Dossier Afghanistan

Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

De voorschriften van Mohammed zijn onveranderlijk volgens de Taliban. Ze gedragen zich dus nog steeds hetzelfde als de vorige keer toen ze de baas speelden.
VN: Taliban moorden, martelen en lappen mensenrechten aan hun laars

De Taliban hebben zich schuldig gemaakt aan onder meer moord, marteling en onmenselijke straffen in de tien maanden dat ze aan de macht zijn. Dat stelt de missie van de Verenigde Naties in Afghanistan (UNAMA) in een onderzoeksrapport.

De Taliban nemen volgens UNAMA vooral mensenrechtenactivisten, journalisten en leden van de verdreven regering op de korrel. Ook treden ze vrouwenrechten met voeten. „UNAMA is bezorgd over de straffeloosheid waarmee leden van de de facto autoriteiten de mensenrechten hebben kunnen schenden”, stelt de VN-organisatie in een toelichting.

Met name een ministerie dat de naleving van de sharia controleert en de inlichtingendiensten zouden zich schuldig maken aan de mensenrechtenschendingen, aldus UNAMA. De VN-organisatie telde maar liefst 160 moorden en 56 gevallen van marteling. Verder hebben vrouwen amper nog rechten. Het is vrijwel onmogelijk voor hen om onderwijs te volgen of om te werken.

De Taliban spreken de verwijten van UNAMA tegen. Volgens een woordvoerder zouden die niet kloppen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5107357 ... -hun-laars
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Zelfs Amnesty International die altijd snel bereid is tot Moslimknuffelen wordt het te gortig.
Amnesty luidt noodklok: Taliban verwoesten miljoenen vrouwenlevens

De levens van miljoenen vrouwen en meisjes in Afghanistan zijn volgens Amnesty International verwoest sinds de machtsovername van de Taliban.

Amnesty schrijft in een nieuw rapport dat hun mensenrechten drastisch ingeperkt worden.

De Taliban beloofden de rechten van vrouwen te beschermen toen zij in de zomer van 2021 aan de macht kwamen in Afghanistan, maar Amnesty noemt het beleid nu “draconisch”. “Elke dagelijkse bezigheid — naar school gaan, werken, het huis verlaten — staat onder controle en wordt zwaar ingeperkt”, zegt Agnès Callamard, secretaris-generaal van de mensenrechtenorganisatie.

Toename kindhuwelijken

Vrouwen zouden volgens het rapport geen bescherming meer hebben tegen huiselijk geweld en onderdrukking. Ook is het aantal kindhuwelijken en gedwongen huwelijken toegenomen in het afgelopen jaar, omdat de vrouwen financieel niet in staat zijn om zelf voor hun kinderen te zorgen. Als vrouwen vreedzaam protesteren, worden ze vaak bedreigd, gearresteerd, vastgezet en gemarteld. Sommige vrouwen zouden zelfs ‘verdwijnen’.

Voor het rapport sprak Amnesty met meerdere vrouwen die in de cel hebben gezeten. Zij omschrijven hoe ze geslagen, getrapt en gemarteld zijn door de Taliban. De vrouwen werden geslagen tussen hun benen en borsten om het extra moeilijk te maken om foto’s van de verwondingen te delen met de buitenwereld. Volgens de mensenrechtenorganisatie hadden de vrouwen in de gevangenis ook gebrek aan voedsel, water, ventilatie, sanitaire producten en gezondheidszorg.

Amnesty wil dat de Taliban hun beleid drastisch wijzigen, maar Callamard roept ook de internationale gemeenschap op dit af te dwingen met gerichte sancties. “Als de internationale gemeenschap er niet in slaagt iets te doen, laat ze de vrouwen en meisjes in Afghanistan in de steek.” tional die altijd snel bereid is tot Moslimknuffelen wordt het te gortig.
https://www.trouw.nl/buitenland/amnesty ... ~bbbd05c1/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Deze Afghaanse meneer woont nu veilig in een bescheiden rijtjeshuis in een jarenzeventigwijk.

Afbeelding
Afghaanse evacué: na de hel van Kabul ‘domweg gelukkig’ in een rijtjeshuis in Eemnes


Elf maanden geleden zat Javid Mehri nog midden in de ‘Hel van Kabul’ toen de Taliban de hoofdstad van Afghanistan veroverden. Nu woont hij met zijn gezin in Eemnes. ‘Mijn moeder zegt: je bent in een land dat een paradijs is.’

Javid Mehri (29) serveert een glas Afghaanse groene thee, gekocht bij een Turkse winkelier, in zijn net betrokken huurwoning in het Utrechtse dorp Eemnes. Het is een bescheiden rijtjeshuis in een jarenzeventigwijk, nog spaarzaam ingericht, maar de Afghaanse vluchteling is er superblij mee.

‘Ik had een beter huis en meer spullen in Kabul’, zegt hij, terwijl zijn vrouw Homa (24) en hun zoontje Ali Jafar (3) zich beleefd komen voorstellen. ‘Maar hier heb ik veiligheid. We kunnen vrij rondlopen op straat, dag en nacht. Hier heerst ook respect voor vrouwen. Een veilige omgeving is het belangrijkste in het leven.’

Elf maanden geleden woonde Javid nog met zijn gezin in Kabul. Hij werkte in de keuken van de Nederlandse ambassade, direct onder de Britse chef-kok. Hij was niet alleen verantwoordelijk voor de maaltijden voor het personeel, maar deed ook de catering voor de ambassadeur en haar gasten.

Eerder was Javid restaurantmanager in het luxueuze Serena Hotel. Van daaruit verzorgde hij tevens de catering voor andere ambassades, waaronder die van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Canada.

‘Ik ben al in 2005 begonnen in het Serena Hotel als hulpober’, vertelt hij in Eemnes aan de eettafel, waarvan het blad nog in plastic is ingepakt. ‘Ik heb altijd voor de buitenlanders gewerkt.’

En toen, medio augustus vorig jaar, viel de Afghaanse hoofdstad in handen van de Taliban. Het zette Javids leven volledig op z’n kop.

‘De Taliban zien mij als een verrader omdat ik voor buitenlandse ambassades heb gewerkt’, zegt hij. ‘De Amerikaanse ambassade heeft zelfs mijn vingerafdrukken afgenomen. Dat systeem hebben de Taliban nu. Met een machine kunnen ze alle vingerafdrukken en ID-kaarten controleren. Het was te gevaarlijk om daar te blijven.’

Hoe heeft u de val van Kabul beleefd?
‘Dat was dramatisch. Alles ging goed in mijn leven. Ik had een mooie baan, een lieve vrouw en zoon. Toen de Taliban op 15 augustus Kabul innamen, ging ik gewoon naar de ambassade om aan het werk te gaan. Alle andere lokale medewerkers waren er ook. Maar de staf van de ambassade was al vertrokken. Zelfs de veiligheidsmensen waren er niet meer. Toen kwam de financieel manager, ook een Afghaan, die ons in het restaurant de situatie uitlegde. Hij deelde de papieren uit met het stempel van de Nederlandse ambassade. Daarop stond: ik, Javid, ben gerechtigd om met de hele familie geëvacueerd te worden uit Afghanistan en naar Nederland te komen. We moesten thuis wachten op zijn telefoontje en dan naar het vliegveld komen.’

En kwam dat telefoontje ook?
‘Dat kwam twee dagen later. We gingen naar het vliegveld, waar het een grote chaos was, met 10- tot 20 duizend mensen. Iedereen wilde weg. Voor de Nederlandse ambassade moesten we een oranje shirt of hoofddoek dragen, zodat de Nederlandse militairen ons konden herkennen. Ik ging erheen met mijn gezin. We waren vijf minuten van de ingang toen mijn vrouw en zoon het niet meer aankonden. Ze werden van alle kanten geduwd en vielen op de grond. Ze konden nauwelijks meer ademhalen en dreigden flauw te vallen. Het was zo druk, en zo heet in de felle zon. Er waren ook slechte mensen die alleen maar op de mensenmassa afkwamen om zakken te rollen of vrouwen te betasten.

‘Dus trokken we ons terug om op adem te komen. Ik zag mijn collega’s door de ingang naar binnen gaan. Toen we het een uur later probeerden, was de ingang gesloten. We moesten terug naar huis.’

Bij de tweede poging is het wel gelukt?
‘Ja. Ik had nog steeds contact met de Nederlandse ambassade. Op 22 augustus om 4 uur ’s ochtends gingen we terug naar het vliegveld. Het was nog steeds druk en heet, veel mensen waren zo uitgeput dat ze gewoon omvielen. Er werd ook gevochten. We konden alleen door de zijingang, de hoofdingang was dicht – die werd bewaakt door de Taliban. Het was heel beangstigend. Om het kwartier vuurden militairen in de lucht om de mensen af te schrikken die aan het duwen waren en te dichtbij kwamen. Ook bij de hoofdingang waren de Taliban aan het schieten. Onvoorstelbaar, wat een chaos. Ik kan er eigenlijk niet over praten.

‘Om de zijingang te bereiken, moesten we door een soort open riool. Ik nam mijn vrouw op mijn schouders en aan de andere kant trok een Nederlandse militair ons omhoog. Pas om 7 uur ’s avonds konden we het vliegveld op. Ik had de oranje hoofddoek om, de Nederlandse militairen zagen dat. Ze controleerden mijn papieren en vroegen: hoeveel mensen? Ze waren verbaasd dat mijn ouders er niet bij waren. Ik had ze mogen meenemen, maar dat wist ik niet. Daar heb ik nog steeds veel spijt en verdriet van. Mijn andere collega’s brachten wel hun ouders, broers en zussen mee, iedereen. Ik was in verwarring, maar we moesten vertrekken. Om 9 uur ’s avonds steeg het militaire vliegtuig op en verlieten we Afghanistan.’

Hoe was de ontvangst in Nederland?
‘Vanaf Schiphol zijn we met een paar grote bussen naar de noodopvang in Zeist vervoerd. In de sportzaal hadden de IND en Vluchtelingenwerk Nederland tafels neergezet om mensen te registreren. Daar probeerde ik ook mijn ouders te registreren. Ik gaf ze alle informatie. Na een maand informeerde ik bij het bureau en kreeg ik te horen: dat is niet mogelijk, je familie kan hier niet komen. Je bent nu op jezelf aangewezen.

‘We kregen twee kamers, ook voor de twee zussen en broer van mijn vrouw. Toen ik thuis wegging, smeekten mijn schoonouders om hun dochters mee te nemen. Want de Taliban kunnen ongetrouwde vrouwen dwingen alsnog te trouwen, bijvoorbeeld met een Talibanstrijder.’

Hoe was het in de noodopvang?
‘De eerste drie dagen kon ik niet slapen. Ik moest steeds aan die verschrikkelijke dag denken dat we weg moesten uit Afghanistan. Maar toen ik mijn moeder aan de telefoon had, zei ze: je bent nu in een land dat een paradijs is. En ik ben het met haar eens: Nederland is een paradijs. Mijn moeder zegt ook steeds: je hoeft je geen zorgen om ons te maken, we hebben het goed hier. Maar ik denk dat ze ook wel dingen voor me verzwijgt.

‘Eerst mochten we het opvangkamp niet uit vanwege corona. Later mochten we naar buiten en gingen we naar het park en naar de markt. We ontmoetten Nederlandse vrienden, die ons hielpen met kleding, schoenen en fietsen. Ik heb in die tien maanden alleen maar aardige Nederlanders gezien. In het opvangkamp was een kamer waar we kleren en toiletspullen konden uitzoeken. We kregen eten en psychosociale hulp. Na ongeveer zes maanden ontvingen we onze geldkaart: elke week 94 euro voor mijn gezin om eten en andere spullen te kopen.

‘We hebben echt geluk gehad met ons verblijf in Zeist. Ik heb ook van andere Afghanen gehoord die in de noodopvang in Zoutkamp of Harskamp zaten. Die hebben het veel zwaarder gehad. Zij zaten met drie of vier mensen in een kamer, zonder privacy en zonder tv en andere faciliteiten.

‘Mijn vrouw en ik zijn ieder apart ondervraagd door de IND. Zij is zangeres in een muziekgroep en deed workshops voor de Amerikaanse universiteit in Afghanistan. Er staan ook muziekvideo’s van haar op YouTube. Voor haar was het verblijf in Afghanistan eigenlijk nog gevaarlijker dan voor mij. Zij had een schoonheidssalon in Kabul, waar vooral vrouwen werden opgemaakt die gingen trouwen. Ze moest de winkel ontvluchten toen de Taliban kwamen. Want het eerste wat de Taliban deden, was de posters van vrouwen kapotmaken of zwart schilderen.’

Wanneer heeft u dit huis gekregen?
‘De procedure voor een verblijfsvergunning ging best snel (Afghaanse evacués doorliepen een verkorte asielprocedure, red.). Medio juni kreeg ik een bericht van Vluchtelingenwerk: goed nieuws, er is een huis voor jullie gevonden in Eemnes. Op 19 juni kregen we de sleutels van het huis en zijn we onze spullen gaan overbrengen.’

Hoe voelde dat?
‘Het gaf ons echt een gevoel van geluk, een eigen huis. In onze cultuur is het de gewoonte om als we voor het eerst een huis betreden, we de Koran en een fles schoon water meenemen. Dat is goed voor ons huis, onze gezondheid, voor alles. We zeiden tegen elkaar: we hebben een nieuw thuis gevonden.

‘In Afghanistan was ik altijd aan het werk. Ik had bijna nooit rust, stond voortdurend onder druk en ontmoette veel mensen. Hier doe ik al elf maanden niets, alleen maar zitten en eten. Ik zeg het vanuit mijn hart: dit vind ik niks, ik moet weer aan het werk. Misschien ga ik binnenkort wel vrijwilligerswerk doen. Als je alleen maar zit, word je steeds luier.

‘Ik heb nu Nederlandse les en ga de inburgeringscursus doen. Ik wil graag in een hotel gaan werken, bij Van der Valk of een andere keten. Misschien kan ik ooit mijn eigen restaurant beginnen. Maar daarvoor moet ik wel Nederlands kunnen spreken.

‘Mijn vrouw kan misschien haar eigen schoonheidssalon openen. We hebben zoveel dromen en ambities. In Afghanistan heb ik veel gecricket met het hotelteam. Dus ik hoop lid te worden van een cricketclub hier. Misschien ook worstelen, zoals mijn vader deed.’

Denkt u ooit nog terug te keren naar uw vaderland?
‘Nee. Dit is de tweede keer dat ik geëvacueerd ben uit mijn land. De eerste keer was in de jaren negentig toen we naar Pakistan gingen, nadat de Taliban ook al aan de macht waren gekomen. We hebben daarna gedurende twintig jaar geprobeerd Afghanistan weer op te bouwen. Maar sinds de Taliban vorig jaar opnieuw de macht grepen, is het land weer veertig jaar teruggeworpen in de geschiedenis. Ik werk al sinds ik weet wat mijn linker- en rechterhand is. En al die tijd heb ik oorlog en strijd gezien. Ik ben nu gelukkig in mijn nieuwe thuisland.

‘Ik mis mijn ouders en de rest van de familie enorm. Dat vertel ik ook als ik mijn moeder en vader aan de telefoon heb. Maar zij negeren gewoon wat ik zeg. Zij zeggen: Afghanistan is niet jouw land meer. Nederland is nu je thuisland. Je moet je aanpassen aan de Nederlandse cultuur en voorgoed daar blijven.

‘Ik besef dat ik ze misschien nooit meer zal zien. Dat ze op een dag zullen sterven zonder dat ik ze nog zal zien. Dat is mentaal best zwaar. Ik kan alleen maar bidden voor ze. En hopelijk, als een wonder geschiedt, kunnen ze ooit hier komen.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Geen wonder dat die wachtlijsten zo lang zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Kabul gurudwara comes under bomb attack again

A bomb blast took place in a shop located outside the main gate of the Karte Parwan gurudwara in Kabul on Wednesday afternoon. No injuries or casualties were reported from the site of the blast.

Sources say the bomb had been placed in the shop of a Sikh hakim.

This is the second time that there has been an attack on the gurudwara in about a month. On June 18 this year, two people were killed and three injured after gunmen opened fire on the gurudwara where 25-30 Afghan Sikhs and Hindus had gathered.

The attack, believed to have been carried out by the Islamic State Khorasan Province (ISKP), had damaged the Karte Parwan gurudwara considerably. The Karte Parwan is believed to be the biggest gurudwara in Afghanistan.

Just last week the Taliban government had assured a delegation of Sikhs and Hindus that they could return back as the security situation had improved in the country.

In March 2020, a major attack had taken place on Gurdwara Har Rai Sahib in Kabul in which nearly 25 Sikhs were killed. There has been an exodus of Sikhs and Hindus from Afghanistan with their numbers now falling to barely a few dozen.

Minorities have been under attack in the conflict-torn country where the situation has deteriorated after the Taliban overthrew the democratically-elected government of Ashraf Ghani in August 2021 following the withdrawal of the US and NATO troops.
https://www.indianarrative.com/world-ne ... 86694.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
do jul 28, 2022 11:43 pm
In March 2020, a major attack had taken place on Gurdwara Har Rai Sahib in Kabul in which nearly 25 Sikhs were killed. There has been an exodus of Sikhs and Hindus from Afghanistan with their numbers now falling to barely a few dozen.
Kortom, de (culturele) minderheden zijn effectief weggepest zodat in Afghanistan van de oorspronkelijke diversiteit alleen de islam nog overblijft. Niet geheel toevallig is de islam ook het minst tolerant en het meest geneigd tot geweld. Hier zouden we een les uit kunnen trekken, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Dossier Afghanistan stinkt naar islamisme

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
vr jul 29, 2022 12:55 pm
Mahalingam schreef:
do jul 28, 2022 11:43 pm
In March 2020, a major attack had taken place on Gurdwara Har Rai Sahib in Kabul in which nearly 25 Sikhs were killed. There has been an exodus of Sikhs and Hindus from Afghanistan with their numbers now falling to barely a few dozen.
Kortom, de (culturele) minderheden zijn effectief weggepest zodat in Afghanistan van de oorspronkelijke diversiteit alleen de islam nog overblijft. Niet geheel toevallig is de islam ook het minst tolerant en het meest geneigd tot geweld. Hier zouden we een les uit kunnen trekken, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Klopt! Het is ook hoogst ongebruikelijk en ongewenst. Hoezo dat?

Dit kutland houdt nog steeds vast aan het anti-logische achterlijke onnodig achterhaalde wetsartikel in de grondwet:

VRIJHEID VAN GODSDIENST

Afbeelding

Mohammedanen (vies woord voor moslims) weten dit maar al te goed en maken daar maar al te graag misbruik van. Een beschaafd land zou bestrijdingsmiddelen moeten inzetten tegen moslim parasieten.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door King George »

Hoe zat dat nou met dat opbouwwerken in Afghanistan? We hoorden de afgelopen tien jaar toch alleen maar "Maar we boeken vooruitgang."? Er valt daar geen vooruitgang te brengen. Er valt daar niets op te bouwen. Die Islam maakt daar de mensen debiel en met debielen wordt het niets.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Door de tribale cultuur aldaar wordt er getrouwd binnen de clan, als het even kan binnen de familie zodat het familiebezit intakt blijft.En in de islam is geen taboe op neef-nicht huwelijken. En tja, als je het product bent van 5 generaties neef-nicht dan kan er van alles mis gaan.
Tijdens mijn verblijf in Afghanistan zag ik veel debiele kinderen langs de straat. Maar alleen jongens, debiele meisjes worden (zo zegt men) al op jonge leeftijd aan een bordeel verkocht.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Mohammedanisme in Afghanistan: verrbod op godsdienstvrijheid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

King George schreef:
za jul 30, 2022 3:46 pm
Hoe zat dat nou met dat opbouwwerken in Afghanistan? We hoorden de afgelopen tien jaar toch alleen maar "Maar we boeken vooruitgang."? Er valt daar geen vooruitgang te brengen. Er valt daar niets op te bouwen. Die Islam maakt daar de mensen debiel en met debielen wordt het niets.
POLITIEK IS SMERIG EN DOM.

In de beschaafde wereld heerst nog altijd het onwerkelijke begrip 'godsdienstvrijheid', vastgeroest in een overjarige grondwet. Niet in moslimlanden. Dus wat ga je daar zoeken in Afghanistan? Medestanders misschien voor je achterlijke achterhaalde begrip 'Vrijheid van Godsdienst, vergezeld van het valse deuntje 'Democratische Normen en Waarden'? Dat is druppels koud water zoeken op een gloeiend hete kookplaat van het merk Islam.

Het recht op godsdienstvrijheid is door regeringen misbruikt voor gedwongen acceptatie van de islam.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Ruimte zat in Nederland. Hadden de Afghanen het niet naar hun zin in Pakistan?

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Afghanistan is terug bij af met de Taliban weer aan het roer: ’Mensen leven in een nachtmerrie’

De Taliban 2.0 zouden niet meer het wrede en vrouwonvriendelijke regime zijn zoals dat van hun voorgangers. Maar een jaar later hebben de sceptici gelijk gekregen: „De Afghanen leven in een mensenrechtennachtmerrie.”

Fereshta Abbasi is stellig: „De Afghanen leven in een mensenrechtennachtmerrie. Ze zijn slachtoffer van zowel de wreedheid van de Taliban als van internationale antipathie”, verzucht de researcher Afghanistan van Human Rights Watch. Met die conclusie lijkt niets mis. De inwoners lijden honger, mensenrechten worden met voeten getreden en vrouwenrechten weer op grote schaal geschonden.

De grootste pijn zit hem echter in de honger. Meer dan 90% van de bevolking bevindt zich in een situatie die wat killig ’voedselonzekerheid’ wordt genoemd. Mensen slaan maaltijden over en miljoenen kinderen hebben acute ondervoeding. De toch al fragiele economie is onder de Taliban ineengestort. Voornaamste reden was omdat de machthebbers buitenlandse hulp en bemoeienissen hebben afgeslagen, en restricities hebben ingevoerd op buitenlandse transacties. Ondertussen werd de wereld Afghanistan-moe en kwamen de miljarden aan steun waarop het land jarenlang dreef, steeds minder vaak aan.

Bij alle hongersnood viel het lot van de vrouwen, internationaal altijd een heet hangijzer, intern wat weg. De situatie wordt weergegeven door een moeder in de zwaar getroffen provincie Ghor: „Natuurlijk wil ik dat mijn dochter naar school kan gaan, maar nu kan niet eens mijn zoon naar de les. We kunnen het niet betalen. Hij moet de straat op om te bedelen, zodat we vanavond weer wat te eten hebben.”

Seksslavinnen
De hongersnood leidt wat af van de reeks van gebroken beloften na een jaar Taliban 2.0. Meisjes krijgen nog wel les op de lagere school, maar de belofte dat ze ook naar de middelbare school kunnen is grotendeels niet waargemaakt. Het excuus: een gebrek aan schooluniformen en leraressen. Het plan om het onderwijs binnen het kader van islamitische wetten en de Afghaanse cultuur te regelen kwam nooit van de grond.

Volgens Amnesty International is er nog veel meer aan de hand en is de situatie voor vrouwen slechter dan ooit. In een onderzoek met de sinistere titel ’Dood in slow motion, vrouwen en kinderen onder Taliban-bestuur’ wordt gesproken van een verbod op werk, seksslavinnen, gedwongen huwelijken, geweld en marteling, en mysterieuze verdwijningen van vrouwen. Vrouwen die in het begin durfden te protesteren tegen de machtsovername werden keihard aangepakt en zelfs gemarteld. „Een soldaat stompte me op straat in de borst en zei dat hij me kon doden zonder dat iemand er iets van zou zeggen”, vertelt een vrouw in het Amnesty-rapport. „Dat gebeurde regelmatig; zo werden we fysiek, verbaal en emotioneel gekleineerd.”

Voor hun leven of de cel vrezen nog steeds minderheden, kritische journalisten en tegenstanders van het regime. De belofte dat de Taliban er voor iedereen zou zijn bleek een fabeltje.

Wat de internationale gemeenschap en vooral de VS irriteerde was dat Afghanistan, net als in de tijd van Osama bin Laden, een veilige haven leek voor Al Qaeda, de terreurgroep die verantwoordelijk was voor de aanslagen in de VS op 9/11. Die aanval op onder meer de Twin Towers en het Pentagon was de aanleiding voor de invasie en bezetting van Afghanistan door een internationale troepenmacht die werd geleid door de VS.

De geschiedenis herhaalde zich pijnlijk nadat Ayman al-Zawahiri, de leider van Al Qaeda, eind juli werd gedood door een Amerikaanse aanval met twee Hellfire raketten. De Taliban zei niet te weten dat Al-Zawahiri in hun midden verbleef. Een claim die nauwelijks voor te stellen is, want hij verbleef niet ergens in een grot in Tora Bora maar in een deftige wijk in Kabul waar ook veel regeringsleiders wonen.

Troostprijs
De dood van Al-Zawahiri was een triomf voor de om de pijnlijke aftocht van de Amerikanen veel bekritiseerde Joe Biden, maar het is wel een troostprijs. Al Qaeda is volgens de voormalige CIA-directeur generaal Petraeus nog maar een schim van de terreurgroep die het onder Osama bin Laden nog was. De grootste dreiging vanuit Afghanistan komt nu van een afsplitsing van Islamitische Staat, IS-Khorasan. Die zijn uit op een oorlog met de Taliban. Het maakt het toekomstperspectief voor het land nog treuriger.

Donderdag werd de hooggeplaatste Taliban-geestelijke Sheikh Rahimullah Haqqani gedood bij een zelfmoordaanslag. De aanslag, waarbij ook zijn broer werd gedood, is opgeëist door Islamitische Staat (IS). Haqqani stond bekend om zijn vurige toespraken tegen de jihadisten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Biden administration stonewalls probe on $800 million sent to Taliban-run Afghanistan

As the U.S. approaches $800 million in spending in Afghanistan after the Taliban takeover, there is no way to know how much of the money is going to Islamic terrorists.

In June, the Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction’s office (SIGAR) dispatched letters to Secretary of State Blinken and Samantha Power, administrator of the U.S. Agency for International Development (USAID), complaining that the State Department and USAID were stonewalling its investigation of waste, corruption and terror cash.

“Two SIGAR audits are also being hindered by a lack of cooperation from State and USAID. The first evaluates your agencies’ compliance with the laws and regulations prohibiting transfers of funds to members of the Taliban and the Haqqani Network,” the letter to Power complained.

The Haqqani Network, which is allied with Al Qaeda, gained control of Kabul security and played a key role in preventing Americans from being evacuated and in the seizure of American military equipment left behind, even as the Biden administration described the Islamic terrorists responsible for the murder of Americans as “partners.”

Despite claiming to no longer have ties to Al Qaeda, Ayman Al-Zawahiri, Al Qaeda’s leader, was recently taken out at a Haqqani Network safe house. And, afterward, Haqqani members quickly evacuated Zawahiri’s family.

In a recent interview, Special Inspector General John Sopko noted that his office was aware of the “close to $800 million that we’ve spent in Afghanistan since the collapse of the government last August.”
“I guess people don’t realize that,” he told reporters. “And I think people should realize that.”

Power’s policy of relying more heavily on local aid groups has made it that much more difficult to track where USAID’s money goes. And may be one reason that USAID has been stonewalling the Afghanistan watchdog.

Instead of turning over the information, Blinken and Power’s people have lawyered up.
“A State official has informed SIGAR that department staff have received internal direction to not engage with or speak to SIGAR without prior clearance from State legal counsel,” the open letter that was also sent to members of Congress revealed.

There has been very little coverage on the refusal to cooperate with an inspector general and then using State Department lawyers to impede any investigation in a matter involving possible terrorist financing.

Beyond terrorism financing, the State Department and USAID have spent months stonewalling the inspector general’s office on matters such as “the settlement of Afghan refugees” and wouldn’t even reveal “funding information regarding its ongoing programs in Afghanistan, citing ongoing consultation with its legal counsel.” Instead of cooperating with the watchdog’s audit, USAID argued that it would use its “internal process to conduct cost audits.”

Last month, Rep. Mike Turner sent a letter to the Biden administration asking him to order the State Department to begin cooperating with the Afghanistan investigation.
Senator Chuck Grassley sent one to Power warning that stonewalling the Afghanistan special inspector general is in violation of “federal law requiring federal employees to comply with IG investigations.”
“Instructing federal employees to obtain permission to cooperate with an IG investigation is clearly at odds with federal law,” Grassley wrote. “It is also reported that you have refused to permit SIGAR employees to travel internationally to conduct on-the-ground research.”

In response to a question about the State Department’s refusal to cooperate with the investigation, spokesman Ned Price replied that a SIGAR report on the collapse of the Afghan military “does not reflect the consensus view of the State Department or of the U.S. Government.”

The seeming admission by a Biden administration appointee that the State Department was retaliating against an inspector general for blowing the whistle on its disaster received no attention despite making the whole thing even more illegal.

Price is not just another government apparatchik; he was formerly Obama’s special assistant at the NSC and resigned when Trump came into office. His comments at the press conference and the lack of response from the Biden administration made it clear that he was speaking for the White House.

By authorizing the stonewalling, the Biden administration was also undermining the oversight authority of the House and Senate. And was clearly doing so deliberately.

‘Taliban have held to their word’

SIGAR recently dispatched its latest quarterly report to Congress noting that the Biden administration had authorized “transactions and activities involving the Taliban and members of the Haqqani Network so long as the transactions are for the official business of the U.S. government or certain international organizations, or for NGOs working on certain humanitarian projects.”
It also included the false claim by Biden’s DIA head made to Congress in May that “the Taliban have held to their word about not allowing al-Qaeda to rejuvenate.”
Al-Zawahiri’s death in a Haqqani safe house makes it clear that the Taliban remain aligned with Al Qaeda.

As the United States approaches $800 million in spending in Afghanistan after the Taliban takeover, there is no way to know how much of the money is going to Islamic terrorists. And the State Department and USAID have violated federal law on obstructing audits and investigations while experiencing no consequences either in the form of legal sanctions or media pressure.

The Biden administration is apparently determined to prevent any scrutiny of taxpayer money going to terrorists. And after having authorized such deals, it’s won’t let SIGAR peek over its shoulder
https://worldisraelnews.com/biden-admin ... rror-cash/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Van 400 Afghanen die in aanmerking kwamen voor een verblijf in Nederland, tot 2299 Afghanen . En er komen er nog meer.
Geen einddatum aan ophalen Afghanen naar Nederland

De komende weken kunnen 240 Afghanen vanuit een buurland naar Nederland worden overgebracht. Daarnaast zijn er nog 256 Afghanen in Afghanistan die naar Nederland mogen komen. Er zit geen einddatum aan de operatie, maar het ministerie van Buitenlandse Zaken wil iedereen zo snel mogelijk naar Nederland halen, benadrukt een woordvoerder.

Of er nieuwe vluchten zijn gepland, wil hij niet zeggen. „Over de toekomst kunnen we in verband met de veiligheid niets zeggen.” Vorige week arriveerden 184 Afghanen vanuit Pakistan op Eindhoven Airport.

De toezegging vanuit Pakistan is „hoopvol” wat betreft het overbrengen van de 256 Afghanen die nog in Afghanistan zijn, zegt de woordvoerder. Het gaat hier om Afghanen die in eigen land gevaar lopen omdat ze voor Nederland hebben gewerkt en naar Nederland mogen komen, maar geen geen geldige reisdocumenten hebben. Zij mogen over land Pakistan in. Vandaar kunnen zij met een vlucht naar Nederland.

Pakistan
Tussen 28 juni en 8 augustus zijn 625 mensen vanuit Afghanistan op deze manier naar Pakistan gekomen, waar ze door Nederland worden opgevangen. Zij reizen de komende weken met charters en commerciële vluchten door naar Nederland, schrijft buitenlandminister Wopke Hoekstra aan de Kamer.

Vanaf 26 augustus vorig jaar - het einde van de evacuatiefase - tot nu zijn 2299 Afghanen vanuit Afghanistan naar Nederland overgebracht.

Het is precies een jaar geleden dat de Afghaanse hoofdstad Kabul viel en de Taliban de macht in het land grepen. De Nederlandse krijgsmacht zou in eerste instantie 400 Afghanen naar Nederland brengen. Zij liepen in eigen land gevaar omdat ze voor Nederland hadden gewerkt, tijdens missies en voor de Nederlandse ambassade. De groep Afghanen die naar Nederland mocht komen, is onder meer onder druk van de Tweede Kamer uitgebreid.
Er zijn tevreden Afghanen, zoals Javid en Sabir over hun nieuwe leven: ‘Dit is het paradijs, nergens ben je zo vrij’ < maar er zijn ook Afghanen die het hier niet naar hun zin hebben. Zoals Sabir die vindt dat wij Nederlanders niet naar hem luisteren, en zijn kinderen niet kan opvoeden zoals hij wil.
Spoiler! :
Afghanen Javid en Sabir over hun nieuwe leven: ‘Dit is het paradijs, nergens ben je zo vrij’

Twee naar Nederland gevluchte Afghanen vertellen hoe het ze vergaat, een jaar na de machtsgreep in hun land. De één vanuit het huis dat net is toegewezen, de ander nog in de opvang.

Een jaar geleden zag Javid Mehri (30) dat zijn vrouw Huma en zoontje Ali amper konden ademen, in de mensenmassa die wanhopig het vliegveld van Kaboel probeer- de op te komen. Hij nam een besluit: ze zouden omkeren. Javid wist niet wat dat voor zijn leven zou betekenen. En of hij en zijn gezin ooit het veilige Nederland zouden bereiken.

Nu vertelt hij vanuit een rijtjeshuis in Eemnes, waar ze kortgeleden introkken, over die ene dag waarop de taliban de macht grepen. Niemand zag aankomen dat de internationale gemeenschap Kaboel zou laten vallen. Toch gebeurde het. Toen Javid toch maar naar zijn werk ging op de ambassade, bleken alle Nederlanders gevlogen. Thuis huilden hij en zijn vrouw.

Ze hadden een goed leven in een mooi appartement, in Kaboel. Javids familie ging vrij met de vrouwen in hun familie om. Zijn vrouw had een salon voor bruiden en bruidegoms, werkte ook als zangeres en presentatrice. ,,Ze kan prachtig zingen.’’ Voordat Javid in de keuken van de ambassade aan de slag ging, had hij een baan bij een grote hotelketen.

Rivierbedding
Dat leven eindigde toen de taliban de macht overnamen. Javid liet het definitief achter toen hij de modderige rivierbedding betrad, naar de overkant, het hek erachter over. Javids moeder, die nog in Aghanistan is, moet nu gesluierd over straat. Hij mist haar. Maar zij, die sterke vrouw, vertelt hem altijd niet achterom te kijken. ,,Mijn land is nu Nederland, zegt ze tegen me.’’

En wat een land is dat, verzucht Javid. ,,Het paradijs, dat kan ik uit de grond van mijn hart zeggen. Nederland is prachtig. Sommigen zijn het niet met me eens, dat weet ik, maar nergens kun je zo vrij zijn. Als ik mijn baard laat staan of in Afghaanse kleding loop, kijkt niemand me erop aan. Er wordt hier niet gekeken naar stijl, niet naar geslacht.’’ In Afghanistan dachten Javid en zijn vrouw dat hun zoon het beste maar dokter kon worden, of ingenieur. Nu vinden ze dat de 3-jarige later zelf maar moet kiezen. Zo gaat dat hier. En dat is fantastisch.

Ander leven
Elders in Nederland ziet het leven van een andere Afghaanse vader er heel anders uit. Ook Sabir stond een jaar geleden in een rivier tussen al die anderen, die net als hij vluchtten voor de Taliban, die het vliegveld op wilden. Te midden van het vieze water stak hij zijn paspoort in de lucht, om te laten zien: hij moest mee. Al meerdere keren had hij geprobeerd de Nederlanders op het vliegveld te bereiken. Hij had gevreesd dat zijn vrouw en zeven kinderen in de verdrukking zouden komen, dat ze vertrapt zouden worden. Daarom was hij omgekeerd, kwam hij steeds niet verder. Nu had Sabir zich voorgenomen: als het weer niet lukt, probeer ik het niet nog een keer.

Maar ditmaal had Sabir, die als voormalig tolk vanwege de veiligheid van zijn familie in Afghanistan niet met zijn echte naam in de krant kan, terecht afscheid genomen van zijn dierbaren. Hij tilde zijn kinderen omhoog, de baby, zijn vrouw ook. Ze hadden dagen niet geslapen. Nu kregen ze eten, drinken. Ze zochten veiligheid, vrede en rust. Maar dat laatste heeft hij na een jaar in de opvang in Huis ter Heide nog niet kunnen vinden. ,,We voelden ons vereerd, toen we in Nederland welkom werden geheten met voedsel en cadeautjes voor de kinderen. Nu maak ik me zorgen om hun toekomst.”

Vier, vijf maanden
,,Toen we in deze opvang aankwamen, kregen we eerst te horen dat we tien dagen zouden blijven. Later werd een half jaar genoemd. Daar schrokken we van, maar we stelden ons in op vier, vijf maanden. Nu, een jaar later, zitten we nog altijd op dezelfde twee kamers. Mijn zeven kinderen slapen in die tegenover de onze. Ze gebruiken hier de badkamer, ook al is er een deur naar de kamer naast ons, daar zit nu een ander gezin. Ik heb vaak gevraagd of de kinderen daar niet kunnen slapen. Maar er wordt niet geluisterd.”

In de opvang kan hij niet de vader zijn die hij zou willen, zegt Sabir. Hij wil zijn kinderen netjes opvoeden, regels stellen. Maar er zijn honderden andere kinderen, die volgens andere regels worden opgevoed. ,,Als ze buiten anderen zien spelen, kan ik ze niet op die ene kamer houden.” Zijn vrouw huilt elke avond, ook om hun pleegkind van 22, dat in Pakistan zat toen de Taliban de macht grepen, en daar nu nog altijd zit. Het lukt Sabir ook niet zijn gezin compleet te maken.

Soms voelt het alsof hij niet serieus genomen wordt, omdat hij uit een arm land komt. Zoals toen hij blindedarmontsteking had, en met paracetamol naar huis werd gestuurd, en bij een tweede opname de operatie op zich liet wachten. Zijn blindedarm bleek op twee plekken gescheurd. ,,Ik was bijna dood. We zijn Nederland dankbaar, dat we hier konden komen. De mensen zijn vriendelijk. We hebben veiligheid gevonden. Maar we hebben er onzekerheid bij gekregen, die zorgt dat het mentaal niet goed gaat. We hebben een huis nodig, zodat we kunnen integreren, vrienden kunnen maken in een andere cultuur, een gezin kunnen zijn dat aan een nieuw leven begint.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Minstens 29 doden bij overstromingen in Afghanistan

Overstromingen als gevolg van hevige regenval hebben in het oosten van Afghanistan aan tenminste 29 mensen het leven gekost en tientallen huizen verwoest.

In de provincies Parwan, Kapisa en Nangarhar viel de afgelopen 24 uur zeer veel regen. In Parwan kwamen daarbij minstens twintig mensen om en vielen er meer dan vijftig gewonden, volgens Mohammad Naseeb Haqqani, woordvoerder van het Ministerie van Rampenbeheer. Nog vijf mensen stierven in de provincie Kapisa en vier kwamen om in de provincie Nangarhar, voegde hij er aan toe.

In Parwan worden nog ongeveer honderd mensen vermist. Tientallen huizen en wegen zijn verwoest. Er zijn hulpteams en noodhulp naar de getroffen gebieden gestuurd.

Elk jaar komen tientallen Afghanen om het leven door stortregens, vooral in arme plattelandsgebieden waar ruw gebouwde huizen gemakkelijk kunnen instorten.
https://www.topics.nl/minstens-29-doden ... brand/hln/

Dit is ten Noorden en Oosten van Kabul.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Ik vermoed dat het wel een Sjia moskee zal zijn die de lucht in ging.
Kabul mosque attack: 'Many casualties feared'

A huge explosion has ripped through a mosque in the Afghan capital Kabul, police say.

The blast is thought to have occurred during evening prayers, killing at least three people and injuring dozens more, according to the NGO Emergency.

Khalid Zadran, the Taliban's Kabul police spokesman, was quoted by local media as saying there had been an explosion in the city's north-west.

Reports say the Siddiqi mosque's imam was among the dead.

It is unclear who was behind the attack, which comes the week after a prominent pro-Taliban cleric was killed in a suicide bomb blast, also in Kabul. The Islamic State (IS) group claimed responsibility for the earlier attack.

Security forces have arrived at the scene, in a northern Kabul neighbourhood, the spokesman added.

Italian NGO Emergency - which operates in Kabul - told three deaths have been recorded so far.

The NGO also tweeted to say it had received 27 people wounded in the blast, including children. "Five children [were] among them, including a seven-year-old," it said.

A Taliban intelligence official told news agency Reuters that as many as 35 people may have been wounded or killed, and the toll could rise further.

Witnesses described hearing a powerful explosion which shattered windows in nearby buildings.

The official, who spoke on condition of anonymity, said the explosion took place at a mosque among worshippers in the Khair Khana area of Kabul.

Intelligence teams were at the blast site and investigations are ongoing, they added.

A spokesman for the Taliban said it strongly condemned the attack.

Afbeelding
https://www.bbc.com/news/world-asia-62581102
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban repareert in Afghanistan achtergelaten vliegtuigen, heeft nu eigen luchtmacht

Kabul, 17 aug. (Reuters) – Militaire vliegtuigen van de Taliban scheerden woensdag over de Afghaanse hoofdstad terwijl het ministerie van Defensie van de Taliban onlangs gerepareerde uitrusting uittestte, waarvan een groot deel door buitenlandse militairen was achtergelaten en verworven sinds de Taliban een jaar geleden de macht grepen.

Vliegtuigen, waaronder helikopters en ten minste één vliegtuig, vlogen laag over het Kabul-luchtruim in de buurt van de luchthaven, waaronder wat ten minste een MI-24 aanvalshelikopter van Russische makelij en twee andere vliegtuigen van Amerikaanse makelij leken te zijn.

‘Alle soorten vliegtuigen’
Een woordvoerder van het ministerie van defensie, Enayatullah Khowarazmi, vertelde Reuters dat de Taliban onlangs enkele helikopters hadden gerepareerd en de overvliegende toestellen als test gebruikten. Hij bevestigde niet het precieze merk of het land van herkomst en zei alleen dat “alle soorten vliegtuigen” werden getest.

Het was niet duidelijk wie de technische expertise had geleverd om de helikopters te repareren.

Taliban-functionarissen hebben gezegd dat piloten, monteurs en andere specialisten van het voormalige Afghaanse Nationale Leger in hun veiligheidstroepen zouden worden opgenomen.

35 tanks, 15 pantservoertuigen
Het ministerie van Defensie zei in een verklaring ook dat zijn technisch team onlangs 35 tanks, 15 pantservoertuigen van het type Humvee en 20 in de VS geproduceerde militaire voertuigen van het type Navistar 7000 had gerepareerd.

Alle waren beschadigd geraakt toen de Taliban in augustus 2021 het land overnamen, waarvan de verjaardag maandag werd gevierd met bijeenkomsten en geweervuur door de hardline islamistische groepering.

Amerikaanse troepen vernietigden meer dan 70 vliegtuigen en tientallen pantservoertuigen en schakelden luchtafweer uit voordat ze na een chaotische evacuatie-operatie uit de luchthaven van Kabul vlogen.

28 miljard dollar
Tussen 2002 en 2017 hebben de Verenigde Staten voor meer dan 28 miljard dollar aan defensie-artikelen en -diensten overgedragen aan de Afghaanse regering, waaronder wapens, munitie, voertuigen, nachtkijkers, vliegtuigen en bewakingssystemen, volgens de Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction.

Een deel van de vliegtuigen werd een jaar geleden door gevluchte Afghaanse troepen naar naburige Centraal-Aziatische landen gevlogen, maar de Taliban erfden overgebleven vliegtuigen. Het blijft onduidelijk hoeveel er operationeel zijn.

***
  • KABUL, Aug 17 (Reuters) – Taliban military aircraft roared over the Afghan capital on Wednesday as the group’s defence ministry tested out recently repaired hardware, much of it left behind by foreign militaries and acquired since the Taliban seized power a year ago.

    Aircraft, including helicopters and at least one plane, flew low over Kabul skies near the airport, including what appeared to be at least one Russian-made MI-24 attack helicopter and two other American-made aircraft.

    A defence ministry spokesperson, Enayatullah Khowarazmi, told Reuters the Taliban had recently repaired some helicopters and were conducting the flyovers as a test. He did not confirm the exact make or country of origin, saying only that “all types of aircraft” were being tested.

    It was not clear who had provided the technical expertise to repair the helicopters.

    Taliban officials have said that pilots, mechanics and other specialists from the former Afghan National Army would be integrated into their security forces.

    The defence ministry also said in a statement that its engineering team had recently repaired 35 tanks, 15 Humvee armoured vehicles and 20 U.S.-produced Navistar 7000 military vehicles.

    All had been damaged as the Taliban took over the country in August 2021, the anniversary of which was marked on Monday with gatherings and gunfire by the hardline Islamist group.

    U.S. troops destroyed more than 70 aircraft and dozens of armoured vehicles and disabled air defences before flying out of Kabul’s airport following a chaotic evacuation operation.

    Between 2002 and 2017, the United States transferred to the Afghan government over $28 billion worth of defence articles and services, including weapons, ammunition, vehicles, night-vision devices, aircraft, and surveillance systems, according to the Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction.

    Some of the aircraft were flown into neighbouring Central Asian countries by fleeing Afghan forces a year ago, but the Taliban inherited left-over aircraft. It remains unclear how many are operational.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

:nietverstaan: Waar eindigt dit? Hoeveel asielzoekers kan dit land nog meer aan?
Nederland ontvangt 176 mensen uit Afghanistan via Pakistan

Een groep van 176 mensen uit Afghanistan is vrijdagmorgen aangekomen op Vliegbasis Eindhoven. De Afghanen konden naar Nederland vluchten omdat Pakistan hen toeliet zonder reisdocumenten. Via Pakistan zijn zij naar Nederland gevlogen, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. Vorige week arriveerden ook al 184 Afghanen via Pakistan in Nederland.

In Afghanistan en sommige buurlanden verblijven nog enkele honderden Afghanen die willen vluchten. Zij lopen in eigen land gevaar sinds de taliban de macht in het land grepen, omdat ze voor Nederland hebben gewerkt. Daarom mogen ze naar Nederland komen. Een aantal Afghanen kon het eigen land niet uit, omdat ze geen geldige reisdocumenten hadden. Dat is opgelost nu Pakistan toestaat dat Afghanen zonder documenten het land binnenkomen om op een vlucht naar Nederland te stappen.

Nederland heeft sinds eind augustus vorig jaar 2475 Afghanen ontvangen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil alle Afghanen die naar Nederland mogen komen zo snel mogelijk ophalen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban plannen lucratieve kopermijn, mogelijk ten koste van boeddhistisch erfgoed

Archeologen kijken gespannen naar een Chinees mijnproject in Afghanistan. De kopermijn van Mes Aynak moet binnenkort openen, wat de Taliban-regering een aanzienlijke inkomstenbron zou bieden. Maar op dezelfde plek ligt ook een eeuwenoude boeddhistische stad. De vraag is of deze wel beschermd kan worden, als het koper uit de grond wordt gehaald.

Mes Aynak, dat 'kleine koperbron' betekent, huisvest mogelijk een van de grootste nog niet geëxploiteerde koperreserves ter wereld. De geschatte waarde is zo'n 50 miljard dollar. Decennia van oorlogen hebben het metaal grotendeels ondergronds gehouden.

In 2007 kreeg het Chinese bedrijf China Metallurgical Group (MCC) van de toenmalige regering voor 3 miljard dollar een 30 jaar lange vergunning voor de mijn. Ook toen was de hoop dat de opbrengsten de Afghaanse economie meer onafhankelijk van hulpgeld kon maken. Bewoners van dorpen rond de mijn hoopten op ontwikkeling en banen. Maar daar kwam tot nu toe weinig van terecht.

Verglijkbaar met Pompeï en Machu Picchu
Nazir Muslimyar is een van enkele honderden dorpsbewoners die hun huis zijn uitgezet om plaats te maken voor de mijn. Ruim tien jaar later hebben ze hier niet de door MCC beloofde compensatie voor gekregen. "We zijn ontheemd. We hebben veel schade opgelopen en tot nu toe niets verdiend."

Hij wijst naar de kale vlakte om zich heen, een paar honderd meter van de mijn, die voor bezoekers is afgesloten. "Er is hier niets. Ze moeten hier wegen bouwen, scholen, klinieken. En huizen voor ons."

Een van de redenen voor de vertraging was het werk van archeologen, die met spoed de boeddhistische stad hebben geprobeerd te redden. MCC zou niet van het bestaan van deze historische schat hebben geweten toen het voor de mijn tekende en gaf de archeologen drie jaar de tijd.

Inmiddels is gebleken dat het niet om enkele beelden gaat, maar een enorm complex van tempels, bibliotheken en antieke koperwerkplaatsen, dat in historische waarde wordt vergeleken met de Romeinse stad Pompeï en Machu Picchu van de Inca's. Alles op een verantwoorde manier uitgraven zou decennia kosten.

Het terrein van de Chinezen.

Uiteindelijk stopten de archeologen pas in 2019 met het werk. Niet omdat MCC dat eiste, maar omdat het budget toen opraakte. In de tussentijd hadden de Chinezen minder haast met het exploiteren van de mijn gekregen. De omgeving van de mijn werd door het conflict met de Taliban steeds onveiliger.

Daarnaast was er door wereldwijde schommelende koperprijzen twijfel hoe winstgevend de mijn zou zijn. Want MCC zal volgens het met de regering gesloten contract behoorlijk moeten investeren. Het bedrijf moet (spoor)wegen aanleggen en elektriciteitscentrale bouwen. Bovendien moet het 19,5 procent `van alle opbrengsten aan de Afghaanse regering afstaan.

Honderden miljoenen
Nu de oorlog voorbij is, en de Taliban de honderden miljoenen dollars die de mijn ze elk jaar zouden kunnen opleveren hard nodig hebben, zijn de nieuwe machthebbers met de Chinezen in gesprek. Persbureau AP berichtte in maart dat MCC andere voorwaarden eist, zoals een lager royalty-percentage in het contract, en de Taliban-regering aanspreekt op regionale veiligheid. Onlangs dook een video op van de leider van een Oeigoerse militante afscheidingsgroep, die aanslagen op Chinese belangen in Afghanistan zou plannen.

De Taliban-regering zou het boeddhistische complex willen beschermen, volgens het AP-verslag. Dit is verrassend, aangezien de Taliban in 2001 de wereldberoemde Boeddhabeelden in de provincie Bamyan opbliezen. Maar waar de vorige regering schadelijke mijnpraktijken met open gaten had goedgekeurd, zouden de Taliban nu willen dat er ondergronds gemijnd wordt. Hierbij komen hogere kosten kijken.

'Binnenkort' open
Of China hiervoor wil opdraaien, is niet duidelijk, maar het lijkt erop dat de partijen eruit komen. Afgelopen maand kondigde de Chinese ambassadeur in Kabul aan 'binnenkort' de kopermijn te willen openen, na het verplaatsen van waardevolle boeddhistische beelden. Wat dit betekent voor de bescherming van het erfgoed dat niet verplaatst kan worden, is niet duidelijk.

De inwoners van Mes Aynak hopen hoe dan ook dat ze eindelijk kunnen gaan profiteren van de enorme rijkdom onder hun voeten. "We zouden kunnen verdienen aan toerisme", zegt timmerman Hamesha Gull, die tot 2019 met de archeologen werkte. "De beelden en tempels zijn prachtig."

Hij erkent dat een kopermijn de regio ook ontwikkeling en banen zou kunnen opleveren. "Maar de historische kunstschatten liggen boven op het koper. Dus die moeten eerst worden opgegraven. Hoe kunnen ze de mijn anders exploiteren?"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
A powerful explosion outside the Russian embassy in west Kabul neighborhood of Darulaman kills two embassy employees and injures several others. Definitely the handiwork of Daesh. Waiting for Moscow’s reaction.
https://twitter.com/mehdizafar/status/1 ... 4721295362
Bomaanslag op Russische ambassade in Afghaanse hoofdstad: twee medewerkers gedood

KABUL - Twee medewerkers van de Russische ambassade in Kabul zijn maandag omgekomen toen een zelfmoordterrorist een bom liet afgaan bij de ingang van de diplomatieke missie, meldt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook Afghaanse burgers raakten gewond door de explosie.

Volgens de politie in de Afghaanse hoofdstad vielen er ook elf gewonden en hebben bewakers de aanslagpleger doodgeschoten.

Het Russische staatspersbureau RIA Novosti meldde eerder op basis van bronnen dat een Russische diplomaat en een beveiliger gewond waren geraakt. Of zij de overleden slachtoffers zijn, is niet duidelijk.
Met video: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1739108 ... ers-gedood
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

Taliban test achtergelaten Amerikaanse helikopter: 3 doden

'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'


In Afghanistan heeft de Taliban zaterdag geprobeerd te vliegen met een door de Amerikanen achtergelaten gevechtshelikopter. Dat ging niet zoals ze hoopten, het toestel crashte en de drie inzittende talibanstrijders vonden de dood.

"Een Amerikaanse Black Hawk helikopter, die werd gebruikt voor trainingsdoeleinden, is vanwege een technisch probleem neergestort in Kaboel", meldt een woordvoerder van de Taliban.

Vorig jaar greep de islamitische terreurgroep de macht in Afghanistan nadat buitenlandse legers zich massaal terugtrokken uit het land. De Amerikaanse troepen hebben naar verluidt voor hun vertrek bewust het materieel dat zou worden achtergelaten gesaboteerd, zodat de Taliban er weinig mee kon beginnen.
https://www.nieuwnieuws.nl/5157564/tali ... r-3-doden/

Dit:
'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'
is een typische uitspraak van die mannetjesputters daar. Op de vraag of zie iets kunnen (doen) zeggen ze altijd: "kendoe", een verbastering van het Engelse 'can do'.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Mahalingam »

In Afghanistan zijn binnenkort geen sikh of hindoe meer

Blijdschap bij de Taliban en zeker ook bij IS. Gods strijders kunnen juichen als dronken corpsstudenten. Want het ideaal van een zuiver islamitisch Afghanistan is een flinke stap naderbij gekomen. Er is nog veel werk aan de winkel maar alsjeblieft, geniet even van het moment: het land telt zeer binnenkort geen enkele hindoe of aanhanger van het sikh-geloof meer. Io vivat!

Zondag arriveerden op het vliegveld van de Indiase hoofdstad Delhi 55 Afghaanse sikhs en hindoes. Ze waren nog net niet de laatsten der mohikanen. Er verblijven in het land van de boerka’s nog zo’n veertig geloofsgenoten. De aantallen zijn zo klein geworden dat het onderscheid tussen hindoes en sikhs is vervaagd. Onderdrukking en discriminatie dreven de twee groepen naar elkaar toe. Ze hielden hun erediensten in dezelfde gebouwen, wel apart en met de eigen rituelen en heilige geschriften.

Dat werpt een iets ander licht op de laatste aanslag op een sikhtempel (gurdwara) in de hoofdstad Kaboel, in juni. Daarbij kwamen een gelovige en de twee aanslagplegers om het leven. En ook een Talibanstrijder die het godshuis beschermde. Volgens IS was de aanslag een reactie op beledigingen van Mohammed door een woordvoerster van de Indiase premier Narendra Modi. Maar die zondares was een hindoe, waarom dan een aanslag op sikhs? Nou, de moordenaars hadden reden aan te nemen dat ze in de tempel ook hindoes zouden kunnen aantreffen. Zo niet, dan waren dode sikhs een fijne troostprijs.

Van een intense slechtheid was een IS-aanslag ruim twee jaren eerder, ook in Kaboel. Om een ereplek in het paradijs te verdienen doodden IS-terroristen in een sikhtempel met handgranaten 25 mensen. De moordenaars waren moslims uit de Indiase deelstaat Kerala. Twee weken eerder hadden nota bene sikhs in Delhi moslims gered bij een pogrom van hindoes. Ze verborgen hen in hun tempels en vermomden hen als sikhs door hun tulbanden, hun zo kenmerkende hoofdbedekking, uit te lenen. Waarna dus dat tuig uit Kerala in net zo’n tempel in Kaboel sikhs om zeep hielp. Zieker kan niet, zou je denken. Maar denk dat bij IS niet te snel.

Nieuw bloed om te vergieten

De kalifaatstrijders kunnen tevreden zijn over hun vorderingen in Afghanistan. Wel moeten ze op zoek naar nieuw bloed om te vergieten, nu er straks geen sikhs en hindoes meer zijn. Want ook het handjevol achterblijvers zal naar India reizen, zodra de visa zijn geregeld.

Een halve eeuw geleden woonden er in Afghanistan honderdduizenden sikhs en hindoes. Beide minderheden waren in de burgeroorlogen van de jaren zeventig tot negentig extra kwetsbaar. Strijdbendes eisten dat ze partij kozen. Ook gedwongen bekeringen waren een plaag. Allemaal redenen om te vertrekken. Toen in 1996 de Taliban de macht veroverden, wilden ze de overgebleven hindoes en sikhs zelfs dwingen om een gele armband te dragen. Na veel boze buitenlandse reacties ging dat niet door.

Later diende zich een nog akeliger vijand aan: IS, of preciezer IS-afdeling Khorasan. Khorasan is een vage aardrijkskundige term uit de oertijd van de islam. De dwaallichten willen niet alleen de antieke lijfstraffen in ere herstellen, maar ook de topografie van weleer. Fijn voor ze dat al die sikhs en hindoes opgekrast zijn. Maar ze moeten nog wel flink aan de bak, voordat hun walhalla op aarde een feit is. Want er zijn ook foute moslims die geruimd moeten worden, zoals sjiieten en soefi’s en, hou je vast, ahmadi’s. Het kan allemaal nog zoveel beter in Afghanistan.
https://www.topics.nl/in-afghanistan-zi ... brand/trw/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Ministerie: nog 189 Afghanen naar Nederland

Er mogen nog 189 mensen vanuit Afghanistan naar Nederland komen, bijvoorbeeld omdat zij voor hulporganisaties of Defensie hebben gewerkt. Door hun eerdere werk lopen zij gevaar nu de taliban het weer voor het zeggen hebben in het land. Het kabinet wil de Afghanen voor 1 november via een laatste evacuatiepoging overbrengen naar Nederland. Wie dan niet meegaat, is daarna nog steeds welkom in ons land, maar moet daar dan zelf zien te komen.

Evacueren via Pakistan gaat zonder paspoort niet meer lukken, schrijft minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer. Dat land stond eerder toe dat Afghanen die geen paspoort hadden, toch naar Nederland gingen. Veel Afghanen hebben geen paspoort en er een krijgen is nu nog moeilijker vanwege het bewind van de taliban. Waarom Pakistan dit niet meer toestaat, staat niet in de brief van Hoekstra. Afghanen die wel een paspoort hebben, mogen nog wel vliegen vanaf Pakistan. Van de 189 hebben er 40 een paspoort, laat een woordvoerder weten.

De 189 mensen die nu nog in Afghanistan zijn, hebben eerder de mogelijkheid gekregen te vertrekken, aldus Hoekstra. Maar een deel was niet in staat om Pakistan binnen te komen, bijvoorbeeld omdat ze daar geen geld voor hadden of omdat ze werden geweigerd bij de grens. Anderen konden wel, maar gingen niet in op het aanbod.

Het kabinet meldde voor de zomer dat het in september alle daartoe gerechtigde Afghanen wilde overbrengen naar Nederland. Wel hield Hoekstra toen een slag om de arm, omdat de taliban soms moeilijk doen aan de grens met Pakistan. Inmiddels zijn er 2551 mensen vanuit Afghanistan overgebracht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Dossier Afghanistan

Bericht door Ariel »

Taliban: vrouwen niet meer welkom in parken en op de kermis in Kabul

De islamitische autoriteiten in Afghanistan trekken de touwtjes voor Afghaanse vrouwen nog strakker aan. Vrouwen mogen niet meer naar openbare parken en kermissen in de hoofdstad Kabul.

Maanden geleden besloot de Taliban al dat mannen en vrouwen niet op dezelfde dagen toegang zouden krijgen, nu zijn de regels verder aangescherpt en worden vrouwen helemaal verbannen.

De Taliban-autoriteiten zeggen dat de aanscherping komt omdat mensen zich „op veel plekken” niet aan de regels hielden. De scheiding tussen mannen en vrouwen werd niet nageleefd. Ook droegen er vrouwen geen hoofddoeken.

Sinds de machtsgreep van de extremistische groepering in augustus 2021 verliezen vrouwen in Afghanistan steeds meer rechten. Zo mogen ze niet zonder een man reizen en moeten ze zich buitenshuis bedekken. De meeste scholen zijn inmiddels dicht voor tienermeisjes, ondanks beloften van de Taliban dat onderwijs toegankelijk zou blijven voor iedereen. Ook zijn er berichten waarin gesproken wordt over het doden en stenigen van vrouwen, na de chaotische aftocht van Amerikaanse troepen uit het land.

Mensenrechtenorganisaties maken zich ernstig zorgen over de situatie in het land. Er is volgens de New York Times wijdverspreid sprake van marteling en vervolging, moord en standrechtelijke executies in Afghanistan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Dossier Afghanistan stinkt naar islamisme

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Maar wel met hun geschoren kut, waar mohammedanen (geil woord voor moslims) dol op zijn.

Afbeelding

Bekende moslimvariant is het afsnijden van de clitoris.
KORAN 2:223 – Uw vrouwen (meer dan een) zijn akker voor u; zo komt dan tot uw akker zoals gij maar wilt, maar doet iets daaraan voorafgaan voor uzelven. En vreest Allah en weet dat gij Hem ontmoeten zult. En geeft goede tijding aan de gelovigen.
Als er één walgelijke hypocriete vieze smerige onmenselijke religie bestaat dan is het wel de achterlijke kwaadaardige oorlogsideologie Islam van de historische roverhoofdman, pedofiel, psychopaat, walgelijke SADIST, en oorlogscrimineel Mohammed. Vandaar!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie