Zou jongensbesnijdenis verboden moeten worden?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Marieke

Zou jongensbesnijdenis verboden moeten worden?

Bericht door Marieke »

Vrouwenbesnijdenis is natuurlijk allang verboden, in heel Europa. Maar er zijn ook regelmatig discussies over jongensbesnijdenis (zie ook dit krantenartikel uit 2013: http://www.trouw.nl/tr/nl/4720/Jodendom ... ling.dhtml).
Het is natuurlijk logisch dat het besnijden van een jongen veel en veel minder ingrijpend is dan het besnijden van een vrouw/meisje. Maar toch kan een jongen er blijvend letsel aan overhouden, als het fout gaat! Daarnaast heb ik zoiets van: het is zíjn lichaam, daar mag je in principe niet aan komen, tenzij het echt nodig is voor zijn eigen gezondheid. En (maar dat heb ik eigenlijk ook met dopen)- ik vind sowieso dat het pas op latere leeftijd zou mogen, omdat iemand dan zelf kan kiezen of hij al dan niet bij een geloof wil horen. Wat vindt u (want zoals u ongetwijfeld wel weet, komt het niet alleen bij moslims voor, maar ook bij joden, dat zij hun zoon laten besnijden): vindt u dat jongensbesnijdenis toegestaan moet zijn, of juist niet? En als je ertegen bent, wat doe je er dan aan? Want zover ik weet, zijn er geen politieke partijen die hun mening over dit onderwerp verteld hebben...
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Schepsel!

Re: Zou jongensbesnijdenis verboden moeten worden?

Bericht door Schepsel! »

Een aantekening: Vrouwenbesnijdenis mag dan officieel verboden zijn: niemand doet er wat aan. Als ik het goed heb zijn er (bijna) geen mensen voor gestraft in Europa.

Maar ik vind dat jongensbesnijdenis ook niet hoort, het is het beschadigen van zijn lichaam voor hij er ooit enig idee van heeft en hij is voorgoed gebrandmerkt. Hij is een individu waar een bepaalde mate van integriteit bij hoort waar ouders of de geloofsgemeenschap gewoon niet aan mogen komen wat mij betreft. Net zoals dat ik het niet oké vind om bij baby's gaatjes in de oren te maken, al is het bij besnijdenis vaak nog wat erger omdat er meteen een religieuze lading aan zit.
(^v^)
Marieke

Bericht door Marieke »

Schepsel! schreef:Een aantekening: Vrouwenbesnijdenis mag dan officieel verboden zijn: niemand doet er wat aan. Als ik het goed heb zijn er (bijna) geen mensen voor gestraft in Europa.
Wat zou volgens u een goede straf hiervoor zijn? (Even gewoon niet kijken naar wat erover in de wet staat, maar gewoon even zeggen wat u persoonlijk vindt). Want zo'n dader moet natuurlijk gestraft worden! Maar erg genoeg, krijg je daarmee de littekens die zo'n meisje eraan overhoudt niet weg. En het gaat trouwens 'gewoon' door! Het is nooit bewezen dat straffen afschrikt, dus zolang het in die cultuur 'ingebakken' zit, krijg je dat er niet zomaar uit. Toch?
Schepsel!

Bericht door Schepsel! »

Minstens een jaar of 5 tot 10 en/of uitzetting, je berooft zo'n vrouw van een deel van haar menselijkheid, 'ziel' of 'leven'. Je corrumpeert of verpest iets compleet dat een erg belangrijk deel van iemands wezen is. En ja, het is lastig tegen te houden... :emm2: ze doen wel pogingen door schoolmeisjes pennen met noodnummers uit te delen enzo maar dat is vechten tegen de bierkaai. Ik zou echt niet weten wat we ertegen kunnen doen buiten eventueel voorlichting aan ouders maar dat zou natuurlijk racistisch zijn (tenzij we ook Nederlandse ouders gaan voorlichten over de nadelen van vrouwenbesnijdenis- zie je dat al gebeuren? idioot idee natuurlijk) en die mensen niet binnenlaten, mensen die zulke praktijken uitvoeren horen hier niet. Meteen in azc's duidelijk maken dat dat niet getolereerd wordt en indien wel, hopsakee d'r uit!

Bovenstaand zie ik natuurlijk ook niet gebeuren, want asielzoekers kunnen (zeden!)misdrijven plegen en nog steeds niet per definitie eruitgeknikkerd worden...

Misschien dat dreigen met uitzetting motivatie is... maar dan moeten die vrouwen wel op tijd hulp zoeken en dat is eventueel ook een probleem, helemaal als ze onder de plak van de familie, gemeenschap, broers enzovoorts zitten, of lamgelegd worden door religieuze ideeën en cultuur.
(^v^)
Marieke

Bericht door Marieke »

Schepsel! schreef: Ik zou echt niet weten wat we ertegen kunnen doen buiten eventueel voorlichting aan ouders maar dat zou natuurlijk racistisch zijn (tenzij we ook Nederlandse ouders gaan voorlichten over de nadelen van vrouwenbesnijdenis- zie je dat al gebeuren? idioot idee natuurlijk) en die mensen niet binnenlaten, mensen die zulke praktijken uitvoeren horen hier niet. Meteen in azc's duidelijk maken dat dat niet getolereerd wordt en indien wel, hopsakee d'r uit!

Bovenstaand zie ik natuurlijk ook niet gebeuren, want asielzoekers kunnen (zeden!)misdrijven plegen en nog steeds niet per definitie eruitgeknikkerd worden...

Misschien dat dreigen met uitzetting motivatie is... maar dan moeten die vrouwen wel op tijd hulp zoeken en dat is eventueel ook een probleem, helemaal als ze onder de plak van de familie, gemeenschap, broers enzovoorts zitten, of lamgelegd worden door religieuze ideeën en cultuur.
Sommigen zeggen dat voorlichten over het slechte van vrouwenbesnijdenis nog het beste werkt. Dat werd bijvoorbeeld in 2004 al gezegd: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ting.dhtml
Het schijnt namelijk ook voor een groot deel onwetendheid te zijn, namelijk. Kijk, het gros van de ouders doet het hun kind natuurlijk niet aan om te kwellen ofzo! Het is gewoon echt dat ze denken dat het 'zo moet', dat het echt het beste is voor hun dochter. Omdat ze anders geen man zou kunnen krijgen enzo. En vaak denken die meisjes ook dat het erbij hoort, dat de pijn gewoon hoort bij het vrouw zijn enzo. Maar ik weet niet of het idee van voorlichten echt helpt hoor! Het wordt immers (nog) niet massaal toegepast...
Schepsel!

Bericht door Schepsel! »

Ik denk dat voorlichten inderdaad ook weleens zou kunnen helpen, maar ja, hoe wil je dat doen? Alle ouders uit landen waar besneden wordt, te benaderen? Ik zie dat niet snel gebeuren gezien het hele risico op racisme-gezeur dat blijkbaar belangrijker is dan de niet-verminking van die meisjes. :unhappy:
(^v^)
Schepsel!

Bericht door Schepsel! »

Wat zou jij dan voorstellen?
(^v^)
Ali Yas
Contacteer:

Bericht door Ali Yas »

Marieke schreef:Het is nooit bewezen dat straffen afschrikt, dus zolang het in die cultuur 'ingebakken' zit, krijg je dat er niet zomaar uit. Toch?
Natuurlijk schrikt straffen wel af. Als ze ook daadwerkelijk worden opgelegd, met een behoorlijke pakkans dus. Niet voor niets wordt er nauwelijks meer foutgeparkeerd, om maar eens wat te noemen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Weet je waar heel veel jongens-babies besneden worden? In de USA.

Male circumcision prevalence by country according to sources from Wikipedia Prevalence of Circumcision [1][2][3][4][5][6][7][8] and data from the 2007 World Health Organization review of the global trends and determinants of prevalence, safety, and acceptability of circumcision:

Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/Prevalence_of_circumcision
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Marieke

Bericht door Marieke »

Schepsel! schreef:Wat zou jij dan voorstellen?
Ja, hele goede vraag. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten... Misschien bij elke school en alle andere openbare gebouwen informatiefoldertjes over (vrouwen)besnijdenis neerleggen? Maar ja, ik denk niet dat die mensen daar uit zichzelf in gaan kijken... :thinking:
Marieke

Bericht door Marieke »

Ali Yas schreef: Natuurlijk schrikt straffen wel af. Als ze ook daadwerkelijk worden opgelegd, met een behoorlijke pakkans dus. Niet voor niets wordt er nauwelijks meer foutgeparkeerd, om maar eens wat te noemen.
Ja, ik heb eens gehoord dat voor kleinere vergrijpen, zoals bijvoorbeeld dat foutparkeren wat u noemt, strenger straffen wél helpt. Maar voor hele grote misdaden dan weer niet. Maar dat is ook maar iets wat ik ooit gehoord heb hoor. En als je bijvoorbeeld naar landen kijkt waar ze bijvoorbeeld de doodstraf hebben, zie je dat daar echt niet minder criminaliteit is! Dus dat is eigenlijk wel een bewijs, toch?
Marieke

Bericht door Marieke »

Als ik even terug mag komen op de besnijdenis van jongens: nou zijn er wetenschappers die beweren, dat er een hogere kans is op autisme als jongens besneden zijn! (Zie hier: http://www.nu.nl/wetenschap/3970623/bes ... tisme.html). De pijn na zo'n ingreep vergroot de kans, dat iemand autisme ontwikkelt (vandaar het woord AUtisme dus)? [icon_lol.gif]
Maar even serieus: zou het echt waar zijn? Ik weet trouwens wel dat mensen met spina bifida (een vochtblaas op de rug, die dan aangeboren is), heel regelmatig autisme hebben. Hoe dat komt, dat heeft niemand ooit kunnen verklaren... Maar het is wel een aandoening, waarbij kinderen over het algemeen vaker pijn hebben... Zou er dus een verband bestaan tussen veel pijn lijden in de kindertijd, en autisme?? :thinking:
Schepsel!

Bericht door Schepsel! »

Er schijnt in ieder geval een verband te zijn tussen geestelijke afwijkingen en leed in de kindertijd, of ontzegging van aandacht en liefde enzo, dat kunnen zelfs behoorlijk ernstige stoornissen zijn. Maar dat het autisme zou kunnen geven...? Niet eerder van gehoord. Ik ken de pijn van besnijdenis natuurlijk niet (ben ook geen man) en kan me wel voorstellen dat het au doet, maar over het algemeen zijn de trauma's die psychiatrische stoornissen geven wel een heel stuk ernstiger dan 'wat'* pijn. Het lijkt me wel *erg* ver gaan om causaliteit te veronderstellen, en het lijkt me sowieso niet de hoofdreden om het eventueel te willen verbieden. Ze moeten die jongetjes gewoon heel houden!

*wil het niet marginaliseren, maar het is toch geen afgrijselijke hel...?
(^v^)
Marieke

Bericht door Marieke »

Schepsel! schreef:Er schijnt in ieder geval een verband te zijn tussen geestelijke afwijkingen en leed in de kindertijd, of ontzegging van aandacht en liefde enzo, dat kunnen zelfs behoorlijk ernstige stoornissen zijn. Maar dat het autisme zou kunnen geven...?
Maar even iets tussendoor: naar mijn mening is autisme (of een aan autisme verwante aandoening), ook ernstig hoor. Maar het is niet zo dat een kind het zou kunnen krijgen door mishandeling of verwaarlozing of zoiets dergelijks! (Dat dacht men vroeger trouwens wel! Vandaar dat wetenschappers het toen ook wel het 'ijskastmoeder-syndroom' noemde! (Zie ook dit artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelkastmoeder-theorie). Brrr.... Ik ben blij dat de meeste mensen tegenwoordig beter weten, en beseffen dat het niks met de opvoeding te maken heeft! Desondanks vind ik dat verhaal over jongensbesnijdenis en autisme wel interessant. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik het geloof hoor.
Ali Yas
Contacteer:

Bericht door Ali Yas »

Marieke schreef:
Ali Yas schreef: Natuurlijk schrikt straffen wel af. Als ze ook daadwerkelijk worden opgelegd, met een behoorlijke pakkans dus. Niet voor niets wordt er nauwelijks meer foutgeparkeerd, om maar eens wat te noemen.
Ja, ik heb eens gehoord dat voor kleinere vergrijpen, zoals bijvoorbeeld dat foutparkeren wat u noemt, strenger straffen wél helpt. Maar voor hele grote misdaden dan weer niet. Maar dat is ook maar iets wat ik ooit gehoord heb hoor. En als je bijvoorbeeld naar landen kijkt waar ze bijvoorbeeld de doodstraf hebben, zie je dat daar echt niet minder criminaliteit is! Dus dat is eigenlijk wel een bewijs, toch?
Correlatie (het samen optreden van verschijnselen) zegt niets over oorzaak en gevolg. Je zou ook kunnen zeggen dat de doodstraf wordt geëist in landen waar de zware misdaad de spuigaten uitloopt.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Dokters in Denemarken hebben de moed verzameld en durven te zeggen: "stop dat overbodige snijden in piemels!"
Danish doctors come out against circumcision
The Danish Medical Association (Lægeforeningen) has recommended that no boys under the age of 18 be circumcised in Denmark.
The association released its recommendation on Friday, saying that circumcision should be “an informed, personal choice” that young men should make for themselves.

In a press release, the group said that when parents have their male children circumcised, it robs the boys of the ability to make decisions about their own bodies and their own cultural and religious beliefs.

“To be circumcised should be an informed, personal choice. It is most consistent with the individual’s right to self-determination that parents not be allowed to make this decision but that it is left up to the individual when he has come of age,” Lise Møller, the chairwoman of the doctors’ association’s ethics board, said.
En dan is er nog het, laat ik het maar naar analogie het 'breinaad' argument noemen.
“We have discussed it thoroughly, also in our ethics committee. We came to the conclusion that it is difficult to predict the consequences of a ban – both for the involved boys, who could for example face bullying or unauthorized procedures with complications – and for the cultural and religious groups they belong to,” Møller said.
http://www.thelocal.dk/20161208/danish- ... rcumcision
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

Ali Yas schreef:
Marieke schreef:
Correlatie (het samen optreden van verschijnselen) zegt niets over oorzaak en gevolg. Je zou ook kunnen zeggen dat de doodstraf wordt geëist in landen waar de zware misdaad de spuigaten uitloopt.
Maar daar zie je wel dat zwaarder straffen wel degelijk helpt.
Ik heb nog nooit een recidivist gezien na de galg, bijvoorbeeld.

Het is dat we zulke nep-rechters hebben hier anders was ik voor de doodstraf.

Overigens is het ook zo, dat wie in de nor zit geen misdaden pleegt. Behalve in NL dan daar kan je in de nor nog een imperium opbouwen.
Simpelweg: misdaad is een soort zakendoen: de afweging kans x risico. De kans dat je gepakt wordt, en het risico hoe erg de straf zal zijn.
Wat dat betreft is het helemaal niet anders dan parkeerboetes, te snel rijden. rood licht rijden of niet-handsfree bellen.

Vergelijk maar met een camera bij een stoplicht - als dat eenmaal bekend is, rijdt men daar ontzettend netjes. Men stopt zelfs voor oranje.
De pakkans in nagenoeg 100%, en de boete een flink deel van het maandelijks besteedbaar inkomen.
Wie het 5x per maand flikt zal weinig overhouden om van te leven en moet de spaarrekening plunderen.
Zo niet, dan doet de overheid dat wel of gaat over tot executie-verkoop.

Let wel, dat is dus bij automobilisten die vaak geen keus hebben - je zal maar als beroep postbode zijn of zo.
Misdadigers hebben wel degelijk een keus. Maar die behandelt men aardiger dan de oppassende hardwerkende burger.
Het argument is dan dat het niet helpt. Bullshit. Het gaat er gewoon om dat het geld kost.

Het wordt daarom tijd dat men de gevangenissen 'lonend' gaat maken. De kosten te verhalen op de dader.
Immers onze studenten mogen ook jarenlang aflossen. Waarom de criminelen dan niet? Tenslotte worden die 'heropgevoed'.
Dat kost geld, en daar mag men best de rekening voor sturen. Bij minderjarige criminelen, ook naar de ouders!
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Ali Yas
Contacteer:

Bericht door Ali Yas »

Pizzaman schreef:
Ali Yas schreef:Het wordt daarom tijd dat men de gevangenissen 'lonend' gaat maken. De kosten te verhalen op de dader.
Immers onze studenten mogen ook jarenlang aflossen. Waarom de criminelen dan niet? Tenslotte worden die 'heropgevoed'.
Dat kost geld, en daar mag men best de rekening voor sturen. Bij minderjarige criminelen, ook naar de ouders!
Men moet misschien het straffensysteem in het algemeen eens tegen het licht houden. Het moet proportioneler. Bij diefstal past dwangarbeid beter dan verplicht een tijdje stilzitten, bijvoorbeeld. Bij rijden door rood daarentegen past juist geen boete, maar een dagje zitten weer wel. Voor de onthaasting zullen we maar zeggen [icon_lol.gif]
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

Ali Yas schreef:
Pizzaman schreef:
Ali Yas schreef:Het wordt daarom tijd dat men de gevangenissen 'lonend' gaat maken. De kosten te verhalen op de dader.
Men moet misschien het straffensysteem in het algemeen eens tegen het licht houden. Het moet proportioneler. Bij diefstal past dwangarbeid beter dan verplicht een tijdje stilzitten, bijvoorbeeld. Bij rijden door rood daarentegen past juist geen boete, maar een dagje zitten weer wel. Voor de onthaasting zullen we maar zeggen [icon_lol.gif]
Maar welke straf past dan bij voorhuidsnijders?
Spoiler! :
Ik weet het ... zakjes plakken.
Ali Yas
Contacteer:

Bericht door Ali Yas »

Pizzaman schreef:Maar welke straf past dan bij voorhuidsnijders?
Ik was even bang voor het antwoord... :wink2:
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

Ali Yas schreef:
Pizzaman schreef:Maar welke straf past dan bij voorhuidsnijders?
Ik was even bang voor het antwoord... :wink2:
Ik heb niet zoveel bezwaar tegen de jongensbesnijdenis.
Veel Amerikanen doen het ook, en niet uit religieus motief.

Simpelweg KAN het veel infecties voorkomen, waar je onvruchtbaar van wordt.
KAN. Want tegenwoordig maakt dat weinig uit, mits je het zaakje gewoon goed schoon houdt.
Maar kennelijk nemen veel ouders aan dat hun kinderen bepaalde eigenschappen zullen meekrijgen... :flirt:
mercator

Bericht door mercator »

Pizzaman schreef:Simpelweg KAN het veel infecties voorkomen, waar je onvruchtbaar van wordt.
KAN. Want tegenwoordig maakt dat weinig uit, mits je het zaakje gewoon goed schoon houdt.
Dan kan je ook ineens al je tanden laten uittrekken als alternatief voor een tandenborstel kopen.
Het is toch bijzonder dat de Joden en hun afvalproduct de moslims die fascinatie voor elkaars piemel delen ? Ze zouden evengoed bijv. een stuk oor kunnen afsnijden of 1 tand uittrekken om God/Allah terwille te zijn? Dat zou dan nog het voordeel hebben dat de Gelovigen elkaar onmiddellijk kunnen herkennen en daarvoor niet eerst de broek moeten afstropen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Het is ook een anti-masturbatie ingreep.
mercator

Bericht door mercator »

Teva Teff schreef:Het is ook een anti-masturbatie ingreep.
Dus hebben de moslims het verhaaltje van Onan uit het OT gewoon overgenomen ? Moslims en Joden zouden nochtans beter wat meer masturberen en wat minder kinderen maken. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele wereldbevolking.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

mercator schreef:
Pizzaman schreef:Simpelweg KAN het veel infecties voorkomen, waar je onvruchtbaar van wordt.
Dan kan je ook ineens al je tanden laten uittrekken als alternatief voor een tandenborstel kopen.
Eigenlijk is dat een heel goed idee, zou ik patent op aanvragen.
Waar je bij het neuken zonder rubber nog steeds AIDS krijgt ondanks besnijdenis,
krijg je bij jouw idee nooit meer gaatjes. Maar je moet WEL 2x langs de tandarts (1x melkgebit, 1x volw. gebit).
mercator schreef:Het is toch bijzonder dat de Joden en hun afvalproduct de moslims die fascinatie voor elkaars piemel delen ?
Hoezo die piemel? Er is gebleken dat een besneden snikkel eveneens minder zioekten overbrengt naar de kut.
En zoals je weet, 1 kut trekt harder dan 10 paarden. Kortom da's winst. Je betaalt 1 geit, en redt 10 paarden. Het is dus zuiver kapitalisme.
mercator schreef:Ze zouden evengoed bijv. een stuk oor kunnen afsnijden of 1 tand uittrekken om God/Allah terwille te zijn? Dat zou dan nog het voordeel hebben dat de Gelovigen elkaar onmiddellijk kunnen herkennen en daarvoor niet eerst de broek moeten afstropen.
Zeker weten je kan de echte gelovige aan de schijnheilige smoel wel herkennen, dus het is niet nodig er een cent aan uit te geven.
Plaats reactie