De relatie tussen geloof en moraal

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Hans v d Mortel sr

Een relatie is nog geen vaste verbintenis.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ozes schreef:
Jij bent net zo'n potentiële crimineel en sadist als ik. Verbeeld je nou maar niks nette meneer! Het is alleen dat wij er geen gebruik van maken. Moraal, intellect, christendom, marxisme. Hou toch eens op man en schudt eens een paar keer flink met je hoofd zodat het daarbinnen weer op orde komt! icon_thumbup.gif
Dat zeg ik ook, helaas lees je niet goed. Ik zeg er alleen bij dat rationaliteit en intellect geen invloed hebben op de poging van mensen om zich niet als crimineel, of sadist te gedragen.
Sorry! Je hebt gelijk. Eigenlijk geloof en weet ik net zoveel als jij of andersom. Het was ook meer gekscherend bedoeld, want al het weten heb ik niet van mijzelf. Een mens wordt geboren zonder kennis. Behalve dan natuurlijk de moslims. Als ik iets niet weet hoef ik slechts de imam op te bellen. Dat doe ik niet omdat zijn antwoord altijd een ontkenning inhoudt. Behalve als ik hem vraag of Mohammed een analfabeet was en waarom Mohammed zo slecht uit zijn woorden kon komen. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Hans v d Mortel sr

Geloof en moraal matchen niet met atheïsme

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
Ozes schreef: Maar in zijn colleges en allerlei geleerde artikels zal je van dat inzicht geen spoor terugvinden. Hij vertelde me tenminste eerlijk dat hij dat niet kon maken want dan was zijn carrière ten einde.
Datzelfde geldt voor de universiteiten in de VS voor wat het geloof van de docent betreft. Hij zal het niet wagen zich atheïst te noemen op straffe van ontslag. Volgens mij worden er ook geen atheïsten aangesteld, wel kalt gestellt. :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Plaats reactie