‘Niet op de stoel van Allah gaan zitten’

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

‘Niet op de stoel van Allah gaan zitten’

Bericht door Ariel »

‘Niet op de stoel van Allah gaan zitten’

Door DAAN HAKKENBERG en ADRIANNE DE KONING

ROTTERDAM - De Marokkaanse gemeenschap in Rotterdam is de afgelopen maanden opgeschrikt door drie moorden waarbij de mogelijke daders met psychische problemen kampten.

In de moskee, op straat, overal wordt over de tragische incidenten gesproken. De hoop is dat nu eindelijk het taboe op de psychiatrische hulp wordt doorbroken. ,,Volgens Marokkanen is de Riagg alleen voor gekken. Het is het laatste station.’’

Het is hier big business geworden, net als in Marokko: islamitische gebedsgenezers, de zogenoemde fqih, die in Rotterdam hun diensten aanbieden. Wie buikpijn of hoofdpijn heeft, zoekt hulp bij de dokter. Maar zij die kampen met vage klachten als lamlendigheid, liefdesverdriet of slaapproblemen, zoeken hun heil in het alternatieve circuit.

Zo is tachtig procent van de Marokkaanse Rotterdammers die uiteindelijk bij de Rotterdamse Riagg komt, eerst bij de islamitische genezer langs geweest of is hier nog steeds klant. Veel Marokkanen schrijven psychische problemen namelijk toe aan ‘bovennatuurlijke krachten’, vertelt Mohammed Abkadiri, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige bij de instelling voor geestelijke gezondheidszorg. ,,Mensen zeggen: ik ben bezeten. Ze geloven in zwarte magie, het boze oog of djinns, zeg maar demonen. Psychische klachten hebben geen directe fysieke uitingsvorm. Dus gaan ze naar de alternatieve genezer, die Koranteksten leest, kruiden geeft of rituelen laat uitvoeren.’’

Pas als dit geen soelaas biedt, komen ze naar de ‘reguliere’ psychiatrie. Met veel moeite. En vaak een probleem erbij. ,,Sommige genezers maken misbruik van hun klanten en vragen geld voor hulp, al mag dat volgens de islam eigenlijk niet,’’ vertelt Abkadiri.

,,Ze zijn duurder dan een psychiater,’’ vult maatschappelijk werker Brahim M’Rati aan. Eén afspraak kost 100 euro. Vele afspraken zijn nodig. ,,Voor de behandeling moeten kruiden worden gekocht, of rituelen uitgevoerd. Alles kost geld. Je zit zo aan de 1500 euro.’’ De twee vertellen over een man die zijn inboedel moest verkopen, om zo de kwade geesten te verdrijven. Hij bleef achter in een kaal huis, met slechts een matras op de vloer.

Volgens de twee hulpverleners, beide ook Marokkaanse Rotterdammers, bieden de rituelen, gebeden en kruidenbaden vooral ‘hoop’. Abkadiri: ,,De geneesheren hebben voor ieder probleem een oplossing. Wij moeten onderzoeken en overleggen met collega’s. Een geneesheer zal ook nooit zeggen dat iemand niet beter wordt, zoals bijvoorbeeld bij schizofrenie.’’

De twee zijn niet faliekant tegen de alternatieve genezers en houden zelf ook rekening met de achtergronden van de patiënt. ,,Als je tegen bent, loop je juist het risico dat de patiënt zal stoppen met de behandeling. Wij proberen het bespreekbaar te maken. Het geeft ook stof om over te praten en je weet welke kruiden ze moeten slikken en welke rituelen ze volgen.’’ Probleem waar ze keer op keer op stuiten, is dat de genezers stellen dat de patiënt moet stoppen met medicatie. Die zouden de kwade djinns juist aanwakkeren. ,,Door te onderhandelen probeer je te zorgen dat de patiënt toch zijn pillen slikt,’’ zegt Abkadiri.

Ook Abkadiri en M’Rati gebruiken elementen uit de islam. ,,Je moet het referentiekader van je patiënt gebruiken.’’ Abkadiri grijpt terug op het voorbeeld van schizofrenie. ,,Wellicht dat er over tien jaar wel een oplossing voor is. En in de islam kun je niet zeggen dat iemand niet beter wordt. Dat weet alleen Allah. En je moet als psychiater niet op de stoel van Allah gaan zitten.’’

Hij weet dat veel Marokkaanse patiënten de geestelijke gezondheidszorg links laten liggen. Mede omdat Nederlandse hulpverleners het bestaan van geesten, demonen en zwarte magie afwijzen. Schaamte en onwetendheid zijn een andere oorzaak voor het taboe dat op de psychiatrie ligt, zo stellen de medewerkers van de Riagg. Niemand wil dat bijvoorbeeld zijn zoon als ‘gek’ te boek staat. ,,Autochtonen laten zich makkelijk behandelen door de Riagg. Die zien we hier al na de eerste weken of een paar maanden nadat de klachten zijn ontstaan. Marokkanen zien we in een veel later stadium.’’ Dat beeld komt ook naar voren in de scriptie die Najat el Yousfi schreef voor de afronding van haar opleiding tot verpleegkundige. Ze richtte zich op psychiatrie bij oudere Marokkanen. ,,Ze zijn onbekend ten opzichte van psychiatrie, ze vinden het eng. Er wordt gezegd: eens een gek, altijd een gek. Schizofrene kinderen worden thuis gehouden en er wordt met de buitenwereld niet over gesproken. Psychische hulpverlening blijft een taboe.’’

En dat terwijl de kans dat Marokkanen in hun leven tegen psychische problemen aanlopen groter is dan bij Nederlanders, meent M’Rati. ,,Immigratie, aanpassingsproblemen, isolement, discriminatie,’’ somt hij een aantal van de risicofactoren op. ,,De condities van de Marokkaanse en Nederlandse doelgroep zijn niet te vergelijken.’’

Langzamerhand wordt de drempel naar de Riagg verlaagd. Abkadiri hoopt dat de tragische incidenten van de afgelopen maanden de instroom verder verhoogt. Abkadiri: ,,Binnen de Marokkaanse gemeenschap en de moskee wordt daarover gesproken. Dat de omgeving problemen eerder signaleert en niet alleen wordt teruggegrepen op het alternatieve circuit. Mensen moeten zoeken naar hulp, daar waar hulp geboden wordt.’’
http://www.ad.nl/rotterdam/2331885/lsqu ... rsquo.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

,,Mensen zeggen: ik ben bezeten. Ze geloven in zwarte magie, het boze oog of djinns, zeg maar demonen.
om zo de kwade geesten te verdrijven.
Die zouden de kwade djinns juist aanwakkeren
Mede omdat Nederlandse hulpverleners het bestaan van geesten, demonen en zwarte magie afwijzen.
En Islamindinges maar roepen dat Moslims Allah geen deelgenoten toekennen.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

We geloven in het bestaan van djins, die door God uit vuur geschapen zijn. We aanbidden ze niet..De volgende Soera's helpen hiertegen: Falaq, Nass en Nasr. Je doet er verder verstandig aan Ayat el Kursi te draaien voor het slapen gaan.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Hoe kan het dat nog nooit iemand een djin gezien heeft.
Als hij uit vuur geschapen is dan moeten ze toch zichtbaar zijn?
Of zijn bliksemschichten djins?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:Hoe kan het dat nog nooit iemand een djin gezien heeft.
Als hij uit vuur geschapen is dan moeten ze toch zichtbaar zijn?
Of zijn bliksemschichten djins?
BFA zegt dat we deelgenoten naast God toekennen, hierop antwoorde ik dus met dat we slechts in hun bestaan geloven. Djinns zijn onzichtbaar en nemen meestal menselijke en dierlijke vormen aan.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dus omdat jij geleerd/ gehoord hebt dat djins bestaan geloof je er in.
Als ik zeg dat kabouters bestaan, geloof je mij dan ook?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Bericht door Chaimae »

Jou geloof ik in tegenstelling tot God niet. Alles wat van God komt geloof ik.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Chaimae schreef:Jou geloof ik in tegenstelling tot God niet. Alles wat van God komt geloof ik.
Maar als Allah nu geen god is, maar in werkelijkheid een sterfelijk mens. Zoals Mohammed. Dan komt de djin niet van god, maar van een mens.
Stel dat Mohammed gezegd zou hebben dat elfjes bestaan, had je dat dan nu ook geloofd ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

BFA zegt dat we deelgenoten naast God toekennen, hierop antwoorde ik dus met dat we slechts in hun bestaan geloven. Djinns zijn onzichtbaar en nemen meestal menselijke en dierlijke vormen aan.
Dus, deelgenoten van Allah.
Alleen Allah heeft de grootste.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
Chaimae schreef:Jou geloof ik in tegenstelling tot God niet. Alles wat van God komt geloof ik.
Maar als Allah nu geen god is, maar in werkelijkheid een sterfelijk mens. Zoals Mohammed. Dan komt de djin niet van god, maar van een mens.
Stel dat Mohammed gezegd zou hebben dat elfjes bestaan, had je dat dan nu ook geloofd ?
Maar Mohammed heeft gezegd dat elfjes bestaan. Hij noemde ze djinns.
Maar niet alle elfjes zijn djinns op aarde. Er zijn er een stel in het paradijs waar ze de hemelse hoerentent draaiend houden. Dan heten ze houri's of hoeri's.
Dus als een allahtoon een vrouw toeroept 'hoer' dan wil dat dus zeggen: 'je bent een elfje' wat een compliment is, niet waar?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
migrantenjong
Berichten: 1064
Lid geworden op: za nov 24, 2007 4:58 pm
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen

Bericht door migrantenjong »

Chaimae schreef: BFA zegt dat we deelgenoten naast God toekennen, hierop antwoorde ik dus met dat we slechts in hun bestaan geloven. Djinns zijn onzichtbaar en nemen meestal menselijke en dierlijke vormen aan.
Zijn ze nu onzichtbaar of nemen zij vormen aan?
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Bericht door hans van de mortel »

Chaimae schreef:
Ariel schreef:Hoe kan het dat nog nooit iemand een djin gezien heeft.
Als hij uit vuur geschapen is dan moeten ze toch zichtbaar zijn?
Of zijn bliksemschichten djins?
BFA zegt dat we deelgenoten naast God toekennen, hierop antwoorde ik dus met dat we slechts in hun bestaan geloven. Djinns zijn onzichtbaar en nemen meestal menselijke en dierlijke vormen aan.
Voor wie het nog niet weet: Marokkanen zijn hier niet naar toe gekomen omdat zij dom of analfabeet waren. Nee, zij zijn naar Nederland gekomen om u en mij de les te lezen! Zij zijn niet dom, wij zijn dom! OLIEDOM. Eigenlijk zijn wij achterlijk dat wij niet direct al hun wijsheden klakkeloos hebben overgenomen. Allah is nog steeds niet vanachter die donkere arabische wolk tevoorschijn gekomen. Dus er is nog redding en hoop voor ons allemaal. Niet allemaal tegelijk nu, want daar wordt allah, de knecht van Mohammed, alleen maar zenuwachtig van.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Bericht door H.Numan »

Chaimae schreef:BFA zegt dat we deelgenoten naast God toekennen, hierop antwoorde ik dus met dat we slechts in hun bestaan geloven. Djinns zijn onzichtbaar en nemen meestal menselijke en dierlijke vormen aan.
Hoe weet je dat? Hoe kan je zien dat iets onzichtbaars een menselijke of dierlijke vorm aanneemt?
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Plaats reactie