Bij steniging past de lach van een leeuw

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Ariel »

Bij steniging past de lach van een leeuw

Hafid Bouazza, 28-08-2010

Vandaag dreigt de steniging van de de Iraanse Sakineh Mohammadi Ashtiani. Wereldwijd wordt er geprotesteerd.

Hoewel Kader Abdolah van de barmhartige Allah nog wel een lieve Allah heeft gemaakt in zijn Teletubbie-versie van de Koran, schijnt – mirabile dictu – zelfs Allah niet naar Abdolah te luisteren. En de geestelijken onder zijn landgenoten in zijn beeldschone land van oorsprong evenmin. Wellicht moet zijn versie van de Koran in het Perzisch hertaald worden. Een onbegrepen profeet is uiteindelijk geen profeet.
Het geeft natuurlijk geen pas om moefti’s uit te leggen dat steniging wegens overspel niet voorkomt in de Koran; de straf is honderd geselingen. Dat is al wat liever van Allah, die er in de Koran aan toevoegt: ‘en laat geen mededogen met hen (de ontuchtplegers) u bevangen’. Dit laatste is minder barmhartig.

In 2010 peinzen over geseling of steniging moet wel de definitie zijn van hels cynisme. Beweren dat steniging eigenlijk wel voorkwam in een Koranvers dat verloren is geraakt – het papier waarop het was neergeschreven zou aangetast zijn onder het bed van Aïcha, de laatste vrouw van Mohammed – en hiervoor ‘bewijs’ vinden in de hadith-overleveringen, stemt, zacht gezegd, niet optimistisch over de intellectuele staat van de mens.

Er is altijd de lach, hoe wrang ook, die het hart verlicht, maar niets teweegbrengt – en hoe vurig wenste ik de lach van een leeuw te hebben. Als koning Nobel zijn tanden ontbloot dan heeft dat wel consequenties. Dan vallen de stenen wel uit de bevende handen.
Het is makkelijker de duivel te stenigen dan een liebaard te confronteren, getuige één van de rituelen tijdens de jaarlijkse pelgrimage naar Mekka. Satan wordt ‘radjiem’ genoemd, ‘de gestenigde’, omdat hij door de engelen met vallende sterren zou worden bekogeld. Overigens een mooi bewijs voor de vaak gehoorde stelling dat alles wat in de Koran staat wetenschappelijk onderbouwd is.

De regels die nu gelden voor het stenigen van overspelige vrouwen (want het zijn vooral vrouwen die deze gruwel moeten ondergaan) golden oorspronkelijk voor de stenigingsrite in Mina, een stadje ten oosten van Mekka. Hoeveel stenen er geworpen dienden te worden (zeventig) en wat de grootte van de stenen moest zijn (groter dan een linze, maar kleiner dan een noot). Sommige bronnen staan echter dadelpitten, kamelenkeutels en zelfs dode mussen toe. Satan blij maken met een dode mus. Arme Satan! Zijn de brandwonden in de hel niet genoeg?
Voor het steniging van vrouwen mogen de stenen echter groter zijn. Als ik het wel heb, dan moeten ze de hand vullen. Ze moeten van de grond worden opgeraapt (radjm betekent ook ‘steenhoop’) en niet uit een rots gehouwen.

Ik ga dit overigens niet allemaal nazoeken. De lach is al een bloedende wond geworden. Ironisch is wel dat in de Koran wel wordt verwezen naar het stenigen van profeten. Welke profeet zou, na eigen ervaring, zo’n straf opleggen aan anderen? Niet een barmhartige profeet. Jezus was dan ook de zoon van God.

En arme Sakineh Mohammadi Ashtiani; zij is al gegeseld en dreigt nu ook nog gestenigd te worden voor zinaa – hetgeen niet enkel ‘overspel’ betekent, maar ‘ontucht’ in het algemeen, dat wil zeggen, seks zonder in de echt verbonden te zijn. Wat de rechtsgang betreft, volstaat het te zeggen dat één van haar advocaten naar Noorwegen is gevlucht.

De vrouw die dezelfde straf verdient als de grote tegenstrever van Allah, Iblis, de Duivel. Een bekende uitspraak onder minder vriendelijke imams is: ‘Vrouwen zijn de valstrikken van Satan.’ Ashtiani heeft zelf gezegd dat de enige reden dat zij tot deze straf is veroordeeld het feit is dat ze een vrouw is. Dat is een bittere en droeve waarheid.

De man met wie zij ontucht zou hebben gepleegd, krijgt geen lijfelijke straf. Laat staan dat hij dood moet worden gegooid.
De twee kinderen van Ashtiani hebben een smeekbede geplaatst op internet om hun moeder te redden. Er kan een petitie getekend worden en in honderd steden wereldwijd wordt tegen haar aanstaande executie geprotesteerd. In Amsterdam heeft de onvolprezen schrijfster Nahed Selim het initiatief genomen en zij zal dan ook spreken. De gruwel hangt boven Ashtiani en haar kinderen. De eer voor dit stuk komt Selim toe.
Ik maak mij geen illusies over de consequenties van zo’n protest. Noch geeft mijn steun mij een gevoel van morele superioriteit. Er zullen ongetwijfeld meer slachtoffers zijn die niet het geluk hebben van doortastend kroost en aandacht van internationale media en humanitaire organisaties.

Noch is zo’n protest westerse bemoeienis met de binnenlandse aangelegenheden van een soevereine staat. Nu ongure aspecten van de islam eenmaal onze levens zijn binnengedrongen, vaak zonder te kloppen, is het onontbeerlijk de ongenode, schimmige gasten af en toe luidruchtig te laten weten dat ze niet welkom zijn. Ze eruit te schoppen. Aan Selims oprechte bedoelingen twijfel ik geen moment. Het steekt wel dat de islam voor de zoveelste keer de aandacht opeist. Vergeet de iftar-maaltijden die slechts worden georganiseerd omdat er veel subsidie aan de dissen kleeft. En vergeet de beschuldigingen van islambashen en islamofobie.
Er is namelijk geen agressie en geen vrees in het gehoor geven aan de oproep van twee kinderen die hun moeder willen redden van mannelijke barbarij.

Hafid Bouazza is schrijver

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... _een_leeuw" onclick="window.open(this.href);return false;
111 steden over de gehele wereld doen inmiddels mee aan de protestactie:

Hier zijn onze steden die meedoen.
Spoiler! :
Amsterdam

Time: 14.00

Place:
Beursplein

------------------------------

Eindhoven

------------------------------
Groningen

Time: 12.00-16.00

Place: City Centre,
around the Herestraat

-------------------------------

Den Haag,

Time: 14.00

Place: plein in front of
the Parliament
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Mahalingam »

Tekst uitgesproken door Nahed Selim, 28.8.2010 Beursplein Amsterdam.
  • Wij zijn tegen steniging

    Steniging is een van de wreedste straffen die ooit is bedacht en helaas nog steeds wordt uitgevoerd. Als een dergelijke straf tegen dieren werd gepraktiseerd, zouden dierenactivisten wereldwijd ongekend verontwaardigd zijn (en terecht). Gek genoeg merk ik veel minder verzet tegen deze onmenselijke straf wanneer het gaat om steniging van mensen.

    Stel je voor dat een hond of een aap in de grond tot aan zijn schouders wordt ingegraven zodat hij niet kan weglopen terwijl hij bekogeld wordt met stenen door mensen die in een cirkel om hem heen staan, totdat hij sterft! Alleen al het beeld is te wreed voor woorden. Toch is dat precies wat Sakineh Ashtiani, een 43-jarige Iraanse vrouw en moeder van twee kinderen, te wachten staat als ze geen gratie krijgt.

    De precieze juridische status van Sakineh is onduidelijk. Inmiddels is haar advocaat, Mostafei, wegens bedreiging naar Noorwegen gevlucht en heeft daar asiel aangevraagd. Na een dringende internationale oproep aan Teheran om het vonnis niet te voltrekken, besloot de rechter de steniging uit te stellen. Sakineh zit nog steeds in de dodencel.

    De zaak van Sakineh staat niet op zich. Het Internationale Comité Tegen Steniging (stopstoningnow.com) beschikt over een namenlijst van 22 andere gevangenen in Iran (waaronder vier minderjarigen) die veroordeeld zijn tot steniging en wachten op de
    voltrekking van hun straf. Vooral vrouwen worden veroordeeld tot steniging. Buiten Iran wordt steniging toegepast in Afghanistan, Pakistan, Saoedi-Arabië, (het noorden van) Soedan, Somalië en de Verenigde Arabische Emiraten (gegevens uit Wikipedia).

    In Nigeria zijn gevallen van veroordeling tot en/of daadwerkelijke steniging geweest in het noordelijke islamitische deel van het land. Ook in Irak/ Koerdistan werd een Koerdisch meisje van 17 jaar oud (Doa Khalil) door haar dorpgenoten gestenigd in april 2007 op het dorpsplein van Basjika, even buiten Mosoel. Op 25-4-2009 zond de NCRV een reportage uit over het 13 jarige Somalische meisje Ashouw die eerst verkracht werd door 3 militairen, vervolgens werd ze gestenigd wegens overspel. 2000 mensen stonden daar naar te kijken. Voor zover bekend, is er in de Europese Unie één geval van steniging geweest met de dood als gevolg: in 2004 werd Ghofrane Haddaoui in Marseille met stenen gedood door twee jongeren.

    Ik vind dat dit moet stoppen. Ongeacht de politieke kleur, de houding tegenover de islam/de sharia en alle andere voorkeuren, vind ik dat we allen anno 2010 moeten protesteren tegen het doodgooien van mensen met stenen! Ook de hele discussie of de straf als zodanig islamitisch is of niet, correct volgens de sharia wordt uitgevoerd of niet, het vers over stenining in de koran te vinden is of niet, dit alles is volgens mij hier irrelevant want los van dit alles vind ik steniging gewoon inhumaan, onmenselijk en daarom protesteer ik ertegen. Steniging van dieren zou ook door iedereen als onmenselijk worden gevonden. Waarom zouden we dat accepteren tegenover mensen?

    We kunnen van mening verschillen over de wenselijkheid van seks buiten het huwelijk (steniging is een straf tegen vreemdgaan). Maar om dit te bestraffen met een wrede dood is onbegrijpelijk. Dus buiten het feit dat het een wrede straf is, vind ik de vermeende misdaad waarop het van toepassing is absurd. Waarom zou je mensen moeten doodgooien alleen omdat ze vreemd gaan?

    De zaak van Sakineh is het symbool geworden voor allen die deze wrede straf hebben ondergaan en voor vele anderen die in de toekomst, als wij niets doen, er slachtoffer van dreigen te worden.
    Protesteren heeft zin. Dankzij het internationale protest is de steniging van Sakineh keer op keer uitgesteld. Tientallen mensen in Iran en daarbuiten zijn onder druk van de internationale gemeenschap van steniging gered. Achter mij staat inmiddels een tafel met petities en formuleren. Wij zijn tegen steniging. U ook hopelijk. Maak dat dan duidelijk door een petitie te ondertekenen.

    Hartelijke dank voor uw komst en uw steun.

    Nahed Selim
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Mahalingam »

Mijn telling geeft dat er 100 mensen waren op het Beursplein.
Omdat de groep met de spullen en borden en zo veel te laat kwam heeft Nahed Selim haar rede gehouden staande op twee pellets en zonder geluidsversterking.
Later heeft ze die herhaald met geluidsversterking,.


RTL heeft ook een paar beelden:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _plain.xml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Dhana »

Video is nu al weer verwijderd. Zo snel heb ik nog nooit meegemaakt.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door mercator »

Ik vind steniging en het protesteren daartegen niet ONZE zaak, laat de moslims daar maar zelf mee in het reine komen. Als men in achterlijkheidsgebieden als daar zijnde Iran, Afghanistan en Somalië vindt dat men zulke barbarijen moet uitoefenen is dat heel prima, het is teken dat die mensen dat leuk vinden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Scarlatti »

mercator schreef:Ik vind steniging en het protesteren daartegen niet ONZE zaak, laat de moslims daar maar zelf mee in het reine komen. Als men in achterlijkheidsgebieden als daar zijnde Iran, Afghanistan en Somalië vindt dat men zulke barbarijen moet uitoefenen is dat heel prima, het is teken dat die mensen dat leuk vinden.

ik ben het met Mercator eens, laat het maar eens goed doordringen, net als pakieestaantsoenaamie...
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Manon »

Neenee, daar gaat het niet om.

Het is niet énkel dit laatste slachtoffer dat gestenigd wordt, ondertussen zijn er al x aantal doodgeknuppeld in verschillende achterlijke dorpjes.

Ik vind het noodzakelijk dat er HIER aandacht aan wordt gegeven voordat heel de poco gemeenschap weer een newspeak opzet dat ze ginds vooral een soort schoonheidsbehandelingen met keitjes krijgen!

De sharia was ook de ver van mijn bed show en ondertussen staat ze te wachten aan de achterdeur.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Ariel »

Je wilt dit toch niet geloven :shock: Wat een idioten.
'Ashtiani krijgt 99 zweepslagen voor fout krant'

TEHERAN - Sakineh Mohammadi Ashtiani, de Iraanse die de dood door steniging wacht wegens vermeend overspel, krijgt eerst nog 99 zweepslagen vanwege een fout van een Britse krant.

De Times of London drukte een foto af van een ongesluierde Iraanse bij een verhaal over Ashtiani. Het bleek echter een andere vrouw te zijn. De krant heeft maandag excuses gemaakt maar de straf van 99 zweepslagen blijft staan, zo vertelt Sajjad Qaderzadeh, de 22-jarige zoon van de Iraanse. Volgens de Times of London is 'het doel van het regime om Ashtiani te laten lijden voor de internationale campagne om haar te redden', zo is te lezen in de krant. Er is al veel internationale ophef geweest over deze zaak.

De zoon weet niet of het nieuwste vonnis al is uitgevoerd. Hij hoorde het weer van een gevangene uit de Iraanse Tabriz gevangenis, waar zijn moeder al jaren vast wordt gehouden. "Het is weer een extra excuus om mijn arme moeder te straffen", aldus Qaderzadeh tegenover The Associated Press.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/7572 ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Monique »

Wat is het toch een ongelooflijk achterlijk zooitje......

Een echte verrijking...
Hoe hebben we toch al die tijd zonder de zegeningen van islam kunnen bestaan?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Ariel »

Nou, het westen heeft gewonnen . De vrouw Ashtiani zal niet gestenigd worden. Moeten we nu juichen en blij voor haar en haar kinderen zijn?
Ik dacht het niet. Haar straf is omgezet. Deze vrouw wordt nu niet gestenigd, maar opgehangen.
Wat een vooruitgang. :?

The Iranian woman who became the center of an international outcry after being sentenced to death by stoning for adultery is to be hanged for murdering her husband, local media reported Tuesday.

http://www.nypost.com/p/news/internatio ... oCBDuxuz4O" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bij steniging past de lach van een leeuw

Bericht door Ariel »

Twee Duitse journalisten hadden de gore moed om een interview met de zoon van Sakineh Mohammadi Ashtiani te houden.
Iran pikte dat niet, en arresteerde de journalisten. Ik weet niet waarom ze hun misdaad bekent hebben, misschien hopen ze door hun bekentenis vrij te komen. Het moet geen pretje zijn om in Iran in de gevangenis te zitten.
Duitse journalisten Iran 'geven misdrijf toe’
vrijdag 15 oktober 2010

TEHERAN (ANP) – Twee Duitse journalisten die eerder deze week waren opgepakt in Iran, hebben volgens de aanklager 'hun misdaad' toegegeven. Ze werden gearresteerd tijdens een interview met de zoon van Sakineh Mohammadi Ashtiani, een vrouw die is veroordeeld tot de dood door steniging. Het zou gaan om een verslaggever en een fotograaf van de krant Bild am Sonntag.

,,De beide verdachten, die in samenwerking met in het buitenland gevestigde vijandige groepen naar de stad Tabriz waren gegaan, zitten momenteel vast en hebben bekend dat ze een misdrijf hebben begaan’’, verklaarde aanklager Gholam Hossein Mohseni Ejeie vrijdag tegen het Iraanse staatspersbureau IRNA. De twee Duitsers zouden zonder de juiste accreditatie in het land als verslaggever actief zijn geweest.

Ashtiani is wegens overspel en betrokkenheid bij de moord op haar echtgenoot ter dood veroordeeld. Eerder deze maand werd haar executie door steniging uitgesteld na internationale kritiek.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... jf-toe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie