Religie is collectieve gekte.

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ik hoorde deze uitspraak jaren geleden.
Is wellicht een beetje ongenuanceerd, maar eigenlijk ben ik het er helemaal mee eens.
Alleen het feit dat ze allemaal aan exact dezelfde gekte lijden, verhindert hen deze gekte bij zichzelf te herkennen.
Mag je religieuzen gek noemen?
Ik vind van wel.

Anneke

Bericht door Anneke »

Ik krijg meer het gevoel dat ik mensen als jij gek mag noemen :mad: Vooral als ze zo weinig respect betuigen voor mensen die er wél van overtuigd zijn dat God bestaat. Waarom zou ik jou moeten respecteren als jij mij niet respecteert? Waarom mag jij mij wel gek noemen en ik jou niet?
Ik ben net als jij overtuigd van mijn gelijk.

Monique

Re: Religie is collectieve gekte.

Bericht door Monique »

Teva Teff schreef:Mag je religieuzen gek noemen?
Ik vind van wel.
Ik vind van niet.
Enkel het feit dat iemand anders denkt dan jijzelf is natuurlijk geen reden iemand "gek" te noemen.
Wat jij nu doet is precies wat je "religieuzen" en de koran verwijt.
m.a.w. de pot verwijt de ketel.

Wie je wel "gek" mag noemen zijn mensen die middels geweld (iedere vorm...dus ook dreiging met een hel) anderen willen meetrekken in deze religie.
Maar...dat geldt niet alleen voor religie....dat geldt voor iedere ideologie...
Amorele atheistische nitwit

Dutch

Bericht door Dutch »

Ja zeg, als alle gelovigen "gek" zijn, dan lopen er heel wat gekken rond op onze planeet. Ik denk dat die term té vaag is en téveel omvattend.
Je kan dus niet zeggen dat alle gelovigen gekken zijn, ze zijn gewoon "eigenaardig = eigen aard hebbend".
Mij stoort het niet als iemand gelovig is, dat is gewoon iemands keuze en zolang hij/zij mij daarmee niet lastigvalt of mijn eigen vrijheid beperkt kan ik daar best mee leven. Tenslotte heeft iedereen op zijn eigen manier wel één of andere vorm van "eigenaardig zijn".
Mijn "eigenaardigheid" is dat ik niet in een god geloof. Ik eis tastbare, wetenschappelijke bewijzen alvorens iets te geloven.
Voor de rest ben ik het volledig met Monique eens.

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Raar hè?
Dat je zo'n bijna achteloos uitgesproken zinnetje jaren later ineens weer herinnert.
Toch geef ik mijn vriend gelijk. Jammer van dat respect en zo. Hoewel, ik weet niet eens of ik het echt jammer vind.
Ik blijf het een rake constatering vinden dat deze gekte de lijders ervan niet opvalt omdat het een groepsgekte is.

Ik blijf het mooi statement vinden. En ook heel wijs.
Ik onderschrijf hem dan ook bijna 100%.

Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Soms kunnen mensen stapelgek zijn en het duurt tijden voordat de omgeving dat ontdekt. Ik ken een aantal prettig gestoorde gelovigen. Maar af en toe staan er godsdienstwaanzinnigen aan mijn deur te bellen om mij te redden. Dat is soms lastig, zeker als je beleefd wil blijven en ze geen pijn bezorgen; immers ze zijn als psychiatrische patienten.
De laatste serieuze (met moord en doodslag gepaard gaande) reli-gekte gebeurtenis van 'eigen bodem' als ik het zo mag noemen, was de KW 171 Noordzee V uit Katwijk. Ik heb mij altijd verbaasd hoe men zich door die man waanzinnig liet maken.

Op zee dobbert een logger, totaal onttakeld. Er is geen maatje vis meer aan boord. Alles wat los en vast zit, is van boord gegaan, zelfs de reling. Ook zonder reling is de Heer immers grootmachtig om de Zijnen te bewaren voor alle kwaad? Gevist wordt er al lang niet meer, want het einde der tijden is nabij gekomen.

Hier in het kort wat is gebeurd:

In 1915 kiest een schip dat later bekend zal worden als de Gekkenlogger zee. Onder de bemanning bevindt zich Arend, een man die sinds het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog tekenen ontvangt dat het einde der tijden nabij is en dat hij een grote taak te vervullen heeft. Hij gelooft dat hij zijn schip veilig naar Jeruzalem moet geleiden, nadat de wereld vergaan is. Tijdens de tweede reis van de haringlogger krijgt hij een visioen, waaruit hij begrijpt dat de wereld is vergaan.
De charismatische matroos weet de rest van de bemanning te overtuigen dat zij uitverkorenen zijn, die nu koers moeten zetten naar Jeruzalem. Zijn woorden worden tijdens de tocht krachtig ondersteund door zuivere wonderen. Zo laat hij een boek op een kant balanceren en zijn er geestesverschijningen aan boord. Toch kan niet iedereen zich onvoorwaardelijk overgeven aan wat Arend zegt. Dat ongeloof moeten zij met de dood bekopen. Onder het mom dat zij bezeten zijn van de duivel, die hen probeert te verleiden worden zij op gruwelijke wijze vermoord. Uiteindelijk wordt de onttakelde logger door een Noors vrachtschip opgemerkt en op sleeptouw genomen. De overlevenden worden overgebracht naar een psychiatrische inrichting.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

Mahalingam schreef:Soms kunnen mensen stapelgek zijn en het duurt tijden voordat de omgeving dat ontdekt. Ik ken een aantal prettig gestoorde gelovigen. Maar af en toe staan er godsdienstwaanzinnigen aan mijn deur te bellen om mij te redden. Dat is soms lastig, zeker als je beleefd wil blijven en ze geen pijn bezorgen; immers ze zijn als psychiatrische patienten.
De laatste serieuze (met moord en doodslag gepaard gaande) reli-gekte gebeurtenis van 'eigen bodem' als ik het zo mag noemen, was de KW 171 Noordzee V uit Katwijk. Ik heb mij altijd verbaasd hoe men zich door die man waanzinnig liet maken.

Op zee dobbert een logger, totaal onttakeld. Er is geen maatje vis meer aan boord. Alles wat los en vast zit, is van boord gegaan, zelfs de reling. Ook zonder reling is de Heer immers grootmachtig om de Zijnen te bewaren voor alle kwaad? Gevist wordt er al lang niet meer, want het einde der tijden is nabij gekomen.

Hier in het kort wat is gebeurd:

In 1915 kiest een schip dat later bekend zal worden als de Gekkenlogger zee. Onder de bemanning bevindt zich Arend, een man die sinds het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog tekenen ontvangt dat het einde der tijden nabij is en dat hij een grote taak te vervullen heeft. Hij gelooft dat hij zijn schip veilig naar Jeruzalem moet geleiden, nadat de wereld vergaan is. Tijdens de tweede reis van de haringlogger krijgt hij een visioen, waaruit hij begrijpt dat de wereld is vergaan.
De charismatische matroos weet de rest van de bemanning te overtuigen dat zij uitverkorenen zijn, die nu koers moeten zetten naar Jeruzalem. Zijn woorden worden tijdens de tocht krachtig ondersteund door zuivere wonderen. Zo laat hij een boek op een kant balanceren en zijn er geestesverschijningen aan boord. Toch kan niet iedereen zich onvoorwaardelijk overgeven aan wat Arend zegt. Dat ongeloof moeten zij met de dood bekopen. Onder het mom dat zij bezeten zijn van de duivel, die hen probeert te verleiden worden zij op gruwelijke wijze vermoord. Uiteindelijk wordt de onttakelde logger door een Noors vrachtschip opgemerkt en op sleeptouw genomen. De overlevenden worden overgebracht naar een psychiatrische inrichting.
Die Arend was een kleine versie van Mohammed. Hij stichtte daar op die boot een soort 'Islam' in het klein.

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Monique schreef:
Teva Teff schreef:Mag je religieuzen gek noemen?
Ik vind van wel.
Ik vind van niet.
Enkel het feit dat iemand anders denkt dan jijzelf is natuurlijk geen reden iemand "gek" te noemen.
Wat jij nu doet is precies wat je "religieuzen" en de koran verwijt.
m.a.w. de pot verwijt de ketel.

Wie je wel "gek" mag noemen zijn mensen die middels geweld (iedere vorm...dus ook dreiging met een hel) anderen willen meetrekken in deze religie.
Maar...dat geldt niet alleen voor religie....dat geldt voor iedere ideologie...
Mag ik volgers van die andere ideologie dan wel gek noemen als daar evenveel reden voor is?

Iznogoodh

Bericht door Iznogoodh »

Teva Teff schreef:Ik hoorde deze uitspraak jaren geleden.
Is wellicht een beetje ongenuanceerd, maar eigenlijk ben ik het er helemaal mee eens.
Alleen het feit dat ze allemaal aan exact dezelfde gekte lijden, verhindert hen deze gekte bij zichzelf te herkennen.
Ik vind van wel.
Religie is irrationeel. Maar daarom is iemand die religieus is nog niet gek. Alle mensen hebben last van een of meer irrationele gezichtspunten.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Iznogoodh schreef:
Ik vind van wel.
Religie is irrationeel. Maar daarom is iemand die religieus is nog niet gek. Alle mensen hebben last van een of meer irrationele gezichtspunten.
Het gaat ook om de omvang, de hevigheid en de invloed op het dagelijks leven van deze irrationele gezichtspunten.

Iznogoodh

Bericht door Iznogoodh »

Teva Teff schreef:
Iznogoodh schreef:
Ik vind van wel.
Het gaat ook om de omvang, de hevigheid en de invloed op het dagelijks leven van deze irrationele gezichtspunten.
Dat hangt niet samen met de vraag of men religieuzen gek mag noemen.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Iznogoodh schreef:
Teva Teff schreef:
Iznogoodh schreef:Religie is irrationeel. Maar daarom is iemand die religieus is nog niet gek. Alle mensen hebben last van een of meer irrationele gezichtspunten.
Dat hangt niet samen met de vraag of men religieuzen gek mag noemen.
Nee?

BFA

Bericht door BFA »

Sommige mensen worden gek door religie.

Moest er geen religie zijn zouden deze mensen ookgek worden, door iets anders. Steeds zal er iets blijven dat gekte in mensen lostriggert.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

droevie

Bericht door droevie »

Ik vind van wel.
Van mij mag jij dat wel..

Ik moet plots denken aan de posters die ik een jaar of 20(alweer?)
zag hangen..

Het ging ongeveer zo?

Heb jij wel eens een normaal mens gezien?
..

Was ie echt normaal?
das vreemd..

Echt?

Heel gek..

En beviel het?
---

stained_saint

Bericht door stained_saint »

Ik vind van wel.
Dit is zoals zeggen dat de realiteit een illusie is die ontstaat bij een gebrek aan alcohol.

Zolang je het zelf maar gelooft ...

Dit wil niet zeggen dat ik diepgelovig ben, het wil gewoon zeggen dat ik kan verstaan dat mensen een diepere betekenis in hun leven willen hebben. En dit in een geloof kunnen vinden, al eeuwen lang.

Vroeger had je slechts een beperkt groepje geleerden die beslisten wat goed was voor de gewone mensen. Dat hier veel misbruik van gemaakt werd, zal wel duidelijk zijn vermoed ik. Is het geloof op zich daarom slecht? nee.

Mensen zijn geen robotten, dus zolang de mensheid er maar mee gediend is hoeft het niet allemaal mathematisch te kloppen (en daar kunnen jullie over blijven mekkeren natuurlijk). Af en toe dingen met een korreltje zout durven nemen (geldt wel voor meerdere dingen des levens).

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

stained_saint schreef:
Ik vind van wel.
Dit is zoals zeggen dat de realiteit een illusie is die ontstaat bij een gebrek aan alcohol.
Is dat zo?

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

BaniIsrael schreef:Ik houdt ervan om andere Kafirs tot de Islam uit te nodigen, dat maakt mij gelukkig, het maakt mij gelukkig om in de kerk te preken over Jezus in Islamitische visie, het maakt mij gelukkig om mensen te helpen op straat of waar dan ook, het maakt mij gelukkig om het geluk van het hiernamaals te verspreiden, het maakt mij gelukig om Complimenten te krijgen van mensen, het maakt mij gelukkig om goed te presteren met sport.

Menselijk genoeg?

GELOOF = WERKELIJKHEID
Islam is het dat mij het meest gelukkige maakt, en jullie hebben de gedachte om Islam uit te bannen uit Nederland, tenminste deze onrealistische gedachte hebben jullie, jullie ontnemen hetgene waarvan ik het meest op aarde houd, en Moge Allah(swt) jullie daarvoor vloeken,
En mag je een individueel lid van een sekte van collectieve gekte gewoon noemen zoals hij is, gewoon zeggen dat hij gek is?
Ik vind van wel!

Ariel

Bericht door Ariel »

Ik vind van niet Teva.
Ik vind dat je eens moet stoppen om elke Moslim gek te noemen.
Ik word het eigenlijk een beetje zat.

Vriendelijke groet.
Ariel
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Polleke

Bericht door Polleke »

Ik stoor mij niet aan een religie. Het christendom, de islam en andere godsdiensten zijn rijk geschakeerd met verschillende stromingen.

Waar ik mij wel aan stoor is dogmatisch denken, het voorschrijven van talloze rituelen en voorschriften om de persoonlijke band met god te kanaliseren.

In elke religie heb je stromingen die het anders zijn of anders denken aan banden legt. En dat terwijl de essentie van geloof de persoonlijke band met god is.

Zodra religie deze persoonlijke invulling van geloof probeert om te vormen naar een groepsproces (hoe je moet bidden, wanneer en hoe laat) wordt ze zelf ongeloofwaardig.

Elke persoonlijkheid is anders en vult zijn of haar band met een god anders in.

Mvg, Polleke

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:Ik vind van niet Teva.
Ik vind dat je eens moet stoppen om elke Moslim gek te noemen.
Ik word het eigenlijk een beetje zat.

Vriendelijke groet.
Ariel
Toch is het zo dat elke religieus een stuk verstand inlevert om te kunnen geloven in die anti-logische oude verzinseltjes van primitieve samenlevingen.
Hoe fanatieker iemand zijn religie presenteert, aan zichzelf zowel als aan de rest van de wereld, hoe dieper hij zijn verstand moet begraven onder zijn anti-logische reli-denksels.
Bij sommigen, ik noem ze maar de moslimschreeuwlelijks, de moslimapubers, verse moslimbekeerlingen is dit proces zo ver gevorderd dat je ze gerust gek kunt noemen.
Goddienstwanen is toch een begrip dat deze gekte beschrijft?
Waarom mag ik het niet over godsdienstgekte hebben?
De verhaaltjes die ik hier te lezen krijg, wijzen toch heel vaak in die richting.

Ik denk dat je een beetje op mij moppert omdat je er zelf niet vrij van bent.
Godsdienstwanen!

Ariel

Bericht door Ariel »

Beste Teva Teff.
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben blij dat je eens inhoudelijk gereageerd hebt. Ik zou willen dat je dit altijd zou doen.
Ik heb er geen bezwaar tegen als je dit soort dingen zegt, want het is de waarheid.
Eindelijk eens een goede post van je. Zulke posten zou ik voortaan van je willen zien.

Je hebt gelijk met.
Hoe fanatieker iemand zijn religie presenteert, aan zichzelf zowel als aan de rest van de wereld, hoe dieper hij zijn verstand moet begraven onder zijn anti-logische reli-denksels.
Ik ben het volkomen met je eens. En zeg nou eens zelf. Dit staat toch veel beter dan een enkele kreet dat iemand gek is?
Onderbouw voortaan je posten. Ga in discussie. Dat staat een stuk intelligenter.

En wat mij betreft, Jij mag mij uitschelden voor gek. Dat doet mij niets, en je mag voortaan je frustraties op mij los laten. Ik zal niet weglopen of boos worden, maar als je met een moslim praat, doe het dan op een menselijke manier, en weerleg hun posten.
Op deze site hebben we niks tegen Moslims, maar tegen Islam. Wij willen met Moslims in gesprek komen en graag blijven.
Ik vraag me wel eens af of jij je in de koran en Islam verdiept hebt Teva.
Kan jij inhoudelijk de koran aan de kaak stellen?
Dit bedoel ik niet rot of zo, maar eigenlijk is dat wel wat wij van onze leden verwachten.

Vriendelijke groet.
Ariel.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Soms denk ik wel eens dat mensen mij alleen maar niet begrijpen omdat ze mij niet willen begrijpen.
Zo moeilijk is het toch niet wat ik schrijf.

Ariel

Bericht door Ariel »

Dat probleem had ik ook Teva.
“Waarom begrijpen mensen niet wat ik bedoel” dacht ik dan.
Mijn probleem was dat ik het niet goed verwoorde wat ik bedoelde. Het zat in mijn hoofd, maar ik vergat dat mensen geen gedachten kunnen lezen.
Ik dacht dat de mensen om mij heen genoeg hadden aan een zin, en dat ze daarna begrepen wat ik bedoelde.

Ik vermoed dat het met jou het zelfde is.
Het zit in je hoofd, maar je zet je gedachten onduidelijk op papier.
Als je een zin schrijft dan zien de mensen die zin staan, en geven hun eigen interpretatie aan die zin.
Laat ik het nu even over mezelf hebben.. Heel vaak denk ik dan… Nou, nou Teva. Moet dat nou zo, kan je het niet anders zeggen….

Even tussen door….. :razz: De gebruikers hebben in totaal 90000 berichten geplaatst. Ik keek net… Een mijl paal.

Ik ben er van overtuigd dat je een aardige kerel bent Teva, maar ik zou het fijn vinden als jij met een goed onderbouwde post onze moslims en andere posters wil beantwoorden.

Moslims lezen in jouw posten een onverschillige afkeer, en vertalen dit naar haat.

Vriendelijke groet.
Ariel.

Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Ik las in de NRC 28 juli blz 16 van de bijlage iets dat mij aan het denken zet over religie en gekte.
Ik citeer:
"Uren per dag je handen wassen omdat je iets vies zou hebben aangeraakt. Bang zijn dat je iemand hebt aangereden en daarom steeds terugrijden om te kijken of je bloedsporen ziet. Alles waar het oog op valt in rechte lijnen zetten, want het moet netjes zijn. Bijna 2 procent van de Nederlanders lijdt aan een obsessieve compulsieve stoornis (OCS): zij hebben dwanggedachten (obsessies) die ze proberen te bedwingen via dwanghandelingen (compulsief gedrag). Mensen met OCS weten dat hun dwanggedachte irrationeel is, maar raken nietemin angstig als ze de bijbehorende dwanghandeling niet kunnen uitvoeren. Om een 'echte' psychiatrische diagnose op te leveren moeten de dwanghandelingen hun leven ten minste een uur per dag beheersen."

In het huidige tijdsgewricht gaan mijn gedachten naar al die Mohammedaanse bidders die 5 keer per dag aan het poedelen slaan en daarna gymnastische oefeningen doen die ze 'bidden voor de godheid' noemen. Welk gedrag vergezeld gaat van het maken van een vast repertoire aan geluiden.
En dan denk ik ook aan de angst die ze hebben voor hun godheid en de geestelijke last die ze ondervinden als ze een keertje deze handelingen niet verrichten.
Hebben zij naar maatstaven van de psychiatrie nu OCS?
Gelukkig houdt het merendeel van de Mohammedanen in ons land niet vast aan dit ritueel. Maakte Mohammed handig gebruik van OCS om zijn volgelingen in het gareel te houden? Vragen, vragen.
En de toenemende vraag naar psychiatrische hulp door mensen met Mohammedaanse achtergrond: is er vaak sprake van angst omdat dwanghandelingen niet uitgevoerd worden?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

naar boven
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Mahalingam schreef:Ik las in de NRC 28 juli blz 16 van de bijlage iets dat mij aan het denken zet over religie en gekte.
Ik citeer:
"Uren per dag je handen wassen omdat je iets vies zou hebben aangeraakt. Bang zijn dat je iemand hebt aangereden en daarom steeds terugrijden om te kijken of je bloedsporen ziet. Alles waar het oog op valt in rechte lijnen zetten, want het moet netjes zijn. Bijna 2 procent van de Nederlanders lijdt aan een obsessieve compulsieve stoornis (OCS): zij hebben dwanggedachten (obsessies) die ze proberen te bedwingen via dwanghandelingen (compulsief gedrag). Mensen met OCS weten dat hun dwanggedachte irrationeel is, maar raken nietemin angstig als ze de bijbehorende dwanghandeling niet kunnen uitvoeren. Om een 'echte' psychiatrische diagnose op te leveren moeten de dwanghandelingen hun leven ten minste een uur per dag beheersen."

In het huidige tijdsgewricht gaan mijn gedachten naar al die Mohammedaanse bidders die 5 keer per dag aan het poedelen slaan en daarna gymnastische oefeningen doen die ze 'bidden voor de godheid' noemen. Welk gedrag vergezeld gaat van het maken van een vast repertoire aan geluiden.
En dan denk ik ook aan de angst die ze hebben voor hun godheid en de geestelijke last die ze ondervinden als ze een keertje deze handelingen niet verrichten.
Hebben zij naar maatstaven van de psychiatrie nu OCS?
Gelukkig houdt het merendeel van de Mohammedanen in ons land niet vast aan dit ritueel. Maakte Mohammed handig gebruik van OCS om zijn volgelingen in het gareel te houden? Vragen, vragen.
En de toenemende vraag naar psychiatrische hulp door mensen met Mohammedaanse achtergrond: is er vaak sprake van angst omdat dwanghandelingen niet uitgevoerd worden?
Het verschil is dat de OCS-patient de dwanggedachten-patronen meestal zelf ontwikkeld heeft.
De religie-patient heeft deze patronen echter "ingestampt" gekregen en is dus het slachtoffer van geestelijke mishandeling.
Dit verschil is te vergelijken met een verwonding ten gevolge van een ongeval versus een door een ander persoon moedwillig toegebrachte verwonding.
Laatst gewijzigd door naar boven op ma aug 06, 2007 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RTFM

Plaats reactie