Een goede moslim integreert niet

"Opinies" is een collectie van korte teksten (van 500 tot 750 woorden) waarin de auteur zijn opinie over courante islam-gelinkte gebeurtenissen uiteen zet. Indien je jouw opinie gepubliceerd wil zien kan je ze hier kwijt. Geef ons ook je naam en email adres. De tekst moet wel van jouw hand zijn.
Graslelie

Berichtdoor Graslelie » Vr Mei 13, 2005 8:08 pm

Historicus A.A. Brouwer over moslims en integratie, dit artikel staat in de papieren editie van Trouw.

Integratie komt helemaal niet recht uit de Koran. Het heilige boek van de moslims is overduidelijk: Een goede moslim gaat niet of terughoudend om met ongelovigen.

‘Integratie komt recht uit de Koran’ was de klinkende kop boven het artikel van Mohammed Boukhari in Trouw van vrijdag 6 mei jl. Mijn wenkbrauwen schoten allebei omhoog. Had ik iets gemist? Had ik voor niets het afgelopen jaar veel werk gemaakt van het lezen en bestuderen van de Koran na al die kritische en vaak negatieve artikelen in kranten en opinieweekbladen over de islam en de Koran? Voor mij was dat als historicus en goedwillende burger reden om de Koran aan te schaffen en te lezen.

Ik begrijp na het bestuderen van Koran dan ook waarom ‘goede’ godvrezende moslims die zich aan het ‘volmaakte boek’ (Koran 2:3) houden, nooit zullen integreren met ongelovige Nederlanders, tenzij die Nederlanders zich bekeren tot de islam. En dan heb ik het niet over fundamentalisten en fanatici maar over gewone moslims die zich aan de Koran willen houden. Dan heb ik het over het merendeel van de negenhonderdduizend moslims in Nederland.

De bewering van Mohammed Boukhari dat integratie recht uit de Koran komt, klopt dan ook niet. De Koran is overduidelijk wat betreft integratie van moslims en ongelovigen. Met ongelovigen wordt niet omgegaan of met uiterste terughoudendheid. De Koran laat daarover geen enkele onduidelijkheid bestaan. Voor wie het na wil gaan: Koran 3:29, 4:90, 4:145, 5:52. Dit soort teksten, waarvan er nog veel meer zijn, kan een goede moslim niet negeren.

Omdat integratie tussen mensen plaatsvindt, hangt het succes daarvan af van de onderlinge omgang tussen mensen. Hoe meer en intensiever de omgang tussen mensen van verschillende culturen, bijvoorbeeld door huwelijken, hoe groter de kans van slagen van integratie. Maar ook huwelijken tussen moslims en ongelovigen worden door de Koran verboden, tenzij de ongelovigen zich bekeren (Koran 2:222). De Koran werpt dus vooral obstakels op voor intermenselijke menselijke omgang tussen moslims en niet-moslims en daarmee integratie.

Integratie is dus niet gedaan met het naleven van de wetten van Nederland, omdat de moslims een minderheid vormen. Dat is wel het minste, dat moslims of mensen met welke willekeurige culturele achtergrond dan ook de wetten van Nederland naleven. Dat is, zeg maar, een basisvoorwaarde om in Nederland te leven zonder in chaos te vervallen. Wat Mohammed Boukhari aanhaalt en baseert op de Koran heeft dan ook niets met integratie te maken, maar meer met een tactisch advies om als moslimminderheid te kunnen overleven in een land, waar, vanuit een moslim perspectief, ongelovigen de meerderheid vormen.

Bovendien, als Boukhari die redenering doortrekt dan zouden de moslims bij het bereiken van de meerderheid de islamitische wetten invoeren. Het respecteren van de Nederlandse rechtsstaat door moslims zou dan alleen een tactische status-quo zijn. En de Koran gelezen hebbende, zou mij dat niet verbazen. De redenering van de heer Boukhari is dan ook een schijnredenering. Je aan de wetten van een land houden is vanzelfsprekend. Integratie is wat anders. Dan kies je voor de zuivere multiculturele samenleving.

Voor mij is de Koran overduidelijk: een ‘goede’ moslim integreert niet met ongelovigen. Daar hoeft een moslim geen fundamentalist voor te zijn. Kom daar gewoon voor uit. Als moslims onder elkaar willen blijven kunnen zij op vreedzame en democratische wijze actie voeren voor een multiculturele samenleving die moslims de ruimte geeft te leven naar de teksten in de Koran. Maar probeer mij als burger niet wijs te maken dat de Koran integratie met niet-gelovige Nederlanders voorstaat. Dat is ver bezijden de waarheid.

http://www.dutchdisease.com/blog/index.php?p=1278

stropke

Berichtdoor stropke » Zo Nov 13, 2005 8:37 pm

Gralelie, kort commentaar op bovenstaane uiteenzetting: 200% gelijk
En verwijs hierbij naar de brochure "twee gezichten, één islam"waarin dezelfde conclusie verwoord is.
ISBN nr: 90 579 8086
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

Terug naar “Opinies”