Hadith in het Nederlands

Deze afdeling dient niet voor discussies. Het is een databasis van documenten, websites, boeken en andere bronnen teneinde sceptici te voorzien in materiaal om hun artikels op te stellen, zodat ze islam kunnen weerleggen. Plaats uw links in de juiste topic. Indien u een nieuwe topic wil inleiden, gelieve mij dat dan eerst te laten weten, we willen gelijklopende topics vermijden. Geen copy paste. Geef volledige referenties en ga na of uw bron betrouwbaar is. Indien u één van de aangehaalde bronnen wil weerleggen, vragen wij u dat te doen in de andere afdelingen van dit forum.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Hadith in het Nederlands

Bericht door Linda Danvers »

Een aantal forumleden vertalen weleens Sahih Hadith in het Nederlands uit collecties die in het Engels zijn vertaald.
Doorgaans wordt deze site gebruikt omdat deze vertalingen als betrouwbaar gelden:
http://www.usc.edu/dept/MSA/

Zullen we telkens als we een Hadith vertalen deze ook hier posten? Dan hebben anderen er ook wat aan en kunnen we deze later zelf makkelijker terugvinden.

Dit heeft uiteraard alleen nut als de precieze bron wordt vermeld.
Bijvoorbeeld: Boechari Volume 1, boek 1, nummer 1.
Dan kan iemand zelf deze hadith opzoeken.

Over gevangengenomen vrouwen:

Sahih Boechari Volume 3, Boek 34, Nummer 432
Vertelde Aboe Al-Khudri:

Dat terwijl hij zat bij Allas apostel hij zei:
"Oh Allahs apostel! We hebben vrouwelijke gevangenen ontvangen als deel van de buit en we zijn geinteresseert in hun prijs (omdat we ze willen verkopen). Wat is uw mening over coitus interruptus?
De profeet zei: "Doen jullie dat echt? Het is beter als je dit niet doet. Er is geen ziel die Allah voorbestemd heeft om te bestaan die niet zeker zal ontstaan?."


Moeslim Boek 8, Number 3432
Aboe Sa'id al-Khoedri vertelde dat tijdens de slag van Hanain Allahs boodschapper een leger zond naar Autas en daar de vijand trof en met hen vocht. Toen ze hen hadden overwonnen en hen gevangen hadden genomen, leken de metgezellen van Allahs boodschapper zich te onthouden van gemeenschap met de gevangengenomen vrouwen omdat hun echtgenoten polytheïsten waren. Toen zond Allah de meest hoge een openbaring dat
"En vrouwen die al getrouwd zijn behalve degenen die uw rechterhand bezit" (met andere woorden dit was toegestaan zodra hun idda ten einde liep.)


--------------------------------------------------------------------------
nina schreef:In de volgende hadith geeft Mohammed opdracht tot een eremoord, puur op basis van het feit dat over een van zijn seksslavinnen wordt geroddeld.

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/
muslim/037.smt.html#037.6676

Sahih Muslim, boek 37, nr. 6676

Anas deelde mee dat iemand was beschuldigd van ontucht met een slavin van Allahs profeet. Daarop zei Allahs profeet tegen Ali: 'Sla zijn hoofd af'. Ali ging naar hem toen en vond hem in een bron, waar hij verkoeling zocht. Ali zei: "Kom eruit", en toen hij hem bij de hand nam en hem eruit trok, merkte hij dat zijn sexuele orgaan was afgesneden. Hij zag ervanaf zijn hoofd af te snijden. Hij ging naar Allahs apostel en zei: "Profeet van Allah, hij heeft niet eens een orgaan."
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... e68435e618
-------------------------------------------------------------------------
Over katten, honden en ander dieren:

Boechari Volume 3, Boek 40, Nummer 552
verteld door Asma' bint Abi Bakr:

De Profeet bad tijdens een verduistering en zei toen: "De Hel werd mij van zo nabij getoond dat ik zei: O mijn heer zla ik een van diens inwoners zijn?' Plotseling zag hij een vrouw. Ik denk dat hij zei dat zij werd gekrabt door een kat.
Hij zei: "Wat is er mis met haar?"
Hem werd gezegd "Zij had het (de kat) opgesloten tot deze stierf van de honger."

Zie ook:
Boechari Volume 1, Boek 12, Nummer 712
Boechari Volume 3, Boek 40, Nummer 553
Boechari Volume 4, Boek 54, Nummer 535
Moeslim Boek 4, Nummer 1975
Moeslim Boek 26, Nummer 5570 en 5573
Moeslim Boek 32, Nummer 6345, 6346 en 6348
Moeslim Book 37, Nummer 6638

Aboe Dawoed Boek 23 Nummer 3437
Vertelde Jabir ibn Abdullah:

De Profeet (vrede zei met hem) verbood het om te betalen voor een kat.

Aboe Dawoed Boek 23, Nummer 3472

De Profeet (vrede zei met hem) verbood het om te betalen voor een kat en een hond.



Boechari Volume 3, Boek 29, Nummer 54
vertelde Hafsa:

Allahs Apostel zei, "Het is niet zondig (voor een gelovige) om 5 soorten dieren te doden namelijk: de kraai, de schorpioen, de havik de muis en de dolle hond.

zie ook
Boechari Volume 3, Boek 29, Nummer 55

Boechari Volume 3, Boek 40, Nummer 551

Vertelde Aboe Huraira:

Allahs Apostel zei: "Een man voelde zich tijdens het wandelen dorstig en liep naar beneden naar een bron en dronk daar water uit. Toen hij van de bron vandaan kwam zag hij een hond puffen en modder eten omdat deze zo'n dorst had. Deze man zei: 'Deze hond lijdt aan hetzelfde probleem als ik.' Dus hij (ging terug naar beneden naar de bron) vulde zijn schoen met water, hield deze tussen zijn tanden en klom weer omhoog en gaf de hond te drinken. Allah dankte hem voor deze (goede) daad en vergaf hem."
De mensen vroegen:"Oh Allas Apostel is een beloning voor ons als wij dieren dienen?
Hij antwoordde: "Ja er is een beloning voor het dienen van welk leven wezen dan ook."


Een andere profeet werd een keer terecht gewezen door Allah omdat hij een mierennest had bestreden met vuur:

Boehari Volume 4, Boek 54, Nummer 536

Vertelde Aboe Huraira:

Allahs Apostel zei: Een profeet onder de profeten rustte eens onde een boom en een mier beet hem. Hij gaf daarom opdracht om zijn bagage van onder de boom weg te nemen en gaf toen opdracht dat het mierennest in de brand moest worden gestoken. Allah stuurde hem toen een openbaring:
"Was het niet afdoende geweest om die ene mier te doden (die je gebeten had)?"


answering-Islam.org heeft ook een aantal incomplete vertalingen van Hadith collecties op het net gezet;
http://www.answering-islam.org/Dutch/bo ... iindex.htm
http://www.answering-islam.org/Dutch/mo ... mindex.htm
http://www.answering-islam.org/Dutch/ab ... dindex.htm
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op zo dec 03, 2006 9:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ik heb niet van alle de link naar het Engels bij de hand, ik zal ze later wel invoegen. Ze komen allemaal van www.usc.edu

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/muslim/037.smt.html#037.6676

Sahih Muslim, boek 37, nr. 6676

Anas deelde mee dat iemand was beschuldigd van ontucht met een slavin van Allahs profeet. Daarop zei Allahs profeet tegen Ali: 'Sla zijn hoofd af'. Ali ging naar hem toen en vond hem in een bron, waar hij verkoeling zocht. Ali zei: "Kom eruit", en toen hij hem bij de hand nam en hem eruit trok, merkte hij dat zijn sexuele orgaan was afgesneden. Hij zag ervanaf zijn hoofd af te snijden. Hij ging naar Allahs apostel en zei: "Profeet van Allah, hij heeft niet eens een orgaan."
Sahih Bukhari

Volume 9, Boek 83 nummer 17:
Verteld door 'Abdullah:

De apostel van Allah zei: "Het bloed van een moslim die belijdt dat niemand anders dan Allah het recht heeft te worden vereerd en dat ik zijn apostel ben mag niet worden vergoten, op drie gevallen na: in geval van moord, een getrouwd persoon voor niet toegestane sex, en degene die de islam verlaat."
Sahih Bukhari, Volume 9, Book 84, Number 57:
Narrated 'Ikrima:

Sommige Zanadiqa (atheisten) werden bij Ali gebracht, en hij verbrandde hen. Dit nieuws bereikte Ibn 'Abbas, die zei: 'Als ik in zijn plaats had gestaan, had ik ze niet verbrand, want dat heeft de apostel van Allah verboden. Hij zei: 'Straf niemand met de straf van Allah (vuur).' Ik zou ze hebben gedood volgens de uitspraak van de apostel van allah, Wie de islamitische godsdienst verlaat, moet worden gedood.'
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/muslim/019.smt.html#019.4292

Sahih Muslim

Book 019, Number 4292:

Íbn 'Aun deelde mee: Ik schreef naar Nafi' en vroeg hem of het nodig was om de ongelovigen eerst een uit te nodigen de islam te accepteren voor ze te vermoorden in het gevecht. Hij schreef als antwoord dat dit in de begintijd van de islam nodig was. De boodschapper van Allah hield een rooftocht onder de Banu Mustaliq zonder dat ze ervan wisten, en hun vee was water aan het drinken. Hij doodde degenen die vochtten en nam de anderen gevangen. Op die dag maakte hij ook Juwairiya bint al-Harith buit.
Nafi' zei dat deze traditie aan hem verteld was door Abdullah bin Omar, die zelf had deelgenomen aan de rooftocht.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

De volgende twee hadiths horen bij elkaar. In de ene staat dat de islam zou verbieden kinderen te vermoorden. In de volgende wordt dit verbod herroepen!!

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... l#019.4320" onclick="window.open(this.href);return false;]http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/muslim/019.smt.html#019.4320
Book 019, Number 4320:

Door Ibn 'Umar werd verteld dat een vrouw gedood was gevonden tijdens een van de oorlogen. Dus de boodschapper van Allah verbood het doden van vrouwen kinderen.
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... l#019.4321" onclick="window.open(this.href);return false;]http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/muslim/019.smt.html#019.4321
Book 019, Number 4321:

Op gezag van Sa'b b. Jaththama is doorgegeven dat toen werd gevraagd hoe het zat met de vrouwen en kinderen van de polytheisten die tijdens de nachtoverval werden gedood, de profeet zei: 'Die zijn van hun."
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/abudawud/011.sat.html#011.2142

Abu Dawud:

Book 11, Number 2142:
Verteld door Umar ibn al-Khattab:

De profeet zei: Een man zal niet worden gevraagd naar de reden waarom hij zijn vrouw slaat.
Abu Dawud

Book 11, Number 2141:
verteld door Abdullah ibn AbuDhubab:

Iyas ibn Abdullah ibn AbuDhubab deed verslag van de volgende uitspraak van de apostel van Allah: Sla Allahs dienstmaagden niet, maar toen Umar bij de Apostel van Allah kwam en zei: Vrouwen worden aangemoedigd tegen hun echtgenoten gaf de profeet toestemming ze te slaan. Daarop kwamen veel vrouwen bij de familie van de apostel van Allah met klachten over hun echtgenoot. Hierom zei de apostel van Allah: Veel vrouwen komen bij Mohammeds familie om te klagen over hun man. Dat zijn niet de besten onder jullie.

Bukhari
Volume 7, boek 72, Nummer 715:
Verteld door 'Ikrima:

Rifa'a verstootte zijn vrouw, waarna 'AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi met haar trouwde. 'Aisha zei dat de vrouw, die een groene sluier droeg, tegen haar (Aisha) klaagde over haar echtgenoot, (en ze toonde haar een groene plek op haar huid, veroorzaakt door slagen). In die tijd steunden de vrouwen elkaar, dus toen Allahs profeet kwam, zei Aisha: "Ik heb nog nooit een vrouw zo zien lijden als de gelovige vrouw. Kijk! Haar huid is nog groener dan haar kleren!"

Toen 'AbdurRahman hoorde dat zijn vrouw bij de profeet was geweest, kwam hij met twee zonen van een andere vrouw. Ze zei: 'Bij Allah! Ik heb hem geen kwaad gedaan, maar hij is impotent, en hij is net zo nutteloos als dit.", terwijl ze de franje van haar kleding liet zien.
'Abdur-Rahman zei: "Bij Allah, o Allahs apostel! Ze liegt! Ik ben heel sterk en kan haar bevredigen, maar ze is ongehoorzaam en wil terug naar Rifa'a".
Allahs apostel ze tegen haar: 'Als dat je bedoeling is, weet dan dat het wettelijk verboden is om met Rifa'a te hertrouwen tenzij Abdur-Rahman geslachtsgemeenschap met je heeft gehad."
Toen zag de profeet de twee jongens met 'Abdur-Rahman en vroeg hem: "Zijn dit je zonen?" Daarop antwoordde 'AbdurRahman: "Ja." De profeet zei: "Je beweert wat je beweert (nl. dat hij impotent is)? Maar bij Allah, deze jongens lijken op hem zoals een kraai lijkt op een kraai."
Laatst gewijzigd door nina op do nov 30, 2006 5:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Ook wordt er vaak gezegd dat Mohammed verbood vrouwen te slaan, en dan wordt een bepaalde hadith geciteerd. Verzwegen wordt dat dit verbod in de volgende hadith weer wordt opgeheven, omdat dat vrouwen zich niet langer onderdrukt opstelden toen ze niet meer werden geslagen.

Hier komen ze beide:
Abu Dawud: Boek 11, Nummer 2139:
Verteld door Mu'awiyah al-Qushayri:

Ik ging naar de apostel van Allah en vroeg hem: 'Wat beveel je aan over hoe we onze vrouwen moeten behandelen?' Hij antwoordde: geef ze te eten wat je jezelf te eten geeft, kleed ze zoals jezelf kleedt, sla ze niet, en ga niet tegen ze tekeer.
En hier wordt dit herroepen:
Abu Dawud, Book 11, Number 2141:
verteld door Abdullah ibn AbuDhubab:

Iyas ibn Abdullah ibn AbuDhubab deed verslag van de volgende uitspraak van de apostel van Allah: Sla Allahs dienstmaagden niet, maar toen Umar bij de Apostel van Allah kwam en zei: 'Vrouwen worden aangemoedigd tegen hun echtgenoten', gaf de profeet toestemming ze te slaan. Daarop kwamen veel vrouwen bij de familie van de apostel van Allah met klachten over hun echtgenoot. Hierom zei de apostel van Allah: Veel vrouwen komen bij Mohammeds familie om te klagen over hun man. Dat zijn niet de besten onder jullie.
En de direct daarop volgende hadith:
Abu Dawud, Book 11, Number 2142:
Verteld door Umar ibn al-Khattab:

De profeet zei: Een man zal niet worden gevraagd naar de reden waarom hij zijn vrouw slaat.
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hadiths over de leeftijd van Aisha (resp. 6 en 9 ) toen Mohammed met haar trouwde en het huwelijk consummeerde.
Bukhari volume 5, boek 58, nr. 234

Verteld door Aisha

De profeet trouwde met mij toen ik een meisje van zes was. We gingen naar Medina en bleven in het huis van Bani al Harith bin Khazraj. Toen werd ik ziek en mijn haar viel uit. Later groeide mijn haar weer aan, en mijn moeder, Um Ruman, kwam naar me toe terwijl ik met een paar van mijn vriendinnetjes op de schommel speelde. Ze riep me, en ik ging naar haar toe, zonder te weten wat ze van me wilde. Ze nam me bij de hand en zei dat ik bij de deur van het huis moest blijven staan. Ik was ademloos, en toen ik weer goed ademde, nam ze water en wreef mijn gezicht en hoofd ermee. Toen nam ze me mee naar binnen. Daar in het huis zag ik een paar Ansari-vrouwen, die zeiden: 'Felicitaties en zegeningen van Allah en veel geluk.' Toen overhandigde ze mij aan hen en ze bereidden me voor (op het consummeren van het huwelijk). Onverwacht kwam de apostel van Allah naar me toe in het begin van de middag, en mijn moeder overhandigde mij aan hem. Toen was ik een meisje van negen.
Sahih Bukhari, Volume 5, boek 58, nr. 236

Verteld door de vader van Hisham.

Khadija stierf drie jaar voor de profeet naar Medina trok. Hij bleef daar een jaar of twee en trouwde toen met Aisha toen ze zes was, en consummeerde het huwelijk met haar toen ze negen was.
Sahih Bukhari, volume 7, boek 62, nr. 64

Verteld door Aisha
dat de profeet met haar trouwde toen ze zes jaar was en het huwelijk met haar consummeerde toen ze negen was, en dat ze toen negen jaar lang bij hem was (dat wil zeggen tot aan zijn dood).
(Ook 7:62:65 en 7:62:88 )
sunan Abu Dawud Boek 41, Nummer 4915:

Verteld door Aisha, moeder van de gelovigen:

De apostel van Alla trouwde met me toen ik zeven of zes was. We gingen naar Medina, en er kwamen een paar vrouwen. Volgens de versie van Bishr: Um Ruman kwam naar me toen terwijl ik zat te schommelen. Ze namen me mee, bereidden me voor en maakten me op. Ik werd toen naar de apostel van Allah gebracht, en hij had gemeenschap met me toen ik negen was. Ze zei me te wachten bij de deur, en ik barstte in lachen uit.
sunan Abu Dawud Boek 41, Nummer 4916

Verteld door Abu Usamah:

De hierboven vertelde traditie (nr. 4915) is ook doorgegeven door Abu Usamah op dezelfde manier, via een andere keten van vertellers.
Deze versie zegt: 'Met veel geluk.' Zij (Um Ruman) handigde mij aan hen over. Ze wasten mijn hoofd en kleedde me om. Niemand kwam onverwacht bij me behalve de apostel van Allah in de voormiddag. Dus ze handigden mij aan hem over.
Sahih Bukhari, volume 7, nr 88:

Verteld door 'Ursa:

De profeet schreef het huwelijkscontract met Aisha toen ze zes was, en consummeerde het huwelijk met haar toen ze negen was, en ze bleef negen jaar bij hem (dwz tot zijn dood).
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Moeslim Boek 20, Nummer 4709
Het werd verteld op de autoriteit van Hafsa dochter van Sirin die zei: Anas ibn Malik vroeg me naar de doodsoorzaak van Yahya ibn Abu Amra.
Ik zei:"(Hij stierf) aan de pest."
Hij zei: "De Boodschapper van Allah (moge vrede met hem zijn) zei dat sterven aan de pest martelaarschap is voor een Moslim."
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Helaas zijn er Sahih Hadith die vrouwenbesnijdenis goedkeuren.

Abu Dawoed Boek 41, Nummer 5251

Verteld door Umm Atiyyah al-Ansariyyah:
Een vrouw verrichte vroeger besnijdenissen in Medina. De profeet zei tegen haar: snij niet te diep want dat is beter voor de vrouw en fijner voor de echtgenoot.

Abu Dawud Book 41, Number 5251:

Narrated Umm Atiyyah al-Ansariyyah:
A woman used to perform circumcision in Medina. The Prophet (peace_be_upon_him) said to her: Do not cut severely as that is better for a woman and more pleasing for a husband.


In deze hadith wordt dus duidelijk gezegd dat Mohammed besnijdenis bij vrouwen toestond.

Dit is allerminst de enige Sahih Hadith waar vrouwenbesnijdenis word genoemd.


Sahih Moslim Boek 003, Nummer 0684, (fragment)

Zij (Aisha) antwoorde: De boodschapper van Allah zei: als iemand tussen de vier delen (van een vrouw) zit en de besneden delen elkaar raken dan word het nemen van een bad verplicht.

Sahih Muslim Book 003, Number 0684, (fragment)
She (Aisha) answered: The Messenger of Allah (may peace be upon him) said: When anyone sits amidst four parts (of the woman) and the circumcised parts touch each other a bath becomes obligatory.

Kaliks Moewatta Boek 2 nummer 2.19.77

Yahya vertelde die het had gehoord van Malik die het had van Nafi dat Abdullah ibn Oemar pleegde te zeggen: Als een besneden deel een ander esneden deel raakt dan is ghusl (rituele reiniging) noodzakelijk.

Malik's Muwatta, Book 2: Book 2, Number 2.19.77:

Yahya related to me from Malik from Nafi that Abdullah ibn Umar used to say, "When the circumcised part passes the circumcised part, ghusl is obligatory."


Deze Hadith suggeren dat vrouwenbesnijdenis heel normaal was. Besneden delen kunnen elkaar alleen raken als zowel de man als de vrouw besneden zijn.

Gebruik deze database en zoek op 'circumcision'.
http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/searchhadith.html
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hier nog zomaar wat hadiths.
Boek 8, nr 3371.

Abu Sirma zei tegen Sa'id al Khadri: O Abu Sa'id, hoorde je wat de boodschapper van Allah heeft gezegd over al'-'azl? (bij gemeenschap terugtrekken voor de zaadlozing). Hij zei: Ja, en voegde eraan toe: We trokken uit met de boodschapper van Allah voor een overval tegen Bi'l Mustaliq, en namen een paar bijzonder mooie Arabische vrouwen gevangen. We verlangden naar hen, doordat we onze vrouwen niet bij ons hadden, maar tegelijkertijd wilden we toch ook losgeld voor hen vragen. Dus we besloten seksuele gemeenschap met ze te hebben, maar daarbij 'azl in acht te nemen (terugtrekken voor de zaadlozing, om te voorkomen dat ze zwanger werden).

Maar we zeiden: We doen dit terwijl de boodschapper van Allah erbij aanwezig is, dus waarom zullen we het hem niet gewoon vragen?
Dus we vroegen het aan de boodschapper van Allah, en hij zei: Het maakt niet uit of je azl doet of niet, want elke ziel die voor de Dag van de Wederopstanding zal moeten zijn geboren, wordt geboren.
www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/muslim/008.smt.html#008.3371

(En nog vele andere hadiths over dit onderwerp.)
Bukhari, Volume 3, boek 34, nr 437:

Verteld door Anas bin Malik:

De profeet kwam aan bij Khaibar, en toen Allah hem de overwinning schonk en hij de stad veroverde door door de verdediging te breken, werd hem verteld over de schoonheid vanf Safiya bint Huyai bin Akhtab, en haar echtgenoot werd vermoord terwijl zij zijn bruid was.

De apostel van Allah koos haar uit voor zichzelf en vertrok in haar gezelschap tot hij Sadd-ar-Rawha' bereikte, waar haar menstruatie stopte, en hij trouwde met haar. Toen werd Hais (een soort maaltijd) voorbereid en opgediend op een klein leren blad (dat werd gebruikt voor het opdienen van maaltijden.
De apostel van Allah zei: 'Vertel het degenen die om je heen zitten (over het huwelijksbanket). En dat was het huwelijksbanket dat de apostel van Allah gaf voor zijn huwelijk met Safiya. Daarna trokken we verder naar Medina, en ik zag dat de apostel van Allah haar bedekte met een mantel terwijl zij achter hem was. Daarna zat hij naast zijn kameel en liet Safiya haar voeten op zijn knieen plaatsen om te rijden (op de kameel).
Sahih bukhari 3.34.430
Sahih Bukhari, volume 4, boek 53, nr. 369.
Verteld door 'Abdur-Rahman bin 'Auf:

Terwijl ik in de rij stond op de dag van de slag bij Badr, keek ik naar rechts en links, en zag twee jongen Ansari-jongens, en ik wilde dat ik sterker was dan zij. Een van hen trok mijn aandacht toen hij zei: 'O oom! Ken je Abu Jahl? ' Ik zei: 'Ja, wat wil je van hem, neef?'
Hij zei: 'Ik heb gehoord dat hij de apostel van Allah beledigt.'
Ik was hier stomverbaasd over.
Toen trok een andere jongen mijn aandacht, en hij zei hetzelfde. Na een poosje zag ik Abu Jahl tussen het volk lopen. Ik zei tegen de jongens: 'Kijk! Dat is de man waar jullie over vroegen.'
Dus ze vielen hem aan met hun zwaarden, sloegen hem dood, en gingen terug naar de apostel van Allah om hem hierover te informeren. De Apostel van Allah vroeg: 'Wie van jullie heeft hem vermoord?' Ze zeiden allebei: 'Ik heb hem vermoord.'
De apostel van Allah vroeg: 'Hebben jullie je zwaarden schoongemaakt?' Ze zeiden: 'Nee'.
Toen keek hij naar hun zwaarden, en zei: 'Geen twijfel mogelijk, jullie hebben hem allebei gedood, en de buit van de dode zal worden gegeven aan Muadh bin Amr bin Al Jamuh.
De twee jongens waren Muahd bin Afra en Muadh bin Amr bin Al Jamuh.
Sahih Bukhari, boek 008, nr. 3240.

Jabir deelde mee dat de boodschapper van Allah een vrouw zag, dus hij ging naar zijn vrouw Zainab, die bezig was met het looien van leer, en had gemeenschap met haar. Daarna ging hij naar zijn metgezellen en zei: De vrouw komt en gaat in de gedaante van de duivel, dus als iemand een vrouw ziet, moet hij naar zijn vrouw gaan, want dat zal verdringen wat hij in zijn hart voelt.
Abu Dawud boek 19, nr. 2984

Verteld door Mujja'ah ibn Mirarah al-Yamani:

Mujja'ah ging naar de profeet en vroeg hem om bloedgeld voor zijn broer, die door Banu Sadus van de Banu Dhul was vermoord.

De profeet zei: als ik bloedgeld voor een polytheist had vastgesteld, zou ik het hebben toegewezen voor je broer. Maar ik zal compensatie voor hem geven. Dus de profeet schreef (een document) voor hem dat hij honderd kamelen moest ontvangen, die moesten worden verkregen van het vijfde deel dat van de polytheisten van de Banu Dhul was genomen. Dus hij nam een deel hiervan, want Banu Dhul werd islamitisch.

Vervolgens vroeg hij Abu Bakr later naar hen, en bracht hem het document van de profeet. Dus Aboe Bakr schreef voor hem dat hij 1200 sa's van de sadaqah van al Yamamah moest ontvangen; vierduizend (sa's) meel, vierduizend (sa's) gerst en vierduizend (sa's) dadels.

De tekst van het door de profeet geschreven document voor Mujja'ah luidde: 'In de naam van Allah, de weldadige, de genadige. Dit document is van Mohammed, de profeet, voor Mujja'ah ibn Mirarah van Banu Sulma. Ik heb hem honderd kamelen van gegeven van het eerste vijfde deel van de polytheisten van Banu Dhuhl als compensatie voor zijn broer.'
Abu Dawud boek 19, nr. 2993:

Verteld door Yazid ibn Abdullah:

We waren in Mirbad. Een man met loshangend haar en een stuk rode huid in zijn handen kwam eraan.

We zeiden: 'Je lijkt een bedoeien te zijn.' Hij zei: dat klopt. We zeiden: 'geef ons het stuk huid dat je in je hand hebt. Hij gaf het ons en we lazen het. Het bevatte de tekst: 'Van Mohammed, apostel van allah, aan Banu Zuhayr ibn Uqaysh. Als je getuigt dat er geen god is behalve Allah, en dat Allah zijn profeet is, bidt, zakaat betaalt, de vijfde van de buit betaalt, en het deel van de profeet en zijn speciale deel, zul je worden beschermd door Allah en zijn apostel.

Daarop vroegen we: Wie schreef dit document voor jou? Hij antwoordde: de apostel van Allah.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Volgens Islamitisch recht geeft de bruidschat de man recht op toegang tot de geslachtsdelen van de vrouw.


Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 81:

Vertelde 'Uqba:

De Profeet zei: De bepalingen die het meeste recht op navolging verdienen zijn degene die je het recht geven om van de geslachtsdelen (van de vrouw) te genieten. (dit heeft betrekking op de voorwaarden van het huwelijkscontract"

Aboe Dawoed Boek 11, Nummer 2121:

Vertelde een man uit het gezelschap van de profeet:

Muhammad ibn AbdurRahman ibn Thawban deed verslag op gezag van een man uit het gezelschap van de profeet. Toen Ali trouwde met Fatima, dochter van de apostel van Allah, was hij van plan om gemeenschap met haar te hebben. De apotel van allah verbood hem dit tot hij haar wat zou geven.
Ali zei:"ik heb nisk bij me."
De profeet zei:"Geef haar je maliënhemd."
Dus hij gaf haar zijn maliënhemd en ging toen met haar samenwonen.


Een Islamitsch huwelijk is dus pas geldig als de man iets betaalt. Niet erg sympathiek, vind ik zelf.


Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 80:
Vertelde Sahl bin Sad:

De profeet zei tot een man "Trouw zelfs al is het met (een bruidschat gelijk aan) een ijzere ring.
"

Een bruidsschat kan dus slechts een schijntje zijn.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Mohammed liet mensen doodbloeden:


Volume 8, Book 82, Number 795:
Narrated Anas:

The Prophet cut off the hands and feet of the men belonging to the tribe of 'Uraina and did not cauterise (their bleeding limbs) till they died


De Profeet sneed de handen en voeten af van mannen behorend tot de stam van 'Urania' en bekommerde zich niet ( over hun bloedende ledematen) tot zij stierven.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Bukhari Volume 5, Book 58, Number 188:

Narrated 'Amr bin Maimun:

During the pre-lslamic period of ignorance I saw a she-monkey surrounded by a number of monkeys. They were all stoning it, because it had committed illegal sexual intercourse. I too, stoned it along with them.


Boechari Volume 5, Boek 58, Nummer 188:

Vertelde 'Amr bin Maimun:

Tijdens de pre-Islamitische tijd van ontwetendheid zag ik een apenwijfje dat werd omsingeld door een aantal aapjes. Die waren allemaal bezig met haar te stemingen omdat ze aan onwettige seksuele gemeenschap had gedaan. Ook ik deed mee het haar te stenigen samen met hen.


http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 05.058.188
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

nina schreef:http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/abudawud/011.sat.html#011.2142
Bukhari
Volume 7, boek 72, Nummer 715:
Verteld door 'Ikrima:

Rifa'a verstootte zijn vrouw, waarna 'AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi met haar trouwde. 'Aisha zei dat de vrouw, die een groene sluier droeg, tegen haar (Aisha) klaagde over haar echtgenoot, (en ze toonde haar een groene plek op haar huid, veroorzaakt door slagen). In die tijd steunden de vrouwen elkaar, dus toen Allahs profeet kwam, zei Aisha: "Ik heb nog nooit een vrouw zo zien lijden als de gelovige vrouw. Kijk! Haar huid is nog groener dan haar kleren!"

Toen 'AbdurRahman hoorde dat zijn vrouw bij de profeet was geweest, kwam hij met twee zonen van een andere vrouw. Ze zei: 'Bij Allah! Ik heb hem geen kwaad gedaan, maar hij is impotent, en hij is net zo nutteloos als dit.", terwijl ze de franje van haar kleding liet zien.
'Abdur-Rahman zei: "Bij Allah, o Allahs apostel! Ze liegt! Ik ben heel sterk en kan haar bevredigen, maar ze is ongehoorzaam en wil terug naar Rifa'a".
Allahs apostel ze tegen haar: 'Als dat je bedoeling is, weet dan dat het wettelijk verboden is om met Rifa'a te hertrouwen tenzij Abdur-Rahman geslachtsgemeenschap met je heeft gehad."
Toen zag de profeet de twee jongens met 'Abdur-Rahman en vroeg hem: "Zijn dit je zonen?" Daarop antwoordde 'AbdurRahman: "Ja." De profeet zei: "Je beweert wat je beweert (nl. dat hij impotent is)? Maar bij Allah, deze jongens lijken op hem zoals een koe lijkt op een koe."

Het moet zijn "zoals een kraai lijkt op een kraai.¨
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Linda Danvers schreef:Het moet zijn "zoals een kraai lijkt op een kraai.¨
Inderdaad, ik las zeker 'cow' in plaats van 'crow'. Ik heb het nu verbeterd, bedankt!

Hier een hadith over jihad en martelaarschap:
Sahih Bukhari, volume 4, boek 52, nr 63:

Verteld door Al-Bara:

Een man wiens gezicht was bedekt met een ijzeren maskeren (wapenuitrusting) kwam naar de profeet en zei: 'O apostel van Allah! Moet ik vechten, of moet ik eerst de islam aannemen?''
De profeet zei: 'Neem eerst de islam aan, en ga dan vechten.'

Dus de man nam de islam aan, en stierf als martelaar. De apostel van Allah zei: 'Een klein beetje werk, maar een grote beloning.' (Hij deed niet veel nadat hij de islam had geaccepteerd, maar hij zal een overvloedige beloning krijgen.'
nina
Berichten: 1884
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 10:53 pm

Bericht door nina »

Hier een speciale verzameling met hadiths over vrouwen in het Nederlands.

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... php?t=6037
Gebruikersavatar
Melissa
Berichten: 366
Lid geworden op: di jan 09, 2007 11:25 pm

Bericht door Melissa »

Hallo, zijn er van deze hadits ook boeken in het nederlands te koop? Want wat ik hier lees, zijn teksten uit het engels vertaald van een website door jullie, dat zal mijn man niet echt als betrouwbaar zien.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Melissa de website waar we de SAHIH (= goedgekeurde) hadiths halen is een ISLAMITISCHE website:

http://www.usc.edu/dept/MSA


En er zijn nu eenmaal mensen die meertalig zijn en bijgevolg Engelse teksten volkomen correct kunnen vertalen naar het Nederlands.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Sahih Bukhari Volume 9, Boek 83, Nummer 17:

Verteld door 'Abdullah:

Allahs apostel zei "Het bloed van een Moslim die belijd dat niemand het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah en dat ik zijn apostel ben, mag niet worden vergoten behalve in deze 3 gevallen: in geval van Qisas, voor moord, een getrouwd persoon die illegale gemeenschap heeft bedreven en als iemand zich van de Islam afkeerd (apostase) en de Moslims verlaat.

Sahih Bukhari Volume 9, Book 83, Number 17:

Narrated 'Abdullah:

Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims."
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 3.sbt.html

Sahih Sahih Bukhari Volume 9, Boek 84, Nummer 57:

Verteld door Ikrima:

Een aantal Zanadiqa (atheïsten) werden naar Ali gebracht en hij verbrande hen. Het nieuws van deze gebeurtenis bereike Ibn Abbas die zei "Als ik in zijn positie was geweest, dan had ik ze niet verbrand aangezien Allahs apostel dit verbood toen hij zei, "Straf niet iemand met Allah's straf (vuur). Ik zou hen gedood hebben volgens de mededeling van Allahs apostel, Een ieder die de Islam inruild voor een andere religie, dood hem."

Sahih Bukhari Volume 9, Book 84, Number 57
:
Narrated 'Ikrima:

Some Zanadiqa (atheists) were brought to 'Ali and he burnt them. The news of this event, reached Ibn 'Abbas who said, "If I had been in his place, I would not have burnt them, as Allah's Apostle forbade it, saying, 'Do not punish anybody with Allah's punishment (fire).' I would have killed them according to the statement of Allah's Apostle, 'Whoever changed his Islamic religion, then kill him.'"

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 4.sbt.html

--------------------------------------------------------------------

Sluiers
sluiers werden gedragen door de vrouwen van Mohammed en later ook door andere Moslimvrouwen.
Boechari Volume 1, Boek 8, Nummer 347:

Verteld door Um 'Atiya:

Ons werd bevolen om onze menstruating vrouwen en gesluierden vrouwen naar buiten te brengen tijdens godsdienstige bijeenkomsten en de aanroeping van Moslims op twee 'Id festivals. Deze menstruating vrouwen moesten van hun Musalla wegblijven. Een vrouw vroeg, "Apostle van O Allah 'Hoe zit het met vrouwen die geen sluier hebben?" Hij zei, "laat haar een sluier delen met haar metgezel."


Het is niet zeker dat deze sluiers het gezicht bedekten. Misschien was het kledingstuk dat deze Hadith noemen eerder een chador of een wijde mantel. Niettemin worden sluiers genoemd.

Kindhuwelijken Mohammed trouwde met Aisha toen de zes was en had seksuele gemeenschap met haar toen de negen was.

Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 65:

Verteld door Aisha:
dat de Profeet haar huwde toen zij zes jaar oud was en hij het huwelijk consumeerde toen zij negen jaar oud was. Hisham zei: Mij werd medegedeeld dat Aisha negen jaar bij de profeet (d.w.z. tot zijn dood) bleef.


Eerwraak
Eerlijk is eerlijk. eerwraak wordt niet in Moslimgeschriften genoemd zover ik weet. Helaas is er wel een Hadith die verhaalt dat Mohammed het vermoorden van een vrouw zonder proces goedkeurde.

Aboe Dawoed, Boek 38, Nummer 4348:
Vertelde Abdullah Ibn Abbas:
Een blinde man had een slaaf-moeder die de profeet placht uit te schelden en hem te kleineren. Hij verbood haar dit, maar zij hield er niet mee op. Hij berispte haar, maar zij gaf deze gewoonte niet op. Op een nacht begon zij de profeet te belasteren en op hem te schelden. Toen nam hij een dolk, plaatste deze op haar buik, drukte deze er in, en doodde haar. Een kind dat tussen haar benen naar buiten kwam werd besmeurd met het bloed. Toen de ochtend aanbrak, werd de profeet hierover geïnformeerd. Hij riep een bijeenkomst bijeen en zei:
"Bij Allah, ik roep de man op die deze daad heeft gepleegd en ik roep hem op door mijn recht over hem dat hij opstaat."
Springend over de halzen van de mensen en bevend stond de man op.
Hij ging vóór Prophet zitten en zei: "Apostle van Allah! Ik ben haar meester. Zij pleegde om op u te schelden en u te kleineren. Ik verbood haar dit, maar zij hield niet op, en ik berispte haar, maar zij gaf haar gewoonte niet op. Ik heb twee zonen als parels van haar, en zij was mijn metgezel. Vorige nacht, begon zij op u te schelden en u te kleineren. Dus nam ik een dolk, zette die op haar buik en drukte die tot ik haar doodde. "

Derhalve zei de profeet: Oh wees getuige, er hoeft geen vergelding betaald te worden voor haar bloed.


Aangezien Mohammed er niet bij was geweest, kon hij niet weten of dit werkelijk te reden was voor deze moord. Er waren ook geen andere getuigen die bevestigde dat deze vrouw die gewoonte had. Dit geeft mannen de vrijheid om een vrouw te vermoorden en te beweren dat ze de profeet had gelasterd. Vrouwen zonder proces ongetrafd vermoorden heeft dus een juridisch precedent binnen de Islam.

Gedwongen huwelijken
Volgens de Hadith kan een vrouw die eerder is getrouwd is geweest niet tegen haar wil worden uitgehuwelijkt. Voor een maagd geldt: wie zwijgt stemt toe. Als een jong meisje niks zegt uit pure schrik dan kan dat als toestemming worden aangenomen.

Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 67:

Verteld door Abu Huraira:

De profeet zei: Een vrouw die eerder gehuwd is geweest mag niet worden uitgehuwelijkt tenzij ze eerst is geraadpleegd en een maagd mag niet worden uitgehuwelijkt zonder haar toestemming.
De mensen vroegen: O, apostel van Allah! Hoe kunnen we haar toestemming vernemen?"
Hij zei: Als ze stil blijft (dan wijst dit erop dat ze toestemt)"

Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 68:

Verteld door Aisha:

Ik zei: O apostel van Allah! Een maagd voelt zich verlegen!"
Hij zei: Haar toestemming wordt uitgedrukt door haar zwijgen."

Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 69:

Verteld door Khansa bint Khidam Al-Ansariya:

Dat haar vader haar liet huwen terwijl zij al getrouwd was geweest en dit huwelijk haar niet aanstond. Dus ging ze naar de apostel van Allah en hij verklaarde het huwelijk ongeldig.

Maliks Moewata Boek 28, Nummer 28.2.5:
Yahya vertelde aan mij van Malik dat hij had gehoord dat Said ibn al-Musayyab had gezegd dat Umar ibn al-Khattab had gezegd:
"Een Vrouw kan alleen trouwen met de toestemming van haar voogd, iemand van haar familie met correct oordeel of de Sultan."

Maliks Moewata Boek 28, Nummer 28.2.6
Yahya vertelde mij van Malik dat hij had gehoord Yahya dat hij had gehoord van al-Qasim ibn Muhammad en Salim ibn Abdullah van hun dochters uithuwelijkten en zij hen niet hadden geraadpleegd.
Malik zei, "die is hoe wij het huwelijk van maagden regelen.

Malik zei: "De maagd heeft geen recht op haar bezit tot zij haar huis (het huis van haar echtgenoot) ingaat en haar staat (bekwaamheid, rijpheid enz.) zonder twijfel is"

Maliks Moewata Boek 28, Nummer 28.2.7
Yahya vertelde mij van Malik dat hij had gehoord dat al-Qasim ibn Muhammad en Salim ibn Abdullah en Sulayman ibn Yasar hadden gezegd over de maagd die door haar vader wordt uitgehuwelijkt zonder haar toestemming:
"Dat is bindend voor haar."


Seks met slavinnen

Sahih Boechari Volume 3, Boek 34, Nummer 432
Vertelde Aboe Al-Khudri:

Dat terwijl hij zat bij Allas apostel hij zei:
"Oh Allahs apostel! We hebben vrouwelijke gevangenen ontvangen als deel van de buit en we zijn geinteresseert in hun prijs (omdat we ze willen verkopen). Wat is uw mening over coitus interruptus?
De profeet zei: "Doen jullie dat echt? Het is beter als je dit niet doet. Er is geen ziel die Allah voorbestemd heeft om te bestaan die niet zeker zal ontstaan?."


Mijn noot: Coïtus interruptus houdt in dat een man zijn penis terugtrekt uit de vagina voor hij klaarkomt. Dit is een onbetrouwbare methode om zwangerschap te voorkomen. Als een slavin je kind verwacht mag je haar niet verkopen. De mannen wilde dus graag seks met deze vrouwen maar wilde ze daarna ook verkopen dus mochten ze niet zwanger worden.

Zie ook:
Boechari Volume 3, Boek 46, Number 718
Boechari Volume 5, Boek 59, Nummer 459
Boechari Volume 7, Boek 62, Nummer 137
Boechari Volume 8, Boek 77, Nummer 600
Moeslim Boek 8, Nummer 3373
Aboe Dawoed Volume 2, 2167

Moeslim Boek 8, Number 3432
Aboe Sa'id al-Khoedri vertelde dat tijdens de slag van Hanain Allahs boodschapper een leger zond naar Autas en daar de vijand trof en met hen vocht. Toen ze hen hadden overwonnen en hen gevangen hadden genomen, leken de metgezellen van Allahs boodschapper te onthouden van gemeenschap met de gevangengenomen vrouwen omdat hun echtgenoten polytheïsten waren. Toen zond Allah de meest hoge een openbaring dat
"En vrouwen die al getrouwd zijn behalve degenen die uw rechterhand bezit" (met andere woorden dit was toegestaan zodra hun idda ten einde liep.)


Noot: Idda verwijst naar de periode dat een man moet wachten voor hij gemeenschap met een vrouw mag hebben. Dat is nadat ze klaar is met mentrueren in dit geval. Als een vrouw ongesteld wordt betekent dit dat ze ze niet zwanger is van een ander.

Moeslim Boek 8, nr 3371

Abu Sirma zei tegen Sa'id al Khadri: O Abu Sa'id, hoorde je wat de boodschapper van Allah heeft gezegd over al'-'azl? (bij gemeenschap terugtrekken voor de zaadlozing). Hij zei: Ja, en voegde eraan toe: We trokken uit met de boodschapper van Allah voor een overval tegen Bi'l Mustaliq, en namen een paar bijzonder mooie Arabische vrouwen gevangen. We verlangden naar hen, doordat we onze vrouwen niet bij ons hadden, maar tegelijkertijd wilden we toch ook losgeld voor hen vragen. Dus we besloten seksuele gemeenschap met ze te hebben, maar daarbij 'azl in acht te nemen (terugtrekken voor de zaadlozing, om te voorkomen dat ze zwanger werden).

Maar we zeiden: We doen dit terwijl de boodschapper van Allah erbij aanwezig is, dus waarom zullen we het hem niet gewoon vragen?
Dus we vroegen het aan de boodschapper van Allah, en hij zei: Het maakt niet uit of je azl doet of niet, want elke ziel die voor de Dag van de Wederopstanding zal moeten zijn geboren, wordt geboren.
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Dawood Book 2, Number 0494:

Verteld door As-Saburah:

De Profeet (vrede zij met hem ) zei: beveel een jongen te bidden als hij de leeftijd van zeven bereikt. Als hij tien jaar is, sla hem dan voor het gebed
.

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... l#002.0494
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

'' Als een Moslims iets plant of zaait, en als een vogel of een mens of een beest daarvaan eet, wordt hem dat als aalmoes toegeerekend.''

-Opgeleverd door Muslim en Boechari.-
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

''Het vuur zal twee paar ogen niet aanraken: de ogen die tranen laten uit vrees van Allah swt en de ogen die 's nachts op de weg van Allah swt de wacht houden.''
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Zou je een preciezere bronvermelding bij je Hadith willen zetten, Chaimae?

Moeslim en Boechari hebben duizenden Hadith opgetekend. Zonder vermelding van volume, boek en nummer kan niemand je vertaling snel checken.
Umm_Yasmina
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 9:38 pm

Bericht door Umm_Yasmina »

Hoe kunnen jullie deze vertalingen gebruiken? Ze zijn vertaald vanuit het Arabisch naar het Engels en nu nog eens naar het Nederlands... Soebhan'Allah..!
"Het is voor een persoon beter om volger te zijn in het goede dan voorganger te zijn in het slechte." (Ibn Mas'oed)
Umm_Yasmina
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 9:38 pm

Bericht door Umm_Yasmina »

circe schreef:Melissa de website waar we de SAHIH (= goedgekeurde) hadiths halen is een ISLAMITISCHE website:

http://www.usc.edu/dept/MSA


En er zijn nu eenmaal mensen die meertalig zijn en bijgevolg Engelse teksten volkomen correct kunnen vertalen naar het Nederlands.
De ahadith zijn wellicht sahih verklaard, MAAR ze staan NIET op een islamitische website. De website is van een Universiteit in Californië en deze is niet islamitisch..! En dat er mensen zijn die meertalig zijn en deze teksten goed kunnen vertalen, dat vind ik goed van hen, maar hebben zij ook voldoende kennis over de islam om te weten of hetgeen wat zij vertalen wel of niet overeenkomt met de Islam? En hebben zij ook kennis van de Arabische taal, zodat zij deze ahadith weer aan deze Arabische taal kunnen toetsen? Hmm?
"Het is voor een persoon beter om volger te zijn in het goede dan voorganger te zijn in het slechte." (Ibn Mas'oed)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Umm_Yasmina schreef:
circe schreef:Melissa de website waar we de SAHIH (= goedgekeurde) hadiths halen is een ISLAMITISCHE website:

http://www.usc.edu/dept/MSA


En er zijn nu eenmaal mensen die meertalig zijn en bijgevolg Engelse teksten volkomen correct kunnen vertalen naar het Nederlands.
De ahadith zijn wellicht sahih verklaard, MAAR ze staan NIET op een islamitische website. De website is van een Universiteit in Californië en deze is niet islamitisch..! En dat er mensen zijn die meertalig zijn en deze teksten goed kunnen vertalen, dat vind ik goed van hen, maar hebben zij ook voldoende kennis over de islam om te weten of hetgeen wat zij vertalen wel of niet overeenkomt met de Islam? En hebben zij ook kennis van de Arabische taal, zodat zij deze ahadith weer aan deze Arabische taal kunnen toetsen? Hmm?
hallo en welkom hier Umm_Yasmina.

Nee, die mensen kennen natuurlijk geen arabisch! Arabisch ken je enkel als je arabier bent! wat een domme vraag toch! Die mensen hebben dat gewoon uit hun duim gezogen en gezegd dat het een vertaling is. Iedereen wéét toch dat je arabisch niet kan vertalen hé?

Ken JIJ verschillende talen? Waarom moet je christen zijn om de evangelien uit het Nederlands te kunnen vertalen naar.. laten we zeggen het arabisch? Moet je daarvoor eerst gedoopt en bekeerd zijn? Of zou je als gediplomeerde en beëdigd vertaler dit kunnen doen zonder eerst zelf christen te zijn geworden?

lees misschien even volgende informatie:

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... /aape.html

zo zie je dat deze collectie van ahadith volledig volgens de islamitische regels is verlopen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie