Dossier Afghanistan

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban hangen lichamen van ‘ontvoerders’ op in openbaar

De taliban hebben in de stad Herat de ontzielde lichamen opgehangen van vier mannen die volgens hen ontvoerders waren, vertellen lokale bronnen.

De provinciegouverneur van de taliban, Mawlawi Shir Ahmad Amar, zei dat de mannen zijn gedood bij gevechten met talibanstrijders na de ontvoering van een handelaar en zijn zoon, die later werden gered. ,,De lichamen werden opgehangen op de stadspleinen en dienen als een afschrikwekkend voorbeeld voor andere ontvoerders, zodat niemand meer zo’n misdaad zou durven begaan”, vertelde hij.

Oorlogsfotograaf Massoud Hossaini vluchtte net op tijd uit Afghanistan: ‘Stond op een dodenlijst’
In een video die op sociale media werd gedeeld, is het bebloede lichaam van een man te zien, gewikkeld in kettingen en opgehangen aan een kraan op het centrale plein van de stad Herat. Ook zijn tientallen mensen te zien, terwijl ze het tafereel filmen met hun mobieltjes. Wazir Ahmad Seddiqi, die een apotheek heeft aan het plein in de stad, zegt tegen persbureau AP dat de drie andere lichamen naar andere plekken in de stad zijn gebracht om daar in het openbaar te worden getoond.

Belofte
Tijdens het bewind van de taliban eind jaren negentig stond de extremistische groepering bekend om het bestraffen van misdaden met lijfstraffen zoals publiekelijke zweepslagen, het in het openbaar stenigen van mensen en het amputeren van ledematen.

De groep heeft vorige maand opnieuw de macht gegrepen in Afghanistan. Sindsdien kijken Afghanen en regeringen wereldwijd toe of de militante islamisten ditmaal gematigder zullen regeren. Tot dusver wijst weinig daarop, ondanks dat de machthebbers dat aanvankelijk wel beloofden.

Gisteren werd bekend dat de taliban opnieuw executies zullen uitvoeren en handen amputeren. Dat zei Mullah Nooruddin Turabi tegen persbureau AP. De geestelijke is een van de oprichters van de extremistische beweging en wil een strenge interpretatie van de islamitische wet. Hij stelde toen wel dat de executies en straffen voortaan wellicht niet meer in het openbaar gebeuren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Dossier terug-in-de-tijd Afghanistan

Bericht door hans van de mortel »

Zolang mensen zich schuldig maken aan misdrijven is een gepaste straf op zijn plaats. Dat de straffen uitgevoerd door het directoraat Taliban niet passen in de post moderne denkwereld van de westerse beschaving doet niet ter zake. Het is nu eenmaal zo dat het islamvirus een overblijfsel is van de walgelijke vieze smerige historische Arabische sadist en misdadiger Mohammed. En smaken verschillen. Niet mee bemoeien dus.

De verschrikkelijke onmenselijke smerige walgelijke christelijke martelpraktijken, voornamelijk bedreven door het satanische rooms-katholieke grondpersoneel van God in de middeleeuwen, is weliswaar een tijd geleden, maar toch . . . sloot de welbekende, in 2015 overleden professor arabist Hans Jansen, zich aan bij deze walgelijke zich aan afgodenpraktijken en kannibalisme schuldig makende christelijke dwaalreligie. Leuke man die Hans Jansen met gevoel voor humor, bekend om zijn vele anekdoten over de meest heidense achterlijke baggerreligie, genoemd islam.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Stapje voor stapje. Handen afhakken, openbaren executies en nu de baarden. Wat zal het volgende verbod zijn?
Verbod op het scheren van baarden voor kappers in Afghanistan

In de Afghaanse provincie Helmand hebben de taliban kappers verboden om baarden te scheren of bij te knippen. Dit is de zoveelste uiting van de strenge interpretatie van de islamitische wetten waarvan de beweging had beloofd ze niet strikt te hanteren.

Gisteren ontvingen kappers in Helmand een brief ondertekend door het ministerie van Bevordering van Deugdzaamheid en Bestrijding van Zedeloosheid waarin staat dat ze niet aan baarden mogen zitten. Doe je dit wel, dan resulteert dat in straffen en publieke vernedering, voor zowel de kapper als de klant. Dat meldt de Afghaanse journalist Bilal Sarwary in een tweet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

De vertaling van het Arabische
هيئه الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر)
is in het Engels:
Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice
Dit vertalen tot:
ministerie van Bevordering van Deugdzaamheid en Bestrijding van Zedeloosheid
is een beetje nauw. Een betere vertaling is:
ministerie van Bevordering van Deugdzaamheid en Bestrijding van Zonde

Dat laatste (Zonde) is veel algemener; daar valt alles onder wat haram is zoals alles dat de Islam in een ongunstig daglicht plaatst en zaken waardoor beroepsmoslims boos worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Vrouwelijke rechters Afghanistan duiken onder

’Hij zei: ik doe met jou hetzelfde als met mijn vrouw’

Ze waren de wegbereiders voor de emancipatie van vrouwen in Afghanistan. Nu zijn meer dan 220 vrouwelijke rechters in het land ondergedoken uit vrees voor de wraak van de Taliban. De BBC wist een aantal van de magistraten te spreken. Voor hun veiligheid spraken ze niet onder hun echte naam.

Masooma veroordeelde honderden mannen voor verkrachtingen, martelingen en moord op vrouwen. Enkele dagen nadat de Taliban de macht grepen en duizenden veroordeelde misdadigers op vrije voeten werden gesteld, begonnen de doodsbedreigingen. Sms’jes, bedreigingen van onbekende telefoonnummers overspoelden haar telefoon. „Het was middernacht ten we hoorden dat de Taliban misdadigers vrijgelaten hadden. We zijn onmiddellijk gevlucht, we hebben alles achtergelaten.”

Vlak nadat ze haar huis verlaten had, kreeg Masooma van haar voormalige buren te horen dat een aantal Taliban in haar woning waren. Ze wist aan de hand van hun beschrijving direct met wie ze te maken had.

Enige maanden eerder had ze een Talibanstrijder tot 20 jaar cel veroordeeld voor de gruwelijke moord op zijn vrouw. „Ik zie de beelden van die jonge vrouw nog voor me. Nadat ik de man veroordeeld had, kwam hij naar mij toe en sprak ’Als ik uit de gevangenis kom doe ik met jou hetzelfde als ik met haar gedaan heb’.”

Rechter Asma hield zich vooral bezig met familiezaken en had daarbij vaak te maken met leden van de Taliban. „Ik deed vaak zaken van vrouwen die wilden scheiden van een lid van de Taliban. Die waren heel gevaarlijk voor ons. De Taliban hebben zelfs een raketaanval op ons uitgevoerd.”

Nergens veilig
Andere rechters vertelden de BBC over soortgelijke ervaringen. Ze worden allen bedreigd door Taliban die ze eerder veroordeeld hadden. Ze zijn ondergedoken en wisselen om ze paar dagen van adres. Buren, familieleden en kennissen zijn door de Taliban ondervraagd. Een broer van rechter Sanaa vertelt hoe hij in elkaar geslagen werd toe hij in haar oude huis spullen van de rechter wilde ophalen. „Ik heb een ander familielid gezegd dat we mijn zus steeds naar een ander adres moeten brengen. We kunnen nu niet ontsnappen, zelfs niet naar Pakistan.”

De afgelopen 20 jaar hadden zo’n 270 vrouwen in Afghanistan het tot rechter geschopt. Sommigen van hen behoorden tot de machtigste en meest bekende vrouwen van het land. Afghanistan geldt al decennialang als het land waar vrouwenrechten het meest geschonden worden. Volgens Human Rights Watch krijgt bijna 90 procent van de vrouwen in hun leven te maken met geweld. De vrouwelijke rechters vormden een kleine gemeenschap die zich daar tegen verzette.

Hoe het verder gaat met de vrouwenrechten in Afghanistan is nog niet duidelijk, maar de voortekenen zijn ronduit beroerd. Het geheel mannelijke kabinet heeft nog geen minister voor vrouwenzaken benoemd. De nieuwe baas van de Universiteit van Kabul heeft al laten weten dat vrouwen er niet welkom zijn. „Zolang er geen echt islamitische omgeving gewaarborgd is, zal het vrouwen niet toegestaan worden aan de universiteit te werken of te studeren. De islam gaat voor.” liet hij op Twitter optekenen. Eerder noemde hij Afghaanse scholen „centra voor prostitutie”.

Economie
Of de Taliban aan die houding vast kunnen houden zal ook afhangen van de economische situatie. Het land is voor 40 procent van zijn inkomsten afhankelijk van buitenlandse donoren en die houden momenteel hun hand op de knip. Alleen China en Rusland hebben enkele tientallen miljoenen toegezegd, maar dat is veel te weinig om de nood te ledigen.

Het land staat voor een economische afgrond. De inflatie is omhooggeschoten, de koers van de nationale munt de Afghani is ingestort, en de centrale bank heeft geen toegang tot miljarden aan deviezen die bij de Federal Reserve in de VS geparkeerd staan. Volgens Sayeed Moosa Kaleem Al-Falahi, de directeur van de centrale bank, dreigt een ’existentiële crisis’ voor het Afghaanse bankwezen. „Er worden enorme bedragen opgenomen en de meeste banken functioneren niet meer, ” aldus Al-Falahi.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Afghaanse tolken voor Talibanrechtbank gedaagd, ook familie bedreigd

Verschillende in Afghanistan achtergebleven tolken die voor Nederland hebben gewerkt, hebben brieven gekregen van de Taliban waarin ze opdracht krijgen om voor de rechter te verschijnen. De NOS heeft foto's van die brieven in handen.

De tolken zitten ondergedoken, maar de Taliban zeggen dat ook hun familie kan worden vervolgd als een tolk zelf niet komt opdagen. Ook andere tolken zeggen tegen de NOS dat ze ondergedoken zitten en dat de Taliban naar hen op zoek zijn.

Verboden geld
De uitgebreidste brief is begin vorige maand verstuurd aan de familie van een tolk die voor de Europese politie-missie in Afghanistan heeft gewerkt. Er staat in dat hij ervan wordt verdacht als tolk te hebben gewerkt voor buitenlanders en dat hij "hun oneerbare, verboden geld" heeft ontvangen.

Als deze tolk zelf niet komt opdagen, moet zijn familie voor de rechtbank verschijnen. "Zij zullen zwaar gestraft worden als les voor andere verraders. U zult dan verantwoordelijk worden gehouden voor zijn daden."

Verificatie

De NOS heeft de brieven die zijn geschreven door de Taliban uit het Pasjtoe laten vertalen. Het is vrijwel onmogelijk om bij de Taliban te controleren of de brieven daadwerkelijk door hen zijn verstuurd, maar alles wijst daarop. Eén van de brieven is geschreven op hun briefpapier, allemaal hebben ze officiële stempels. Bronnen stellen dat de tolken aan wie de brieven zijn geschreven, te vertrouwen zijn. De brieven circuleren volgens bronnen ook bij verschillende Nederlandse ministeries en worden daar als echt beschouwd.

In een andere brief schrijven de Taliban dat een tolk door te werken voor buitenlandse troepen, verantwoordelijkheid draagt voor de dood van Taliban-strijders. "We gaan wraak nemen. Als we jou zelf niet te pakken krijgen, dan zullen we met jouw naasten en familieleden afrekenen."

De Taliban zeiden net nadat ze de macht in Kabul overnamen dat er algemene amnestie zou zijn voor iedereen die met de internationale troepen had samengewerkt. Dat lijkt een valse belofte. De NOS heeft contact met zo'n tien tolken en mensen die in een andere rol voor Nederland hebben gewerkt, zij zeggen dat hun situatie steeds nijpender wordt.

Eén man met wie de NOS sprak heeft sinds 2011 verschillende functies bekleed die allemaal gericht waren op het uitbannen van geweld tegen vrouwen en het respecteren en handhaven van mensenrechten. "Door onze inspanningen om onder meer geweld tegen vrouwen uit te bannen, werden we door tegenstanders ervan beschuldigd de westerse cultuur te promoten."

De man werd ervan beschuldigd dat hij en zijn Europese collega's, onder wie ook collega's uit Nederland, ervoor gezorgd hadden dat dochters van huis wegliepen. "Maar dat was niet de reden dat ze wegliepen, de gedwongen huwelijken en de belemmering van de basisrechten van vrouwen waren dat."

De man zegt een groot aantal overtreders van zware corruptiemisdrijven, geweld tegen vrouwen en tegenstanders van de regering gevangengezet te hebben. "Nu de Taliban terug zijn, zijn die mensen allemaal vrijgelaten en zijn ze uit op wraak. Eén van de mensen die ik gevangen had gezet, is nu een sleutelfiguur binnen de Taliban. Hij heeft me herhaaldelijk bedreigd."

Het wordt steeds lastiger om uit de handen van de Taliban te blijven, zegt de man. "Ik kan overdag mijn schuiladres niet uit omdat de voormalige gevangenen of de Taliban mij dan kunnen herkennen. En 's nachts, wanneer ik naar buiten ga om eten of iets dergelijks te kopen, komen we Taliban-patrouilles tegen en moeten we heel voorzichtig zijn om niet herkend te worden."

De man zegt op de Nederlandse evacuatielijst te staan, maar van evacueren kwam het nog niet. "We hopen wel dat dit snel gaat lukken. Die hoop helpt ons deze verschrikking te doorstaan."

Een andere man, die voor Nederland als tolk werkte, woont in een gebied waar meer dan 90 procent van de mensen aanhanger van de Taliban is. "Zelfs mijn ooms zitten bij de Taliban. Ik reageer niet op berichten van familie op mijn telefoon en we houden ons schuil in een soort kelder, een klein appartement met mijn gezin. Ik durf niet naar buiten, iedere dag worden er tolken vermoord die voor buitenlanders hebben gewerkt."

Afghanistandeskundige Willem Vogelsang zegt te schrikken van de brief. "Het lijkt wel een soort sjabloonbrief, die naar meer mensen is gestuurd of gestuurd kan worden. Hij kan geschreven zijn door een lokale Talib die wil scoren, of denkt: 'wij hebben nu de macht, nu gaan we beginnen'. Maar ik zou het wel serieus nemen en maken dat ik wegkom. "

"De Talibanleiding zou hier eigenlijk iets mee moeten doen", vervolgt Vogelsang, "en ook de militaire leiding. Maar tegelijkertijd is het een groot risico om die brief door te sturen, want je weet niet in welke handen het terechtkomt. De gematigde tak van de Taliban had al eens uitgesproken dat mensen die met buitenlanders hebben samengewerkt geen straf krijgen. Wat dat betreft is het ook wel interessant om te zien wie de macht grijpt. Er zijn geen persconferenties meer, je hoort weinig de laatste tijd."

Dat de familie van die tolk nu ook aansprakelijk wordt gesteld, maakt het volgens volgens Vogelsang nog schrijnender. "Ik hoorde al dat dit gebeurde, maar nu het echt op papier staat, is toch extra hard. Wat moet je dan doen? je kunt niet je hele familie meenemen over de grens."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Is er al een pleidooi gedaan actief op zoek te gaan naar familieleden van tolken om hen hier als asielzoeker uit te nodigen, exclusief heel hun gevolg?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Hoge Talibanstrijder: wij hebben tolken niet gedagvaard

De Taliban hebben geen Afghanen gedagvaard die als tolk voor Nederland hebben gewerkt. Dat schrijft Ahmadullah Wasiq, een hooggeplaatst lid van de Talibanregering, op Twitter.

De NOS meldde gisteren dat verschillende in Afghanistan achtergebleven tolken die voor Nederland hebben gewerkt, brieven hebben gekregen van de Taliban waarin ze opdracht krijgen om voor de rechter te verschijnen. De tolken zitten ondergedoken, maar de Taliban zeggen dat ook hun familie kan worden vervolgd als een tolk zelf niet komt opdagen.

Volgens Wasiq gaat het om propaganda. Hij suggereert dat sommige mensen zulke verhalen verzinnen in hun poging het land te verlaten en asiel te regelen.

Bronnen stellen aan de NOS dat de tolken aan wie de brieven zijn geschreven, te vertrouwen zijn. De brieven circuleren volgens bronnen ook bij verschillende Nederlandse ministeries. De dreiging die ervan uitgaat, nemen ze daar serieus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban vieren machtsovername met manifestatie bij Kabul

Een duizendtal aanhangers van de Taliban verzamelde zich zondag om steun te betuigen aan de nieuwe machtshebbers. Het gaat voor zover bekend om de eerste grootschalige manifestatie bij de Afghaanse hoofdstad Kabul sinds de fundamentalisten anderhalve maand geleden met een bliksemoffensief het land veroverden.

De menigte luisterde in een groot veld ten noorden van de stad naar toespraken van prominente Talibanleden. Die lieten zich flankeren door zwaarbewapende strijders. Er was ook een parade waarbij Talibanleden met vlaggen en wapens, waaronder ook raketwerpers, langs de mensenmassa marcheerden.

Het publiek was met voertuigen naar het veld gereden. Toeschouwers hadden zelfgemaakte posters meegenomen en scandeerden pro-Taliban leuzen. Er klonk muziek toen de eerste mensen arriveerden. „Amerika is verslagen. Onmogelijk, onmogelijk. Maar toch mogelijk”, luidde de tekst van een van de liedjes.

Moslimfundamentalisten
Tegenstanders van de Taliban laten zich ondertussen steeds minder vaak op straat zien. De moslimfundamentalisten hebben na hun machtsovername hard opgetreden tegen demonstranten. Ze hebben inmiddels ook aangegeven dat alleen geprotesteerd mag worden als de autoriteiten daar vooraf toestemming voor hebben gegeven.

Een handjevol vrouwen waagde zich afgelopen week nog op straat om te eisen dat meisjes weer naar de middelbare school mogen. Ze toonden in Kabul een spandoek met de tekst: „Breek onze pennen niet. Steek onze boeken niet in brand. Sluit onze scholen niet.” Talibanstrijders pakten dat spandoek af en er werd in de lucht geschoten. Een buitenlandse journalist kreeg een klap met een geweer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

De Taliban was toch veranderd? Althans, dat werd ons voorgewend.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Er zijn in het land ook andere clubs van haatbaarden die vinden dat die Pashtonen niet de baas moeten spelen. En die zeggen dat op de in die kringen gebruikelijke manier: een stel Moslims het hiernamaals in ploffen.

Verschillende doden bij ontploffing aan moskee in Kaboel


Bij een ontploffing aan een moskee in de Afghaanse hoofdstad Kaboel zijn zondagnamiddag verschillende burgers omgekomen. Dat heeft een woordvoerder van de taliban meegedeeld op Twitter.

De aanslag vond plaats aan de Eid Gah-moskee, de op een na grootste moskee van de stad, zo meldt Zabihullah Mujahid. Daar vond op dat moment een afscheidsplechtigheid plaats voor de moeder van de talibanwoordvoerder.

Over het aantal slachtoffers bestaat voorlopig geen duidelijkheid. De vermoedelijke aanslag is nog niet opgeëist.
https://www.hln.be/buitenland/verschill ... ~a01b73c9/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Islam is en blijft Islam.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Kamer worstelt met evacueren en asiel verlenen Afghanen

Hoeveel verdrukte Afghanen mogen er nog naar Nederland komen? Het demissionaire kabinet en Kamerleden worstelen met die vraag. Een Kamermeerderheid draagt het kabinet op om alle Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt te evacueren en asiel te verlenen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.


Onder de zogenoemde motie-Belhaj moeten Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt aangemerkt worden als ’systematisch vervolgde groep’. Daardoor hebben ze recht op evacuatie naar en uiteindelijk ook asiel in Nederland. Ook hun ’kerngezinnen’ mogen mee. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Want hoe definieer je het ’kerngezin’, maak je daar uitzonderingen op voor schrijnende gevallen, en hoeveel mensen kan ons land überhaupt aan?

Aantallen
Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie) luidde deze week de noodklok, en zei dat de opvanglocaties voor asielzoekers in Nederland overstromen. In het Groningse Ter Apel wordt zelfs noodgedwongen op stoelen geslapen. Het was daags nadat de bewindsvrouw blunderde door te waarschuwen voor een instroom van 100.000 Afghanen.

Zo hoog loopt het aantal niet op, klinkt het sussend vanuit hulporganisaties en ministeries. Zij spreken van enkele honderden, tot aan een paar duizend mensen. Het daadwerkelijke aantal is in elk geval nog niet duidelijk. D66-Kamerlid Belhaj, initiatiefnemer van de motie, zegt de opheldering van het ministerie over het aantal personen te willen afwachten. „Er zullen in de mailbox van Buitenlandse Zaken ook veel mensen zitten die, hoe schrijnend hun verhaal ook, daar niet onder vallen.”

Uit een mailbox van Buitenlandse Zaken voor hulpaanvragen uit Afghanistan werden zo’n 18.000 mailtjes gevist van mensen die onder de motie-Belhaj zouden kunnen vallen. Maar vele e-mails hebben betrekking op meerdere mensen, allereerst gezinnen, aldus Buitenlandse Zaken. Het gaat dus om verzoeken van „vele tienduizenden personen.”

’Laat haar maar stikken’
Is dat te behappen? Partijen nemen een afwachtende houding aan tot de Kamerbrief binnenkomt die duidelijkheid moet scheppen over het aantal Afghanen dat onder de motie-Belhaj valt. CDA’er Boswijk is vertwijfeld. „Ik snap ook wel dat niet iedereen hierheen kan komen”, zegt hij. „In principe mag alleen het kerngezin mee. Maar als er een omaatje van 89 bij het gezin inwoont, kun je niet zeggen van ’laat haar maar stikken’.”

Andersom klinkt het bij de ministeries dat de knip en het aantal dat we moeten opnemen toch echt een politieke keuze is. Zo ontaardt ook dit vraagstuk weer in een spelletje vingerwijzen. Aan de vraag waar de knip gemaakt moet worden, durft niemand zijn vingers te branden.

Ter rechterzijde klinkt een schouderophalend ’ik zei het toch’. „De motie Belhaj was, hoe sympathiek ook, gewoon te ruim en dus nauwelijks uitvoerbaar”, zegt VVD’er Van Wijngaarden. „Het is eerlijker om van geval tot geval te kijken of iemand bescherming verdient, voor alle andere gevallen geldt: opvang in de regio.”

Chaos
„Wij hebben van begin af aan gewaarschuwd voor de chaos die de motie-Belhaj zou veroorzaken”, zegt ook Kamerlid Eppink (JA21), die vindt dat alleen Afghaanse tolken recht hebben op asiel in Nederland. „Daar hebben we helaas gelijk in gekregen. Nederland kan het niet aan. Afghanen moeten worden opgevangen in de regio, daar zijn ze veilig.” Ook PVV pleit voor opvang in de regio.

In de Tweede Kamer klinken zorgen over opvang in Nederland. VVD’er Valstar oppert dat containerwoningen soelaas kunnen bieden. Volgens D66-Kamerlid Podt zit er nog wel rek in asielopvang. „Op een aantal plekken moet nu zo snel mogelijk crisisopvang komen.” Al moet er op lange termijn geld en aandacht worden besteed aan ’degelijke opvang’.

Vrijdag buigt het kabinet zich tijdens de ministerraad opnieuw over dit vraagstuk, en volgende week gaat de Kamer erover in debat.
Een "Nederlandse" Afghaan haalde zijn familie zelf op. Haroon Fayaz reisde af naar Pakistan om bij de grens met Afghanistan zijn familie op te halen. Zijn zus Laila Fayaz Paikan, haar man en haar acht kinderen. 10 personen. Ik hoop dat er in Het Gooi een ruime vila beschikbaar is met 9 slaapkamers waar de familie ondergebracht kan worden.
10 personen.... :scratch:
Spoiler! :
Onder de 58 Afghanen die in Pakistan zijn aangekomen en die naar Nederland komen, zit het gezin van de zus van Haroon Fayaz. De Nederlandse Afghaan uit Hilvarenbeek toog zelf naar Pakistan om zijn familie te helpen. „We hebben gehuild, elkaar omhelsd, het was een gekkenhuis. We zijn zo blij.”

Afbeelding

Op de dag dat het laatste evacuatievliegtuig van Nederland vertrok vanaf Kabul, waren Laila Fayaz Paikan, haar man en haar acht kinderen in de buurt van het vliegveld. Het scheelde weinig of ze konden mee naar Nederland. Maar uiteindelijk moesten ze wanhopig onderduiken en afwachten wat er zou gaan gebeuren.

Aanslag was traumatisch
„Het ministerie gaf aan dat we moesten wachten op instructies. Gelukkig waarschuwden ze wel voor een ophanden zijnde aanslag”, vertelt Haroon Fayaz vanuit Islamabad. Die kwam, 20 minuten nadat het gezin nog bij de rampplek was. Er vielen bijna 200 doden. „Het was traumatisch en vanaf toen leek evacuatie onmogelijk. Na een paar dagen onderduiken zijn ze naar Kandahar gegaan, om vanaf daar de grens over proberen te steken. Ik bleef contact houden en zeggen dat ze het moesten proberen.”

Een hachelijke missie voor een gezin met daarin de directrice van een school in Herat, die is opgezet met Nederlands geld. In Hilvarenbeek werd geld ingezameld voor de Sultan Ahmad Fayaz-meisjesschool, die werd gerund door Leila. Zij ontving destijds de Nederlanders, en liep daardoor nu gevaar. Toch stond ze niet hoog op de evacuatielijst, tot frustratie van haar broer die eerder al zijn verhaal deed in De Telegraaf. Nu gingen ze zelf proberen weg te komen.

’Probeer niet te vluchten over land’
Aan de grens werd het tiental echter niet doorgelaten. „Ze zaten vast, in erbarmelijke omstandigheden. En Nederland zei: blijf waar je bent, probeer niet te vluchten over land vanwege de risico’s. Maar blijven was ook gevaarlijk”, vertelt Haroon. Afghanistan verviel onderwijl in chaos. Mensen werden berecht voor contact met buitenlanders, de economie viel stil. Aanslagen volgden elkaar op. „Dit is niet wat de Afghanen willen.”

In Nederland werd in de nasleep van de chaotische evacuatie de motie-Belhaj aangenomen die stelde dat alle Afghanen die de Nederlandse missie hadden geholpen, geëvacueerd moesten worden. Dat bood perspectief, maar vanuit Nederland kreeg Haroon naar zijn gevoel niet veel gedaan voor zijn familie.

Busje gehuurd
En dus nam hij een drastisch besluit: hij stapte op het vliegtuig naar Pakistan. Daar ging hij direct naar de ambassade, die papieren regelde om hen de grens over te krijgen. „Ik heb vervolgens een busje gehuurd en ben naar de grens gegaan. Een risico, maar ik wilde daar zijn”, zegt hij. Hij passeerde voorraden hulpgoederen, reed over kale bergkammen en stoffige hellingen. „Ik stond op vijf minuten lopen van de Afghaanse grens. Daar moest ik wachten, dat was me op het hart gedrukt door de ambassade.”

Het gezin was onderwijl onderweg, mocht doorrijden bij controles dankzij de papieren en passeerde de grens naar veiligheid. „Ze waren zo moe, uitgeput. Twee maanden geleden vluchtten ze uit Herat, nu kunnen ze eindelijk naar Nederland. We zijn Nederland enorm dankbaar dat ze deze papieren hebben geregeld.”

Het gezin maakt nu deel uit van een groep van 58 Afghanen die in Pakistan wordt opgevangen. Het gezin van Leila vliegt donderdag naar Duitsland. „Wat daarna precies gaat gebeuren, weet ik niet. Maar ik blijf hier tot ze weg zijn”, zegt Haroon opgelucht.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1869620 ... gekkenhuis
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Zonder twijfel zullen we ook gaan horen over Afghanen met hun gezin van 4 vrouwen en 20 kinderen. Hoe breng je die onder dak?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Ambassadeur sprak met afgevaardigde taliban: Afghanistandeal in de maak

Het kabinet doet een ultieme poging om een groep van zo'n 2000 Nederlanders en Afghanen alsnog uit Afghanistan te krijgen. Daarvoor is het afhankelijk van de medewerking van de taliban. De Nederlandse ambassadeur sprak gisteravond met een afgevaardigde van dat regime.

Samen met coalitiepartijen wordt momenteel koortsachtig naar een oplossing gezocht voor de groep die volgens een breed gesteunde Kamermotie recht heeft op evacuatie en asiel in ons land. Haagse bronnen hebben goede hoop dat er ‘een aanvullende evacuatie kan plaatsvinden’.

Kamerleden van VVD, D66, CDA en ChristenUnie hebben woensdag een gesprek gehad op het ministerie van Buitenlandse Zaken om ‘mee te denken’ over de ‘praktische uitvoering’ van motie die D66-Kamerlid Salima Belhaj indiende. Die motie draagt het kabinet op Afghanen te evacueren en asiel te verlenen die voor Nederland of een Nederlandse hulporganisatie hebben gewerkt en als ze mensenrechtenactivist of journalist zijn.

Het kabinet zit met deze motie-Belhaj in de maag. Sinds het einde van de evacuatiemissie op 26 augustus weten slechts mondjesmaat mensen uit Afghanistan te vertrekken. Voor een aanvullende evacuatie wordt gekeken naar vijf specifieke groepen: Nederlanders, tolken, Afghanen die voor hulporganisaties hebben gewerkt, mensenrechtenactivisten en mensen die al op de evacuatielijst stonden maar te laat waren voor de laatste evacuatievluchten.

Juridisch kader
Daarvoor worden nu criteria opgesteld, een ‘goed juridisch kader’, zodat duidelijk is wie er wel en niet onder vallen. Om hoeveel mensen het gaat, is onbekend. Maar het zou om een ‘overzichtelijke’ groep gaan van zo'n 2000 mensen. Iedereen die zich later meldt, zou volgens de huidige plannen dan in de reguliere asielprocedure terecht moeten komen. ,,We kunnen niet tot het einde der dagen mensen blijven evacueren”, zegt een betrokkene.

Met de Afghanistandeal die nu in de maak is, komt de motie-Belhaj op een bepaald moment te vervallen. Daarmee wordt gepoogd ook de VVD, die als enige coalitiepartij tegen de motie-Belhaj stemde, akkoord te laten gaan. De liberalen vrezen dat te veel Afghanen naar Nederland willen komen en willen dat de motie wordt ‘afgebakend’.

Gezant
Voor de evacuatie van de laatste groep is Nederland afhankelijk van de Taliban, die in het land aan de macht zijn. Ingewijden denken dat daarvoor ook gesprekken of onderhandelingen nodig zijn. Hoewel het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt dat er geen gesprekken zijn met de Taliban, twitterde de niet-erkende Taliban-afvaardiging bij de VN gisteravond een foto van een gesprek met afgevaardigden van meerdere landen in Qatar waar óók ambassadeur Caecilia Wijgers op staat. Zij twitterde vanochtend dat ze in het gesprek onder andere ‘de veilige doorgang van mensen in en uit Afghanistan’ had besproken.

Een Nederlandse ambtelijke delegatie had eerder, begin september, al een ‘verkennend gesprek’ met de gezant van de Taliban in Qatar. Dat land dat wel diplomatieke banden heeft met de Taliban. Nederland onderhoudt op zijn beurt goede banden met Qatar, zo werd de ambassade in Kabul naar dat land verplaatst. Qatar wist ook na het vertrek van buitenlandse troepen per vliegtuig nog mensen uit Kabul te krijgen, waaronder Nederlanders.

Ook wordt voor alternatieve evacuatieroutes gekeken naar andere landen in de regio, zoals Pakistan. Een aantal evacués wist vanuit Afghanistan over land naar Pakistan te komen. Die route geldt als gevaarlijk. Bijkomend probleem is dat geen van de buurlanden van Afghanistan zit te wachten op een grote vluchtelingenstroom. Die houding kan medewerking in de weg staan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Duizenden of tienduizenden? Niemand weet hoeveel Afghanen hier asiel willen

Zijn er nu een paar duizend of ‘vele tienduizenden’ Afghanen die denken recht te hebben op asiel in Nederland? Hulporganisaties bestrijden het grote aantal dat het kabinet noemt op basis van e-mails. ,,Die mailbox is onze realiteit.”

1. Wat is het probleem?

Nadat heel Afghanistan half augustus in handen kwam van de taliban, evacueerde Nederland 2500 mensen uit hoofdstad Kaboel tijdens een chaotische operatie. Dat was vijf keer meer dan Nederlandse militairen vooraf dachten. Toch bleven er mensen achter. Nederlanders, Afghanen die als tolk voor Nederlandse militairen hadden gewerkt en anderen die op enige manier een link hebben met ons land. Al eerder besloot de Tweede Kamer dat tolken die gevaar lopen door hun werk voor de Nederlandse krijgsmacht recht hebben op asiel in ons land. Maar in augustus kwam daar een grotere groep bij: Afghanen die bijvoorbeeld als kok of chauffeur voor Nederland hadden gewerkt of voor een Nederlandse hulporganisatie, mensen- en vrouwenrechtenverdedigers en journalisten die Nederlandse collega’s hadden bijgestaan. Het kabinet sputterde tegen, vreesde toen al dat zo’n motie moeilijk uitvoerbaar zou zijn. Maar de Kamer, onder leiding van D66-Kamerlid Salima Belhaj, dwong het af. Dat bezorgt het kabinet nu kopzorgen.

2. Hoe groot is die groep die onder de motie-Belhaj valt?

Niemand die het met zekerheid weet. Maandag schreef het kabinet nog aan de Kamer dat in een speciaal daarvoor in het leven geroepen mailbox 26.000 e-mails zitten, afkomstig van 18.000 afzenders, van mensen of gezinnen die denken onder de motie te vallen. ,,Dat is onze realiteit’’, klinkt het bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, waar de mails binnenkwamen. ,,Het kunnen er nooit zoveel zijn’’, zegt een woordvoerder van Vluchtelingenwerk, die daarover samen met vier andere hulporganisaties een brief aan Kamerleden schreef.

Dat de mailbox zo vol zit, komt volgens de woordvoerder omdat mensen meermaals mailden, bijvoorbeeld omdat ze geen antwoord kregen of om aanvullende documentatie op te sturen. Volgens de hulporganisaties gaat het om hooguit enkele duizenden Afghanen, en dat is inclusief hun gezinnen. Maar zeker weten doen zij dat ook niet; in de brief staat dat het aantal is gebaseerd op schattingen. ,,We hebben inderdaad geen volledig beeld”, erkent de woordvoerder. Zo schrijven de clubs dat het aantal oud-medewerkers van Defensie hen ‘tot nu toe onbekend’ is. Die groep is mogelijk het grootst, omdat Nederland met drie militaire missies langdurig in Afghanistan was.

3. Is dan niet bijgehouden wie wanneer voor Nederland werkte?

Nee. Pas in 2006, toen de Nederlandse militaire missie in Uruzgan begon, kregen de tolken een zogeheten tolkenpas. Er zijn 273 van deze pasjes verstrekt. Maar ook vóór 2006 was Nederland al actief in Afghanistan en er werd daarnaast ook gebruikgemaakt van tolken die via een andere constructie, bijvoorbeeld via de Navo, bij Nederland aan de slag gingen. Van al het overige personeel – beveiligers, de mensen die de was deden of kookten – werd geen registratie bijgehouden. Dat maakt het nu, jaren later, lastig te bepalen of iemand daadwerkelijk voor Nederland werkte. Hulporganisaties zeggen beter zicht te hebben op wie er bij hen in dienst waren.

4. Wat gebeurt er nu?

Achter de schermen wordt er druk gewerkt. De uitvoering van de motie is ‘best heel ingewikkeld’, zeggen ingewijden. Welke criteria worden er gehanteerd om ‘de grote groep’ terug te brengen tot ‘werkbare proporties’? Wie mag wel, wie niet? Dat is ‘een politieke afweging’, die ook nog gevoelig ligt. De VVD, de enige coalitiepartij die tegen de motie-Belhaj heeft gestemd, zou beducht zijn voor een te grote stroom Afghanen naar ons land. De andere drie coalitiepartijen, die samen met de VVD nu ook onderhandelen over een nieuw kabinet, zouden ruimhartiger willen zijn. Een andere bron zegt dat er geen discussie is over de vraag óf Nederland wat voor de achterblijvers gaat doen, maar wát er kan worden gedaan. Het kabinet zou mogelijk deze week nog met een brief komen waarin zij duidelijkheid scheppen. Achter de schermen bij de betrokken ministeries klinkt ook frustratie over de trage gang van zaken. De motie-Belhaj gaf mensen hoop, klinkt het, maar vervolgens bleef het te lang stil.

5. Als duidelijk is wie er naar Nederland mogen komen, hoe komen zij dan Afghanistan uit?

Dat is de grote vraag. Afghanistan is in handen van de taliban, die vertrek van hun landgenoten niet of nauwelijks toestaan. Ook is de veiligheidssituatie belabberd. Via vluchten naar Qatar wist een aantal Nederlandse evacués Kaboel nog te verlaten en recent wist een groep van in totaal 58 Afghanen over land Pakistan te bereiken, een deel van hen vloog gisteren naar Duitsland. Die gevaarlijke route wordt niet aangeraden, maar als mensen ervoor kiezen staat Buitenlandse Zaken hen ‘zo goed als mogelijk’ bij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

We komen al aardig in de buurt van het aantal Afghanen waar we volgens Staatssecretaris Broekers-Knol geen ruimte voor hebben. Het Nederlandse leger had heel veel Afghaans personeel in dienst.
Nederland wil nog ruim 2000 Afghanen ophalen

Het kabinet wil nog ruim 2000 Afghanen naar Nederland halen. Dat schrijft demissionair minister Knapen van Buitenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.

Van 800 mensen is vastgesteld dat ze in aanmerking komen, onder wie 320 inwoners van Nederland. Verder gaat het onder meer om tolken die voor Nederland of bijvoorbeeld de EU of de NAVO hebben gewerkt, en hun familie. Behalve de tolken staan ook andere Afghaanse medewerkers op deze lijst.

Vrede en veiligheid
Verder wil het kabinet een groep medewerkers van hulporganisaties naar Nederland halen. Het gaat om Afghanen die in door Nederland gefinancierde projecten hebben gewerkt "op het gebied van sociale vooruitgang, vrede en veiligheid of duurzame ontwikkeling". Deze groep wordt geschat op 800 mensen (medewerkers en hun gezinnen).

Verder is er nog een groep Afghanen die voor defensie of de Europese politiemissie hebben gewerkt "in een voor het publiek zichtbare functie". Dit zijn er inclusief gezinnen 500.

Knapen kan niet zeggen wanneer de Afghanen naar Nederland kunnen worden overgebracht. Het is "buitengewoon lastig nu mensen op te halen", zegt de minister. Hij hoopt dat de komende weken het vliegveld van Kabul vaker open zal zijn. Mensen moeten dan overigens nog wel toestemming van de Taliban krijgen om het land te verlaten.

Tot nu toe zijn 2500 mensen met Nederland als bestemming uit Afghanistan gehaald. "Enkele honderden" van hen zijn nog nadat de evacuaties vanaf Kabul Airport waren stopgezet naar Nederland gekomen.

Dermate onvolledig
Op een speciaal e-mailadres van Buitenlandse Zaken zijn sinds de val van Kabul 35.000 hulpverzoeken binnengekomen, schrijft Knapen verder. "Teruggebracht naar unieke e-mailadressen gaat het om circa 20.000 adressen. Veel e-mails hebben betrekking op meerdere personen, vaak gaat het om gezinnen."

Maar de mails blijken niet goed bruikbaar, schrijft de demissionair minister. "De informatie (...) is in veel gevallen dermate onvolledig dat het onmogelijk is het hulpverzoek op zijn merites te beoordelen of zelfs maar de identiteit van de afzender vast te stellen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Had de zorg in ons eigen land maar zoveel personeel. Daar zou een stuk meer maatschappelijke behoefte aan zijn.
Laatst gewijzigd door King George op di okt 12, 2021 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Mahalingam schreef:
zo okt 03, 2021 9:56 pm
Er zijn in het land ook andere clubs van haatbaarden die vinden dat die Pashtonen niet de baas moeten spelen. En die zeggen dat op de in die kringen gebruikelijke manier: een stel Moslims het hiernamaals in ploffen.

Verschillende doden bij ontploffing aan moskee in Kaboel


Bij een ontploffing aan een moskee in de Afghaanse hoofdstad Kaboel zijn zondagnamiddag verschillende burgers omgekomen. Dat heeft een woordvoerder van de taliban meegedeeld op Twitter.

De aanslag vond plaats aan de Eid Gah-moskee, de op een na grootste moskee van de stad, zo meldt Zabihullah Mujahid. Daar vond op dat moment een afscheidsplechtigheid plaats voor de moeder van de talibanwoordvoerder.

Over het aantal slachtoffers bestaat voorlopig geen duidelijkheid. De vermoedelijke aanslag is nog niet opgeëist.
https://www.hln.be/buitenland/verschill ... ~a01b73c9/
Blijken die daders Oeigoeren te zijn. Hoewel de Taliban aan China hebben verklaard geen Oeigoerse terroristen te huisvesten.
De zelfmoordaanslag op een sjiitische moskee in de Afghaanse stad Kunduz, die vrijdag aan ruim vijftig mensen het leven kostte, zou het werk zijn van een Oeigoerse militant. Dat is slecht nieuws voor de taliban: China wil hen uitsluitend erkennen als ze Oeigoerse extremisten buitenhouden.
https://www.demorgen.be/nieuws/taliban- ... %3Famp%3D1
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

King George schreef:
di okt 12, 2021 2:49 pm
.
De zelfmoordaanslag op een sjiitische moskee in de Afghaanse stad Kunduz, die vrijdag aan ruim vijftig mensen het leven kostte, zou het werk zijn van een Oeigoerse militant. Dat is slecht nieuws voor de taliban: China wil hen uitsluitend erkennen als ze Oeigoerse extremisten buitenhouden.
Dat klopt volgens mij niet, want dat doen oeigoeren niet. Alle humanitaire organisaties zoals Amnesty International zeggen dat Oeigoeren vreedzame moslims zijn, die nooit geweld gebruiken.

En Amnesty International weet waarover ze praat. :hypocrite:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

En hoppa, we gaan de Taliban weer eens belonen met een miljardje regeringshulp.

  • EU trekt nog eens 700 miljoen euro uit voor humanitaire hulp aan Afghanistan

    12 oktober 2021 14:02
    Laatste update: 2 uur geleden


    De Europese Unie trekt nog eens 700 miljoen euro uit voor hulp aan Afghanistan en zijn buurlanden. Dat maakte de Europese Commissie (EC) dinsdag bekend voor aanvang van de digitale G20-top waar hulp aan Afghanistan en de relatie met de Taliban op de agenda staan. Sinds de machtsovername door de Taliban staat de Afghaanse economie op instorten. Met de winter op komst dreigt er een humanitaire ramp.
https://www.nu.nl/buitenland/6161960/eu ... istan.html
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Komt weer een lijk uit de kast vallen (figuurlijk gesproken).
Nederlandse ambassade in Kabul vroeg vergeefs om militaire steun

De Nederlandse ambassade in Afghanistan heeft in de aanloop naar de val van Kabul gevraagd om militaire bijstand, maar deze niet gekregen. Dit blijkt uit een bericht van 5 september, afkomstig van een diplomaat die werkte vanuit Kabul.

Het bericht maakt deel uit van 800 pagina’s aan vrijgegeven communicatie tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag en de diplomatieke post in Kabul. De diplomaat reageert richting een ambtenaar op een concept ‘feitenrelaas Afghanistan’ dat het kabinet later die week aan de Tweede Kamer heeft beloofd. De auteur herinnert eraan dat het niet meer mogelijk was om de ‘taken’ van de ambassade ‘uit te voeren’ zonder de ‘gevraagde force protection’, maar dat dit gegeven is weggelaten uit het feitenrelaas.

De gevraagde militaire steun kwam uiteindelijk pas op woensdag 18 augustus aan, een paar dagen nadat de Taliban Kabul al hadden ingenomen. Dat was al te laat voor het eerste ambassadeteam ter plaatse. De plaatsvervangend ambassadeur had Kabul al op maandag 16 augustus verlaten ‘in het belang van de veiligheid van het gehele team’, aldus het feitenrelaas. ‘De lokale vertegenwoordiging van de VS had het Nederlandse team te kennen gegeven dat het de veiligheid van het team niet langer kon garanderen.’

In het eigen ‘veiligheidsplan’ van de ambassade - dat deels ook is opgenomen in de vrijgegeven documenten onder de naam ‘Overzicht indicatoren en maatregelen Kaboel in geval van een verslechterende veiligheidssituatie’ - staat dat er militaire ondersteuning nodig is op het moment dat ‘de regering Kaboel verlaat’ en de ‘chaos in de stad toeneemt'. Dat was reeds het geval op zondag 15 augustus.

Op het vertrek van de eerste ambassadeploeg kwam hevige kritiek van een aantal Kamerleden. In diverse media werd gesuggereerd dat de verantwoordelijke diplomaat ‘met de staart tussen de benen was vertrokken’. In werkelijkheid leidde het ontbreken van militaire steun er mede toe dat de ambassadestaf op stel en sprong Kabul moest verlaten.

Geen diplomatieke presentie

Het gevolg was dat Nederland twee dagen geen diplomatieke presentie had in Kabul, tot de vervangende, nieuwe ambassadeur op woensdag 18 augustus invloog met militaire beschermers. De 48 uur afwezigheid van Nederlandse vertegenwoordiging in Kabul was tot teleurstelling van de betrokken bewindslieden.

Volgens het feitenrelaas zagen zij het belang in om de ambassade open te houden ‘met tenminste een ambassadevertegenwoordiger en beveiliging om een goede overdracht aan een nieuw team mogelijk te maken en goed zicht te houden op zich ontwikkelende evacuatiemogelijkheden voor Nederlanders, lokaal personeel en tolken.’

Zowel de ingediende verzoeken om militaire bijstand als de reden waarom daar niet tijdig gehoor aan is gegeven, zijn uiteindelijk niet in het definitieve feitenrelaas terechtgekomen. Ze zitten ook niet bij de 800 pagina’s correspondentie die onder andere minister Ben Knapen van Buitenlandse Zaken heeft vrijgegeven.

‘De vraag is dan ook op welke basis dit feitenrelaas is vastgesteld?’, stelt de auteur in zijn/haar mail aan Buitenlandse Zaken. De tekst is ‘helaas onvolledig’. De auteur constateert ook dat het relaas hierdoor de indruk wekt dat Den Haag geen zicht had op de risico’s die het ambassadepersoneel in Kabul liep, terwijl er ‘frequente rapportages’ waren.

Deze onthulling is opmerkelijk omdat minister Knapen dinsdag in antwoorden op Kamervragen van Kati Piri (PvdA) en het Kamerlid Pieter Omtzigt schreef dat de ambassade pas op maandag 16 augustus, dus nadat Kabul in het weekeinde was gevallen, heeft ‘aangeraden om militaire capaciteit beschikbaar te stellen voor extra bescherming.’ Daarna heeft de minister van Defensie pas opdracht gegeven aan militairen om te vertrekken.

Militaire bijstand noodzakelijk

De verzoeken om militaire bijstand speelden een belangrijke rol bij de evacuatiepogingen van diverse westerse landen in de dramatische dagen rondom de val van Kabul. Op vrijdag 13 augustus was het al duidelijk dat de situatie in Kabul zeer onvoorspelbaar werd en begonnen westerse ambassades noodmaatregelen te treffen om te evacueren. Ook Nederland deed dat.

Vertegenwoordigers van Navo-landen in Kabul kwamen bijeen om de situatie te bespreken. Daarin is hoogstwaarschijnlijk ook gesproken over de aanstaande beëindiging van de eerder door de VS afgegeven garantie dat andere ambassades beveiligd zouden worden.

Duitsland besloot mede daarom op zaterdag 14 augustus, de dag dat minister van Defensie Bijleveld naar de film De Slag om de Schelde ging, 600 militairen naar Kabul te sturen. Deze kwamen de maandagavond daarna aan, waardoor de Duitsers vanaf het vliegveld konden blijven werken – net als de Fransen en Britten die ook hun eigen militaire versterking op het vliegveld hadden.

Nederland had die niet. Het restant van het ambassadeteam dat vanaf de zondagmorgen vanaf een provisorisch kantoor op het vliegveld werkte, werd slechts bijgestaan door enkele persoonsbeveiligers van de Koninklijke Marechaussee die op de gevaarlijkste diplomatieke posten in de wereld voor beveiliging zorgen. Via deze kanalen is er - net als via de militaire adviseur op de post - al die tijd ook rechtstreeks contact geweest met Defensie over de benodigde hulp.

Overleg

In het weekend van de val van Kabul is er op ambtelijk niveau veel overleg gevoerd over de vraag wat te doen, zeggen betrokkenen. Zaterdag 14 augustus was er tussen de betrokken ministers en premier Rutte een ad-hoc bewindsliedenoverleg, meldt het feitenrelaas. Die dag vertrok een verbindingsofficier van Defensie naar Pakistan om ‘eventuele evacuatie via Islamabad’ voor te bereiden. ‘Defensie geeft aan militaire middelen in te kunnen zetten voor evacuatie en meldt dat daartoe ook alle mogelijke capaciteiten beschikbaar worden gehouden.’

Een bron binnen Defensie bevestigt dat ook de special forces klaar stonden en ‘popelden van ongeduld’ om dat weekend naar Kabul gestuurd te worden. ‘Hier doe je het vak voor, mensenlevens redden.’ Maar een besluit om militairen te sturen viel niet in die dagen, tussen de film en minister Kaags etentje met de oppositie door. Dat gebeurde pas op de maandag, toen de Nederlandse vertegenwoordiging het vliegveld van Kabul moest verlaten - net als andere westerse landen die op dat moment geen versterking in aantocht hadden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bcfa6cdb/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

En er is een talk die op de Nederlandse evacuatielijst stond (hoewel hij geen Nederlands kon) door de Taliban vermoord. Familieleden melden het Nederland, want het kan zomaar je permanente verblijfsvergunning voor je hele familie in Nederland zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Dossier Afghanistan stinkt

Bericht door hans van de mortel »

Mahalingam schreef:
do okt 14, 2021 6:43 pm
Komt weer een lijk uit de kast vallen (figuurlijk gesproken).
Nederlandse ambassade in Kabul vroeg vergeefs om militaire steun

De Nederlandse ambassade in Afghanistan heeft in de aanloop naar de val van Kabul gevraagd om militaire bijstand, maar deze niet gekregen. Dit blijkt uit een bericht van 5 september, afkomstig van een diplomaat die werkte vanuit Kabul.
Hahaha! Logisch dat de ambassade de steun niet kreeg.

Militaire bijstand (luchtsteun) werd destijds ook al aan het Nederlandse bezettingsleger onthouden in het geval Srebrenica. [icon_lol.gif]

Mevrouw Kaag over Afghanistan: "Hier past ons nederigheid."
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

:nietverstaan: Wat een vreemd verhaal. Wie het begrijpt mag het zeggen.
Nederland evacueert 33 Afghanen zonder directe Nederlandse link

Nederland heeft voor het eerst mensen uit Afghanistan geëvacueerd die geen Nederlands paspoort hebben noch familie zijn van een Nederlander. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het gaat om een groep van 33 Afghanen die in Nederland een verblijfsstatus hebben. Ze zijn per vliegtuig onderweg van Kabul naar Doha.

De meeste mensen die sinds de val van Kabul deze zomer naar Nederland kwamen, werden halsoverkop weggeleid toen de luchthaven van Kabul nog gecontroleerd werd door Amerikaanse militairen. Nu de Taliban het daar voor het zeggen hebben, zijn de evacuaties ingewikkelder geworden. De beweging wil in principe geen landgenoten laten vertrekken. Hoe deze groep statushouders toch weggehaald kon worden, wil het ministerie niet zeggen. Duidelijk is wel dat Qatar heeft geholpen.

In Nederland bevinden zich momenteel zo’n 2000 Afghanen. Zij werden geëvacueerd op aandringen van de Tweede Kamer. Het parlement wilde mensen in veiligheid brengen die voor Nederland hebben gewerkt. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die werden ingezet door de krijgsmacht, voor NGO’s of voor Nederlandse media.

Details over de 33 evacués die maandag Afghanistan hebben verlaten worden niet gedeeld, maar aangezien het om statushouders gaat, moeten ze in het verleden al eens in Nederland de asielprocedure hebben doorlopen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie