Brits debat over moslimsluiers laait hoog op

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
sprot

Berichtdoor sprot » Ma Okt 16, 2006 9:05 am

door Ayfer Erkul (De Morgen)

LONDEN l Aishah Azmi zegt dat haar leerlingen nooit hebben geklaagd en dat ze perfect in staat is les te geven in een sluier waarbij enkel haar ogen zichtbaar zijn.

De 23-jarige vrouw werd vorige week geschorst door een arbeidsrechtbank nadat ze verschillende waarschuwingen van haar werkgever om haar sluier af te doen in de wind had geslagen. De rechter vond dat de kinderen haar Engelse les niet konden volgen omdat ze van achter een sluier sprak. Azmi werkt als onderwijsassistente voor kinderen die het Engels nog niet machtig zijn in de Headfield Church of England Junior School in Dewsbury in West-Yorkshire. De school, met kinderen tussen zeven en elf jaar, heeft leerlingen van verschillende etnische achtergronden.
Volgens Azmi vormt haar sluier geen enkel probleem in de klas. "De kinderen zijn zich bewust van mijn lichaamstaal, de uitdrukking van mijn ogen en de manier waarop ik iets zeg", verdedigde ze zich in een reactie op de BBC.
Maar Phil Woolas, onderminister die onder meer verantwoordelijk is voor ras en geloof in Groot-Brittannië, zei gisteren in de Sunday Mirror dat Azmi zichzelf in een positie had gemanoeuvreerd waarin ze haar job niet meer kan doen. "Ze ontzegt de kinderen het recht op een volledige opleiding door die sluier te blijven dragen", aldus Woolas.
De Muslim Council reageerde gisteren verontwaardigd en zei dat de tussenkomst van minister Woolas "zeer roekeloos" was en dat de minister zich niet had mogen bemoeien met de affaire.
Het debat inzake hoofddoeken en integratie van moslims laaide tien dagen geleden op nadat Jack Straw, voormalig minister van Buitenlandse Zaken, gezegd had dat sluiers het communiceren moeilijker maken. Hij vroeg aan islamitische vrouwen voortaan hun gezicht niet meer te bedekken als ze hem bezochten. Straw legde uit dat hij zijn gesprekspartner graag zag, en niet enkel wilde horen. Hij zei ook dat hij begrip had voor vrouwen die op straat een sluier wensten te dragen.
De Britse moslims reageerden boos op Straws verzoek. De Islamic Human Rights Commission sprak van discriminatie op basis van religie.
Anderen zagen wel wat in het voorstel van Straw. Salman Rushdie zei in een reactie dat hij sluiers 'klote' vond. Ken Livingstone, burgemeester van Londen, mengde zich ook in de discussie door te zeggen dat hij graag zou willen dat moslims de sluier opgeven. Maar, zo zei hij ook, dat kon niet worden opgelegd van buitenaf.
De discussie werd afgelopen weekend nog heftiger, nadat David Davis, een Toryparlementslid, in The Sunday Telegraph had gezegd dat Britse moslimleiders aansturen op vrijwillige apartheid. Volgens Davis zonderen moslims zich vrijwillig af in gesloten gemeenschappen. "Waar Jack (Straw) over sprak was het fundamentele thema of we in Groot-Brittannië een gescheiden gemeenschap aan het ontwikkelen zijn, een reeks van gesloten gemeenschappen in onze open maatschappij", schreef Davis in een opiniestuk. Volgens een peiling in de krant The Guardian zou 53 procent van de Britten het eens zijn met Straw dat de sluier een hindernis vormt tussen moslims en anderen.
:roll:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Ma Okt 16, 2006 11:11 am

Je gezicht bedekken is niet normaal in het openbaar. De eisen die uit naam van vrijheid van godsdienst geëist worden door Moslims zijn in de loop der jaren steeds gekker geworden.

Die vrijheid verwees oorspronkelijk naar vrijwaring van vervolging door de overheid. Er staat nergens in welke grondwet in het Westen dan ook dat vrijheid van godsdienst betekent dat je je ideologie altijd en overal moet kunnen promoten. Waarom dit grondrecht op deze absurde manier wordt geïnterpreteerd is mij een raadsel. Leden van politiek partijen en voetbalfans zouden zich nooit op een dergelijke manier op vrijheid van politieke overtuiging en vrijheid van persoonlijke of levensbeschouwelijke overtuiging kunnen beroepen. Als je geschminckt in clubkleuren solliciteerde en er op stond iedereeen met "Olé, olé, olé!" te begroeten dan zou je de Commissie Gelijke Behandeling in Nederland niet aan je kant krijgen. Als je echter Moslim bent, kan het niet gek genoeg.

Tijd om aan deze onzin een einde te maken en óf een intentie verklaring af te geven dat we van gelovigen niet meer pikken dan van aanhangers van politieke partijen óf om vrijheid van godsdienst als recht uit de grondwet te schrappen en verdragen die hierop betrekking hebben op te zeggen.

Hoe oud zijn die kinderen trouwens waar deze vrouw les aan geeft? Een sluier is er om te zorgen dat mannen en jongens in de pubertijd die geen familie zijn je gezicht niet zien. Als deze kinderen onder de twaalf zijn, is deze vrouw ook volgens haar eigen geloof absurd bezig. Ik vind dat extreme bedekken überhaubt een vorm van arrogantie. Je zegt dan dat je zo'n onweerstaanbare vrouw bent dat elke man en jongen ongeacht leeftijd onmiddelijk overvallen wordt door onbedwingbare lust als ze ook maar een beetje huid van je zien. Geen enkele vrouw is zo onweerstaanbaar. De meeste bedekte vrouwen zijn doorgaans alles behalve knapper dan gemiddeld.
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op Ma Okt 16, 2006 11:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Okt 16, 2006 11:16 am

INTERVIEW IN A BURKA!

Ik begrijp niet waarom de leiding van deze school niet ingegrepen heeft.
Zodra deze tante gesluierd op school verscheen had de leiding haar moeten dwingen om de sluier te verwijderen.

Op deze video kan je het interview zien wat ze gegeven heeft op BBC .
Ze is moeilijk te verstaan.

Het grappige van deze video is dat ze in het laatste gedeelte van het gesprek wel een heel moeilijke vraag beantwoorden moet.. Het lijkt wel of ze de vraag niet begrijpt, maar na lang aandringen moet ze toch bekennen dat ze tijdens het sollicitatie gesprek, waar trouwens een man bij aanwezig was, geen sluier droeg.

Enjoy.

http://www.youtube.com/watch?v=aE8486VvgeY
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Ma Okt 16, 2006 11:35 am

Het is geen burka, want haar ogen zijn te zien. Bij een burka zit er ook nog een roostertje voor de ogen.

Volgens het interview deed ze dus in het bijzijn van de kinderen de sluier af maar, droeg ze deze wel in het bijzijn van mannelijke collega's.

Ik zou haar niet hebben aangenomen omdat ze slecht Engels spreekt, slecht articuleert en slecht uit haar woorden komt.
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op Ma Okt 16, 2006 1:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Manon

Berichtdoor Manon » Ma Okt 16, 2006 1:31 pm

Ik versta dat mens niet, nochtans ben ik vlot tweetalig Engels.

Moest ik nu haar mond kunnen zien, zou ik misschien nog kunnen begrijpen wat ze broebelt.

Ik heb hetzelfde probleem als ik mijn bril niet opheb (ben bijziend): zonder bril versta ik de mensen minder goed, vermits ik hun articulatie dan niet kan zien.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Ma Okt 16, 2006 2:09 pm

Ik heb het interview nog eens beluisterd. Dit keer zonder naar het beeld te kijken. Ik kan haar meestal verstaan, maar ze articuleert slecht en praat monotoon. Ze maakt heel vaak "eh" geluiden en spreekt in zinsfragmenten. Ze komt onzeker over en gaat niet goed op vragen in. Ze verdedigt haar standpunt slecht.

Uit dit interview blijkt ook nog eens dat ze voor een Anglicaanse school werkt. Als je op een bijzondere school werkt, hoor je geen symbolen van andere godsdiensten te dragen. Je hoort namelijk naar leerlingen en buitenstaander toe de grondslag van de school te onderschrijven. Doe je dat niet, dan hoor je daar niet te werken.

Het belangrijkste probleem is echter dat ook leerlingen hebben gezegd dat ze haar niet konden verstaan. Dan ben je ongeschikt om les te geven.

She was suspended from the Headfield Church of England Junior School in Dewsbury, West Yorkshire.

Children said that they could not understand her, and she was asked to remove her veil. She refused. A revealing interview on the BBC showed that she had not worn the veil at her initial interview at the school. This interview can be seen on YouTube. Another interview with Azmi, in RealPlayer audio format, can be found here.

Today, the Times states that a Muslim member of parliament has agreed that Aishah Azmi has compromised her integrity as a teacher. Labour MP for Dewsbury, as we already wrote, had earlier stated: "In schools the top priority has got to be the education of our children. I fully support the decision of the education authority and the school in requesting the classroom assistant remove her veil when teaching primary school children."

"I believe the education authority has bent over backwards to be accommodating and has been extremely reasonable and sensible in the decision it has come to. There is no religious obligation whatsoever for Muslim women to cover themselves up in front of primary school children.'
http://www.westernresistance.com/

Zie ook:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... erwijzeres

Monique

Re: Brits debat over moslimsluiers laait hoog op

Berichtdoor Monique » Ma Okt 16, 2006 7:21 pm

sprot schreef:Brits debat over moslimsluiers laait hoog op
door Ayfer Erkul (De Morgen)

De school, met kinderen tussen zeven en elf jaar, heeft leerlingen van verschillende etnische achtergronden.
Volgens Azmi vormt haar sluier geen enkel probleem in de klas.

Wat was de bedoeling ook weer van het bedekken?
Dat is toch dat mannen niet aan het verkrachten slaan?
Deze mevrouw is dus bang om door een leerling van 7 verkracht te worden?
Hoe zielig kan het nog worden?

De Britse moslims reageerden boos op Straws verzoek. De Islamic Human Rights Commission sprak van discriminatie op basis van religie.

Ok... niet moslima's mogen dus wel gesluierd gaan enstaan waar ze willen?

De discussie werd afgelopen weekend nog heftiger, nadat David Davis, een Toryparlementslid, in The Sunday Telegraph had gezegd dat Britse moslimleiders aansturen op vrijwillige apartheid.

Dat klopt toch?
Vrouwen moeten zich sluieren zodat ze te herkennen zijn als moslima's.

Die moslims moeten niet zeuren... ze krijgen precies wat ze willen.
Helemaal apart.
Ik heb er geen probleem mee.
Amorele atheistische nitwit

nina

Berichtdoor nina » Ma Okt 16, 2006 8:18 pm

Bedankt voor de link naar die video, Ariel.

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat iemand die zo abominabel slecht Engels spreekt les mag geven aan jonge kinderen. Het is weer een nieuw bewijs hoeveel inspanningen het westen verricht om moslims uit hun underdogpositie te halen, zelfs al presteren ze opvallend onder de maat.

In plaats dat deze vrouw begrijpt hoe zwak ze staat, provoceert ze de school nog om deze te dwingen tot maatregelen, door haar positie aan te grijpen om propaganda te maken voor de islam tegenover kleine kinderen.

En in plaats van dat mosliminstanties begrijpen dat deze vrouw volkomen ongeschikt is voor haar werk, grijpen ze de zaak aan om nog eens extra te klagen over discriminatie tegen moslims.

Helemaal niemand kan dit nog serieus nemen. Ik zat naar het interview met deze vrouw te kijken, en ik vind het gebrek aan schaamtegevoel en zelfkennis hilarisch.

BFA

Berichtdoor BFA » Ma Okt 16, 2006 8:40 pm

http://www.asharqalawsat.com/english/default.asp
The constitutional aspect of the veil controversy in Britain and elsewhere.
Je kan op de pagina nog klikken naar een tweeede artikel. Hey bij de link horend is goed.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Okt 22, 2006 9:26 am

Ik heb het interview nog eens beluisterd. Dit keer zonder naar het beeld te kijken.

:lol: :lol: linda! maakt het een verschil uit als je naar een zwart laken kijkt of niet naar een zwart laken kijkt?

sanne

Berichtdoor sanne » Zo Okt 22, 2006 2:47 pm

Beste dames,

ik heb ook eens naar de link gekeken, samen met een moslimavriendin van me... Zij vond het een schande dat deze "arme" vrouw ontslagen is...

De sluier die zij draagt is geen burqa, maar een NIQAAB!!!

En in tegenstelling tot wat sommigen zeggen is dit volgens vele geleerden wel een Islamitische verplichting.

Er zijn bepaalde stromingen in de Islam die de ahadith die deze sluier opleggen volgen. Dus de moslimgemeenschap moet nu niet afkomen met de woorden dat dit niet verplicht is in de Islam.

De Profeet Mohammed heeft in een hadith Sahieh (betrouwbaar) gezegd dat de vrouw maar één oog nodig heeft om te kijken en rond te lopen. Vandaar dus dat in landen zoals Saudi-Arabië die vrouwen er zo bij lopen, omdat de Profeet heeft gezegd dat we onze neus, mond,... niet nodig hebben op straat. Aangezien we niet mogen spreken met vreemde mannen, niet luid mogen lachen, spreken,... in het openbaar. Onze neus hebben we ook niet nodig, want als we het parfum van een vreemde man kunnen rieken, dan staat dat gelijk aan het naar bed gaan met hem.

In andere landen zoals Afghanistan gaan ze dan nog een stap verder door het dragen van de burqa (met roostertje en alles bedekt) omdat dan het ene oog vrij is en het andere vrij en voor de buitenwereld bedekt.Zoalde de hadith het ook voorschrijft!

Er zijn inderdaad ahadith die zeggen dat de Profeet voortoonde aan Aisha dat ze alles moet bedekken, buiten haar handen en gezicht.

Maar in andere ahadith spreekt de Profeet zichzelf tegen en zegt hij dat de vrouw haar gezicht moet bedekken, omdat ze toch maar één oog nodig heeft en dat ze haar handen moet bedekken, indien deze de vorm van haar lichaam weggegeven... Slanke handen = slank lichaam. Zo moet je dus denken.

Ik hoop dat ik van dienst ben geweest...

Kus, Sanne

sanne

Berichtdoor sanne » Zo Okt 22, 2006 2:52 pm

Monique schreef:
Wat was de bedoeling ook weer van het bedekken?

Zoals ik hier al boven schreef is er nog een andere hadith Sahieh waarin de Profeet zegt dat in zijn tijd, vrouwen die een gordijn (letterlijk vertaald) voor hun hele gzicht hielden op straat, veel minder werden lastig gevallen.

De discussie werd afgelopen weekend nog heftiger, nadat David Davis, een Toryparlementslid, in The Sunday Telegraph had gezegd dat Britse moslimleiders aansturen op vrijwillige apartheid.
Dat klopt toch?
Vrouwen moeten zich sluieren zodat ze te herkennen zijn als moslima'

Ook dit klopt. De Profet roept in de Quraan en in zijn ahadith verschillende keren op dat de moslims zich moeten onderscheidne van de ongelovigen door middl van het gebed en hun kleding.
Er is zelf een vers dat zegt, wie op de ongelovigen lijkt, is één van hen.

Kus, Sanne

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Okt 22, 2006 2:58 pm

De Profeet Mohammed heeft in een hadith Sahieh (betrouwbaar) gezegd dat de vrouw maar één oog nodig heeft om te kijken en rond te lopen. Vandaar dus dat in landen zoals Saudi-Arabië die vrouwen er zo bij lopen, omdat de Profeet heeft gezegd dat we onze neus, mond,... niet nodig hebben op straat. Aangezien we niet mogen spreken met vreemde mannen, niet luid mogen lachen, spreken,... in het openbaar. Onze neus hebben we ook niet nodig, want als we het parfum van een vreemde man kunnen rieken, dan staat dat gelijk aan het naar bed gaan met hem

Ik geloof vast dat jou profeet dit gezegd heeft. Ik heb dan ook geen enkel probleem met een-ogige stomme moslimas zonder reukzin.

Waar het probleem echter om draait is dat die eenogige stomme mevrouw ZELF vindt dat ze dan nog les kan geven: net dat is er dus over.

Nergens heeft jouw profeet bevolen dat eenogige stomme vrouwen in het openbaar les moeten geven aan onze kinderen nietwaar?

Die eenogige mevrouw moet dus gewoon doen wat haar profeet voor haar in petto heeft: thuisblijven, trouwen, neuken, kinderen baren, zwijgen en zichzelf verder verdiepen in de koran.
Dat ze dan evenmin moet rekenen op ONZE uitkeringen zal je wel begrijpen, maar ook dààr heeft jullie profeet een oplossing voor, want haar man gaat voor haar eten en kleding (een oog open) zorgen. En als ze genoeg geneukt en gebaard heeft zal ze wel een zoon hebben kunnen baren die voor haar eten tijdens haar oude dag zal kunnen zorgen.

Ziekenhuiskosten e.d. zijn onbestaande want jullie profeet beveelt aan om in gevallen van ziekte verse kamelenpis te drinken en nog een paar niet te versmaden aanbevelingen zodat die eenogige zeker niet ziek zal worden.

Wie maakt er nu een probleem?

Enkel die eenogige dus.

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Okt 22, 2006 3:05 pm

sanne schreef:
Monique schreef:Wat was de bedoeling ook weer van het bedekken?

Zoals ik hier al boven schreef is er nog een andere hadith Sahieh waarin de Profeet zegt dat in zijn tijd, vrouwen die een gordijn (letterlijk vertaald) voor hun hele gzicht hielden op straat, veel minder werden lastig gevallen.

Tja, daarom dat de vrouwen hier ook zo'n probleem hebben met lastigvallende MOSLIMmannetjes als ze niet "herkenbaar" zijn nietwaar. Wij hebben echter een andere oplossing voor ogen: nl. de lastigvallers naar de verdommenis helpen!
Of bent U er voorstander van dat we ONZE mannetjes gaan aansporen om de herkenbare moslima's dan maar te gaan lastigvallen? Volgens jou profeet zal dat geen enkel probleem zijn denk ik.
Dat klopt toch?
Vrouwen moeten zich sluieren zodat ze te herkennen zijn als moslima'

Ook dit klopt. De Profet roept in de Quraan en in zijn ahadith verschillende keren op dat de moslims zich moeten onderscheidne van de ongelovigen door middl van het gebed en hun kleding.
Er is zelf een vers dat zegt, wie op de ongelovigen lijkt, is één van hen.

Kus, Sanne

Als ik nu niet beter zou weten zou ik denken dat je erom vraagt.
Het zit namelijk zo: ONZE profeet heeft gezegd dat wij ons anders moeten kleden dan de moslimvrouwtjes zodat ONZE mannetjes er zeker van zijn dat ze niet de verkeerden lastigvallen.
Je snapt het toch wel hé?

Ik zal het misschien beter anders uitleggen: tijdens WOII was het ook beter om in een NSDAP of SS uniformpje buiten te lopen, zodat je niet werd lastig gevallen door de bezettende nazi's.

Nà WOII werd dat NSDAP of SS uniformpje dan weer niet zozeer als veiligheidsrem gezien dacht ik.

Nog even en we zijn verplicht om de moslimvrouwtjes - samen met hun profeet - te verplichten om als eenoog over straat te lopen, liefst met een knijpspeld in hun neus zodat ze de vreemde mannen niet kunnen ruiken.
Beter is natuurlijk dat ze gewoon binnen de vier muren van hun kamer blijven.

Terug naar “Rechten van de vrouw in Islam”