'Het verbond van bloed en religie'

Danube

Re: Turkije ruziet over 'het verbond van bloed en religie'

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 6:40 pm

Dhana schreef:

Als jij vindt dat het NT geschreven is om onze hedendaagse economie een handje te helpen, ben je nog achterlijker dan ik al vermoedde.

Nee, Christus zou het eten van varkensvlees zonder twijfel hebben afgekeurd.

mercator

Berichtdoor mercator » Do Nov 22, 2012 7:20 pm

bertstenders schreef:Ik heb een vraag, er zijn een aantal leden van dit forum die zich afzetten tegen de besnijdenis. Wat is de reden dat iemand zich zo boos er over kan worden en daar ook nog zo lang mee door gaat.
Ik hoop op een aantal serieuze antwoorden. 8)

Ik heb niks tegen besnijdenis. t Is een nutteloos en barbaars ritueel maar lui met een barbaarse inslag lijken er plezier in te scheppen dus is dat helemaal prima.
k heb mij altijd al afgevraagd waarom er nu specifiek een stuk van de penis moest afgesneden worden voor Joden en moslims en niet een oor of een vinger of zo? Maar ja, t is hun ding en dat ze er maar veel lol aan beleven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Nov 22, 2012 7:22 pm

Danube schreef:
Dhana schreef:

Als jij vindt dat het NT geschreven is om onze hedendaagse economie een handje te helpen, ben je nog achterlijker dan ik al vermoedde.

Nee, Christus zou het eten van varkensvlees zonder twijfel hebben afgekeurd.

Nou, nee hoor. Sla het evangelie van Thomas er maar eens op na. Ik zal je een stukje mee op weg helpen.

14

Jezus zei tot hen:

Als jullie vasten, zullen jullie zonde voor jezelf voortbrengen; en als jullie bidden, zullen jullie worden veroordeeld; en als jullie aalmoezen geven zullen jullie je geest schaden. En als jullie naar een land gaan en door de streken reizen, en als men jullie daar ontvangt: Eet dan wat zij jullie voorzetten en geneest de zieken onder hen. Want wat jullie mond in gaat zal jullie niet onrein maken, maar wat jullie mond uitgaat - dat zal jullie onrein maken.

Als je wilt gaan mierenneuken omdat hier niet specifiek varkensvlees vermeld wordt, kan je je de moeite besparen want daar reageer ik toch niet op.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 22, 2012 9:14 pm

Dhana schreef:

Nou, nee hoor. Sla het evangelie van Thomas er maar eens op na. Ik zal je een stukje mee op weg helpen.

En dat staat niet alleen in het Thomas evangelie ( Ik weet niet of Danube weet dat er een Thomas evengelie bestaat) maar dat staat ook gewoon in de bijbel.

Mattheus . Hij riep de mensen bij zich en zei tegen hen: ‘Luister, en begrijp Me toch. Niet wat de mond binnenkomt, maakt de mens onrein, maar wat uit de mond komt, dat maakt de mens onrein
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Nov 22, 2012 9:37 pm

Je bent kennelijk bijbelvaster dan ik. Dan je wel, Ariel.

De conclusie is dus dat het Jezus een worst geweest zou zijn of mensen wel of niet varkensvlees eten. Hoe je anderen benadert en wat je tegen ze zegt, is het belangrijkst.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 10:33 pm

Ariel schreef:
Dhana schreef:

En dat staat niet alleen in het Thomas evangelie ( Ik weet niet of Danube weet dat er een Thomas evengelie bestaat) maar dat staat ook gewoon in de bijbel.

Mattheus . Hij riep de mensen bij zich en zei tegen hen: ‘Luister, en begrijp Me toch. Niet wat de mond binnenkomt, maakt de mens onrein, maar wat uit de mond komt, dat maakt de mens onrein

Dhana en Ariel zouden misschien deze tekst even in het verband moeten lezen:

1 Toen kwamen er vanuit Jeruzalem farizeeën en schriftgeleerden naar Jezus. Ze vroegen hem: 2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van onze voorouders? Ze wassen hun handen niet voor ze hun brood eten.’ 3 Hij gaf hun ten antwoord: ‘En waarom overtreedt u het gebod van God, alleen om uw eigen traditie in stand te houden? 4 Want God heeft gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en moeder,” en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden.” 5 Maar u leert: “Wie tegen zijn vader of moeder zegt: ‘Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn, bestem ik tot offergave,’ 6 die hoeft zijn ouders geen eerbied te tonen.” Zo ontkracht u het woord van God uit eerbied voor uw eigen traditie. 7 Huichelaars, wat is Jesaja’s profetie toch toepasselijk op u:
8 “Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
9 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.”’
10 Nadat hij de mensen bij zich geroepen had, zei hij tegen hen: ‘Luister en kom tot inzicht. 11 Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.’
12 Daarop kwamen de leerlingen bij hem en zeiden: ‘Weet u dat de farizeeën uw uitspraak gehoord hebben en dat ze die stuitend vinden?’ 13 Hij antwoordde: ‘Elke plant die niet door mijn hemelse Vader is geplant, zal met wortel en al worden uitgerukt. 14 Laat ze toch, die blinde blindengeleiders! Als de ene blinde de andere leidt, vallen ze samen in een kuil.’ 15 Toen stelde Petrus de vraag: ‘Wilt u ons die uitspraak uitleggen?’ 16 Jezus zei: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog steeds niet? 17 Zien jullie dan niet in dat alles wat de mond in gaat in de maag terechtkomt en in de beerput weer verdwijnt? 18 Wat daarentegen de mond uit gaat komt uit het hart, en die dingen maken een mens onrein. 19 Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster. 20 Dat maakt een mens onrein, niet eten met ongewassen handen.’

Het onderwerp in Matteüs 15:1-20 betreft dus niet de soort voedsel maar het ceremonieel wassen voor het eten (vers 2). De Farizeeën leerden dat eten zonder ceremonieel wassen de eter verontreinigt. Jezus somt in vers 19 een lijst op van zonden die werkelijk iemand verontreinigen. In vers 20 zegt hij:“Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.”

Zalig zij die het Woord Gods horen en begrijpen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Nov 22, 2012 10:48 pm

Nou nee hoor, Iwab. Het Thomas evangelie is daar meer dan duidelijk in. Er is een wezenlijk verschil tussen gelijk willen krijgen en het ook werkelijk hebben. Hebben ze je dat nooit bij gebracht op de universiteit?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 22, 2012 10:56 pm

Ik ken de tekst Danube. Maar heel aardig dat je hem hier even geplakt hebt. Kan nooit kwaad zo'n avondoverdenking bij al die atheisten hier op dit forum.

Maar, Er is nog een teken vanuit de bijbel dat mensen gerust een karbonaatje kunnen eten als ze daar trek in hebben, en dat ze niet bang hoeven te zijn dat Jezus met gefronste wenkbrauwen naar beneden kijkt. In Handelingen 10:10-15 lezen we dat hongerige Petrus een visioen gegeven werd.

10 Maar hij werd zeer hongerig en wilde eten. Terwijl men [iets] bereidde, geraakte hij in trance, 11 en hij zag de hemel geopend en een soort vat neerdalen gelijk een groot linnen laken dat aan de vier uiteinden op de aarde werd neergelaten; 12 en daarin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en vogels des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: „Sta op, Pe̱trus, slacht en eet!” 14 Maar Pe̱trus zei: „In geen geval, Heer, want nog nooit heb ik iets gegeten wat verontreinigd en onrein was.” 15 En de stem [sprak] wederom tot hem, voor de tweede maal: „De dingen die God heeft gereinigd, moogt gij niet langer verontreinigd noemen.”

Zalig zij die het Woord Gods horen en begrijpen.

Amen en Hallelujah.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:11 pm

Ariel schreef:
Maar, Er is nog een teken vanuit de bijbel dat mensen gerust een karbonaatje kunnen eten als ze daar trek in hebben, en dat ze niet bang hoeven te zijn dat Jezus met gefronste wenkbrauwen naar beneden kijkt. In Handelingen 10:10-15 lezen we dat hongerige Petrus een visioen gegeven werd.

10 Maar hij werd zeer hongerig en wilde eten. Terwijl men [iets] bereidde, geraakte hij in trance, 11 en hij zag de hemel geopend en een soort vat neerdalen gelijk een groot linnen laken dat aan de vier uiteinden op de aarde werd neergelaten; 12 en daarin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en vogels des hemels. 13 En er kwam een stem tot hem: „Sta op, Pe̱trus, slacht en eet!” 14 Maar Pe̱trus zei: „In geen geval, Heer, want nog nooit heb ik iets gegeten wat verontreinigd en onrein was.” 15 En de stem [sprak] wederom tot hem, voor de tweede maal: „De dingen die God heeft gereinigd, moogt gij niet langer verontreinigd noemen.”

Ook deze tekst wordt verkeerd begrepen als het gaat om rein en onrein voedsel. Voor de context: Petrus was op het dak van het huis aan het bidden en hij kreeg honger. God liet hem een visioen zien van een linnen kleed met onreine dieren. Drie keer hoorde Petrus de stem van God tegen hem zeggen: “Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.”

De meeste mensen stoppen hier met lezen en concluderen dat God hierbij het verschil tussen rein en onrein heeft opgeheven. Maar ook hier wordt de context van de tekst weggelaten. Petrus legt namelijk zelf uit wat het visioen betekende. Petrus had zoals andere joden veel moeite met het evangelie verkondigen aan andere volken. Ook had hij moeite om met ze te eten (Gal 2:11-14). Daarom was een openbaring van God nodig om hem hierop te wijzen.

In Handelingen 11:1-18 legt Petrus ook aan andere joden uit dat het visioen betrekking had op het verspreiden van het evangelie onder onreine volken.

Handelingen 10:19,20,28,34,35 “En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zeide de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden. En hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-Jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen. En Petrus opende zijn mond en zeide: Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar onder elk volk is wie Hem vereert en gerechtigheid werkt, Hem welgevallig,”

Verstaat gij wat gij leest, vrouwe Ariël? (Hand 8:30)

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Do Nov 22, 2012 11:18 pm

Ben je nou echt zo dom als je je voordoet? Je schrijft niet als een mongool maar redeneert wel zo.

Nu zit je de bijbelkenner uit te hangen terwijl je eerst met citaten aankwam die NIETS aantoonden mbt jodenhaat in de bijbel, ook niet als je context wegdacht. Hiermee bewees je zelfs mijn punt, aangezien als dát het beste ''bewijs'' was, er geen bewijs is.

Eerder zat je steeds te ageren over christendom en nu vindt God het niet fijn als een varkentje au heeft.

Hahaha! :lol:
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Nov 22, 2012 11:21 pm

Buiten dat alles is het ondenkbaar dat iemand beoordeeld zou worden om wat hij ooit in zijn mond gepropt heeft, boven zijn handel en wandel in het ondermaanse. Ware spiritualiteit van een echte godsdienst houdt zich niet met zulke pietluttigheden bezig.

Dat is mijn grootste aversie tegen de islam. Wel halal eten en je vijf keer per dag op de grond werpen maar dan onderhand wel ledematen en hoofden afhakken of lichamen achter je scooter aan slepen of jezelf opblazen in een bus onder luid gejuich van de "gelovigen". En om dan nog maar niet te spreken van de zwijgende meerderheid die alleen over de rooie te krijgen is als er vanuit Israël terug geschoten wordt op Palestijnen. Of het zielige slachtoffer uithangen in een land zoals Burma en dat terwijl ze zelf het land zijn binnen getrokken en daar de dienst willen gaan uitmaken.

En dan heb je ook nog van die geïndroctineerde (niet moslim) lieden die het vertikken commentaar te geven op de meest vuige wandaden, gepleegd uit naam van de islam en niets beters weten te verzinnen dan mensen die dat wel doen voor oud vuil uit te maken en de rest van het verhaal in hun giga blinde vlek verstoppen.

Dan maar liever inderdaad een karbonaadje op zijn tijd en niet minachtend over anderen heenwalsen. Dat is de spirituele boodschap van Jezus. Het blijkt dat je wel een van een bijzonder kaliber moet zijn om dat werkelijk te begrijpen.

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:22 pm

Schepsel schreef:Ben je nou echt zo dom als je je voordoet? Je schrijft niet als een mongool maar redeneert wel zo.

Nu zit je de bijbelkenner uit te hangen terwijl je eerst met citaten aankwam die NIETS aantoonden mbt jodenhaat in de bijbel, ook niet als je context wegdacht. Hiermee bewees je zelfs mijn punt, aangezien als dát het beste ''bewijs'' was, er geen bewijs is.

Eerder zat je steeds te ageren over christendom en nu vindt God het niet fijn als een varkentje au heeft.

Ik geloof dat je niet veel van mijn bijdragen begrijpt.

Welk concreet punt wil je maken?

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:24 pm

Dhana schreef:
Dan maar liever inderdaad een karbonaadje op zijn tijd en niet minachtend over anderen heenwalsen. Dat is de spirituele boodschap van Jezus. Het blijkt dat je wel een van een bijzonder kaliber moet zijn om dat werkelijk te begrijpen.

Ja, deze tolerante boodschap meen ik ook bij Christus te verstaan.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Do Nov 22, 2012 11:30 pm

Danube schreef:

Dat begrijp ik dan even niet van je. Eerst beweer je dat Jezus niet blij zou worden van varkensvlees etende mensen en nu dit. :nietverstaan:

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 22, 2012 11:30 pm

Danube schreef:
Verstaat gij wat gij leest, vrouwe Ariël? (Hand 8:30)

Vast wel Danube. Maar ik kon het toch proberen? De onreine schepselen stellen de heidenen voor. Mijn grootvader was dominee, ( gereformeerde bond) en die zou dit visioen ongeveer op dezelfde manier uitgelegd hebben.

Maar dat is nou het leuke van de bijbel. Iedereen kan er uit halen waar hij blij en gelukkig van wordt. Dat is heel anders met de Koran. Die is namelijk volgens moslims het zuivere woord van Allah, en zijn "boek" moet tot de laatste letter nageleefd worden. Dus als er staat..."Dood aan de Joden" dan geloven Moslims dat ze alle Joden moeten ombrengen.

Die oren heeft om te horen, die hore. Marcus 4:9.

Ik sluit deze avondoverdenking met het zingen van Psalm 42. Hijgend hert der jacht ontkomen. Een favoriete psalm van opa. Je mag mee zingen.

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Do Nov 22, 2012 11:31 pm

Danube schreef:
Schepsel schreef:Ben je nou echt zo dom als je je voordoet? Je schrijft niet als een mongool maar redeneert wel zo.

Ik geloof dat je niet veel van mijn bijdragen begrijpt.

Welk concreet punt wil je maken?

Mijn begrijpend lezen werd altijd met de hoogste cijfers beloond, op school. Ik jok niet hoor!

Concreet punt: Je lijkt je te schikken naar hoe de wind in jouw ogen waait, om er tegenin te gaan. Je meningen veranderen met de meningen van Ariel of andere forumleden lijkt het. Ook zijn je meningen niet consistent.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Do Nov 22, 2012 11:40 pm

Ik vind die psalmen maar walgelijk. ''Verpletter ons niet met Uw scepter.....'' oid. Ik snapte sinds ik dat las waar die scene over ging in Clockwise met John Cleese waar de school in psalmen de Heere smeekt om ze toch vooral geen verschrikkelijke dingen aan te doen! :smile7:

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:46 pm

Dhana schreef:
Danube schreef:

Dat begrijp ik dan even niet van je. Eerst beweer je dat Jezus niet blij zou worden van varkensvlees etende mensen en nu dit. :nietverstaan:

Christus wenste de wet naar de geest en niet naar de letter te verstaan, maar uit niets blijkt dat Hij de Joodse spijswetten afwees. De opgevoerde Bijbelteksten werden door jullie misverstaan. De gedachte dat Christenen de Joodse Wet aan hun laars konden lappen is in latere eeuwen door Christenen uitgevonden.

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:48 pm

Schepsel schreef:
Concreet punt: Je lijkt je te schikken naar hoe de wind in jouw ogen waait, om er tegenin te gaan. Je meningen veranderen met de meningen van Ariel of andere forumleden lijkt het. Ook zijn je meningen niet consistent.

Kun je daar een voorbeeld van geven?

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 22, 2012 11:50 pm

Schepsel schreef:Ik vind die psalmen maar walgelijk. ''

Ik vind psalm 42 wel mooi. Ik kan vers 1, 3, 5, en 7 nog steeds uit het hoofd mee zingen.

Spoiler! :
't Hijgend hert, der jacht ontkomen,
Schreeuwt niet sterker naar 't genot
Van de frisse waterstromen,
Dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den HEER';
God des levens, ach, wanneer
Zal ik naadren voor Uw ogen,
In Uw huis Uw Naam verhogen?

3 O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Waartoe zijt g' in mij ontrust?
Voed het oud vertrouwen weder;
Zoek in 's Hoogsten lof uw lust;
Want Gods goedheid zal uw druk
Eens verwisslen in geluk.
Hoop op God, sla 't oog naar boven;
Want ik zal Zijn Naam nog loven.

5 Maar de HEER' zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

7 O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Menigwerf heeft Hij uw druk
Doen verandren in geluk;
Hoop op Hem, sla 't oog naar boven.
Ik zal God, mijn God, nog loven.

Berijming van 1773

Danube

Berichtdoor Danube » Do Nov 22, 2012 11:56 pm

Ariel schreef:

Ik vind psalm 42 wel mooi. Ik kan vers 1, 3, 5, en 7 nog steeds uit het hoofd mee zingen.

De oude berijming is vaak fraai maar
hier verkies ik de nieuwe. Uit mijn hoofd luidt die:

Evenals een moede hinde
Naar het koele water smacht
Zo tracht mijn ziel om God te vinden
Die ik ademloos verwacht.

Mijn favoriete Psalmen zijn overigens 121 en 139.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Vr Nov 23, 2012 12:03 am

Ariel schreef:

Spoiler! :
't Hijgend hert, der jacht ontkomen,
Schreeuwt niet sterker naar 't genot
Van de frisse waterstromen,
Dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den HEER';
God des levens, ach, wanneer
Zal ik naadren voor Uw ogen,
In Uw huis Uw Naam verhogen?

3 O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Want Gods goedheid zal uw druk
Eens verwisslen in geluk.
Hoop op God, sla 't oog naar boven;
Want ik zal Zijn Naam nog loven.

5 Maar de HEER' zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

7 O mijn ziel, wat buigt g' u neder?
Menigwerf heeft Hij uw druk
Doen verandren in geluk;
Hoop op Hem, sla 't oog naar boven.
Ik zal God, mijn God, nog loven.

Berijming van 1773

Ik bezocht in mijn jeugd een school met de bijbel. We waren niet echt kerks thuis en bijbellezen was er ook niet bij, dat terwijl mijn vader protestant en mijn moeder katholiek was. Op die school moesten we iedere week een psalm of gezang uit het hoofd leren. Ik deed daar thuis niets aan want ik kwam pas achter in het alfabet aan de beurt en dan had ik al zo vaak horen opdreunen dat al genoeg was. Ik kreeg er altijd een goed cijfer voor en werd geprezen voor mijn ijverig leren.

Mijn ex was overtuigd atheïst en die lag altijd in een deuk als ik uit volle borst een psalm of gezang mee zong. "Hoe kan dat, nou?? Je gaat nooit naar de kerk", Het zit er allemaal zo ingebakken dat er maar op het juiste knopje gedrukt hoeft te worden en als een automaat zing ik lustig mee.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Nov 23, 2012 12:13 am

Danube schreef:
hier verkies ik de nieuwe
. Uit mijn hoofd luidt die:

Evenals een moede hinde

Dat komt mischien omdat jij met de nieuwe berijming opgevoed bent. Bij ons thuis hielden ze niet van de "gekkigheid" zoals ze dat noemde. :smile4: Een paar dagen geleden heeft mijn moeder bij ons gegeten, en na afloop heb ik snel een bijbeltje opgezocht, want mijn 90 jarige moeder leest nog altijd een stuk uit de bijbel na het eten. Ik kon zo snel onze trouwbijbel niet vinden dus pakte ik een school bijbeltje van één van mijn zonen. Nieuwe vertaling dus. Tijdens het lezen keek mijn moeder enigzins afkeurend en ze vroeg waarom ik de nieuwe vertaling las. Dat was dus Foei!!!!

Psalm 121. Sla d' ogen naar 't gebergte heen. :smile4: Die ken ik dus ook uit mijn hoofd. Raar eigenlijk dat je die liederen nooit meer vergeet. Deze psalm hebben we gezongen op de begrafenis van mijn vader.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Nov 23, 2012 12:17 am

Dhana schreef:
Op die school moesten we iedere week een psalm of gezang uit het hoofd leren.

Memories, memories....Dat is waar. Elke maandag overhoring en een nieuwe psalm, en die lag ik dan zondag avond op bed uit mijn hoofd te leren. Op het aller allerlaatste moment.

Danube

Berichtdoor Danube » Vr Nov 23, 2012 12:21 am

Ariel schreef:
Danube schreef:
hier verkies ik de nieuwe
. Uit mijn hoofd luidt die:

Evenals een moede hinde

Dat komt mischien omdat jij met de nieuwe berijming opgevoed bent. Bij ons thuis hielden ze niet van de "gekkigheid" zoals ze dat noemde. :smile4: Een paar dagen geleden heeft mijn moeder bij ons gegeten, en na afloop heb ik snel een bijbeltje opgezocht, want mijn 90 jarige moeder leest nog altijd een stuk uit de bijbel na het eten. Ik kon zo snel onze trouwbijbel niet vinden dus pakte ik een school bijbeltje van één van mijn zonen. Nieuwe vertaling dus. Tijdens het lezen keek mijn moeder enigzins afkeurend en ze vroeg waarom ik de nieuwe vertaling las. Dat was dus Foei!!!!

Psalm 121. Sla d' ogen naar 't gebergte heen. :smile4: Die ken ik dus ook uit mijn hoofd. Raar eigenlijk dat je die liederen nooit meer vergeet. Deze psalm hebben we gezongen op de begrafenis van mijn vader.

Ik koos dezelfde Psalm op de begrafenis van mijn vader. Hij was een gelovig man.

Terug naar “Islam in het nieuws”