Fatwa tegen honden in Iran

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Jun 24, 2010 1:19 am

Teheran - Een hoge moslimgeestelijke in Iran heeft een fatwa uitgesproken tegen het houden van honden. Grootayatollah Naser Makarem Shirazi vindt dit "onrein".

Er zijn niet veel Iraniërs met een hond, maar het dier is aan een opmars bezig als huisdier. "Vriendschap met honden is een blinde imitatie van het Westen," zei de Grootayatollah tegen de krant Javan. "Er zijn veel mensen in het Westen die meer van hun hond houden dan van hun vrouw en kinderen."

Waakhonden en herdershonden mogen wel. Mensen die met een hond betrapt worden op straat of in hun auto, kunnen een boete krijgen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7017 ... buitenland
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Bloodgod

Re: Fatwa tegen honden in Iran

Berichtdoor Bloodgod » Do Jun 24, 2010 2:36 am

Who cares die gasten zijn ziek en mogen van hun voogd geen medicijn krijgen. Geen medelijden mee hebben en gewoon met gelijke middelen behandelen als zou jij in hun voeten staan is mijn devies.
Living on enemy ground, I will not obey your law.

Monique

Berichtdoor Monique » Do Jun 24, 2010 7:49 am

Arme honden.
We moeten een asielprocedure hebben voor honden uit islamitische landen.
Die hebben geen leven daar en dat zal nu nog erger worden.

Misschien een goed criterium om mensen in Nederland toe te laten?
Alleen hondenbezitters komen de grens over. :rock:
Amorele atheistische nitwit

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Do Jun 24, 2010 9:41 pm

Waakhonden en herdershonden mogen wel. Mensen die met een hond betrapt worden op straat of in hun auto, kunnen een boete krijgen.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat onrein nou precies inhoudt. Als het iets is waar je nare ziektes van krijgt dan lijkt me dat waakhonden en herdershonden net zo uit den boze zijn. En als je er niks van krijgt waarom zijn ze dan onrein?
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Jun 25, 2010 5:00 pm

Religeus 'rein' heeft niets te maken met hygiëne.
Vaak wordt geprobeerd om de religieuze voorschriften te voorzien van een rationele verklaring. En dat is tegenwoordig: lichamelijke gezondheid waarbij hygiëne belangrijk is..
Vergelijkbaar met het aantreffen van alle wetenschappelijke ontdekkingen in de Koran nadat in het westen die ontdekkingen zijn gedaan..
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Vr Jun 25, 2010 7:12 pm

Mahalingam schreef:Religeus 'rein' heeft niets te maken met hygiëne.
Vaak wordt geprobeerd om de religieuze voorschriften te voorzien van een rationele verklaring. En dat is tegenwoordig: lichamelijke gezondheid waarbij hygiëne belangrijk is..

Ik denk dat het zo is. Iets is onrein omdat Mohammed en de koran dat zeggen. Maar wat onrein nou precies is weten moslims ook niet. Ze weten alleen dat je het niet mag eten. Een varken is verboden, terwijl een paard wel toegestaan is en je van deze laatste door z’n stront de tetanus bacterie kunt oplopen. De islam heeft zoveel ideeën die tegen het verstand ingaan dat alleen een absoluut verbod op kritiek ze in stand kan houden. Dit is een mooi voorbeeld:

Bukhari 4-54-537: Als een huisvlieg in je drank valt, dien je deze eerst volledig onder te dompelen in deze drank, aangezien één van de vleugels de ziekte bevat en de andere vleugel het geneesmiddel hiertegen.

bijwoner

Berichtdoor bijwoner » Vr Jun 25, 2010 8:12 pm

Zwartmeer,
Ondertussen blijft het een opmerkelijke uitspraak , zo'n Fatwa tegen honden.

Nu leest 'geen hond ooit De Koran', dus hoe kan een Moslim aan zo'n hond nu uitleggen dat het niet Halal is?
Sommige 'christenhonden' lezen weer wel De Koran en ontdekken dan, dat er maar weinig waar is in Diezelfde Koran.

Het voor mij meest waarschijnlijke van het bezwaar tegen het houden van een hond door een Moslim, lijkt mij: je conditie gaat er 'met sprongen op vooruit'. De nu nog vrij normale vet-ribbels zowel bij Moslim als Moslima zullen er rap afgaan, mits men de hond de benodigde lichaamsbeweging geeft en dat lopend meedoet.

Batavus heeft in 2009 al een speciale HALAL fiets op de markt gebracht. Deze is goed uit te breiden met zo'n beugel waaraan o.a. een ty-rap en veer zitten waarmee de hond aangelijnd kan meerennen. Het is denkbaar, dat deze noviteit nog niet in het Miden Oosten of Azie gesignaleerd is.

Verder is de kans ook aanwezig, dat het dierenartsen boekje over huisdieren, die ik 3 weken terug meegaf aan een Moslim bij mij op de werkvloer, uiteindelijk in een NL moskee beland is. In 2010-06 gaven de dierenartsen in Ridderkerk korting bij het chippen van huisdieren en daarnaast kreeg iedere bezoeker zo'n verzorgingsboekje mee.

Kameraad Benjowski, mijn laatste aanwinst in de sector gesteriliseerde poezen, is nu gechipt...

Speciaal voor deze Rotterdamse Moslim heb ik een informatieboekje extra meegekregen (eentje voor de heb en eentje voor de geef). Aan de man had ik het Nederlandse gebruik uitgelegd, om jonge kinderen verantwoordelijkheid via de verzorging van een huisdier - bij te brengen. Het is goed mogelijk, dat deze opvoedkundige gedachte, abrupte angst teweeg gebracht heeft bij de Fatwa verzinner.
Dat ikzelf een wildzwemmer ben en een wildkampeerder, heeft ook al ingang gevonden in de harten van sommmige Moslims. Die zullen nog wel een paar mijlen extra moeten zwemmen, voor alle HALAL vetbandjes er weer af zijn.
Wellicht, dat er nu een Fatwa komt tegen wildzwemmen? Mijn argumentatie is: waar je 's winters kunt schaatsen, valt 's zomers te zwemmen. Dan krijg je 'een gezonde geest in een gezond lichaam'. Prompt kwam de vraag: "En als er nu een bordje staat, dat er algen inzitten?" Geen hond leest zo'n bordje, overigens waar ik zwem, ga ik toch echt geen water drinken! Het kleine beetje wat je wel binnenkrijgt, zal juist je lichaamsweerstand verbeteren -is mijn ervaring.

De Koran beschrijft immers, dat 'de Moslim te *zwak geschapen is' en daaruit vloeit dan voort , dat meisjes en vrouwen lichaamsbedekkende (pinguin) kleding moeten dragen -buitenshuis. Volgens die versie, kunnen alleen meisjes en vrouwen sexuele verantwoordelijkheid dragen.

Dat herdershonden toegestaan zijn, zal te maken hebben met de zwakke bouwcontructies van woningen die onder het toeziend oog van Allah gebouwd zijn. Stort het zaakje in elkaar, dan kan zo'n hond je weer vinden of alarm slaan. :turban:

* Te zwak om eigen verantwoordelijkheid te dragen over je eerdere trouwbelofte 'de vrouw uit uw jongelingsjaren waaraan u trouw beloofd heeft' . De Bijbelse versie van verantwoordelijkheid, wordt extra scherp in het NT via beeldspraak neergzet: 'ruk uw oog uit, als deze u verleidt!'. En: wie een ander aanziet om deze te begeren, heeft in zijn hart reeds overspel gepleegd!
De totale verantwoordelijkheid ligt hier echt bij de man of vrouw in kwestie, die iets dat hem of haar 'afbrengt van eerder ingenomen trouwbeloftes' niet negeert maar juist gedetailleerd extra aandacht geeft.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Jun 25, 2010 8:36 pm

Laat ik nog eens een Hindoe situatie schetsen over die religieuze reinheid:
bij een hoge kaste kan het voedsel alleen genuttigd worden als het bereid is door leden van een speciale veel lagere kaste. Alleen dat voedsel is rein want bereid door een persoon die volgens de religie-regels rein is.
De man kan bij wijze van spreken in de linzen-soep piesen en zijn neus snuiten in een masala dosa, dat maakt niet uit. Het blijft rein voedsel.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Vr Jun 25, 2010 9:51 pm

bijwoner schreef:Zwartmeer,
Ondertussen blijft het een opmerkelijke uitspraak , zo'n Fatwa tegen honden.

Nu leest 'geen hond ooit De Koran', dus hoe kan een Moslim aan zo'n hond nu uitleggen dat het niet Halal is?

Das een waarheid as een koe!

Mohammed zal wel een hekel aan honden gehad hebben omdat die veel liefde vragen en kunnen geven. En moslims moeten hem copieeren. Dus...

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Vr Jun 25, 2010 10:18 pm

Mahalingam schreef:Laat ik nog eens een Hindoe situatie schetsen over die religieuze reinheid:
bij een hoge kaste kan het voedsel alleen genuttigd worden als het bereid is door leden van een speciale veel lagere kaste. Alleen dat voedsel is rein want bereid door een persoon die volgens de religie-regels rein is.
De man kan bij wijze van spreken in de linzen-soep piesen en zijn neus snuiten in een masala dosa, dat maakt niet uit. Het blijft rein voedsel.

Maar als dat voedsel bereid door iemand van een lagere kasteer er niet is? Je moet toch eten...

Zou het volgende er ook mee te maken kunnen hebben? Een paar jaar geleden kwam in het nieuws dat de populairste gasten in de Europese hotelwereld Amerikanen en Japanners zijn. En de minst populaire zijn Chinezen en Indiërs. Ik keek daar wat van op. In die tijd werkte ik in een hotel en de collega’ bevestigden dit verhaal volkomen. Amerikanen zijn zeer genereus en Japanners zeer hoffelijk. En Chinezen en Indiërs behandelen je als trash, en ze laten standaard een bende in de kamer achter. Als Amerikanen dat doen zijn ze zeer genereus! Mijn ervaring met chinezen in het hotel was ook slecht. Ik had eerst andere ideeën over hen. Zoiets als over de Japanners. Indiërs heb ik niet meegemaakt maar ik heb er wel een idee over. Op het moment dat hij jouw betaalt ben jij zijn mindere. Het kaste-gedrag komt om de hoek kijken…

birdie

Berichtdoor birdie » Za Jun 26, 2010 12:08 am

Zwartmeer
En Chinezen en Indiërs behandelen je als trash, en ze laten standaard een bende in de kamer achter.

Klopt Zwartmeer, zeker met Indiërs.
Tijdens mijn eerste vliegreis naar India moest ik in Delhi door een complete vuilnisbelt heen om het vliegtuig uit te komen.
Ik wist niet wat ik zag!

Er was vertraging na de landing. Er werd gevraagd om op de plaats te blijven zitten. Met veiligheidsgordel, uiteraard.
De Indiërs hadden hier lak aan, en stonden massaal op om hun spullen te pakken.
Wanhopige stewardessen sommeerden hun om te gaan zitten en zich aan de regels te houden.
Toen dit niks hielp, werd het personeel in de cockpit van deze wantoestand op de hoogte gebracht.

De piloten namen de keiharde maatregel om direct op de rem te gaan staan.
Dat gaat er dan hard aan toe, in zo'n vliegtuig. Je weet niet wat je overkomt! Er hadden gewonden kunnen vallen.

Maar ook het voorkruipen bij de incheckbalie met de hele familie was heel normaal!
† 14 september 2012.

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Ma Jun 28, 2010 11:07 am

Eigenlijk zou ik de volgende vraag aan een internet-imam moeten stellen. Maar goed die is hier niet.

Weet iemand hier of muizen en ratten volgens de islam ook tot onreine dieren behoren? Ik vraag het om het volgende. Bij mij komt al jaren een kat die van de buren is. Ook al is dat vier huizen bij mij vandaan het beest zit elke dag de godganse dag te wachten tot ik hem binnenlaat. Hij is niet bij mij weg te slaan. Loopt met me mee als ik een brief post of weg fiets. Kortom hij is hier altijd. En nu mijn punt. De laatste maanden ligt er bij mij achter geregeld een dode muis. Volgens het volksgeloof is dit een cadeautje van de kat die hij alleen geeft aan mensen die hij heel aardig vindt. Nou ik voel me zeer vereerd! Mijn vraag is dus of ik dit cadeautje volgens de islam mag aannemen en opeten. Is een muis, of een rat, een rein of onrein dier?

Manon

Berichtdoor Manon » Ma Jun 28, 2010 7:04 pm

Zwartmeer schreef:Eigenlijk zou ik de volgende vraag aan een internet-imam moeten stellen. Maar goed die is hier niet.

Weet iemand hier of muizen en ratten volgens de islam ook tot onreine dieren behoren? Ik vraag het om het volgende. Bij mij komt al jaren een kat die van de buren is. Ook al is dat vier huizen bij mij vandaan het beest zit elke dag de godganse dag te wachten tot ik hem binnenlaat. Hij is niet bij mij weg te slaan. Loopt met me mee als ik een brief post of weg fiets. Kortom hij is hier altijd. En nu mijn punt. De laatste maanden ligt er bij mij achter geregeld een dode muis. Volgens het volksgeloof is dit een cadeautje van de kat die hij alleen geeft aan mensen die hij heel aardig vindt. Nou ik voel me zeer vereerd! Mijn vraag is dus of ik dit cadeautje volgens de islam mag aannemen en opeten. Is een muis, of een rat, een rein of onrein dier?

ik geloof dat je dat krijgt omdat de kat voor "haar eigen volk" zorgt. Jij mag in de kat haar huis wonen (jaja, niet andersom) en je krijgt dan ook eten.

Ik vind bij mijn aks-the-imam geen direct antwoord op je vraag, maar wel een antwoord op de vraag of het gebruik van ratten(muizen)vergif is toegestaan: neen dus. Beestjes moeten pijnloos worden afgemaakt (halal slachting?)

http://www.askimam.org/fatwa/fatwa.php? ... 6da5147121

dieren die je dood vindt (dus de geschenkjes van de poes) mogen sowieso niet worden opgegeten, ge moet ze zelf kelen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Ma Jun 28, 2010 10:21 pm

Manon schreef: Ik vind bij mijn aks-the-imam geen direct antwoord op je vraag, maar wel een antwoord op de vraag of het gebruik van ratten(muizen)vergif is toegestaan: neen dus. Beestjes moeten pijnloos worden afgemaakt (halal slachting?)

http://www.askimam.org/fatwa/fatwa.php? ... 6da5147121

dieren die je dood vindt (dus de geschenkjes van de poes) mogen sowieso niet worden opgegeten, ge moet ze zelf kelen.

Shit!

Answer
It is not appropriate to use rat poison as that causes unnecessary pain to rats and mice. Instead, instant methods of killing should be used.

and Allah Ta'ala Knows Best

Mufti Ebrahim Desai

Ongelofelijk! Mare, laat ze dit vooral blijven geloven!

Zwartmeer

Berichtdoor Zwartmeer » Ma Jun 28, 2010 10:25 pm

Answer
It is not appropriate to use rat poison as that causes unnecessary pain to rats and mice. Instead, instant methods of killing should be used.

and Allah Ta'ala Knows Best

Mufti Ebrahim Desai

Dit is al taqiya schoot me in eens te binnen. Natuurlijk staat de islam rattengif toe. Wie ratten aanpakken wil ontkomt er niet aan om ze te laten lijden. En hoe erg dat ook is, het is noodzakelijk lijden. De imam zegt niet dat ze dat niet mogen.

bijwoner

Berichtdoor bijwoner » Ma Jun 28, 2010 11:43 pm

Zwartmeer,
Het is terecht dat jij je vereert voelt; de mensenkennis van katten is fenomenaal (honden ook, mits niet verziekt door de eigenaar).
Rattengif tegen muizen is weinig effectief. Zelf heb ik, na verwerving van mijn 1e camping poes, deze voor 2 dagen onder de huiskamervloer losgelaten. Weinig eten gegeven en het resultaat was: 6 muizenlijkjes in de achtertuin: 2 grote exemplaren en 4 kleinere.
Nooit meer last van muizen in huis gehad!
Echter, door de landbouwgrond achter mijn woning, bleef er werk voor de poes (in de camping wel te verstaan) . Daar ik De Koran niet (meer) hoog acht en overigens Jezus-fan ben, blijf ik mij verheugen op 'de gang der dieren'. 's Nachts wil het misbaar wat hiermee gepaard gaat mij nog wel eens wekken. De jongste aanwinst, Kameraad Benjowski , springt dan op mijn schouder en is dan zo uitgelaten en trots dat ik wel wakker moet worden. Het is wel zaak, de betreffende 'oogst' de volgende morgen op te ruimen. Dat heb ik ooit moeten bezuren na een weekendje, de doodslucht binnen de tent -waarin dit keer de muis gedeponeerd was- bleef nog dagen hangen.

:turban:

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jun 29, 2010 12:04 am

Zwartmeer schreef:Eigenlijk zou ik de volgende vraag aan een internet-imam moeten stellen. Maar goed die is hier niet.

Muizen zijn haram omdat ze onrein zijn. Zo was er eens een moslimgeleerde die vond dat Micky Mouse omgebracht moest worden omdat moslimkindjes te vertederd over muizen gingen denken. En een Iraanse professor die een hele verhandeling hield over de Joodse samenzwering m.b.t. Tom en Jerry. Jerry was in het leven geroepen omdat de Duitse nazipropagandisten Joden met een muizenplaag vergeleken.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Di Jun 29, 2010 12:13 am

Vreemd dat een land waar mensen bij de beesten af behandeld worden met zo'n fatwa voor de dag komt. Wacht maar totdat ze daar een aardbeving over zich heen krijgen. Dan zijn het wel honden die mensenlevens kunnen redden zoals toen in Turkije.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

bijwoner

Berichtdoor bijwoner » Wo Jun 30, 2010 10:26 pm

Dhana,
Vandaar de uitzondering van die 2 rassen.
In Bham (zoiets toch?) bleek de hulp van honden niets uit te halen, 200.000 doden na instorten van een Iraanse stad met een stokoud afgodisch verleden. In Turkije heeft men trouwens geleerd van aardbevingen in de regio.
Klaarblijkelijk gaat dat de 'seculieren' beter af, dan de puur Islamitische overhden. Ze hebben in Ankara 200 zeecontainers staan, met daarin alle benodigdheiden voor 24 uurshulp na een aardbeving. In Turkije zijn ze - paradoxaal genoeg- zuinig op de huidige generatie bewoners.
Daar kan HAMAS in GAZA een voorbeeld aan nemen! :turban:

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Wo Jun 30, 2010 10:39 pm

Dhana schreef:Vreemd dat een land waar mensen bij de beesten af behandeld worden met zo'n fatwa voor de dag komt. Wacht maar totdat ze daar een aardbeving over zich heen krijgen. Dan zijn het wel honden die mensenlevens kunnen redden zoals toen in Turkije.

Misschien dat het net zo zal gaan als bij die Saoedisch- Arabische meisjes (daar kwamen ze toch vandaan?) die niet gered werden omdat ze ongesluierd waren. Het zou me verbazen als reddingsorganisaties in die landen honden gebruiken, ze hebben er een hekel aan en waakhonden en herdershonden mogen, maar reddingshonden werden niet genoemd. Kan natuurlijk ook het werk zijn van een slordige journalist.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jun 30, 2010 11:00 pm

Schepsel schreef:
Dhana schreef:Vreemd dat een land waar mensen bij de beesten af behandeld worden met zo'n fatwa voor de dag komt. Wacht maar totdat ze daar een aardbeving over zich heen krijgen. Dan zijn het wel honden die mensenlevens kunnen redden zoals toen in Turkije.

Misschien dat het net zo zal gaan als bij die Saoedisch- Arabische meisjes (daar kwamen ze toch vandaan?) die niet gered werden omdat ze ongesluierd waren. Het zou me verbazen als reddingsorganisaties in die landen honden gebruiken, ze hebben er een hekel aan en waakhonden en herdershonden mogen, maar reddingshonden werden niet genoemd. Kan natuurlijk ook het werk zijn van een slordige journalist.

Dat van die niet geredde meisjes, is gelukkig achterhaald daar. Bij een volgende brand of ander ongeval mag de brandweer daar geen onderscheid maken tussen de seksen. Als ik het goed begrepen heb, heeft het tot tien jaar na dato geduurd voordat dit er door was. Maar goed.. beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Wo Jun 30, 2010 11:02 pm

bijwoner schreef:Dhana,
Vandaar de uitzondering van die 2 rassen.
In Bham (zoiets toch?) bleek de hulp van honden niets uit te halen, 200.000 doden na instorten van een Iraanse stad met een stokoud afgodisch verleden. In Turkije heeft men trouwens geleerd van aardbevingen in de regio.
Klaarblijkelijk gaat dat de 'seculieren' beter af, dan de puur Islamitische overhden. Ze hebben in Ankara 200 zeecontainers staan, met daarin alle benodigdheiden voor 24 uurshulp na een aardbeving. In Turkije zijn ze - paradoxaal genoeg- zuinig op de huidige generatie bewoners.
Daar kan HAMAS in GAZA een voorbeeld aan nemen! :turban:

Bedoel je rassen of de functies die die honden uitoefenen?

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Wo Jun 30, 2010 11:13 pm

Dhana schreef:
Schepsel schreef:

Dat van die niet geredde meisjes, is gelukkig achterhaald daar. Bij een volgende brand of ander ongeval mag de brandweer daar geen onderscheid maken tussen de seksen. Als ik het goed begrepen heb, heeft het tot tien jaar na dato geduurd voordat dit er door was. Maar goed.. beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Dat het alleen al is gebeurd is al absurd en veelzeggend. Hoe dan ook, ze hebben die wet er, met pijn en moeite, wat betreft de seksen door gekregen. Het lijkt me sterk dat deze minimale redelijkheid zich snel heeft uitgebreid naar het gebruik van honden bij reddingsoperaties. Als één minimale redelijkheid zou leiden tot een andere zou het einde van de Islam in zicht zijn.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Socrates

Berichtdoor Socrates » Do Jul 01, 2010 4:41 am

Als je een hond neemt laat dat beest dan niet zomaar overal poepen of ruim het op en het is ook niet normaal als ie naar voorbijgangers blaft, daar zijn ze in de meeste gevallen niet van gediend.

Als een Hond hard blaft richting mij of nog erger op mij springt (en dus mijn broek vies maakt) dan schiet ik hem dood en mocht de baas daarna beginnen met blaffen dan knal ik die ook dood. :cool: (Ik vind namelijk niet erg....TBS/16 jaar/levenslang/whatsoever....echt waar!)

Maar natuurlijk gewoon hond en baas mij met rust laten dan is er niets aan de hand. :)

Honden horen gewoon niet op straat!

Monique

Berichtdoor Monique » Do Jul 01, 2010 8:24 am

Socrates schreef:Honden horen gewoon niet op straat!

Er wordt alleen voor jou een uitzondering gemaakt.
Amorele atheistische nitwit

Terug naar “Islam in het nieuws”