De vrijheid om te discrimineren

Deze afdeling dient niet voor discussies. Het is een databasis van documenten, websites, boeken en andere bronnen teneinde sceptici te voorzien in materiaal om hun artikels op te stellen, zodat ze islam kunnen weerleggen. Plaats uw links in de juiste topic. Indien u een nieuwe topic wil inleiden, gelieve mij dat dan eerst te laten weten, we willen gelijklopende topics vermijden. Geen copy paste. Geef volledige referenties en ga na of uw bron betrouwbaar is. Indien u één van de aangehaalde bronnen wil weerleggen, vragen wij u dat te doen in de andere afdelingen van dit forum.
Mahalingam

De vrijheid om te discrimineren

Berichtdoor Mahalingam » Za Mar 03, 2012 7:39 pm

De antidiscriminatiewet strekt er dus helemaal niet toe om de verhoudingen tussen burgers fatsoenlijker, ethischer te laten verlopen. Door deze perverse toepassing van het
gelijkheidsbeginsel - namelijk als een wapen tussen burgers onderling en niet als een eis die
alleen jegens de overheid geldt -, dreigt de bevolking meer dan ooit te worden ingedeeld in
categorieën als man en vrouw, autochtoon en allochtoon, heteroseksueel en homoseksueel,
enzovoort.
Dit leidt tot een nieuwe balkanisering van de samenleving waarin deze groepen
tegen elkaar worden opgezet. Het leidt meer dan eens tot quotaregelingen waardoor personen
juist iets toebedeeld krijgen omdat ze aan een bepaald “illegitiem” criterium voldoen.

Eigenlijk zijn dit allemaal slechts symptomen van iets wat tot de essentie zelf van de
antidiscriminatie-ideologie behoort, nl. dat ze zelf discriminerend is en dit uit haar aard. Ze
discrimineert omdat ze vertrekt van een onderscheid tussen de goeden en de slechten, diegene
die discrimineren en diegenen die niet discrimineren, en daarmee de discriminatie van de
discriminerenden rechtvaardigt. Het is een ideologie om de eigen discriminatie te
rechtvaardigen en die van de andere te verbieden.

Om al deze redenen meen ik dat het hoog tijd is om naast, of beter nog boven die 45 of meer
mensenrechten die men nu al bedacht heeft in de Europese grondwet en andere ronkende
verklaringen, het meest fundamentele van alle mensenrechten in te schrijven, de meest
fundamentele vrijheid: de vrijheid om te discrimineren.

Dit zijn de laatste alinea's van een schriftelijke weergave (met annotaties en voetnoten) van een lezing gehouden door Matthias Storme bij de uitreiking van de Prijs voor de Vrijheid in België.
https://www.law.kuleuven.be/web/mstorme/vrijheidsprijs2.pdf
De titel is:
De fundamenteelste vrijheid: de vrijheid om te discrimineren.
Hooggeachte vergadering,
Bij de uitreiking van de Prijs voor de Vrijheid past het zich te bezinnen over de staat van onze
vrijheid en de voorwaarden voor de ontwikkeling ervan. Met name wens ik uit te leggen te
waarom de vrijheid om te discrimineren een fundamentele vrijheid is, zelfs de
fundamenteelste van de vrijheden omdat zonder die vrijheid de meeste andere fundamentele
vrijheden gewoon niet bestaan. Daartoe moet ik eerst herinneren aan de grondslagen van de
fundamentele vrijheden in het meervoud. Meervoud, inderdaad: mijn titel veronderstelt dat er
niet één vrijheid is, maar meerdere vrijheden. Het is de uitdrukking van mijn overtuiging dat
de vrijheid als goed niet berust op een abstract principe waaraan men het menselijk handelen
kan toetsen of dat men kan opleggen, maar op een reeks concrete vrijheden, verworvenheden
van een historische strijd of ontwikkeling, die nooit vanzelf spreken maar telkens opnieuw
moeten verdedigd worden en verankerd. Sommige van die vrijheden noemen we
fundamentele vrijheden, zoals de vrijheid van geweten, de vrijheid van de persoon, de vrijheid
van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van vereniging, de vrijheid van
vergadering, de vrijheid van arbeid, de vrijheid van onderwijs, de vrijheid van onderzoek.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Terug naar “Bronnen Centrum”