Herdenking Holocaust

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Pilgrim

Herdenking Holocaust

Berichtdoor Pilgrim » Vr Mei 24, 2019 1:46 am

1 mei 2019: “Yom HaShoah”

Geplaatst op 1 mei 2019

Afbeelding

In Israël begint vanavond de herdenkingsdag voor de slachtoffers van de Holocaust, “Yom HaShoah”. Dan herdenkt Israël de 6 miljoen Joden, die door de nazi´s werden vermoord.

Wegens de vanavond beginnende herdenkingsdag zullen in Israël veel winkels vroeger dan gebruikelijk gesloten zijn. Ook restaurants, bioscopen, theaters en andere uitgaansgelegenheden zullen vanavond tegen 19.00 uur gesloten zijn. Er zullen ook geen sportwedstrijden plaatsvinden. Voor deze speciale dag van herdenking werd in het jaar 1959 de wet voor de Holocaust-dag aangenomen. Ook op tv zullen alleen maar documentaires te zien zijn.

De herdenkingsdag zal om 20.00 uur met de ceremonie in de Holocaust-gedenkplaats “Jad Vashem” beginnen. Dan zullen traditiegetrouw [ur=https://www.yadvashem.org/yv/en/remembrance/2019/torchlighters.asp]zes overlevenden[/url] van de Holocaust plaatsvervangend voor de zes miljoen slachtoffers fakkels aansteken.

In Israël leefden eind 2017 nog 212.300 Holocaustoverlevenden. Dat zijn er 8500 minder dan het jaar daarvoor. Deze cijfers publiceerde het Israëlische Bureau voor de Statistiek naar aanleiding van de herdenkingsdag. Voor het begin van de Tweede Wereldoorlog waren er 16,6 miljoen Joden in de wereld, nu zijn dat er 14,6 miljoen.

Morgenvroeg om 10.00 uur zullen twee minuten lang de sirenes klinken. Het hele land komt tot stilstand om de slachtoffers van de Holocaust te herdenken. Direct daarna vindt er in “Jad Vashem” een kranslegging plaats onder deelname van president Reuven Rivlin, minister-president Benjamin Netanyahu, de voorzitter van de Knesset Juli Edelstein, de presidente van het Hoogste Gerechtshof Esther Chajut evenals vertegenwoordigers van de organisaties van de Holocaustoverlevenden. Om 11.00 uur begint in het gebouw van de Knesset het voorlezen van de namen van de slachtoffers. “Ieder heeft een naam”, heet deze bijeenkomst. En om 13.00 uur vindt dan de centrale herdenkingsceremonie in “Jad Vashem” plaats.

(Klik rechts onderin de balk voor ondertiteling)

Ook in de scholen zullen vanavond en morgen herdenkingsceremonieën worden gehouden. Daarvoor werd in de lessen over de Holocaust gepraat. Veel scholen hebben projecten ter voorbereiding van de reis van de scholieren naar Polen, die op 15- tot 16-jarige leeftijd plaatsvindt. In het kader van deze projecten ontmoeten de scholieren Holocaustoverlevenden en schrijven hun verhalen op. Vaak worden overlevenden op school uitgenodigd om over hun belevenissen te vertellen. Ieder jaar worden de overlevenden ouder, totdat er op een bepaald moment geen meer zullen zijn die kunnen vertellen over deze verschrikkelijke tijd. Daarom is het zo belangrijk om nu nog zoveel mogelijk tijdgetuigenissen te verzamelen.

Bron: www.israelheute.com

Door: Dov Eilon

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/01 ... m-hashoah/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Pilgrim

Re: Herdenking Holocaust

Berichtdoor Pilgrim » Vr Mei 24, 2019 1:50 am

Waarom ik op Yom HaShoah herdenk en niet op 4 mei

Gepubliceerd op 1 mei 2019 - 17:05 door Ernst Lissauer

Afbeelding

Ieder Joods gezin herdenkt vermoorde gezinsleden

De Holocaustherdenking Yom HaShoah of Holocaust Remembrance Day is in 1959 door het Israëlische parlement, de Knesset, in de wet verankerd. De industriële genocide op Joden door de nazi’s is nog maar kort geleden en behoort tot de jongste geschiedenis.

Ieder Joods gezin op de wereld kent en herdenkt vermoorde gezinsleden. Dat is misschien de sterkste overeenkomst die het Joodse volk thans bindt. Het is in ieder geval een lot dat dagelijks wordt ervaren en gevoeld. Niet alleen op Yom HaShoah.

Diaspora
Door de diaspora konden de nazi’s nooit in hun opzet slagen. Joden leefden – keer op keer verdreven uit hun land – te verspreid om te kunnen worden uitgeroeid, zoals de bedoeling was. Vanaf de Egyptenaren tot de nazi’s en vandaag de dag Iran is er gejaagd op het Joodse volk. Maar ondanks de openlijke vernietigingsdrang en genocidale verlangens van Iran en haar proxies in de huidige tijd is het Joodse volk weer tot leven gewekt, heeft haar geboortegrond herwonnen en staat het in bloei.

Dat is het Joodse optimisme dat zelfs in de donkerste dagen in de barakken van de vernietigingskampen als kleine lichtjes bleef schijnen. De kleine overleveringen over lotgenoten door lotgenoten. Hoe het zover heeft kunnen komen is ieders taak zelf uit te zoeken in het leven.

Nabestaanden
Hoe het met de nabestaanden gaat? Dank, fijn dat u het vraagt. Ik kan niet verder komen dan de eerste foto van een Amsterdamse razzia, maar als u het kunt bekijkt u zelf hoe het er destijds uitzag. Het beeld van mijn grootvader en grootmoeder aan de deur in een zwart Amsterdam (1943) zie ik soms zomaar ongevraagd en onverwacht opdoemen. Daar heb ik geen Yom Hashoah voor nodig.

Mijn kinderen – één is er nog te jong voor – worden gehersenspoeld met Shoa-gerelateerde verhalen. Tot vervelens toe. Alles wordt ernaar herleid of draait daar op uit. Het zal een omgekeerd effect zijn van de verhalen die wij uit onze ouders moesten trekken vroeger. Enkele jaren na het overlijden van mijn moeder kreeg ik een telefoontje van de Stichting 40-45. Of ik behoefte had aan hun dossier over mijn moeder (een verzetsheldin), anders zou het worden vernietigd.

Een dik pak werd er bezorgd. Inclusief röntgenfoto’s van godzijdank mislukte nazi-experimenten op haar baarmoeder tot dunne opgerolde papieren boodschappen die via gaatjes in het cement van de celmuren van de ene naar de andere cel werden gesmokkeld. Ze zijn tot op de dag van vandaag niet ontrold. Ik wens de inhoud niet te kennen.

Ook tientallen valse persoonsbewijzen, Jodensterren en voedselbonnen getuigen van deze duistere periode samengevat in oude dossiermappen. Ze bestaan. Ik heb ze bekeken en aan de hand daarvan een radiodocumentaire samengesteld en uitgezonden en nu ligt de boel ergens in huis opgeborgen.

Genocide
Onlangs herdacht ik de Armeense genocide. Dat doe ik al enkele jaren omdat het mij leert wat het is een genocide te herdenken die niet al in de genen zit. Deze genocide herdenk ik op de datum die daarvoor ook hier geldt: 24 april. Hoewel die genocide om politieke redenen wordt ontkend, wordt de Holocaust wel erkend, maar desondanks politiek naar de achtergrond gemasseerd.

Niemand weet nog wat of wie er eigenlijk wordt herdacht op 4 mei, maar je kunt er maar beter bij horen en meedoen, anders deug je niet. Ik heb er afscheid van genomen. Ik voel mij er niet thuis. Maar iedereen bepaalt dat maar voor zichzelf.

Politiek gemotiveerd
Als gezin kreeg je 4 mei dwingend opgelegd en was het een centraal thema, de Jodenvervolging met alles erop en eraan. Daarom is die datum en het ceremonieel, het ontsteken van de straatverlichting om klokslag 20:00 uur, een vast ritueel gebleven. De rest kreeg ik nooit mee. We stonden daar als gezin gezamenlijk vanuit de erker naar te kijken, ieder met onze eigen gedachten. Het was het enige moment dat we als gezin gezamenlijk het verlies ervoeren en daarom heeft het een andere betekenis gekregen. Wat het zwabberende politiek gemotiveerde Nationaal 4 en 5 mei Comité er ook van maakt.

Ik heb het Gerdi Verbeet terloops wel eens proberen uit te leggen, maar daarvoor zit men te diep in het eigen ambtelijke keurslijf. Laat ze maar. Wij – en dan bedoel ik mijn gezin – waarvan mijn vrouw van Russische origine tot de nazaten van onze bevrijders behoort – herdenken zelfstandig. Samen met heel Israël en wellicht vele Joden in de diaspora hebben wij op 1 mei ’s avonds een collectief moment. We zouden het graag delen maar dat wordt met de jaren ingewikkelder.

Israël
Dit is het eerste jaar van de 62 dat ik 4 mei laat voorbijgaan. Uit Israël stromen via de sociale media later de beelden binnen van de totale stilte die vanavond over dat land zal vallen om 20:00 uur plaatselijke tijd. Indrukwekkende beelden van een 24-uurs economie die dagelijks als een nerveuze achtbaan voorbijtrekt en plots verandert in een serene stilte. Voetgangers als standbeelden, autoverkeer dat ook op de drukste verkeersaders stilvalt. Een collectief eerbetoon aan de volkerenmoord en tegenwoordig een voorbeeld voor de rest van de wereld. Die is nog niet toe aan het besef wat ze heeft veroorzaakt.

Medeplichtigheid
Men wringt zich in allerlei bochten om de medeplichtigheid uit te wissen. En stilletjes, via politiek en educatie wordt de weg vervolgd door het ondersteunen van Jodenhaat en Jodenmoord, maar dan verderop zodat de rommel van de gevolgen ons niet raakt. Daags na de Dodenherdenking op de Dam zullen de odenhaters die weer innemen, zoals wekelijks in het tegenwoordige Amsterdam dat destijds mijn grootvader en vele familieleden op de trein liet zetten naar de vernietigingskampen. Ik kan het mijn kinderen niet uitleggen.

Of ik moet ze vertellen dat het bestaan van de Joodse staat een nieuwe Shoah voorkomt? Daarom heb ik er voor gekozen voortaan Yom Hashoah, zoals vastgelegd in de Israëlische wet, te respecteren en het verhaal over het ontbreken van familieleden op deze avond en niet op 4 mei te vertellen.

https://opiniez.com/2019/05/01/waarom-i ... tlissauer/

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Mei 24, 2019 2:00 am

Het overlevingsverhaal van Haim Noy

Geplaatst op 2 mei 2019

Vandaag [2 mei] herdenkt men in Israël de slachtoffers van de Holocaust. Vanochtend om 10.00 uur plaatselijke tijd klonken in het hele land 2 minuten lang de sirenes. Het land stond stil. We zullen vandaag veel verhalen horen van overlevenden van de Holocaust. Het verhaal van Haim Noy is daar eentje van. In bovenstaande video vertelt hij ons zijn verhaal. Nadat hij het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau had overleefd, zal hij vandaag, 75 jaar later, nog eenmaal door de poort van het kamp gaan. Deze keer trots en samen met zijn kleinzoon en 200 officieren van het Israëlische leger, die hem begeleiden bij de Mars van het Leven, die vandaag plaatsvindt.

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/02 ... -haim-noy/

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Mei 24, 2019 2:01 am

De Holocaust is de herinnering aan de nederlaag van onze vijand

Geplaatst op 2 mei 2019

Afbeelding

Toen ons dagelijks leven vanochtend gedurende de twee minuten durende sirene, waarmee we ertoe worden opgeroepen om te denken aan de zes miljoen in de Holocaust omgekomen mensen, volledig tot stilstand kwam, was dat voor mij aanleiding om er over na te denken dat dit pikzwarte hoofdstuk een absolute nederlaag was – niet voor het joodse volk, maar voor de vijanden van Israël.

Ja, het joodse volk maakte een dermate onvoorstelbare tragedie mee, die de meeste andere naties neergeslagen zou hebben. Toen ik gisteravond met mijn kinderen in het park zat, omringd door honderden andere Israëlische gezinnen, die ook aan de ceremonie deelnamen die het begin van de Holocaust-herdenkingsdag markeert, zag ik iets in.

We bevinden ons precies 75 jaar na de bijna gelukte poging om het grootste deel van de joodse wereldbevolking uit te roeien. En desondanks was de natie Israël op het wereldtoneel nog nooit sterker, succesvoller en invloedrijker dan nu.

De nazi´s (en de grotere vijand die achter hen en allen die daarvoor geprobeerd hadden Israël te vernietigen, stond) lukte het om zes miljoen individuele joodse lichten te doven. In hun plaats ontstond in de vorm van de herboren staat Israël een in de hele wereld zichtbaar baken van licht. De vijand is overwonnen. Israël en het joodse volk staan meer dan ooit vooraan het front.

Het klinkt uniek, ongelooflijk, zelfs absurd!

De profeet Jesaja dacht – nog voordat het gebeurde – dit, toen hij voor het eerst hoorde wat duizenden jaren later zou plaatsvinden:

Wie heeft ooit zulks gehoord? Wie heeft dergelijks gezien? Zou een land kunnen geboren worden op een enigen dag? Zou een volk kunnen geboren worden op een enige reize? Maar Sion heeft weeën gekregen, en zij heeft haar zonen gebaard. (Oude Testament – Jesaja 66, vers 8).

Door: Ryan Jones

https://ejbron.wordpress.com/2019/05/02 ... ze-vijand/

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Mei 24, 2019 2:38 am

Israeli Defense Forces (IDF): “Never Again”
Israel Defense Forces - Gepubliceerd op 2 mei 2019

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Za Jun 08, 2019 6:23 pm

Poetin woont de onthulling bij van het eerste grote Holocaustmonument in Moskou

7 juni 2019

Afbeelding
Moskou, 4 juni 2019. De Russische president Vladimir Poetin (midden), Rabbi Berel Lazar (links) en Victor Vekselberg (rechts) waren aanwezig tijdens de inhuldiging van een Holocaustmonument in het Joods Museum van Moskou en het Tolerantiecentrum [beeldbron: The Jewish Museum and Tolerance Center]

De Russische president Vladimir Poetin woonde op dinsdag jl. de onthulling bij van een gedenkteken dat door sommigen werd gezien als het eerste Holocaustmonument van Moskou. Het monument, dat handen toont die de luiken van een deur open trekken, werd onthuld in het Joodse museum van Moskou (plaatje onderaan). Het herdenkt Joodse verzetsstrijders.

“Hoewel ongeveer de helft van de slachtoffers van de Holocaust burgers van ons land waren, had Moskou geen apart monument” voor de genocide, vertelde de Duitse Zakharyajev, de president van de STMEGI vereniging van bergjoden, in het Moskvich-magazine vorige week in een interview.

Moskou had reeds bustes voor redders van Joden tijdens de Holocaust en een plaquette voor het Joodse Anti-Fascistische Comité, erkende hij. Maar het had geen prominent monument dat kon evenaren aan deze in Berlijn, Warschau of Boedapest. Sovjetautoriteiten erkenden zelden de specificiteit van de Holocaust in literatuur en monumenten die alleen ‘Sovjetburgers’ vermeldden die in WOII waren gedood.

Poetin noemde de holocaust een van de ‘grootste tragedies’ en ‘meest bijzondere hoofdstukken in de geschiedenis’ tijdens de onthulling van het verzetsmonument op dinsdag in het Joods Museum en het Tolerantiecentrum. Poetin en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben samen deelgenomen aan het leggen van de eerste steen van het monument vorig jaar.

Viktor Vekselberg, voorzitter van de raad van trusts van het museum, financierde de bouw van het monument, dat ongeveer $ 276.000 kostte. Het hele gezin van zijn vader zat gevangen in een getto in de buurt van zijn woonplaats Drohobytsj in wat nu Oekraïne is, zei hij. “Alleen mijn vader wist te overleven omdat hij eerder was gevlucht om zich bij de militie aan te sluiten”, voegde Vekselberg toe, die de voltooiing van het monument een ‘symbolisch keerpunt’-moment en mijlpaal noemde.

Afbeelding
Een zicht van het monument voor leden van het Joodse verzet in nazi-concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog, tijdens de onthulling in het Joods Museum en het Tolerantiecentrum in Moskou op 4 juni 2019 [beeldbron: Sergei Ilnitsky/AFP]

Afbeelding
Het Joods Museum en Tolerantiecentrum in Moskou werd in november 2012 geopend in Moskou. Naar schatting heeft de bouw van het museum $ 50 miljoen gekost. Vladimir Poetin schonk persoonlijk een maand salaris voor de bouw van het museum [beeldbron: Wikipedia]

Bronnen:

♦ Naar een artikel van Cnaan Liphshiz “Putin attends unveiling of Moscow’s first major Holocaust monument” van 7 juni 2019 op de site van The Times of Israel
♦ Naar een artikel [i]“Moscow gets first major Holocaust monument”
van 6 juni 2019 op de site van The Jewish Telegraphic Agency (JTA)

https://brabosh.com/2019/06/07/pqpct-nzw/

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”