Gerechtstolk Gawad waarschuwt voor jihadistische oproepen

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Gerechtstolk Gawad waarschuwt voor jihadistische oproepen

Bericht door Sjeng »

'Ik zou graag met Mohammed B. praten'
Gerechtstolk Abdel Gawad: 'Tweede generatie Marokkanen zit vol wraakgevoelens, zij zeggen: Hirsi Ali mag wel rekruteren'

Bron: De Volkskrant

Amsterdam - Zo'n halfjaar voor de moord op Theo van Gogh deed gerechtstolk Abdel Gawad al aangifte tegen Abu Zubair, alias Mohammed B. De AIVD luisterde niet. Opnieuw waarschuwt hij voor jihadistische oproepen.

Hij heeft aan de alarmbel getrokken, maar niemand komt in actie. Gerechtstolk Hamdy Abdel Gawad (52) weet niet meer waar hij met zijn verontrustend materiaal moet aankloppen. Begin mei kreeg hij weer een mail toegestuurd vol jihadistische taal. 'Zolang dergelijke mails in omloop zijn, moet Nederland voorbereid zijn op nieuwe terroristische aanslagen', zegt hij.

Abdel Gawad is moslim, van Egyptische afkomst, beëdigd tolk/vertaler Arabisch en al 32 jaar in Nederland. Hij tolkt onder andere bij jihadprocessen, doorgrondt het religieus-ideologische taalgebruik van de moslimextreminsten en weet wanneer een document een gevaarlijke strekking heeft. Vorig jaar, op Koninginnedag, deed hij al aangifte tegen Abu Zubair, de alias van Mohammed B., al was dat toen nog niet bekend.

Abu Zubair stuurde per mail oproepen rond om wraak te nemen op de Nederlandse samenleving. 'Bush, Blair, Chirac, Balkenende kunnen met hun integratieconcept niet tippen aan dat van de islam, dus moeten ze plaatsmaken. Zij zullen in het hiernamaals de geest van de vernedering proeven. De geest van de jihad waart over de aarde.'

'Het was een oproep tot jihad in Nederland', zegt Adbel Gawad. Hij kreeg het materiaal toegestuurd vlak na de aanslagen in Madrid en vreesde terrroristische acties in Nederland. 'Madrid was mijn drijfveer tot aangifte. Ik wilde dat de AIVD er achteraan ging, dat de opstellers van de mails werden getraceerd en vervolgd. Misschien konden dan aanslagen worden voorkomen.' Wat er met zijn aangifte is gedaan, is onbekend. De tolk heeft er nooit meer iets op terug gehoord.

Intussen blijft hij radicale mails ontvangen. Eind november 2004, na de moord op cineast Theo van Gogh en toen al twaalf leden van het veronderstelde terroristische Hofstadnetwerk vastzaten, is Abdel Gawad zelf direct bedreigd in een van de e-mails. Daarin wordt gerefereerd aan zijn aangifte, waarover De Volkskrant op 1 mei 2004 had bericht. Hij wordt uitgescholden voor huichelachtige hond, afvallige en mushrik, iemand die meerdere goden aanbidt. Een doodzonde in de radicale islam. De e-mail is door Mohammed B. samengesteld en na zijn arrestatie door een van zijn sympathisanten verstuurd.

Abdel Gawad stapt niet opnieuw naar de politie. 'Daar heerst nog te zeer een ik-werk-van-9-tot-5-uur-mentaliteit.' Bovendien hebben de agenten niet de kennis in huis om het belang van dit soort aangiftes te zien. Hij kiest voor de persoonlijke aanpak. Als voorzitter van de Stichting Landelijke Politietolken en -vertalers spreekt hij begin dit jaar met tolkencoördinator Jaap Kool van het korps Haaglanden. Hij geeft hem het document met de persoonlijke bedreiging en hoort vervolgens niets meer. Een politiewoordvoerder zegt dat het bewuste document is 'neergelegd, daar waar het zinvol is'.

Er moet wat gebeuren, betoogt Abdel Gawad. Nog altijd worden jihadistische e-mails rondgestuurd. 'Het gaat om de tweede generatie Marokkanen. Die voelt zich in de hoek gedreven, zit vol wraakgevoelens.' Volgens de tolk zien de jongeren in de bliksemcarrière van 'islamhater' Ayaan Hirsi Ali het bewijs dat met twee maten wordt gemeten. Abdel Gawad: 'Weet je wat ze zeggen? Ze zeggen dat Hirsi Ali ongestraft mensen mag rekruteren tegen de islam. Ze heeft Van Gogh gerekruteerd en samen met hem het filmpje Submission gemaakt.'

Volgens de tolk zijn de jongeren verongelijkt omdat Hirsi Ali wel films mag maken om haar gedachtegoed te verspreiden. Zij doen hetzelfde, zij rekruteren om de zuivere islam te verspreiden, maar zij worden als terroristen vervolgd.

Abdel Gawad wil dat de jongeren achter de radicale e-mails worden opgespoord. De dialoog met hen is broodnodig. 'Die jongeren hebben een geperverteerd idee van de islam, die vredelievend is. Ik zou graag met Mohammed B. praten of met andere jongens van het Hofstadnetwerk. Ik zou hun willen vragen waarom ze de ongelovigen met geweld willen bestrijden. Waarom ze niet het voorbeeld van de profeet volgen. Tegelijk zou ik met Hirsi Ali in debat willen over haar extremistische opvattingen over de islam.'

Ondanks de bedreiging aan zijn adres treedt Abdel Gawad naar buiten, omdat hij maatschappelijke verantwoordelijkheid wil nemen. 'Als niemand dat doet, voorzie ik dat bepaalde groepen over tien à vijftien jaar enorm botsen. Het gaat heel snel. Na 11 september zei ik ook: hier komt geen aanslag, niet in Nederland. En nu staan we derde op de lijst van westerse landen waar terroristische aansalgen zijn gepleegd.'
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Volgens de tolk zijn de jongeren verongelijkt omdat Hirsi Ali wel films mag maken om haar gedachtegoed te verspreiden
Lijkt me logisch... haatzaaiend en haatdragend gedachtegoed is een gevaar voor de lieve vrede. En als je ziet dat dit gedachtegoed nogal vaak in de praktijk wordt gebracht dan is het niet alleen verderfelijk maar ook nog eens werkelijk levensbedreigend. Is het dan gek dat het moslimfundamentalistische gedachtegoed verspreiden, verboden is???? :shock:
En de emancipatiegolf die Ayaan Hirsi Ali teweeg probeert te brengen, is juist een gedachtegoed die het onrecht bevecht, die de positie van de vrouw probeert te verbeteren...
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Ben
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 04, 2004 5:44 pm

Bericht door Ben »

Het illustreert het barbaarse gebrek aan ethiek van de islam, als meest onbeschaafde en misdadige wereldgodsdienst.
Moslims vinden dat ze onderdrukt worden omdat ze geen haat mogen zaaien en niet mogen discrimineren, alsof dat gelijkwaardig zou zijn aan het bestrijden van intolerantie met argumenten.
Alsof criminaliteit bevorderd zou moeten worden, in plaats van keihard bestreden.
Ayaan pleit, in navolging van de Verlichting, voor vrede en elkaar vrijlaten en met rust laten, maar veel moslims willen louter onderdrukken, dus discriminatie en criminaliteit en oorlog.
De islam kent geen universele (humanistische) ethiek in de vorm van Tien Geboden of Gulden Regel (wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet), het is een autistische dualistische oorlogscultuur die de wereld verdeelt in goed (moslims, islam, ummah: heilig), bondgenoten waar je solidair mee moet zijn, en kwaad (de rest: duivels) waar geen enkele norm voor geldt en die je met alle middelen moet bestrijden.
Van cultuurrelativisme heeft de islam nog nooit gehoord, of willen weten, want dat is het ergste wat de prehistorische struisvogels zich kunnen voorstellen: dat er duizenden andere even kortzichtige godsdiensten zijn die met even veel 'recht' beweren dat ze de wijsheid in pacht hebben, zonder enig argument, omdat men zo is opgevoed en opgegroeid, alleen steevast minder intolerant, geweldadig, crimineel, terroristisch en fascistisch dan veel moslims.
Zonder geweld is de islam niets: de koran is een luchtballon, boeken komen niet uit de hemel, en Mohammed was volgens de hadith een roverhoofdman en massamoordenaar die kritische dichters liet afmaken door sluipmoordenaars.
Veel moslims zijn te primitief om het verschil te zien tussen kritiek en haat, argumenten en schelden: goed en kwaad, sociaal en asociaal!
Potentiële moordenaars moeten worden opgesloten in een opvoedingsgesticht en pas vrijkomen als ze overtuigend zijn genezen van hun moordzuchtige godsdienstwaanzin.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Volgens de tolk zijn de jongeren verongelijkt omdat Hirsi Ali wel films mag maken om haar gedachtegoed te verspreiden
Mogen die achterlijken geen films maken..?
Van wie niet..?
Amorele atheistische nitwit
unholy
Berichten: 912
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:02 pm

Re: Gerechtstolk Gawad waarschuwt voor jihadistische oproepe

Bericht door unholy »

Er moet wat gebeuren, betoogt Abdel Gawad. Nog altijd worden jihadistische e-mails rondgestuurd. 'Het gaat om de tweede generatie Marokkanen. Die voelt zich in de hoek gedreven, zit vol wraakgevoelens.'
En waar komt die gedachte dan vandaan, hebben de "ongelovigen dat "veroorzaakt", of hebben deze figuren zichzelf in een hoekje gezet ?
Volgens de tolk zien de jongeren in de bliksemcarrière van 'islamhater' Ayaan Hirsi Ali het bewijs dat met twee maten wordt gemeten.
Nee hoor, er wordt maar met één maat gemeten, vrije meningsuiting !
Abdel Gawad: 'Weet je wat ze zeggen? Ze zeggen dat Hirsi Ali ongestraft mensen mag rekruteren tegen de islam. Ze heeft Van Gogh gerekruteerd en samen met hem het filmpje Submission gemaakt.'
....moorden en terreur aanslagen v.s een mening en een film......
Plaats reactie