Wat is 'geweten' ?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wat is 'geweten' ?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het geweten volgens Wikipedia.
Het geweten vergelijkt een aangeleerde of ingeboren ethische norm met een praktische situatie. In de opvoeding wordt het geweten ontwikkeld omdat de ervaring leert dat menselijke neigingen erdoor in toom gehouden kunnen worden. (HvdM: kunnen, maar de praktijk leert anders)

Het geweten wordt metaforisch beschreven als de stem van het goede in de menselijke geest. (HvdM: daar hebben inderdaad veel mensen last van die verkrachten en moorden; zij hoorden stemmen in hun hoofd). In (teken)films wordt het geweten vaak neergezet als een engeltje dat op de schouder zit, en af en toe goede raad in het oor fluistert. (HvdM: ja, zo kan ie wel weer)
Hieronder citaten die trachten het geweten in een begrijpelijk kader te passen. Deze mogen aangevuld worden. Om jullie geweten te testen en te sussen.

• Wie geen slecht geweten heeft, heeft geen geweten. - Nietzsche
• Geweten, is verleden tijd. - Nietzsche
• Men leeft met vele slechte daden op zijn geweten en met enkele goede bedoelingen in zijn hart. - P.Reverdy
• Het geweten is eigenlijk samengesteld uit: één vijfde mensenvrees, één vijfde bijgeloof, één vijfde gewoonte, één vijfde vooroordeel, één vijfde ijdelheid. - Schopenhauer
• Ik kan mij de weelde niet veroorloven er een geweten op na te houden. - Schopenhauer
• Het enige wat niet bij meerderheid van stemmen te regelen valt, is het geweten. - Harper Lee
• Zijn geweten was zuiver. Hij gebruikte het nooit. - Stanislas Jezry Lec
• Er is een groter gerechtshof dan alle bestaande rechtbanken en dat is het gerechtshof van het geweten. - Gandhi
• Geweten: had ik het maar. - L.Verbeeck
• Ik heb nog nooit een slecht geweten gehad. Het enige wat ik 's avonds deed en waar ik de volgende morgen spijt van had was het afstellen van de wekker. - Orben
• Geweten : een soort multifunctionele ruimte in ons hoofd met verplaatsbare tussenwanden. - Levi Weemoedt
• Naarmate de beurs smaller wordt, wordt het geweten breder. (uit Frankrijk)
• Vele mensen danken hun goed geweten aan hun slecht geheugen. - Godfried Bomans
• Vele mensen verwarren een korte termijngeheugen met een zuiver geweten. - Larson
• Het geweten van bepaalde mensen reikt niet verder dan de angst voor bestraffing. - G.Van Acker
• Het geweten is een stem die je zegt wat je niet mag doen, nadat je het gedaan hebt. (uit Spanje)
• Geweten is tegen beter weten in – HvdM
• Als ik wist wat ik zou moeten weten had ik een geweten. – HvdM
• Eerst komt het ego, het eigenbelang, en dan pas het geweten. – HvdM
• Om verder te gaan moet ik kiezen. Een foute keuze kan later altijd goed gemaakt worden met het geweten. – HvdM
• Het geweten komt altijd achteraf als hulp om onherstelbare schade te herstellen. – HvdM
• Meten is weten. Maar daar past geen geweten bij. – HvdM
• Het geweten is de angst voor de straf van God - HvdM
• Heeft de mens een vrije wil? Niet voor wat zijn geweten betreft. - HvdM

Het moge bij dit alles duidelijk zijn dat de mens geen vrije wil heeft. Wie daar nog aan twijfelt heeft geen geweten. :thinking: [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Wat is 'geweten' ?

Bericht door silkyboxershortXL »

'Hans van de Mortel' schreef: Het geweten is de angst voor de straf van God - HvdM
Ik heb m'n huidige leven dat de straf is van God, ben er niet bang voor, momenteel zie ik het niet als straf
'Hans van de Mortel' schreef: • Wie geen slecht geweten heeft, heeft geen geweten. - Nietzsche
Arme Nietzsche was een goddeloze kletskous maar hier heeft ie een punt
'Hans van de Mortel' schreef: Geweten, is verleden tijd. - Nietzsche
Zie je; een richtingloze kletskous
'Hans van de Mortel' schreef:Men leeft met vele slechte daden op zijn geweten en met enkele goede bedoelingen in zijn hart. - P.Reverdy
Klinkt leuk maar P. Reverdy spreekt waarschijnlijk voor zichzelf.
'Hans van de Mortel' schreef:• Het geweten is eigenlijk samengesteld uit: één vijfde mensenvrees, één vijfde bijgeloof, één vijfde gewoonte, één vijfde vooroordeel, één vijfde ijdelheid. - Schopenhauer
Jemig wat een hopeloze! Dat zal zo zijn voor degene die weinig aan zelfrealisatie doet.
'Hans van de Mortel' schreef:• Het enige wat niet bij meerderheid van stemmen te regelen valt, is het geweten. - Harper Lee
Het geweten is een te ontwikkelen grootheid derhalve beïnvloedbaar, de uitspraak klopt dus niet.
'Hans van de Mortel' schreef: Zijn geweten was zuiver. Hij gebruikte het nooit. - Stanislas Jezry Lec
Serieus grapje.
'Hans van de Mortel' schreef: Ik heb nog nooit een slecht geweten gehad. Het enige wat ik 's avonds deed en waar ik de volgende morgen spijt van had was het afstellen van de wekker. - Orben
Als ie nu eens wakker werd betreffende z'n geweten.
'Hans van de Mortel' schreef:• Geweten: had ik het maar. - L.Verbeeck
Spijtoptant = te beklagen.
'Hans van de Mortel' schreef:• Geweten : een soort multifunctionele ruimte in ons hoofd met verplaatsbare tussenwanden. - Levi Weemoedt
Zou er een soort gulden snede zijn voor hoe de wanden geplaatst moeten?
'Hans van de Mortel' schreef:• Naarmate de beurs smaller wordt, wordt het geweten breder. (uit Frankrijk)
Brood stelen als je geen geld hebt is dat een gewetens zaak?
'Hans van de Mortel' schreef:• Vele mensen danken hun goed geweten aan hun slecht geheugen. - Godfried Bomans
:applause:
'Hans van de Mortel' schreef:• Vele mensen verwarren een korte termijngeheugen met een zuiver geweten. - Larson
idem :applause:
'Hans van de Mortel' schreef:• Geweten is tegen beter weten in – HvdM
Vaak wel idd
'Hans van de Mortel' schreef:• Om verder te gaan moet ik kiezen. Een foute keuze kan later altijd goed gemaakt worden met het geweten. – HvdM
Kiezen met vooraf uitsluiten van het geweten..........Ik zou steenrijk zijn geworden.
'Hans van de Mortel' schreef:• Het geweten komt altijd achteraf als hulp om onherstelbare schade te herstellen. – HvdM

Beter om niet te gaan flierefluiten in zeven sloten tegelijk.
'Hans van de Mortel' schreef:• Meten is weten. Maar daar past geen geweten bij. – HvdM
Het Centraal planbureau en de EU-commissie weten dat heus wel als ze over de huidige economie de cijfers bekendmaken.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat is 'geweten' ?

Bericht door Pilgrim »

Tjeemig! Wat een wijsheid allemaal. :ohmy2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Zelfs God heeft geen geweten

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:Tjeemig! Wat een wijsheid allemaal. :ohmy2:
Is dat zo? Ik heb er nog een paar uit de ruif geplukt van hedenmorgen.

• Geweten is het welbevinden tussen goed en kwaad - HvdM
• Een Spaans benauwd geweten is als Franse mosterd na de maaltijd. - HvdM
• Weten - wist - geweten. - HvdM
• Het reine van het weten ligt constant overhoop met het onreine geweten.- HvdM
• Zonder zelfkennis maakt geweten een onbetrouwbare indruk. - HvdM

Mijn geweten zegt dat de god volgens het bijbel verhaaltje een gewetenloze schurk is. Ik leg het uit. Er was eens een zoon van God in het jaar nul. Die was anders dan zijn vader die op de loer lag in het enge paradijs vol listig door God aangesteld adderengebroed. De mens luisterde in een onbewaakt ogenblik naar de - zo bleek achteraf - onwijze raad van een onschuldig ogende glibberige slang des Gods en kreeg straf. En niet zo'n klein beetje ook.

Berouw tonen had bij God geen zin. De haat van God was groter dan zijn vergevingsgezinde liefde voor de mens. Met al dat stiekeme aanstellerige huichelachtige geklets van zijn latere zoon die er steevast op bleef hameren dat we elkaar moeten vergeven en liefhebben dwaalde Jezus wel heel erg af van de vooraf geplaveide weg met onuitvoerbare ideeën van zijn vader. Zo vader zo zoon. Niet dus. Jezus was recalcitrant eigenwijs en ging dwars tegen de wil van zijn vader in. En dan toch blijven liegen zonder in de knoei te komen met zijn geweten dat hij maar één ding wilde in zijn leven, de wil van zijn vader uitvoeren. Ik kan hieruit maar één conclusie trekken: de wil van zijn achterbakse vader was de kluit belazeren.

Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat de mens accepteert dat God zich via zijn miserabele zoontje beter wil voordoen dan hij in werkelijkheid is? Het is dezelfde angst bij christelijke gelovigen die onder moslims heerst en als dreigementen verpakt vanuit de islamitische beerput islam wordt uitgeworpen als mest voor het groeiende verwachtingsvolle geweten van naar de wil van God zoekende godsdienstwaanzinnige domme moslims, joden en christenen.

Wie zo graag in zijn broek plast voor God, hoeft zijn geweten nooit te raadplegen.
Dat doet God wel voor zijn in hem gelovige laffe bekrompen sukkels.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfs God heeft geen geweten

Bericht door Ariel »

'Hans van de Mortel' schreef:
Pilgrim schreef:Tjeemig! Wat een wijsheid allemaal. :ohmy2:
:smile4: Sorry om je mooie zeepbel door te blazen Hans, maar ik vermoed dat Pilgrim de antwoorden van Silky wijsheid vindt, en ik moet hem voor honderd procent gelijk geven.

Wat de rest van je post betreft, het blijft me verbazen dat jij die niet in een God gelooft, hem zoveel macht toeschrijft.
Hou toch op Hans. Ga verder met je leven. Zet de jehova's uit je gedachten en laat de volgens jou niet bestaande God en zijn zoon met rust. Hij heeft je niks gedaan. Jij had zelf je leven in jouw eigen hand , en de "fouten" die je hebt gemaakt ,en de gevolgen daarvan, zijn je eigen "schuld". Daar is geen God schuldig aan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Zelfs God heeft geen geweten. Er moet toch wel iets zijn.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:
Pilgrim schreef:Tjeemig! Wat een wijsheid allemaal. :ohmy2:
:smile4: Sorry om je mooie zeepbel door te blazen Hans, maar ik vermoed dat Pilgrim de antwoorden van Silky wijsheid vindt, en ik moet hem voor honderd procent gelijk geven.
Mijn zeepbel? Last van een oververhitte emotionele aandoening Ariel? Wat beweer je nou? Ik denk dat mijn bijdrage aan het geweten, dat voornamelijk uit citaten van anderen bestaat, een inzicht kan geven in het denken, reilen en zeilen van de mens; een zeepbel dan van ons allemaal.
Ariel schreef:Wat de rest van je post betreft, het blijft me verbazen dat jij die niet in een God gelooft, hem zoveel macht toeschrijft.
Wat doe je vervelend. Iedereen weet hoe sarcastisch ik ben over God. Misschien niet zo goed geslaagd als menige cabaretier, maar toch. Het heeft geenszins te maken met ook maar enigszins de geringste macht toe kennen aan iets dat slechts een idee-fixe is van het geweten.
Ariel schreef:Hou toch op Hans. Ga verder met je leven. Zet de jehova's uit je gedachten en laat de volgens jou niet bestaande God en zijn zoon met rust. Hij heeft je niks gedaan.
Een niet bestaand iets kan niets gedaan hebben en dus ook niet met rust gelaten worden. Dat even voorop gesteld. En we gaan toch niemand iets verbieden, toch? Hoe ik verder met mij leven ga bepaal ik zelf wel, net zoals een ieder ander. Tenminste, als hij niet in iets gelooft dat niet bestaat. Want in zo'n geval bepaalt de verwarde geest hoe het zit. Je kunt trouwens wat in je hersenen zit opgeslagen niet uit je gedachten zetten. Wist je dat niet?
Ariel schreef:Jij had zelf je leven in jouw eigen hand , en de "fouten" die je hebt gemaakt ,en de gevolgen daarvan, zijn je eigen "schuld". Daar is geen God schuldig aan.
Een waarlijk wijs antwoord. Maar daar heb ik niks aan als overtuigd mens in de niet vrije wil. Maar hoe zit het met ons allen naar de islam toe? Ik ben een mening toegedaan dat de werkelijkheid is dat islam-volgers zo goed als dezelfde bekrompen wijsheid met zich dragen als de rest van alle zogenaamd gelovige mensen. Ik praat nog weleens met personen van verschillend kaliber en het lukt mij altijd hen te overtuigen dat God niet bestaat. Wat wel bestaat en overeind blijft staan is het 'IETS'. Er zal en moet 'iets' hierna bestaan. Want mensen kunnen moeilijk met een doelloos leven uit de weg. Op dat punt beland, deel ik de gratis 'wijsheid' uit en concludeer dat alles van het waarnemen op een illusie berust. Het hele leven is één grote illusie. Een illusie die in stand wordt gehouden door wat of wie? Geen idee.

Je zeurt Ariel. En dat vind ik onnodig grievend en teleurstellend. - GRAPJE hoor! [icon_lol.gif]

Overigens laat ik God wel degelijk met rust. Je doet net of ik hierin een unicum ben die God niet met rust kan laten. Iemand die vloekt is nog geen God hater. Dat bedoel ik. Trouwens, ik ben waarschijnlijk de enige hier die gemeld heeft dat de islam niks voorstelt en zo goed als kwaad in staat van ontbinding verkeert en het verder een kwestie van tijd is dat islam verworden zal zijn tot de afvalligheid waarin alle gelovigen eens terecht zijn gekomen. Waar zijn de kerken gebleven?

En nog een trouwens wat, jij post elk incidentje met een Marokkaan of Somaliër of . . . als het maar een moslim is, in een knots groot lettertype waarvan geen groter corps bestaat. We weten allemaal wel dat alleen een paar idioten (zoals ik was) via indoctrinatie door de geest van iemand anders tot de meest verschrikkelijke dingen in staat zijn. En religie met God in de hoofdrol maakt hier een essentieel onderdeel van uit. Wie niet leert van het verleden heeft geen toekomst. Vandaar mijn missie om God eruit te rammen uit de geest van de mens. Dat dit niet lukt weet ik wel. Maar dan mag ik het nog wel leuk vinden?

De keiharde waarheid is dat er goede van geest en slechte mensen van geest bestaan. Daarin participeren moslims net zo hard mee als een ieder ander. Voor kauwgom op straat gooien in Singapore krijg je zo wat de doodstraf. Dus ligt er geen kauwgom op straat. Zo moet ook de houding zijn van de overheid in het democratische westen tegenover de haat imams. Waar een wil is, is een weg.

Dit forum begint steeds meer op een oud dobberend schip te lijken dat drijvend gehouden moet worden met islam munitie. Ik post van alles en nog wat, en nu is mijn gezeik over God plots niet meer welgevallig bij de leiding?

Verders heb ik tot mijn verbazing gemerkt dat er nogal wat tumult is ontstaan over een of meer topics van anderen die onwelgevallig waren in de ogen van leiding gevenden en op afstand mee sturenden. Gaat het nu bergafwaarts met FFI uit frustratie vanwege . . . vanwege wat? Ik vind FFI juist tof omdat je hier zo leuk je ei kwijt kunt. Daarin ben ik toch niet de enige naar ik mag ik aannemen?

Moet ik nu, als ex Jehovah's Getuige, God met rust laten omwille van de eenheidsworst die hangt aan dit forum?

Laten wij ons liever niet persoonlijk met elkaar bemoeien, maar uitsluitend bij de les blijven. De les van het gevarieerde aanbod aan onderwerpen op FFI.

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Zelfs God heeft geen geweten. Er moet toch wel iets zijn

Bericht door Ariel »

'Hans van de Mortel' schreef:
En religie met God in de hoofdrol maakt hier een essentieel onderdeel van uit. Wie niet leert van het verleden heeft geen toekomst. Vandaar mijn missie om God eruit te rammen uit de geest van de mens. Dat dit niet lukt weet ik wel. Maar dan mag ik het nog wel leuk vinden?
Elke moslim zal je hand schudden en je bedanken voor je hulp Hans. Geweldig hoe jij ze in hun kaart speelt door het Christendom af te branden. Want onze God en het Christendom moet er van Moslims uitgeramd worden. Het is namelijk zo bij moslims, dat alleen allah aanbeden mag worden.
Dit forum begint steeds meer op een oud dobberend schip te lijken dat drijvend gehouden moet worden met islam munitie. Ik post van alles en nog wat, en nu is mijn gezeik over God plots niet meer welgevallig bij de leiding?
Tja schat, raar maar waar, dit forum is nu eenmaal opgezet om Islam

FAITH FREEDOM INTERNATIONAL is de stem van de waarheid. We hebben slechts één doel : de haat stoppen, de leugens van Islam blootleggen en het moslimexpansionisme aan banden leggen.

Je hoeft niet op het forum te blijven Hans. Niemand in dit land die een pistool tegen je hoofd houdt en zegt dat je dagelijks moet posten. Maar het probleem is dat je op geen ander blog of forum meer welkom bent met je gezeik over god, je niet bestaande vrije wil en ander zaken. En was het jij pas geleden die heel wijs zei dat alles waar TE voor staat niet goed is? Hoe je aan je eigen regels Hans.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Zelfs God heeft geen geweten. Er moet toch wel iets zijn

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef:Moet ik nu, als ex Jehovah's Getuige, God met rust laten omwille van de eenheidsworst die hangt aan dit forum?
Al dat religieus gedoe heeft iets aandoenlijks: elke Gelovige zit maar aan het lulletje te trekken van ZIJN persoonlijke godje maar er is in de verste verte geen aanzet tot enige erectie te bespeuren [icon_lol.gif]
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Gewetenswroeging

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Hallo lieve mensen. Waar TE voor staat is niet goed. Inderdaad! Er is TE veel islam. Maar wat doe je eraan? Ik word heel erg onpasselijk wanneer ik al meer dan veertig jaar bemerk dat niets klopt in en met de wereld. Amerika is zwaar God gelovig. Tenminste, in de god Jezus. In Saoedi-Arabië hebben ze een grondige hekel aan Amerikanen en alles dat niet Arabisch denkt (van rechts naar links terugwaarts denken), omdat Amerikanen niet in het land van Mohammed de nummer een woestijn sadist geloven dat zich dwars op de universele beschaving geënte regels heeft geconstitueerd. En wat heeft Amerika hieraan gedaan? Nada, niets, alsof hun neus bloedt. Enne . . . de Universele Rechten van de Mens dan? Die zijn zelfs door Afghanistan goedgekeurd, maar nooit door het thuis slavenland van de historische tentbewoner Mohammed. Amerika (met de ware God) en Saoedi-Arabië (met de ware satan) slapen al JAAAAAAREN in opperste tevredenheid op een en hetzelfde kussen. Dus als God bestaat is het te hopen voor hem dat hij een behoorlijke bos haargroei op zijn hoofd heeft. Om die uit te rukken!

Ik dank de fijne beheerders van dit forum dat ik jarenlang mijn gal heb mogen spugen op zowel de meest erge fascistische afgoden contreien, de Verenigde Midden Oosten Zandbakken, als op het super beschaafde terroristen landgoederen gelijkende Verenigde Staten van Amerika. Maar waar TE voorstaat is niet goed. Ik ga mij daarom eerst maar eens werpen op mijn nieuwe hobby Film Editing. Ik geef FFI niet de schuld, maar mijn min of meer hysterische wil die maar blijft plakken op FFI, want van die nieuwe hobby is nog niks terecht gekomen.

FFI blijft een toppertje van inspiratie en kennis, dus ik blijf in de buurt. Ik verwacht samen met de lol van Mercator (het Belgische mirakel zonder religieuze schil) tot fraaie YouTube filmpjes te komen die ik zeker als eerste op FFI zal aankondigen. Beter laat dan nooit folks! :victory:

En wat Europa betreft. Beter eenheid van gelid in stand te houden, dan de verdeel en heers methode van de VS. SA is smerig, maar de VS doen bepaald niet voor de stank onder.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
erniesam
Berichten: 38
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 4:28 pm

Re: Wat is 'geweten' ?

Bericht door erniesam »

Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je streng gelovig bent opgevoed, je dit moeilijk kunt loslaten. Een redelijk veel voorkomende reactie is het zich afzetten tegen de ideologie van de opvoeding hetgeen naar mijn idee duidt op onverwerkte gevoelens hieromtrent. Nou ja, ik ben geen psycholoog, maar het lijkt me duidelijk dat het een preoccupatie is.

Zelf ben ik ook gelovig opgevoed, hoewel erg liberaal (althans, dat is mijn conclusie achteraf). Ik heb nooit echt in een God gelooft, maar wel altijd gedacht dat er "iets" was. Het heeft heel lang geduurd voordat ik mij niet meer schuldig voelde als ik vloekte. Het heeft zelfs enige tijd geduurd, voordat ik echt afstand nam van een god-notie (mede dankzij Dawkins). En ik was zelfs liberaal gelovig opgevoed!

Sinds ca. 10 jaar beschouw ik mezelf als werkelijk nonreligieus. Ik vind mezelf niet antireligieus, want ik vind dat mensen vrij moeten zijn in hun eigen keuzes en opvattingen. Ik heb ook veel christenen in mijn kennissenkring. Ik heb niet de neiging om gelovige mensen te proberen te overtuigen, zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen. Het is niet zo dat ik twijfel over mijn standpunt, want ik ben zowel rationeel als gevoelsmatig overtuigd van de complete misconceptie van de notie God. Ik beschouw het ook niet als een intellectueel, maar zuiver als een gevoelsmatig standpunt. Een visie gebaseerd op hoop, verlangen en vooral angst.

Waar ik echter wel grote problemen mee heb is dat mensen geen onderscheid maken tussen Christendom en Islam of erger: enkel het christelijk geloof bekritiseren en de Islam links laten liggen (letterlijk en figuurlijk). Ik beschouw de Islam letterlijk als een variant van het Nazisme, waarbij de religie dient als een sausje om de ware intenties te bedekken. Ik geloof niet in een god of een hiernamaals, maar ik deel welk degelijk vele principes en culturele waarden met christenen (en nog wel andere religroepen). Ik zie de islamisering niet als een religieuze strijd, maar als een culturele gebaseerd op ernstig tegenstrijdige normen en waarden. Wat dat betreft voel ik me zelfs nog enigzins verwant met Hindoes en Buddhisten, simpelweg omdat zij niet de neiging hebben andersdenkenden te vermoorden.

Dat iemand als jij, Hans, veelvuldig rept over God en wat niet allemaal stoort mij helemaal niet. Ik heb er weinig mee, maar ik ook de vrijheid om te kiezen of ik ga reageren of niet.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat is 'geweten' ?

Bericht door xplosive »

erniesam schreef:Waar ik echter wel grote problemen mee heb is dat mensen geen onderscheid maken tussen Christendom en Islam of erger: enkel het christelijk geloof bekritiseren en de Islam links laten liggen (letterlijk en figuurlijk).
Daar heb ik ook grote problemen mee en vooral als bij iedere kritische noot over de islam steeds maar weer geroepen wordt dat het christendom ook niet brandschoon is. Alsof dáármee de problemen met de islam verholpen zouden zijn ..... !
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Wat is 'geweten' ?

Bericht door H.Numan »

erniesam schreef:Sinds ca. 10 jaar beschouw ik mezelf als werkelijk nonreligieus. Ik vind mezelf niet antireligieus, want ik vind dat mensen vrij moeten zijn in hun eigen keuzes en opvattingen.
Dat vind ik dus ook en ik hoor hier dat ik als een van de meest fanatieke anti religie mensen wordt gezien. :flirt:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wat hem hindert noemt de mens zijn 'geweten'

Bericht door Hans v d Mortel sr »

H.Numan schreef:
erniesam schreef:Sinds ca. 10 jaar beschouw ik mezelf als werkelijk nonreligieus. Ik vind mezelf niet antireligieus, want ik vind dat mensen vrij moeten zijn in hun eigen keuzes en opvattingen.
Dat vind ik dus ook en ik hoor hier dat ik als een van de meest fanatieke anti religie mensen wordt gezien. :flirt:
Domme achterbakse mensen die desondanks aardig lijken te zijn - maar o wee als . . . - menen zich een rein geweten aan te meten door religieus in de war te zijn.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, geldt blijkbaar niet voor in God gelovige van God afhankelijke personen.

VRIJ ZIJN. Dat begint met je bevrijd voelen van een of andere god, satan, spook of in de weg zittende geest, die - vreemd genoeg - uitsluitend 'acte de présence weet te geven in de nacht. Dan zijn er ook nog weerwolven in de weer bij volle maan. Dat gaat terug naar de tijd van het ontstaan van God die als een van zijn eerste en grootste wapen feiten de mens bedacht en hem liet zondigen door middel van een van zijn handlangers: de onbekende slang. God probeerde in de oprechtheid van zijn schepping de mens te 'testen' door hem te misleiden via een glibberige slang die voor deze gelegenheid eenmalig kon praten.

Toen naar de volle verwachting van het misbaksel God en door zijn gluiperige optreden de mens aan de voor hem onbekende slang geloof hechtte en niet aan het geloof in God, ook al was dat maar voor een lullig momentje dat met de kenmerkende nieuwsgierigheid van de mens gepaard ging, kon God tot zijn volle tevredenheid de mens als zijn mislukking weer goed maken. Door afstand van hem te nemen en hem voor dood te verklaren. Want God was zich rot geschrokken. Geen grotere randdebiel dan God. Hij schiep de mens namelijk naar zijn evenbeeld. Hoe stomdronken van opgeklopte arrogantie moet je als een god zijn om zoiets te kunnen doen?

God nam geen enkel risico en hield de mens onder controle door hem langzaam dood te laten gaan. Niet stante pede, ondanks zijn leugenachtige onbetrouwbare nadrukkelijke toezegging dat de mens zal sterven als hij naar een speciaal daarvoor door God afgericht serpent zou luisteren in plaats van naar hem.

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar God wilde graag op een ezel lijken!

TEN EERSTE door de mens naar zijn evenbeeld en gelijkenis te maken. TEN TWEEDE door de mens op zijn loyaliteit en betrouwbaarheid tegenover God te testen.

Wie dit als christen, moslim of wat voor gelovige in God dan ook leest, en daarna nog steeds in het hol van God wil kruipen, krijgt van mij het met goud omrande eervolle predicaat

SUPER KLOOTZAK

Overigens sans rancune. Ondanks dat de wereld lijdt onder de geestelijk gestoorde mens die nog altijd de overheersende macht vormt op aarde dankzij het geloof in God. Uitzondering daar gelaten. Ik denk aan Mao en Pol Pot. God lacht zich rot!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Hier klopt iets niet met ons geweten . . .

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het is in de gehele wereld genoegzaam bekend. Mohammed-volgers in het algemeen, voorafgegaan door Arabieren in het bijzonder, willen joden tot in het binnenste van hun hart, liefst allemaal dood. Het wachten is nu weer op een volgend dagboek dat wereldberoemd zal worden. Zeer onwaarschijnlijk. Omdat bijna alle joden uit islamitische landen zijn weggevlucht.

Het Anne Frank Museum als toeristische attractie. Waarom ook niet? Met vooral een enorme belangstelling vanuit Amerika. Waarom niet een dagje op bezoek in het Syrië Jihad Museum? Omdat daar geen dagboek bekend is?

Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie