Bovenstaand artikel van facebook Fenneke LammerinkAlle inwoners van Rekken, Eibergen, Haaksbergen en omgeving, opgelet!
Zoals iedereen inmiddels heeft vernomen, heeft het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) interesse in de voormalige tbs-kliniek Oldenkotte in Rekken. Tot mijn grote schrik vernam ik afgelopen week dat het gaat om maar liefst 750 asielzoekers, waarvan 400 alleenstaande mannen!
Het getuigt van een groot gebrek aan wijsheid en visie dat dit voorstel überhaupt ter discussie staat! Klaarblijkelijk hebben de zogenaamde ‘leiders’ die dit plan hebben bedacht, geen enkele notie van de gevolgen die deze keuze met zich meebrengt, of het interesseert ze geen sier omdat het niet om hun leefomgeving gaat en geld de bepalende factor is in dit geheel!
Vanuit mijn ervaring in de hulpverlening, heb ik een realistisch inzicht gekregen in de gevolgen van trauma’s op het gedrag van mensen (o.a. als sociotherapeut in TBS kliniek Oldenkotte). Mensen hebben hiervoor intensieve therapieën en begeleidingstrajecten nodig om stap voor stap tot verwerking te kunnen komen.
En dan gaat het hier over de specifieke doelgroep asielzoekers; mensen die van kind af aan zijn opgegroeid met oorlog, misbruik, (religieuze)onderdrukking en/of ander gerelateerd leed. Dit heeft als gevolg dat het leven, in eerste instantie voor de meesten alleen overleven inhoud!
Laat het eens goed tot u doordringen; 750 (ernstig) getraumatiseerde mensen, waarvan 400 alleenstaande mannen! Het risico is zelfs aanwezig dat hier ook IS strijders tussen zitten, we hebben toch geen flauw idee wie er precies de grens overkomen op dit moment!
Velen zullen geen enkele notie hebben van een westerse beschaving en de normen en waarden die hier gelden. En dat allemaal bij elkaar, in een klein dorp op het platteland met nog geen 1500 inwoners. Ze mogen niet werken en in deze uithoek is verder helemaal niets te doen! Daarbij gaan ze zonder begeleiding over straat! Deze mensen hebben intensieve hulp en begeleiding nodig!
400 alleenstaande mannen, is ook nog eens een heel andere categorie als mannen met een gezin! Moeten de vrouwen en kinderen hier eerst verkracht worden voordat er een lampje gaat branden?
In Nederland zijn er toch niet voor niets (TBS) klinieken voor ernstig getraumatiseerde mensen die onder begeleiding en toezicht staan! En dan zetten ze hier 750 onbekende getraumatiseerde mensen bij elkaar en het hek wagenwijd open??!!!! Typisch Nederlands symptoombestrijdingsbeleid terwijl nu van te voren de consequenties duidelijk te overzien zijn!
Naast het ernstige feit dat onze veiligheid volledig in het gedrag komt, zal dit ons financieel ook hard raken. Als dit plan doorgaat, zijn onze huizen straks niets meer waard want die raken we aan de straatstenen niet meer kwijt! Er is namelijk helemaal niemand die interesse heeft in een woning tussen de ellende die hieruit zal voortkomen! Mag de gemeente ons zomaar met deze verstrekkende gevolgen opschepen? Nee! De gemeente zou vanwege ‘emotioneel beladen situaties in het verleden’ hechten aan een zorgvuldige procedure, waarin de omwonenden tijdig en uitgebreid worden betrokken en voorgelicht. Heel mooi geformuleerd, maar dan zou de gemeente juist vanwege dit feit zich moeten richten op veilige, visionaire en wijze constructies voor de invulling van Oldenkotte en dit plan is alles behalve dat!
Moeten deze mensen geholpen worden, ja natuurlijk! Maar dan moet dit wel in goede banen geleid worden! Gezien de context, lijkt het mij een realistischer en verantwoordelijker voorstel dat hier: alleen gezinnen met kinderen geplaatst worden met begeleiding en een vorm van dag invulling!
Gezien er een bijeenkomst staat gepland met de gemeente, a.s. woensdagavond om 19:00 uur in café Kerkemeijer, schrijf ik u deze wake-up call voor degenen die de gevolgen hiervan nog niet helemaal hebben overzien en/of een ieder op te roepen woensdagavond te komen om gezamenlijk te ageren tegen dit gevaarlijke en ondoordachte plan!
Vriendelijke groeten,
Fenneke Lammerink
http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.4557949