Het beeld van God.

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Ricklucas

Het beeld van God.

Bericht door Ricklucas »

Beste leden van het FII forum,

Mijn naam is Rick Lucas, ik ben masterstudent psychologie op de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar welk beeld men van God heeft. Ik wil je vragen om deze korte online vragenlijst in te vullen. De vragenlijst zal rond de 10 minuten in beslag nemen en wordt geheel anoniem verwerkt. Onder de deelnemers wordt een waardebon van bol.com ter waarde van 50€ verloot! Hieronder de link naar de vragenlijst:

https://nlpsych.qualtrics.com/SE/?SID=S ... VYUgXBNQEZ

Alvast hartelijk bedankt voor je deelname!

Rick Lucas

Ariel

Re: Het beeld van God.

Bericht door Ariel »

Hoi Rick. icon_wave.gif Ik zal er straks naar kijken. Nu moet ik eerst even weg.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ricklucas

Bericht door Ricklucas »

Hoi Ariel,

Geweldig! Hartelijk dank.

H.Numan

Bericht door H.Numan »

Een vragenlijstje beantwoorden wil ik nog wel doen. Beginnen met een opstel van 100 woorden niet.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem

Ariel

Bericht door Ariel »

Ik schrok ook terug van de eerste vragen. Is dit zo'n onzinnig onderzoek waar men uiteindelijk tot de conclusie komt dat mensen die bang zijn voor de tandarts zijn, ook bang zijn voor God?
Enfin. Morgen maar even verder kijken. Ben nu te moe.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

H.Numan

Bericht door H.Numan »

Overduidelijk te moe: "Is dit" staat in de verkeerde volgorde. Dat had "Dit is" moeten zijn. Waarschijnlijk gefröbeld door een feut.
dan dooft het licht….
Anoniem

Ricklucas

Bericht door Ricklucas »

Beste Ariel en H.Numan,

Jammer dat jullie er zo over denken. Het onderzoek gaat niet over de angst voor God maar over het beeld van God. Het staat u uiteraard volledig vrij om deel te nemen. Wilt u niet deelnemen, dan hoeft u er natuurlijk niet aan te beginnen. Verder zie ik mijzelf niet als een fröbelende feut ;). In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Groeten,

Rick

H.Numan

Bericht door H.Numan »

Maak er dan iets anders van dan een opstel. Je kunt gerust aannemen dat ik niet de enige ben die dat niet gaan invullen.
dan dooft het licht….
Anoniem

Ariel

Bericht door Ariel »

Sorry Rick. Ik heb het werkelijk geprobeerd, :nietverstaan: maar dit soort onderzoeken moet je door reformatorische mensen laten invullen. Ik kan vanuit mijn eigen gedachtengoed jouw onderzoek niet invullen. Dan moet ik liegen om het een beetje leuk voor je te maken.

Het spijt me.

Eliabe

Bericht door Eliabe »

Zo, dat was snel klaar. Zeker als je niet in de god van de geloven geloof. 2 minuten. icon_clap.gif
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?

Manon

Bericht door Manon »

Raar, ik moest eerst geen opstel schrijven, maar woordjes bijvullen met één letter.

Uiteraard moest dat "onderbewust" leiden naar dood en lijken en macht etc.... maar dat had ik door dus heb ik het niet die richting uitgeduwd.

Nou, als a-theist vond ik het lullig.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Ariel

Bericht door Ariel »

Manon schreef:Raar, ik moest eerst geen opstel schrijven, maar woordjes bijvullen met één letter.
.
Dat opstel over de tandarts hebben ze verwijderd. Maar verder heb je gelijk.

Eliabe

Bericht door Eliabe »

Manon schreef: Uiteraard moest dat "onderbewust" leiden naar dood en lijken en macht etc.... maar dat had ik door dus heb ik het niet die richting uitgeduwd.
Ik heb ook geen enkel woord in verband gebracht met geloof en dood etc . Enkel positieve onbeduidende woorden. Het onderzoek is duidelijk een duw maar in een hokje psychologisch onderzoek, zonder enige diepgang.
Ik weet wel wat Rick Lucas wil. Als je later bij een psycholoog kom moet je eerst een paar vragen formulieren invullen en 1 daarvan is de lijst van Rick Lucas. Wedden? :smartass:
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?

H.Numan

Bericht door H.Numan »

Sorry Rick. De ontwerper van deze enquête is geen fröbelende feut. Eerder een 2e jaars middelbare school leerling uit Staphorst (zeker geen VWO!). Dat is niet een sneer naar de ontwerper, maar naar de docent. Zoiets doe je niet op een universiteit. Leuk voor de kinderpagina in het Gereformeerd Dagblad.

Ik zie dat mijn belastinggeld goed verspild is.
dan dooft het licht….
Anoniem

Hans v d Mortel sr

Ex. 34:17 - Gij moogt u geen gegoten afgoden maken.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Geachte deelnemer,

Hartelijk dank voor uw deelname aan het onderzoek: “Hoe kan God mijn herder zijn?” Voordat het onderzoek begint, is het belangrijk dat u kennis neemt van de procedure die in dit onderzoek wordt gevolgd. Leest u derhalve het onderstaande zorgvuldig door.
Hartelijk dank voor uw deelname? Dat is raar, want ik was alleen maar nieuwsgierig en ben ik niet verder gegaan met lezen nadat ik het bovenstaande “Hoe kan God mijn herder zijn?” gelezen had.

Het ging, dacht ik, om het beeld van God. Nu weet een ieder die ook maar iets af weet van het Oude Testament dat JHWH (Jehovah), de god van de joden, dit soort beeldspraak niet op prijs stelde. Want een beeld oprichten als voorstelling van God deed God destijds in razernij uitbarsten. De gevolgen hiervan staan in het boek. Exodus 32:9
Vervolgens zeide de Here tot Mozes: Ik heb dit volk gezien en zie, het is een hardnekkig volk. Nu dan, laat Mij begaan, dat mijn toorn tegen hen ontbrande en Ik hen vernietige, maar u zal Ik tot een groot volk maken.
Vreemd! God wil alle joden uitroeien net zoals de Arabische moslims nu, maar alleen Mozes sparen en uit hem een groot (nieuw) volk maken. Hoe? Op dezelfde wonderbaarlijke wijze zoals Jezus is geboren? Doordat de heilige geest van God Maria neukte? Want Mozes heeft volgens mij toch echt wel een vrouw nodig wil hij kindertjes kunnen maken. En nog wat. Joden leren ons dat alleen hij een jood is die uit een joodse vrouw wordt geboren. Waarmee is aangetoond dat God een vergeetachtig wezen is die de toekomst niet heeft voorzien. Maar God ziet zijn ernstige fout in en komt een paar dagen later met het volgende alternatief op de proppen: Exodus 32:25
Daar Mozes zag, dat het volk teugelloos was, want Aaron had het de vrije teugel gelaten, tot spot voor hun tegenstanders, ging Mozes staan in de poort van de legerplaats en zeide: "Wie is voor de Here? Die kome tot mij!" en tot hem verzamelden zich al de Levieten. En hij zeide tot hen: "Zo zegt de Here, de God van Israel: Ieder gorde zijn zwaard aan zijn heup en ga heen en weer door de legerplaats van poort tot poort en dode, ieder zijn broeder en ieder zijn verwant en ieder zijn naaste." De Levieten deden naar het woord van Mozes en er vielen van het volk op die dag ongeveer drieduizend man.
En verder, je gaat God indirect toch niet lastig vallen met de vraag hoe hij jouw herder kan zijn, ook al wordt die vraag hier aan ons gesteld? Jezus is de herder in de zondagse prediking van de kerk en niet God. God rust. Weliswaar niet in vrede, maar ten volle in oorlog. De zevende dag was een rustdag voor God. En wat doen christenen? Die lappen God aan hun laars. Slijmerig proberen ze God te profileren als een herder. Zoiets als met kerstmis . . . : de herdertjes lagen bij nachte in het veld. Te rusten, net zoals God. Maar zondag is niet de rustdag van God, maar de zaterdag. Foutje? Jazeker! Een hele ernstige misstap. Aan katholieken mijn advies: ga biechten! Aan de rest: doe een schone religieuze luier om van het merk 'Kennis hebben van God'.

God heeft geen god kindjes
Om de god van de joden hoef je je geen zorgen te maken. Hij heeft geen zoon noch een dochter. Dat soort aannames zijn gebaseerd op de typisch oud Griekse mythologische Zeitgeist die door een afval religie zoals de r.k.-kerk zijn overgenomen. Christenen hebben wel meer overgenomen. Zoals vele heidense gebruiken. Start liever een onderzoek onder moslims met de vraag wat hen bezielt om zich te onderwerpen aan de historische onbetrouwbare leugenachtige Mohammed - een pedofiel, roverhoofdman, intolerante sadist, oorlogscrimineel, analfabeet en psychopaat.

God is geen herder
Een herder beschermt zijn kudde. Wat is een herder zonder kudde? Dan is hij herder af en kan in de bijstand. Zo ook God. Die was geen herder. Want een herder slacht zijn kudde niet af (zoals Allah bij de moslims). God is vandaag de dag hulpeloos. Hij is zo goed als afhankelijk van atheïsten. En dat zijn nu juist de enige mensen die het beste met god voorhebben. Hoezo dat? Nu even logisch redeneren.

Omdat de atheïst God met rust laat

Hij is de enige in de wereld die God werkelijk respecteert. Want God heeft geen hulp, noch aandacht nodig van de sterfelijke mens. Hij is gaan rusten en wanneer hij weer wakker wil worden is dat zijn zaak, niet die van de mislukte mens.
Laatst gewijzigd door Hans v d Mortel sr op zo feb 16, 2014 10:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

mercator

Bericht door mercator »

Ricklucas schreef:Hoi Ariel,

Geweldig! Hartelijk dank.
Sorry Rick, ik ben er met de beste wil aan begonnen, maar zodra het over "mijn beeld van God" ging heb ik afgehaakt want ik kan me bij God helemaal NIETS voorstellen dus kan ik er ook geen mening over hebben.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Plaats reactie