Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene indivi

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Eric de Blois

Re: Onderzoek naar een groep zegt bar weinig over dat ene indivi

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 5:24 pm

Dhana schreef:Bovendien heb ik nogal moeite met atheïsten die het christendom vaarwel hebben gezegd en duidelijk vanuit oud zeer redeneren en discussiëren. Zoiets als een vrouw die in het verleden slechte ervaringen heeft opgedaan met mannen en nu alle mannen als vloek der mensheid ziet. Daar is ook niet mee te redeneren zolang dat puin nog niet opgeruimd is.

Dat slaat echt nergens op en heeft wederom niet met het onderwerp te maken. Waarom wordt mijn atheïsme er bij gehaald? En wie ben jij om te beoordelen wat mijn beweegreden zijn geweest om van het geloof af te stappen? Daar weet jij niets van. Waarom breng je dit ter sprake? Atheïsme is helemaal niet relevant in deze discussie.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 5:28 pm

[
quote="Ariel"]

Hoogst waarschijnlijk op dezelfde plek als jij. Ik hoor je bijna al denken dat een iedereen die op dit forum post , racistisch en erger is.
Maar zo gaat het nu eenmaal in dit leven Eric. Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die geen vooroordeel hebben. Misschien dat goeie mensen zoals jij zich daar niet schuldig aan maken, maar als ik tegenwoordig hoor over een kettingroof , dan gaan mijn gedachten onmiddelijk naar een Oost-europeese of marokkaanse dader. Ik kan daar niks aan doen. En tien van de tien keer is mijn gevoel goed.
En als ik hoor dat er weer eens iemand in een kroeg waar Badr Hari aanwezig is kapot getrapt wordt , dan denk ik onmiddelijk...Goh, het zal toch niet ? Die Badr toch.
En hoor ik dat er in Zweden een Moslima uit het raam gevallen is, dan denk ik... Eremoord...
Tja, ik weet het. Het mag niet ,maar het gebeurd. Zomaar....

In die zin zijn zelfs de moslims hier racistisch. Maar weer dan de andere kant op. Die hebben dan weer het geluk dat ze binnen politieke knuffelzone vallen, dus die komen er wel mee weg
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 5:31 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:Bovendien heb ik nogal moeite met atheïsten die het christendom vaarwel hebben gezegd en duidelijk vanuit oud zeer redeneren en discussiëren. Zoiets als een vrouw die in het verleden slechte ervaringen heeft opgedaan met mannen en nu alle mannen als vloek der mensheid ziet. Daar is ook niet mee te redeneren zolang dat puin nog niet opgeruimd is.

Dat slaat echt nergens op en heeft wederom niet met het onderwerp te maken. Waarom wordt mijn atheïsme er bij gehaald? En wie ben jij om te beoordelen wat mijn beweegreden zijn geweest om van het geloof af te stappen? Daar weet jij niets van. Waarom breng je dit ter sprake? Atheïsme is helemaal niet relevant in deze discussie.

Erfchuld is uitgevonden door godsdienstige idioten om kinderen te bestraffen voor de daden van de ouders, zoals in de bijbel.

De lading achter deze woorden van jou is meer dan duidelijk.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 5:32 pm

Ariel schreef:
Eric de Blois schreef:
Ariel schreef:Het is nu eenmaal zo dat mensen snel gaan generaliseren, en daar is niks fout aan

Het is mij duidelijk waar jij staat in deze.

Hoogst waarschijnlijk op dezelfde plek als jij. Ik hoor je bijna al denken dat een iedereen die op dit forum post , racistisch en erger is.
Maar zo gaat het nu eenmaal in dit leven Eric. Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die geen vooroordeel hebben. Misschien dat goeie mensen zoals jij zich daar niet schuldig aan maken, maar als ik tegenwoordig hoor over een kettingroof , dan gaan mijn gedachten onmiddelijk naar een Oost-europeese of marokkaanse dader. Ik kan daar niks aan doen. En tien van de tien keer is mijn gevoel goed.
En als ik hoor dat er weer eens iemand in een kroeg waar Badr Hari aanwezig is kapot getrapt wordt , dan denk ik onmiddelijk...Goh, het zal toch niet ? Die Badr toch.
En hoor ik dat er in Zweden een Moslima uit het raam gevallen is, dan denk ik... Eremoord...
Tja, ik weet het. Het mag niet ,maar het gebeurd. Zomaar....

Ja, ik maak mij ook schudlig aan vakjesdenken. Maar dat betekent nog niet dat ik niet kritisch zou mogen zijn naar mij zelf toe. Ik heb kritiek ontvangen van anderen hierover op andere fora. En daar heeft men gewoon gelijk in. Als ik er goed over nadenk, dat is het beoordelen van mensen op verondersteld groepgedrag onjuist. Ik kan geen speld tussen bovenstaand betoog krijgen.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 5:33 pm

Dhana schreef:
Erfschuld is uitgevonden door godsdienstige idioten om kinderen te bestraffen voor de daden van de ouders, zoals in de bijbel.

Dat is een feit en geen 'oud zeer'-

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 5:39 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:
Erfschuld is uitgevonden door godsdienstige idioten om kinderen te bestraffen voor de daden van de ouders, zoals in de bijbel.

Ik ken zelf geen enkele christen die zijn kinderen zo aanpakt. Zou jij me kunnen vertellen hoe het komt dat dit voor jou kennelijk wel als feit telt?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 5:41 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Ik denk dat het bijbelse "in zonde ontvangen en geboren worden' meer met reincarnatie te maken heeft. Ik weet dat het christendom géén reïncarnatie leert, maar ik denk dat in het vroege Christendom de reincarnatie gedachte wel aanwezig was. Dan is de "erf'zonde wel logisch.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 5:45 pm

Ariel schreef:
Ik denk dat het bijbelse "in zonde ontvangen en geboren worden' meer met reincarnatie te maken heeft. Ik weet dat het christendom géén reïncarnatie leert, maar ik denk dat in het vroege Christendom de reincarnatie gedachte wel aanwezig was. Dan is de "erf'zonde wel logisch.

Met erfzonde wordt in het christendom niet bedoeld dat men de specifieke zonden of de schuld voor de specifieke zonden van de ouders erft.[7]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 5:55 pm

Dhana schreef:
Ik ken zelf geen enkele christen die zijn kinderen zo aanpakt. Zou jij me kunnen vertellen hoe het komt dat dit voor jou kennelijk wel als feit telt?

Nee, de huidige christenen niet. Maar dat had ik ook niet in mijn gedachten toen ik het begrip erfschuld beantwoordde. Iemand anders hier begon over erfschuld waarop ik antwoordde dat dit is uitgevonden door 'godsdienstige idioten'. Dat zijn die mensen die god hebben bedacht en al die idiote zogenaamd goddelijke regels. Kijk alleen al naar het bijbelse begrip 'erfzonde'. Dat is toch echt iets wat alleen uit het brein van een idioot kan komen?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 6:06 pm

Eric de Blois schreef:
Ja, ik maak mij ook schudlig aan vakjesdenken. Maar dat betekent nog niet dat ik niet kritisch zou mogen zijn naar mij zelf toe. Ik heb kritiek ontvangen van anderen hierover op andere fora. En daar heeft men gewoon gelijk in.

Troost je me de gedachte dat die mensen op het andere fora net zo vakjesdenken zoals jij en ik Eric. Ze doen zich hoogstwaarschijnlijk alleen maar beter voor. Vertel mij wat. Been there and done it myself. Wat is er nu fijner om je voor te doen als een perfect mens die geen lelijke dingen over andere zeggen of zelfs maar denken.
Het is nu soms zelfs juist goed om vooroordelen te hebben, dit ter bescherming van jezelf en je gezin. Als je iedereen volwaardig vertrouwd, ( wat ik vroeger deed) dan kan het wel eens slecht met je aflopen. Je moet nu helaas in dit huidige leven met alles rekening houden. Ook met nare dingen . De tijd is voorbij dat men deuren en ramen open kan laten staan, en dat je midden in de nacht de deur kan open doen voor een stel onbekende mensen.
Jammer, maar waar. Utopia is nog ver weg.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 6:17 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Nee, de huidige christenen niet. Maar dat had ik ook niet in mijn gedachten toen ik het begrip erfschuld beantwoordde. Iemand anders hier begon over erfschuld waarop ik antwoordde dat dit is uitgevonden door 'godsdienstige idioten'. Dat zijn die mensen die god hebben bedacht en al die idiote zogenaamd goddelijke regels. Kijk alleen al naar het bijbelse begrip 'erfzonde'. Dat is toch echt iets wat alleen uit het brein van een idioot kan komen?

Wat heeft het dan voor zin om daar mee op de proppen te komen? Bovendien vind ik het beetje vreemd dat jij als kennelijk niet dom individu niet de moeite neemt om uit te vissen hoe dat begrip gehanteerd wordt. In plaats daarvan ga je er zonder meer uit dan jouw visie een vaststaand feit is en dat nog eens gepaard gaande met de niet ter zaken doende toevoeging dat er idioten zijn die God uitgevonden hebben.

Neem me niet kwalijk hoor, maar ik ook hier zie ik een persoonlijke lading als motivatie van de bewering. Ik zal een atheïst nooit het verwijt maken dat ie zo dom is om het bestaan van God te ontkennen. Het komt zelfs niet me op om zoiets te denken.

Kan je me overigens een voorbeeld geven van een van die idiote goddelijke regeltjes?

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Di Jul 31, 2012 6:24 pm

Die lui van Freethinker hebben volgens mij hun kop zo ver in hun aars als het gaat over hun wonderbaarlijke intellectuele vruchten dat ze met een ledlampje hun darmkanaal kunnen inspecteren.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 6:27 pm

Schepsel schreef:Die lui van Freethinker hebben volgens mij hun kop zo ver in hun aars als het gaat over hun wonderbaarlijke intellectuele vruchten dat ze met een ledlampje hun darmkanaal kunnen inspecteren.

Foei, Schepsel. Ga je toetsenbord ontsmetten. :eek:

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 8:14 pm

Schepsel schreef:Die lui van Freethinker hebben volgens mij hun kop zo ver in hun aars als het gaat over hun wonderbaarlijke intellectuele vruchten dat ze met een ledlampje hun darmkanaal kunnen inspecteren.

Wat een argument. Sorry hoor, jullie hebben gelijk, vakjesdenken is helenaal ok. Ik had het misschien helemaal fout. Het kan mij geen aars meer schelen ook wat jullie vinden hiervan. Ik neem wel de vrijheid om hier voortaan ook in vakjes te gaan redeneren, tenslotte vindt Ariel dat heel erg ok. Gek dat ik ooit een pm'tje kreeg van iemand over zaken die niet gezegd mochten worden. Wie was dat ook al weer? Het was niet iemand van freethinker.
Laatst gewijzigd door Eric de Blois op Di Jul 31, 2012 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ozes

Berichtdoor Ozes » Di Jul 31, 2012 8:26 pm

Eric de Blois schreef:

Is dat jouw intellectuele antwoord aan iemand die alleen maar het bovenstaande betoog probeert te verdedigen? Sorry hoor, jullie hebben gelijk, vakjesdenken is helenaal ok.

Het kan mij geen aars meer schelen ook wat jullie vinden hiervan.

Als je zelf loopt te vloeken krijg je dat soort reacties. probeer het eens met Moslims anders. Als je niet generaliseert, moet je beoordelen op uitzonderingen. Dat laatste blijkt veel desastreuzer, zie maar de immigratie-politiek van Europa.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Di Jul 31, 2012 8:27 pm

Eric de Blois schreef:

Is dat jouw intellectuele antwoord aan iemand die alleen maar het bovenstaande betoog probeert te verdedigen? Sorry hoor, jullie hebben gelijk, vakjesdenken is helenaal ok.

Nee, dat is paarlen voor de zwijnen.

Fijn dat het jou niet kan schelen, het kan mij namelijk ook niet schelen of het jou iets kan schelen.

Bovendien is vakjesdenken inherent aan menselijkheid, dus wat betoog je...?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 8:30 pm

Eric de Blois schreef:

Je kent Schepsel nog niet zo goed, Eric. Over het algemeen is ze stukken genuanceerder in haar uitlatingen en haar leeftijd ver vooruit. En Schepsel sprak voor zichzelf, hoor. Jammer dat je een hele groep op dezelfde hoop gschuffelt, gebaseerd op een uitspraak van een lid daarvan. Je kan het onderzoek ook omdraaien en met dezelfde conclusie op de proppen komen.

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Di Jul 31, 2012 8:31 pm

Ik vind de logica van je openingspost wel schattig, als je het op moslims plakt. ''Moslims zijn eerder geneigd tot extreem geweld en bommentuig''. ==> ''Maar dit zegt niet dat alle moslims torenflats naar de zak helpen'' 8) Chapeau. Dus, zal ik me nu bij elke moslim op straat bedenken dat die géén Amerikaanse torenflat heeft vernield?

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 8:35 pm

Schepsel schreef:Nee, dat is paarlen voor de zwijnen.

Fijn dat het jou niet kan schelen, het kan mij namelijk ook niet schelen of het jou iets kan schelen.

Wat ik betoog? Alsof je daar belangstelling voor zou hebben. Wie denk je wel dat je bent? Hier zijn honderden leden, jij bent gewoon irrelevant net als ik hier. Wie mijn commentaren omschrijft als ideeën uit een darmkanaal kan voor mij kapot vallen. Puber dat je bent,
Laatst gewijzigd door Eric de Blois op Di Jul 31, 2012 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 8:40 pm

Eric de Blois schreef:
Ja, ik maak mij ook schudlig aan vakjesdenken. Maar dat betekent nog niet dat ik niet kritisch zou mogen zijn naar mij zelf toe. Ik heb kritiek ontvangen van anderen hierover op andere fora. En daar heeft men gewoon gelijk in. Als ik er goed over nadenk, dat is het beoordelen van mensen op verondersteld groepgedrag onjuist. Ik kan geen speld tussen bovenstaand betoog krijgen.

Het is heel eenvoudig. Als je het een paar keer is overkomen dat je op de markt rottende sinaasappels meegekregen hebt bij verrschillende kramen, heb je ook geen goed woord over voor de fruitverkoop op de markt en zal je die zeker niet gaan aanprijzen bij anderen. Dan blijf je daar ook naar toe gaan omdat je zonodig genuanceerd moet denken.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Jul 31, 2012 8:43 pm

Eric de Blois schreef:
Wat ik betoog? Alsof je daar belangstelling voor zou hebben. Wie denk je wel dat je bent? Hier zijn honderden leden, jij bent gewoon irrelevant net als ik hier. Wie mij zo beantwoord kan voor mij kapot vallen. Puper.

Nou, gelukkig heb jij je post aangepast Eric. Dat nare zin van daar net viel me nou een beetje van je tegen. .

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Di Jul 31, 2012 8:45 pm

Eric de Blois schreef:
Schepsel schreef:Nee, dat is paarlen voor de zwijnen.

Wat ik betoog? Alsof je daar belangstelling voor zou hebben.

Ik vraag het je toch?
Wie denk je wel dat je bent?

Een 20-jarige vrouwspersoon.
Hier zijn honderden leden, jij bent gewoon irrelevant net als ik hier.

Relevantie is niet te beoordelen, hoe wilde je dat doen? Laat me eens je definitie weten, en je manier om tot een getal te komen.
Wie mijn commentaren omschrijft als ideeën uit een darmkanaal kan voor mij kapot vallen.

Lezen is lastig ja.
Puber dat je bent

Nu moet ik huilen.

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Di Jul 31, 2012 8:47 pm

Ik ben benieuwd hoe je dat stukje van je openingsbericht op allerlei maatschappelijke facetten plakt als de relevantie nihil is.

Eric de Blois

Berichtdoor Eric de Blois » Di Jul 31, 2012 8:51 pm

Dhana schreef:
Het is heel eenvoudig. Als je het een paar keer is overkomen dat je op de markt rottende sinaasappels meegekregen hebt bij verrschillende kramen, heb je ook geen goed woord over voor de fruitverkoop op de markt en zal je die zeker niet gaan aanprijzen bij anderen. Dan blijf je daar ook naar toe gaan omdat je zonodig genuanceerd moet denken.

Ik zou dan zelf's helemaal geen sinaasappels meer kopen, want die zijn altiijd rot.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jul 31, 2012 8:54 pm

Eric de Blois schreef:
Dhana schreef:

Ik zou dan zelf's helemaal geen sinaasappels meer kopen, want die zijn altiijd rot.

Dat bedoel ik maar te zeggen.

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”