben ik zowel verantwoordelijk voor de misdaden van de inquisitue als wel voor de Nederlandse misdaden in Indonesië. Maar als ik protestant word, wordt die eerste schuld weer kwijt gescholden en houd ik alleen de tweede schuld over.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 4:12 pm

Dhana schreef:
Eric de Blois schreef:

Nu gaan we dingen door elkaar halen. Er is een wezenlijk verschil tussen wat zich in het verleden heeft afgespeeld en wat er heden ten dage gaande is.

Oh ik haal dingen door elkaar?. Jullie halen er dingen bij die met het betoog boven niets te maken hebben. Wat heeft erfschuld in gods naam te maken met het betoog boven? Het gaat over kenmerken van het individu die niet altijd kloppen met groepkenmerken.

Weet je, als erfschuld bestaat, dan kunnen we kinderen gewoon in de gevangenis stoppen voor wat hun ouders begaan hebben.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 4:26 pm

Eric de Blois schreef:
Nu gaan we dingen door elkaar halen. Er is een wezenlijk verschil tussen wat zich in het verleden heeft afgespeeld en wat er heden ten dage gaande is.

Oh ik haal dingen door elkaar?. Jullie halen er dingen bij die met het betoog boven niets te maken hebben. Wat heeft erfschuld in gods naam te maken met het betoog boven? Het gaat over kenmerken van het individu die niet altijd kloppen met groepkenmerken.

Weet je, als erfschuld bestaat, dan kunnen we kinderen gewoon in de gevangenis stoppen voor wat hun ouders begaan hebben.

[/color]
[/quote]

Ik ben niet over erfschuld begonnen, hoor. Ik stelde alleen dat je zaken die zich in het verleden afgespeeld hebben en niet meer veranderd kunnen worden niet meer terug gedraaid kunnen worden. Dat in tegenstelling tot wat zich heden ten dage voordoet. En ik vraag me af waar die tweedeling in deze van jullie aan jullie kant en dus wij aan onze kant voor jou vandaan komt. Is het hier een anti-Eric de Blois en consortenforum of iets van die strekking?

Ohhh, wacht even. Jij komt van dat Freethinkerforum waar iedereen het recht heeft op vrij denken zo lang dat maar strookt met dat van de rest van de kudde daar.

Dus dat "jullie" zijn wij dus als niet Freethinkers.

Ik dacht al waarom gaat die Eric nou over op jijbakken in plaats van inhoudelijk te reageren. Duidelijk nu.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 4:37 pm

Dhana schreef:
Ik ben niet over erfschuld begonnen, hoor. Ik stelde alleen dat je zaken die zich in het verleden afgespeeld hebben en niet meer veranderd kunnen worden niet meer terug gedraaid kunnen worden. Dat in tegenstelling tot wat zich heden ten dage voordoet. En ik vraag me af waar die tweedeling in deze van jullie aan jullie kant en dus wij aan onze kant voor jou vandaan komt. Is het hier een anti-Eric de Blois en consortenforum of iets van die strekking?

Ohhh, wacht even. Jij komt van dat Freethinkerforum waar iedereen het recht heeft op vrij denken zo lang dat maar strookt met dat van de rest van de kudde daar.

Dus dat "jullie" zijn wij dus als niet Freethinkers. Duidelijk nu.

Kiik nu weet je meteen hoe dat voelt om aangesproken te worden als groep en niet als individu. Maar het is waar, jij bent niet begonnen over erfschuld.

Verder is alles wat zich afspeeld snel verleden tijd. Een verkrachting is ook verleden tijd, zodra hij heeft plaatsgevonden. Heden ten dage, wat betekent dat? Wat moet ik daar mee? Het gaat hier over groepsgedrag. 'Jullie', oh pardon, 'sommigen', delen mensen graag in groepjes in en verdedigen dat ook. 'Verkrachters in zweden en noorwegen zijn moslim's', dius moeten alle moslim's in zweden en noorwegen verkrachtingen begaan door moslim's veroordelen. Waarom?

Dhana schreef:Ohhh, wacht even. Jij komt van dat Freethinkerforum waar iedereen het recht heeft op vrij denken zo lang dat maar strookt met dat van de rest van de kudde daar.

Ehhh, jij kent mij niet. Een beetje voorbarig om zo snel met een oordeel te komen. Wacht even af. misschien ben ik best een redelijk mens.

Laatst gewijzigd door Eric de Blois op Di Jul 31, 2012 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 4:45 pm

Dat maakt raakt mij persoonlijk minder dan dat jij denkt. Ik raak slechts geïrriteerd als tu quoque in plaats komt van inhoudelijk reageren.

Bovendien heb ik nogal moeite met atheïsten die het christendom vaarwel hebben gezegd en duidelijk vanuit oud zeer redeneren en discussiëren. Zoiets als een vrouw die in het verleden slechte ervaringen heeft opgedaan met mannen en nu alle mannen als vloek der mensheid ziet. Daar is ook niet mee te redeneren zolang dat puin nog niet opgeruimd is.
Laatst gewijzigd door Dhana op Di Jul 31, 2012 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 4:48 pm

Eric de Blois schreef:

Oh ja, het gaat dus om de moslim's. Daar zit al het kwaad. Wat heeft dat met het betoog in het verhaal boven te maken?

Natuurlijk gaat het over moslims. Ik ben er van overtuigd dat Asha ten Broeke Marokkaanse jongeren in gedachte had toen ze haar artikel schreef. Maar ja, dat ga je natuurlijk niet openlijk zeggen, want dan stigmatiseer je die knullen. Stel je voor. Vandaar dat ze het algemeen gehouden heeft.

Als ik het goed begrijp kan een in zweden wonende moslim zich niet beroepen op zijn nationaliteit of man zijn, maar wordt medeverwantwoordelijk gehouden voor verkrachtingen begaan door andere moslim's? Het is dus de schuld van alle moslim's dat in zweden en noorwegen verkrachtingen plaatsvinden?

Laten we het zo stellen dat een in Zweden wonende Somalier zijn mede somaliers op die verkrachtingen moeten aanspreken. Al is het alleen maar voor zijn eigen bestwil. Het is nu eenmaal zo dat mensen snel gaan generaliseren, en daar is niks fout aan, Het is juist verstandig dat je als Zweeds meisje in het donker op je hoede bent voor somaliers.
Het zelfde geldt uiteraard ook voor hotel of cafe houders in bijvoorbeeld Oosterijk, die mogen van mij ook generaliseren en bang zijn als er een grote groep Hollandse jongens binnen komen lopen.

Ik geloof dat de essentie van het betoog niet is aangeslagen hier.

Vast wel. Misschien dieper dan bij jou.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 4:50 pm

Ariel schreef:Misschien dieper dan bij jou.

Vast wel.

Ariel schreef:Het is nu eenmaal zo dat mensen snel gaan generaliseren, en daar is niks fout aan

Erg diep zit het dus niet.

Laatst gewijzigd door Eric de Blois op Di Jul 31, 2012 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 4:53 pm

Eric de Blois schreef:
Ariel schreef:Vast wel. Misschien dieper dan bij jou.

Omdat ik een andere mening ben aangedaan heb ik het niet begrepen?

Lieve schat.. Dit is lachen. Jij schreef.. Ik geloof dat de essentie van het betoog niet is aangeslagen hier.

Ik gaf daar mijn antwoord op.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 4:56 pm

Dhana schreef:Ohhh, wacht even. Jij komt van dat Freethinkerforum waar iedereen het recht heeft op vrij denken zo lang dat maar strookt met dat van de rest van de kudde daar.

Wat gezellig dat we weer aanloop van onze Freethinkers buren hebben. Is het weer tijd voor een gezellige samenkomen ?

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 5:00 pm

Ariel schreef:Het is nu eenmaal zo dat mensen snel gaan generaliseren, en daar is niks fout aan

Het is mij duidelijk waar jij staat in deze.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 5:17 pm

Dan moet je ook niet echt op je gemak meer voelen daar bij die Freethinkers. Daar worden bij de eerste keer religieus ingestelde mensen ongenadig neer gemaaid. Met als eerste reactie. Ik geloof in kaboutertjes en dan volgen er een halve pagina met tekst die duidelijk op gericht is om de poster zo hatelijk mogelijk naar beneden te halen, gevolgd door zoveel mogelijk andere "Freethinkers'' die het nog eventjes dunnetjes over doen, zoals pestkoppen op de kleuterschool de leider plegen te volgen.

Ik ben daar eens voor hysterica uitgemaakt en toen ik daar bezwaar tegen aan tekende moest ik me niet aanstellen want bij iedereen flapte er wel eens wat uit.

Om nog maar te zwijgen over een andere niet mede Freethinker waavan men vond dat de wereld beter af was als hij een levensbeëindigend spuitje toe gediend zou krijgen.

Daarbij vergeleken gaat het er hier gezellig kneuterig aan toe.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 5:20 pm

Eric de Blois schreef:

Het is mij duidelijk waar jij staat in deze.

Hoogst waarschijnlijk op dezelfde plek als jij. Ik hoor je bijna al denken dat een iedereen die op dit forum post , racistisch en erger is.
Maar zo gaat het nu eenmaal in dit leven Eric. Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die geen vooroordeel hebben. Misschien dat goeie mensen zoals jij zich daar niet schuldig aan maken, maar als ik tegenwoordig hoor over een kettingroof , dan gaan mijn gedachten onmiddelijk naar een Oost-europeese of marokkaanse dader. Ik kan daar niks aan doen. En tien van de tien keer is mijn gevoel goed.
En als ik hoor dat er weer eens iemand in een kroeg waar Badr Hari aanwezig is kapot getrapt wordt , dan denk ik onmiddelijk...Goh, het zal toch niet ? Die Badr toch.
En hoor ik dat er in Zweden een Moslima uit het raam gevallen is, dan denk ik... Eremoord...
Tja, ik weet het. Het mag niet ,maar het gebeurd. Zomaar....

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”