Nieuws uit Saudi-Arabië

Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Nieuws uit Saudi-Arabië

Bericht door Manon »

Saoedi-Arabische vrouwen moeten sluier niet meer afnemen in rechtbank

De Saoedi-Arabische minister van Justitie Moehammad bin Abdul Karim al-Issa heeft in de stad Jeddah een vingerafdruksysteem gelanceerd om vrouwen die voor de rechtbank moeten verschijnen te identificeren. De procedure moet voorkomen dat vrouwen gedwongen worden hun gelaat te ontsluieren. Dat schrijft de krant Arab News.

"Dit geavanceerde systeem brengt voor altijd een einde aan het bedrog en de 'impersonatie' van vrouwen", zei al-Issa. "De privacy van de vrouw is ook beschermd, aangezien zij haar gezicht niet meer hoeft te onthullen."

Mahram
De sharia schrijft voor dat vrouwen hun gezicht moeten verhullen. Ze mogen hun gelaat enkel tonen aan de zogenaamde mahrams (voogden en beschermers) zoals echtgenoten, vaders, grootvaders, broers en zonen. Als een vrouw voor de rechtbank moet verschijnen, ziet zij zich gedwongen een mahram mee te nemen om haar te identificeren.

Identiteitskaart
Het systeem werd in samenwerking met het ministerie voor Binnenlandse Zaken ontwikkeld. Een vrouw hoeft enkel haar identiteitskaart in het vingerafdrukapparaat te steken, waarna al haar gegevens zoals haar naam en leeftijd voor de rechter verschijnen. (belga/odbs)

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... bank.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel tijd geven we hen vooraleer ze hier ook met een vingerafdruk willen examens afleggen of voor de rechtbank verschijnen (in dat laatste geval zullen er twee vingerafdrukken nodig zijn zeker - of neen hier is dat niet nodig neem ik aan?)
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door naar boven »

Of: hoe de vooruitgang de achterlijkheid aandrijft..
RTFM
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door miss1979 »

Dat ze hun gezicht moeten bedekken is al een grote leugen. Het is aangeraden maar niet verplicht volgens geleerden.
Maar in saoudie arabie worden vrouwen verplicht dit te dragen. Ze zouden die maar graag afdoen.
Daarom is het niet te begrijpen waarom er in Europa vrouwen er zelf voor kiezen om dat onding te dragen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door BFA »

miss1979 schreef:Dat ze hun gezicht moeten bedekken is al een grote leugen.
De realiteit uit het MO toont anders. Langzaam sijpelt die realiteit ook naar hier door.
Dit doorsijpelen kan alleen omdat er gelogen wordt over het feit dat die gezichtsbedekking een grote leugen is.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door miss1979 »

BFA schreef:
miss1979 schreef:Dat ze hun gezicht moeten bedekken is al een grote leugen.
De realiteit uit het MO toont anders. Langzaam sijpelt die realiteit ook naar hier door.
Dit doorsijpelen kan alleen omdat er gelogen wordt over het feit dat die gezichtsbedekking een grote leugen is.

het ligt eerder aan de druk van mede moslims om dat te dragen.
te beginnen bij de vader/broers en vooral de echtgenoot want amai, er zou maar eens een andere man het mooie gezicht van zijn vrouw moeten zien.. :shock:
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door BFA »

miss1979 schreef: het ligt eerder aan de druk van mede moslims om dat te dragen.
Islam is wat Mohammedanen doen.
Islam is niet wat Mohammedanen willen laten uitschijnen wat het is.
Islam is enkel en alleen wat mohammedanen doen.

De realiteit is dat Mohammedanen druk uitoefenen om dat ding te dragen. Dat ding is Islam.
Het artikel toont dat ding institutioneel deel uitmaakt van Islam. Je moet wel een erg domme en misleide Moslima zijn om dan nog te blijven ontkennen. Of heb je het graag? De onderdrukking. ER zijn vrouwen die vochtig ondergoed krijgen van onderdrukking. Jij ook?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door miss1979 »

BFA schreef:
miss1979 schreef: het ligt eerder aan de druk van mede moslims om dat te dragen.
Islam is wat Mohammedanen doen.
Islam is niet wat Mohammedanen willen laten uitschijnen wat het is.
Islam is enkel en alleen wat mohammedanen doen.

De realiteit is dat Mohammedanen druk uitoefenen om dat ding te dragen. Dat ding is Islam.
Het artikel toont dat ding institutioneel deel uitmaakt van Islam. Je moet wel een erg domme en misleide Moslima zijn om dan nog te blijven ontkennen. Of heb je het graag? De onderdrukking. Ik weet dater vrouwen zijn die een natte broek krijgen van onderdrukking.

Ik zou nooit een niqaab dragen en niemand moet dat van me eisen. Er is niemand die me onderdrukt en ik leef ook niet in een islamitisch land. Daar hebben vrouwen inderdaad niet veel te zeggen. Gaan ze protesteren, dan word er vlug ingegrepen zodat ze hun mondje houden.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door BFA »

miss1979 schreef: Ik zou nooit een niqaab dragen en niemand moet dat van me eisen. Er is niemand die me onderdrukt en ik leef ook niet in een islamitisch land. Daar hebben vrouwen inderdaad niet veel te zeggen. Gaan ze protesteren, dan word er vlug ingegrepen zodat ze hun mondje houden.
Je weet dat je die vrijheid aan het Westen te danken hebt.
Waarom doe je dan zo je best om te zorgen dat die vrijheid vernietigd wordt via Islam.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Manon »

Ze geraken daar in Saudi natuurlijk nooit meer van die sluiertoestanden af!

Stel je ben met zo'n spook getrouwd, en wat blijkt? ze is zo lelijk als de nacht! Dat kunnen ze bij hun kompanen lekker verbloemen met zo'n gesluierde vrouw. Ze kunnen haar schoonheid zelfs de hemel inprijzen. Maar stel nu dat ze dat ding moet afzetten....
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wat een krachtig islamitisch nieuws uit Allah's zandbak

Bericht door Hans v d Mortel sr »

miss1979 schreef:Dat ze hun gezicht moeten bedekken is al een grote leugen. Het is aangeraden maar niet verplicht volgens geleerden.
Maar in saoudie arabie worden vrouwen verplicht dit te dragen. Ze zouden die maar graag afdoen.
Daarom is het niet te begrijpen waarom er in Europa vrouwen er zelf voor kiezen om dat onding te dragen.
Het is wel degelijk te begrijpen. Ik begrijp het als de beste. Het is niet logisch om bewust een verkeerde keuze te maken, maar zeker zeker wel te begrijpen. Het enige wat je hebt te doen is je verstand verwisselen voor geloof. Voor elke soort van geloof! Het krachtige kenmerk van geloof is nu eenmaal het vrijwillig openstaan voor oplichterij.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Bovenstaande +foto is waarschijnlijk uit Pakistan gezien de aankleding.
Negen dagen lang zat een vrouw in het gevang omdat ze auto aan het rijden was. Dat is haar verboden maar ze deed het demonstratief toch.
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... orijd.html
Manal al Sharif kon door de religieuze politie op heterdaad worden betrapt nadat ze een filmpje van zichzelf achter het stuur op internet had geplaatst. Nadat ze zaterdag al enkele uren was vastgehouden werd de moslima gisteren opnieuw opgepakt en naar een gevangenis overgebracht. Het is onduidelijk waar Al Sharif precies van wordt verdacht. In Saudi-Arabië is er geen geschreven wet die het vrouwen verbiedt te rijden, maar het wordt door mannen niet getolereerd. De vrouw hoopt met haar actie andere vrouwen in Saoedi-Arabië aan te moedigen toch achter het stuur te kruipen.
En haar oproep heeft geholpen:
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... utori.html
Een aantal rebellerende Saoedische vrouwen is vandaag achter het stuur gekropen. Ze doen dit uit protest tegen de arrestatie van een medevrouw die negen dagen lang werd vastgehouden nadat ze autoreed en hiervan een filmpje op YouTube zette.
Uit respect voor de emancipatie-automobiliste is één actievoerder vandaag zelfs door de hoofdstad Riyad gereden.
Ter verklaring aan de lezers van de krant die zo iets maar vreemd vinden:
De Saoedische wet verbiedt autorijden voor vrouwen niet, maar geestelijken hebben fatwa's afgekondigd die pleiten tegen het zwakke geslacht achter het stuur. De islamieten denken dat deze maatregel helpt bij het indammen van de ondeugd en de verleiding, omdat vrouwelijke bestuurders de vrijheid zouden hebben hun huizen te verlaten en omgang met mannen te hebben.
Ik vroeg mij af waar en hoe die vrouwen hebben leren auto rijden. Dat lees ik in de Telegraaf:
De afgelopen weken is een aantal Saudische vrouwen aangehouden dat in het buitenland had leren rijden en ook in Saudi-Arabië achter het stuur ging zitten.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1003 ... tml?p=32,2
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Monique »

Mahalingam schreef:De afgelopen weken is een aantal Saudische vrouwen aangehouden dat in het buitenland had leren rijden en ook in Saudi-Arabië achter het stuur ging zitten
Volgende fatwa:
vrouwen mogen niet meer naar het buitenland.

Ze moeten en zullen thuisblijven godverdomme.... :evil:
Amorele atheistische nitwit
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door miss1979 »

aanvulling op dit artikel:
Amnesty: "Laat Saudische vrouwen toch met de auto rijden"

17 juni 2011,


Amnesty International spoort Saudi-Arabië aan vrouwen niet langer te zien als tweederangsburgers. Zo wil de mensenrechtenorganisatie dat Saudische dames ook het recht krijgen om met de wagen te rijden.
In de voorbije weken werden enkele vrouwen ingerekend omdat ze stiekem rijlessen hadden gevolgd in het buitenland. Een dame plaatste zelfs een video van een autoritje op het web. De meeste 'overtreders' moesten tot tien dagen in de cel blijven. Ze kwamen pas vrij toen ze schriftelijk de belofte deden nooit meer achter het stuur plaats te nemen.
Saudische vrouwen mogen ook niet stemmen. Ook om te kunnen werken of te studeren, hebben ze mannelijke toestemming nodig.
Intussen worden de dames via Facebook en Twitter toch opgeroepen in het dagelijkse leven de auto te gebruiken.

http://www.zita.be" onclick="window.open(this.href);return false;
het geraakt tijd dat de vrouwen tegen die regels beginnen te protesteren!
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door miss1979 »

Over saoedie arabie gesproken. Ik ken wel wat mensen die er geweest zijn er ze zijn er niet positief over.
Mensen daar zijn zeer onvriendelijk, weinig behulpzaam en rascistisch tegen buitenlanders.
De buitenlanders die er wonen, of ze nu moslim zijn of niet, worden behandeld als derde rangs burgers.
Overigens kan een buitenlander nooit de saoedische nationaliteit krijgen. Een saoedier die naar Europa komt kan dat weer wel.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Ariel »

'Rijverbod voor vrouwen is een smoes met een islamitisch etiket'

Saoedi-Arabië is het koninkrijk van de immobiele vrouw. Dat is volgens de Brits-Pakistaanse arts Qanta Ahmed slecht voor de economie, slecht voor vrouwen, slecht voor mannen én slecht voor het internationale islamdebat.
Geen enkel ander land verbiedt vrouwen achter het stuur plaats te nemen, of zich op een andere manier te verplaatsen zonder begeleiding van een man.

Islam als gevangenis
Daarom riepen Saoedische actievoerdsters 17 juni jongstleden uit tot protestdag tegen het autorijdverbod voor vrouwen door het verbod te overtreden. Daar maakten ze de autoriteiten knap zenuwachtig mee, want de publieke opinie staat achter hen. Net als de islam.

Toen ik in 1999 voor twee jaar naar Saoedi-Arabië emigreerde om er als arts aan het werk te gaan, liet ik mijn auto in New York achter. In het hartland van de islam werd voor mij, als moslima, de islam een gevangenis in plaats van een bevrijding. Voor de eerste keer in mijn leven.

Vrouwelijke Amerikaanse soldaten
Het Saoedische rijverbod voor vrouwen was een cultureel fenomeen tot 6 november 1990. Toen stapten 47 gesluierde Saoedische vrouwen in de auto en reden in een kolonne van veertien auto's de Koning Adbul Aziz-snelweg op. Doel: opheffing van het verbod.

Ze waren geïnspireerd door vrouwelijke Amerikaanse soldaten in hun militaire voertuigen tijdens de operatie Desert Storm (de eerste Irakoorlog), en door vrouwen uit Koeweit die in hun auto waren uitgeweken naar het koninkrijk, op de vlucht voor de Iraakse dictator Saddam Hoessein. De Saoedische vrouwen waren sterk gemotiveerd om zelf te gaan rijden.

Hun rebelse gedrag kwam de vrouwen op arrestatie te staan. Ze verdwenen uren in een cel, hun paspoorten werden ingenomen en ze raakten ook nog eens zonder pardon hun baan kwijt. Vervolgens kregen ze een uitreisverbod van een jaar opgelegd.

Culturele regel werd religieuze regel
Niet veel later werd de culturele regel, die het vrouwen-achter-het-stuur-verbod was geweest, omgezet in een religieuze, met dank aan enkele fatwa's (islamitische oekaze's) die het besturen van een motorvoertuig door een vrouw voor onwettig verklaarden.

De ironie daarvan is dat zo'n rijverbod voor vrouwen heel slecht past binnen een islamitische theocratie. Het verbod is niets anders dan een smoes met een islamitisch etiket erop, die de autoriteiten gebruiken om de publieke ruimte naar sekse in te richten. Door vrouwen uit auto's te weren, reserveren ze de publieke ruimte exclusief voor mannen.

Als ze erop staan mogen vrouwen zich daar wel in bewegen, maar alleen onder begeleiding van een mannelijk familielid, of van een mannelijke chauffeur die ze naar hun werk brengt. Saoedische vrouwen zijn daarmee opgesloten en immobiel, met de Saoedische wet in de hand.

Minstens 800.000 chauffeurs nodig
Wat westerlingen vaak over het hoofd zien is dat het verbod op vrouwen achter het stuur óók voor de Saoedische mannen (die het verbod trouwens vaak verfoeien) ellendig uitpakt. Gezinnen hebben een auto voor de man en eentje voor de vrouw nodig. Daarnaast moeten ze voor de vrouw chauffeurs inhuren die ze van onderdak en gezondheidszorg dienen te voorzien.

Daar komen al het papierwerk en de problemen die met immigratie gepaard gaan nog bij, want het zijn bijna alleen buitenlanders uit lagelonenlanden (vaak in Zuid-Oost Azië, mijn chauffeur Zachariah was trouwens een Kopt uit Egypte) die voor zo weinig geld willen werken.

Om het rijverbod voor vrouwen te handhaven, rijden er in Saoedi-Arabië al tussen de 800.000 en een miljoen van zulke chauffeurs rond. Terwijl het land zelf kampt met een gebrek aan werkgelegenheid en een toenemende druk op sociale voorzieningen door de groei van de bevolking.

Menig Saoedisch gezin kan zich de luxe van zo'n chauffeur niet veroorloven, zodat de vrouw des huizes overgeleverd is aan dubieuze taxibestuurders - of hulpeloos aan huis gebonden zit.

Nog een islamitische karikatuur
De schade van deze nieuwe religieuze regel reikt nog verder. Het raakt ook het islamdebat, dat gevoerd wordt in een toch al islamofoob klimaat. Dat wordt gedomineerd door sekse-gerelateerde kwesties zoals autorijden door vrouwen, hoofddoekjes, huwelijk, scheiding, kindbruidjes, eerwraak, genitale verminking van meisjes en sinds kort ook besnijdenis van jongens.

Het vrouwen-rijverbod is een van die islamitische karikaturen die het islamdebat helemaal uit het lood trekken en de sfeer verder verzieken. En dat kun je niet-moslims helemaal niet kwalijk nemen, want landen met een moslimmeerderheid hebben het er zelf naar gemaakt. Triest genoeg komen de genoemde kwesties juist daar voor.

Islamitische wetgeving
Wie de moeite neemt om de klassieke islamitische wetgeving (en trouwens ook de premoderne) uit te pluizen, zal er niet in slagen om wetten te vinden die vrouwen zo aan banden leggen. Het opeisen van de publieke ruimte voor de ene of de andere sekse komt er wél in voor, maar marginaal; nooit zo massief en vergaand als hier.

Moslima's kennen juist een lange geschiedenis van mobiliteit; zo konden vrouwen eeuwenlang zonder de vereiste familiebegeleiding in hun eentje op bedevaart gaan naar Mekka (hadj). Zonder enige beperking.

Vroegste moslima's hadden wel bewegingsvrijheid
En verdiep je eens in de ayyam-al Sahaba (dagen van de gezellen van Mohammed), de begintijd van de islam toen vrouwen een ongekende bewegingsvrijheid genoten. De vroegste moslima's zijn rolmodellen die elke geletterde moslima tot op heden koestert. De belangrijkste is Khadidja, de eerste moslim en Mohammeds eerste vrouw. En ook zijn tweede vrouw, Aisja, hoort bij de canon van de islamitische geschiedenis.

Khadidja was zakenvrouw en vijftien jaar ouder dan Mohammed, aanvankelijk zijn werkgever tot zij hem een aanzoek deed. Na hun huwelijk handelde ze gewoon door - ze geldt als de archetypische islamitische onderneemster. In het handelsverkeer was geen sekseonderscheid, ze reisde onafhankelijk door haar afzetgebied.

De jonge Aisja stond bekend om haar kennis, zelfstandigheid en buitengewoon leiderschapstalent. De profeet zelf waardeerde haar erom: 'Leer de helft van je geloof van die rooie!'

Beide vrouwen worden gerekend tot de Moeders der Gelovigen en de hoeders van de islamitische gemeenschap. Ze waren zelfstandig, dreven handel of waren actief in het onderwijs. Ze benutten de transportmiddelen van hun tijd, ze werkten buitenshuis in een agrarische samenleving en combineerden huishoudelijk met commercieel werk.

Misbruik van islamitische ideeën
De islam verbiedt vrouwen helemaal niet om een auto te besturen (waarom wel een kameel of een paard, maar geen auto?), of om zich in de publieke ruimte te begeven en een eigen zaak te runnen. Dat snappen Saoediërs natuurlijk best.

Ze weten precies wat ik als moslima ook weet: de islam zou juist de vrouwelijke zelfstandigheid moeten waarborgen door vrouwen financieel onafhankelijk te laten zijn, door hun eigendom te gunnen, door vrouwen voluit te laten erven, door hun stemrecht te geven en de vrijheid te gunnen om te trouwen of een huwelijk te weigeren.

Ik weet het: wie de huidige islamitische wereld tegen het licht houdt, moet heel erg zijn best doen om die idealen terug te vinden. Droevig genoeg lopen de hervormingspogingen in Saoedi-Arabië (en in de hele Arabische Lente) meestal uit op een strijd tussen progressieven en conservatieven.

Politieke conservatieven slaan er munt uit; ze misbruiken radicaal islamistische ideeën over het korthouden van vrouwen; de progressievere krachten doen er het zwijgen toe.

Angst voor hervorming
Het instandhouden van het verbod op vrouwen achter het stuur verzwakt de positie van de Saoedische staat in een periode waarin de Arabische wereld op zijn kop staat. Jawel, de Saoediërs sidderen - maar dan voor de vreselijkste hervorming die de Arabische wereld zich maar voor kan stellen: een Saoedische vrouw achter het stuur.

Vrouwen een auto laten besturen - en dus de helft van de bevolking mobiel maken - heeft grote gevolgen voor het land, maar niemand weet precies welke. Het zal effect hebben op de dichtgeslibde, stedelijke gebieden, op de smog. Wat de sociaal-politieke gevolgen kunnen zijn, valt zelfs niet bij benadering te zeggen

Aanpakken echte problemen
De machthebbers hechten aan vrouwen die niet in motorvoertuigen horen - het is hun mentale zelfbevrediging. Ach, kon Saoedi-Arabië dat obstakel (en nog wat van die vrouwonvriendelijke maatregelen) maar opruimen, hoeveel energie zou er dan wel niet vrijkomen voor het aanpakken van echte problemen?

Niet meer gehinderd door opgelegde beperkingen kunnen mannen en vrouwen dan eindelijk samen wat bedenken op een prangende vraag als: wat brengt het rap naderende tijdperk na deze petrochemische periode - ná de olie?

Saoedi-Arabië wordt dan een kompas in een regio die bol staat van een onrust die de komende maanden of zelfs jaren niet wegebt. En Saoedische vrouwen krijgen eindelijk waardering om wat ze kunnen, niet om waarin ze beperkt worden.

Angst van machthebbers
Dat is van doorslaggevende betekenis voor de soennitische islam, voor de Amerikaanse belangen en voor Saoedi-Arabië zelf: dat kan dan een begin maken met het wegnemen van de ongekend felle vijandigheid die het land nu nog met zijn seksistische beleid in de publieke sfeer oproept.

Het autoprotest van de Saoedische vrouwen op 17 juni jongstleden was burgerlijke ongehoorzaamheid die de machthebbers in Saoedi-Arabië tartte, die hen uitdaagde om hun eigen angst te overwinnen en de conservatieve reflexen de kop in te drukken. Pas als ze dat doen, kunnen ze het hoofd bieden aan de grote sociaal-politieke bedreigingen die hun regio ondermijnen.

Ik ken de Saoedische vrouwen goed genoeg om te weten hoe dapper ze zijn. De echte vraag is of de patriarchale Saoedische machthebbers net zoveel lef hebben en vooral: of ze moreel even hoogstaand zijn als hun voorgangers in hun eigen grootse geloof.

Qanta A. Ahmed is arts van Pakistaans-Britse origine en woont in New York waar ze als slaapstoornisspecialiste verbonden is aan de State University.

Quotes

"Terwijl ik gas gaf, vroeg ik me af wanneer ik weer achter het stuur zou zitten. Mijn stille Lexus snorde onder me, op weg naar het vliegveld van New York. Nu al miste ik de oersiddering van gaspedaal en paardenkracht, de huivering langs mijn ruggengraat die me met mijn machine verbond. Straks was ik mijn autosleutels kwijt."

"De wegen van Riad zijn berekend op een bevolking die de overstap van kameel naar Hummer in één klap heeft gemaakt. Trottoirs zijn er niet, iedereen pakt de auto, Saoediër en ex-pat; zelfs de allerarmsten, de gastarbeiders, scheuren langs op gammele brommertjes."

"Dr. Faris schakelde, ik zat achterin. De bijrijdersplaats was gereserveerd voor echtgenotes, ik was bang dat de deugdenpolitie mij, ongetrouwde vrouw, meteen om m'n papieren zou vragen. En ik vreesde dat zelfs Faris, hoofd van het ziekenhuis van de Nationale Garde, me dan niet kon beschermen. Erger nog: ik was bang dat de fantasie van de godsdienstagenten op hol zou slaan als ze vermoedden dat ik Faris' partner was - hij was net gescheiden en iedereen wist ervan. Ik zat dus op de achterbank, diep in het leer, achter donkergetint glas waarmee dit koninkrijk het vrouwelijke vrachtje behoedt voor opdringerige blikken."

"Om ons heen raceten auto's, patserige Cadillacs die uitpuilden van de vrouwen en kinderen - maar altijd met een man aan het stuur. Rechts van me duelleerden ze met zilvergrijze Mercedessen. Links passeerde een Suzuki, een roestbak waarin een dromedaris stond met lange wimpers. We wisselden blikken. Dit was niet New York, maar de snelweg richting Mekka, waar Duitse luxe wagens concurreren met herkauwende kamelen."

"Die ochtend kreeg ik een e-mail van mijn collega, kinderarts Maha, over het opheffen van het verbod op het rijden door vrouwen. Ik vroeg me opeens af: wie gaat al die vrouwen rijles geven?"

"Ze schreef: Qanta, de verplichte hoofddoek en het rijverbod zijn niet de ziekte zelf. Het zijn symptomen van een veel ernstiger aandoening die het hart van het land raakt."

"Ik zou niets liever willen dan helemaal zelf naar het Huis van God te rijden."

"Toen begreep ik dat het verbod een middel was om vrouwen te beletten om buitenshuis te gaan werken. Deze hele maatschappij was gekant tegen vrouwen. Ze zijn overgeleverd aan de genade van het mannelijke gezag, gedwongen om altijd te vertellen waar ze heen gaan, en wanneer ze terugwillen - gijzelaars van hun mannelijke familieleden."

Over haar ervaringen als arts in Saoedi-Arabië schreef Qanta A. Ahmed 'In the Land of Invisible Women: A Female Doctor's Journey in the Saudi Kingdom'. (Sourcebooks inc. ISBN 9781402210877, 2008). De hier afgedrukte citaten zijn afkomstig uit dit boek.

In het achterland mogen vrouwen rijden, in de stad nog niet

De Saoedische koning Abdullah zei in 2005, net na zijn troonsbestijging, dat het rijverbod voor vrouwen internationaal uitzonderlijk was - en ongewenst. "Ik geloof dat de dag komt dat vrouwen een auto mogen besturen. Feitelijk gebeurt dat al in woestijngebieden en op het platteland."

Tientallen vrouwen in Saoedische steden kwamen vanaf 17 juni in actie om Abdullahs 'dag' te bespoedigen. De resultaten verschenen op sociale media. "De politie haalt me van de weg en geeft me een bon omdat ik geen rijbewijs heb", twittert ene Aldabbagh. Maha Al-Qahtani uit Riad moest daarnaast door haar man een verklaring laten tekenen dat zij nooit meer zou rijden. Dit werd volgens de Saudi Gazette later verzacht: ze mocht niet meer alleen door de stad rijden.

De vrouwen benutten facebook en twitter om hun actie kracht bij te zetten. Op Youtube zetten ze filmpjes van zichzelf achter het stuur, streng-islamitisch gekleed.

De tweets gaan vaak over hoe je in het buitenland een rijbewijs kan halen, maar, opvallend, niet over vrouwen die lastiggevallen worden, wat wijst op stilzwijgende acceptatie van een vrouw achter het stuur. De politie greep eerst nauwelijks in, deze week werden tien vrouwen gearresteerd.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... iket.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Mahalingam »

Daar is lang op gewacht. Een nieuwe fatwa van de grootste geleerden in Arabië over huwbaarheid. Hier is die dan:
http://alwatan.kuwait.tt/ArticleDetails.aspx?Id=124848
فتوى سعودية: الشريعة لا تمنع زواج غير البالغات
Saudi fatwa: de islam houdt geen huwelijk met een niet-volwassen tegen.
Kindhuwelijken mogen. In het westen wordt dit geïnterpreteerd als een toestemming voor pedofilie, maar dat is onjuist. Daarvoor moet de man n.l. een voorkeur hebben en hoofdzakelijk geilen op kinderen. En voor de rest; sex mag als de meisjes maar niet onherstebaar lichamelijk beschadigd worden.
http://www.jihadwatch.org/2011/07/raymo ... riage.html
Saudi fatwa: de islam is niet te voorkomen dat het huwelijk van de niet-volwassen
Dr. Salih bin Fawzan, a prominent cleric and member of Saudi Arabia’s highest religious council, just issued a fatwa asserting that there is no minimum age for marriage, and that girls can be married “even if they are in the cradle.”

Appearing in Saudi papers on July 13, the fatwa complains that “Uninformed interference with Sharia rulings by the press and journalists is on the increase, posing dire consequences to society, including their interference with the question of marriage to small girls who have not reached maturity, and their demand that a minimum age be set for girls to marry.”

Fawzan insists that nowhere does Sharia set an age limit for marrying girls: like countless Muslim scholars before him, he relies on Koran 65:4, which discusses marriage to females who have not yet begun menstruating (i.e., are prepubescent) and the fact that Muhammad, Islam’s role model, married Aisha when she was 6 years old, “consummating” the marriage — or, in modern parlance, raping her — when she was 9.

The point of the Saudi fatwa, however, is not that girls as young as 9 can have sex, based on Muhammad’s example, but rather that there is no age limit whatsoever; the only question open to consideration is whether the girl is physically capable of handling her husband/rapist. Fawzan documents this point by quoting Ibn Batal’s authoritative exegesis of Sahih Bukhari:
Spoiler! :
The ulema [Islam’s interpreters] have agreed that it is permissible for fathers to marry off their small daughters, even if they are in the cradle. But it is not permissible for their husbands to have sex with them unless they are capable of being placed beneath and bearing the weight of the men. And their capability in this regard varies based on their nature and capacity. Aisha was 6 when she married the prophet, but he had sex with her when she was 9 [i.e., when she was deemed capable].
Al eeuwen geleden is deze zaak uitgemaakt. Deze fatwa voegt er niets aan toe. herhaalt allleen maar.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Mahalingam »

Een nikab probleem in Arabië: voordat je het weet koop je een kat in de zak.
Saoedi stort in elkaar nadat verloofde haar sluier oplicht
De jongeman uit de stad Baha maakte gebruik van zijn recht om het gelaat van zijn verloofde te aanschouwen alvorens met het meisje te trouwen. De familie van het meisje stemde in met deze eis, maar dat bleek geen goede zet.

Zweten
Luttele ogenblikken nadat het meisje haar sluier had opgelicht, begon de man te zweten als een rund en stokte zijn adem. De would-be bruidegom viel in zwijm en werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht.

Koude douche
Daar kreeg de Saoedi de eerste zorgen toegediend. De vader van zijn verloofde hielp hierbij zelfs een handje door wat water in 's mans gelaat te sprenkelen. Maar nadien volgde een koude douche voor de schoonfamilie. De toekomstige schoonzoon blies immers ter plekke de trouwpartij af. "Omdat mijn leven me dierbaar is", was zijn eerder diplomatische motivering voor zijn beslissing.
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... icht.dhtml
Er bestaat geen foto van de bruid? Misschien ook beter van niet.
De volgende keer de verkoop van de dochter slimmer regelen, is mijn advies.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Ozes »

:laugh1: :laugh1:
Wel zielig voor dat meisje, die doet nooit meer haar niqab uit.

Wat me altijd opvalt aan die vers die lichaamsbedekking voor vrouwen eist, dat Mohammed dit slechts eiste voor de gelovige vrouwen, niet gelovige vrouwen verdienden geen bescherming tegen verkrachting kennelijk. Mohammed was natuurlijk zelf ook niet vies van aanranding.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Manon »

The ulema [Islam’s interpreters] have agreed that it is permissible for fathers to marry off their small daughters, even if they are in the cradle. But it is not permissible for their husbands to have sex with them unless they are capable of being placed beneath and bearing the weight of the men. And their capability in this regard varies based on their nature and capacity.
tja... lijkt me redelijk. Het zou nogal een dure zaak worden als je al die pasgeboren vrouwelijke baby's onder je mag laten stikken nietwaar?
Staat er nergens een fatwa beschreven die zegt dat je ook niet op pasgeboren meisjes mag gaan ZITTEN?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Eliabe »

Mahalingam schreef:Een nikab probleem in Arabië: voordat je het weet koop je een kat in de zak.
Saoedi stort in elkaar nadat verloofde haar sluier oplicht
De jongeman uit de stad Baha maakte gebruik van zijn recht om het gelaat van zijn verloofde te aanschouwen alvorens met het meisje te trouwen. De familie van het meisje stemde in met deze eis, maar dat bleek geen goede zet.

Zweten
Luttele ogenblikken nadat het meisje haar sluier had opgelicht, begon de man te zweten als een rund en stokte zijn adem. De would-be bruidegom viel in zwijm en werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht.

Koude douche
Daar kreeg de Saoedi de eerste zorgen toegediend. De vader van zijn verloofde hielp hierbij zelfs een handje door wat water in 's mans gelaat te sprenkelen. Maar nadien volgde een koude douche voor de schoonfamilie. De toekomstige schoonzoon blies immers ter plekke de trouwpartij af. "Omdat mijn leven me dierbaar is", was zijn eerder diplomatische motivering voor zijn beslissing.
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... icht.dhtml
Er bestaat geen foto van de bruid? Misschien ook beter van niet.
De volgende keer de verkoop van de dochter slimmer regelen, is mijn advies.
In de telegraaf staat nog de volgende zin:
Familieleden van de jonge vrouw zeggen dat het kwam door haar betoverende ogen. De man heeft laten weten af te zien van de verloving.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1066 ... tml?p=14,2" onclick="window.open(this.href);return false;
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Manon »

We zullen onze Nederlandse spreekwoorden totaal moeten gaan aanpassen.

Ondertussen staan er al een paar op de verboden lijst:

- Hier komt de (islamitische) aap uit de mouw
- Koop geen (islamitische) kat in een (niqab)zak
- Doeesffnormaalman

- vul verder aan...
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Eliabe »

Kan schokkend zijn!!!!!!
U bent gewaarschuwd.
Spoiler! :
Verander varken in schaap en boer/zwijn in mo....
Toch gekeken?
[c045.gif]

dat slaat als een tang op een varken.
Gillen als een speenvarken.
Als je mensen goed doet krijg je modder,
als je varkens goed doet dan krijg je spek.
Vieze varkens worden niet vet.
Ook een blind varkentje vindt wel eens een eikeltje.
Zo dom als het achtereinde van een varken.
We zullen dat varkentje wel eens wassen.
Van die boer wil ik geen varkens.
Boeren en varkens worden knorrend vet.
Veel geschreeuw maar weinig wol zei de boer en hij schoor zijn varken.
Het feestvarken zijn.
Eten als een varken.
Zo lui zijn als een varken.
Hij bevindt zich tussen zwijn en big.
Parels voor de zwijnen gooien.
Veel varkens maken de spoeling dun
Als hond naar varken ruikt is het vast en zeker door een zwijn misbruikt
eerst zit de darm in het varken, daarna het varken in de darm.
K.. is k.. zei de boer en ne...te zijn varken.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Mahalingam »

@Eliabe: "Familieleden van de jonge vrouw zeggen dat het kwam door haar betoverende ogen."
Als ze maar niet verdacht wordt van hekserij!
Watte? De ogen? Als, zoals ik aanneem de vrouw de standaard nikab draagt, dan zie je toch (als enigste) de ogen? Of was ze zover verwesterd dat ze, net als haar zusters in Engeland, ook nog eens een grote spiegelende zonnebril draagt?

"you have beautiful eyes" is een twijfelachtig compliment als heer tegen een dame. Alsof de rest van het vlees afgekeurd is. Je zegt toch ook niet:"nice mammary glands you have"?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Eliabe »

Mahalingam schreef:@Eliabe: "Familieleden van de jonge vrouw zeggen dat het kwam door haar betoverende ogen."
Als ze maar niet verdacht wordt van hekserij!
Watte? De ogen? Als, zoals ik aanneem de vrouw de standaard nikab draagt, dan zie je toch (als enigste) de ogen? Of was ze zover verwesterd dat ze, net als haar zusters in Engeland, ook nog eens een grote spiegelende zonnebril draagt?

"you have beautiful eyes" is een twijfelachtig compliment als heer tegen een dame. Alsof de rest van het vlees afgekeurd is. Je zegt toch ook niet:"nice mammary glands you have"?
Misschien heette ze wel "Heidi".
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat een leuk nieuws uit Saudi Arabia

Bericht door Mahalingam »

Hij kwam er te pas als een varken in een Jodenhuis
't Gaat hem als een varken, hij doet eerst goed na zijn dood
't Varken is op een oor na gevild
Als 't varken zat is, gooit het de bak om
Hij wil twee ruggen uit één varken snijden
Een varken heeft wel een krul in zijn staart
Ruige varkens dijen 't beste
Een vet varken weet niet, dat een mager honger heeft
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie