(uit de Koran:) Djinn: een onzichtbaar demonisch wezen

Deze afdeling dient niet voor discussies. Het is een databasis van documenten, websites, boeken en andere bronnen teneinde sceptici te voorzien in materiaal om hun artikels op te stellen, zodat ze islam kunnen weerleggen. Plaats uw links in de juiste topic. Indien u een nieuwe topic wil inleiden, gelieve mij dat dan eerst te laten weten, we willen gelijklopende topics vermijden. Geen copy paste. Geef volledige referenties en ga na of uw bron betrouwbaar is. Indien u één van de aangehaalde bronnen wil weerleggen, vragen wij u dat te doen in de andere afdelingen van dit forum.
Sjeng

(uit de Koran:) Djinn: een onzichtbaar demonisch wezen

Berichtdoor Sjeng » Di Dec 13, 2005 12:35 am

Djinn

Bron: nl.wikipedia.org

Een Djinn is een onzichtbaar demonisch wezen, dat volgens Arabische overleveringen, die aan bod komen in de Koran, bezit kan nemen van mensen. In de Koran heeft de 72e soera als titel: De Djinn, maar uitspraken over deze wezens komen door de gehele Koran voor. Niet alle Djinn worden tot de boze machten gerekend; er zijn ook Djinn die bij de goede machten horen, hetgeen een bredere betekenis van het verwante begrip demon, of daimon behelst, dan in het Westen tegenwoordig gebruikelijk is. In het sufisme, de occulte traditie van de islam, nemen de Djinn een bijzondere plaats in.

In de oosterse traditie worden Djinns soms voorgesteld als onder de engelen gesteld en ze zouden daarom niet zoveel macht hebben als dezen. Djinns hebben dan dezelfde vergelijkbare status als in het Westen kobolds, trollen, elfen, feeen, natuurgeesten en andere sater-achtige wezens.

"Les Djinns" in de 19e eeuw
In het Parijs van het einde van de 19e eeuw inspireerden Djinns tot literatuur en muziek:

Het gedicht Les Djinns van Victor Hugo (uit de bundel Les Orientales)
Les Djinns, poème symphonique pour piano et orchestre, van César Franck (1884), geïnspireerd op dat gedicht van Victor Hugo. Dit was César Franck's eerste compositie voor piano en orkest. Alhoewel de pianopartituur erg virtuoos is, is ze niet uitgesproken solistisch.

Wishmaster
Volgens Arabische overleveringen buiten de Koran, onder andere de verhalen van 1001 nacht, biedt een Djinn 3 wensen aan die het in vervulling voor je laat gaan. Wanneer je erop ingaat worden de wensen vervuld maar neemt het mythologische wezen bezit van je: een bezetenheid van demonische aard. Op deze wijd verbreide mythe is bijvoorbeeld de film Wishmaster geïnspireerd.

Externe links
Een verdere uitwijding over wat een Djinn is vindt u hier (in het Engels): http://www.pantheon.org/articles/j/jinn.html
Een recensie van de film "Wishmaster 3" vindt u hier (eveneens in hetEngels):http://www.dvd.reviewer.co.uk/reviews/review.asp?Index=1888&User=6204

Link naar artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Djinn
Laatst gewijzigd door Sjeng op Di Dec 13, 2005 12:37 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Dec 13, 2005 12:36 am

Hoeveel meer bewijs over de (on)zin van de koran en de islam wil men nog? :roll:
Sprookjes zijn voor kinderen, niet voor volwassenen!
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Josephina

Berichtdoor Josephina » Di Dec 13, 2005 11:28 am

Sjeng schreef:Hoeveel meer bewijs over de (on)zin van de koran en de islam wil men nog? :roll:

Ondanks ik allah niet als de God van de joden en christenen erken, ben ik niet mee eens om iets waar jij niet in gelooft onzin te noemen. Er is ook een vorm van respect en tollerantie! Geloof in demonie heeft daarom ook niets met het gevaar van de Sjaria te maken.
Op een christelijk forum schreef een Vrijzinnige hetzelfde als jij omtrent demonie binnen joden- en christendom, maar dan als aanval op christenen. Ook niet onderbouwd, ook losse flodders, niet intelligent :wink:

Wellicht is het zinnig om ook aantegeven wáárom het onzin is dat de moslims in djinns joden- en christenen in demonen en > 2/3 van de wereldbevolking in diverse vormen van demonie geloven!

M.a.w. wel iets roepen als het hout snijdt :wink:

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Dec 13, 2005 7:36 pm

Josephina schreef:
Sjeng schreef:Hoeveel meer bewijs over de (on)zin van de koran en de islam wil men nog? :roll:

Ondanks ik allah niet als de God van de joden en christenen erken, ben ik niet mee eens om iets waar jij niet in gelooft onzin te noemen. Er is ook een vorm van respect en tollerantie! Geloof in demonie heeft daarom ook niets met het gevaar van de Sjaria te maken.
Op een christelijk forum schreef een Vrijzinnige hetzelfde als jij omtrent demonie binnen joden- en christendom, maar dan als aanval op christenen. Ook niet onderbouwd, ook losse flodders, niet intelligent :wink:

Wellicht is het zinnig om ook aantegeven wáárom het onzin is dat de moslims in djinns joden- en christenen in demonen en > 2/3 van de wereldbevolking in diverse vormen van demonie geloven!

M.a.w. wel iets roepen als het hout snijdt :wink:

De mens is ook dom en bijgelovig. Maar zo'n aspect als djinns/demonen geeft toch wel goed aan wat de waarheid van een bepaalde religie is en wat de waarde daarvan is. althans, in mijn opinie.
als jij 2/3 van de wereldbevolking als bewijs ziet voor het bestaan van demonen en djinns dan maak je een denkfout.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Di Dec 13, 2005 7:56 pm

Djins bestaan. Veel mensen zijn al bezeten door de Djins. Sommigen Imams kunnen er voor zorgen dat mensen bevrijd worden. Maar Sjeng de wereld van de mens begrijp jij niet eens. Laat de wereld van de Djins met rust en zij zullen je met rust laten.

Als je in contact met de Djins wilt leggen wil ik je wel helpen! Ik heb een oude lamp thuis:

Afbeelding
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Monique

Berichtdoor Monique » Di Dec 13, 2005 8:08 pm

"Bezetenheid".... heet dat tegenwoordig niet "schizofrenie"?
Amorele atheistische nitwit

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Dec 13, 2005 8:10 pm

Maroc_21 schreef:Djins bestaan. Veel mensen zijn al bezeten door de Djins. Sommigen Imams kunnen er voor zorgen dat mensen bevrijd worden. Maar Sjeng de wereld van de mens begrijp jij niet eens. Laat de wereld van de Djins met rust en zij zullen je met rust laten.

Als je in contact met de Djins wilt leggen wil ik je wel helpen! Ik heb een oude lamp thuis:

Afbeelding

Sinterklaas bestaat ook. wist je dat? :roll:
Maar serieus bedankt voor je aanbod. Dat waardeer ik.

Affie

Berichtdoor Affie » Di Dec 13, 2005 9:19 pm

Sommige beweren dat jinns reptielen zijn.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Di Dec 13, 2005 9:31 pm

Sommigen beweren dat mobieltjes je tot bezetenheid kunnen geraken. Dat las ik in een wetenschappelijk artikel.

Afbeelding
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Dec 13, 2005 9:33 pm

Maroc_21 schreef:Sommigen beweren dat mobieltjes je tot bezetenheid kunnen geraken. Dat las ik in een wetenschappelijk artikel.

Afbeelding

maakt het leven wel spannender... weet nog dat ik vroeger bang was om door aliens (=buitenaardse wezens) ontvoerd te worden. Heus!

Josephina

Berichtdoor Josephina » Wo Dec 14, 2005 3:06 pm

Sjeng, ik probeer aan te tonen dat jij ook niet over een tolerante vermogen beschikt door mensen dom te noemen of iets een denkfout te noemen, terwijl je wel redelijk radicaal op het Islamitische geloof reageert mbt hún tolerantie.

Doordenkertje middels een klein lesje :wink:

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Wo Dec 14, 2005 3:12 pm

Josephina schreef:Sjeng, ik probeer aan te tonen dat jij ook niet over een tolerante vermogen beschikt door mensen dom te noemen of iets een denkfout te noemen, terwijl je wel redelijk radicaal op het Islamitische geloof reageert mbt hún tolerantie.

Doordenkertje middels een klein lesje :wink:

Het is algemeen bekend dat de meeste mensen dom zijn. Dat merk je aan zoveel dingen. Ben ik daardoor minder tolerant door dit feit aan te stippen?

Dutch

Berichtdoor Dutch » Wo Dec 14, 2005 6:13 pm

Ik moet eerlijk toegeven, wanneer ik in mijn Tunesisch dorp rondwandel zo tussen licht en donker en wanneer ik de verhalen hoor over djinns (jnoun) en andere shour-dingen bij het licht van een olielamp, dan kan ik me best voorstellen dat deze mensen nog in geesten geloven. In het donker en op afgelegen plekken ziet alles er anders uit. Soms moet ik mezelf dan ook geweld aandoen om mijn rationele verstand te gebruiken en niet te huiveren... :oops:
Dat mensen in de woestijn eeuwen geleden vast in djinns geloofden, dat kan niemand hun kwalijk nemen, deden ze in Europa trouwens ook! Maar, dat heden ten dage, in de 21e eeuw, iemand nog gelooft in het bestaan van deze djinns getuigt enkel maar dat sommige bevolkingsgroepen nog zeer achtergesteld zijn. Alle natuurfenomenen hebben hun logische verklaringen, elk menselijk gedrag heeft zijn uitleg, hoe ingewikkeld ook, dat men dan nog beroep doet op zoiets als djinns en bezetenheid erdoor, dat gaat mijn petje te boven.
Natuurlijk wist mohamed toendertijd niet beter, hoe kon hij ook anders, dus werd het in zijn koranboek vermeld.
Heb in Tunesië al heel wat "bezeten" vrouwen meegemaakt, doodgewone hysterie (zou in hun plaats ook soms hysterisch worden), epilepsie of bedrog.

Volgens mij is het geloof in djinns een symptoom van achtergesteldheid.

Ben benieuwd wat onze vriend Affi van djinns vindt. Reptielen, huh ?

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Wo Dec 14, 2005 8:44 pm

Dutch schreef:Ik moet eerlijk toegeven, wanneer ik in mijn Tunesisch dorp rondwandel zo tussen licht en donker en wanneer ik de verhalen hoor over djinns (jnoun) en andere shour-dingen bij het licht van een olielamp.

Gezellig is dat he? Djins bestaan echt. Ze zien ons en wij zien hun niet en kunnen in zeer (zeldzame) gevallen bezit van ons nemen. Het is wel een wereld waar ik zelf niet veel van af weet en niet veel van wil af weten. Wat ik van de Djins af weet is minimaal en is het volgende:

God heeft de Djins de aarde laten bewonen voor de mens. Toen de Djins elkaar begonnen te vermoorden (wat mensen nu doen) zijn ze door God verdreven uit aarde en moesten plaats maken voor een ander schepsel "de mens". In de Koran vroegen de Engelen God verbaasd Hoe hij de aarde wilde laten bewonen terwijl de Djins daarvoor elkaar vermoorden:

En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet." (koran 2:30)

Het lijkt of de Engelen het voorspeld habben en zij kunnen natuurlijk de toekomst niet lezen. Alleen God weet wat in de toekomst gaat gebeuren sterker nog Hij schrijft de toekomst. Maar God antwoordde: "Ik weet wat gij niet weet"

groet,

unholy

Berichtdoor unholy » Wo Dec 14, 2005 8:48 pm

Maroc_21 schreef: Maar God antwoordde: "Ik weet wat gij niet weet"

In jouw geval zou die fictieve entiteit veel weten.... :wink:

Dutch

Berichtdoor Dutch » Wo Dec 14, 2005 10:10 pm

God heeft de Djins de aarde laten bewonen voor de mens. Toen de Djins elkaar begonnen te vermoorden (wat mensen nu doen) zijn ze door God verdreven uit aarde en moesten plaats maken voor een ander schepsel "de mens". In de Koran vroegen de Engelen God verbaasd Hoe hij de aarde wilde laten bewonen terwijl de Djins daarvoor elkaar vermoorden:

Vervolg op de koran en de djinn-historie :
"God heeft de moslims de aarde laten bewonen na de djinns. Toen de moslims elkaar begonnen te vermoorden (wat sunni's en shia's bvb. nu doen) zijn ze door god verdreven uit aarde en moesten plaats maken voor een ander schepsel "de kuffaar". In de koran vroegen de engelen god verbaasd hoe hij de aarde wilde laten bewonen terwijl de moslims daarvoor elkaar vermoorden"

Maroc, ik durf wedden dat je niks meer wil weten over de djinns omdat je er eigenlijk bang van bent :lol: :lol: :lol:
Komaan zeg, de tijd van trollen en kabouters is toch ook al voorbij voor jou?

weda

Berichtdoor weda » Do Dec 15, 2005 10:13 am

Beste Dutch en Maroc,

oké Dutch, wij moeten van mekaar leren. mee eens. ik reageer op maroc omdat hij dom redeneert. niet omdat hij moslim is. affie is ook moslim en hij redeneert nog realistiser.

maroc, ik wil je het volgende aan de verstand brengen. jij schrijft:

God heeft de Djins de aarde laten bewonen voor de mens. Toen de Djins elkaar begonnen te vermoorden (wat mensen nu doen) zijn ze door God verdreven uit aarde en moesten plaats maken voor een ander schepsel "de mens".

kijk, hiermee verneder je god. want god wist niet dat de djins elkaar zouden vermoorden, (hij is dus niet alwetend) als hij dat wist dan zou hij dat niet scheppen, want daarna schept hij de mens.. ik hoop dat je deze redenering snapt. bovendien als de djins zijn verbannen uit aarde, dan komen ze op aarde niet voor en heeft de mens daar geen last van. het verbannen door god betekent dat god zijn eigen werk aan het corrigeren is en dat maakt hem niet alwetend. als god alwetend is, dan weet hij bijvoorbaat hoe zijn werk zal functioneren en uitzien.

Het lijkt of de Engelen het voorspeld habben en zij kunnen natuurlijk de toekomst niet lezen. Alleen God weet wat in de toekomst gaat gebeuren sterker nog Hij schrijft de toekomst. Maar God antwoordde: "Ik weet wat gij niet weet"

Maroc, wie heeft de engelen geschappen en waarom. is god niet oppermachtig en zijn werk te doen zonder gebruik te maken van engelen of djins? hiermee verneder je god dus ook. de concervatieve hindoes geloven ook in devi's en devta's. dit wordt in het algemeen gezien als vele goden en godinnen. zijn die devi's en devta's dan geen engelen in jouw optiek? in mijn optiek bestaan geen engelen, djins, goden en godinnen. enkel god die de zaken zelf regelt en geen hulp nodig heeft van anderen. ook niet om een boodschap over te brengen. kom nou zeg, je wilt toch niet zeggen dat god het boodschap enz niet zelf kan overbrengen.

als de djins plaats in je kunnen nemen, wie is dan verantwoordelijk voor de daden die daaruit voortvloeien? de djins natuurlijk. en wie heeft de djins gemaakt. god, zul je zeggen. dus god is veraantwoordelijk voor de daden die ik bega. daardoor ben ik een speelpop van god en heb geen individuele vrijheid en keuze.

lees mijn motivatie goed door en graag antwoord.

groet,
waarom zou ik de moslim haten. de moslim haat zichzelf door in de koran te geloven.

wat is allah toch geweldig: bij mij heeft ie de oren en ogen afgesloten en bij de moslims het verstand.

Josephina

Berichtdoor Josephina » Do Dec 15, 2005 11:21 pm

Sjeng schreef:Het is algemeen bekend dat de meeste mensen dom zijn. Dat merk je aan zoveel dingen. Ben ik daardoor minder tolerant door dit feit aan te stippen?

Niet door meningen (niks feiten) aan te stippen en te bekritiseren, maar wel door mensen die anders denken en geloven "dom" te noemen. Dat is een persoonlijke aanval en dus eigenlijk ongeoorloofd.

:D

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Do Dec 15, 2005 11:26 pm

Josephina schreef:
Sjeng schreef:Het is algemeen bekend dat de meeste mensen dom zijn. Dat merk je aan zoveel dingen. Ben ik daardoor minder tolerant door dit feit aan te stippen?

Niet door meningen (niks feiten) aan te stippen en te bekritiseren, maar wel door mensen die anders denken en geloven "dom" te noemen. Dat is een persoonlijke aanval en dus eigenlijk ongeoorloofd.

:D

Laat ik meteen iets rechtzetten, namelijk dat ik niemand persoonlijk aanval. Echt niet, ik ben niet uit om te kwetsen. Maar:
De meeste mensen zijn nou eenmaal dom; dwz laag IQ, laag opgeleid. Het meerendeel van de mensheid heeft helaas weinig kans om een goede opleiding te genieten. Het percentage van de mensen die analfabeet zijn is schrikbarend hoog, zelfs in ons 'beschaafde' Nederland. En als een mens onwetend is, dan laat dat ruimte open voor een hoop 'misverstanden'.
Het is een utopie te denken dat iedereen rationeel denkt. Dat bedoelde ik daarmee te zeggen. Los van wat men aanhangt.
Laatst gewijzigd door Sjeng op Do Dec 15, 2005 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Josephina

Berichtdoor Josephina » Do Dec 15, 2005 11:29 pm

Ik heb een hoger IQ dan een gemiddelde (wetenschappelijk bewezen) en toch geloof ik in demonen. Gaat dus niet geheel op. Geloof en ratio gaan goed samen, mits je nuchter tegen de zaken aankijkt :wink:

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Do Dec 15, 2005 11:31 pm

Josephina schreef:Ik heb een hoger IQ dan een gemiddelde (wetenschappelijk bewezen) en toch geloof ik in demonen. Gaat dus niet geheel op. Geloof en ratio gaan goed samen, mits je nuchter tegen de zaken aankijkt :wink:

Gefeliciteerd dat jij een hoog IQ hebt. Als je die zou gebruiken dan moet je eerlijk zijn dat het geloof in demonen niet rationeel is. Welke zijn de aanwijzingen en bewijzen dat demonen bestaan? Inderdaad, die zijn er niet. Geen enkel wetenschappelijk tijdschrift heeft ooit het bewijs ervoor kunnen aanleveren. Demonen horen thuis in sprookjes- en kinderboeken. Akkoord?

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Do Dec 15, 2005 11:32 pm

mits je nuchter tegen de zaken aankijkt

Nu spreek je jezelf tegen. Als je nuchter bent, dan sta je niet open voor 'mystieke sprookjes' zoals het bestaan van demonen.
PS: ik wil geen waarde-oordeel vellen. Het is best spannend om in onaardse zaken te geloven. In het begin heb ik zelf ook al aangegeven dat ik in mijn kinderjaren in de ban was van buitenaardse wezens en UFO's ed.. Ben er later echter vanaf gestapt, want vind dat eer je in zulke verhalen gaat geloven er eerst bewijs nodig is. Maar het blijft allemaal spannend, dat oefent een zekere aantrekkingskracht op mensen uit waarbij je de ratio geneigd bent uit te schakelen.

Om een beetje voor te stellen wat voor legendes en mythes er de ronde doen over aliens hier een foto van een 'alien' (zo zijn er duizenden, ook allerlei verhalen over UFO'crashes en ontvoeringen, geheime overheidsdiensten die verongelukte aliens gevangen houden en onderzoeken):
Afbeelding
Best spannend verhaal he, al dat gedoe rond 'aliens'?? :wink:

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Do Dec 15, 2005 11:54 pm

Okee, en dan nu de terugkoppeling naar de oorspronkelijke bedoeling van dit topic.
Als de koran over djinns spreekt als BESTAANDE wezens, dan weet ik genoeg over het waarheids/goddelijkheids gehalte van Koran.
De koran hoort thuis op de boekenplank tussen allerlei sprookjesboeken voor kids.

unholy

Berichtdoor unholy » Do Dec 15, 2005 11:57 pm

Josephina schreef:Ik heb een hoger IQ dan een gemiddelde (wetenschappelijk bewezen) en toch geloof ik in demonen. Gaat dus niet geheel op. Geloof en ratio gaan goed samen, mits je nuchter tegen de zaken aankijkt :wink:

Interessant, maar het enige rationele aan geloof in bovennatuurlijke wezens is dat je een antwoord creërt daar waar er voor je ratio nog geen antwoord is. Op zich is dat best wel een rationele keuze, zij het niet dat het waarheidcriterium geheel ontbreekt en hoe verklaar je dan "geloof", nou laten we zeggen welke plaats heeft dan dat "geloof"...

stropke

Berichtdoor stropke » Vr Dec 16, 2005 12:15 am

Maroc_21 schreef:Djins bestaan. Veel mensen zijn al bezeten door de Djins. Sommigen Imams kunnen er voor zorgen dat mensen bevrijd worden. Maar Sjeng de wereld van de mens begrijp jij niet eens. Laat de wereld van de Djins met rust en zij zullen je met rust laten.

Afbeelding

Op dit punt heeft Maroc gelijk doch als het op bevrijding aankomt is het alleen Jezus die werkelijk vrij maakt.

HOE KAN IK VRIJ ZIJN VAN BOZE GEESTEN ?

1996

[Dit artikel is overgenomen van de website van Beréa.]

Dit artikel is bedoeld als korte en praktische handleiding voor bevrijding van boze geesten. Geesten die de mensen kwellen met negatieve gedachten, angsten, stemmen, verslavingen, aanzet tot zonden, vloeken, enzovoort, enzovoort. Dit is geschreven voor hen die met deze strijd te kampen hebben, en daar vrij van willen zijn.
Stevan de Boer.

De strijd in de hemelse gewesten

Allereerst: Boze geesten zijn realiteit!

Er is een geestelijke wereld, die heel reëel is. Deze wereld is niet direct zichtbaar voor het blote oog, maar wel degelijk merkbaar aanwezig. Boze geesten zijn een realiteit in de geestelijke (onzienlijke) wereld. In de Bijbel lezen we veel over de geestelijke wereld. In het Bijbelboek Efizieers lezen we over "de hemelse gewesten". Deze term komen we verschillende malen tegen, en dat wijst in de juiste context op een "locatie in de hemelen".

De Bijbel leert ons:
dat wij gezegend zijn met allerlei zegeningen in de hemelse gewesten. (1
dat Christus Jezus zit op de Troon in de hemelse gewesten. (2
dat wij met Hem een plaats ontvangen hebben in de hemelse gewesten. (3
dat wij de strijd voeren tegen "boze geesten in de hemelse gewesten". (4
Deze strijd strijden wij in de machtige naam van Jezus Christus. "Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde", zegt Jezus (5. In zijn Naam mogen wij weerstand bieden aan de boze, en hij (de boze) zal van ons vlieden (18

Wat betekent dit in de praktijk?

Eerst moeten we begrijpen dat niet alle problemen voort komen door boze geesten.

De Bijbel leert ons o.a.
dat wij ons moeten bekeren van zonde (6
de leugen af moeten leggen (7
het vlees moeten kruisigen (8
en de duivel (en boze geesten) moeten weren uit ons leven. (9
Het is goed dat we ons afvragen waar het probleem uit voorkomt:
is het zonde? zie: a. (boven)
een oude gewoonte of traditie? zie: b.
een werk uit het vlees? zie: c.
of is daar aanwezigheid van boze geesten in het spel? zie: d. Bid om wijsheid. Vergeet niet, dat Jezus een machtige Bevrijder is. Die niet wil dat u op enig gebied gebonden bent door boze geesten.

Boze geesten zijn personen.

Alhoewel boze geesten geen lichaam hebben van vlees en bloed (4, zijn het wel persoonlijkheden. Ze kennen emoties en zijn bang voor pijnen. (10 Het is juist daarom dat ze inmenging zoeken in mensenlevens, om zich via deze mensen te manifesteren. Bijvoorbeeld: een geest van vloeken of vuile taal heeft een mond nodig om zich te uiten. Een geest van stelen heeft handen nodig. Een sexuele onreine geest heeft een lichaam nodig. Een boze geest kan niet zomaar een lichaam in bezit nemen. Door verleiding zullen ze hun slachtoffer tot daden brengen waardoor zij zich kunnen binnen dringen. (11 Ook is het mogelijk dat een geest via oude (occulte) banden uit het voorgeslacht claim legt op een persoon. Afgoderij en toverij kunnen gevolgen hebben tot in het derde en het vierde geslacht, zegt de Bijbel. (12

Boze geesten zijn vijanden.

Hoe absurd dit misschien ook klinkt, maar boze geesten zijn persoonlijkheden en ze zijn de mens vijandig gezind. Ze zijn indringers, die komen om te stelen, te slachten en te verdelgen (13 Als u er zeker van bent dat u met boze geesten te maken hebt, spreek ze dan als personen aan. Sta in het gezag die u als kind van God hebt. (14 Overwinning over boze geesten is niet iets wat je verdienen moet door een goed en voorbeeldig leven, maar door genade in Jezus naam! Bijvoorbeeld: een persoon die geplaagd wordt door een onreine geest, zal zich onrein voelen, en daardoor zichzelf niet in staat achten om de boze te kunnen weerstaan. Maar belijdt uw zonden tot God, en ontvang reiniging en rechtvaardiging door het geloof in het machtige bloed van het Lam van God, Jezus Christus. (15 Weet u gereinigd en geheiligd door het bloed van Jezus Christus. Ga staan in deze genade en biedt weerstand aan de boze. De duivel zal altijd aanklagen en je daardoor proberen onzeker te maken. En hij komt altijd met dingen die wellicht waar zijn vanuit het verleden. Maar ga staan in de genade. (16 Weet dat u in Jezus een nieuwe schepping bent. (17

"Onderwerpt u aan God en biedt weerstand aan de boze" leert de Bijbel ons. Daarin schuilt onze kracht. (18

Bevrijding!

Als u ervaart dat u bevrijding nodig hebt, hoe kunt u dan tot bevrijding komen? Het is fijn als u hierin begeleiding van pastorale werkers zoudt hebben. Maar vergeet niet dat zij niet meer kunnen doen dan alleen maar u te begeleiden in dit proces. Uw persoonlijke keuze en houding spelen namelijk de belangrijkste rol bij bevrijding. Voor kinderen ligt deze verantwoording bij de ouders (19 Als iemand om welke reden dan ook niet echt vrij wil zijn van een bepaalde gebondenheid, dan zal de bevrijdingsbediening weinig of niets opleveren. Als u geen persoonlijke begeleiding hebt, vergeet dan niet, dat tot slot van alles Jezus de Bevrijder is, en niet een mens.

Wat te doen?

Bid tot de Here Jezus om bevrijding en dat Hij je daarin leidt.
Vraag vergeving van zonden, en zorg dat u recht staat tegenover Hem. Vergeving is een belangrijke sleutel! Vergeef ook anderen, zoals u vergeving van God verlangt.
(22 Ga staan in zijn autoriteit, dat wil zeggen, handel op grond van zijn opdracht en gezag. Spreek boze geesten als personen en persoonlijke vijanden aan. Laat weten dat u de situatie en hen niet langer accepteert. Gebied hen te vertrekken in Jezus naam! Wees hierbij alert voor de leiding van de Heilige Geest

Om nog eens concreet de zaken te noemen:

De duivel (en/of boze geest) is een persoon. Spreek hem als een persoon aan.
Zorg recht voor de Heer te staan, door bekering, vergeving van zonden, enzovoort.
Bid om hulp en leiding door de Heilige Geest.
Gebied de geest(en) weg te gaan in JEZUS naam!
Laat de boze geest weten dat hij niet langer recht heeft, om in uw leven aanwezig te zijn.

Manifestatie

Zoals wel duidelijk is, houden boze geesten niet van bevrijdingen. Ze ervaren dit zelfs als pijniging, (10 en proberen dus deze bediening te verhinderen

Het is niet vreemd dat er bij de bevrijdingsbediening een geweldige weerstand komt, bij de persoon die bevrijding ondergaat. Ook kan daar een manifestatie voor doen van diep ademen, geeuwen, hoesten, of in andere gevallen beven, schudden, trappelen enzovoort. We lezen meer dan eens in de Bijbel, dat de boze geest met een luide schreeuw de persoon verlaat. (20 Als dit ervaren wordt, is het belangrijk om rustig te blijven. Sta ten alle tijde in de autoriteit van Jezus. Om door te gaan met het bedienen in bevrijding zal deze weerstand verbroken worden. Ook het bidden in nieuwe tongen (23 is hierbij een machtig wapen.

Meerdere geesten

Het kan zijn dat er meerdere geesten in het spel zijn. Dat is zelfs meestal het geval. Bij meerdere geesten is er dan meestal een "sterke" (leider/aanvoerder) aanwezig. Bind deze (21 en pak de geesten (die bekend zijn) een voor een aan. Men zegt weleens; "neem de koninginbij weg en de rest zal volgen." Vertrouw hierin op de leiding en de hulp van de Heilige Geest.

Tot slot:

Het is machtig dat de Heer aan alle gelovigen macht en gezag geeft, (14 om de boze te weren uit zijn of haar leven. Dat wij mogen zien dat de boze moet wijken voor de Naam van Jezus. Maar laten wij hierbij niet een individuele houding gaan aannemen. We hebben elkaar als gelovigen nodig. Ga daarom naar een kerk of gemeente, waar Jezus en het evangelie centraal staat. Waar men gelooft in de kracht van het Bloed van Jezus en de werking van de Heilige Geest. Om deel uit te maken van een plaatselijke gemeente, zal daar zeker geestelijke groei zijn tot bevrijding, stabiliteit en geestelijke volwassenheid.

Aanvullende Bijbelteksten:

(1) Eph 1:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus.

(2) Eph 1:20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw

(3) Eph 2:6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus,

(4) Eph 6:12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

(5) Mt 28:18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.

(7) Eph 4:24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander.

(8) Ro 6:6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; Col 3:5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij,

(9) Eph 4:27 en geeft de duivel geen voet.

(10) Mt 8:29 En zie, zij schreeuwden, zeggende: Wat hebt Gij met ons te maken, Zoon van God? Zijt Gij hier gekomen om ons voor de tijd te pijnigen?

(11) Ge 4:7 Moogt gij het niet opheffen, indien gij goed handelt? Doch indien gij niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.

(13) Joh 10:10 De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

Lu 10:19 Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen.

Overgenomen van:

http://berea.net/emmeloord/vrij.htm
All rights reserved ©1996 Beréa - Emmeloord

Beréa - Emmeloord, Postbus 250, 8300 AG Emmeloord NL
Telefoon: (0527) 652820

Email: [email protected]
Internet: berea.net/emmeloord

Mag vrij worden verspreid, mits niets van de tekst wordt veranderd of gewijzigd en onder voorbehoud van copyrights en bronvermelding:

Kijk naar bijbelcitaat 10: zelfs de boze geesten erkenden dat Jezus Gods Zoon is. In deze confrontatie spreken ze noodgedwongen de waarheid omdat ze de Almacht van God nie kunnen loochenen.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

Terug naar “Bronnen Centrum”