Ayaan Hirsi Ali over haar veiligheidssituatie

Vrijdenker

Ayaan Hirsi Ali over haar veiligheidssituatie

Berichtdoor Vrijdenker » Za Feb 19, 2005 9:49 pm

Ayaan Hirsi Ali: Ik zit dicht tegen de grens aan
Auteur: René Moerland
Bron: NRC Handelsblad, 19 februari 2005

Ayaan Hirsi Ali vertelt waar ze de afgelopen maanden heeft doorgebracht en waarom ze dit niet volhoudt. ‘De boodschap is: je hebt het aan jezelf te danken.’

Het is vrijdagmiddag, bijna vier uur, als in Den Haag begint door te dringen dat Ayaan Hirsi Ali de geheime schuiladressen van haarzelf en Geert Wilders openbaar heeft gemaakt.

Bewakers komen in de kamer waar wij nu zitten briefjes brengen met telefoonnummers: of ze met spoed die en die hoge ambtenaar wil bellen. ,,Ik bel hem niet’’, is het minzame antwoord van het Tweede-Kamerlid van de VVD-fractie. De bewaker kan doorgeven: ,,Ik denk dat ik een gesprek ga voeren met premier Balkenende.’’

Hirsi Ali is, zegt ze zelf, de ,,confrontatie’’ aangegaan, door opening van zaken te geven over haar leefomstandigheden.

Ze wil een vast adres, dat bekend mag zijn, als het maar goed beveiligd is.

Volgende maand is het tweeënhalf jaar geleden dat Hirsi Ali, toen nog PvdA-lid en niet gekozen in de Tweede Kamer, haar eigen woning in Leiden moest verlaten wegens ernstige bedreigingen.

Sindsdien heeft ze nergens meer echt gewoond: beveiligers hebben haar ondergebracht op wisselende adressen, twee keer verbleef zij enige maanden in de Verenigde Staten.

De laatste keer was dat na de moord op Theo van Gogh, van half november tot januari. Ze mag eigenlijk nog steeds niet zeggen dat ze daar was, in de Verenigde Staten. En ze mag ook niet zeggen waar ze in de eerste dagen na de moord op Van Gogh zat ondergedoken, voordat zij naar de VS werd gevlogen: op de vliegbasis Woensdrecht, in een opleidingscentrum van de politie buiten de randstad, en twee dagen op de rustkamer van een gastvrije staatssecretaris op een ministerie in Den Haag, die ook nog zijn werkkamer voor haar ontruimde. ,,Ik heb overal gezeten maar het was nooit een thuis. Ik wil niet meer meewerken’’, zegt Hirsi Ali. ,,Niet op deze manier. Zoals het nu gaat, blijft de opdracht van de overheid beperkt tot: we bewaken je leven. Deze situatie tast mijn parlementaire functioneren aan en het tast de democratische rechtsorde aan.’’ Hirsi Ali vraagt zich af hoe het komt dat parlementariërs in Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Israël ,,wel op een vast adres kunnen wonen met de nodige maatregelen, maar wij niet.’’ Vanmorgen om twee uur stond Hirsi Ali op het punt om met de beveiligers af te te reizen: ,,Ik weet weer niet waar ik straks ga slapen. Dat sloopt me.’’

Uw critici zeggen: daar werkt u nu wel aan mee. ,,Ja, en ik zie dat Balkenende niet begrijpt waarom het zo moet. Daarin lees ik de vooronderstelling: eigen schuld, dikke bult. Maar ik heb niet vanaf het eerste moment al mijn geheime adressen aan de grote klok gehangen. Nu is er een grens bereikt. En het is een onbehoorlijke vraag. Want zij veronderstelt dat ik schuldig ben aan het feit dat ik bedreigd ben. En dat is niet zo. Ik neem gewoon op een rustige, verstandige manier deel aan het debat.’’

Rustig? Uw critici vinden dat u provoceert. ,,Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen zich door mij geprovoceerd voelen, maar dan is nog niet de vooronderstelling gerechtvaardigd dat daar wel de dreiging van geweld op moest volgen.’’

Waarom is juist nú de grens bereikt? ,,Ik ga niet meer over mijn leven. Ik heb niet eens een eigen agenda meer.’’

Kunt u één voorbeeld geven? ,,Afgelopen zaterdag. Ik had een zwaar vermoeiende week gehad, ik wilde een dag voor mijzelf hebben. Maar ook als ik rust wil, is het nog onrustig. Er zijn bewakers om mij heen, ze slapen één deur verder – niet eens een meter. Dat is heel intiem. Ik had aan de beveiliging woensdag al gevraagd om bewakers die ik al wat langer ken, bij wie ik me rustig voel. Dat is dan van groot belang voor mijn levensvreugde. Maar dat lukte niet. Dat beantwoord ik dan door mij de hele dag op die kamer op te sluiten.’’

En wat denkt u dan? ,,Ik was verdrietig en teleurgesteld. Dan denk ik: waarom zit ik ook al weer hier? Ik heb mij gewoon gemengd in het publieke debat in de Tweede Kamer, voor een belangrijke zaak, de eerwraak. Maar de anderen die meedebatteren gaan in het weekeinde lekker naar huis. Soms denk ik: ik ben geen Heilige Franciscus van Assisi, of Moeder Theresa.’’

U wilt niet ten koste van alles strijden? ,,Nee. Ik definieer de radicale islam en de positie van de vrouw niet als mijn probleem, maar als een maatschappelijk probleem.’’

Wanneer zegt u: nu is het mijn probleem niet meer? ,,Als het ondraaglijk wordt. Als het werk zo ten koste gaat van je welzijn dat je daar jezelf en anderen mee hebt. Dat mag niemand van je vragen.’’

Zegt u dat de manier waarop u nu wordt beveiligd maakt dat het ondraaglijk wordt? ,,Als ik nu in een goed beveiligd huis zou zitten, dan keerde de oude situatie van vóór 2 november terug. Het is nu ondraaglijk geworden.’’

Ondraaglijk, dat noemde u net de grens. ,,Ja. Daar zit ik dus dicht tegen aan. Ik heb natuurlijk ook andere stressfactoren. Mijn tegenstanders die op opiniepagina’s eisen dat ik uit het parlement wordt gezet, die bedreigingen uiten, die concrete moordplannen maken, en dus nu ook rechtszaken beginnen. Je moet weg uit de publieke ruimte, dat is de boodschap.’’

Lost een eigen woning dat op? ,,Ja, dat denk ik wel. Een stabiel onderkomen, waar mijn bureau staat, waar mijn boeken staan, waar ik mij terug kan trekken, waar ik het fijn vind. Dat vind ik een grondrecht. Waar ik nu ben mag ik, omdat het zo’n geheim gebied is, niemand ontvangen. Ik mag er niets over vertellen. Je mag je eigenlijk niet thuis voelen.’’

Heeft de voortdurende dreiging uw politieke optreden beïnvloed? ,,Alleen na de moord op Theo van Gogh.

Toen dacht ik: mensen die geweld plegen, mogen nooit hun zin krijgen. Toen ben ik strijdbaarder geworden. Soms denk ik: ik heb recht op een normaal leven. Maar dan denk ik weer: ja straks hebben ze Theo vermoord en mij ook monddood gemaakt.’’

Dat maakt het lastig om te stoppen als het onverhoopt toch ondraaglijk wordt. Dat is dan toch een persoonlijke nederlaag? ,,Het is persoonlijk, maar het is ook een publieke zaak, die heel erg belangrijk is. Het gaat niet alleen over Geert Wilders en mij. Het gaat over de vraag hoe je het probleem oplost als Kamerleden langdurig en ernstig bedreigd worden.’’

Is het een wanhoopsdaad om uw schuilplaatsen openbaar te maken? ,,Tot op zekere hoogte ja. Ik ben geen superwoman.

En als emancipatie-woordvoerder moet ik practise what I preach. Ik ben de afgelopen tweeënhalf jaar te passief geweest. Ik ben te slecht voor mezelf op gekomen.’’

Verwijt u zichzelf achteraf in november het land te zijn uitgegaan? ,,Ja, ik wilde niet het verwijt krijgen dat ik niet meewerk. Maar ik vind dat ik nu meewerk aan een situatie die van mij veel te veel vraagt. En ik protesteer tegen de huisvesting van Geert. Geert weet dat ik heb gesproken, ik heb het hem gezegd. Niet degene die bedreigd is moet naar de gevangenis, maar de bedreiger moet naar de gevangenis. Het zegt ook iets over Nederland: de benadering is altijd pragmatisch. Dat is weglopen voor principes. Door hierover te zwijgen, en dit te laten voortduren, is de boodschap: je hebt het aan jezelf te danken.’’

Waarom hebt u niet zelf naar een andere woning gezocht? ,,Ik bén zelf gaan zoeken, met de lijst van noodzakelijke veiligheidsmaatregelen. De makelaar lachte me uit en zei: koop een stuk grond en bouw een bunker meid.’’

U wilt een goed beveiligde, niet geheime woning hebben. Kan dat? ,,Aan de woning aan het Buitenhof is voor meer dan 120.000 euro verbouwd voor de beveiliging. Dan zeg ik: dat is toch veilig? Maar het argument van de beveiliging is dat het adres bekend is, het heeft op internet gestaan. Mijn vraag: in zo’n klein land geheim houden waar een Kamerlid woont dat zo bekend is, is dat realistisch? En het is ook heel onrustig. Deze week stond bij de kazerne in Amsterdam een beveiliger met de sleutels te morrelen bij een deur. Ondertussen lopen onbekende mensen voorbij. Ik had oogcontact. Als de beveiliging hoort dat iemand mij daar heeft gezien, moet ik weer weg.’’

Wat adviseren de diensten? ,,Eerst mocht ik geen vooroorlogs huis, het moest nieuwbouw zijn. Het mag geen tussenwoning zijn, geen benedenwoning. En deze week kwamen ze praten of ik toch niet buiten Den Haag en Amsterdam moet gaan kijken. Ze knabbelen steeds een stukje verder.’’

Ook aan inhoudelijke uitlatingen? ,,Een hoofd van de beveiligingsdiensten heeft recent tegen mij gezegd dat wat ik bij het tv-programma Buitenhof heb gezegd, anderen in gevaar kon brengen. Hij bedoelde dat ik voorstelde te overleggen met Cohen en Aboutaleb, die ook bedreigd worden. Dan denk ik: hij heeft het niet door, maar dat gaat richting censuur. Of zelfcensuur.’’

Bespreekt u deze dillema’s wel eens met de verantwoordelijke ministers? ,,Ik weet niet wie verantwoordelijk is: Donner, Remkes, of De Graaf die over grondrechten gaat. In het kabinet vermijdt iedereen het probleem van wie waarvoor bevoegd is en welke oplossingen nodig zijn. Als ik doodgemaakt word, vereist dat een bewindspersoon die zegt: er is iets misgegaan onder mijn verantwoordelijkheid. Maar niemand durft die verantwoordelijkheid aan. Dat wordt nu overgelaten aan ambtenaren en dat kan niet. Dit vraagt om politieke leiding.’’

U zegt eigenlijk: de angst regeert bij het kabinet? ,,Ja, de angst regeert.’’

Hoe moet het wel worden opgelost? ,,Er moet komende week een oplossing komen. Ik wil een zuiver debat in de Kamer. Door daar op aan te sturen, neem ik Balkenende en Donner in bescherming. Want wat er ook uitkomt, als er een breed gedragen Kameruitspraak is, krijgt niemand straks de zwarte piet. Ik wil dat het CDA zich uitspreekt, de PvdA, de VVD, al die partijen. Wat de meerderheid vindt, wordt de oplossing.’’

U praat over de VVD alsof u daar zelf niet bij zit. ,,O nee, het is mijn partij. De mensen in de Kamer die mijn situatie schandalig vinden, zijn VVD’ers. En GroenLinks, Femke Halsema.’’

Maar ook de VVD heeft dit niet op de agenda gezet. ,,Dat is het probleem, daarom doe ik zelf.’’

Wat als u geen vaste woning krijgt? ,,Nou ja, dan wil ik dat in elk geval zwart op wit.’’

unholy

Berichtdoor unholy » Za Feb 19, 2005 10:25 pm

Het is jammer dat ik geen VVD stem, maar mijn steun heeft ze. oont meer pit dan het hele kabinet bij elkaar.....

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Wo Feb 23, 2005 11:03 am

unholy schreef:Het is jammer dat ik geen VVD stem..

Nederland mist een ding! .......een zwarte koningin......als jij nou op vvd gaat stemmen dan kunnen we heel misschien een zwarte gestoorde koningin krijgen.....briljant idee! vind je niet?

unholy

Berichtdoor unholy » Wo Feb 23, 2005 6:49 pm

Maroc_21 schreef:
unholy schreef:Het is jammer dat ik geen VVD stem..

Nederland mist een ding! .......een zwarte koningin......als jij nou op vvd gaat stemmen dan kunnen we heel misschien een zwarte gestoorde koningin krijgen.....briljant idee! vind je niet?

Jou zal ik niet missen....en inderdaad ze is wat minder saai dan Beatrix. En of ze gestoord is ? Nou lang niet zo gestroord als "mensen" die denken in termen van "ongelovige hond" en "we moeten Nederlanders het opdringen" etc. etc.

Maar fijn om te horen dat het goed met je gaat Maroc !! 8)

Terug naar “Islam in het nieuws”