<< Main Site >>

Islam in Thailand

Islam in Thailand

Berichtdoor birdie » zo nov 01, 2009 9:59 pm

ISLAMITISCHE MILITANTEN MAKEN BIJNA 4000 SLACHTOFFERS VANAF 2004
Ingediend door copywriter op 31 oktober, 2009 - 16:37. Publieke ruimte

Thailand, oktober 2009

Islamitische opstandelingen schoten een 16 jarig boeddhistisch meisje en haar echtgenoot neer in de zuidelijke regio van Thailand, Yala, waar een islamitische meerderheid woont.
Toen een politie-agent, een militair en een burger de plaats des onheils wilden onderzoeken, explodeerde een bom waardoor alle drie gewond raakten. Ook in Yala werd een vrijwilliger van de burgerwacht door het hoofd geschoten.
Sinds de onlusten in Zuid-Thailand bij de grens met Maleisië in 2004 uitbraken, zijn meer dan 3900 mensen om het leven gekomen door schietpartijen, onthoofdingen en kruisigingen.

Australian, 31 oktober 2009

http://www.nieuwreligieuspeil.net/

Numan, jij woont in Thailand. Deze wandaden spelen zich af in het zuiden van Thailand. Maar ik las ook op internet, dat het aantal moskeeën in Bangkok de afgelopen 10 jaar behoorlijk vermeerdert zijn. Is dat zo, en hoe gaan de Thais hiermee om?
birdie

Re: Islam in Thailand

Berichtdoor H.Numan » ma nov 02, 2009 3:58 am

In Bangkok? De gemiddelde man geeft er geen iota om. Waarbij ik wel aanteken dat de gemiddelde Thai Boeddhist is, en dat redelijk serieus neemt. Wat iemand anders belijdt of niet belijdt moet die zelf weten. Er zijn een paar mohammedaanse wijken. Daar wonen Boeddhistische en mohammedaanse Thais zonder elkaar schade te berokkenen. In die hele wijk zijn aan alle elektriciteitspalen (heel wat meer dan straat lantaarns!) luidsprekers gehangen die oproepen tot het gebed. Of de vrijdagse preek uitzenden, life vanuit de moskee.

Met andere woorden: de Thais gaan flink wat verder in wat mag. Hoofddoeken, burka's? Zit de Thai echt niet mee.

Maar dat is denk ik de limiet. De Thais zijn absoluut geen mietjes. Een (vreemde) godsdienst tolereren is iets heel anders dan je het graf in compromitteren zoals bij jullie gebeurt. Mohammedanen hoeven geen voorrechten te eisen - alles wat ze willen hebben ze al. Behalve shariah recht, en dat kunnen ze op hun buikjes schrijven met groene Wasco.

In het zuiden is het een andere situatie. Yala en de aangrenzende provincie zijn overwegend mohammedaans. Wat ze precies willen? Dat weet echt niemand. Ze willen beslist niet bij Maleisië. (Kunnen ze geen bier meer kopen of eens flink "gemasseerd" worden.) Ze willen geen (echte) Thais zien. Over onafhankelijkheid hoor je ze eigenlijk ook niet. Alsof de wereld zit te wachten op een mohammedaans shariah republiekje ter grootte van Drenthe.

Daar vliegt de stroop overigens aardig in het rond. In 5 jaar zijn daar meer slachtoffers gevallen dan in de totale Ierse burgeroorlog en beide intifada's in Israël bij elkaar. iets van 3500 slachtoffers tot op heden. De Thais geven geen duimbreed toe - en de mohammedanen ook niet.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
H.Numan

Berichtdoor birdie » wo nov 04, 2009 1:00 am

H.Numan schreef:In Bangkok? De gemiddelde man geeft er geen iota om. Waarbij ik wel aanteken dat de gemiddelde Thai Boeddhist is, en dat redelijk serieus neemt. Wat iemand anders belijdt of niet belijdt moet die zelf weten. Er zijn een paar mohammedaanse wijken. Daar wonen Boeddhistische en mohammedaanse Thais zonder elkaar schade te berokkenen. In die hele wijk zijn aan alle elektriciteitspalen (heel wat meer dan straat lantaarns!) luidsprekers gehangen die oproepen tot het gebed. Of de vrijdagse preek uitzenden, life vanuit de moskee.

Met andere woorden: de Thais gaan flink wat verder in wat mag. Hoofddoeken, burka's? Zit de Thai echt niet mee.

Maar dat is denk ik de limiet. De Thais zijn absoluut geen mietjes. Een (vreemde) godsdienst tolereren is iets heel anders dan je het graf in compromitteren zoals bij jullie gebeurt. Mohammedanen hoeven geen voorrechten te eisen - alles wat ze willen hebben ze al. Behalve shariah recht, en dat kunnen ze op hun buikjes schrijven met groene Wasco.

In het zuiden is het een andere situatie. Yala en de aangrenzende provincie zijn overwegend mohammedaans. Wat ze precies willen? Dat weet echt niemand. Ze willen beslist niet bij Maleisië. (Kunnen ze geen bier meer kopen of eens flink "gemasseerd" worden.) Ze willen geen (echte) Thais zien. Over onafhankelijkheid hoor je ze eigenlijk ook niet. Alsof de wereld zit te wachten op een mohammedaans shariah republiekje ter grootte van Drenthe.

Daar vliegt de stroop overigens aardig in het rond. In 5 jaar zijn daar meer slachtoffers gevallen dan in de totale Ierse burgeroorlog en beide intifada's in Israël bij elkaar. iets van 3500 slachtoffers tot op heden. De Thais geven geen duimbreed toe - en de mohammedanen ook niet.

Dank Numan, voor je antwoord. Wat ik weet van de Thais, is dat ze nooit 'indringers en/ of overheersers' hebben toe gestaan.
Hoofddoeken, burka's? Zit de Thai echt niet mee.

Wat denk je, is dit item nu onze intolerantie? Ligt het in onze Europese volksaard? Zijn de Thais toleranter?

In het zuiden is het een andere situatie. Yala en de aangrenzende provincie zijn overwegend mohammedaans. Wat ze precies willen? Dat weet echt niemand. Ze willen beslist niet bij Maleisië. (Kunnen ze geen bier meer kopen of eens flink "gemasseerd" worden.) Ze willen geen (echte) Thais zien.

Mijn echtgenoot heeft in de jaren tachtig de grens overgestoken van Thailand naar Maleisië. Ook toen waren er al heel veel spanningen tussen moslims en boeddhisten.
't Is gewoon een eeuwenoude vete, waarin de moslims een bord voor hun kop hebben. Er is geen ruimte voor vergeving, laat staan een dialoog!
Dat de moslims in zuid Thailand niks te maken willen hebben met Maleisië, daar hebben ze helemaal gelijk in! Het mooie Maleisië is al helemaal geislamitiseerd.
Maar de massages zijn ze gegund, en de hypocrisie is ook welbekend.
birdie

Berichtdoor H.Numan » wo nov 04, 2009 6:15 am

De spanningen in het zuiden gaan veel dieper dan dat. Thais zijn etnisch verschillend van Maleisiërs. De laatsten hebben een veel donkerdere huidskleur. Ze spreken een andere taal, behorend tot een andere taal familie. En tenslotte zijn de Maleisiërs mohammedaans (sinds de 15e eeuw).

Die 3 provincies werden door hun sultan(s) aan Thailand gegeven, omdat de koning van Thailand hun boterham beter belegde dan Maleisië of wat daar toen voor door ging.

Ze zijn altijd gebruikt als Siberië. Hoge ambtenaren die het te bont maakte in Bangkok werden daar heen gezonden. Mochten doen wat ze wilden, als ze maar geen herrie veroorzaakten. Logisch dat de zuiderlingen zich altijd als het zinkputje van Thailand gezien hebben.

Zijn Thais zo tolerant? In sommige opzichten wel. Zij zien helemaal geen probleem met hoofddoeken. Waarbij ik wel aanteken dat ik de laatste keer in Nederland een veelvoud zag tov vorig jaar! Maar Thais leggen weer accenten op andere zaken. Beledig Thailand, en je hebt een fors probleem. Dat beledigen kan o.a. zijn het trekken van de vlag door de modder. Dat gaat je geheid intensive care opleveren en een half jaar brommen. Gewoon omdat woedende omstanders je total loss rammen, voor de politie je in bescherming kan nemen.

Een paar jaar terug klom een geesteszieke 's nachts over het hek bij de Erawan Schrijn bij mij op de hoek. Hij beschadigde het beeld van Indra. Woedende taxi chauffeurs hebben hem ter plekke doodgeschopt. De gouverneur van hun provincie betaalde persoonlijk de borg voor hen, en deed dat graag. Ze zijn nooit veroordeeld wegens moord. De rechter had er ook wel begrip voor.

Afbeelding

De problemen in het zuiden zijn voor de meeste mensen hier een ver van mijn bed show. De overheid weet het keurig onder de pet te houden, vooral internationaal. In Bangkok zie ik minder mensen met hoofddoeken op dan in Nederland. Bovendien doet men het hier niet om te provoceren. In Nederland wel.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
H.Numan

Berichtdoor Petra » wo nov 04, 2009 8:27 am

Ik denk dat men in Thailand niet provoceert omdat het niet geaccepteerd wordt dat iemand provoceert. Nederland is, denk ik, een van de landen waar er altijd groepen lopen te provoceren. Een gaypride is provocerend, de politiek is provocerend, de sport is provocerend, de media is provocerend, provoceren is een tweede natuur. De krakers-scene, de hippies, de punkers, allemaal voorbeelden. Je krijgt zelfs extra aandacht als je provoceert!
Het verschijnsel dat er meiden met hoofddoekjes lopen om te provoceren, wat ze in hun thuisland dus nooit de vrijheid voor gekregen zouden hebben, is louter een gevolg van het feit dat je in Nederland provoceren mág!
In Thailand zou men je doodschoppen...maar in Marokko ook.
Het enige positieve van provoceren is dat het meestal van tijdelijke aard is. Het vertoon van een bepaald soort gedrag op uiting van een bepaald soort onvrede is vaak leeftijd gerelateerd...
Petra

Keer terug naar Islam in het nieuws