Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:“Europese president” Ursula von der Leyen viert feest: dat EU-leger komt er gewoon!
En zo is het.
Honderden Nederlandse soldaten in snel inzetbaar ’EU-leger’

730 Nederlandse soldaten staan voortaan in dienst van het ’EU-leger’. 11 Luchtmobiele Brigade is de komende zes maanden samen met acht andere landen verantwoordelijk voor snelle militaire inzetbaarheid als Brussel daarom vraagt.

Alles wordt gecoördineerd vanuit de kazerne in het Duitse Stadtallendorf, waar de Nederlandse brigadegeneraal Maurice Timmermans de tweede man is.

De EU Battle Group, zoals het leger officieel heet, bestaat uit 4100 soldaten. Duitsland zorgt vanaf juli voor het merendeel van de troepen met 2600 soldaten van de Division Schnelle Kräfte, waar 11 Luchtmobiele Brigade sinds zes jaar is ondergebracht. DSK-generaal Andreas Hannemann voert het hoofdcommando: „Als wij worden gevraagd, staan we onmiddellijk paraat.”

Aanvulling van NAVO
Wereldwijd, maar ook in Europa, kunnen de manschappen worden ingezet. Het gaat om vredesoperaties, het voorkomen van conflicten, ontwapening, het bieden van militaire assistentie, en humanitaire en reddingsoperaties. In tegenstelling tot de Duitse kanselier Merkel weigert premier Rutte te spreken van een EU-leger. De Europese strijdmacht zou een aanvulling, geen vervanging van de NAVO moeten vormen.

„Vanuit Nederland doen er Chinook- en Apache-helikopters met de EU Battle Group mee”, zegt generaal Hannemann. De Duitsers zijn met 26 Airborne Regiment van de partij. Of het multinationale commando en het overleg met vele landen niet moeilijk is? „Ik was commandeur in Noord-Afghanistan, had daar met 22 verschillende naties te maken”, zo antwoordt de generaal.

Volgens hem zitten zijn manschappen op ’gepakte kisten’. Het zijn al 118 containers. Binnen drie dagen moeten ze de Duitse kazerne van Stadtallendorf kunnen verlaten, om twee dagen later al ter plekke voor ten minste 120 dagen inzetbaar te zijn. Bijvoorbeeld om vliegtuigkapingen, terroristische aanslagen of sabotageacties tegen te gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

Je ziet hoe snel het opeens gaat hè...?! :emm2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:Je ziet hoe snel het opeens gaat hè...?! :emm2:
Ja met alles wat ze door willen drammen. Het is eng.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

Gezien de afnemende autonomie van de deelstaten van de EU, zullen onze zonen soldaten sterven in verre landen voor doeleinden van andere deelstaten.
En de Fransen hebben altijd al een Vreemdelingenlegioen gehad; ze gaan dus een heel groot vreemdelingenlegioen tot hun beschikking krijgen.
Europees leger? Den Haag gaat over de levens van Nederlandse militairen
Als de Fransen Europese plannen lanceren, is het meestal oppassen geblazen. Franse plannen voor Europa dienen namelijk in eerste instantie het Franse belang.

Zo pleitte de Franse president Emmanuel Macron vorig jaar al eens voor een Europees leger. Begrijpelijk vanuit het perspectief van Parijs. In de NAVO speelde Frankrijk immers altijd de tweede viool. De Amerikanen, met hun enorme vuurkracht, bepalen wat er gebeurt. En de Britten, die tot de Brexit met de Fransen beschikken over het grootste leger van de EU-landen, kiezen doorgaans binnen de NAVO voor Washington.

Robbert de Witt (1978) is Buitenlandredacteur bij Elsevier Weekblad. Hij blogt wekelijks op donderdag over mondiale ontwikkelingen en de gevolgen ervan voor Nederland en Europa.
Europees leger onder EU-vlag?

Maar de Verenigde Staten zien de NAVO meer en meer als een last. Er is altijd gedoe, en betalen willen de Europese lidstaten niet. Mocht er een Europese krijgsmacht onder EU-vlag komen, dan is het duidelijk wie daar na de Brexit de dienst gaan uitmaken: de Fransen natuurlijk. Met het grootste leger, de meeste bravoure en nog kernwapens ook. Begrijpelijk dat daartegen in Den Haag weerstand is – ook al zijn de Duitsers wel geïnteresseerd.
[...]
Een Europees militair hoofdkwartier dan, volgens de Adviesraad de plek waar over militaire missies onder EU-vlag kunnen worden gecoördineerd. Ongetwijfeld sluit dat mooi aan bij wat de Franse president Macron voor ogen heeft. En Frankrijk, als beoogd lid van een Europese Veiligheidsraad, zou vast en zeker een doorslaggevende stem krijgen in het besluiten tot zulke missies.

Maar krijgen kleinere Europese landen als Nederland hierin een stem? Kan Den Haag straks zo’n missie tegenhouden? Of komen er opt-outs? Stel dat Frankrijk het wenselijk acht om in een van zijn Afrikaanse oud-koloniën orde op zaken te stellen, kan Den Haag dan voorkomen dat Nederlandse militairen worden ingezet? Zo niet, hoe moet het kabinet dan uitleggen als er ergens in de Sahel Nederlandse mannen of vrouwen sneuvelen om een oude Franse rekening te vereffenen?
https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... en-764671/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door sjun »

Opmaat naar een DDR censuur wetgeving: Ramon Bril Column


NExit van deze kleptocratische bedilzucht vanuit de EU en terugtrekken van centen besteed aan het misleidende WHO dat speelde met de levens van de wereldbevolking. Schaamteloze omkering en gekochte media kun je enkel door diversiteit van ideeën bestrijden.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door sjun »

De Unie in verval - Leon Baten (17) en Paul Buitink
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

Hoe het coronavirus ons de EU-superstaat brengt

28 juli 2020

Afbeelding

Wat gaat de overeenkomst voor een EU-herstelfonds die premier Rutte in Brussel heeft gesloten concreet voor Nederland inhouden? Dit immense herstelfonds (750 miljard euro) moet na de inzakking van de coronacrisis de Europese economieën met nieuwe injecties weer op toeren brengen.

De Europese Commissie heeft dat geld zelf niet. Zij gaat het daarom lenen, waarbij de 27 lidstaten gezamenlijk garant staan: dit betekent om te beginnen, zoals we in een eerder artikel al meldden, de definitieve stap naar de schuldenunie.

Veilige belegging
Ook de – onlangs nog omstreden – eurobonds of coronabonds zijn daarmee plotsklaps een feit, al zullen ze wel een nieuwe naam krijgen. Waar het om gaat is dat er een handel zal ontstaan in Europese waardepapieren die als veilig belegging zullen worden gezien, want collectief gedekt. Bedenk daarbij wel dat wie geld heeft – bijvoorbeeld Nederland met zijn pensioengelden – in feite veel méér garant staat dan wie dat geld niet heeft, maar wel van de lening profiteert. Zou die op eigen kracht hebben moeten lenen, dan zou dat tegen veel hogere rente zijn.

Eigen broek ophouden
Laten we ook even terugkeren naar het plaatje, dat de media ons aanvankelijk van het overleg lieten zien: daarin leek het dat premier Rutte zich – in het spoor tredend van de uitgetreden Britten – bij de onderhandelingen tot woordvoerder gemaakt had van de ‘soberen’: de landen met een degelijke financiële traditie. Zij verzetten zich tegen het aangaan van grote gemeenschappelijke schulden voor het herstelfonds, althans voor zover daar geen drastische hervormingen bij de schuldenlanden tegenover stonden. Niet uit gebrek aan ‘solidariteit’, maar omdat eigen broek ophouden een gezond beginsel is, in feite een concrete uitwerking van het anti-totalitaire subsidiariteitsbeginsel dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk gedelegeerd (in dit geval: op nationaal niveau) moeten blijven en niet voortijdig door een hogere laag (de EU) moeten worden overgenomen.

Afbeelding

Hefboom
Aan de andere kant maakten de mediterrane landen die het meest van het fonds denken te profiteren, Italië voorop, zich daar traditioneel en ook nu weer erg boos over, samen met de landen die politiek belang hebben bij de EU en haar ontwikkeling tot een superstaat. Dat zijn vooral Frankrijk en Duitsland. Dat laatste land hoort weliswaar bij de ´soberen´, maar omdat het net als Frankrijk de EU ziet als een hefboom van de eigen nationale macht, kiest Duitsland in laatste instantie altijd weer voor de EU. Maar nogmaals, pas in laatste instantie, waardoor Nederland zich er ten onrechte door laat verrassen.

Klein bier
Door de focus op die tegenstelling tussen ‘soberen’ en ‘verontwaardigden’ te leggen, is het beeld opgerezen van een premier die voor Nederland zijn poot stijf hield (’26 tegen 1!’) en het onderste uit de kan heeft gehaald. Maar wat stelt dat nu eigenlijk voor? Nederland krijgt wat korting op de jaarlijkse afdracht aan de EU en zo nog wat klein bier. Maar veel belangrijker is dat de EU wéér een concrete stap verder heeft gezet richting transfer- en schuldenunie. Juist het feit dat de voortrekkers Merkel en Macron bezweren dat het herstelfonds slechts “tijdelijk” en “uitzonderlijk” is, onderstreept dit.

‘Rijdt zo lekker’
Veel realistischer is de aanname dat, zoals NRC Handelsblad schrijft, “de operatie de toon heeft gezet voor het toekomstige Europees (crisis)management. Als je eenmaal op de snelweg zit, wil je er niet meer van af, het rijdt zo lekker.” Deze aanpak zal voortaan deel uitmaken van “het financiële repertoire van de EU”. Maar bizar is het intussen wel: de EU gaat immers “een enorme hypotheek aan zonder baan, zonder vaste inkomsten” (hoewel er ook al plannen voor Europese belastingheffing ontkiemen). Iedereen kan nagaan dat het benodigde juridische kader hiervoor op termijn zal volgen. Met het nodige gebakkelei, maar uitblijven kan het niet.

Zelfvergroting
De ‘overwinnaar’ van het herstelfondsoverleg is dus beslist niet premier Rutte, die zich immers met wat fooien heeft laten afschepen. Dat is president Macron. Die heeft structurele winst geboekt door – dankzij de coronacrisis – door alle versperringen heen te breken die moesten verhinderen dat de invoering van de euro in 2002 zou uitmonden in de EU-superstaat, een entiteit die vooral Frankrijk en Duitsland als een zelfvergroting opvatten en in de toekomst denken te kunnen gaan aansturen.

Afbeelding

EU-superstaat
Hun vooruitgang betekent voor de positie van een klein land als Nederland echter achteruitgang. Bovendien mag de individuele Nederlander met zijn privébezit, bankrekening en pensioentegoed ook voor deze nieuwe stap naar de onoverzichtelijke, megalomane EU-superstaat weer garant staan. In de hoop op een goede afloop van een utopisch project dat de door de geschiedenis gevormde nationale staten van Europa steeds meer zal willen uitwissen: maar de kleintjes het eerst.

Zo heeft het coronavirus tal van politieke effecten. Voor wie kennisgenomen heeft van de coronaverklaring van Cultuur onder Vuur dat met het coronavirus “de grootste maakbaarheidsoperatie uit de geschiedenis” wordt voltrokken, kunnen zij echter nauwelijks een verrassing zijn.

Cultuur onder Vuur verdedigt de Nederlandse cultuur en christelijke tradities, met 100 procent inzet en 0 euro subsidie. Help ons vandaag nog met een gift!

https://cultuurondervuur.nu/hoe-het-cor ... newsletter
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

730 Nederlandse soldaten in dienst van EU-leger: ‘Wat is dit nou weer?’

25 augustus 2020

Afbeelding

Honderden Nederlandse soldaten staan voortaan in dienst van het ‘EU-leger’, schrijft De Telegraaf. 11 Luchtmobiele Brigade is het komende half jaar verantwoordelijk voor militaire inzetbaarheid als Brussel daar om vraagt. Nederland doet in het Europese leger onder meer met Chinook- en Apache-helikopters mee. Een EU-leger? Hebben we iets gemist?

Luitenant-kolonel buiten dienst Chris van den Bos reageert: “Een ‘EU-leger’, dat is dus de manier waarop onze premier Mark Rutte van de VVD onze zelfstandigheid verkwanselt. De EU is geen natiestaat en kan dus geen leger hebben.”

“Wat is dit nou weer? Is dit de VVD ook overkomen? Geen Nederlandse soldaten onder EU-bevel,” voegt Statenlid Eelco van Hoecke (FvD) toe.

De hoeveelste leugen is dit?
Bert Heftig twittert: “Na zorgvuldige afweging, politiek debat en uitgebreide volksraadpleging? Of terwijl iedereen even niet oplette?”

“Weten we het nog? Rutte was tegen een EU-leger. Inmiddels zijn er al 730 Nederlandse soldaten in dienst van dat EU-leger. De hoeveelste leugen is dit? Ben de tel kwijtgeraakt,” zegt Roel du Pree.

En IDNL (Identiteit Nederland) stelt: “Door de volksverraderlijke elite wordt onze krijgsmacht onder vreemd gezag geplaatst.”

Het leger heet overigens de EU Battle Group en bestaat uit meer dan 4000 soldaten. Duitsland levert de meeste troepen. Premier Rutte weigert te spreken van een EU-leger. De Duitse bondskanselier Merkel doet dat al wel.
Eelco van Hoecke
@EelcoHoecke

Wat is dit nou weer? Is dit de #VVD ook overkomen? Geen Nederlandse soldaten onder #eu bevel. #nexit

Afbeelding

5:10 p.m. · 24 aug. 2020
https://www.ninefornews.nl/730-nederlan ... -nou-weer/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

“Democratisch” Europa: Waar bepaalt u eigenlijk mee?

Geplaatst op 30 augustus 2020

Afbeelding

Heeft het volk überhaupt een medezeggenschapsrecht?

Zogenaamd wordt in ons mooie nieuwe Europa – velen beweren dat het ´t beste zou zijn dat we ooit hadden – alles democratisch beslist. Een ieder zou talrijke medezeggenschapsrechten hebben. Het zou ons zoveel beter gaan dan in monarchieën of zelfs dictaturen. Is dat zo? Waarover kunt u meebeslissen? Werd aan u bijvoorbeeld gevraagd of men bij het optreden van een vermeend dodelijk virus de grenzen open zou moeten houden of zou moeten sluiten? Omgekeerd, werd aan u later gevraagd of men beter risicopatiënten beschermt of liever de hele economie naar de knoppen laat gaan?


Nee? Zouden niet juist zulke grote beslissingen, die het leven van ons allen intensief betreffen, de beslissingen moeten zijn die het volk gezamenlijk neemt? Hoewel – in een systeem van gelijkgeschakelde media, die bijna uitsluitend datgene verkondigen wat machtige financiers bestellen, welk resultaat kan een stemming eigenlijk opleveren? In werkelijkheid spreekt inmiddels zelfs ons eigen verkiezingssysteem alle verkondigde democratische principes tegen, want bij miljoenen stembiljetten kan van zelfstandig en niet beïnvloed stemmen niet langer sprake zijn.

In werkelijkheid hebben de burgers nergens iets meer mee te bepalen. Het houden van verkiezingen om de zoveel jaar dient er alleen maar van af te leiden dat mensen de omvang van de op hun schouders gelegde situatie herkennen en protesterend de straat opgaan. Want na de verkiezingen wordt alles vast en zeker heel anders.

Bron: www.wochenblick.at

Door: Willi Huber

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/08/30 ... nlijk-mee/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door King George »

En ja hoor, er krijgt er weer eentje podium voor meer macht en bevoegdheden voor de EU. Trap er niet in! Juist meer macht en bevoegdheden voor de EU is deel van het probleem in plaats van deel van de oplossing. Wilt u een EU als (gedeelde) schuldenunie? Trap er dan wel in.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

’Eurozone moet één land worden’

Een munt zonder land creëert een aantal fundamentele problemen, legt professor Paul De Grauwe uit.

In 1972 zou Henry Kissinger aan Zhou Enlai de vraag gesteld hebben wat de impact van de Franse Revolutie is geweest. De Chinese staatsman zou gerepliceerd hebben dat het nog te vroeg was om hierop te antwoorden.

Is de euro mislukt? Sta me toe dezelfde repliek te formuleren: het is nog te vroeg om hierop te antwoorden. De euro is ongetwijfeld de meest zichtbare verwezenlijking van de Europese integratie. Dat 340 miljoen Europeanen vandaag dezelfde munt gebruiken, levert tal van voordelen voor reizigers, consumenten en bedrijven. Meer nog dan de economische voordelen is er een politieke dimensie. De euro is het symbool bij uitstek van de vooruitgang van de Europese eenmaking. Dat op zich is sensationeel vooral omdat het zonder geweld tot stand is gekomen.

Maar de euro is ook een munt zonder land. Nooit in de moderne geschiedenis is op zo een grote schaal een munt ontstaan die niet tegelijkertijd gekoppeld was aan een politiek eengemaakt gebied. De monetaire eenmaking van Duitsland en Italië bijvoorbeeld was het resultaat van een eengemaakte staat die met militair geweld tot stand kwam.

Een munt zonder land creëert een aantal fundamentele problemen. Toen de euro in 1999 werd geïntroduceerd, stonden de deelstaten van de muntunie hun monetaire soevereiniteit af aan de Europese Centrale Bank. Die nam het monetaire roer over. Maar een belangrijk deel van het economische beleid bleef in handen van nationale staten. Dat was ook het geval met het budgettaire beleid. Weliswaar werd een aantal regels opgelegd, maar die bleken moeilijk toe te passen omdat de deelstaten hun soevereiniteit over uitgaven, belastingen en overheidsschuld onverkort hadden behouden.

"Nieuwe crisis kan landen aanzetten eruit te stappen"
Dat bleek de achilleshiel van deze monetaire constructie te zijn. Na de bankencrisis van 2008 en de grote recessie van 2008-09 bleek overduidelijk dat de economische gezondheid van de lidstaten erg verschillend was. Dit manifesteerde zich ook in enorme verschillen in de overheidsschuld van deze lidstaten. De schuldencrisis brak uit in 2010. Beleggers vluchtten massaal uit de obligatiemarkten van de zwakke (meestal zuidelijke) landen en belegden in ’safe havens’ zoals Duitsland en Nederland.

Het resultaat van deze crisis was dat de zwakke landen aan drastische budgettaire bezuinigingen werden onderworpen die hen opnieuw in een diepe recessie duwden. Dat creëerde veel leed en ondermijnde het enthousiasme voor de muntunie in een aantal lidstaten, vooral Italië. Een nieuwe schuldencrisis zou sommige landen ertoe kunnen aanzetten uit de eurozone te stappen.

We hebben een aantal hervormingen doorgevoerd om dat te verhoeden. Zo werd de taakomschrijving van de Europese Centrale Bank verruimd. Die kan nu massaal overheidsobligaties kopen van landen die onder druk komen. Ook werd recentelijk, na veel tegenstribbelen van de Nederlandse regering, een Europees plan gelanceerd die aan de Europese Commissie de bevoegdheid geeft Euro-obligaties uit te geven.

Eenmaking
Of dit zal volstaan om nieuwe schuldencrisissen in de toekomst te vermijden is onwaarschijnlijk. Het zal noodzakelijk zijn om verder te gaan in de richting van budgettaire en dus politieke eenmaking. Er zal een land moeten worden gecreëerd om de toekomst van de euro veilig te stellen. Of de Europese burgers daartoe bereid zijn is een andere vraag.

Professor Paul De Grauwe, London School of Economics
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

We hebben toch echt een EU-leger op papier.
Maar wie van de deelnemers wil zich in Libië gaan inmengen?
EU draws up options for boots on the ground in Libya

EU officials have drawn up plans to deploy European military observers to Libya if a cease-fire takes hold there — a potentially high-risk mission reflecting a drive by foreign policy chief Josep Borrell for the bloc to play a more active role beyond its borders.

A draft 10-page document prepared by the EU’s foreign policy arm and obtained by POLITICO sets out a range of options to bolster a cease-fire in the volatile North African country — from offering advice to a Libyan-led effort through to deploying a fully fledged EU Miltary and Observation Mission, complete with land and air elements.

The document even mentions the possibility of a military mission that would have the power to conduct its own operations in Libya, with up to two EU brigades comprising between 5,000 and 10,000 personnel in total. But the document says this option has been “excluded at this stage,” noting “the political and physical risks” of such an operation would be “far-reaching.”

“The threat level for EU military presence in Libya is assessed as very high,” says the draft, prepared by the European External Action Service (EEAS). “This is especially true for an EU Force positioning itself between the parties to the conflict. Due to the support provided by third states and proxies, the amount of military equipment available to both parties is significant.”
[...]
In a paragraph on the “strategic effect of EU engagement,” the document stressed that an aim of greater EU involvement would be to “reinforce EU credibility as a security actor in the Southern neighborhood.”
https://www.politico.eu/article/eu-liby ... ceasefire/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

Tegen alle beloften Rutte in: Eerste eurobonds uitgegeven, gemeenschappelijke schuldenunie een feit

Posted on 22/10/2020

Afbeelding
Zonder dat er veel ruchtbaarheid aan werd gegeven, werd deze week onder leiding van Ursula von der Leyen, en met instemming van de Nederlandse regering, een enorme stap gezet naar de realisering van een communistische EU-heilstaat met gemeenschappelijke schulden en uiteindelijk een federale begroting.

‘Brussel bepaalt nu de begrotingen’ – Nederland en Duitsland enige AAA landen in eurozone, staan nu garant voor de schulden van de rest

Uit de ‘indrukwekkende’ lijst met gebroken beloften van premier Rutte komt de volgende hoogstwaarschijnlijk in de top 3 te staan: Eurobonds, oftewel gemeenschappelijke schulden, waarmee Nederland samen met Duitsland ten koste van hun eigen bevolking permanent de biljoenenschulden van met name Zuid Europa moeten financieren. Rutte verzekerde, beloofde, en bezwoer jarenlang dat die eurobonds er nooit zullen komen. De realiteit is dat ze inmiddels een voldongen feit zijn. Het gebeurde weliswaar onder een andere naam, maar de ECB heeft afgelopen dinsdag de eerste eurobonds uitgegeven. Weet u wat? Laten we volgend jaar gewoon weer massaal op deze man stemmen, zo lijkt het Nederlandse volk volgens de peilingen te denken.

Ze heten SURE-bonds, de eerste vorm van echte eurobonds, waarmee de in Duitsland en Nederlandse zolang gevreesde gemeenschappelijke schuldenunie nu de harde realiteit is geworden. Officieel zijn de € 100 miljard die met deze obligaties worden opgehaald bedoeld om ‘de sociale noden van de EU lidstaten vanwege de coronavirus pandemie en de gevolgen hiervan’ te financieren. De SURE bonds zijn onderdeel van het € 750 miljard grote ‘corona herstelfonds’ (in werkelijkheid een bankenreddingsfonds), waar premier Rutte eerder dit jaar – na zijn uitgekauwde show met zogenaamd grote weerstand en hard onderhandelen – mee instemde.

‘Rookgordijn voor wat er werkelijk mee wordt bereikt’
Volgend jaar worden deze SURE bonds opgevolgd door Recovery Bonds, waar de EU € 200 miljard mee hoopt op te halen. De bekende marktanalist en financieel strateeg Bill Blain schrijft ‘te proberen om overduidelijk cynisme te voorkomen, maar… het is moeilijk mijn gezicht in de plooi te houden over hoe deze obligaties door de EU en zijn bankiers worden gepresenteerd als ‘social bonds’, als een rookgordijn voor wat ze er werkelijk mee bereiken.’

Wie ‘koopt’ deze SURE bonds tegen negatieve rente eigenlijk? Simpel: de ECB zelf. Vijf investeringsbanken, waaronder Barclays, verkopen ze – hoogstwaarschijnlijk tegen een kleine winst en een vergoeding ongeveer van € 20 miljoen – doodleuk weer terug aan de ECB. Kortom: deze bonds zijn niets anders dan het ordinaire aanzetten van de geldpersen. Die staan overigens al járen aan, maar worden hiermee praktisch in de overdrive stand gezet.

‘Die domme Duitsers’ (en Nederlanders)
Bundesbank president Jens Weidmann staat vrijwel alleen met zijn bezwaren. Zijn pleidooi dat het bij deze ene keer moet blijven, zal noch in Frankfurt, noch in Berlijn, noch in Brussel enig gehoor vinden. ‘Het is te laat,’ vervolgt Blain. ‘Gemeenschappelijke uitgifte (van schulden) lijkt onvermijdelijk. Deze bonds effenen duidelijk het pad naar één enkel Europees Obligatie systeem,’ waarvoor de AAA landen (Duitsland en Nederland) garant zullen moeten staan.

Dat betekent dat wij Nederlanders een fors deel van ons inkomen permanent in de – altijd en immer bodemloos gebleken – putten van Brussel en Zuid Europa zullen moeten blijven storten. En nogmaals: daar hebben Rutte en Hoekstra letterlijk hun handtekeningen onder gezet.

‘Die domme Duitsers,’ vervolgt Blain. ‘Zij dachten echt dat als landen bij de eurozone zouden komen, ze fiscale verantwoordelijkheid zouden gaan tonen, hun economieën zouden hervormen, en een gezond financieel beleid zouden gaan voeren.’

‘Brussel bepaalt nu de begrotingen’
‘Met dit programma worden de Europese financiën gecentraliseerd, en dat ondanks het ontbreken van ook maar enige democratische processen of overeenkomsten over een Europese (super)staat. In plaats daarvan worden deze besluiten door de ECB en Brussel genomen. Ze hebben het systeem gekaapt. De Europese staten gaan niet langer de markt op om euro’s op te halen om de werkloosheid en het verlies van banen te lijf te gaan – nee, ze houden nu hun hand op in Brussel. Ze hoeven niet langer op eigen titel geld op te halen voor hun broodnodige projecten – Brussel bepaalt nu hun begrotingen.’

Dit ‘sociale obligatie’ programma, zogenaamd om ‘solidariteit’ te tonen met de ‘door corona zwaar getroffen’ landen, is in Blains ogen daarom niets anders dan een term om de werkelijke functie voor het publiek te verhullen.

En natuurlijk worden er door Brussel weer nietszeggende ‘rapporten’ beloofd waarin zogenaamd verantwoording zal worden afgelegd, bijvoorbeeld voor de € 504 miljoen die Bulgarije nu via deze eurobonds heeft gekregen. ‘Zullen ze daar net zo effectief op letten als op de miljarden die Italiaanse gangsters van de vorige hulpprogramma’s hebben weggesluisd?’ sneert de analist.

Superstaat obligaties waar Duitsland en Nederland garant voor moeten staan
De EU verzekert weliswaar dat deze ‘sociale obligaties’ niet permanent zijn, maar ‘vergeet’ erbij te vermelden dat ze zullen worden opgevolgd door rasechte (super)staatsobligaties. ‘Hiermee zal EU geld rechtstreeks aan Europese bedrijven (en later ook overheden), die precies doen wat Brussel hen opdraagt, worden uitgeleend.’ Deze obligaties dragen officieel weliswaar niet de term ‘gemeenschappelijk’, maar worden wel gegarandeerd door een ‘vrijwillige’ bijdrage van alle EU lidstaten. ‘Vraag niet hoe het werkt, maar de EU heeft een AAA rating... Want de ECB koopt sowieso deze bonds op.’

Die Europese AAA-rating wordt uitsluitend gedragen door Duitsland en Nederland, de enige twee overgebleven eurolanden met de hoogste kredietstatus (ministaatje Luxemburg niet meegerekend). Dat zijn dan ook de landen die volledig garant moeten staan voor het financiële wanbeleid in Brussel en de rest van Europa. Hun bevolkingen zullen tot in lengte van decennia steeds zwaarder moeten bloeden om uitgaven van alle anderen te bekostigen.

Hoe eerlijk dit is? (Deze vier AAA landen trapten er NIET in)
Hoe ‘eerlijk’ dat is? De Italianen zijn gemiddeld 3 keer rijker dan de Nederlanders. Desondanks wordt van u als Nederlander verwacht dat u (b.w.v.s.) iedere maand € 200,- van uw € 1000,- euro weggeeft aan de Italiaan, die al € 3000,- in zijn zak heeft zitten. En dat wordt dan ‘solidariteit’ genoemd. (Niet voor niets hebben de andere Europese AAA landen Zwitserland, Denemarken, Zweden en Noorwegen wijselijk besloten BUITEN het tot mislukken gedoemde eurosysteem te blijven. Daar besefte de bevolking klaarblijkelijk wèl dat ze zouden worden leeggezogen).

Kortom: het gaat exact zoals met de Europese Grondwet, die door de Nederlandse bevolking in een referendum werd afgewezen. Vrijwel dezelfde tekst werd met – de voor Brussel zo kenmerkende – onvervalste Orwelliaanse Nieuwspraak tactieken omgelabeld tot ‘Verdrag van Lissabon’, en er vervolgens tòch doorgedrukt. Nu hebben we in oktober 2020 dan ‘eindelijk’ die vermaledijde Europese schuldenunie, waarvan VVD en Rutte hun kiezers altijd hebben verzekerd dat die er onder hun hoede nooit zou komen. (Overigens werden de handtekeningen voor deze schuldenunie al in december 2019 gezet, dus nog vóór corona).

Xander

(1) Bill Blain via MorningPorridge.com via Zero Hedge

https://www.xandernieuws.net/algemeen/t ... -een-feit/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

EU richt eigen OM op

Gabriël van de Bloemfontein, 22 januari 2021

Afbeelding

Bijna elk land heeft een Openbaar Ministerie of een vorm daarvan. Dit instituut zorgt ervoor dat strafbare feiten worden opgespoord en vervolgd en brengt verdachten voor de rechter, een noodzakelijke voorwaarde voor een vreedzame samenleving. Hoe kan het dat de Europese Unie, vaak gepresenteerd als handelsunie, stilletjes een eigen Openbaar Ministerie opricht? En wat wil de EU hiermee bereiken?

Met de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon op 1 december 2009 werd de mogelijkheid gecreëerd voor de EU om een eigen Openbaar Ministerie op te richten. Op 12 oktober 2017 is het Europees Openbaar Ministerie (EOM) opgericht (Zie Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van de Europese Unie betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie). Nederland wilde eerst niet meedoen, maar op 1 augustus 2018 was die deelname een feit (zie Ministerie van Buitenlandse Zaken: Commissie bekrachtigt deelname Nederland aan het Europees Openbaar Ministerie, Expertisecentrum Europees Recht).

Op dit moment doen de meeste EU-lidstaten mee, met uitzondering van Polen, Hongarije, Denemarken, Ierland en Zweden. De vraagt rijst wat de bevoegdheden zijn van het EOM en in hoeverre deze nieuwe activiteiten de normale burger gaan raken.

Tot nu toe hebben de bevoegdheden van het EOM slechts betrekking op financiële delicten die de belangen van de EU schaden (zie artikel 22 Verordening (EU) 2017/1939 en artikel 86 lid 1 Verdrag over de Werking van de Europese Unie, VWEU). Zo kan het EOM optreden en vervolgen bij verdenking van bijvoorbeeld EU-subsidiefraude. De bevoegdheden van dit EOM lijken van verwaarloosbare aard en er lijkt weinig reden zich er druk over te maken, maar er zit een addertje onder het gras. De EU kan, met unanimiteit in de Europese Raad en met instemming van het Europees Parlement, de bevoegdheden van het EOM te allen tijde uitbreiden als er sprake is van strafbare feiten die een ‘grensoverschrijdende dimensie’ hebben (zie art. 86 lid 4 VWEU). Sterker nog, dit heeft de Europese Commissie een jaar na de oprichting van het EOM al geprobeerd, zij het tot nog toe met weinig succes. De EC wilde de bevoegdheden uitbreiden opdat het EOM ook bevoegd zou worden voor de opsporing en vervolging van terroristische misdrijven.

Het komt erop neer dat de EU ook nu al bij strafbare feiten de bevoegdheid van de lidstaten kan afpakken, want alles kan een ‘grensoverschrijdende dimensie’ hebben. Ook de eenvoudigste strafbare feiten, zoals verkeersdelicten of diefstal, kunnen over de grens gaan. Hierover kan EU dus gaan beslissen, en niet langer wij als soeverein land. Voorlopig geeft onze regering niet toe aan de EU (zie Ministerie van Buitenlandse Zaken: Europees Openbaar Ministerie, Expertisecentrum Europees Recht).

In 2005 stemden de Fransen en de Nederlanders in een referendum over de Europese Grondwet. Beide uitslagen zorgden voor een aardverschuiving in Brussel: in Frankrijk stemde 55 procent tegen en in Nederland zelfs 62 procent. Dit betekende het einde voor de Europese Grondwet onder deze naam, maar in 2009, toen het volk even de andere kant op keek, kwam deze grondwet er toch, onder een andere naam: het Verdrag van Lissabon. Dit bedrog komt de EU nog steeds op veel kritiek te staan. De referendumuitslag werd keihard en schaamteloos genegeerd door de politiek, maar zal niet vergeten worden. Velen zien het Verdrag van Lissabon als het bewijs van de antidemocratische aard van de handelsunie. Wat betreft het EOM klopt dit, aangezien de grondslag van het EOM in het Verdrag van Lissabon nagenoeg identiek is aan die van de Europese Grondwet die was afgewezen door het Franse en Nederlandse volk. Het enige verschil is dat het Verdrag van Lissabon iets uitgebreider is.

Lidstaten toonden vanaf het begin weerstand tegen het voorstel om een Europees Openbaar Ministerie op te richten (zie P. Craig, G. De Burca, EU Law. Text, Cases, and Materials (6de editie), Oxford University Press 2015, p. 985). Dit werd gezien als een verdere inperking van de nationale soevereiniteit op een gevoelige plek: wat landen zelf als ongewenst gedrag zien. Maar met het Verdrag van Lissabon kregen we toch het EOM. Voorlopig mag het weinig bevoegdheden hebben, deze kunnen snel worden uitgebreid. Zoals gezegd, heeft de Europese Commissie dit binnen een jaar al een keer geprobeerd en bij die poging zal het waarschijnlijk niet blijven. De eerste stenen zijn in rap tempo gelegd. Toen de Roemeense Laura Codruţa Kövesi vorig jaar als eerste ‘Europese hoofdaanklager’ werd benoemd, zei de EU trots: “Mevrouw Kövesi zal als allereerste Europees hoofdaanklager de taak hebben om het EOM van de grond af op te bouwen” (zie Europese Raad, 14 oktober 2019). Dat de EU slechts voor de handel bestaat, geloofde toch al niemand meer.

Een eerdere versie van dit blog is verschenen op Nexit Denktank.

Foto Laura Codruţa Kövesi: Ziarul Financiar, 19 september 2019.

https://www.ongehoordnederland.nl/eu-richt-eigen-om-op/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Pilgrim »

Schäuble: Duitsland moet afzien van de Bundeswehr ten gunste van EU-leger

Geplaatst op 31 maart 2021

Afbeelding

Wolfgang Schäuble wil dat Duitsland opgaat in een “Europese federatie”

De voorzitter van de Duitse Bondsdag, Wolfgang Schäuble (CDU), heeft in een interview met de krant “Die Welt” de overbrenging van de EU in een “Europese federatie” geëist. Daartoe zou ook het afzien van het nationale leger, de Bundeswehr, behoren.


De man, die vele jaren geleden al zei dat Duitsland sinds de Tweede Wereldoorlog op geen enkel moment meer volledig soeverein geweest zou zijn, doet er nu nog een schepje bovenop:

Wolfgang Schäuble verklaarde in een interview met “Die Welt” dat Duitsland graag zou moeten afzien van zijn eigen leger ten gunste van een EU-leger. Het is wel kras dat hij er aanspraak op maakt om voor de mening van de burgers te spreken wanneer hij zegt: “De Duitsers zouden onmiddellijk bereid zijn om af te zien van een nationaal leger.”

Überhaupt zou Duitsland in een “Europese federatie” moeten opgaan.

De AfD verzet zich fel tegen zulke ideeën en eisen. De woordvoerder defensiepolitieke zaken van de AfD-fractie, Rüdiger Lucassen, verklaarde hierover:

“EU-leger en opheffing van het parlementsvoorbehoud, schuldenunie en schending van de volkssoevereiniteit: de eisen van de op een na hoogste vertegenwoordiger van Duitsland betekenen in feite de ontbinding van onze staatsmacht en de volledige degradatie van Duitsland tot bestuursgebied van de Europese Unie.

Schäubles eisen zijn onverenigbaar met onze grondwet. Onze grondwet zegt dat het Duitse volk de enige drager van de staatsmacht is (Art. 20), wijst aan de staat de taal van landverdediging toe (Art. 87a) en aan de Bondsdag het begrotingsrecht (Art. 110). De AfD-fractie wijst elke soort van Europese federatie zeer beslist af. Wij blijven ons inzetten voor een gemeenschap van soevereine en democratische nationale staten.”

Bron: freiewelt.net

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2021/03/31 ... -eu-leger/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

Het EU parlement heeft weer zoals het haar taak is, democratische legitimatie gegeven aan ene voorstel van de bazen. Want voor bureaucraten is 'legitiem' heel belangrijk want zonder dat zijn ze een roversbende.
Europees Parlement stemt in met invoering coronacertificaat

Het Europees Parlement stemt in met de invoering van een EU-breed erkend, gratis certificaat waarmee de houder bewijst dat hij tegen Covid-19 is ingeënt, recent negatief is getest of is hersteld van de ziekte en voldoende antilichamen heeft. Met het bewijs moet het vrij reizen binnen Europa in coronatijd gemakkelijker worden. De lidstaten mogen houders van het certificaat niet verplichten om bij aankomst in quarantaine te gaan of een coronatest eisen, stelt het parlement.

Het parlement stemde met 540 voor, 119 tegen en 31 onthoudingen in met het voorstel van de Europese Commissie voor de invoering van zo'n door alle lidstaten erkend digitaal of papieren certificaat maar wil wel een paar veranderingen. Zo wil het parlement dat het document "EU Covid-19-certificaat" gaat heten in plaats van Digitaal Groen Certificaat zoals het dagelijks EU-bestuur voorstelt. Ook moet het certificaat niet worden beschouwd als een reisdocument en moet het systeem na twaalf maanden worden geschrapt.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen is bij met het resultaat. "Dit is een belangrijke stap richting vrij en veilig reizen deze zomer", twittert ze. Het parlement, de lidstaten en de commissie gaan nu onderhandelen over de details van het 'coronacertificaat'. Volgens Von der Leyen moet het systeem eind juni operationeel zijn.
https://www.trouw.nl/nieuws/europees-pa ... ~b2e1ad9f/

"...moet het systeem na twaalf maanden worden geschrapt."
En over 12 maanden is er veranderd inzicht en moet het bij nader inzien gehandhaafd blijven. De normale manier om iets dat tijdelijk aan de burgers wordt opgelegd, definitief te maken.
Denk maar aan: '"kwartje van Kok".
En dat dit parlement toch wel wat in de melk te brokkelen heeft blijkt uit het feit dat ze de kleur van het vloerkleed certificaat mag bepalen :
" ...het document "EU Covid-19-certificaat" gaat heten in plaats van Digitaal Groen Certificaat ..."

Milieu-groen
Profeet-groen
Digitaal-groen. Oh wat worden wij groen !!!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
EU wil register met al uw bezittingen
De Europese Commissie heeft een tender uitgeschreven om de technische en juridische haalbaarheid te onderzoeken voor een EU-register waar al uw bezittingen geregistreerd zullen worden. Soort coronapaspoort maar dan voor uw bezittingen. De vraag is waarom de EC een dergelijk register nou wil invoeren en of er nu steun voor te vinden is. De gebruikelijke tactiek van de EU in dit soort zaken doet vrezen.

Het EU-register (H/T Pieter Cleppe) zou veel van de informatie moeten krijgen uit kadasters, belastingdiensten, depots, gemeentes, verzekeraars, kluisbedrijven en zo verder. Zo kan de EU bepalen wie wat/waar/hoe/wanneer heeft of heeft gehad. Niet alleen vastgoed en aandelen, maar ook cryptogeld, kunst en goud en sierraden zouden in dit register terecht kunnen komen.

De officiële reden is dat dit nodig zou zijn voor het gevecht tegen witwassen en financiering van terreur. Best mooi zo’n witwas- en terreur-label, want daar kan je zowat alles mee verantwoorden (wat ook elke keer weer gebeurt!). Een trend die ook met betrekking tot corona kan worden waargenomen.

De echte redenen voor dit EU-register zijn belastingheffing en controle. Hoe meer de EC weet wat mensen bezitten en wat voor transacties ze doen, hoe beter ze kunnen worden belast met gerichte acties. Ook kan er gestuurd worden op het tegengaan van wat de overheid onwenselijke transacties acht. De mogelijkheid om dit te doen opent ook de deur naar het kaltstellen van figuren of bedrijven met onwelgevallige meningen. Net als de banken dat nu (in opdracht van overheden?) proberen te doen, zo ook kan de EU dat doen als dit plan doorgang vindt.

Gelukkig zijn veel politici fel gekant tegen dit plan; het zou disproportioneel zijn en een vergaande inbreuk op de privacy van de burgers zijn terwijl het effect op witwassen en terreur gering zal zijn. Ferber, een politicus van de EPP-fractie, verwacht een dergelijke maatregel van China en niet de EU. Klinkt bemoedigend, maar het voorstel voor dit plan komt van een eurocommissaris die ook tot de EPP-fractie behoort..

Het protest lijkt iets voor de bühne te zijn. Hier komt de vertrouwde tactiek van de EU ook bij kijken: probeer wat, als er geen echte reactie is, dan invoeren en uitbouwen. Mocht er wel verzet zijn, dan beetje terugkrabbelen, een compromis sluiten et voilà; de eerste stap naar het volledige plan is dan gezet. Beetje bij beetje zal de EU haar plannen doorvoeren door proefballonnetjes op te laten, compromissen te sluiten en zo verder.

De les die uit dit plan getrokken kan worden, is dat de EU wel heel duidelijk haar intenties kenbaar maakt aan wie het wil zien. Maar er zijn genoeg experts zoals Adriaan Schout (zeer aardige vent overigens) of door de EU c.s. gesubsidieerde Boekesteijn & De Wijk, die dan zeggen dat de soep niet zo heet gegeten, als ze wordt opgediend. Die kennen we inmiddels ook al, want een EU-bankenunie, EU-pensioensysteem, E(M)U Latijns monetair beleid (monetaire financiering van overheden door de centrale bank) en zo verder zijn er ook allemaal gekomen terwijl dat toen allemaal wel erg vergezocht leek. De soep wordt koud opgediend, maar eenmaal doorgeslikt verandert deze langzaam maar zeker in een kolkende massa van puur lava.

Het standpunt dat velen hebben aangaande de EU; dat ze er best mogen zijn maar niet moeten uitdijen wat betreft zeggenschap (soevereiniteitsoverdracht), is leuk en aardig maar het kan niet. De EU moet en zal doorgaan, of zal ophouden te bestaan, er is geen middenweg mogelijk. Politiek is dit exit-standpunt zelfmoord, want de kiezer durft niet zo ver voorbij de eigen neus te kijken en de angst voor het onbekende is dermate groot, dat een anti-EU standpunt zich meestal beperkt tot de wens voor een soort EEG. Het wordt tijd dat kiezer doorheeft dat de EU-trein maar één eindstation heeft met maar één richting. Het enige wat de kiezer tot nog toe voor elkaar heeft kunnen krijgen (via de zo briljante en zuivere werkzaamheden van onze volksvertegenwoordigers parlementariërs), is dat het tempo van de EU-trein wat is getemperd. Meer niet.

Zolang de kiezer dit niet inziet, blijven we overgeleverd aan de maniakale EU-plannen zoals dit EU-register voor al uw bezittingen.
https://www.geenstijl.nl/5160927/geldbl ... zittingen/
https://www.brusselsreport.eu/2021/08/3 ... -registry/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door King George »

Hupsakee ... overal tekort voor maar toch 30 miljard uitdelen. De melkkoetjes worden weer verder uitgemolken ...
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

Regels, regels, en nog meer regels.
Brussel wil ’greenwashing’ tegengaan en ’consuminderen’ stimuleren met nieuwe regels

Bedrijven bombarderen de consument met allerlei groene claims op producten en diensten. Maar kloppen al die klimaat- en milieubeloftes wel? Volgens Brussel is dat vaak niet het geval en zijn er Europese regels nodig.

Uit onderzoek van de Europese Commissie (EC) blijkt dat 40 procent van de groene leuzen op producten en diensten ongegrond zijn. Met een nieuw voorstel wil Brussel strengere regels afvuren op het bedrijfsleven als het gaat om claims als ‘CO2-gecompenseerde bezorging’, ‘T-shirt gemaakt van recyclede plastic flessen’ of ‘oceaanvriendelijke zonnebrandcrème’. Straks moeten bedrijven aantonen dat een product echt groen is.

De EC wil verder een halt toeroepen aan de wildgroei van groene keurmerken. Lidstaten mogen dat, als het aan Brussel ligt, niet meer zelf introduceren. Voortaan moet een klimaatlabel op EU-niveau worden ontwikkeld. Nieuwe private regelingen moeten ambitieuzere milieudoelen hebben en vooraf worden goedgekeurd.

Volgens Brussel is de Europese bemoeienis noodzakelijk omdat het ontbreken van gemeenschappelijke regels zorgt voor een ongelijk speelveld. Voor kleine bedrijven (minder dan 10 werknemers en minder dan 2 miljoen euro omzet) gaan de regels niet gelden.

Recht op reparatie buiten garantieperiode
Naast verantwoord consumeren wil Brussel ook ‘consuminderen’ stimuleren. Er is daarom woensdag een voorstel gelanceerd om EU-inwoners het recht te geven op reparatie van bijvoorbeeld televisies en wasmachines, ook buiten de garantieperiode. Nu is het volgens de EC veel te vaak een gewoonte om weer nieuwe televisie of telefoon te kopen. Eurocommissaris Frans Timmermans: „We moeten weer een beetje terug naar de houding van mijn grootouders: dat als iets kapot was laat je het maken.”

Een Europese wet voor ’recht op herstel’ moet dit voor de consument makkelijker maken. Binnen de garantieperiode worden producenten verplicht om een reparatie aan te bieden, tenzij vervanging goedkoper is. Buiten de garantie moeten consumenten het recht krijgen om zich opnieuw tot de producent te richten voor reparaties. Bedrijven moeten daarom langer reserveonderdelen in huis hebben. Verder hoopt Brussel met dat er een heuse Europese reparatiemarkt gaat ontstaan.

Vooralsnog gelden de regels voor slechts een beperkt aantal producten. „Het is een eerste stap”, geeft Timmermans toe. „Maar het gaat ook om een mentaliteitsverandering: dat we als consument ook iets kunnen laten maken in plaats van weer iets nieuws te kopen.”

Lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog buigen over de nieuwe voorstellen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

EU verplicht vliegtuigen meer ‘groene’ kerosine te gebruiken

Luchtvaart
Vliegtuigen moeten vanaf 2025 verplicht duurzamere kerosine bijmengen als ze in de Europese Unie willen vertrekken. Dat is dinsdagnacht in Brussel afgesproken. Het is wereldwijd de eerste bindende wetgeving voor ‘groenere’ vliegtuigbrandstof.

De Europese Unie heeft dinsdag een akkoord bereikt over het verplichte gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat in de EU meer ‘groene’ kerosine beschikbaar komt tegen lagere prijzen. Zo moet de uitstoot van de luchtvaart worden teruggebracht.

Het Europees Parlement en de Europese Raad noemen hun afspraken over de plicht schonere kerosine bij te mengen het meest vergaande mandaat ter wereld.

In Brussel is afgesproken dat vliegtuigen die binnen de Unie tanken op termijn meer synthetische kerosine moeten bijmengen dan de Europese Commissie aanvankelijk had voorgesteld. Dit wordt gezien als een overwinning voor het Europees Parlement. Synthetische kerosine is een stuk schoner dan biokerosine, gemaakt van onder meer frituurvet en slachtafval.

Daarnaast zijn voor het eerst afspraken gemaakt over andere schadelijke broeikasgassen dan koolstofdioxide. Milieuorganisaties stellen al langer dat het ‘non-CO2-effect’ van de luchtvaart – waaronder de bekende condensstrepen in de lucht – wordt onderschat. Non-CO2-uitstoot zou liefst twee derde uitmaken van de klimaatimpact van de luchtvaart.

Verder mogen vliegtuigen niet langer met een groot overschot aan brandstof – traditionele, goedkope kerosine – landen op een Europese luchthaven. Dit moet voorkomen dat ze de verplichting ontwijken duurdere groene kerosine te tanken in de EU.

De afspraken die het Europees Parlement en de Europese Raad hebben gemaakt over de luchtvaart, zijn onderdeel van het klimaatplan van de Europese Commissie. Dat plan moet leiden tot een klimaatneutrale EU in 2050.
Spoiler! :
Synthetische kerosine

Het Fit for 55-pakket dat de Commissie in juli 2021 introduceerde, omvat allerhande maatregelen om luchtvaart, scheepvaart, wegverkeer en huishoudens te vergroenen. De EU wil hierdoor de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 55 procent hebben verlaagd ten opzichte van 1990.

Omdat emissievrij vliegen op bijvoorbeeld elektriciteit of waterstof nog zeker vele jaren op zich laat wachten, richt de luchtvaart zich vooral op duurzamere alternatieven voor kerosine. In Brussel is nu afgesproken dat vliegtuigen vanaf 2025 een minimumpercentage groenere vliegtuigbrandstof moeten bijmengen bij de traditionele kerosine.

Het gaat om twee vormen van wat sustainable aviation fuel (SAF) wordt genoemd: biokerosine op basis van onder meer dierlijk vet, slachtafval en frituurvet, en synthetische kerosine. Beide typen ‘groenere’ kerosine zijn nu nog slecht verkrijgbaar en veel duurder dan traditionele kerosine.

In 2025 moet 2 procent van de brandstof bestaan uit biokerosine, oplopend tot 6 procent in 2030, 20 procent in 2035 en 70 procent in 2050. Bij de verbranding van biokerosine komt nog steeds CO2 vrij, maar dat is afkomstig van gerecycled materiaal. Die CO2 was toch al aanwezig in de aardse koolstofcyclus.

De huidige SAF levert een CO2-reductie op van zo'n 80 procent oplevert vergeleken met huidige brandstof, maar dit is afhankelijk van de gebruikte grondstoffen. Het mag op dit moment maar tot maximaal 50 procent worden gemend bij traditionele kerosine.

Voor de productie van biokerosine moeten spelregels gelden: die mag niet ten koste gaan van onder meer tropische bossen en de voedingsindustrie. Milieuorganisaties hadden graag meer beperkingen gezien voor de productie van biokerosine en vragen om streng toezicht op de productie. Zij hekelen ook de afspraak die dinsdagnacht is gemaakt dat waterstof gemaakt met elektriciteit van Franse kerncentrales mag worden beschouwd als duurzame vliegtuigbrandstof.

Schonere variant

Voor synthetische kerosine die wordt gemaakt van waterstof en (afgevangen) CO2 had de Europese Commissie een bijmengverplichting van 0,7 procent voorgesteld. Dinsdagnacht werd een amendement van het Europees Parlement aangenomen dat het percentage van deze schonere variant verhoogt tot 1,2 procent in 2030 en 35 procent in 2050.

De Europese klimaatorganistie Transport & Environment heeft positief gereageerd op het akkoord van dinsdagnacht. „Het verhogen van de toepassing van SAF’s kan nu beginnen, maar er is meer werk aan de winkel”, stelde Matteo Mirolo van T&E. „Om het succes van SAF’s te verzekeren, is een industrieel ondersteuningsbeleid voor synthetische kerosine nodig, maar ook sterkere waarborgen om ervoor te zorgen dat er geen niet-duurzame biobrandstoffen in vliegtuigtanks sluipen.”

Vincent de Haes van het luchtvaartconsultancybureau To70 noemt het Europese akkoord „een historische stap voor de luchtvaart”. Hij vindt de doelstellingen ambitieus, maar nodig. „Het zal van groot belang zijn hoe de SAF wordt gemaakt om deze doelstellingen te behalen. Hebben we voldoende grondstoffen? Of gaan we deze massaal importeren uit het buitenland? Dat gebeurt nu al op grote schaal. En kunnen we daardoor de duurzaamheid van de brandstoffen wel voldoende garanderen?” De Haes wijst ook op het verschil met de VS. De regering-Biden geeft daar subsidies voor SAF.

Sommige luchtvaartmaatschappijen vliegen al met biokerosine en hebben de afgelopen maanden bulkcontracten afgesloten met brandstof-leveranciers. KLM mengt 1 procent SAF bij. In 2030 wil de Nederlandse maatschappij wereldwijd vliegen met 10 procent SAF. Belangenorganisatie Airlines for Europe (A4E) van Europese luchtvaartmaatschappijen is tevreden met het akkoord en stelt dat nationale overheden nu moeten afzien van hogere bijmengverplichtingen dan het Europese mandaat. Nederland stelde drie jaar geleden dat in 2030 14 procent van de hier getankte kerosine ‘groen’ moet zijn.

Koenraad Backers van de Nederlandse organisatie Natuur & Milieu zei eerder in NRC dat de potentie van SAF niet moet worden overschat. „Laten we SAF niet gaan zien als de heilige graal voor het verduurzamen van de luchtvaart. Daarvoor is en blijft het aanbod veel te klein. Fors minder vliegen is de enige manier om de klimaatdoelen te halen.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/26/eu ... n-a4163136
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

EU verplicht vliegtuigen meer ‘groene’ kerosine te gebruiken De olie raakt op. Ik weet het niet hoor. :nietverstaan:
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa beëindigt morgen met een intercontinentale vlucht van Frankfurt naar Washington voorlopig haar testprogramma van vluchten op biokerosine. Volgens Milieudefensie, BUND en Friends of the Earth Europe een goed moment om definitief af te zien van vliegen op biokerosine die wordt gewonnen uit landbouwgewassen. De verbouw van – hoofdzakelijk tropische - gewassen voor de luchtvaart gaat ten koste van de verbouw van voedsel. “We kunnen niet toestaan dat Afrikanen en Aziaten honger lijden omdat wij zogenaamd duurzaam willen vliegen”, aldus Geert Ritsema, coördinator internationale campagnes van Milieudefensie

De Europese luchtvaartsector wil naar eigen zeggen in 2020 jaarlijks 2 miljoen ton biokerosine verstoken, zo'n 3 procent van de benodigde hoeveelheid kerosine voor de Europese luchtvaart. Volgens een recente studie van Friends of the Earth Europe is voor de productie van deze biokerosine uit landbouwgewassen zo'n 3,5 miljoen hectare aan landbouwgrond nodig(*). Dat is ongeveer de oppervlakte van België. Als men in 2050 volledig op biokerosine wil vliegen is een oppervlakte nodig zo groot als Duitsland. Landbouwgrond die niet kan worden gebruikt voor de verbouw van voedsel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Ariel »

En toen kwam de opkomst van Wilders!!!!! :smile7:
Winst Wilders is wake-upcall voor EU en slecht nieuws voor ambities Rutte

Geen enkel EU-kopstuk zegt het hardop, maar de schrik over de grote en onverwachte winst van de PVV van Geert Wilders zit er in Brussel goed in. Website Politico schreef vrijdag dat Brussel bang is "voor het blonde beest", de "Nederlandse Trump".

Later deze ochtend komen in Brussel de 27 EU-ministers van handel bij elkaar. Op de agenda staan onderwerpen als de handelsbetrekkingen van de Europese Unie met de VS en de handelsovereenkomst met Chili. Maar in de wandelgangen zal demissionair minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel) vooral veel vragen krijgen over de verkiezingsuitslag, zo verwachten diplomaten.

Het is nog lang niet zeker dat Wilders een kabinet gaat leiden. Maar ook als dat niet gebeurt, zal de uitslag op minstens drie punten niet zonder gevolgen blijven in de EU.

Grote pro-Europese speler
Allereerst zal de opstelling van Nederland in Brussel hoogstwaarschijnlijk minder pro-Europees worden. Nederland is met Rutte nu een van de grote pro-Europese spelers in Brussel. Zelf maakt hij er geen geheim van dat hij na zijn vertrek als premier een functie op het internationale toneel ambieert, als NAVO-topman of voorzitter van de Europese Commissie. Achter de schermen valt in Brussel te horen dat een regering onder aanvoering van de PVV, met de VVD als gedoogpartner of in het kabinet, slecht nieuws kan zijn voor die ambities van Rutte.

Wie ook premier wordt, het is waarschijnlijk dat na Ruttes vertrek een kritischer EU-geluid uit Nederland in Brussel klinkt. Zo schrijft de Financial Times dat het voor de hand ligt dat Den Haag in de toekomst een obstakel kan gaan vormen, bijvoorbeeld op het terrein van uitbreiding van de EU met landen als Oekraïne.

Wilders met Sam Van Rooy (L) en Filip Dewinter (M) van zusterpartij Vlaams Belang
Van de vier partijen die vorige week zetels wonnen bij de verkiezingen, is alleen GroenLinks-PvdA pro-Europees. Wilders pleit voor een referendum over een Nexit, NSC-leider Omtzigt wil dat een besluit over toetreding van nieuwe landen onderwerp wordt van een correctief referendum. BBB wil dat Nederland een uitzonderingspositie krijgt op het gebied van migratie- en natuurbeleid.

Nederlandse positie in Brussel
Ook zal Nederlands sterke positie in de EU met een nieuwe premier aan kracht inboeten. Een nieuwe premier moet in de eerste maanden geaccepteerd worden binnen de Europese Raad, waar de staatshoofden en regeringsleiders bij elkaar komen. Dat zegt hoogleraar bestuurskunde Adriaan Schout, EU-expert van denktank Clingendael en ook verbonden aan de Radboud Universiteit.

Mark Rutte is nu een van de langst zittende regeringsleiders in de EU. Hij kent iedereen. Een nieuweling moet eerst een netwerk opbouwen.

Ook voor de EU zelf kan de uitslag leiden tot veranderingen, verwacht Schout. "Het gaat in Brussel over grote geopolitieke onderwerpen. Over extra geld voor de EU, over uitbreiding, over klimaatambities. En dan kiest Nederland Geert Wilders. Ik neem aan dat dat ervaren wordt als een emmer koud water op heel veel plannen en heel veel agenda's. En het is een wake-upcall dat dit ook in andere landen kan gebeuren."

'Europese klimaatbeleid in de problemen'
Brusselse bestuurders zullen zich bovendien achter de oren moeten krabben of hun eigen ambities, bijvoorbeeld op het terrein van klimaatbeleid, niet te groot zijn. Website Politico schrijft dat het niet eerder voorkwam dat verkiezingen in een EU-land gewonnen werden door een partij die oproept tot een einde aan de groene transitie.

De site ziet een bredere verschuiving aanstaande op het terrein van de groene transitie, en denkt dat het Europese klimaatbeleid ook in andere landen in de problemen gaat komen.

Opmars van radicaal-rechts verwacht
Persbureau Bloomberg noemt de verkiezingsuitslag een "steen in de vijver" en denkt dat andere landen in de EU het Nederlandse voorbeeld zullen volgen met meer landen die een rechts-populistische koers inslaan. Voor verkiezingen in België in juni volgend jaar gooit Wilders' zusterpartij Vlaams Belang hoge ogen in de peilingen. Die verkiezingen zijn op dezelfde dag als die voor het Europees Parlement. Ook bij die verkiezingen wordt een flinke opmars verwacht van radicaal-rechts.

Geen toeval dus dat de Hongaarse premier Orbán, de eerste Europese leider die Wilders vorige week publiekelijk feliciteerde en hem opbelde, spreekt van een wind van verandering. Nu nog ziet Orbán in Rutte misschien wel zijn grootste vijand. Drie jaar geleden vroeg Orbán zich vertwijfeld af: "Ik weet niet wat de persoonlijke reden van de Nederlandse premier is om mij en Hongarije zo te haten. Maar hij valt zó hard aan!"

Straks zit Orbán mogelijk in de grote Brusselse vergaderzaal met een van zijn grootste politieke vrienden, PVV-leider Wilders.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

[...]
En als zout in de wonde, hebben EU bureaucraten, juristen en consultants de voornoemde ESG regulaties zodanig complex gemaakt, dat het zowat niet te volgen is (zie foto hieronder) over een vraag over de ESRS standaarden en het antwoord van de EFRAG werkgroep die er voor verantwoordelijk is. Nu zullen zij de beste intenties hebben, maar het geeft maar weer eens aan dat de wens om een ultra complex systeem, zoals de economie, centraal van bovenaf aan te sturen leidt tot een woud aan regelgeving. Later zal, zoals alle bekende voorbeelden van centraal geleide economieën hebben getoond, een enorme hoeveelheid aan onvoorziene bijwerkingen gaan optreden. De kans dat dit dan tot meer regels in plaats van minder regels zal leiden is erg groot. Geen goed vooruitzicht.
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Toenemende bevoegdheden Europese Unie

Bericht door Mahalingam »

Nee maar, ongelooflijk. Er is een wet afgestemd terwijl alle regenten dachten dat het in kannen een kruiken was zoals gewoonlijk het geval is.
Het is het bureaucratische monster "wet ketenverantwoordelijkheid" die alle bedrijven een onmogelijke taak oplegt en veel geld aan boetes in de EU-kas zal laten vloeien.
EU krijgt wet om op te treden tegen goedkope, door kinderen gemaakte T-shirts niet rond

De EU werkte jaren aan een wet die voorkomt dat mensen die elders goedkope kleding voor de Europese markt maken, worden uitgebuit. Die wet komt er uiteindelijk niet: Duitsland, Italië en Frankrijk willen niet meedoen.

Een Europese wet die bedrijven verplicht om in de gaten te houden of ergens in hun productieketen misstanden plaatsvinden, is tot mislukken gedoemd. De afgelopen jaren werd door de Europese Commissie en het Europees Parlement aan een wet gewerkt die moest voorkomen dat er kinderarbeid plaatsvindt bij het maken van bijvoorbeeld spijkerbroeken voor de Europese markt. Of dat vrouwen tegen lage lonen lange dagen moeten werken in snikhete fabrieken, opdat een Nederlandse tiener een goedkoop T-shirt kan kopen.

Woensdag moesten de Europese lidstaten er in een laatste ronde over beslissen. Maar de wet komt er uiteindelijk niet.

Het is uiterst ongebruikelijk dat een Europees wetsvoorstel in deze fase nog ten onder gaat. In december was er in het driehoeksoverleg tussen Europees Parlement, de lidstaten en de Europese Commissie nog een akkoord bereikt. Maar de ferme handdruk van destijds was woensdag niets meer waard: de belangrijke lidstaten Italië, Frankrijk en Duitsland krabbelden terug.

Niet meer wegkijken

Dat de wet niet doorgaat, is een flinke domper voor Europarlementariër Lara Wolters van de PvdA. Wolters werkte jaren aan de ‘wet ketenverantwoordelijkheid’. Ze hoopte vlak voor de Europese verkiezingen nog tegen kiezers te kunnen zeggen dat de EU ervoor gezorgd heeft dat grote Europese bedrijven niet meer kunnen wegkijken als bij het maken van hun producten in andere landen misstanden plaatsvinden. Voor kwesties als uitbuiting, slavernij en milieuvervuiling zouden ze in de toekomst ook verantwoordelijk zijn als die bij een onderaannemer plaats zouden vinden.

Wolters noemde het woensdag in Straatsburg ‘onverantwoordelijk gedrag’ van Italië, Frankrijk en Duitsland. Ze heeft de indruk dat er een bredere trend gaande is, waarin wetgeving op milieu- en sociaal gebied het onderspit delft. “Regeringsleiders luisteren liever naar bedrijven dan naar hun kiezers”, aldus Wolters.

“Europese regeringsleiders spreken wel grote woorden over Europese normen en waarden, maar als het erop aan komt geven ze niet thuis.” Ze hoopt dat de landen waar het om gaat nog tot inkeer komen. Daarvoor is, gezien de komende Europese verkiezingen, nog maar weinig tijd beschikbaar. De kans is groot dat het hele proces opnieuw moet, of dat het plan in een la verdwijnt.
https://www.trouw.nl/buitenland/eu-krij ... ~b23f0d42/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie