Marhaban ya Ramadan

Ariel

Re: Marhaban ya Ramadan

Berichtdoor Ariel » Wo Sep 16, 2009 12:28 am

Marokko vervolgt verbrekers vasten

AFP
Rabat, 15 sept. Zes jonge Marokkanen worden vervolgd wegens „poging tot het aanzetten tot het verbreken van de vasten in het openbaar” tijdens de ramadan, de islamitische vastenmaand die nu gaande is. De beklaagden protesteerden met hun actie van zondag in Mohammedia, 80 kilometer ten zuiden van Rabat, tegen een wet die het niet-naleven van het vasten vasten straft, aldus een veiligheidsfunctionaris.

Het was voorzover bekend de eerste keer in Marokko dat een groep mensen in het openbaar het recht opeiste om tijdens de ramadan niet te vasten. De raad van islamitische rechtsgeleerden van Mohammedia heeft hen als „agitatoren” gebrandmerkt. (AFP)

http://www.nrc.nl/buitenland/article236 ... ers_vasten
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Sep 16, 2009 12:32 am

Goed nieuws voor de niet-vastende moslims
15 september 2009

Voor de niet-vastende moslims is de ramadan een maand vol leugens en ontwijkgedrag . Maar dat zal veranderen. De moskeeën lopen nu al leeg. Toen de trein de vrijstaat Berlijn verliet en richting de polder reed, maakte zich een onrustig gevoel meester van mijn buik. Ik nam een hap van mijn sandwich en een paar slokken fris, maar het haalde niets uit, de zenuwen bleven. De trein stak de grens over, en toen wist ik waar de spanning vandaan kwam: ik zou binnen afzienbare tijd terug zijn in mijn sociale habitat, terwijl de ramadan aan de gang was.

Voor de islamitische niet-vaster is dat een periode waarin hij zich moet bedienen van leugens en ontwijkgedrag om zijn omgeving niet voor het hoofd te stoten. Een vriend van mij, die als schoonmaker werkte, nuttigde elke ramadan zijn lunch op het toilet, omdat hij bang was voor een ontwrichte relatie met zijn islamitische collega’s. De vriend vergelijkt de niet-vasters in Nederland altijd met de homo’s van Marokko: ze kunnen alleen in het geheim zichzelf zijn.

Gelukkig zijn er veranderingen op komst. De ramadan betekent voor miljoenen moslims wereldwijd 29 of 30 dagen onthouding van eten, drinken, seksueel contact en slechtpraterij, van de morgenschemering (niet zonsopgang) tot zonsondergang. Deze abstinentie moet leiden tot een staat van bezinning. Dat is een welkome toestand overigens, in een wereld waar de snelheid en geneugten des levens onmetelijk zijn, en ons dikwijls zo verdoven dat we bijna vergeten dat we leven.

Het aantal dagen (29 of 30) dat gevast moet worden, hangt van de omlooptijd van de maan af. Een maanjaar telt 354 dagen, 8 uren en 48 minuten. Daarom verschuift elk jaar de ramadan met anderhalve week naar voren op onze kalender. Toch doen islamitische geestelijken alsof er van deze wetmatigheid geen sprake is – de vastenmaand mag pas beginnen als ’s werelds belangrijkste imams de maan met het blote oog hebben waargenomen. De imams bepalen ook de afsluiting.

De islamitische geestelijken tonen aldus hun kracht door de baas te spelen over de maan. Maar ze zullen geen grip hebben op de grote omwenteling onder Nederlandse moslims: de ontkerkelijking.

Dit is geen voorspelling met het blote oog, maar een trend die wordt bevestigd door het onderzoek Religie aan het begin van de 21ste eeuw, dat onlangs door het CBS is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat het bezoek aan kerken en moskeeën flink aan het teruglopen is.

De grootste daling wordt onder moslims waargenomen. Naar mijn mening heeft dat te maken met het feit dat veel moslims van de tweede generatie ontevreden zijn over de moskeebesturen, die weinig vernieuwend zijn. Deze willen bijvoorbeeld nog altijd geen vrouwelijke voorgangers benoemen. De ontkerkelijking is ook het gevolg van de moderniteit. Een belangrijk kenmerk daarvan is de individualisering, die de structuren van de islamitische gemeenschappen afbreekt. Steeds minder vaak is het huis van God het centrum van de gemeenschap.

Maar er is meer. Voor de meeste jonge moslims ligt aan de vervreemding van de islam geen religieus alternatief of godloochening ten grondslag. Het gaat eerder om de eisen die de islam aan haar gelovigen stelt. Deze beginnen onwerkbaar te worden in onze moderne samenleving.

Voor de ramadan betekent dat een deel van de Nederlandse moslims niet meer zal vasten. Elk jaar verschuift de heilige islamitische maand ongeveer tien dagen. In het jaar 2016 zal de ramadam midden in de zomer vallen. De ramadanner zal vanaf half vier ’s nachts tot half elf ’s avonds (dus 17 uur lang!) zijn lichaam van water, eten en al het andere moeten onthouden. Het is onmogelijk dat een ongetraind persoon zich nog kan bezinnen, terwijl hij of zij een maand lang elke dag maar een paar uur de tijd heeft om zichzelf te voeden.

Sterker nog: een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim ook inzien. De meesten zullen het offer niet brengen, simpelweg omdat het te veel van hen vraagt.

Goed nieuws dus voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te vrezen voor een maand vol hypocrisie.

Asis Aynan is schrijver.

http://www.nrc.nl/opinie/article2360239 ... de_moslims
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Wo Sep 16, 2009 12:55 am

Door het rammadannen raken ze vol geloofsijver. In Tanzania bijvoorbeeld is lol maken te werelds in deze maand.
Angry Muslims remove 'immoral' advertisements
Muslim faithfuls from Masjid Hag mosque in Morogoro are going around the town removing adverts with messages publicing entertainment activities during Eid el Fitri.

The muslims at the mosque believe that encouraging people to go to dancing halls and bars on Eid is immoral and therefore against Islamic teachings. Mr Ahamad Bawazir and Mr Idd Mtulla, who are leading the 'operation' said they were determined to bring to an end the practice of 'promoting immorality during Eid'.
A group of faithfuls from the mosque went around removing billboards and placards containing messages linking any entertainment activity with Eid. They complained about the on-going practice, where people use Muslim's wholly day to promote 'immoral business.'

Mr Bawazir said celebrating Eid el Fitri by going to a dance hall or a place where taarab is played was not acceptable in Islam. He said they had decided to take matters into their own hands after the town authorities refused to act despite being asked to intervene.
Mr Bawazir said they had written to the municipal director twice but he did not take any action. Efforts to reach him proved futile.

http://thecitizen.co.tz/newe.php?id=15064
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Wo Sep 16, 2009 12:41 pm

Nog vier daagjes en we moeten met veel pijn in ons hart afscheid nemen van Ramadan. Tot volgend jaar, insa'Allah.:crying: :crying:

Gebeden
Na haar Ishaa gebeden zou Habibah al-Adawiyah in haar khimaar (islamitische kleren) op de dak van haar huis staan en zeggen: “O mijn God, de sterren zijn aan de hemel, de mensen zijn aan het slapen, de koningen hebben hun deuren gesloten, maar Uw deur is open. Elke verliefde is bij zijn geliefde, maar ik sta voor U”.
Dan zou zij bidden en praten met haar Rabb tot de ochtend …
__________________________________________________________________________________________

Mu’aadhah al-’Adawiyah was één van de Taabi’aat (opvolgers van de sahaba). Zij stond op haar huwelijksnacht tot de ochtend in het gebed met haar man Silah Ibn Ashyam! Toen haar man en haar kind in ardh al-jihaad tot shahadah werden gebracht, zou zij de hele nacht in het gebed staan – Allah aanroepend en aanbiddend en overdag zou zij slapen. Als zij zich slaperig voelde tijdens haar nachtgebeden, dan zou zij tegen zichzelf zeggen:
“Ya nafsi – later (in het graf) heb je lang genoeg om te slapen”.
____________________________________________________________________________________________

Abdul Rahman Bin Rustah vroeg aan Abdul rahman Bin Mahdi of het voor iemand die net getrouwd is en seksueel gemeenschap heeft met zijn vrouw – om de gemeenschappelijke gebeden na te laten voor een paar dagen? Ibn Mahdi zei: “Nee, geen enkele gebed mag hij nalaten!” Op een dag ging Ibn Mahdi’s dochter zelf trouwen. De ochtend na de trouwerij gaf hij de adhaan en liep naar haar huis. Hij zei tegen de bediende om iedereen binnen wakker te maken. De vrouwen en alle anderen kwamen naar buiten, zeggende: “Subhan’Allaah! Wat is er aan de hand?!” Hij zei: “Ik zal niet weggaan totdat jullie allemaal naar buiten komen voor het gebed”. Dus ze kwamen allemaal naar buiten en hij stuurde hun expres naar een moskee die ver van hun vandaan was”.
{”Siyaar A’laam al-Nubalaa”, 9/204}.
_________________________________________________________________________________________________

Bakr al Muzani heeft gezegd:
“Als u wilt dat uw gebeden u veel voordeel zullen brengen, zegt dan: “Dit zal waarschijnlijk mijn laatste gebed zijn!”
(”Jami’ al Ulaam wal Hikam”, Blz. 466).
________________________________________________________________________________________________

Abu Bakr bin Aiyash heeft gezegd:
“Ik zag Habib bin Abu Thabit tijdens sujuud, en als je hem zou zien dan zou je denken dat hij is gestorven wegens zijn lange sujuuds!”
(”As Siyar”, 5/291).
_________________________________________________________________________________________________

Ibn Sama’ah heeft gezegd:
“In veertig jaar heb ik slechts 1 takbir tahrimah (oproep voor de start van het gebed in de moskee) gemist en dat was toen mijn moeder stierf!”
(”As Siyar”, 10/646).
___________________________________________________________________________________________________

Maymun bin Mahran kwam een keer laat naar de moskee en de mensen vertelden hem dat het gebed al was afgelopen. Toen hij dit hoorde, zei hij: “Een gemeenschappelijk gebed is mij geliefder dan als de gouverneur van Iraaq te worden aangesteld!“
(”Mukashafat al Qulub”, Blz. 364).
_____________________________________________________________________________________________________

Yunus bin Abdullah zei:
“Wat is er mis met mij? Wanneer ik een kip kwijt raak ben ik bezorgd maar wanneer ik een gebed in gemeenschap mis – voel ik daar niets van?!”
(”Hilyat al Awliyaa”, 3/19).
____________________________________________________________________________________________________

“Als je iemand ziet die niet in Takbir Tahrimah is geïnteresseerd, was dan je handen van hem!”
(”Sifat as Safwah”, 3/88)
_____________________________________________________________________________________________________

Ibnul Qayim heeft gezegd:
“Onder de dromen van de eerdere generatie van de Muslims, is een droom overgeleverd van Yasir ibn Nu’ama die vertelde: “Een meisje stierf aan de al-Jafir plaag. Haar vader zag haar in zijn droom na haar dood en vroeg aan haar over de wereld na het aardse leven (hiernamaals), zij antwoordde:
“Mijn vader, dit is een groot onderwerp dat u ter sprake hebt gebracht. Wij weten maar kunnen niks ondernemen, u kunt, maar weet niet. Bij Allah! Een of twee gelegenheden van aanbidding of een of twee raka’s gebed, hebben nu voor mij meer waarde dan deze hele wereld en al hetgeen zij bevat!”
(”Kitaab ar-Rooh”).

Nadat Ar Rabi bin Khaytham was verlamd, werd hij naar de moskee gebracht door twee mannen. Iemand zei tegen hem:
“O AbuYazid! U is toestemming gegeven om thuis te bidden”. Hij antwoordde: “U hebt de waarheid gesproken, maar ik hoorde een oproeper die riep: ‘Haya Ala Al Falah!’ (kom tot de redding/succes!) en ik dacht dat wie dit hoort ernaartoe moet komen, al moest hij kruipen“.
(”Hilyat al Awliya” 2/113).

Zayd bin Wahb heeft overgeleverd:
“Wij zaten in de masjid met Hudhayfah Ibn Al Yaman toen een man via de poorten van Kindah binnentrad en klaar stond om zijn gebeden te verrichten. Echter, hij volmaakte zijn buigingen en prostraties niet. Toen hij klaar was met zijn gebed, vroeg Hudhayfah: “Hoelang hebt u zo gebeden?” De man antwoordde: “Veertig jaar”. Hudhayfah zei toen tegen de man:
“U hebt veertig jaar lang niet gebeden! En als u zou sterven terwijl u zo het gebed verricht dan zou u op een andere weg dan de weg van Muhammad sterven”.
(Al Bukhari, “Al-Sahih”, “Kitabul Adhan”).

Ali bin Al Fudayl zei: “Ik zag al-Thawri toen hij in sujuud ging, en ik ging zeven keer rond het Huis tawaaf doen totdat hij zijn hoofd weer ophief van zijn sajdah”.

Er werd aan Imaam as-Sunnah wa Qaami'ul Bida', Ahmad ibn Hanbal gevraagd: 'Geef mij een maw'dhihah (een wijze les, een advies).'
Hij - rahimahullaahu rahmatan waasi'ah - zei:

'Als Allaah, de Verhevene zorg draagt voor jouw onderhoud, waarom maak jij je dan zorgen? En als Allaah werkelijk (jouw uitgave) zal compenseren, waarom dan gierig zijn? En als het Paradijs waarheid is, waarom dan uitrusten? En als het Hellevuur waarheid is, waarom dan zonden verrichten? En als de ondervraging door Munkar en Nakier waarheid is, waarom dan gezelschap? En als de Afrekening waarheid is, waarom dan verzamelen? En als alles gebeurt met al-Qadaa en al-Qadar (voorbeschikking) waarom dan angst?'
Vermeld door al-Imaam an-Nawawie in 'Sharh al-Arba'ien an Nawawiyyah (sharh al-hadieth ath-thaanie)'
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

BFA

Berichtdoor BFA » Wo Sep 16, 2009 1:23 pm

Nog vier daagjes en we moeten met veel pijn in ons hart afscheid nemen van Ramadan. Tot volgend jaar, insa'Allah.

Troost je, iets heeft deze Ramadan gemaakt dat je het hele jaar in mijn dromen zal blijven.
Je hoofddoek is het niet, deze neemt je elegantie weg.
Of toch.
Is deze hoofddoek die de woestijn in je starende blik accentueert?
Is deze hoofddoek die ongeveer dezelfde symbool voorstelt als het kruis om de hals van mijn nazi-vriendin?

Een liefdeslied voor jou:

I got a Nazi girlfriend - Iggy Pop

Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

mercator

Berichtdoor mercator » Wo Sep 16, 2009 5:00 pm

Chaimae schreef:Nog vier daagjes en we moeten met veel pijn in ons hart afscheid nemen van Ramadan. Tot volgend jaar, insa'Allah.:crying: :crying:

De meeste pijn zal nog komen na et Suikerfeest, wanneer duizenden moslims met nier/lever-en suikercrisissen moeten afgevoerd worden naar de ziekenhuizen der Ongelovigen om daar een insulineprik te krijgen, dwars door de burka in hun zwaarlijvig achterwerk :razz: !
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Wo Sep 16, 2009 5:09 pm

Nog vier daagjes en we moeten met veel pijn in ons hart afscheid nemen van Ramadan. Tot volgend jaar, insa'Allah.

Gossallemaggetjes zeg, binnenkort gaan de deuren van de hel dus weer open? Dat wordt weer wachten met doodgaan eventueel tot de volgende keer.
Of babbelt deze man onzin uit zijn nek?
We hope and pray that the people at FIKS the listeners,the students.the viewers,all the people involved now,the people who were involved in the past,the people who wanna be involved in the very near future and in the far future and all of the muslims as a whole(the best of them,the worst of them,the ones that are in between)that Allaah the Most High makes this month a very blessed one. It is confirmed from the Messenger of Allaah(may the peace and blessing of Allaah be upon him)that he used to give his companions the good news of the coming of the month of Ramadan.He(may the peace and blessing of Allaah be upon him)informed them that it is a month in which the Gates of Paradise are open and the Gates of Hell are closed.

WAL-HAMDU LILLAH.
FIKS Research Department

http://thefiks.org/elearning/?p=1766
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Sep 17, 2009 1:18 am

Net zoals in Oosterijk ( lees post van Mahalingam ) viewtopic.php?p=183654#p183654 zijn ook de Nederlandse winkeliers een beetje huiverig om als allochtonenwarenhuis of moslimsuper door te gaan.
Eigenlijk is dat een positief teken, want dit betekent dat de Nederlandse consumenten liever niet met halal troep in aanraking willen komen.

Winkeliers terughoudend richting Suikerfeest

DEN HAAG - Het bedrijfsleven laat miljoenen aan omzet liggen rond het Suikerfeest. Winkeliers pakken op zeer kleine schaal uit met lekkernijen, kleding en cadeau-artikelen. Allochtone handelaren zien hun omzet in de dagen rond het moslimsfeest ter afsluiting van de vastenmaand ramadan, dat aanstaande zondag wordt gevierd, wel fors stijgen.

''Allochtone winkeliers verdriedubbelen hun omzet in de periode rond het Suikerfeest. Maar de traditionele detailhandel durft het nog altijd niet aan om islamitische feestartikelen prominent in de schappen te leggen, uit vrees daarmee het autochtone publiek af te stoten'', zegt Nathan Rozema van onderzoeksbureau Labyrinth.

Dat bureau concludeerde vorig jaar na onderzoek dat de commercie kansen laat liggen rond het Suikerfeest. Ook dit jaar zijn acties en promoties zeldzaam, stelt Rozema. En dat terwijl naar schatting zo'n 1,2 miljoen moslims het Suikerfeest vieren, waarbij ze uitbundig tafelen, zich feestelijk kleden en elkaar cadeaus geven.

Rozema: ''De jaarlijkse folderregen die op gang komt ver voor Kerst en Sinterklaas, blijft rond het Suikerfeest vreemd genoeg uit. Retailers zijn gewend te werken met een evenementenkalender, maar het Suikerfeest staat daar vooralsnog niet op.''

Na winkelketen C&A, dat rond het Suikerfeest al sinds enkele jaren feestelijke blouses voor mannen en jongens uit het kerstassortiment wat eerder in de schappen hangt, komt nu ook de HEMA met producten speciaal voor Suikerfeestvierders. Met onder meer servies met een Oosters motiefje en lekkernijen als Turks fruit en baklava. De warenhuisketen is niet bang om autochtoon publiek de winkel uit te jagen, zegt een HEMA-woordvoerster. ''Sterker nog, de spullen worden zeker niet alleen maar gekocht door mensen die aan de ramadan doen.''

Het CBL, de belangenvereniging van de levensmiddelenhandel, zegt geen signalen te hebben dat meer winkeliers en winkelketens het Suikerfeest aangrijpen om de omzet op te krikken. ''Je ziet natuurlijk wel dat supermarkten in sommige wijken in vooral de steden het assortiment in het algemeen aanpassen. Dan gaat het om bijvoorbeeld halal-vlees of balen rijst in plaats van kleine pakken. Misschien dat deze supers ook Suikerfeest-artikelen in de schappen hebben.''

Vooral bedrijven die zich op de allochtone consument richten, komen met speciale acties rond het Suikerfeest, zegt Ahmed Aitmoha van onderzoeks- en marketingbureau Motivaction. ''Telecomaanbieders en geldwisselkantoren spelen op het feest in omdat dat een moment is waarop mensen met familie in het land van herkomst bellen of hen geld sturen. Verder breiden steeds meer kledingwinkels het assortiment uit, maar zonder daar heel nadrukkelijk promotionele ruchtbaarheid aan te geven. Winkeliers zijn nog steeds erg terughoudend; ze willen niet te boek staan als allochtonenwarenhuis of moslimsuper.'' (GPD)

http://www.parool.nl/parool/nl/266/Reli ... eest.dhtml

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 18, 2009 1:52 pm

Met ramadan gaat het roer om
Door Janny Groen, Annieke Kranenberg

Eerder deze maand had economiestudente Fatma Kose een introductieavond voor haar bijbaan als enquêteur. Vlak voor negen uur openden de islamitische medewerkers zachtjes hun tassen en haalden ze zakjes tevoorschijn. ‘Iedereen deelde spontaan dadels uit toen het tijd was om het vasten te verbreken’, vertelt de 21-jarige Kose vanuit het kantoortje van de multiculturele studentenvereniging SUN in Amsterdam.

Typisch ramadan, vindt ze dat. ‘Moslims doen dan alles samen. Vasten, eten, bidden en je probeert zo veel mogelijk bij je familie te zijn. Dan realiseer je je extra goed hoe individualistisch de Nederlandse samenleving is.’ Ramadan betekent voor Kose huiselijkheid, rust en dicht bij God staan. Dat houdt in dat ze vaker in de Koran leest, ze religieuze lezingen bezoekt en voor haar studentenvereniging een iftar (avondmaaltijd tijdens ramadan) organiseert met als thema ‘broederschap’.

Ontkerkelijking
Kose herkent zich dan ook niet in het beeld dat Nederlandse moslimjongeren ‘minder aan de islam’ zouden doen. Uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de ‘ontkerkelijking’ zich het snelst voltrekt onder moslims. Tien jaar geleden ging nog 47 procent van de Nederlandse moslims minstens één keer per maand naar de moskee, nu is dat 35 procent. De groep die wel gaat, bestaat vooral uit mannen van de eerste generatie.

Tijdens de vastenmaand zitten de moskeeën echter propvol. Ook met jongeren. Uit onderzoek van website Maroc.nl bleek vorig jaar dat liefst 97 procent van de ondervraagde moslimjongeren aangaf mee te doen aan de vastenmaand. Betekent dit dat de ramadan aan religieuze betekenis verliest en meer het karakter van christelijke feestdagen krijgt: een keer per jaar met Kerst naar de kerk? Gaat de ‘ontmoskeeïng’ hand in hand met secularisering? Of is hier sprake van een schijntegenstelling?

Sociaal ritueel
Mohamed el Aissati, voorzitter van Maroc.nl, denkt dat voor veel jongeren de religieuze waarde van ramadan niet voorop staat. Zij gaan mee in een sociaal ritueel, een traditie van ouders en grootouders. ‘Voor een deel is het keeping up appearances’, zegt El Aissati. ‘De sociale druk om mee te doen is bijzonder groot, maar in mijn omgeving zijn de meesten oprecht met ramadan bezig’. Hoe heftig die sociale pressie kan zijn, blijkt volgens hem uit verhalen op Maroc.nl. Zo gaat een bijdrage over een jongen die door zijn vader uit huis werd gezet omdat hij tijdens de ramadan niet naar de moskee wilde.

Maurits Berger, hoogleraar islam in West-Europa aan de Universiteit Leiden, gelooft er niets van dat Nederlandse moslimjongeren minder gelovig worden. ‘Integendeel. Deze generatie is juist heel bewust met religie bezig, alleen speelt de moskee daarin geen rol.’ Jongeren vinden geen aansluiting bij de moskeebesturen die veelal bestaan uit eerste generatie gastarbeiders. In de moskeeën wordt louter in het Arabisch gepredikt, een taal die ze niet kennen. Jongeren organiseren volgens Berger hun eigen bijeenkomsten.

Milieu
Fatma Kose heeft op eigen houtje de diepere betekenis van ramadan ontdekt. Net als de meeste moslimkinderen begon ze rond haar dertiende mee te doen. ‘Mijn moeder is analfabete. Ze had me wel verteld wat je wel en niet doet tijdens de vastenmaand, maar meer wist ik niet. Ik wilde het echt begrijpen. Nu beleef ik de ramadanmaand bewuster. Ik gooi bijvoorbeeld niet zo snel papier weg. Ik sta stil bij het milieu.’

Ook voor Rashida Boukhizou (24) heeft de ramadan met de jaren meer inhoud gekregen. Ze voldoet geenszins aan het clichébeeld van een devote moslima – ze draagt geen hoofddoek, volgt een studie aan de toneelacademie – maar is welbewust met het geloof bezig. ‘Ik doe niet mee aan de ramadan voor mijn ouders. Voor mij heeft de vastenmaand spirituele betekenis’, vertelt ze in een grand café. De verslaggeefsters moeten vooral koffie bestellen, zulke verlokkingen kan ze prima weerstaan.

Boukhizou krijgt ‘mentale energie’ van het gevoel dat haar wilskracht wordt aangesproken. ‘Laatst had ik overdag enorme dorst, ik had ’s nachts een zoute tostie gegeten, dat was niet slim. Maar je moet het gewoon ervaren. Daardoor leer je jezelf kennen, het dwingt tot introspectie.’

Feest
Mustapha Barbouch (24) vond de ramadan vroeger, toen hij nog in Marokko woonde, leuker dan nu. ‘Daar was het veel gezelliger’, zegt Barbouch, die in 2004 naar Den Haag kwam, waar hij een productiebedrijf in Marokkaanse cd’s en dvd’s heeft. ‘In Marokko ging alles om vier uur ’s middags open en was het tot vijf uur ’s ochtends feest. Dat kan hier natuurlijk niet.’

In islamitische landen ligt het leven tijdens de vastenmaand zo goed als plat, terwijl in Nederland het normale werk- en studieritme gewoon doorgaat. Dit jaar is dat extra zwaar, omdat de vastenmaand vroeg valt en de dagen langer zijn. Aan het begin van de ramadan (21 en 22 augustus) moest voor half vijf ’s ochtends worden ontbeten; de avondmaaltijd werd rond negen uur genuttigd. Inmiddels zijn de dagen iets korter.

‘Ik verander bijna niets aan mijn dagelijkse patroon’, zegt een 27-jarige advocaat uit Den Haag, die niet met zijn naam in de krant wil omdat hij zijn cliënten ‘neutraal’ tegemoet wil treden. ‘Ik sport na het werk, gisteravond heb ik nog gevoetbald van zeven tot half negen.’ Tijdens de ramadan bezoekt hij ook borrels. ‘Sommige moslims zeggen dat dat niet mag, omdat je niet in een ruimte mag zijn waar alcohol wordt geschonken. Ik woon in een land waar mensen het normaal vinden alcohol te drinken, wie ben ik dan dat ik me daarvan zou distantiëren? Dat tast mijn religieuze beleving niet aan.’

Persoonlijke keuzen
Rechtenstudent Harun Yildirim (23) vindt eveneens dat de Nederlandse samenleving voldoende rekening houdt met vastende moslims. ‘Je kunt moeilijk elke groep tegemoet komen. Bovendien: ramadan is een persoonlijke keuze.’

Yildirim is nooit op onbegrip van collega’s of studiegenoten gestuit. ‘Collega’s hebben zelfs weleens een dagje meegevast.’ Vaker ervaart hij dat collega’s zich schuldig voelen omdat zij wel eten.

De mare gaat dat veel moslims tijdens de ramadan aankomen omdat ze na zonsondergang drie keer zo veel eten. Dat is niet de bedoeling, zegt Fatma Kose. ‘Je moet meevoelen met mensen die geen eten hebben. De profeet heeft gezegd dat je je maag vult met eenderde water, eenderde eten en eenderde lucht.’

Iedereen kent verhalen van jongeren die in het toilet stiekem een Snickers oppeuzelen. En, erkent ook eenieder, de verleiding is groot om onder de douche of bij het tandenpoetsen een slokje water te nemen. Als dat onbewust gebeurt, is het niet erg, vertelt Kose. Wie willens en wetens smokkelt, moet volgens de islamitische regels ‘zestig plus een dag vasten inhalen’, aldus de economiestudente. Praktijkvoorbeelden kent ze niet. In Marokko, zegt Mustapha Barbouch, ‘word je gestraft als je in het openbaar wordt betrapt’.

Voorliegen
Iedereen kent ook jongeren die hun ouders voorliegen omwille van de goede vrede. Volgens Kose komt dit vooral voor onder laagopgeleiden. ‘Hoogopgeleiden zijn bewuster met het geloof bezig. Op het mbo wordt ook meer gerookt en gedronken.’

Asis Aynan (29), schrijver en mbo-docent, betwijfelt of het verband houdt met het onderwijsniveau. ‘Het is een enorm taboe om ervoor uit te komen dat je niet meer aan de ramadan doet’, zegt hij. ‘Vroeger deed ik mee voor mijn ouders. Drie jaar geleden ben ik gestopt, maar een groot deel van de familie denkt nog dat ik vast. Ik kan ze mijn motieven en gevoelens niet uitleggen.’

Vasten leidde bij Aynan in elk geval niet tot bezinning, ‘daar moet het toch om draaien’. Daarnaast bespeurt hij veel hypocriet gedrag bij anderen: ‘Er wordt echt veel gegeten.’ De schrijver is ervan overtuigd dat ramadan een aflopende zaak is. In 2016, als de ramadan midden in de zomer valt, zal de secularisering in een versnelling komen, voorspelt hij. ‘Dan moet je zeventien uur per dag vasten, die prijs is te hoog.’

Stuiptrekkingen
De eerste scheurtjes neemt hij al waar. Een imam in Marokko die het nationale voetbalelftal tijdens belangrijke wedstrijden vrijstelt van vasten. Leerlingen op het ROC die hij in toenemende mate ziet zondigen. Jonge meiden die hun gemiste vastendagen (tijdens de menstruatie is vasten niet geldig) later niet inhalen, zoals de regels voorschrijven. ‘Niet dat ik de ramadan wil afschaffen’, zegt Aynan. ‘Ik draag geen haat jegens het geloof. Ik ben ook een moslim, in culturele zin. Maar het idee dat religie terug is, geloof ik niet. Het zijn een paar orthodoxe stuiptrekkingen.’

Harun Yildirim interpreteert de tijdsgeest anders. Hij ziet juist veel jongeren die ramadan aangrijpen om het roer drastisch om te gooien. ‘Die stoppen met roken en drinken. Het is vergelijkbaar met de goede voornemens met oud en nieuw. Alleen worden wij de volgende dag niet wakker met een kater en zijn we alles vergeten. We hebben dertig dagen om het echt anders te doen.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... et_roer_om

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 18, 2009 1:54 pm

De maand vol leugens en ontwijkgedrag

Door Carel Brendel

Tussen alle politiek correcte berichten over iftars en andere gezelligheid rond de bijna afgelopen ramadan is één artikel betrekkelijk onopgemerkt gebleven. In NRC Handelsblad van afgelopen dinsdag gaf publicist Asis Aynan zijn mening over de islamitische vastenmaand. Aynan, aanvoerder van een cultureel revival onder Berbers in Nederland, heeft het helemaal gehad met de hypocrisie rond de ramadan.

Aynan: “Voor de islamitische niet-vaster is dat een periode waarin hij zich moet bedienen van leugens en ontwijkgedrag om zijn omgeving niet voor het hoofd te stoten. Een vriend van mij, die als schoonmaker werkte, nuttigde elke ramadan zijn lunch op het toilet, omdat hij bang was voor een ontwrichte relatie met zijn islamitische collega’s. De vriend vergelijkt de niet-vasters in Nederland altijd met de homo’s van Marokko: ze kunnen alleen in het geheim zichzelf zijn.”

Aynan verwacht dat er een einde komt aan deze ’maand vol hypocrisie’. Daarbij beroept hij zich enerzijds op een recent CBS-rapport (Religie aan het begin van de 21ste eeuw) waarin een verminderd bezoek aan moskeeën wordt vastgesteld. Bovendien verschuift de ramadan elk jaar anderhalve week naar voren, met als gevolg dat de vastenmaand in 2016 in juni zal vallen, als de dagen het langst zijn en er alleen tussen half elf ‘s avonds en half vier ‘s nachts mag worden gegeten. Aynan: “Een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim ook inzien. De meesten zullen het offer niet brengen, simpelweg omdat het te veel van hen vraagt.”

Het is overigens niet voor het eerst dat de ramadan in Nederland in het hartje van de zomer zal vallen. Ook bij vorige gelegenheden bleven moslims hier vasten, en was de sociale druk groot genoeg om de wankelmoedigen en afvalligen tot ontduikgedrag te dwingen. Ik moet daarom nog zien of Aynans voorspelling uitkomt.

Of Nederlandse moslimjongeren inderdaad minder gelovig worden, is bovendien de vraag. In de Volkskrant (in een reportage over de ramadan) gelooft islamprofessor Maurits Berger daar niets van. “Integendeel. Deze generatie is juist heel bewust met religie bezig, alleen speelt de moskee daarin geen rol.”

In de ‘expertdiscussie’ bij NRC Handelsblad ontkennen de schaarse reaguurders op Aynan dat er sprake is van sociale druk. Typerend is reactie 7 van Abdelkarim Lizio: “Ik heb geen één zin in dat artikel gelezen waar ik het mee eens ben. Er is helemaal geen sociale druk om te vasten, als je wilt eten kan dat overal waar geen bekenden zijn (zoals in een restaurant).”

Vraag aan Lizio: Waarom kun je tijdens de ramadan alleen overdag eten als er geen bekenden zijn? Juist: sociale druk. Ook in dit geval zijn er reaguurders (6), die ‘een Urkje doen’ om kritiek op de islam te weerleggen: “Wat dacht u van de sociale druk die in Nederland bestaat bij ons christelijk volksdeel wonend in de Bible belt?” Alsof geloofsdwang van orthodoxe moslims minder erg wordt, omdat orthodoxe christenen ook aan geloofsdwang doen.

Het Volkskrant-artikel signaleert de sociale druk wel degelijk. Aan het woord komt Mohamed el Aissati, voorzitter van website Maroc.nl. “De sociale druk om mee te doen is bijzonder groot, maar in mijn omgeving zijn de meesten oprecht met ramadan bezig.“ Hoe heftig die sociale pressie kan zijn, blijkt volgens hem uit verhalen op Maroc.nl. Zo gaat een bijdrage over een jongen die door zijn vader uit huis werd gezet omdat hij tijdens de ramadan niet naar de moskee wilde.”

Het opiniestuk van Asis Aynan en de Volkskrant-reportage vormen onderdeel van een trendbreuk. Kritische of halfkritische artikelen over de ramadan waren een zeldzaamheid in de gevestigde media. Vorig jaar kwam er eindelijk een tegengeluid van Farid Aouled-Iahcan van de Vereniging Stem van Marokkaanse Democraten Nederland, die tevergeefs pleitte voor de stopzetting van overheidssubsidies voor ramadanfestivals. Al meer dan 40 jaar schrijven journalisten vooral begripvol over dit onderdeel van de islam. Daarbij wordt er impliciet van uit gegaan dat alle moslims (of landgenoten afkomstig uit islamitische landen, niet per se hetzelfde) uit volle overtuiging aan de ramadan meedoen.

Dit misverstand ligt aan de grondslag van het politieke ramadantoerisme van politici en prominenten. Zo kon het gebeuren, dat Ella Vogelaar (PvdA) als minister in 2007 ongestraft kon uitroepen dat ’de ramadan van ons allemaal’ is. Minstens zo bont maakte FNV-voorzitter Agnes Jongerius het vorig jaar. Zij riep uit dat de achterliggende waarden van de ramadan dicht bij de uitgangspunten van de FNV staan. ’Vrijheid van meningsuiting’ staat er namelijk in de Grondslag van de vakbeweging. Dat lijkt me nogal in tegenspraak met de onvrijheid die mensen als Aynan ervaren rond de vastenmaand.

De Amsterdamse politiechef Bernard Welten (PvdA) heeft, zo zei hij in 2008 op de jaarlijkse politie-iftar, ‘de ramadan leren kennen als een periode van mediteren/bezinning om dichter bij God te komen. Een maand waarin, nog meer dan voorheen, solidariteit getoond wordt met de zwakkeren in de samenleving. Een maand waarin door onthouding nog indringender wordt gevoeld welke zegeningen wij in ons leven hebben gekregen en hoe wij als medemens nog kunnen groeien.”

Bij Welten gaat begrip voor de islam over in pure propaganda voor de islam, bedoeld om islamitische kiezers naar de mond te praten. Hier spreekt geen politiecommissaris maar een politiek commissaris in de bolsjewistische traditie, aangesteld door de PvdA om toe te zien op handhaving van de partijlijn.

Geplaatst op 18 september 2009

Homepage: www.hetverraadvanlinks.nl

http://home.hetnet.nl/~c.brendel/Ontwijkgedrag.htm

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 18, 2009 4:25 pm

'Moslims niet zoenen na ramadan'

Moslims mogen na afloop van de ramadan elkaar niet zoenen of omhelsen. Gezondheidsexperts adiviseren dit om een verdere verspreiding van de Mexicaanse griep te voorkomen.

''Vermijd omarmingen en zoenen maar schud elkaar de hand", zo citeert de krant Gulf Daily News uit Bahrein vrijdag een woordvoerster van het ministerie van Gezondheid in Manama.

Fatwa

In Jordanië, waar nu 274 gevallen van de Mexicaanse griep zijn vastgesteld, vaardigden de autoriteiten een "fatwa" uit over kussen op de wang tijdens deze feestperiode

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4870 ... an___.html

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 18, 2009 5:30 pm

Doodsbedreigingen voor doorbreken ramadan
vrijdag 18 september 2009 16:33

RABAT (ANP) - Een Marokkaanse man die strijdt voor opheffen van het verbod op eten in het openbaar tijdens de islamitische vastenmaand ramadan, heeft afgelopen week zo'n honderd doodsbedreigingen gekregen. De activist stelt dat zijn groepering, de Alternatieve Beweging voor Individuele Vrijheden, niet anti-islamitisch is, berichtte de BBC vrijdag.

Zes collega's van activist Radi Omar zijn in voorlopige hechtenis geplaatst, nadat ze eerder deze week van plan waren geweest in het openbaar te gaan eten. Omar eist hun vrijlating. De beweging heeft ruim 1200 leden op netwerksite Facebook.

Omar zei dat zijn collega's goed worden behandeld, maar hij neemt aan dat ze geen eten krijgen tijdens de dagelijkse vastenperiode van zonsopgang tot zonsondergang. Onder de Marokkaanse wet kunnen mensen die tijdens de ramadan overdag in het openbaar eten, tot zes maanden celstraf krijgen.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... amadan.htm

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 18, 2009 9:23 pm

Maand vasten soms niet genoeg voor moslim
Greta Riemersma
Gepubliceerd op 17 september

Kenitra - Een toenemend aantal Marokkaanse moslims gaat ook na de ramadan door met vasten. ‘Als je honger hebt, denk je meer aan God.’

De ramadan zit er bijna op en dan begint het suikerfeest. Maar voor Rachid Bouidra, een man met een baard en een lang gewaad uit de Marokkaanse stad Kenitra, is het niet lang feest. Na één dag zoetigheid eten gaat hij verder met vasten tussen zonsopgang en zonderondergang. ‘Ik wil dichter bij God komen’, zegt hij.

Hij breidt de ramadan uit met zes dagen, zoals volgens hem steeds meer gelovigen in de Arabische wereld doen.

Het zijn de tv-predikers op de Arabische zenders die hiertoe oproepen en zij wijzen op het voorbeeld van de profeet Mohammed. Die zou volgens de overlevering ook af en toe langer vasten dan de maand die in de Koran wordt voorgeschreven.

‘Hij deed het niet altijd, het ene jaar wel, het andere niet’, zegt Bouidra. ‘Daarmee wilde hij laten zien dat die zes extra dagen geen verplichting zijn.’ Buiten de ramadan vastte de profeet geregeld op maandag en donderdag, en ook dat doet Bouidra hem met steeds meer moslims na. ‘Als je honger hebt, denk je meer aan God.’

Wat Bouidra doet, staat symbool voor het toenemend fanatisme in de islam.

In Marokko is te zien dat niet alleen mannen met baarden en vrouwen met hoofddoeken meer gaan vasten, het gebeurt ook onder mensen die niet met hun uiterlijk hun geloof uitdrukken. In toenemende mate kopiëren zij de handelwijze van de profeet.

Maar afgelopen week gebeurde er iets in Marokko dat evenzeer voor een grotere beweging staat. Enkele tientallen mensen in Mohammedia, vlakbij Casablanca, hadden een picknick gepland om te protesteren tegen een vastenmaand die in het publieke leven aan heel Marokko wordt opgelegd.

In Marokko is het bij wet verboden overdag tijdens de ramadan zichtbaar iets te consumeren; de meeste cafés zijn dicht.

Wie op eten, drinken of roken wordt betrapt, riskeert een gevangenisstraf, wat deze maand twee mannen in Rabat is gebeurd, aldus Zineb el Rhazoui, een van de organisatoren van de picknick. ‘De politie heeft het niet bekendgemaakt, maar wij kennen de twee. Ze hebben een maand cel gekregen.’

Toen de actievoerders op het station van Mohammedia arriveerden, wachtte een politiemacht hen op. Geen sprake van dat zij konden gaan picknicken.

‘Er werd naar ons geroepen dat we ongelovigen waren en geen Marokkanen’, aldus El Rhazoui. ‘Maar in onze groep zaten een heleboel moslims, zelfs moslims die vasten. Het gaat om het principe.’

Het initiatief ontstond op het online-vriendennetwerk Facebook, waarop enkele weken geleden de Alternatieve Beweging voor de Individuele Vrijheden (in Marokko) werd opgericht. Het gezelschap telt bijna duizend sympathisanten. ‘Wij willen een maatschappij die de verscheidenheid van mensen respecteert’, aldus de oprichtingsverklaring.

De eerste actie was de picknick. ‘We wilden niet provoceren of de gevoelens van moslims krenken. Daarom hadden we een bos uitgekozen ver van de bewoonde wereld. Het was bedoeld als een symbolische actie’, vertelt El Rhazoui. Zij en haar medestanders beroepen zich op de Marokkaanse grondwet, waarin de vrijheid van godsdienst is vastgelegd.

Rachid Bouidra en zijn vrienden die in een café in Kenitra zitten – na zonsondergang wel te verstaan – noemen de voorgenomen picknick unaniem belachelijk. ‘Als je wilt eten en drinken tijdens de ramadan kan dat, maar doe het dan thuis’, zegt Aziz Chmisa, een leraar Frans. ‘Zelfs westerlingen die hier wonen of vakantie vieren, hebben respect voor ons’, vult Bouidra aan.

Driss Moulou, een gymleraar, kent mensen die niet meedoen aan de ramadan, maar die daar niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Dat is de houding in Marokko: in principe wordt iedereen geacht te vasten. Wie niet vast, houdt dat voor zichzelf. Wie verder gaat, zoals de actievoerders in Mohammedia, kan problemen krijgen.

Zineb el Rhazoui is intussen ondervraagd, schrijven de Marokkaanse kranten. Zij riskeert gevangenisstraf. Verscheidene politieke partijen hebben de actie afgekeurd, alweer viel het woord ‘ongelovigen’. Alleen Taoufik Bouachrine, hoofdredacteur van de krant Akhbar Alyoum, schrijft: ‘We maken ons in de hele wereld belachelijk.’

En wat als de ramadan voorbij is? Moulou, een man die vijf keer per dag bidt maar geen baard draagt, twijfelt nog of hij er zes dagen aan vastplakt. Het ene jaar doet hij het wel, het andere niet, precies zoals de profeet.

Chmisa, die niet vijf keer per dag bidt en ook geen baard draagt, weet zeker dat hij na de ramadan klaar is. ‘Ik vind dertig dagen zwaar genoeg’, zegt hij.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... in_Marokko

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Za Sep 19, 2009 8:07 pm

Morgen Ied al Fitr.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Sep 19, 2009 8:34 pm

Gezellig suikerfeest toegewenst Chaimae...

Ariel

Berichtdoor Ariel » Wo Sep 23, 2009 11:56 am

De ramadan is weer voor bij. Het feest is over, En als afsluiting van het onderwerp Marhaban ya Ramadan heb ik nog een laatste bericht over de zegeningen van ramadan en het suikerfeest. Of deze afloop ook fijn is voor de familie van de slachtoffers betwijfel ik.
Ook erg jammer voor de slachtoffers dat de poorten van de hel weer open zijn, en de duivel weer van zijn ketenen verlost is.

Einde ramadan: 300 doden in Indonesië
woensdag 23 september 2009

Ruim driehonderd mensen in Indonesië zijn omgekomen in het verkeer toen zij naar huis terugkeerden om het einde van de islamitische vastenmaand ramadan te vieren. De politie handelde de afgelopen dagen bijna negenhonderd verkeersongelukken af.

Dat heeft de Indonesische politie woensdag bekendgemaakt.

Oplopen dodental
De meeste slachtoffers reden op motorfietsen. Ruim 27 miljoen mensen verlieten steden en dorpen in het hele land om het Suikerfeest te vieren.

Het aantal ongelukken loopt naar verwachting op, doordat mensen na de viering massaal terugreizen. De politie zei 120.000 agenten te hebben ingezet op de grote wegen.

Volgens het Indonesische ministerie van Verkeer neemt het aantal verkeersdoden rond deze vakantie elk jaar toe. Bijna 90 procent van de 234 miljoen inwoners van Indonesië is moslim.

Door Arne Hankel

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... onesie.htm

hans van de mortel

Marhaban ya Ramadan: moslims als dwazen

Berichtdoor hans van de mortel » Wo Sep 23, 2009 11:22 pm

Ariel schreef:
Einde ramadan: 300 doden in Indonesië

WORDT VERVOLGD IN MEKKA!
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

BFA

Berichtdoor BFA » Do Sep 24, 2009 1:07 pm

Ramadan is voorbij, de eindbalans kan opgemaakt.
In 2009 hebben tijdens Islam's heiligste maand Ramadan gelovige Mohammedanen 203 terreuraanslagen gepleegd, met achterlating van minstens 735 dode lichamen. Dit in 16 landen en geheel in overeenkomst met de voorschriften ter ere van Allah.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Dhana

Berichtdoor Dhana » Zo Sep 27, 2009 5:01 pm

Ariel schreef:
'Moslims niet zoenen na ramadan'

Moslims mogen na afloop van de ramadan elkaar niet zoenen of omhelsen. Gezondheidsexperts adiviseren dit om een verdere verspreiding van de Mexicaanse griep te voorkomen.

''Vermijd omarmingen en zoenen maar schud elkaar de hand", zo citeert de krant Gulf Daily News uit Bahrein vrijdag een woordvoerster van het ministerie van Gezondheid in Manama.

Fatwa

In Jordanië, waar nu 274 gevallen van de Mexicaanse griep zijn vastgesteld, vaardigden de autoriteiten een "fatwa" uit over kussen op de wang tijdens deze feestperiode

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4870 ... an___.html

Wel weer vreemd dat die gezondheidsexperts alles over het gevaar van het overbrengen van griep publiceren, maar met geen woord reppen over de directe en indirecte gevaren van de ramadan voor wat de gezondheid van moslims betreft.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Terug naar “Islam in het nieuws”