Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Bericht door Ariel »

In de gevangenis bij IS'ers in Syrië: 'Bijna iedereen zegt onschuldig te zijn'

Verslaggever Hans Jaap Melissen bezocht voor EenVandaag een gevangenis in de Noord-Syrische plaats Hasaka. Daar zitten 5000 IS-strijders als haringen in een ton opeengepakt.

Onder begeleiding van gemaskerde bewakers mocht hij een paar uur de gevangenis in. "Ze waarschuwden me dat er echt bewakers nodig waren. Als je in je eentje naar binnen gaat dan ben je je leven niet zeker. Ik interview het liefst alleen, maar als het fout gaat heb ik wel een groot probleem. Straks springen ze met tien man op je nek", vertelt Melissen.

Tussen de IS-strijders
Toch was hij niet bang in de gevangenis. "Ik vond het bijzonder om daar te zijn. Je staat daar ineens tussen de IS-strijders. Ik heb IS vanaf het begin gevolgd en er een boek over geschreven. Een bekende van mij is vermoord door IS. Dit zijn de mensen waar je al die tijd voor moest vrezen en daar sta je nu tussen."

De gevangenen zitten op elkaar gepakt in de cellen. "Ze zitten met 90 man in een cel waar 20 mensen in passen. Als ze platliggen dan liggen ze allemaal tegen elkaar aan." Volgens Melissen krijgen ze alleen te eten, verder doen ze heel weinig.

Ibrahim komt uit Nederland, Abdellah uit België. Allebei werden ze lid van IS, nu zitten ze gevangen in het Syrische Hasaka. Aan verslaggever Hans Jaap Melissen vertellen ze hun verhaal. "Ik heb zeker geen spijt. Ik heb ervan geleerd."

Dichtgemetselde ramen
"Ze hangen een beetje, in een soort comateuze toestand. Ik zag geen boeken, geen televisie. Alle ramen zijn dichtgemetseld, ze kunnen niet naar buiten en het toilet is een gat in de grond. Dat wordt op een gegeven moment wel vies."

De verslaggever mocht vrij rondlopen op de ziekenboeg, waar de gevangenen iets meer ruimte hebben. "Ze boden me nog een mondkapje aan, omdat sommige gevangenen tbc zouden hebben", zegt Melissen. De IS-gevangenen worden wel verzorgd in de gevangenis. "Ik zag een gevangene in een oranje overall, hij was denk ik een soort IS-verpleger. Een gevangene die gevangenen verpleegt. Al hebben ze ook gewone dokters."

De IS-strijders krijgen amper iets mee van wat er buiten de gevangenismuren aan de hand is. Melissen interviewde onder anderen de Nederlandse kalifaatganger Ibrahim. "Hij vroeg me welke dag het was. En of Nederland geplaatst was voor het EK."

Tijdens het gesprek met Ibrahim staan de bewakers ernaast. Als het interview even stokt, informeert een van de gemaskerde bewakers vriendelijk of het nodig is de gevangene met een paar klappen tot wat meer medewerking te bewegen, vertelt Melissen.

Onschuldig
Ibrahim zegt zelf dat hij 'alleen in het kalifaat woonde', maar daar heeft Melissen zijn twijfels bij. "Bijna iedereen daar zegt onschuldig te zijn, behalve de Belgische strijder die ik sprak. Maar deze man heeft in Nederland in het leger gezeten. IS lag onder vuur en iedereen moest vechten, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hij onschuldig is."

Tijdens het interview blijven de bewakers staan.
Melissen kreeg weinig restricties voor zijn bezoek aan de gevangenis. "Ik mocht alleen de buitenkant niet filmen, en niet aan de gevangenen vertellen dat IS-leider Baghdadi dood was. Maar de Koerden hebben een belang. Ze willen aan de wereld laten zien: we zitten met een groot probleem. Want ze hebben duizenden strijders in de gevangenissen daar."

Ook de kalifaatgangers zelf vragen zich af wat er met hen gaat gebeuren. "Ze vragen dan aan mij: 'Wat wordt er over ons gezegd? Zitten wij hier nu voor altijd?' Ik heb geantwoord dat ik dat niet weet. De vrouwen en kinderen liggen al heel erg moeilijk, dus de mannen nog veel moeilijker."

Melissen weet zelf ook niet wat er met de IS'ers gaat gebeuren. "Je zou denken: ze hebben daar hun misdaden gepleegd, dus ze moeten daar berecht worden. Maar het is een instabiele regio, er kan iets veranderen waardoor de deuren van zo'n gevangenis ineens opengaan. Of ze gaan naar Turkije, waar ze soms geen straf krijgen. Of wel, maar dan kunnen ze in Nederland niet meer berecht worden voor hetzelfde feit. Of ze komen zelfs ongezien terug." Zouden ze dan aan hun straf ontkomen? "Het is terreur, dat moet bestraft worden."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In de gevangenis bij IS'ers in Syrië: 'Bijna iedereen zegt onschuldig te zijn'

Bericht door Ariel »

’Moeder ziet dood gewaande IS-terrorist op tv’

Meer dan een jaar lang dacht ze dat hij gedood was in Syrië, maar woensdag herkende de Antwerpse moeder Fatima Ezzarhouni naar eigen zeggen plots haar zoon op televisie. Haar zoon Abdellah, een IS-strijder, lijkt niet dood, maar gewond geraakt, en daarna gevangen genomen.
Afbeelding
Dat schrijft Het Nieuwsblad. In een oranje overal, met een grijze muts op het hoofd, sprak een man die zegt Abdellah Nouamane te zijn de Nederlandse journalist Hans Jaap Melissen aan. Melissen kon in het Noord-Syrische Hasakah een gevangenis bezoeken.

Nouamane is gewond: hij heeft een kogel in de buik gekregen, en hij vertelde dat onder zijn overall ’zijn darmen uit zijn buik hangen’. Volgens EenVandaag krijgt hij weinig medische verzorging.

Toen VRT-journalist Rudi Vranckx de tv-beelden aan zijn moeder in België toonde, zorgde dat voor veel emotie. Haar zoon vertrok in 2013 op zijn achttiende verjaardag naar Syrië . Het was Nouamane die in december 2015 alle contact met haar verbrak.

In september 2018 kreeg ze van de Nederlandse vrouw met wie de IS-terrorist in Syrië getrouwd was, te horen dat haar zoon gestorven was bij een bombardement. De moeder hield toen een begrafenisplechtigheid in Antwerpen.

Radicaal
Nouamane heeft de reputatie erg radicaal te zijn. Hij werd in België twéé keer veroordeeld: vijf jaar celstraf wegens lidmaatschap van een terreurorganisatie, en in 2018 nog eens vijf jaar omdat hij vanuit Syrië de Belgische Staat bedreigde.

„Dit is een oorlogsverklaring, en de plannen zijn al gesmeed”, zo klonk het in augustus 2015 een audio-boodschap. „Alles gaat de lucht in: school, bibliotheek, ziekenhuis. Dat de leeuwen wakker worden en elke ongelovige op straat afslachten.”

’Lesje geleerd’
Nouamane zit al negen maanden gevangen. Hij heeft spijt, zo zegt hij. „Ik was jong en gebrainwasht”, beweerde hij tegen Melissen. „Moet ik gestraft worden omdat ik bij ISIS zat? Ik zou zeggen ja, als het moet dan moet het. Maar ik heb geen bloed aan mijn handen. Ik ben het moe, ik heb mijn lesje geleerd.”

Het geweld lijkt hij te willen afzwakken. „Ach die onthoofdingen, dat was één keer op een half jaar. Ik zag dat ook maar toen ik ’s ochtends wakker werd. Nu ik in de gevangenis zit, denk ik veel na over wat goed en fout is. Als je hoofd eraf gaat… Niemand vindt dat leuk.”

’Is het schijn?’
Moeder Fatima Ezzarhouni is een boegbeeld van de moeders wiens kinderen naar Syrië trokken. Ze veroordeelt wat hij gedaan heeft. Ze werkt mee aan campagnes tegen radicalisering, ze spreekt in scholen en verwoordde haar gedachtes in het parlement.

„Ik hoop dat hij de waarheid spreekt”, reageert ze in tv-programma Terzake. „Maar ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat hij niet meer radicaal is. Is het schijn? Ik weet het niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: In de gevangenis bij IS'ers in Syrië: 'Bijna iedereen zegt onschuldig te zijn'

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ibrahim komt uit Nederland, Abdellah uit België. Allebei werden ze lid van IS, nu zitten ze gevangen in het Syrische Hasaka. Aan verslaggever Hans Jaap Melissen vertellen ze hun verhaal. "Ik heb zeker geen spijt. Ik heb ervan geleerd."
Iets geleerd van Allah? Bijvoorbeeld dat hij moslims ALTIJD op het verkeerde been zet? Allah doet wat hij wil. En dat pakt ten enenmale altijd verkeerd uit voor moslims. Aangezien Allah de knecht van de profeet was en Mohammed de eer had analfabeet te zijn, valt moeilijk goed onderwijs te verwachten van Allah. Dit alles leidt maar tot één simpele voor de hand liggende conclusie:

MOSLIMS BEHOREN TOT DE MISLUKTE MENSENSOORT MOSLIMS.

MOSLIMS ZIJN JAMMERLIJK MISLUKT DOOR DE EEUWEN HEEN EN ONGESCHIKT GEBLEKEN, ZELFS VOOR DE 21E EEUW.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: In de gevangenis bij IS'ers in Syrië: 'Bijna iedereen zegt onschuldig te zijn'

Bericht door Ariel »

Is terreurgroep terug van weggeweest?

Islamitische Staat valt gevangenis aan in Syrië en bevrijdt terroristen

Tientallen leden van IS zouden bevrijd zijn uit een Syrische gevangenis. Kort daarop volgde een aanslag op een militaire basis in Irak. Zaterdag waren voor de derde dag op rij gevechten die aan zeventig mensen het leven hebben gekost. Is de terreurgroep terug van weggeweest?

In de nacht van donderdag op vrijdag werd de aanval ingezet op een gevangenis in de Syrische stad al-Hasakah. De jihadisten wilden opgesloten IS-leden bevrijden uit de gevangenis, die zich in een gebied bevindt dat door de Syrische Koerden wordt gecontroleerd.

„Minstens 28 leden van de Koerdische veiligheidsdiensten, vijf burgers en 45 IS-strijders werden gedood bij de gevechten”, meldde het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten (SOHR), dat vanuit Engeland de oorlog in Syrië volgt. In de gevangenis zitten 3.500 vermoedelijke IS-leden, onder wie ook enkele leiders.

De IS terroristen zouden na de aanval huizen binnengedrongen zijn. Ze gebruikten de bewoners als menselijk schild terwijl de Koerdische troepen, ondersteund door coalitievliegtuigen, vochten om de controle te herwinnen en loslopende gevangenen op te sporen. „Ze hebben vier van onze buren vermoord”, vertelde de 34-jarige Umm Ibrahim aan AFP. Door de gevaarlijke situatie moest ze haar huis uiteindelijk ontvluchten.

In de buurt van de grens van Irak vond een aanslag plaats op een militaire basis. Dat kosste elf Irakezen het leven.

Die aanslag is de dodelijkste operatie van de jihadisten in het land sinds het begin van het jaar. De gevechten duurden uren. Het Observatorium schat dat er zeventig slachtoffers te betreuren zijn.

„Fragiele veiligheid”

IS heeft volgens The Guardian officieel nog niks van zich laten horen. Er zouden ook geen aanwijzingen zijn dat de aanvallen gecoördineerd waren, maar analisten suggereren dat IS zich duidelijk probeert te reorganiseren in beide landen.

„De dubbele aanslagen benadrukken de breekbare veiligheid die voortduurt in gebieden die ooit door Islamitische Staat werden geregeerd. Het toont aan dat de jihadisten, hoewel verzwakt, nog steeds de bondgenoten van de Verenigde Staten kunnen treffen”, aldus The New York Times. Volgens de woordvoerder van de door Koerden geleide militie hadden de IS-strijders vrijdag nog steeds zo’n kwart van het noordelijke deel van de gevangenis in handen en werd er nog gevochten.

De Koerdische autoriteiten waarschuwen al langer dat ze niet de capaciteit hebben om de duizenden IS-terroristen, die tijdens de jarenlange operaties zijn gevangengenomen, binnen te houden en al zeker niet om ze voor de rechter te brengen. Volgens de autoriteiten zouden meer dan 12.000 IS-verdachten in Koerdische gevangenissen vastzitten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Bericht door Ariel »

Harde gevechten om Syrische gevangenis met daarin ook Nederlandse jihadisten

In Syrië zijn al dagenlang harde gevechten gaande, nadat jihadisten van terreurorganisatie IS donderdag een gevangenis in Hasaka aanvielen. Gedetineerden wisten te ontsnappen, delen van de gevangenis werden overgenomen. In Hasaka zitten ook Nederlandse jihadisten vast.

Amerika is inmiddels de militairen van de Koerdische Syrian Democratic Forces (SDF) te hulp gekomen met luchtaanvallen, om de gevangenis terug te veroveren. De SDF heeft zelf extra militairen naar Hasaka in het noordoosten van Syrië gestuurd. De grip van de Koerdische militairen op het gebied in en om de gevangenis zou dan ook ‘steeds sterker’ worden. IS beweert dat achthonderd gevangenen zijn ontsnapt. Ondertussen verschijnen op internet beelden van Koerdische bewaarders, die door IS gevangen zijn genomen.

Daarmee is de eerste grote aanval van IS sinds de terreurorganisatie drie jaar geleden werd verslagen in elk geval een feit. Op dit moment zouden nog zo'n 150 tot 200 IS-opstandelingen zich verschanst hebben in en om de gevangenis.

Autobom
Het begon donderdag met een autobom, die vlakbij de poorten van de gevangenis afging. Die gaf gedetineerden de kans te ontsnappen naar de woonwijken om de gevangenis heen. In eerste instantie claimde de SDF de aanval af te hebben geslagen, maar later moest worden toegegeven dat de Koerdische troepen de controle over delen van de gevangenis waren kwijtgeraakt en zeventien van hun mensen waren gedood. Volgens de Koerden zouden zeventig gevangenen zijn gedood.

In de gevangenis, de grootste in zijn soort, verblijven duizenden verdachten die zijn opgepakt nadat IS werd verslagen. Veel van hen zijn nooit veroordeeld, onder de gevangenen zijn ook minderjarigen. Het aantal buitenlandse gedetineerden wordt geschat op zo’n tweeduizend tot vierduizend uit zo'n vijftig landen, waaronder Nederland.

Weemoed
Die Nederlanders, ook verspreid over andere gevangenissen in Syrië, blijken hun radicale denkbeelden nog lang niet vaarwel te hebben gezegd, ook al is IS in Syrië verslagen. Zo verscheen eind vorig jaar weer een interview met de Nederlandse jihadist Yago Riedijk, die met weemoed vertelde over zijn leven in het inmiddels gevallen kalifaat, samen met zijn Britse vrouw. Hij vertelde hoe ze als een familie cake bakten - en weigerde de onthoofdingen van IS te veroordelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Bericht door Ariel »

IS-offensief op gevangenenkamp: honderden extremisten ontsnapt

Een horrorscenario voltrekt zich in het noorden van Syrië, waar Islamitische Staat een grootschalige aanval heeft gelanceerd op een gevangenis waar duizenden extremisten worden vastgehouden. Er woedt al dagenlang een hevige strijd in en rond de overbevolkte faciliteit in Al-Hasaka, waaruit honderden IS-strijders zouden zijn ontsnapt. Bij de bloedige gevechten zijn al meer dan 200 doden gevallen.

Het is de grootste militaire actie van IS in Syrië sinds het einde van het kalifaat. Volgens de SDF, de door Koerden geleide strijdmacht die de gevangenis en het omliggende gebied controleert, zetten de terroristen zeker 200 strijders, waaronder zelfmoordcommando’s, in bij de aanval. Zij houden mensen gegijzeld en gebruiken anderen als menselijk schild.

Dat bemoeilijkt de SDF-operatie, die wordt ondersteund door de internationale coalitie tegen IS. De troepenmacht zegt de controle in het cellencomplex enigszins te hebben teruggewonnen, maar dat wordt door andere bronnen ontkend. Met name in het noorden van het kamp zou nog hevig worden gevochten.

Daarnaast houden veel terroristen zich schuil in de wijken rondom de gevangenis, vanwaar zij met gerichte aanvallen proberen alsnog de duizenden IS-gevangenen vrij te krijgen. De lokale bevolking is massaal op de vlucht geslagen. IS claimt dat de afgelopen dagen 800 extremisten zijn ontsnapt. Daarvan zou de SDF er ‘enkele honderden’ opnieuw hebben opgepakt.

Broeinesten
De Koerden leggen de schuld van de chaos deels neer bij westerse landen die weigeren hun IS-strijders terug te nemen. De SDF heeft grote moeite om de vele gevangenkampen in het noorden van Syrië, die meer en meer fungeren als nieuwe broeinesten van terreur, onder controle te houden.

Alleen al in het beruchte kamp Al-Hol, waar veelal vrouwen en kinderen van IS-strijders vastzitten, werden het afgelopen jaar meer dan 90 moorden gepleegd. De gevangenen hebben zelfs een religieuze politie op poten gezet die toeziet op de naleving van de extremistische normen en waarden.

De SDF houdt in het noorden van Syrië zo’n 12.000 IS-strijders gevangen. Dat zij veelal Irakezen en Syriërs, maar ook enkele duizenden uit het buitenland. Een tikkende tijdbom.

Islamitische Staat kent een lange geschiedenis van gevangenisuitbraken. De organisatie werd gevormd in een Amerikaanse gevangenkamp en tijdens haar opmars in 2014 in Irak wist zij veel (potentiële) aanhangers te bevrijden. In dat land voerde het terreurleger vorige week een grote aanval uit waarbij elf soldaten omkwamen. De VS beëindigde vorig jaar zijn campagne tegen IS in Irak, ook al voerden de extremisten er naar eigen zeggen ruim 1100 aanvallen uit. In Syrië waren dat er in 2021 bijna 400, maar geen enkele zo spectaculair als de aanval op de gevangenis in Al-Hasaka.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Bericht door Ariel »

Via Peter Velle.

"Nederlandse" IS-moslima uit Rotterdam, die gevlucht is uit kamp Al Hol en zich nu verschuilt in Idlib, stelt vast dat er weinig wordt bericht in westerse media over de jihadisten die ontsnapt zijn uit gevangenis Al-Hasakah na IS-aanval. Ze ruikt de angst bij de "ongelovigen".

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89873
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gevangenen die sympathiseren met IS ontsnapt uit het cellencomplex in Hasaka .

Bericht door Ariel »

Gevaarlijk gezelschap Nederlandse jihadisten in belegerde IS-gevangenis

Drie jaar na de val van het laatste bolwerk van het kalifaat eisen de extremisten van Islamitische Staat de schijnwerpers weer voor zich op. Tot groot genoegen van hun aanhangers, die op internet victorie kraaien over de grootschalige aanval op een gevangenis tjokvol jihadisten in het noorden van Syrië. In het cellencomplex zaten ook ongeveer vijftien Nederlandse IS-mannen, onder wie een flinke delegatie uit de Haagse Schilderswijk.

Is de bloedige operatie een wanhoopsdaad van een terreurleger dat in een alles-of-niets poging zijn manschappen probeert aan te vullen of betekent dit het begin van de tweede doorstart van Islamitische Staat?

De woordvoerder van de SDF, de door Koerden geleide troepenmacht die de baas is over de gevangenissen in het noorden van Syrië, is overtuigd van het eerste. „De laatste dans van de giftige slangen in de Al Sina’a gevangenis”, aldus Farhad Shami. „Game over Islamitische Staat.”

Toch hebben zo’n tienduizend opgetrommelde SDF-soldaten na vijf dagen strijd de IS-terroristen in en rond de gevangenis in Hasaka de genadeklap nog niet kunnen toebrengen. Zelfs niet met militaire steun van de Amerikanen, die met Apache-gevechtshelikopters luchtaanvallen op het cellencomplex uitvoerden.

’Welpen van het kalifaat’
Naar schatting 150 IS-strijders hebben zich verschanst in het kindergedeelte van het complex, waar ruim 800 ’welpen van het kalifaat’ worden gerehabiliteerd. Deze kinderen werden door IS gehersenspoeld en getraind zodat zij de toekomst van het kalifaat zouden veiligstellen. Zij zitten inmiddels al jaren onder erbarmelijke omstandigheden vast en worden nu gegijzeld gehouden door hun oude ’leermeesters’. Unicef vreest voor hun lot en waarschuwt dat zij onder dwang zullen worden gerekruteerd.

Verspreid over het noorden van Syrië zitten, naast 12.000 IS-strijders, in totaal tienduizenden vrouwen en kinderen van jihadisten vast in kampen. Een tikkende tijdbom. Het terreurleger ziet hen als de toekomstige ruggengraat van een nieuw kalifaat, terwijl de SDF steeds grotere moeite heeft om deze gigantische groep onder controle te houden. In één kamp werden het afgelopen jaar al meer dan 90 moorden gepleegd, terwijl de radicale gedetineerden hun ideologie onder de rest van de gevangenen verspreiden.

De Koerden leggen de schuld van de explosieve situatie deels neer bij (westerse) landen die hun strijders weigeren terug te nemen.

Abu Bakr al-Baghdadi
Islamitische Staat kent een lange geschiedenis van gevangenisuitbraken en spreekt nu van een voortzetting van de operatie ’Haal de muren neer’: een poging om duizenden jihadisten te bevrijden. In een van de laatste toespraken voor zijn dood in 2019 riep IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi zijn aanhangers al op om ’de soldaten van het kalifaat’ te bevrijden.

Maar zelfs zonder deze extra manschappen beschikt IS nog altijd over een flink aantal strijders in Syrië en Irak. Niet voldoende om, zoals zes jaar geleden, een gebied ter grootte van Groot-Brittannië te controleren, maar – volgens uiteenlopende schattingen van de VN en het Pentagon – heeft zij nog altijd zo’n 8.000 tot 16.000 voetsoldaten. Ook de tijd dat zij zich ergens in een grot in een woestijn schuilhielden, is voorbij. Alleen al in Syrië doodden de extremisten vorig jaar meer dan 600 mensen, aldus het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten.

Afvalligen en drugshandelaars
Daarnaast terroriseren de extremisten weer meer en meer de lokale bevolking. Met name in Deir-ez-Zor, waar zij volgens lokale journalisten winkeleigenaren en oliehandelaars afpersen. De moslimfundamentalisten treden in sommige dorpjes zelfs weer op als een soort religieuze politie: afvalligen en drugshandelaars worden er zonder pardon gedood. De extremisten maken gebruik van de chaotische situatie in In Deir-ez-Zor, waar de SDF en het Syrische regime om invloed strijden.

Hetzelfde doen zij in Irak, waar de terroristen met name actief zijn in het gebied dat wordt betwist door de regering in Bagdad en de autonomie Koerdische regio. De Verenigde Staten staakten eind vorig jaar hun strijd tegen IS in Irak, waardoor zij weer meer bewegingsruimte heeft. Bagdad vreest dat de nu in Syrië ontsnapte gevangenen de grens zullen oversteken en heeft daarom de patrouilles opgevoerd. „De pogingen om het terrorisme nieuw leven in te blazen, kunnen niet worden onderschat”, aldus de Iraakse president Barah Salih.

De aanval op de gevangenis in Hasaka is de grootste operatie in drie jaar tijd, waarbij IS ruim 200 strijders inzet in een poging duizenden kameraden te bevrijden. Het levert dramatische taferelen op. Tienduizenden burgers zijn op de vlucht geslagen en de lokale autoriteiten hebben een avondklok ingesteld.

Halfverlamd
In de gevangenis sleet de laatste jaren ook een bont gezelschap van Nederlandse terroristen zijn dagen. Zoals de zwaargewonde Yasser A. uit Gouda die al eerder een uitbraakpoging deed. Of de halfverlamde Abdel al-R. uit de Schilderswijk, of Mounir el-K., over wie nu in verhoren staat te lezen dat hij maandenlang is getraind als bommenmaker en sluipschutter. Of buurtgenoot Hatim R., wiens vrouw is gesneuveld en die zijn Nederlandse rechtszaak (’een poppenkast’) vanuit Syrië volgde ’met een zak chips en ijsthee’.

Het is niet zeker of er Nederlandse IS-strijders bij de ontsnapte of gedode gevangenen zitten nu de slag om het cellencomplex nog voortduurt, zegt een woordvoerder van terrorismebestrijder NCTV. Zelfs de vraag welke polderjihadisten nog in het Koerdische cellencomplex zitten, is niet met volledige zekerheid te beantwoorden. Zit bijvoorbeeld de Zoetermeerse prediker annex raketbouwer Mohammed Talbi erbij? Of de bekende jihadist Ismael A., die nog bij de Hofstadgroep had gezeten en door een arrestatieteam uit een belegerde woning in het Laakkwartier werd gehaald?

Zeker is wel dat veel Europese IS-leden wisten door te stoten tot de top van de organisatie. Het bevrijden van de westerlingen zou dus prioriteit hebben bij IS, omdat ze van meer nut zijn, zeggen Koerdische media.

Documentairemaker Sinan Can stelde afgelopen najaar alles in het werk om de Nederlanders te spreken te krijgen, maar ze werden afgeschermd. Hij kreeg wel andere Europese gevangenisbewoners voor de camera. Die bleken nog even radicaal als tijdens hun IS-tijd. Ze trappelden om vrij te komen of uit te breken en terug te keren naar Europa.

Jihadbruid
Dat zal zeker ook gelden voor hun Nederlandse celgenoten. Zoals voor Redouan D., de Culemborgse man van jihadbruid Amber K. uit Dordrecht, met wie hij twee kinderen kreeg. Zij zat in een Koerdisch gevangenenkamp voor vrouwen en jubelde in een tv-interview hoe erg ze in het ’respectvolle’ Nederland miste. „Zelfs het niet-voordringen in de rij bij Albert Heijn” mist ze, want „hier zijn mensen onbeschoft en asociaal.” Over haar man in de Koerdische gevangenis wilde ze niets kwijt, en ook nam ze geen afstand van het IS-kalifaat.

Volgens de laatste cijfers van inlichtingendienst AIVD zijn er nog ongeveer 120 Nederlandse uitreizigers in Syrië, Irak of Turkije. „Ongeveer een derde van hen verblijft in Syrisch-Koerdische kampen al-Roj of al-Hawl (de vrouwen) of in diverse detentiecentra in Noordoost-Syrië (de mannen).”

Als er Nederlandse IS-gevangenen ontsnappen, kan dat ook voor Nederland gevaar opleveren. „De jihadistische dreiging voor Nederland is onder meer afkomstig van personen die zijn uitgereisd naar Syrië en Irak”, aldus de geheime dienst.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie