Turks moslimhotel

sprot

Turks moslimhotel

Berichtdoor sprot » Vr Jul 25, 2003 6:26 pm

REPORTAGE. Geen alcohol, geen ruzie in Turks moslimhotel
,,Het is warm met een hoofddoek. maar in de hel is het nog warmer''
Van onze correspondent in Turkije
Dirk Jacob Nieuwboer 23/07/2003

ALANYA -- Selma Cogalan kan wel lachen om het gesmeer van haar Duitse en Russische strandburen. In de verte ziet ze hoe de brandende Turkse zon hun halfblote lijven steeds roder maakt. ,,Dit is ook niet ideaal'', wijst ze naar haar islamitisch badpak. ,,Maar als ik dat gerotzooi zie, mag ik niet klagen.''

De 35-jarige tandarts zit zelf bijna helemaal ingepakt in een lichtblauw pak met bloemetjes. Haar armen zijn bedekt tot aan de polsen, haar benen tot aan de enkels en haar haren zijn onzichtbaar. ,,Zo heb ik het geleerd'', zegt Selma, en haar moeder knikt instemmend. ,,Ik vind het heerlijk om te zwemmen, maar ik zal mijn lichaam nooit aan andere mannen laten zien.''

In het hotel Sah Inn in de Turkse badplaats Alanya kijkt niemand op van haar zwemkleding. Het vijfsterrenverblijf is populair bij vrome moslims omdat het rekening houdt met de islamitische normen en waarden. In het Sah Inn worden ze niet geconfronteerd met dronkenlappen, zien ze geen vrouwen in bikini aan het zwembad en horen ze vijf keer per dag de oproep tot gebed.

,,We zijn open voor iedereen'', zegt hotelmanager Cumhur Asilkefeli voor alle duidelijkheid. ,,Christenen, boeddhisten of atheïsten zijn allemaal welkom. We selecteren niet op geloof, maar we hebben wel twee regels. We schenken geen alcohol. En de zwembaden zijn gescheiden voor mannen en vrouwen.''

Dat concept slaat aan omdat veel Turken willen vasthouden aan tradities, maar ook met vakantie willen. En ze vaak genoeg geld hebben om een vijfsterrenhotel te betalen. Het Sah Inn zit deze zomer helemaal volgeboekt en volgens de manager komen veel klanten zelfs meerdere keren per jaar. De belangstelling is zo groot dat de eigenaar, een bedrijf uit de stad Konya in Turkijes conservatieve hart, nog meer islamitische hotels wil bouwen.

Volgens Asilkefeli is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. ,,Er zijn maar een paar van dit soort hotels in Turkije. En de meeste Turken zijn moslim. Hôteliers kunnen niet met oogkleppen op lopen. Dit is gewoon een alternatief, zoals er ook nudistencampings en hotels voor lesbiennes of homo's zijn. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.''

De hôtelier twijfelt even of hij antwoord moet geven op de vraag of hij zelf wel alcohol drinkt. Na enige seconden zegt hij het toch. ,,Ja, ik drink zelf wel. Ik heb geen persoonlijke reden om hier te werken. Ik ben een professional. Hiervóór heb ik ook in allerlei soorten hotels gewerkt. Maar ik ben hier wel erg tevreden. Geen alcohol, geen ruzie.''

Ook Selma is erg te spreken over het groene paradijsje aan de kust, maar heeft nog wel een paar kritiekpuntjes. ,,Ik heb de gebedsoproep nog helemaal niet gehoord'', zegt ze. ,,Die mag wel wat luider. En ik vind ook dat er te veel harde muziek wordt gedraaid. Niet vanwege mijn geloof hoor, maar ik kom hier voor mijn rust.''

Ze vindt het ook jammer dat er op het strand geen apart deel is voor vrouwen. De gemeente Alanya laat het niet toe dat hotels delen van de kust afschermen. De vrouwen moeten daarom hun ruime badpak aan als ze in de zee willen zwemmen. Het alternatief is een duik in het overdekte zwembad op het terrein van het hotel. Het gebouwtje heeft van buiten wel wat weg van een bunker en is verboden terrein voor mannen. Bij het grotere openluchtzwembad mogen de vrouwen wel komen, maar alleen de mannen springen er in het water.

,,Ik hou ervan om lange afstanden te zwemmen'', zegt Selma. ,,Daarom zwem ik liever in de zee. Ik zou het wel fijner vinden als er een apart gedeelte was voor vrouwen op het strand. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Ik ben hier al blij mee. Als er geen hotels waren als Sah Inn, zou ik helemaal niet met vakantie gaan.''

Manager Asilkefeli ziet zijn hotel zelfs als het bewijs dat vrouwen in Turkije gerespecteerd worden. Hij ziet een groot verschil met landen als Saudi-Arabië en Iran. ,,Daar kennen ze dit soort hotels niet, omdat vrouwen er geen rechten hebben'', zegt hij. ,,Hier wel. Er zijn in Turkije vrouwen die ervoor kiezen zichzelf te bedekken, maar we zorgen ervoor dat ze wel met vakantie kunnen. Dat is een teken dat we hier niet achterlijk zijn.''

Hotelmedewerkster Medine hoort haar baas grinnikend aan. ,,Maar hij heeft wel gelijk'', zegt ze. ,,Het is onze eigen keuze zo te leven.'' Daar hoort in haar geval ook bij dat ze subtiel weigert als mannen haar de hand willen schudden. ,,Niemand dwingt me, maar alleen zo voel ik me op mijn gemak.'' Twijfel lijkt ze niet kennen. Ook niet als ze met 35 graden haar hoofddoek moet dragen? ,,Het is erg warm'', zegt ze resoluut. ,,Maar in de hel is het nog warmer.''
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Za Jul 26, 2003 8:12 pm

Niets op tegen. Ik heb er in elk geval geen last van :)

Patrick

Berichtdoor Patrick » Ma Aug 04, 2003 2:43 pm

Dit doet me onmiddelijk denken aan die mooie Belle Epoque affiches ter promotie van Oostende. U weet wel, die affiches van rond de eeuw wisseling met typische strandkarretjes die in zee werden gereden opdat de vrouwen met zedig badkostuum aan de achterkant konden baden.

Enfin, de uitbater heeft een gat in de markt gevonden en misschien is dit wel een noodzakelijk tussenstadium voor preutse Moslima's op weg naar het tweedelig badpakje ;)

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Za Feb 14, 2004 7:26 am

Dit is helemaal niet Islamitisch,,,,,moslima zwempakjes :?: :?: :?:
Dat bestaat niet,omdat de vrouw geen broek aan mag waar een man bij is (tenzij het haar man is natuurlijk) en zeker als je zwemt ''plakt'' het op het lichaam en dat is absoluut niet de bedoeling :shock:
Een zwembad in de achtertuin is een idee :wink:
(met hoog hek zodat niemand binnen kan kijken)

Terug naar “Islam in het nieuws”