Britse scholiere mag moslimgewaad dragen!

Plaats reactie
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Britse scholiere mag moslimgewaad dragen!

Bericht door Maroc_21 »

LONDEN (ANP) - Een Brits meisje mag op school een traditioneel moslimgewaad dragen in plaats van het typische schooluniform. De 15-jarige Shabina Begum is onterecht van school gestuurd, oordeelde een Britse rechtbank woensdag in hoger beroep.

Begum had de zaak aangespannen omdat de school in Luton haar ,,het recht op onderwijs en op het uiten van haar geloof'' had ontnomen, meldde de Britse omroep BBC. De problemen waren begonnen toen de moslima had aangekondigd dat ze een zogenoemde jilbab wilde gaan dragen, een lange sluier die het lichaam bedekt en slechts handen en gezicht vrijlaat.

De schoolleiding verbood de moslima de jilbab in september 2002 te dragen. Sindsdien is Begum niet meer naar haar scholengemeenschap in Luton (ten noorden van Londen) geweest.

In Groot-Brittannië hebben moslimleerlingen de mogelijkheid om in plaats van het standaardschooluniform een 'shalwar kameez', bestaande uit verhullende gewaden, te dragen. Ook Begum droeg een shalwar kameez, maar toen ze zich meer verdiepte in de islam besloot ze dat haar kledij niet religieus genoeg was.

Begum werd tijdens het proces bijgestaan door Cherie Booth, de echtgenote van premier Tony Blair.
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Tja zo zie je maar weer, gelovigen kunnen zich altijd een uitzonderingsposistie verwerven door zicht te beroepen op hun geloof. Ook nu weer zorgt geloof voor ongelijkheid, tweespalt en voornamelijk oneerlijkheid....yech
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

unholy schreef:Ook nu weer zorgt geloof voor ongelijkheid, tweespalt en voornamelijk oneerlijkheid....
Je denkt niet met je verstand maar eerder met je achterste!
Wat als een meisje kiest om kuis te dragen en alleen haar gezicht en haar handen niet bedekt!
Hoezo ongelijkheid? omdat andere meisjes korte rokjes dragen en mede daardoor jongens slechte cijfers halen? Of ben jij een voorstander van een uniform? Iedereen hetzelfde uniform op school op het werk op straat enz.....
Hoezo tweespalt? Een meisje die als een heks draagt en gedraagt zorgt zeker niet voor tweespalt?
Hoezo oneerlijkheid? wat is er niet eerlijk aan als een meisje een hoofddoek draagt? omdat God tevreden op haar is en niet op ongelovige onrechtvaardigers?
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Bericht door unholy »

Maroc_21 schreef:
unholy schreef:Ook nu weer zorgt geloof voor ongelijkheid, tweespalt en voornamelijk oneerlijkheid....
Je denkt niet met je verstand maar eerder met je achterste!
Wat als een meisje kiest om kuis te dragen en alleen haar gezicht en haar handen niet bedekt!
Hoezo ongelijkheid? omdat andere meisjes korte rokjes dragen en mede daardoor jongens slechte cijfers halen? Of ben jij een voorstander van een uniform? Iedereen hetzelfde uniform op school op het werk op straat enz.....
Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

unholy schreef: Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Ik weet niet waarom ik met hersenloze ongelovige zwijnen discussier???? Ik vraag het me oprecht af! verspil jullie tijd maar..Echte gelovigen zijn aan het werk / bidden / studeren enz. enz..

doei, ik kom nooit meer terug!
Tulp
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 03, 2005 6:06 pm

Bericht door Tulp »

Maroc_21 schreef:
unholy schreef: Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Ik weet niet waarom ik met hersenloze ongelovige zwijnen discussier???? Ik vraag het me oprecht af! verspil jullie tijd maar..Echte gelovigen zijn aan het werk / bidden / studeren enz. enz..

doei, ik kom nooit meer terug!
Jammer, ik ben wél blij dat dat meisje zich mag kleden zoals ze wil. Ik ben namelijk feministe en vind dat vrouwen vrij moeten zijn zich te kleden volgens eigen goeddunken. Ik had je nog willen vragen wat je eigenlijk verstaat onder hersenloze, ongelovige zwijnen. Ik ben namelijk geen moslim. Ik vind het wel een mooie, en verdienstelijke religie, en ik waardeer de islamitische cultuur. Ik vraag me dan af in welk vakje je mij indeelt.

Als je niet terugkeert, kan ik het begrijpen. 'k Vind dit ook geen gezellig forum.
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Tulp schreef:
Maroc_21 schreef:
unholy schreef: Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Ik weet niet waarom ik met hersenloze ongelovige zwijnen discussier???? Ik vraag het me oprecht af! verspil jullie tijd maar..Echte gelovigen zijn aan het werk / bidden / studeren enz. enz..

doei, ik kom nooit meer terug!
Jammer, ik ben wél blij dat dat meisje zich mag kleden zoals ze wil. Ik ben namelijk feministe en vind dat vrouwen vrij moeten zijn zich te kleden volgens eigen goeddunken. Ik had je nog willen vragen wat je eigenlijk verstaat onder hersenloze, ongelovige zwijnen. Ik ben namelijk geen moslim. Ik vind het wel een mooie, en verdienstelijke religie, en ik waardeer de islamitische cultuur. Ik vraag me dan af in welk vakje je mij indeelt.

Als je niet terugkeert, kan ik het begrijpen. 'k Vind dit ook geen gezellig forum.
Ja, Tulp, vrijheid is een mooi goed.
Maar als het misbruikt wordt dan wordt het lastig of je moet kiezen uit principes (vrijheid jezelf te onderdrukken) of dat je andere belangrijke waarden als hoogste goed acht (gelijkheid man-vrouw).
Persoonlijk neig ik naar dit laatste... arme meid dat ze zichzelf dit aandoet. En niet zomaar een stukje stof maar als ik het goed heb heeft ze zichzelf helemaal ingepakt (zoals Christo met de Rijksdag wel ns heeft gedaan).
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Jammer, ik ben wél blij dat dat meisje zich mag kleden zoals ze wil. Ik ben namelijk feministe en vind dat vrouwen vrij moeten zijn zich te kleden volgens eigen goeddunken. Ik had je nog willen vragen wat je eigenlijk verstaat onder hersenloze, ongelovige zwijnen. Ik ben namelijk geen moslim. Ik vind het wel een mooie, en verdienstelijke religie, en ik waardeer de islamitische cultuur. Ik vraag me dan af in welk vakje je mij indeelt.

Als je niet terugkeert, kan ik het begrijpen. 'k Vind dit ook geen gezellig forum.
Beste Tulp.
Welkom op dit forum.
Weet je wat ik niet begrijp, is dat jij als feministe een voorstander bent van de jilbab.

Eerst even dit.
Je mag het misschien niet met ons eens zijn over de manier waarop wij Maroc behandelen, maar beste Tulp, dat heeft deze jongeman aan zich zelf te danken. Op dit forum proberen wij om op een nette manier met elkaar te te converseren. Dit hebben we ook met Maroc gedaan. De reden dat hij niet meer terug komt, is volgens mij niet zo zeer dat we hem niet netjes behandeld hebben, maar meer omdat hij niet kan winnen. We hebben geprobeerd om met hem in discussie te komen over de Islam, maar dat werkte niet omdat wat hij ook over de Islam schrijft niet verdedigd kan worden.
Ik weet niet of jij je werkelijk verdiept hebt in de Islam Tulp. Ik vermoed van niet, want anders zou jij de vrouwonvriendelijke teksten uit de Koran gelezen hebben.
Als je er behoefte aan hebt willen wij je met alle plezier kennis laten maken met deze teksten.

Nu over de hoofddoek en jilbab.
Ik heb wat stukjes geplakt van een interview van een feministische zuster van je.
Haar naam is Irshad Manji en ze is feminste , moslim en lesbisch.

http://www.femistyle.be/nl/portretten/I ... anji.shtml

Lees wat ze verteld….Wie kan het je beter vertellen dan een Moslima. Niemand toch…
Het echte probleem is dat in te veel gevallen het dragen van een hijab geen vrije keuze is. De hijab wordt aan vrouwen opgelegd door mannen, door hun vaders, broers en echtgenotes. Uit een enquête, die werd afgenomen enkele dagen voor de goedkeuring van de wet in Frankrijk, blijkt dat de meerderheid van de vrouwen het verbod op de hijab ondersteunen. Niet omdat ze tegen dat kledingstuk op zich zijn, maar omdat ze het geweld en de intimidaties door mannen verwerpen. Heel wat moslims zien hun vrouw als een bezit, een eigendom. Vrouwen in dit deel van de wereld hebben de keuze om voor zichzelf te denken. In teveel delen van de moslimwereld, ook de moslimgemeenschappen in het Westen, hebben ze die keuze niet. Ik wil mijn eigen keuzes maken.

Zien moslims hun vrouwen als ondergeschikt of minderwaardig?
Irshad Manji: Ja, ik denk dat de meeste moslims dit wel doen. Moslimvrouwen zitten in een ondergeschikte positie. Veel van die vrouwen zien zichzelf niet als ondergeschikt, maar dragen een hoofddoek omdat ze zich dan waardige mensen voelen. Ze willen zich beschermen tegen de blikken en oordelen van mannen. Maar als vrouwen zich dan echt zo waardig voelen, waarom laten ze dan toe om zich van kop tot teen weg te steken, waarom beschermen ze zichzelf tegen de blikken van mannen? Zouden juist mannen hun instinct en dierlijk gedrag niet moeten inhouden. Het is een vraag waar ik nog nooit een bevredigend antwoord heb op gekregen door een moslimvrouw. En ik zal die vraag blijven stellen. We hebben dringend een operatie ‘Ijtihad’ nodig om moslimvrouwen te bevrijden van hun ondergeschikte status.
Deze onderstaande link is ook leerzaam.

http://ffidutch.dreamhosters.com/forum/ ... .php?t=833

vriendelijke groet.
Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Maroc_21 schreef:
unholy schreef: Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Ik weet niet waarom ik met hersenloze ongelovige zwijnen discussier???? Ik vraag het me oprecht af! verspil jullie tijd maar..Echte gelovigen zijn aan het werk / bidden / studeren enz. enz..

doei, ik kom nooit meer terug!
Beste Maroc.
Ik weet niet of je voorgoed weg bent, maar als dat zo is, en als je dit zo wie zo uberhoud nog leest, dan wil ik je het allerbeste toewensen.
Ik hoop alleen dat je met studeren bedoeld studeren aan een universiteit of op school, en niet alleen het bestuderen van de Islam. Dit laatste zal je namelijk niet helpen bij het maken van een broodnodige carriere.
Het gaat je goed jongen. Blijf van explosieven af en maak wat van je leven.

Ariel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Bericht door Iznogoodh »

Maroc_21 schreef:
unholy schreef: Wat ik bedoel dus, onbeschoft zijn, onrechtvaardigheid, onrust en tweespalt.....vooroordeel....mensen woorden in de mond leggen, je doet alles wat ik van een gelovige verwacht.....
Ik weet niet waarom ik met hersenloze ongelovige zwijnen discussier???? Ik vraag het me oprecht af! verspil jullie tijd maar..Echte gelovigen zijn aan het werk / bidden / studeren enz. enz..

doei, ik kom nooit meer terug!
Fijn.
We hopen dat je nu eindelijk eens je woord houdt.

Iznogoodh
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Plaats reactie