Frankrijk : Verbod hoofddoek verdeelt moslims

sprot

Frankrijk : Verbod hoofddoek verdeelt moslims

Berichtdoor sprot » Do Jan 08, 2004 9:00 am

Verbod hoofddoek verdeelt moslims
Van onze correspondent Fokke Obbema

PARIJS - De top van de Franse moslimwereld is ernstig verdeeld over het al dan niet demonstreren tegen de 'antihoofddoekjes'-wet die de Franse regering in voorbereiding heeft. Voorzitter Dalil Boubakeur van de moslimraad noemt demonstreren erg gevaarlijk.

In de ogen van Boubakeur speelt dat de radicale, politieke islam in de kaart en versterkt het 'islamofobie'. Maar twee grote moslimorganisaties die deel uitmaken van Boubakeurs moslimraad, zijn voorstanders.

Zij roepen op mee te doen aan de grote demonstratie die op 17 januari in Parijs wordt gehouden. De moslimorganisaties maken melding van grote onrust onder hun achterban over de nieuwe wet, die vanaf september de dracht van hoofddoekjes op openbare scholen verbiedt.

Volgens Fouad Alaoui, secretaris-generaal van de als radicaal bekend staande UOIF, beschouwt 'de gehele moslimgemeenschap' de wet als een 'die ons uitsluit.' Hij verwacht dat bij het begin van het nieuwe schooljaar 'honderden en misschien zelfs duizenden' moslimmeisjes niet langer naar school zullen gaan. Om die reden vindt hij demonstreren 'geheel en al gelegitimeerd.'

Ook Boubakeur is bevreesd voor een 'stigmatiserend' effect van de wet, maar hij toonde zich woensdag bereid zich van het nut te laten overtuigen. Na afloop van een gesprek met minister Luc Ferry van Onderwijs, die het wetsvoorstel binnenkort in het parlement gaat verdedigen, liet Boubakeur weten al enigszins gerustgesteld te zijn.

'Minister Ferry heeft argumenten naar voren gebracht die onze verontruste gemeenschap, die slecht geïnformeerd is over de wet, kunnen geruststellen', zo meende Boubakeur. Maar UOIF-chef Alaoui, die eveneens bij het gesprek met Ferry aanwezig was, toonde zich heel wat kritischer. 'De wet brengt alleen maar een verslechtering', liet hij weten.

Eerder deze week was Boubakeur, die als een politieke geestverwant van president Chirac te boek staat, als eerste moslim op het Elysée-paleis uitgenodigd om samen met vertegenwoordigers van de andere grote religies de nieuwjaarswensen van de president in ontvangst te nemen.

Bron: De Volkskrant
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Do Jan 22, 2004 12:01 am

Las vandaag in de krant dat ook moslims met baarden voortaan die baard zullen moeten thuis laten indien ze in staatsdienst werken...
Die baard is natuurlijk evenals de hoofddoek een directe provocatie en verwijzing naar een religie, zodat de wet de laïciteit dient te verdedigen.
In Frankrijk hebben ze het nu wel goed begrepen denk ik.
Wanneer volgen België en Nederland?

Dutch

AREND

Berichtdoor AREND » Do Jan 22, 2004 10:43 am

Hoi dutch :o)

Sjapooo Ik hoop dat nederland gauw volgt hierin.
Het moet maar eens afgelopen zijn met het religieus uitdrukken en opdringen van islamisten in ons vrije westen.
Ergens beseffen moslims dit zelf ook wel dat het zo niet langer kan.
De maatschappij word het zat om alsmaar met de rug aangekeken te worden door moslims die van de westerse vrijheid genieten hier.

Ik hoop dat na belgie nederland snel volgt
"leest u ons ook voor uit de
fabeltjeskoran,t"
mijn homepage
Afbeelding

Terug naar “Islam in het nieuws”