Europese Parlement .

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Rutte deed het goed in debat: liegen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

In de polls ligt de VVD op kop. Bij peilingbureau Ipsos delen de liberalen de eerste plek met Forum voor Democratie, bij Kantar is het de PvdA die met de VVD om de top strijdt. CDA, D66 en PVV zouden flink verliezen.
Niet te geloven! Dat het volk nog steeds in een eersteklas leugenaar zijn vertrouwen blijft stellen.
Ik heb het debat tussen Rutte en Baudet gezien en beleefd. Ronduit zielig hoe Rutte alleen maar angst wist te zaaien. Hij had het over 2 miljoen banen die verloren zouden gaan. Baudet had kunnen attaqueren met: "Nederland is en zal altijd een exportland blijven." Wie goed doet (kwaliteit levert), goed ontmoet.

Helaas ging Baudet daar niet keihard tegenin. Wel hoorde ik hem enkele malen Rutte bedienen met 'NEE, NEE'. In plaats van Rutte te attaqueren met: "Nu staat u weer te liegen en de kiezer zoals zo vaak een rad voor de ogen te draaien."
(Baudet had van een lijstje kunnen aflezen alle leugens die Rutte in de loop der tijd het volk had toevertrouwd.)
Ik vond dat Thierry zich niet echt goed had voorbereid op het debat. Hij wist zich wel goed te verdedigen tegenover Rutte. Ik vond dat Baudet sterker uit het debat kwam dan Rutte die met zwakke argumenten in herhalingen viel - bangmakers naar het domme publiek toe. Het wordt een ramp als Nederland uit de EU gaat. We hebben niks aan de EU te danken. JA! Geld afdragen dat beter gebruikt kan worden om de armoede in Nederland te verlichten. Helaas dit sociale waarheidsaspect werd niet naar voren gebracht door Baudet. "Een miljoen mensen die leven beneden de armoedegrens, hoe kan dat met zoveel werkgelegenheid?" Op die armoede in Nederland had Baudet moeten inzetten en blijven herhalen!

Ik heb Baudet op niet een leugen betrapt. Rutte was weer in zijn element met onzin en leugens te verkondigen. Helaas leek het erop of Baudet dit met de mantel der liefde bedekte.

Ik snap niet dat een groot deel van het Nederlandse volk zolang voor zo'n miezerig glibberig mannetje als Rutte heeft gekozen. Bah. Bah en nog eens bah en vooral dom!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Maarten »

Het volk is ook dom...Als de PVDA gaat winnen, dan verklaar ik officieel Nederland als dood.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Ik moet straks even in de weer met mijn scheerapparaat om me wat vertoonbaarder op straat te maken en dan ga ik naar het winkelcentrum voor wat boodschapjes die ik nog moet gaan doen. In het wijkcentrumgebouw kan ik mijn stem gaan uitbrengen. Dus niet vergeten mijn stempas plus legitimatie om mijn stem niet verloren te laten gaan. Stemmen doe ik uiteraard voor mijn land, dus op de PVV. Laten we eerlijk zijn: Er zijn geen andere reële alternatieven dan PVV of FvD voor ons land en voor Europa. En Europa is niet de EU. De EU is niet Europa. Laat je nooit misleiden door EU-adepten dat de EU Europa is. Dat is de EU niet. Europa, dat is het Europa van de Europeanen in hun soevereine naties.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door xplosive »

De exitpoll ziet er bijzonder triest uit. Frans Timmermans veren in zijn kont en de PVV en de PvdD verliezen.

Vooral veel eurosceptici hebben niet gestemd. Erg jammer.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Ariel »

xplosive schreef:De exitpoll ziet er bijzonder triest uit. Frans Timmermans veren in zijn kont en de PVV en de PvdD verliezen.

Vooral veel eurosceptici hebben niet gestemd. Erg jammer.
Ik maak me ook boos om het feit dat veel eurosceptici niet hebben gestemd.

Wat wonen er domme mensen in Nederland.
En dan druk ik me nog vriendelijk uit.

Strak krijgen we de uitslag van de stemmentellers van GeenPeil.

Misschien geven die een ander beeld te zien,

Duimen maar!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Ariel »

Om te huilen. :shock: :cry:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Dit noem ik nou pas een pleefiguur in Europa slaan.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Ariel »

King George schreef:Dit noem ik nou pas een pleefiguur in Europa slaan.
Volgens de uitslag van Geen Stijl lijkt het er op dat de PVV geen zetel haalt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Hier kunnen we live geenpeil volgen.

https://www.geenstijl.nl/5147811/geenpe ... eduld-aub/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Het gaat spannen om die 3,84 % om de kiesdeler te kunnen gaan halen. Bij zowel PVV als 50+ als PvdD als SP. Halen zij allen de kiesdeler niet, dan worden dat restzetels voor o.a. PvdA, VVD en CDA. En naarmate de live stream volgt blijft de PVV eronder bungelen. Het wordt handen dichtknijpen als ternauwernood de kiesdeler gehaald gaat worden.
Laatst gewijzigd door King George op vr mei 24, 2019 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Ariel »

King George schreef: Het wordt handen dichtknijpen als ternauwernood de kiesdeler gehaald gaat worden.
Ik word hier niet vrolijk van. :cry:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

Er zijn kennelijk nog steeds veel mensen die voor Brusselmans gekozen hebben.

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Nu na 515 peilbureaus de voorlopige GeenPeil exit poll. En helaas geen eens een decimaal erbij voor de PVV.

AfbeeldingAfbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Ik ga m'n tanden poetsen en naar bed. Ik kan het niet langer meer aanzien.

AfbeeldingAfbeelding
https://www.geenstijl.nl/5147818/nachtt ... kiezingen/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door xplosive »

De kiesdrempel is 3,85%. Daar zitten de PvdD en 50Plus volgens de exitpoll van GeenPeil dus dichtbij. De andere exitpoll was gunstiger voor de PVV (wél een zetel), maar ongunstiger voor de PvdD (géén zetel).

Ik ben wel benieuwd naar de definitieve uitslag op zondag.

Vooral de PvdA en GroenLinks hebben het veel te goed gedaan. Met dank aan de eurosceptische wegblijvers die geen gebruik van hun stemrecht hebben gemaakt.

Met een bevolking die zó stemt rest maar één conclusie : Nederland verdient het om ten onder te gaan, want de bevolking kiest voor haar eigen ondergang.

Nota bene de PvdA die de islamofascisten van DENK een springplank bood naar politieke macht wordt het meest beloond tijdens deze verkiezingen. Triester kan het haast niet.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door King George »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Maarten »

Dus waarom je nog langer druk maken, wanneer de meerderheid van dit klotevolk collectief voor de dood heeft gekozen? Misschien verdient het volk ook wel het lot waar ze bewust voor kiezen? Misschien moet ik maar eens gaan bezinnen of Nederland nog wel te redden is, en het redden waard is, wanneer ze in meerderheid voor volksverlakkers kiezen...Wat een achterelijk en debiel volk. Sorry voor mijn negativiteit, maar moet het echt effe spuwen... :x
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

EP-verkiezingen: Teleurstellende prognose voor eurosceptische kamp

Posted on 24/05/2019

Afbeelding
Zijn campagne is een groot succes gebleken. Gefeliciteerd Frans Timmermans, al is dat niet bepaald van harte. (Afbeelding: Embed From Getty Images (2)).

Volgens de prognoses zijn de EP-verkiezingen (opkomst ca. 41%) gisteren op een teleurstelling voor het eurosceptische kamp uitgelopen. Het Forum voor Democratie komt weliswaar van niets op 3 zetels (11,5%), maar de PVV raakt vermoedelijk al zijn 4 zetels kwijt. Eenzelfde lot lijkt ook de SP te moeten ondergaan (van 2 naar 0). De PvdA van de gedoodverfde nieuwe EC-president Frans Timmermans, warm pleitbezorger van een Europese Superstaat met vrijwel grenzeloze massa immigratie en een wurgend klimaat/energiebeleid, is juist de grote winnaar en verdubbelt zijn aantal zetels (3 naar 6).

Kleine lichtpuntjes zijn de matige winst van GroenLinks (van 2 naar 3) en het zware verlies van grootste pro-EU partij, D66 (ca. 9% minder, van 4 naar 2 zetels) , gekoppeld aan het feit dat de partijen die openlijk tegen een Europese Superstaat zijn ongeveer een kwart van de stemmen haalden, precies volgens de prognoses voor heel Europa.

Zo zijn CU en SGP weliswaar niet tegen de EU, maar wel tegen méér EU. De kleine christelijke partijen voerden gezamenlijk campagne met ‘Nee tegen een Superstaat’, en kunnen daarom tot het (gematigde) eurosceptische kamp worden gerekend. Percentueel krijgen ze er een heel klein beetje (0,2%) bij, waardoor ze hun 2 zetels behouden.

Kwart van kiezers tegen EU-superstaat
PVV en SP zouden bij elkaar opgeteld dik een zetel halen, nèt geen 2, maar lijken ieder te weinig te halen voor zelfs maar 1 zetel. Met 50Plus (1 zetel) erbij zou het anti-superstaat kamp op dit moment 25,7% halen, ruim een kwart van het totaal. Dat komt exact overeen met de Europese peilingen van de afgelopen weken, waaruit bleek dat ongeveer een kwart van de burgers van plan zijn om op een Brussel-kritische partij te stemmen, meer dan ooit tevoren.

Desondanks is het even slikken dat de PvdA van ‘eurofederalist’ Frans Timmermans zo’n 18,5% haalt. Die winst lijkt overigens vrijwel volledig te worden weggehaald bij D66 en de SP. Ook regeringspartij VVD doet het met 14,5% erg goed en gaat van 3 naar 4 zetels.

Nul invloed, EU-Politburo bepaalt alles
Al met al heeft Nederland maar 23 van de 751 zetels in het Europese (nep)parlement, wat er 26 worden als de Brexit eenmaal een feit is – te weinig om zelfs maar een deuk in een pakje boter te slaan, zelfs al zou dat parlement wèl enige invloed op de besluitvorming in Brussel hebben. Maar dat is niet zo; het is de ongekozen Europese Commissie, het EU-Politburo, dat de scepter zwaait en alles bepaalt en besluit. Het kan goed dat dit een reden is geweest dat de meeste kiezers (‘het maakt toch niets uit’) weer zijn thuisgebleven.

Sommigen denken dat het nog te goed in Nederland gaat om het eurosceptische kamp echt de wind in de zeilen te geven, en halen troost uit de monsterzege die het Forum voor Democratie bij de recente Provinciale Statenverkiezingen haalde, toen de opkomst veel hoger was.

Xander

(1) GeenStijl (/GeenPeil)
(2) NOS
(3) Afbeelding: Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)

https://www.xandernieuws.net/uncategori ... sche-kamp/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

PvdA grote winnaar Europese verkiezingen

24 mei 2019

Afbeelding

Het “Timmermans-effect”

DEN HAAG – De PvdA lijkt de grote winnaar geworden van de verkiezing voor het nieuwe Europees Parlement. Tweede is de VVD. Dat blijkt uit de exitpoll van de NOS. Uit een prognose van Maurice de Hond voor weblog Geenstijl blijkt dat het erom gaat spannen of de PVV en de SP in Europa vertegenwoordigd blijven.


De PvdA van Eurocommissaris Frans Timmermans haalt met 18,1% van de stemmen nu vijf (van de 26) zetels (was drie). CDA (12,3%, min één zetel) en VVD (15,0 %, plus één) hebben vier zetels, dan volgen Forum (11,0%) en GroenLinks (10,5%) met drie plaatsen in het Europees Parlement. De verbinding SGP en Christenunie komt op twee zetels uit.

Grote verliezer PVV
Grote verliezer is de PVV (4,1%), die volgens de exitpoll drie van de vier zetels in het Europees Parlement kwijtraakt. D66 (6,3%, was 15,5 % in 2014) wist de kiezer evenmin te overtuigen en halveert van vier naar twee zetels.

De SP, die opvallend hard campagne voerde tegen PvdA-lijsttrekker Timmermans, verliest een zetel en houdt er in de exitpoll nog één over.

Lees verder>>>
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

Namens Geert

Afbeelding

‘‘We hebben deze slag verloren, maar we gaan de strijd winnen. Voor een beter en veiliger Nederland en tegen de islam. Altijd doorgaan. Altijd strijden. Altijd PVV! Kiezers bedankt!’’
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Ariel »

Ipsos-onderzoek: waarom Nederlanders (niet) naar de stembus gingen

Het lijkt erop dat PvdA de grootste is geworden bij de Europese parlementsverkiezingen: de partij zou volgens de exitpoll vijf zetels in het Europees Parlement krijgen. Daarop volgen VVD en CDA met vier zetels, GroenLinks en Forum voor Democratie zouden op drie zetels uitkomen. Wat waren de motieven om te gaan stemmen of juist thuis te blijven?

De opkomst lijkt iets hoger dan bij de vorige verkiezingen in 2014, maar toch zijn er veel Nederlanders die aangeven niet te willen stemmen bij deze verkiezingen. De redenen daarvoor zijn vooral desinteresse en geen vertrouwen in de Europese politiek.

Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos, in opdracht van de NOS. Het onderzoeksbureau vroeg Nederlanders naar hun stemmotieven en hun standpunten over de rol van Nederland in Europa. Hun mening over onder meer een nexit, de euro, een Europees leger en arbeidsmigratie binnen de EU werd gevraagd.

Van de mensen die vandaag niet stemden, geeft 43 procent aan niet te hebben gestemd wegens desinteresse. 27 procent heeft niet gestemd omdat ze geen vertrouwen hebben in de Europese politici. Bijna een derde van de niet-stemmers heeft geen interesse in de politiek in zijn algemeenheid, en ging daarom niet naar het stembureau.

Zeker 9 procent stemt daarnaast uit principe niet. Een andere 9 procent is tegen de Europese Unie, 17 procent denkt dat hun stem er niet toe doet. Ongeveer 14 procent was verhinderd, had geen tijd of was de stempas kwijt.

Afbeelding

De mensen die vandaag wél hebben gestemd, hebben niet in meerderheid tegen het beleid van het huidige kabinet gestemd. Er is dus geen duidelijke stem tegen kabinet-Rutte III te zien.

Zeker 49 procent geeft aan dat kabinet-Rutte III niet meespeelt bij de partijkeuze van vandaag. 17 procent zegt vóór het huidige kabinet te hebben gestemd, 29 procent stemde tegen.

Waar hebben de Nederlanders wel specifiek op gelet bij het stemmen? In het onderzoek wordt door 86 procent aangegeven dat de standpunten van de partij in het Europees Parlement bepalend is geweest bij hun stem.

In de vragenlijst van Ipsos werden meerdere thema's voor de Europese verkiezingen besproken. Wij bespreken hieronder de meest opvallende uitkomsten.

Nexit
Zo wil de meerderheid van de ondervraagden, stemmers en niet-stemmers, niet dat Nederland de Europese Unie verlaat. Met de stelling 'Nederland moet uit de Europese Unie stappen' is 65 procent het niet eens, en 15 procent het wel eens. In 2014 wilde 24 procent nog uit de EU stappen.

Een nexit was een van de standpunten van bijvoorbeeld de partijen Forum voor Democratie of PVV. In de cijfers van het onderzoek is wel te zien dat vooral kiezers van die partijen meer voor een nexit zijn: zo wil 44 procent van de PVV-stemmers uit de EU stappen (tegenover blijven: 29 procent) en 36 procent van de FvD-stemmers (tegenover blijven: 31 procent).

Afbeelding

Slechts 15 procent van de Nederlanders geeft aan door de discussie over brexit een sterkere voorstander te zijn geworden van een nexit. 60 procent is juist niet een sterkere voorstander geworden.

Arbeidsmigratie
Een ander belangrijk thema in het onderzoek is de arbeidsmigratie binnen de Europese Unie, en dan vooral of deze migratie goed is voor de Nederlandse economie. Daar liggen de meningen onder Nederlanders heel dicht bij elkaar: 29 procent van de ondervraagden vindt dat arbeidsmigratie goed is voor de Nederlandse economie, tegenover 29 procent die vindt dat arbeidsmigratie juist niet goed is.

Afbeelding

Een ander thema deze verkiezingen was de euro. Is teruggaan in de tijd en de gulden weer invoeren een optie? Volgens de ondervraagde Nederlanders niet. Zeker 62 procent wil de euro behouden en níet terug naar de gulden. 18 procent van de ondervraagden wil wel terug naar de gulden.

Ook dit was een belangrijk punt van de FvD. Zo gaf partijleider Thierry Baudet (vandaag niet verkiesbaar) gisteren nog in een debat met Rutte aan de "euro te willen ontvlechten". Volgens Baudet zou dat geen probleem moeten zijn. Van de FvD-kiezers is 39 procent het met Baudet eens: van die euro moet Nederland af. Dat ligt echter dicht bij het percentage dat niet van de euro af wil: 38 procent.

Afbeelding

In het onderzoek werd er ook nog naar de toekomst gekeken. Op welke thema's moet de EU zich de komende jaren concentreren? Met stip op één staat het tegengaan van terrorisme en georganiseerde misdaad (52 procent), gevolgd door het beschermen van het milieu en het klimaat (33 procent) en verminderen van immigratie buiten de EU (30 procent).

Ook het tegengaan van armoede en sociale ongelijkheid (28 procent) en belastingontduiking en -ontwijking door grote bedrijven tegengaan (25 procent) zijn belangrijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Op 23 mei vinden de Europese verkiezingen plaats.

Bericht door Pilgrim »

Zijn veel kiezers in de propaganda getrapt dat de EU noodzakelijk is voor onze welvaart?

Posted on 24/05/2019

Afbeelding
We schijnen als volk een soort EUSSR te willen, en zullen die dan ook krijgen. Afbeelding: (2).

‘Autoritaire Brussel verraadt Europese geest van innovatie en vrijheid’

Van veel partijen, lijsttrekkers en media heeft de Nederlandse kiezer continu te horen gekregen dat een sterke Europese Unie noodzakelijk is om onze welvaart te behouden, en concurrerend te blijven ten opzichte van vooral China en de VS. Mogelijk dat veel kiezers in deze drogreden zijn getrapt, want een blik op de statistieken leert dat de meest welvarende landen in Europa geen lid zijn (geworden) van de EU: Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Ook op wereldschaal zien we geen oorzakelijk verband tussen welvaart en grote unies en machtsblokken – integendeel, Singapore, Taiwan, Zuid Korea en Nieuw Zeeland zijn allemaal kleine landen die op eigen houtje zeer welvarend zijn geworden.

Handel, cultuur en wetenschap gebaat bij versplintering
De voorstanders van een politiek verenigd Europa, een Europese Superstaat, die gisteren (met uitzondering van D66) de verkiezingen in Nederland hebben gewonnen, vergeten zoals zo vaak naar de geschiedenis te kijken. Sommige eurofielen vergelijken de EU graag met het Romeinse Rijk, maar volgens historici nam de Europese handel na de instorting van dat feodale imperium juist flink toe.

Daarna volgde vanaf de Middeleeuwen een lange periode met een zeer versplinterd Europa vol kleine landjes en ministaatjes. Desondanks bloeiden de handel, cultuur en wetenschap verder op, en groeiden minuscule staten zoals ook Nederland uit tot wereldspelers en –beheersers van formaat.

En was er dan een onderdrukker zoals de Franse koning Louis XIV, die het land op de rand van de afgrond bracht, konden de slachtoffers –in dit geval protestanten- vluchten naar veilige vrije havens zoals Zwitserland, Nederland en Engeland.

Juist bij gebrek aan politieke eenheid kon ons werelddeel geregeerd worden door een groot aantal kleine, soevereine, verdeelde en met elkaar concurrerende landjes. Dit stimuleerde talent en kapitaal, en bevorderde een zekere politieke discipline, wat alle ruimte bood aan de handel, vrijheid en wetenschap.

Renaissance?
Dat de Franse president Macron uitgerekend de ‘Renaissance’ aanhaalt in zijn campagne om een Europese Superstaat te promoten laat zien hoe weinig hij begrijpt van de geschiedenis. De Renaissance ontstond in een extreem verdeeld Italië, dat in die tijd tal van kleine stadsstaatjes telde. Volgens de Schotse filosoof David Hume was juist deze verdeeldheid de drijfveer voor de ontwikkeling van hoogstaande kunst en de wetenschappelijke vooruitgang.

Veel andere beroemde denkers, zoals Benjamin Constant, Motesquieu en Alexis de Tocqueville waren ervan overtuigd dat de toen verworven vrijheden het beste door kleine onafhankelijke staten konden worden gewaarborgd, en niet door één groot verenigd rijk of imperium. Eurofielen halen vaak de Tweede Wereldoorlog als argument vóór de EU aan, maar die ontstond nu juist door een vergelijkbaar streven naar één alles en iedereen omvattend ‘Reich’.

Autoritaire Brussel verraadt Europese geest van innovatie en vrijheid
De Europese Unie is een kartel van regeringen die juist streven naar zo’n groot verenigd imperium, dat historisch vrijwel altijd negatieve gevolgen heeft voor de welvaart, ontwikkeling en vrijheid. Het autoritaire Brussel en diens opgelegde politieke, bureaucratische en fiscale standaardisering zijn juist een verraad van de oorspronkelijke Europese geest van innovatie, die enkel bloeit bij zoveel mogelijk gedecentraliseerde macht en een groot aantal institutionele, politieke en economische concurrenten.

Intellectuelen Nathan Rosenberg en Luther Earle Birdzell vatten de bloei van het Westen als volgt samen: ‘De voorspoed van een beschaving hangt af van de uitbreiding van open handel op een politiek gefragmenteerd territorium. Toegepast op onze regio (Europa) leidt dit recept ertoe dat de droom van een Europa met honderdduizend Liechtensteins de voorkeur moet hebben boven de dystopie (oftewel nachtmerrie) van een continentaal overspannend imperium.’

Nederlanders stemden voor tirannieke dictatuur
Toch lijken de meeste Nederlanders de gestage opbouw van zo’n imperium, waarin wij als land en volk tot niets meer dan een kleine onmondige provincie zijn gereduceerd, helemaal prima te vinden. De stemmers op dat partijkartel moeten zich dan ook realiseren dat de onvermijdelijke ondergang van dat imperium met rasse schreden dichterbij komt. De onderdrukking en bestraffing van lidstaten die op sommige terreinen hun eigen beleid willen blijven bepalen (zoals Polen en Hongarije) is namelijk reeds een voldongen feit.

Weg soevereiniteit, weg onafhankelijkheid, weg zelfbeschikkingsrecht, weg vrijheid – leve de EU, de herlevende socialistische Sovjet Unie? Daar lijkt het helaas wel op, maar dat zal –niet meteen volgend jaar, maar ook niet over pas 50 jaar- lijden tot de onvermijdelijke chaotische en mogelijk ook gewelddadige ondergang die vroeg of laat iedere tirannieke dictatuur wetmatig moet ondergaan. Mogen onze (klein)kinderen ons vergeven voor de kapitale fouten die gisteren opnieuw in het stemhokje zijn begaan.

Xander

(deels gebaseerd op)(1) The Mises Institute via Zero Hedge
(2) Afbeelding: WikiMedia Commons, Finn Skovgaard, licentie: Creative Commons, CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

https://www.xandernieuws.net/algemeen/z ... -welvaart/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie