Een interessante bijdrage ...

Deze afdeling dient niet voor discussies. Het is een databasis van documenten, websites, boeken en andere bronnen teneinde sceptici te voorzien in materiaal om hun artikels op te stellen, zodat ze islam kunnen weerleggen. Plaats uw links in de juiste topic. Indien u een nieuwe topic wil inleiden, gelieve mij dat dan eerst te laten weten, we willen gelijklopende topics vermijden. Geen copy paste. Geef volledige referenties en ga na of uw bron betrouwbaar is. Indien u één van de aangehaalde bronnen wil weerleggen, vragen wij u dat te doen in de andere afdelingen van dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Een interessante bijdrage ...

Bericht door sprot »

Volgende bijdrage gevonden op Indymedia ....


http://belgium.indymedia.org/news/2003/06/67778.php


'Leuk' is ook om bepaalde opmerkingen op deze tekst te lezen
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ter info : Commentaar van Edith is commentaar van Eva... Duidelijk herkenbare stijl en inhoud, niet ? :lol:

Dit artikel is ontzettend accuraat volgens mij!

Dutch
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Re: Een interessante bijdrage ...

Bericht door indobelg »

sprot schreef:Volgende bijdrage gevonden op Indymedia ....


http://belgium.indymedia.org/news/2003/06/67778.php


'Leuk' is ook om bepaalde opmerkingen op deze tekst te lezen
De Oosterse danseresjes in Bali, Java, Thailand ?
In vergelijking met de balletten van Bejart huppelen ze maar wat rond zoals de Vlaamse volksdansjes op het festival van Schoten.
Nooit heeft het Verre Oosten muziek geproduceerd zoals Bach en Beethoven en Mozart.
Nooit hebben ze kathedralen en belforten gebouwd zoals die te bewonderen zijn in West-Europa.
Angkor Wat ? Boroboedoer ? In vergelijking met de Europese beeldhouwwerken verbleken zij. Wie kon het beter dan Michelangelo, Rafael, Da Vinci, en zovele andere Europese kunstenaars ?
Toen ik in het jaar 1993 voor de kathedraal van Antwerpen stond, hoorde ik plots Indonesisch spreken achter mij. Er was een groep rijke Indonesiërs aangekomen op de Groenplaats.
Ze vielen bijna achterover toen ze de kathedraal zagen. Ik ben hun gevolgd en in de kathedraal hoorde ik hun zeggen dat zo’n beeldhouwwerken niet bestaan in Indonesië.
Het houtsnijwerk in vele Europese musea overtreft al wat er ooit werd gemaakt in Indonesië.
Het is spijtig dat ik dit moet zeggen, want ik hou van Indonesië en ik woon hier.
Toch is het waar.
Opera’s zoals die van Puccini enzovoort bestaan hier gewoonweg niet.
Wanneer ik een CD van Maria Callas of Pavarotti opzet gaan mijn meid en mijn knecht lopen in de tuin, want die muziek vinden zij niet aangenaam.
Ook Handel, Mozart, Bach, noem maar op, valt niet in hun smaak.

Ach ja, East is East and West is West and the two will never twine.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Wanneer ik een CD van Maria Callas of Pavarotti opzet gaan mijn meid en mijn knecht lopen in de tuin, want die muziek vinden zij niet aangenaam.
Ik vond dat al langer een raar fenomeen.

Verschillende continenten zal ik maar zeggen, gebruiken verschillende toonladders en hoe heten die dingen: iets met ritme.

Op het Sfinxfestival zag ik een optreden van een Indische (Indiase?) groep. Alhoewel ikzelf compleet vals zing :oops: klonk hun muziek me vreselijk in de oren.
In Turkije heb ik ook eens een week op een boot gezeten met hoofdzakelijke Turkse mensen die hun "eigen klassieke muziek" hadden meegebracht en in even grote vervoering geraakten als wij met onze "klassieke muziek"!
Voor onze oren was het vreselijk.... we hadden gelukkig een CD-tje "lord of the dance" bij, waarbij we in combinatie met de natuur en het schommelen van de boot ook in vervoering konden geraken (met ear-phones dan wel te verstaan)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ikzelf hou behoorlijk veel van de Egyptische zangeres en boegbeeld van de klassieke Arabische muziek : Oum Kalthoum ! Haar liedje "Ya ahla min ayaami, ya agla min ahlaami" brengt mij wél in vervoering, alhoewel ...het voor andere oren misschien bijzonder slaapverwekkend en vervelend kan klinken!
Trouwens, leuk toch al die verschillende ritmes en stijlen !

Dutch
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Ik bedoelde niet dat het niet "leuk" (interessant vind ik een beter woord) zou zijn, wèl dat muziek toch niet zo "universeel" is als steeds wordt geponeerd.
Het is waarschijnlijk weer een van die dingen die je worden "aangeleerd", net als ik klassieke muziek moet leren 'smaken' aan mijn kinderen, of net zoals (sommige) kunstwerken ook moeten leren gesmaakt worden. Andere kunstwerken blijken dan weer wèl universeel te zijn.

Toch wel iets om bij stil te staan vind ik.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Hamsa
Berichten: 525
Lid geworden op: za jan 25, 2003 7:45 am

Bericht door Hamsa »

Toen ik voor het eerst Europese klassiek muziek hoorde vond ik het vreselijk, terwijl ik redelijk goed bekend ben met mijn eigen klassieke muziek. (Zuid-Indiase Carnatic).
Je moet leren dat er verschillende systemen van toonladders zijn. Er zijn westerlingen die Carnatic-muziek zeer waarderen, het is de oudste en meest complexe vorm van muziek. Bepaald niet gemakkelijk. Maar in het begin moet je wennen.
Aan westerse pop-muziek zal ik waarschijnlijk nooit wennen.

Ik denk dat de tempelcomlexen in bijvoorbeeld Halebid en Madurai niet te evenaren zijn, maar niet zo bekend als de Borobudur in Indonesië. In Noord-India is niet veel meer over, alles is verwoest tijdens de moslimperiode.
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Bericht door indobelg »

Dutch schreef:Ikzelf hou behoorlijk veel van de Egyptische zangeres en boegbeeld van de klassieke Arabische muziek : Oum Kalthoum ! Haar liedje "Ya ahla min ayaami, ya agla min ahlaami" brengt mij wél in vervoering, alhoewel ...het voor andere oren misschien bijzonder slaapverwekkend en vervelend kan klinken!
Trouwens, leuk toch al die verschillende ritmes en stijlen !

Dutch
Ik zag onlangs een programma op TV over het leven van Oum Kalthoum.
Toen ik haar hoorde zingen liepen de rillingen over mijn lijf.
Absoluut heerlijke, meeslepende, fantastische muziek !

Sindsdien ben ik op zoek naar een CD of cassette van haar, maar hier in Bali NIET TE VINDEN !
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Bericht door indobelg »

circe schreef:Ik bedoelde niet dat het niet "leuk" (interessant vind ik een beter woord) zou zijn, wèl dat muziek toch niet zo "universeel" is als steeds wordt geponeerd.
Het is waarschijnlijk weer een van die dingen die je worden "aangeleerd", net als ik klassieke muziek moet leren 'smaken' aan mijn kinderen, of net zoals (sommige) kunstwerken ook moeten leren gesmaakt worden. Andere kunstwerken blijken dan weer wèl universeel te zijn.

Toch wel iets om bij stil te staan vind ik.
Is cultuur, zijn smaken aangeleerd sinds prille jeugd ?
Ik denk het wel.
Nochtans sta ik in vervoering voor Oum Kalthoum, en dergelijke muziek had ik nog nooit gehoord. De muziek "greep" mij. Alhoewel ik geen woord versta van de tekst, voelde ik waarover het ging.

Zo ook met eten : "Wat de boer niet kent, eet hij niet" zegt de volkswijsheid.
De meeste Indonesiers willen in het buitenland altijd op zoek gaan naar een Indonesisch restaurant. Ze proberen niet graag voedsel dat ze niet kennen.
Ik probeer alles uit, en zo ken ik ook vele westerlingen die zich kunnen aanpassen.
Hangt het af van de volksaard ?
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

indobelg schreef:
circe schreef:Ik bedoelde niet dat het niet "leuk" (interessant vind ik een beter woord) zou zijn, wèl dat muziek toch niet zo "universeel" is als steeds wordt geponeerd.
Het is waarschijnlijk weer een van die dingen die je worden "aangeleerd", net als ik klassieke muziek moet leren 'smaken' aan mijn kinderen, of net zoals (sommige) kunstwerken ook moeten leren gesmaakt worden. Andere kunstwerken blijken dan weer wèl universeel te zijn.

Toch wel iets om bij stil te staan vind ik.
Is cultuur, zijn smaken aangeleerd sinds prille jeugd ?
Ik denk het wel.
Nochtans sta ik in vervoering voor Oum Kalthoum, en dergelijke muziek had ik nog nooit gehoord. De muziek "greep" mij. Alhoewel ik geen woord versta van de tekst, voelde ik waarover het ging.

Zo ook met eten : "Wat de boer niet kent, eet hij niet" zegt de volkswijsheid.
De meeste Indonesiers willen in het buitenland altijd op zoek gaan naar een Indonesisch restaurant. Ze proberen niet graag voedsel dat ze niet kennen.
Ik probeer alles uit, en zo ken ik ook vele westerlingen die zich kunnen aanpassen.
Hangt het af van de volksaard ?
Net zoals Amerikanen haastig opzoek gaan naar de plaatselijke Mc Donalds.

Overigens ik vind de Balinese Gamelan muziek en bijhorende acts best aangenaam en ik hou ook wel van de tempels (Pura). Die tempels mogen architecturaal dan wel niet zo verfijnd en complex zijn als 'bij ons' , maar die eenvoud heeft wel 'iets' en ze weten er de fijnste plekjes uit te kiezen. Boedhistische en Hindu Tempels zijn trouwens wonderwel in evenwicht met die natuur, dit in tegenstelling tot kerken en minaretten. Het tempelcomplex aan het Bratan meer, een gemengd hindu en Boedhist complex, is perfect in symbiose met de natuur. Helaas moest er per se aan de overkant een draak van een moderne, betonnen minaret verrijzen.

Bali had ook wel iets vertrouwds, allicht komt dit omdat ze bakstenen en boomse dakpannen gebruiken. Dit eiland is trouwens het favoriete plekje van Richard Branson (Virgin). Hij is zo begeesterd door het eiland dat hij spontaan enkele superdeluxe villa's in Balinese stijl liet construeren die vervolgens zorgvuldig werden gedemonteerd en dan gereconstrueerd op zijn privé eiland (onderdeel van de Britse Maagden Eilanden). Voor die reconstructie liet hij een vliegtuig vol met Balinese werklui overvliegen.

Voor wat betreft de Arabische wereld verwijs ik bijvoorbeeld naar de Aya Sofia: blijkbaar vonden ze de byzantijnse architectuur toch wel zo interessant dat ze besloten om er enkel minaretten rond te plaatsen.
indobelg
Berichten: 113
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:11 am

Bericht door indobelg »

Patrick schreef: Bali had ook wel iets vertrouwds, allicht komt dit omdat ze bakstenen en boomse dakpannen gebruiken. Dit eiland is trouwens het favoriete plekje van Richard Branson (Virgin). Hij is zo begeesterd door het eiland dat hij spontaan enkele superdeluxe villa's in Balinese stijl liet construeren die vervolgens zorgvuldig werden gedemonteerd en dan gereconstrueerd op zijn privé eiland (onderdeel van de Britse Maagden Eilanden). Voor die reconstructie liet hij een vliegtuig vol met Balinese werklui overvliegen.
Je kan zelf ook een Balinees huis bestellen.
Voor de bommen ontploften in Bali was dit een bloeiende business.
http://www.tropicalbuildings.com/
Plaats reactie