Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Gesloten
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door Tukkerin »

Een ontslagen Britse topwetenschapper doet een boekje open over alcohol.

Iedereen die blowende vrienden heeft, heeft het wel eens gehoord: 'Andere mensen drinken weer alcohol, dat is past echt een harddrug!' Zulke gesprekken over wat er nu erger is, lijken vaak nogal zinloos; mensen die vooral hun eigen verslavingen goedpraten. Met wetenschap heeft het in ieder geval weinig te maken.

Het wordt gelijk interessanter als de bewering komt van een belangrijke wetenschapper die lange tijd de Britse overheid adviseerde. Zeker als deze David Nutt bekend staat om zijn omstreden meningen over het rangschikken van de gevaren van verschillende drugs, en vorig jaar zelfs ontslagen is om deze meningen.


Nutt heeft in het verleden al meer onderzoeken in deze richting gedaan, maar dit jaar heeft hij een nieuwe studie gepubliceerd in het gerespecteerde vakblad The Lancet waarin hij de schadelijke gevolgen van verschillende soorten drugs rangschikte. De bevindingen van Nutt zijn dat zowel alcohol als tabak stukken gevaarlijker zijn dan heroïne en crack.

Nutt pleit al jaren voor een nieuwe manier om de gevaren van drugs te rangschikken. In Groot-Brittannië bestaan er verschillende 'klassen' drugs. Volgens Nutt zou alcohol, dat momenteel niet in de rangschikking voorkomt, met gemak onder 'klasse A' (ongeveer gelijk aan harddrugs) vallen als de overheid wetenschappelijke criteria gebruikte.

Nutt kreeg het in 2009 aan de stok met Alan Johnson, de minister van Binnenlandse Zaken onder Gordon Brown. Terwijl hij voorzitter van het adviesorgaan over drugsmisbruik (ACMD) was, beschuldigde hij de overheid er openlijk van dat ze politiek en emotie boven wetenschap en rationaliteit stelde. Johnson besloot daarop Nutt de zak te geven.

Sindsdien zet Nutt zijn onderzoek voort met een aantal andere wetenschappers van de ACMD die besloten op te stappen. Nu Johnson en Brown weg zijn, hopen ze weer serieus genomen te worden; één van de twee nieuwe regeringspartijen stond sympathiek tegenover de beweringen van Nutt.
Umm Rania
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door Ariel »

Weet je wat Tukkerin. Jij neemt vandaag en het aankomende jaar een paar snuiven of een spuit heroïne per dag, en ik gebruik een paar wijntjes bij het eten.
Kijken wie er na een jaar er het beste uitkomt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door Tukkerin »

Ariel schreef:Weet je wat Tukkerin. Jij neemt vandaag en het aankomende jaar een paar snuiven of een spuit heroïne per dag, en ik gebruik een paar wijntjes bij het eten.
Kijken wie er na een jaar er het beste uitkomt.
Zowel el droeka (drugs) als el khamr (alcohol) zijn haram. :wink: Ik weet zeker beste Ariel dat mijn lever en nieren in betere staat zijn dan die van jou als ik even oud als jou zou zijn geweest.
Umm Rania
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door H.Numan »

Iedereen die blowende vrienden heeft, heeft het wel eens gehoord: 'Andere mensen drinken weer alcohol, dat is past echt een harddrug!' Zulke gesprekken over wat er nu erger is, lijken vaak nogal zinloos; mensen die vooral hun eigen verslavingen goedpraten. Met wetenschap heeft het in ieder geval weinig te maken.
En weer anderen hebben een religieuze aversie en ageren om die reden. Wanneer ga je beginnen te wijzen op de gevaren van varkensvlees?

Je vergeet je bron te vermelden. :redface:
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door Tukkerin »

H.Numan schreef:
Iedereen die blowende vrienden heeft, heeft het wel eens gehoord: 'Andere mensen drinken weer alcohol, dat is past echt een harddrug!' Zulke gesprekken over wat er nu erger is, lijken vaak nogal zinloos; mensen die vooral hun eigen verslavingen goedpraten. Met wetenschap heeft het in ieder geval weinig te maken.
En weer anderen hebben een religieuze aversie en ageren om die reden. Wanneer ga je beginnen te wijzen op de gevaren van varkensvlees?

Je vergeet je bron te vermelden. :redface:
Varkensvlees is reeds aangetoond hoor. Zelfs Hollanders vertellen me altijd dat ze geen varkensvlees eten omdat het gewoon smerig is en het goed is van mijn geloof dat we het niet mogen. :D Mijn collega's op werk vertelden me laatst dat ze het goed vinden dat de islam een verbod heeft op varkensvlees. Toen legde ik ze uit dat ik ook nog eens alleen vlees eet dat ritueel geslacht is en dat erg diervriendelijk is waren ze helemaal om. Ze vonden het geweldig! :laugh1:
Umm Rania
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door H.Numan »

Waarom ben ik niet verbaasd dit te horen? :knorrie:

Wat was ook al weer de bron van je artikel? Zet 't er even in. Is wel zo netjes.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Tukkerin
Berichten: 1797
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 1:11 pm
Locatie: het land van duizend-en-een heilig graf

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door Tukkerin »

H.Numan schreef:Waarom ben ik niet verbaasd dit te horen? :knorrie:

Wat was ook al weer de bron van je artikel? Zet 't er even in. Is wel zo netjes.
Tsjah... el da3wah gahyroun mien el koul! :knorrie:
Umm Rania
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Alcohol gevaarlijker dan harddrugs

Bericht door H.Numan »

Dat is geen bron vermelding. Aangezien we hier geen vreemde talen gebruiken ga ik er vanuit dat je wat onvriendelijks schrijft.
Onderwerp gesloten.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gesloten