[email protected]?

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Colour

[email protected]?

Berichtdoor Colour » Ma Jul 23, 2007 10:08 pm

Ben ik weer :)

Ik heb twee vraagjes.

1. Hoe is de wereld, onze planeet de aarde, (volgens jullie) ontstaan?
2. Is de mens een schepping of een evolutie?

Bij bijde vragen zullen de antwoorden gaan verschillen wanneer men wel of niet religieus is. Ondanks dat zou ik van bijde groepen informatie willen en hun antwoord op de vragen. Gaarne feitelijke gegevens van wat onderzocht en/of vastgesteld staat volgens jullie ;)

Colour!
Colour Your Mind

Monique

Re: [email protected]?

Berichtdoor Monique » Ma Jul 23, 2007 10:13 pm

Colour schreef:Ben ik weer :)

Ik heb twee vraagjes.

Ik heb geen idee.
Kan van alles zijn.
Zolang er geen onomstotelijk bewijs is moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Ik kan alleen maar "gissen"... net zoals ieder ander... :wink:
Amorele atheistische nitwit

Silly

Berichtdoor Silly » Ma Jul 23, 2007 10:14 pm

Feitelijke gegevens blijven altijd moeilijk omdat niemand het met elkaar eens is, en feitelijk blijft er dan niet veel over. Ieder heeft ergens wel gelijk, en iedereen geeft overal wel een half goed antwoord op.

in mijn ogen zijn wij geschapen als lichamelijk perfect functionerend. Een cel is te ingewikkeld om uit het niets te ontstaan.

je heb verteld dat je van filosofie houdt, nou hier heb je er nog eentje. alles heeft een oorzaak (niet te verwarren met een reden!), ik blijf erbij dat ook de schepping een oorzaak heeft die zelf niet geschapen is.
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

naar boven

Berichtdoor naar boven » Ma Jul 23, 2007 10:29 pm

Ik heb twee vraagjes.

Bij bijde vragen zullen de antwoorden gaan verschillen wanneer men wel of niet religieus is. Ondanks dat zou ik van bijde groepen informatie willen en hun antwoord op de vragen. Gaarne feitelijke gegevens van wat onderzocht en/of vastgesteld staat volgens jullie ;)

Colour!

Voor dat soort vragen weet ik een handige tool.
edit: tool werkt niet meer..jammer
:shock:
Laatst gewijzigd door naar boven op Ma Jul 23, 2007 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RTFM

Colour

Berichtdoor Colour » Ma Jul 23, 2007 10:29 pm

Bedankt monique.. kan het ook zijn dat je het te ingewikkeld vindt om ernaar te zoeken, oftewel het te onderzoeken?

Ik begrijp het silly, en ik hou degelijk van filosofie, en ik sta helemaal achter het woord dat alles wat ontstaan is een oorzaak heeft. Maar dat betekent nog niet dat we geen feitelijke gegevens hebben over hoe wij ontstaan zijn of over hoe de aarde zich heeft gevormd en ontstaan is, met ons daarna erop ;)

Anyway.. op het moment ga ik slapen :oops: ik heb namelijk morgen nog een dag te werken en dan ben ik hier weer terug ;)
Ciao!.. Colour :)
Laatst gewijzigd door Colour op Di Jul 24, 2007 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Colour Your Mind

Monique

Berichtdoor Monique » Ma Jul 23, 2007 10:33 pm

Colour schreef:Bedankt monique.. kan het ook zijn dat je het te ingewikkeld vindt om ernaar te zoeken, oftewel het te onderzoeken?

Waar en hoe zou ik het moeten onderzoeken?
Dara zijn legio wetenschappers mee bezig. Ook zij weten het niet. Wat moet ik dan?
Ik wacht wel tot de "knappe koppen" het antwoord weten.

Ben jij het aan het onderzoeken?
Zo ja.... hoe?
Met "heilige" boekjes?

Ketter

Berichtdoor Ketter » Di Jul 24, 2007 9:50 am

Ik heb twee vraagjes.

Colour!

Colour,

Volgens de huidige staat van de wetenschap, gepopularizeerd door Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie

En wat moet ik zeggen over mensen die de wetenschap tegenspreken omdat ze denken dat het niet kan? Het probleem is: wetenschap staat te ver voor de gewone mens. Ze hebben liever een simpel antwoord: de magische onzichtbare kracht heeft alles gemaakt.

Maar mensen begrijpen het niet meer, want ook wetenschap is niet het werk van één generatie van mensen. Geen mens is meer in staat om Leonardo's ideaalbeeld van de Homo Universalis te zijn. Wetenschappers moeten zich specializeren om het te begrijpen.
Silly zegt bij voorbeeld:
Een cel is te ingewikkeld om uit het niets te ontstaan.

Ja, maar een cel is bij lange na niet de eenvoudigste vorm van leven. De meest eenvoudige vormen van leven zijn weggedrukt door de cellen. Met andere wooden: de huidige cel is ook al een product van evolutie.

Een computer is ook te moeilijk om door één mens gemaakt te zijn. En zelfs een ganse generatie mensen kan dat niet. Neen, het is de accumulatie van kleine bijdrage van vele mensen in vele generaties die tot de huidige computerplatformen hebben geleid. Net zo in de natuur, de grote kracht van de natuur is: miljarden jaren accumulatie van krachtige natuurwetten.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

Freya

Berichtdoor Freya » Di Jul 24, 2007 10:03 am

1. Weet ik niet precies. Wat ik wel denk te weten, is dat er geen God of hoe je het ook wilt noemen, er mee te maken heeft. Ik heb alleen geen hapklare brok klaarliggen, om dat wel te verklaren. Daarmee zou je ook onrecht doen, aan de miljarden jaren, hoe de aarde is ontwikkeld. Het is ook zo veel om te lezen, en ik ben maar een simpele ziel en geen wetenschapper.
2. Een evolutie dus.

BFA

Berichtdoor BFA » Di Jul 24, 2007 10:09 am

Het heelal heeft zichzelf geschapen uit absolute gelijkheid.

. Is de mens een schepping of een evolutie?

De mens is geevolueerd uit een vorig wezen. JE kan ook van zelfschepping uit een vorig wezen spreken.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Silly

Berichtdoor Silly » Di Jul 24, 2007 12:34 pm

bfa... zou je je antwoord op de tweede vraag wat nader willen toelichten?

ik kan niet echt een beeld vormen van wat je daar bedoelt :oops:
And if you tolerate this, then your children will be next...
**{I WILL NEVER APOLOGIZE FOR BEING FREE!!}**

Colour

Berichtdoor Colour » Di Jul 24, 2007 4:22 pm

Bedankt Ketter voor de info, en alle meningen van de anderen.
Ps. dat van wikipedia had ik al eens eerder gelezen en bestudeerd in mijn studie :wink:

Ik merk ook wel, zoals ik al had gedacht, dat degene die ongelovig zijn niet geloven dat een of andere god de aarde heeft 'neergezet' en dat de mens geëvolueerd is en niet geloven in ''adam & eva''. Over hun twee, wat denken de gelovigen hier op het forum over het verhaal adam en eva, 'de eerste mensen op aarde'?
Colour Your Mind

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Di Jul 24, 2007 5:30 pm

Ik heb twee vraagjes.

Colour!

Ik weet het niet. Niemand weet het. Einde topic, dus. We ontkomen niet aan het verouderingsproces. Maar desondanks blijft de intelligentie intact. Zou het daar misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

hans van de mortel

Berichtdoor hans van de mortel » Di Jul 24, 2007 5:40 pm

BFA schreef:
. Is de mens een schepping of een evolutie?

De mens is geevolueerd uit een vorig wezen. JE kan ook van zelfschepping uit een vorig wezen spreken.

Als ik het goed begrijp heb je het hier over het perpetuum mobile van het wezen.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

tomc

Berichtdoor tomc » Wo Jul 25, 2007 12:46 pm

Het hele universum is noodzakelijkerwijs een perpetuum mobile he.

Er is duidelijk entropie aanwezig, en aangezien die entropie nergens naartoe kan (gesloten systeem), blijft de totale hoeveelheid energie constant in het universum.

Dus zal het tot in de eeuwigheid beweging blijven veroorzaken.

Navane

Berichtdoor Navane » Wo Jul 25, 2007 1:06 pm

Ik heb twee vraagjes.
Colour!

1. Hoe het universum is ontstaan, weet ik niet. Ik zie echter geen enkele reden of aanwijzing voor een god buiten tijd en plaats om. Alles wat na die eerste drie seconden is gebeurt, is rationeel verklaarbaar zonder daar god bij te halen. En wat voor dat moment gebeurde...boeit me niet zo erg. Het bewijs van god zal toch nooit gevonden worden, juist omdat men het buiten ons universum wil plaatsen. Veroorzaakt alleen maar vals geluk en echte ellende.
2. Evolutie. Er is zoveel theoretisch bewijs en biologisch bewijs dat alleen mensen zonder kennis van zaken dat kunnen ontkennen. Het voert te ver om hier in te gaan op die materie. Elders is dat al gedaan. Zie de origins.talks voor een zuiver wetenschappelijk en gedetailleerd betoog.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?

Navane

Berichtdoor Navane » Wo Jul 25, 2007 1:17 pm

Silly schreef:in mijn ogen zijn wij geschapen als lichamelijk perfect functionerend. Een cel is te ingewikkeld om uit het niets te ontstaan.

je heb verteld dat je van filosofie houdt, nou hier heb je er nog eentje. alles heeft een oorzaak (niet te verwarren met een reden!), ik blijf erbij dat ook de schepping een oorzaak heeft die zelf niet geschapen is.

Het spijt me zeer, maar zoveel clichematige onzin in zo een kort betoog...
Lees ook eens iets over andere theorieen voordat je dit soort beweringen uit.
Wat is er zo lichamelijk perfect aan de mens: hij kan ziek worden, sterven, allerlei gebreken hebben en krijgen, kinderen sterven aan kanker, allerlei organen vallen uit voordat de rest van het lichaam bezwijkt. De perfectie die jij noemt is een cliche uit de geloofswereld om hun god een beter imago te geven. Uit niets blijkt dat die perfectie ook werkelijk bestaat.
Een cel is [b]te ingewikkeld om uit het niets te ontstaan
.

Er is geen evolutionist die beweert dat uit de oersoep een cel ontstaat kant en klaar zoals wij die vandaag de dag kennen. Er waren tal van eenvoudiger organismen die daaraan vooraf gingen: dna, virussen, mitochondrieen. Het heeft miljoenen jaren geduurd voordat eindelijk een cel ontstond.

dat ook de schepping een oorzaak heeft[b] die zelf niet geschapen is

Hoezo 'ook'?
Blijf je zitten met de zeer onbevredigende vraag wie god geschapen heeft. De vraag waar god vandaan kwam dan wel de big bang blijft hetzelfde probleem opleveren, omdat je niet anders kunt dan veronderstellen dat het ergens vandaan moet komen. Die reeks heb je zelf op gang gebracht door te denken dat alles een oorzaak moet hebben. Wie zegt dat alles een oorzaak moet hebben? Als je die ingebouwde noodzaak los laat, wordt alles veel eenvoudiger.

Mijn advies: lees eerst eens iets over wat de evolutietheorie NU ECHT BEWEERT voordat je ideeen gaat tegenspreken die alleen in je eigen hoofd bestaan, want de stelling 'een cel kan niet in een keer ontstaan, dus kan de evolutietheorie niet kloppen' maakt een karikatuur van wat de evolutietheorie werkelijk beweert.
Als wij onze cultuur niet verdedigen, wie gaat het dan wel doen?

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Jul 25, 2007 7:01 pm

Monique schreef:
Colour schreef:Bedankt monique.. kan het ook zijn dat je het te ingewikkeld vindt om ernaar te zoeken, oftewel het te onderzoeken?

Waar en hoe zou ik het moeten onderzoeken?
Dara zijn legio wetenschappers mee bezig. Ook zij weten het niet. Wat moet ik dan?
Ik wacht wel tot de "knappe koppen" het antwoord weten.

Ben jij het aan het onderzoeken?
Zo ja.... hoe?
Met "heilige" boekjes?

Colour... ga je me nog vertellen waar en hoe ik dat alles kan onderzoeken?
Je gaat ervan uit dat ik te dom ben om het te onderzoeken.
Dan vraag ik je nu om dit blondje even de richting aan te geven?
Waar en hoe ben jij het aan het onderzoeken? Misschien kan ik daar iets mee?

Colour

Berichtdoor Colour » Wo Jul 25, 2007 8:44 pm

Monique schreef:Colour... ga je me nog vertellen waar en hoe ik dat alles kan onderzoeken?
Je gaat ervan uit dat ik te dom ben om het te onderzoeken.
Dan vraag ik je nu om dit blondje even de richting aan te geven?
Waar en hoe ben jij het aan het onderzoeken? Misschien kan ik daar iets mee?

Nou nou.. je hoeft me niet aan te vallen :? ik zeg toch nergens dat je dom bent ik vroeg me af of je het misschien te ingewikkeld [email protected]! Kan ik mij daarbij gelijk aansluiten.. ik vindt het zelf ook ingewikkeld en probeer ondanks dat ik dat vindt, hier op het forum, met verschillende mensen, bronnen in boeken, internet etc uit te zoeken hoe en wat.. met en zonder heilige boekjes, wetenschappers en knappe koppen.. met alles bij elkaar zal ik mijn conclusie wel trekken.. of het vandaag is of over jaren.
Colour Your Mind

BFA

Berichtdoor BFA » Wo Jul 25, 2007 8:53 pm

Als ik het goed begrijp heb je het hier over het perpetuum mobile van het wezen.

Mooie benaming, perpetuum mobile. Evolutie is bijna zoiets. Een nooit ophoudende beweging. Een perputuum mobile stopt zijn beweging nooit, doch blijft vormelijk statisch.
Evolutie is ook een nooit ophoudende beweging. Vormelijk steeds opnieuw verschillend.

Evolutie schept niet, is de keten van voorwaarden voor zelfschepping, waaruit nieuwe voorwaarden ontstaan die dan weer voor de zelfschepping van het volgende zorgt. De causuele relatie der dingen.

Alle ontstaan begint in hetgeen waar we niet voor gemaakt zijn van waar te nemen. Absolute gelijkheid. Alles is vol, alles is gelijk, dus we nemen niets waar. Er is niets.

Die absolute gelijkheid is de enige voorwaarde waaruit verschil zich kan scheppen. Dit eerste voor ons waarneembare verschil is de oersoep van ons universum. Die oersoep vormt de voorwaarde voor het zichzelf scheppen zich melkwegstelsels, sterren, zonnestelsels en planeten.

Waar de voorwaarden geschikt zijn, komt leven. eencellig, plantaardig, dierlijk.

De mens is het laatste wezen in deze keten. Uit de voorwaarden die de mens nu aan het scheppen is zal eens een volgend wezen zichzelf scheppen.

Alle acts van zelfschepping berusten op vrije wil en zijn logische gevolgen.

Veel acts van vrije wil zijn er niet. Eén act is genoeg om het hele environment te veranderen, nieuwe voorwaarden te creeren.

De mens zijn zelfschepping berust op de ontdekking van het vuur. Deze ontdekking veranderde environment en leefwijze zo drastisch dat men over een nieuw wezen, met nieuwe gewoonten in een nieuwe habitat kan spreken.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Jul 25, 2007 9:50 pm

Colour schreef:Nou nou.. je hoeft me niet aan te vallen :?

Waar val ik je aan? Ik vraag om je hulp.

ik zeg toch nergens dat je dom bent ik vroeg me af of je het misschien te ingewikkeld [email protected]!

Wat is het verschil?

Kan ik mij daarbij gelijk aansluiten.. ik vindt het zelf ook ingewikkeld en probeer ondanks dat ik dat vindt, hier op het forum, met verschillende mensen, bronnen in boeken, internet etc uit te zoeken hoe en wat.. met en zonder heilige boekjes, wetenschappers en knappe koppen.. met alles bij elkaar zal ik mijn conclusie wel trekken.. of het vandaag is of over jaren.

m.a.w.... jij weet het ook niet.
Je bent dus ofwel agnost of atheist?
Je bent in ieder geval niet gelovig?

droevie

Berichtdoor droevie » Wo Jul 25, 2007 10:10 pm

Hoezo 'ook'?
Blijf je zitten met de zeer onbevredigende vraag wie god geschapen heeft. De vraag waar god vandaan kwam dan wel de big bang blijft hetzelfde probleem opleveren, omdat je niet anders kunt dan veronderstellen dat het ergens vandaan moet komen. Die reeks heb je zelf op gang gebracht door te denken dat alles een oorzaak moet hebben. Wie zegt dat alles een oorzaak moet hebben? Als je die ingebouwde noodzaak los laat, wordt alles veel eenvoudiger.

Als je God wil wegredeneren kan je dit argument heel goed gebruiken.. Wie heeft God geschapen.... (Is dit niet een vraag van een zeer bekenden wetenschapper? ;) ) Het grappige is, ik blijf niet met die vraag zitten. Dezelfde vraag kan je stellen.. Wat was er voor het heelal.
Waar dijt het heelal uit. Niemand kan deze vraag beantwoorden. Volgens wetenschappers is dit de vraag van de bigbang. Dus voordat men God wil wegrederneren.. zou ik de tegenvraag kunnen stellen, Wat was voor het heelal.

Colour

Berichtdoor Colour » Vr Jul 27, 2007 7:39 pm

Monique schreef:Waar val ik je aan? Ik vraag om je hulp.

het voelde zo aan :roll:

ik zeg toch nergens dat je dom bent ik vroeg me af of je het misschien te ingewikkeld [email protected]!

Wat is het verschil?

Ik vind, persoonlijk dat dom en iets ingewikkeld vinden, dat daar verschil in zit. Bij dom zijn, kan je sommige dingen niet achterhalen, je bent immers dom. Iets ingewikkeld vinden is meer iets niet kunnen bereiken of achterhalen omdat je misschien niet de goede handelingen verricht of een foute manier van werken, terwijl je, mocht je wel op de hoogte zijn van de goede en correcte werkwijze, je wel datgene kan bereiken. :wink:

Kan ik mij daarbij gelijk aansluiten.. ik vindt het zelf ook ingewikkeld en probeer ondanks dat ik dat vindt, hier op het forum, met verschillende mensen, bronnen in boeken, internet etc uit te zoeken hoe en wat.. met en zonder heilige boekjes, wetenschappers en knappe koppen.. met alles bij elkaar zal ik mijn conclusie wel trekken.. of het vandaag is of over jaren.
m.a.w.... jij weet het ook niet.
Je bent dus ofwel agnost of atheist?
Je bent in ieder geval niet gelovig?

ik denk dat ik mezelf op het moment een agnost kan noemen reg:
Colour Your Mind

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Jul 28, 2007 3:04 pm

Silly schreef:
in mijn ogen zijn wij geschapen als lichamelijk perfect functionerend. Een cel is te ingewikkeld om uit het niets te ontstaan. [...]

Als je ziet hoe mooi een malaria-mug in elkaar zit en weet te leven: Praise the Lord!
Een God is te complex om uit het niets te ontstaan.

Maar om terug te komen op de evolutie: creationisme is gewoon het zoveelste godsbewijs. De aanhangers mogen dan wel beweren dat ze het niet over God hebben; het kunnen ook de bekende groene Aliens zijn die het gedaan hebben. Wat weer het Droste-effect oplevert: door wie zijn de Aliens gecreëerd?
Het is bekend dat onze EO niets van evolutie moet hebben. Dus zal je nooit een natuurprogramma bij ze zien waar evolutie in genoemd wordt. Dat gaat zelfs zo ver dat ze een ned. vertaling hebben uitgegegeven van David Attenborough's vele films met weglatingen en verkeerde vertalingen en onderschriften. Zo blijkt de serie The Life of Mammals sterk ingekort te zijn en bij de EO zonder Ned. talig boek verkocht te worden. In het boek komt ook evolutie en fossielen ter sprake. Deel 10: Food for Thought blijkt verdwenen. Daarin heeft Dave het over mens en apen.
Je kan het uitgebreid lezen bij http://evolutie.blog.com/
EO: Vals getuigenis
Een paar teksten die volgens de EO een gruwel in gods oog zijn:
"A 100 million years ago forests like these were just developing and were dominated by Dinosaurs.
But as the giant reptiles slept, tiny creatures were stirring.
They were the early mammals.
Despite this humble beginning, their descendants would ultimately take over the whole world.
Yet the rise of this great dynasty was founded on the most surprising diet."
Meningsvrijheid prima maar alle Nederlanders opzadelen met een gecensureerde documentaire zonder dat dit duidelijk is, is misleiding.
Kennelijk vinden EO-ers dat niet erg want het is voor hun goede zaak?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Deovolanthe

Berichtdoor Deovolanthe » Za Jul 28, 2007 9:37 pm

De Oorzaak van het universum en onze aarde is een persoonlijk, immaterieele,Oorzaakloos en een Almachtige Oorzaak....Een oorzaak die ik GOD noem.En die zich heeft gemanifesteerd in Christus Jezus.

Mijn eerste antwoord voorspeld mijn 2e antwoord...
Ik geloof in creatie.....De complexiteit van de simpelste cel in onze lichaam is hier een bevestiging van...
Phil Collins een wereldberoemd biologisch wetenschapper en tevens de eerste wetenschappen die onze dna heeft ontleed schrijft precies hetzelfde in zijn boek.''The language of God''
JESUS IS LORD...

Ketter

Berichtdoor Ketter » Zo Jul 29, 2007 9:54 am

Deovolanthe schreef:Phil Collins een wereldberoemd biologisch wetenschapper en tevens de eerste wetenschappen die onze dna heeft ontleed schrijft precies hetzelfde in zijn boek.''The language of God''

Francis S. Collins.
Phil Collins is een zanger.

Die man is overigens vooral gekend voor z'n religieuze standpunten, en iets minder z'n wetenschappelijke. Immers, wat je zegt over dat hij de "eerste wetenschapper is die onze DNA heeft ontleed" is manifest onwaar. Hij heeft wel een manier ontwikkeld om de positie van genen te bepalen, dat wel.

Overigens, Collins is van mening dat Evolutie inderdaad een feit is, maar dat de eerste stap "goddelijke interventie" was.
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

Terug naar “Ethiek, Moraliteit en Logica”