"God" in een theelepeltje

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
sprot

"God" in een theelepeltje

Berichtdoor sprot » Ma Jan 16, 2006 10:44 am

Theelepel stof moet geboorte aarde verklaren
Ruimtemissie Stardust landt na 7 jaar veilig op aarde

Eén kostbaar theelepeltje ruimtestof, dat zat er in de capsule die gisteren na een reis van 7 jaar geland is in de Amerikaanse woestijn. Het ruimtestof is 4,5 miljard jaar oud, en de Nasa hoopt via het stof uit te vissen hoe onze aarde en de rest van het zonnestelsel zijn ontstaan. ,,Wetenschappelijk gezien is dit belangrijker dan de eerste mens op de maan'', zegt Vlaams ruimtedeskundige Bart Hendrickx.

Het komeetstof dat de ruimtesonde Stardust heeft meegebracht, is oerstof, dezelfde stof als waaruit ons zonnestelsel is opgebouwd'', zegt ruimtedeskundige Bart Hendrickx, verbonden aan de volkssterrenwacht Urania.

,,Het lastige voor onderzoekers is dat het stof van de planeten sinds hun ontstaan zo'n 4,5 miljard jaar geleden veranderd is. Bij het stof rond de komeet is dat niet het geval, omdat de bevroren komeet werkt als een reusachtige diepvries. Met andere woorden: het komeetstof dat we nu kunnen bestuderen, is nog precies hetzelfde als toen het miljarden jaren geleden werd 'ingevroren'.''

Ruimtewetenschappers hebben grote verwachtingen van het theelepeltje stof dat de capsule gisteren om 11.12 uur onze tijd dropte in de woestijn van de Amerikaanse staat Utah. Ze hopen een zicht te krijgen op hoe onze aarde en de rest van het zonnestelsel zijn ontstaan. Helikopters hebben de kleine capsule overgebracht naar het Nasa-centrum in Houston, waar deskundigen vandaag al beginnen met het onderzoek van het oerstof.

Hoewel de stofverzameling zelf maar een paar uur in beslag nam, heeft de missie liefst zeven jaar geduurd. Dat komt omdat de komeet Wild 2 zo'n 820 miljoen kilometer van ons verwijderd is, en de Stardust vijf jaar nodig had om de komeet te bereiken. De operatie heeft, en dan nog zonder lanceringskosten, 140 miljoen euro gekost.

,,In ons dagelijks leven zullen we weinig merken van deze ruimtemissie. Het gaat om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, om de vraag waar we vandaan komen'', zegt Hendrickx. Dat is een verschil met de communicatie- of weersatellieten, die een weg hebben gevonden naar ons dagelijks leven via gsm's of weerberichten.

Het kon de pret gisteren niet drukken in het Nasa-controlecentrum. De onderzoekers slaagden in de aartsmoeilijke taak om de capsule met het ruimtestof veilig door de dampkring van de aarde te sturen, recht in de Amerikaanse woestijn. Een paar maanden tevoren probeerden ze het al met de missie Genesis, die zonnewinddeeltjes aan boord had, maar dat toestel crashte bij de landing.

Ook Europa op jacht

,,Buiten die Genesismissie en de bodemmonsters van de maan in de jaren '60 en '70, hebben we nooit ruimtestof kunnen bestuderen op aarde. In wetenschappelijk opzicht is dit misschien wel belangrijker dan de eerste mens op de maan.''

Naast deze Amerikaanse ruimtestof-missie heeft ook Europa een gelijkaardige tocht opgezet. De Rosetta-sonde, een project van de Europese ruimtevaartorganisatie Esa, is al twee jaar onderweg en zal in november 2014 'zijn' komeet bereiken. Vandaar zal Rosetta informatie doorsturen naar de onderzoekers op aarde.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

sprot

Reis naar het middelpunt der aarde

Berichtdoor sprot » Ma Jan 16, 2006 12:52 pm

LONDEN - Japanse onderzoekers beginnen maandag een speurtocht naar het binnenste van de aarde. Vanaf een schip boren ze tot zeven kilometer diep in de oceaanbodem, drie keer dieper dan ooit tevoren. De Japanners hopen materiaal op te halen, dat aantoont hoe het leven is ontstaan. De Britse krant The Times meldde dat maandag.

„Deze planeet is ons thuis. Maar we weten zo weinig van wat er onder onze voeten gebeurt. Als ergens te ontdekken is hoe het leven is ontstaan, dan moet het in die diepte zijn”, aldus onderzoeksleider Asahiko Taira. „In de twintigste eeuw zochten we naar het ontstaan van het heelal, dus gingen we naar de ruimte en de maan. We leerden veel over atomen en de oerknal. Deze eeuw gaat over de fundamentele vraag waar het leven vandaan komt.”

Het Japanse project is het eerste dat de aardmantel gaat onderzoeken, de laag na de kilometersdikke aardkorst. De aardmantel ligt tot ongeveer 2900 kilometer diep vanaf het aardoppervlak.

Sapere aude!

sprot

Berichtdoor sprot » Wo Jan 18, 2006 6:55 pm

Deskundigen bekijken komeetstof die Stardust verzamelde

In het Johnson Space Center van de NASA is de capsule geopend die het allereerste naar de aarde gebrachte stof van een komeet bevat, zo heeft de Amerikaanse publieke zender NPR woensdag gemeld.

Zondag landde de onbemande sonde Stardust in de woestijn van de Amerikaanse staat Utah na een reis van 4,5 miljard km doorheen ons zonnestelsel. Twee jaar geleden had het ruimtetuig een ontmoeting met de komeet Wild 2, waarbij het stalen van stof en andere deeltjes nam. Wetenschappers beschikken dus voor het eerst over stof van een dergelijk hemellichaam, wat ons meer kan leren over het ontstaan van ons zonnestelsel. De capsule werd dinsdag, onder scherpe veiligheidsmaatregelen, van een legerbasis in Utah naar een stofvrije ruimte in het Johnson Space Centre in Houston overgebracht. Bij het openen waren de deskundigen geestdriftig over de verzamelde stalen, aldus NPR. Vele deeltjes zijn zo groot dat zij met het blote oog zichtbaar zijn. De stalen worden nu "versneden" en naar meerdere internationale laboratoria gestuurd. Ook zullen vrijwilligers, na het passeren van een test, mee aan het onderzoek kunnen deelnemen via een microscoop op het internet.

Sapere aude!

Terug naar “Topics allerhande”