Marhaban ya Ramadan

Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Mahalingam »

Fatwa hier, fatwa daar, fatwa overal.
Er zijn heel wat schriftgeleerden geweest die zich gebogen hebben over de kwestie Sex in de Ramadan. Zoals hier:
http://www.islamonline.net/servlet/Sate ... 1047627001
Sheikh Ahmad Kutty:
The Prophet (peace and blessings be upon him) further said, "There are many who fast, but they gain nothing out of their fast except hunger and thirst; there are many who pray at night, and yet they gain nothing out of their prayers except sleep deprivation." In other words, fasting properly involves abstention from all unseemly thoughts, words, and actions.

Therefore, thinking about sex while fasting may nullify the spiritual rewards of fasting, unless they are passing thoughts, over which one has no control, as long as one repels them while being conscious of it.
En nu niet de hele tijd bezig zijn om te proberen niet aan sex te denken. :evil:
Een remedie wordt gevonden in het lezen in de Koran. Dat doen ze dan nu ook heel erg veel.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Chaimae »

Nog 4.5 uur te gaan! :D
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Manon »

Chaimae schreef:Omdat ik heel toevallig weet dat Hayat jaarlijks naar Marokko gaat. Jij weet dat niet, dus waarom hou jij voor de verandering niet eens wijselijk je mond?
Als journaliste in spe had je dan natuurlijk je commentaar moeten verduidelijken zodat ook niet-ingewijden kunnen volgen waar je het over hebt. Door het niet vermelden van de zekere zomerverblijfplaats van hayat maak je JOUW opmerkingen ridicuul.

en ik ben nu reeds lekker muntthee aan het drinken, begeleid met heerlijke zelfgebakken koekjes.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door mercator »

Chaimae schreef:Het ochtendgebed behelst maar twee rakaa'ts, daar ben je dus binnen drie minuten mee klaar. Je kan voor of na het ochtendgebed, na eigen invulling, natuurlijk vrijwillige gebeden verrichten. Dit wordt sterk aangeraden in de maand Ramadan. Na het gebed kan je nog dikr verrichten, dat doe je door elf keer SubhanaAllah, elf keer al hamdollilah en elf keer Allahoe Akbar te zeggen.
11 keer maar? Waarom niet 1111 keer, dàt zou pas een grap van die ouwe geilaard Mohammed geweest zijn :) .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Verstotene
Berichten: 40
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 4:50 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Verstotene »

Dit jaar doe ik voor het eerst niet mee aan de Ramadan, maar in plaats daarvan heb ik een mooi bedragje gedoneerd aan Oxfam Novib.
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Ariel »

Goed van je. Applaus. In plaats dat jij je zelf martelt heb jij goed gedaan voor je mede mens.
Heb je geen problemen met je familie gehad Verstotene ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Verstotene
Berichten: 40
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 4:50 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Verstotene »

Ariel schreef:Goed van je. Applaus. In plaats dat jij je zelf martelt heb jij goed gedaan voor je mede mens.
Heb je geen problemen met je familie gehad Verstotene ?
Dankje voor je lieve reactie Ariel, ik zie graag dat de moeite die ik doe ook daadwerkelijk word omgezet in goede daden voor de mensen die het nodig hebben.

Mijn familie weet niet dat ik dit jaar niet meedoe. Ik woon immers op mijzelf en heb ze deze maand niet gesproken. Mochten ze er achter komen zullen ze het betreuren, net zoals ze het betreuren dat ik niet meer vijf maal per daags bid. Het contact is tegenwoordig wel wat meer aan het versoepelen. Als ik bij mijn ouders ben, vermijden we het gehele geloofskwestie omdat zowel ik als zij weten dat we er niet uitkomen. Het is een "agree to disagree" situatie, waarin we geloof niet meer als onderwerp bespreken, omdat het uiteindelijk tot negativiteit leidt. In plaats daarvan hebben we het over andere dingen zoals studie, actualiteiten, familie etc.
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Ariel »

Verstotene schreef:Als ik bij mijn ouders ben, vermijden we het gehele geloofskwestie omdat zowel ik als zij weten dat we er niet uitkomen. Het is een "agree to disagree" situatie, waarin we geloof niet meer als onderwerp bespreken, omdat het uiteindelijk tot negativiteit leidt. In plaats daarvan hebben we het over andere dingen zoals studie, actualiteiten, familie etc.
Heel verstandig Verstotene. Net zoals ik vroeger het onderwerp geloofzaken ook uit de weg ging. In het begin ( toen ik nog een jonge hond was) wilde ik het thuis steeds over geloofzaken hebben, ik wilde mijn gelijk, en had ik enorme aanvaringen met mijn vader. Later werd ik wijzer, en ging ik niet meer tegen mijn vader in, en gaf ik hem overal gelijk in, ook al was ik het niet met hem eens. Dat was een veel prettiger leven, en leukere bezoeken.
Ik ben blij voor je dat jij en je familie een formule gevonden hebben waarmee je toch normaal contact kan hebben.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Mahalingam »

Het is astronomisch Nieuwe Maan op 18/19 sept.
Wanneer ze gaan feesten op 20 sept. dan komt dat slecht uit: dan houden we in vele steden een autovrije dag. In Amsterdam b.v. waar ook diverse wijken mee doen.
Dat wordt dan lopen naar de moskee. En bepakt en bezakt naar familie lopen. Net zoals in hun thuisland.
Wat gaan ze doen? Dat wordt een lastige keus voor de groen/rode bestuurders.
Het is nog onduidelijk hoe men Boosheid bij Moslims wil voorkomen.
Wie weet kunnen de hoofddoekjes nu eens nuttig gebruikt worden: auto's met dergelijk vrouwvolk erin mogen wel de stad in.
Milieu is best wel leuk, maar Mohammedanen zijn toch veel leuker?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:Het is astronomisch Nieuwe Maan op 18/19 sept.
Wanneer ze gaan feesten op 20 sept. dan komt dat slecht uit: dan houden we in vele steden een autovrije dag. In Amsterdam b.v. waar ook diverse wijken mee doen.
Dat wordt dan lopen naar de moskee.
Haha, in België ook. Daar zullen onze Verlichte en Moslimminnende Bestuurders niet aan gedacht hebben :knorrie: ...maar er zal wel een uitzonderingsmaatregel speciaal voor schapenvolk komen. Want dat suikerziekte feest moet natuurlijk met veel autokaravaans en getoeter gevierd worden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Chaimae »

De laatste tien dagen zijn ingegaan... :rock:

Hoe dien je deze laatste dagen te spenderen?
De Profeet zei,
als een moslim uit de Ramadan komt zonder vergiffenis en goedheid te hebben bereikt, waarlijk, hij is een ware verliezer”(Ibn Hibban en bij-Tabarani)

De vrouw van de Profeet Aisha zei,
“met het begin van de laatste tien dagen van Ramadan, was de Profeet gewend om zijn tailleriem te gebruiken/ aan te halen(d.w.z. hard werken) en was gewend de hele nacht te bidden, en was gewend zijn familie wakker te houden voor het gebed“ (Al-Bukhari)

Het is een tijd om meer liefdadigheid te geven, en elkaar te vergeven. Het is ook een tijd om jezelf te evalueren, en om vergiffenis te vragen.

Abu Hurayrah overleverd dat de Profeet zei,
„wanneer de laatste één derde van de nacht blijft, onze Heer, daalt neer naar de laagste hemel en zegt: Is er iemand die wat aan Mij vraagt, zodat Ik het hem kan geven? Is er iemand die mij smeekt voor iets, zodat ik zijn wens kan verhoren?Is er iemand die naar Mijn vergiffenis streeft, zodat Ik het hem kan vergeven?“ (Al-Bukhari en Moslim)

Tijdens de laatste derde deel van de Ramadan, zou er meer Qoer’an gelezen moeten worden en zou men Allah vaker moeten gedenken, of zelfs constant.

Wat te doen in de laatste tien dagen van Ramadan?

Laylatul Qadr (de Nacht van Macht) wordt beschreven in de Qoer’an' als, {beter dan duizend maanden}. [Surah al-Qadr: 3]

Elke daad die tijdens deze nacht verricht wordt, zoals het reciteren van de Qoer’an en het gedenken van Allah,etc, is beter dan 1000 maanden.

Hieronder worden er een paar tips gegeven wat we kunnen doen tijdens de Nacht en de tijd ervoor en erna:

1. Neem een Vakantie voor Allah
Wij nemen een onderbreking van onze banen en voor bijna alles in het leven. Waarom niet dit keer om zich op het aanbidden van en het danken van onze Schepper te concentreren.

Als dit niet mogelijk is, probeer dan een dag of twee vrij te nemen. Dit vergemakkelijkt ook om tijdens de nacht om wakker te blijven en extra handelingen van verering te verrichten, waarin je je niet ongerust hoeft te maken om de volgende dag te werken.

2. I `tikaf
Het was een gewoonte van de Profeet, om de laatste tien dagen en de nachten van Ramadan in de moskee door te brengen bekend als itikaf.

In I `tikaf maakt men een geestelijke terugtocht in de moskee, en voert diverse vormen van dhikr , als het doen van extra Salat, het reciteren en bestuderen van de Qoer’an.

Men gaat niet buiten de moskee behalve in het geval van noodsituaties. I `tikaf van een kortere periode van tijd, zoals één nacht, een dag of een paar dagen wordt eveneens aangemoedigd.

Het zeggen van de volgende speciale doe’a
Aisha zei:: Ik vroeg de Boodschapper van Allah:
„O Boodschapper , als ik weet welke nacht de nacht van Qadr is, wat moet ik dan zeggen?“Hij zei:

اَللَّهُمَّاِنَّكَعَفُوٌّ, تُحِبُّالْعَفْوَفَاعْفُعَنِّي

Allahumma innaka 'affuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'anni' "
[Ahmad, Ibn Majah, and at-Tirmidhi].

4. Het reciteren van de Qoer’an
Misschien kan men Surahs of passages van Quran kiezen die men in Taraweeh heeft gehoord en deze opnieuw te reciteren.

Het bijwonen van een klas voor Qoer’an recitatie, dit is een grote tijd om zijn kennis in praktijk te brengen.

5. Zorg ervoor dat je zonden vergeven worden
Abu Hurairah citeerde dat Allah’s Boodschapper zei:
Degene die staat(in gebed) in Laylatul Qadr terwijl hij zijn geloof evalueert, en de beloning van Allah verwacht, elk van zijn vorige zonden zullen vergeven worden.“ [Bukhari en Moslim].
6. Evalueer jezelf
Stel jezelf die vragen die gesteld moeten worden. Doe een evaluatie van waar je nu bent en waar je naartoe gaat. Laat deze evaluatie je leiden naar het gevoel van blijheid voor de goede daden die je hebt verricht en het verwijderen van het slechte wat je hebt gedaan.
Dit laatstgenoemde gevoel zou het gemakkelijk maken door oprechte vergiffenis aan Allah te vragen wanneer je Allah vraagt om vergeving tijdens deze heilige nachten.

7. Maak Lang, Oprechte en Diepe Du'as
Één van de beste tijden om dit te doen is tijdens de laatste deel van de nacht.

Abu Hurayrah overleverd dat de Profeet zei,
wanneer de laatste één derde van de nacht blijft, onze Heer, daalt neer naar de laagste hemel en zegt: Is er iemand die wat aan Mij vraagt, zodat Ik het hem kan geven? Is er iemand die mij smeekt voor iets, zodat ik zijn wens kan verhoren?Is er iemand die naar Mijn vergiffenis streeft, zodat Ik het hem kan vergeven?“ (Al-Bukhari en Moslim)

Dit betekent bijvoorbeeld, het ontwaken één uur vóór de tijd van Suhoor om Allah te gedenken en Allah te vragen voor alles wat je maar wenst.

Dit kan gedaan worden door de doea’s te gebruiken die staan vermeld in de sunnah, maar het kunnen ook je eigen doea’s zijn in welke taal dan ook, dit met pure oprechtheid en overtuiging.

8. Heb Iftar met de Familie
Als je gewend was je iftaar op je werk te verbreken met enkele dadels, dan is het nu tijd om deze paar laatste dagen door te brengen met je familie. Gebruik het verstandig.

9. Neem de Familie aan Taraweeh
Heeft je familie en je kinderen de taraweeh gebeden in de moskee gemist omdat je geen tijd had om hen naar de moskee te brengen(te ver om te lopen), dan is het nu tijd om er tijd voor vrij te maken en samen met je familie naar de moskee te gaan.

10. Wees aanwezig tijdens de doe’a die gezegd wordt bij het afronden van de Qoer’aan recitatie.

11. Het lezen over het leven van de Profeet Muhammed
Lees over het leven van onze Profeet Muhammed. Dit zal namelijk je liefde voor hem toe nemen en voor de Islam, en door te zien hoeveel hij voor het belang van Allah worstelde. Het kan u inspireren om tijdens deze laatste tien nachten nog harder te werken. Deze gemeenschap wordt voortgebouwd op offer.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Pilgrim »

Lees over het leven van onze Profeet Muhammed. Dit zal namelijk je liefde voor hem toe nemen en voor de Islam, en door te zien hoeveel hij voor het belang van Allah worstelde.
We hebben hier zelfs een speciale rubriek over het leven van de ‘profeet’. Het lezen over het leven van de profeet inspireert ons geweldig. Zoals in onderstaande topics bijvoorbeeld:

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... =8&t=15110" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... =8&t=15146" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... =8&t=15060" onclick="window.open(this.href);return false;
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door BFA »

en door te zien hoeveel hij voor het belang van Allah worstelde.
Voor het plezier van Allah. Nu ja, Allah kreeg de restjes van wat overschoot van Mohammeds plezier.
Is nog steeds zo in de Islamterritoria. De Mohammedanen dienen het plezier van hun leiders, Allah mag om zo te zeggen de beentjes afknagen.
Heel begrijpelijk dat die Mohammedaanse leiders bang zijn van de Moderne Wereld. Hier hoort de leider het plezier van de bevolking te dienen. Hoort, er zijn reeds een hele hoop slechte invloeden van Islam waar te nemen bij onze leiders.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door mercator »

Chaimae schreef:en was gewend zijn familie wakker te houden voor het gebed“ (Al-Bukhari) [/b]
Die ouwe bok vertrouwde het zaakje blijkbaar niet helemaal, dat hij het nodig vond om erop toe te zien dat zijn harem wel degelijk zijn hersenspinsels uitvoerde.

Maar zijn volgelingen doen dat nu ook nog. Terwijl een normaal, werkend mens s nacht rust beginnen de mohameddanen net dàn kabaal te maken, doelbewust om overlast te veroorzaken en anderen te kwellen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Chaimae »

:rock: :rock: :rock:

Mijn Ramadan zit er op..
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Ariel »

Hoe komt dat Chaimae? Ben je van je geloof afgevallen? :shock:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Verstotene
Berichten: 40
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 4:50 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Verstotene »

Ariel schreef:Hoe komt dat Chaimae? Ben je van je geloof afgevallen? :shock:
Waarschijnlijk de maandelijkse perikelen?
Dan heb je toch nog een aantal dagen in te halen :D
Wanneer haal jij ze in Chaimae, wanneer de tijden gunstiger zijn (om 17.00 uur eten), of direct na de extra 6 dagen?
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Chaimae »

Ariel schreef:Hoe komt dat Chaimae? Ben je van je geloof afgevallen? :shock:
Maandelijks feestje .. :D

@Verstotene,

Ik begin er gelijk na het Suikerfeest aan, omdat ik ook nog de zes dagen Shajwaal doe waar je maar één maand de tijd voor hebt, en omdat ik heel wat dagen ( 10 dagen) in te halen heb. Hoe doe jij het?
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Bernie
Berichten: 434
Lid geworden op: do aug 10, 2006 8:59 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Bernie »

Na het gebed kan je nog dikr verrichten, dat doe je door elf keer SubhanaAllah, elf keer al hamdollilah en elf keer Allahoe Akbar te zeggen.
De absurditeit van de islam komt misschien nog het best tot uiting in dit soort zaken.

De Schepper van de hemel en aarde die almachtig en bovendien behoefteloos is, maar die vervolgens bepaald dat wij 11 keer iets moeten zeggen. Niet 10 X of 12 X.
We moeten bidden op een bepaald tijdstip. Niet 4 minuten eerder of later.
We moeten vasten in een bepaalde "heilige" maand en niet als we daar behoefte aan hebben.

Waarom zou de allerhoogste, de almachtige, zich bezighouden met de vraag of jij als mens dit soort absurditeit opvolgt?
Het is volkomen belachelijk om te geloven dat God dit soort regels gaat bedenken en controleren en het getuigt bovendien van een diepe minachting voor de Schepper.

Interessant is de vraag wat al deze regelgeving dan wel tot doel heeft. De bedenker van de islam had er wellicht een bedoeling mee. Persoonlijk doet het me sterk denken aan dwangneurose, waarbij een patient dwangmatig rituelen uitvoert die voortkomen uit angsten. Misschien dragen dit soort absurde rituelen wel bij aan het "institutionaliseren" van de angst voor Allah en daarmee het blijven volgen van de islam.
The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."
Bukhari Volume 3, Book 48, Number 826
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Dhana »

Bernie schreef:
Na het gebed kan je nog dikr verrichten, dat doe je door elf keer SubhanaAllah, elf keer al hamdollilah en elf keer Allahoe Akbar te zeggen.
De absurditeit van de islam komt misschien nog het best tot uiting in dit soort zaken.

De Schepper van de hemel en aarde die almachtig en bovendien behoefteloos is, maar die vervolgens bepaald dat wij 11 keer iets moeten zeggen. Niet 10 X of 12 X.
We moeten bidden op een bepaald tijdstip. Niet 4 minuten eerder of later.
We moeten vasten in een bepaalde "heilige" maand en niet als we daar behoefte aan hebben.

Waarom zou de allerhoogste, de almachtige, zich bezighouden met de vraag of jij als mens dit soort absurditeit opvolgt?
Het is volkomen belachelijk om te geloven dat God dit soort regels gaat bedenken en controleren en het getuigt bovendien van een diepe minachting voor de Schepper.

Interessant is de vraag wat al deze regelgeving dan wel tot doel heeft. De bedenker van de islam had er wellicht een bedoeling mee. Persoonlijk doet het me sterk denken aan dwangneurose, waarbij een patient dwangmatig rituelen uitvoert die voortkomen uit angsten. Misschien dragen dit soort absurde rituelen wel bij aan het "institutionaliseren" van de angst voor Allah en daarmee het blijven volgen van de islam.

Of het voldoet aan een van de manipulatieve en indoctrinatiekenmerken van een sekte. Dat kan ook nog, Bernie of wellicht een combi van die twee.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Verstotene
Berichten: 40
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 4:50 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Verstotene »

Chaimae schreef:
Ariel schreef:Hoe komt dat Chaimae? Ben je van je geloof afgevallen? :shock:
Maandelijks feestje .. :D

@Verstotene,

Ik begin er gelijk na het Suikerfeest aan, omdat ik ook nog de zes dagen Shajwaal doe waar je maar één maand de tijd voor hebt, en omdat ik heel wat dagen ( 10 dagen) in te halen heb. Hoe doe jij het?
Oei, dat geluk had ik een aantal jaar geleden ook gehad. In het begin en aan het eind ongesteld geweest, het is dan fijn als je zussen hebt en een moeder waarmee je de extra dagen kunt vasten.
Ik doe overigens dit jaar voor het eerst niet mee aan de Ramadan.
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Hayat »

Verstotene schreef:
Chaimae schreef:
Ariel schreef:Hoe komt dat Chaimae? Ben je van je geloof afgevallen? :shock:
Maandelijks feestje .. :D

@Verstotene,

Ik begin er gelijk na het Suikerfeest aan, omdat ik ook nog de zes dagen Shajwaal doe waar je maar één maand de tijd voor hebt, en omdat ik heel wat dagen ( 10 dagen) in te halen heb. Hoe doe jij het?
Oei, dat geluk had ik een aantal jaar geleden ook gehad. In het begin en aan het eind ongesteld geweest, het is dan fijn als je zussen hebt en een moeder waarmee je de extra dagen kunt vasten.
Ik doe overigens dit jaar voor het eerst niet mee aan de Ramadan.
Heey ik ook meid! :D!!!
Voel jij je ook zo alleen plots? Ja misschien is het heel persoonlijk. Ik heb echt het gevoel dat ik nergens meer bijhoor.... En het doet mij niet veel goed. :(
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Verstotene
Berichten: 40
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 4:50 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Verstotene »

Hayat schreef:
Heey ik ook meid! :D!!!
Voel jij je ook zo alleen plots? Ja misschien is het heel persoonlijk. Ik heb echt het gevoel dat ik nergens meer bijhoor.... En het doet mij niet veel goed. :(
Hey! Ja ik weet precies wat je bedoelt, het is toch heel anders dan deze (gezellige, want dat was het zeker) maand samen doorbrengen met je familie. Ik denk dat voor jou het gevoel versterkt word omdat je niet zeker weet waar je aan toe bent en of je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik ben die deur wat betreft gepasseerd, ik KAN niet eens meer geloven, al zou ik het willen. Menig zullen zeggen dat het de shaitan is die mij nu aan zijn kant aan het winnen is, maar ik zie het toch echt als een beslissing die ik heb genomen nadat ik jarenlang tevergeefs heb geprobeerd te geloven. Dat maakt het voor mij, denk ik, een stuk makkelijker om de maand door te slaan.
En meid ik las je reactie daarnet in de andere topic (Ditjes en Datjes). Het is een moeilijke keuze om ergens van af te wijken waar jij je hele leven tot nu toe aan gewijd hebt. Ik ga je dan ook niet pushen om te zeggen: laat de islam aub vallen want het is alleen ellende. Dat is namelijk aan jezelf om dat te kunnen bepalen. Voor mij bracht het voornamelijk ellende op, doordat ik nou eenmaal feministisch ben ingesteld, niet afhankelijk van een man wil zijn (leuk om een leven mee te delen, maar niet mijn baas), en door vele filosofie lessen die het idee "God" teniet hebben gedaan.
Wat je ook kiest, zorg dat je een compromis sluit met je verstand en je hart.
Als je hierover wilt kletsen, give me a holler :smile:
Kus!
Sapere aude - Durf je verstand te gebruiken - Immanuel Kant
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Ariel »

De ramadankinderen willen zo graag

Nog een paar dagen en de ramadan is voorbij. Wat doe je als leerlingen tijdens schooldagen willen vasten? Op veel scholen mogen ze hun gang gaan, andere zijn strenger.

Voor directeur Henny Roosenburg van het Varias College in Den Haag is het een gegeven: de laatste weken van de ramadan zijn de lastigste voor haar vastende leerlingen, die ook nog eens aan het puberen zijn. „Het concentratievermogen is niet zo hoog, de lontjes worden korter en de kinderen zitten wat suffig in de klas. Daar houden we rekening mee. We stellen minder hoge eisen. We stellen de repetities en sportdag uit en zorgen voor minder eten in de kantine. Ramadan hoort gewoon bij het leven op onze school.”

Officieel hoort een moslim vanaf de puberteit mee te doen aan de ramadan: de spirituele maand waarin tussen zonsopgang en zonsondergang niet gegeten, gedronken, gerookt of gevreeën mag worden. Maar ook jonge kinderen staan vaak te popelen om mee te mogen vasten met hun ouders. „Ze willen er graag bij horen”, ziet Jan van Aert, directeur van katholieke basisschool St. Jan de Doper in Amsterdam. „En ze worden vaak gestimuleerd door hun omgeving. Ik heb ook de indruk dat het aantal leerlingen dat zelf graag mee wil doen, is toegenomen.”

Bijna de helft van zijn laatste klas is deze week aan het vasten.

Ook op basisschool Het Mozaïek in Arnhem kennen ze enthousiaste ramadankinderen. De twaalfjarige Mahmood bijvoorbeeld, vast al hele dagen mee met zijn Iraakse ouders. Dat gaat best goed, zegt hij. Maar soms, als hij andere kinderen ziet eten of als hij wat lekkers ruikt, krijgt hij het moeilijk. „Op die momenten denk ik aan iets anders of draai ik me om. Als mijn klasgenoten gaan eten, mag ik vooraan zitten. Op school-tv laten ze soms eten zien,dat is irritant.”

Mahmoods vriend en klasgenoot Maher (11) knikt driftig mee. Ook hij wil graag vasten. „Om te voelen hoe arme mensen zich voelen”, zegt hij overtuigd. Maar hij oefent vooral in het weekeinde, en af en toe op een schooldag. De zomervakantie bracht hij door bij familie in Libanon. Daar heeft hij wel hele dagen meegedaan, zegt hij trots. „In Libanon was het vijfenveertig graden. Het beste wat je kon doen was de airco aanzetten en gaan slapen.” En toch was het soms vermoeiend, moet Maher toegeven. „Eerst word je ’s nachts wakker gemaakt om te eten. Dan ga je weer naar bed en een paar uur later moet je weer op.”

Bijna alle leerlingen op Het Mozaïek zijn van niet-westerse komaf. Veel van hen hebben islamitische ouders. „Zij vinden het vooral belangrijk dat hun kind goed mee kan doen op school”, zegt directeur Carola Peters. „De meesten laten hun kinderen een dagje in het weekeinde meevasten maar niet als ze naar school gaan. Ramadan is daardoor niet iets wat in het bijzonder leeft binnen de school. Wel hebben we aan het begin van het schooljaar met het team even stilgestaan bij wat ramadan betekent voor ouders en kinderen die eraan meedoen.”

De school probeert zoveel mogelijk rekening met hen te houden. Afspraken met ouders worden ’s morgens vroeg en na zonsondergang vermeden en huisbezoeken zijn er niet. De gymlessen zijn deze weken extra leuk zodat vastende kinderen de inspanning niet hoeven te voelen. Over het algemeen werkt dat goed, zegt Peters. „Maar we leggen de lat echt niet lager”, benadrukt ze.

Natuurlijk zijn er wel eens misverstanden, vertelt Carola Peters. „Zo was er een meisje dat niet mee wilde met schoolzwemmen uit angst een slokje water binnen te krijgen. Toen hebben we onze Marokkaanse schoolcontactpersoon erbij gehaald, om uit te leggen dat ze tijdens de ramadan gewoon mag zwemmen.”

Abbes Ouali is die schoolcontactpersoon. Hij is de schakel tussen school, leerlingen en de Arabisch sprekende ouders op de Arnhemse scholen. Ramadan gaat niet over honger lijden, benadrukt Ouali. Dat probeert hij ook de kinderen duidelijk te maken.

„Het gaat over verantwoordelijk gedrag, over zelfbeheersing en saamhorigheid. Kinderen moeten weten dat het niet stoer is als je niet eet en drinkt maar wel je klasgenoot blijft pesten.”

Ook op de St. Jan de Doper zetten ze in op overleg met de ouders en de leerlingen. Jan van Aert: „Onze leerkracht merkt soms dat er leerlingen zijn die door het vasten moeite hebben zich te concentreren en daardoor de instructie in de les niet meekrijgen. Dan gaan we met ouders praten. Je merkt dan een soort geruststelling bij de kinderen. Het is niet erg om toch even een boterhammetje te eten op school.”

De Rosabasisschool in Amsterdam is wat strenger. „Wij hebben tegen ouders gezegd dat we het eigenlijk niet goed vinden als hun kind tijdens schooldagen vast”, zegt directeur Dick Bot. „Anders liggen ze te slapen. Je merkt het ook aan hun manier van doen dat het vasten een belasting is: ze hebben weinig slaap gehad en zijn snel geïrriteerd.” Maar, zegt hij erbij: „Het gros van de ouders gaat daar goed mee om.”

Maher hoeft helemaal niet te vasten tijdens schooldagen, zegt zijn moeder Darine el Mir. „Hij wilde zelf zo graag meedoen, net als de hele familie. Het is voor de kinderen een spannende tijd, ramadan brengt een lekkere sfeer in huis. Maar je moet het wel goed uitleggen aan je kind. Laatst trok Maher wit weg en klaagde over buikpijn. Toen heb ik hem gauw eten en drinken gegeven. Ramadan is in Nederland heel anders dan in onze landen. In Libanon zijn de scholen dicht. ”

Tips voor docent met vastende leerlingen

Basisschool Het Mozaïek in Arnhem geeft haar leerkrachten de volgende tips:

Houd er rekening mee dat kinderen en hun ouders heel moe kunnen zijn door het vasten en door slaapgebrek. Er wordt ’s morgens heel vroeg gegeten.

Heb respect voor het effect op het concentratievermogen en gedrag van kinderen. Zit er niet gelijk bovenop als je merkt dat een kind wat moe is.

Laat de kinderen hun ervaringen delen. Maak de lichamelijke en emotionele gevolgen bespreekbaar.

Geef de kinderen die meedoen met ramadan de gelegenheid om zich af te zonderen op momenten dat anderen eten.


Studiedag tijdens Suikerfeest

Het eind van de vastenmaand ramadan wordt gevierd tijdens het vrolijke Suikerfeest. Dit jaar valt dat op 20 en 21 september.

Suikerfeest is geen officiële vrije dag in Nederland. Wel houden scholen met veel islamitische leerlingen er rekening mee dat een groot deel van hun leerlingen die dag niet naar school komt. Veel scholen sluiten dan hun deuren. De meeste plannen een studiedag voor de docenten. Leerkrachten die zelf vasten worden daarvan vrijgesteld. Scholen die wel gewoon lesgeven, mogen in de meeste steden hun islamitische leerlingen één of twee dagen verlof geven, mits dat van tevoren schriftelijk is aangevraagd.
http://www.trouw.nl/onderwijs/article28 ... raag_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Marhaban ya Ramadan

Bericht door Manon »

En als christelijke kinderen zin hebben, moeten ze ook niet naar school, net zomin als christelijke docenten mee moeten gaan naar de studiedag.

En als de buschauffeur in slaap sukkelt overdag en een rits auto's meeramt met vier gewonden als gevolg, dan moeten we daar respect voor hebben, want de man was aan het vasten en had minder concentratievermogen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gesloten