Misdadiger Naser Oric als 'held' binnen gehaald in Bosnië

Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Misdadiger Naser Oric als 'held' binnen gehaald in Bosnië

Bericht door Vrijdenker »

Oric in Bosnië als een held ingehaald
Bron: NRC Handelsblad, 3 juli 2006

Tuzla/Belgrado, 3 juli. Terwijl Naser Oric, voormalig commandant van de moslimstrijders in Srebrenica, zaterdag als een held in Bosnië is ontvangen, is in Servië met woede gereageerd op het vonnis van het Joegoslavië-tribunaal tegen hem. Het tribunaal veroordeelde Oric vrijdag tot twee jaar gevangenisstraf; omdat hij drie jaar in voorarrest heeft gezeten, kwam hij direct vrij.

Oric werd zaterdag bij zijn aankomst in Sarajevo begroet door duizenden aanhangers, onder wie veel overlevenden uit Srebrenica. ‘Welkom terug, legende’ en ‘Het Bosnische leger is niet crimineel’, zo stond op spandoeken te lezen. Een konvooi auto’s begeleidde Oric vervolgens naar zijn woonplaats Tuzla, waar een andere menigte hem opwachtte, velen gekleed in T-shirts met de opdruk ‘Naser is een held’.

Oric werd vrijgesproken van de meeste aanklachten voor oorlogsmisdaden die hij zou hebben gepleegd als commandant van Srebrenica, zoals moorden op Servische burgers in dorpen rond de belegerde enclave. Hij werd slechts veroordeeld omdat hij oorlogsmisdaden van zijn ondergeschikten niet heeft verhinderd.

In Servië heeft het Joegoslavië-tribunaal na het vonnis tegen Oric zijn laatste geloofwaardigheid verspeeld. Premier Vojislav Kostunica zei dat het vonnis „niets te maken heeft met gerechtigheid, maar neerkomt op het ridiculiseren van recht en rechtvaardigheid en het bespotten van onschuldige slachtoffers”. „Het tribunaal werd gezien als het toppunt van wereldwijde rechtspraak, maar het is het tegenovergestelde geworden – een symbool van onrechtvaardigheid”, aldus de premier.

De Servische minister van Justitie, Zoran Stojkovic, die in de Bosnische oorlog autopsie heeft gepleegd op 120 Servische slachtoffers van de moslims in Srebrenica, zei te „walgen” van het vonnis, dat „vanuit menselijk, moreel of juridisch oogpunt geen enkele betekenis heeft”. Hij eiste een heropening van de zaak tegen Oric.

Het blad Politika schreef over het vonnis dat het „de zwaarste klap is voor de al armzalige reputatie van het tribunaal” en „de laatste nagel in de doodkist van die reputatie van het hof bij ons publiek”. (VIP, AFP, AP)


Het volgende artikel werd gepubliceerd op de website van het Nederland Dagblad en beschrijft wat voor een misdadiger Oric is:


Oric beschuldigd van duizend moorden
Bloed in dorpen rond Srebrenica nog steeds niet gestold
Auteur: Cees van Zweeden
Bron: Nederlands Dagblad, 25 oktober 2004

Deze maand begon voor het Joegoslavië-Tribunaal het proces tegen Naser Oric, commandant van de moslims in Srebrenica in 1995. Oric wordt echter niet aangeklaagd voor de dood van duizend Serviërs in de dorpen rond Srebrenica, die de Serviërs bracht tot hun bloedige wraak.

De aanklaagster zegt dat ze geen bewijzen kon vinden, maar in de betrokken dorpen is twaalf jaar later het bloed nog altijd niet gestold.

Op een verlaten heuveltop in Oost-Bosnië ligt een begraafplaatsje van een volmaakte schoonheid. In alle richtingen strekken zich zwaar beboste valleien uit, die door de herfst rood zijn gekleurd.

Donkere wolkenstrepen liggen onbeweeglijk in een ijle lucht. Onder die lucht heerst een serene stilte. Nergens klinkt uit het landschap het geluid op van spelende kinderen, het gekletter van een gerei, of zelfs maar het geblaat van een schaap.

Er is een reden voor die stilte. Een van de gedenkstenen op deze majestueuze heuveltop heeft aan de achterzijde een luikje van bruin geverfd ijzer. Daarachter liggen de botten en schedels van 99 dorpelingen, gedood in de Tweede Wereldoorlog.

De tweede steen herbergt geen geraamtes, maar heeft een tekst: Dit monument is ter nagedachtenis aan de jonge mensen die in de zomer van 1992 omkwamen. Ze werden als maïskolven neergemaaid.

Zalazija, het nietige dorpje bij de begraafplaats, is vrijwel verlaten. Zestig jaar geleden werd de helft van zijn bevolking vermoord. In de burgeroorlog van de jaren negentig stierven nog eens 36 dorpelingen. Nu zijn er niet veel mensen meer over in deze nederzetting van 23 huizen, die alle werden geplunderd en platgebrand.

Het dorp was Servisch en de moordenaars waren moslims, zowel in 1940-1945 als in 1992-1995. Het had ook andersom kunnen zijn, want in deze streek moordden de Serviërs ook moslimdorpen uit. Voor dit verhaal is het belangrijk dat de slachtoffers Serviërs waren en hun bedreigers moslims, want volgens het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag bestaat Zalazija niet.

Het tribunaal begon deze maand met de berechting van Naser Oric, moslimcommandant van Srebrenica. Oric wordt beschuldigd van de moord op zeven Serviërs, doodgemarteld op het politiebureau van zijn stad. Hij staat ook terecht voor plundering en brandstichting in omliggende dorpen. Over de moord op bijna duizend Serviërs in die dorpen staat in de aanklacht geen woord.

Hoofdaanklaagster Carla Del Ponte ontkent niet dat die moorden wellicht hebben plaatsgevonden, ,,maar er is in Bosnië veel Servische propaganda'', zegt haar woordvoerster schouderophalend. ,,Wij hebben er naar gezocht, en konden geen bewijzen vinden.''

Misschien zocht de aanklaagster, die beschikt over vele onderzoeksteams en een miljoenenbudget, niet hard genoeg. Want voor eenieder met een goede auto volstaat anderhalve dag om het drama in kaart te brengen dat leidde tot de geruchtmakende massamoord. Getuigen schuilen hier achter bijna alle deuren.

Bratunac, buurdorp van Srebrenica, heeft een gedenkplaats voor de doden uit de streek. Het gebouwtje heeft geen enkele pretentie, en er is slechts één onverwarmde kamer in gebruik. Aan de muren hangen eindeloze rijen foto's van gedode Serviërs met hun namen en hun geboortedata. Daaronder die van vrouwen, kleuters en bejaarden.

Tot die bejaarden behoorden Negoslav en Kristina Eric, die op 7 januari 1993 door Naser Oric en zijn mannen werden afgemaakt in het dorp Kravica. Oric had de dag goed gekozen, want 7 januari was het Servisch-Orthodoxe kerstfeest. De waakzaamheid was minder dan normaal toen de eenheid van enkele duizenden manschappen het dorp voor zonsopgang overviel.

,,We hoorden overal schieten'', herinnert Mise Eric zich. ,,Vluchten jullie maar, zei mijn schoonvader. Ik ben te oud. Ik rende het bos in, maar mijn schoonmoeder weigerde mee te komen. 's Avonds, toen de aanval voorbij was, lag mijn schoonvader bij het huis, beide benen aan elkaar gebonden. Hij had een kogel in het hoofd. Mijn schoonmoeder vond ik in de woonkamer. Ze was levend verbrand.''

Bij de aanval op Kravica, waaraan Oric persoonlijk deelnam, vielen 49 doden. Onder hen 28 burgers en 21 militairen die belast waren met de bewaking van het dorp. Niet alle militairen stierven in het harnas; sommigen werden gevangengenomen en in strijd met het oorlogsrecht afgemaakt.

Horror

Zelko is een van de militairen die de slachting overleefden. ,,Vanuit mijn schuttersput boven het dorp zag ik scènes uit een horrorfilm. Uit het jongerencentrum klonk luide muziek, terwijl de mannen van Oric in een kring dansten. Tegelijkertijd werd een jonge soldaat geëxecuteerd.''

Andere soldaten werden meegetroond voor ondervraging in Srebrenica, wat altijd met wreed geweld gepaard ging. Nedeljko Radic, een 41-jarige Serviër, werd tegen het hoofd geslagen met een ijzeren staaf. Daarna werden zijn tanden getrokken met een roestige tang, en urineerde een van de beulen in zijn mond.

Zelko: ,,Een van die foltersessies werd door Oric op een band opgenomen, en uitgezonden op een radiokanaal waar Serviërs in de regio naar luisterden. Zo konden we het gekerm van onze eigen mensen horen.''

De onbeschrijflijke wreedheden verklaarden de wraak van de Serviërs. Zepa, een andere moslimstad die door de Serviërs werd ingenomen, bleef die bespaard omdat de omliggende dorpen daar ongemoeid waren gelaten. Srebrenica was anders.

Meer dan honderd Servische dorpen werden tot april 1993 overvallen, toen de Serviërs er eindelijk in slaagden Oric en zijn mannen naar Srebrenica terug te drijven. De stad werd omsingeld, en daarna door de Verenigde Naties tot veilige plaats verklaard. Een Canadese eenheid en vervolgens Dutchbat moesten toezien op de vrede, maar beide faalden in hun missie om de moslimtroepen in de stad te ontwapenen.

In Bleceva werd Kosana Zekic, een oude vrouw, in haar huis gekeeld. Twee andere bejaarden, Milan Zekic en Gojko Jovanovic, vonden eveneens de dood. In Gniona werden twee ziekelijke en deels invalide mannen, Lazar Simis en Radojko Milosevic, levend verbrand. In Brezani werden 19 mensen omgebracht. Eén van hen, de 55-jarige Vidoje Lazic, werd aan een kruis geslagen en daarna verbrand.

De lijst is eindeloos.

Zwanger

,,Ik kwam aan in Jazestica een half uur nadat ze waren vertrokken'', zegt Jovan Nikolic, destijds ondercommandant van de Bratunac Brigade. ,,Alle huizen brandden en ik telde negen lichamen. Van acht slachtoffers was de keel doorgesneden.''

,,Ik herkende er een; ze was een zwanger meisje van 18, getrouwd met de lokale priester. Het negende slachtoffer was onthoofd. Zijn hoofd ontbrak; ik nam aan dat Oric het had meegenomen als trofee.''

Nikolic, nu schooldirecteur in Bratunac, is bitter teleurgesteld dat het tribunaal Oric niet heeft aangeklaagd voor de slachting. ,,Oric stond onder bevel van Sarajevo, dat hem aan het eind van de oorlog een militaire onderscheiding gaf. Als hij was aangeklaagd voor de moord op duizend mensen had het tribunaal ook zijn uiteindelijke baas moeten aanklagen, wijlen president Izetbegovic van Bosnië.''

Als Nikolic tijdens de oorlog CNN aanzette, hoorde hij mensen als Oric beschreven worden als verdedigers van een multi-etnisch Bosnië. ,,Zij waren de verdedigers, de bevrijders, en wij waren de agressors'', zegt hij, ,,maar in mijn geboortedorp Bacici vermoordden die bevrijders in januari 1993 mijn vader, mijn broer en mijn zwager.''

Het hoofd dat Oric als trofee meenam, was dat van Angelko Mlatenevic. ,,Ik had ons dorp verlaten toen de oorlog uitbrak'', zegt Ivanka, de jonge weduwe. ,,Ik was zwanger, en Angelko vond het beter dat ik in Belgrado was. Hij zou achterblijven om met zijn broer het ouderlijk huis te verdedigen.''

,,Dragan kwam eerst om, door een kogel. Daarna werd Angelko gepakt. De buren hebben me later verteld dat hij voor ons huis werd gemarteld en onthoofd. Daarna hebben ze met het hoofd van mijn man een potje gevoetbald.''

Ebarmelijk

Ljubo Rakic (71) is een van de weinigen die zijn teruggekeerd in Zalazija, het dorp van de twee monumenten. In de Tweede Wereldoorlog verloor hij zijn vader, moeder, broer en beide zusters, alsmede zes verdere familieleden. Op 12 juli 1992 kwamen de moslims opnieuw. ,,Ze vermoordDen twee van mijn zoons, Monchilo en Miodrag. Monchilo werd voor de deur van ons huis neergeschoten, samen met zijn zoon, Mile.''

Rakic leeft onder erbarmelijke omstandigheden. Zijn platgebrande huis is weer een beetje bewoonbaar gemaakt, maar sinds de oorlog heeft het dorp geen elektriciteit meer. Hij heeft geen radio, geen televisie, geen telefoon. De enige warmtebron is een oude houtkachel, maar landmijnen maken de houtkap gevaarlijk. Dan is Rakic nog goed af. Hij werkte 35 jaar voor de zinkmijn in de buurt, en heeft tenminste nog een pensioentje van 45 euro per maand.

Het is niet alleen gemakkelijk om getuigen te vinden, die op Jovan Nikolic na geen van allen ooit door het Joegoslavië-tribunaal werden benaderd. Het is zelfs niet onmogelijk de mannen op te sporen die de wreedheden begingen.

Een van hen is Zulfo Tursanovic, de rechterhand van Oric. Tursanovic is een zwaar gebouwde, besnorde moslim die voor de oorlog al te boek stond als crimineel. Onder Oric zou hij minstens 28 mensen hebben omgebracht. Hij was de man van het vuile werk - de martelingen, de verkrachtingen, de beestachtige moorden.

Vlak voor Srebrenica gaat bij een benzinestation een onverhard weggetje de bergen in. De wielen trekken een spoor in de lemen bodem, die nog nat is van de vorige dag. Na een uur eindigt de weg in een gehucht, Suceska. In het allereerste huis, dat geheel verlaten ligt op een heuvelrug, woont Tursanovic.

Een gehoofddoekte vrouw doet open, en gaat voor naar een vertrek op de eerste verdieping. In een hoek brandt de kachel, achter het raam openbaart zich het majestueuze landschap, aan de muur hangt een mes. Tursanovic zit in een stoel in het midden van de kamer.

Wapen

Hij is extreem achterdochtig, en verlaat na tien minuten de kamer zonder een woord te zeggen. De tolk vreest dat hij terugkomt met een wapen; het huis ligt geïsoleerd van het dorp dat zelf verscholen ligt tussen de bossen, meer dan een uur van het dichtstbijzijnde politiebureau. Na enkele minuten keert Tursanovic terug, kennelijk na zich ervan te hebben vergewist dat er niemand bij de auto rondhangt.

Tursanovic spreekt in primitieve bewoordingen. ,,Wij hebben nooit kinderen vermoord, alleen Servische militairen'', zegt hij, ,,maar in Servië zijn kinderen ook militairen. Ieder Servisch kind wordt in een militair uniform geboren.''

Van het huis van Tursanovic is het maar anderhalf uur naar de immense gedenkplaats bij Srebrenica, die vorig jaar door de Amerikaanse ex-president Bill Clinton werd geopend. Tursanovic voelde zich veilig genoeg om bij die opening aanwezig te zijn. Tenslotte ging het hier om misdaden begaan tegen de moslims.

Het contrast met de benepen herdenkingsruimte in Bratunac kan niet groter zijn. Een airconditioned museumpje toont foto's van massagraven en rond de stijlvolle openluchtmoskee liggen een fontein en bloemperken met geraniums en rozen. De geschoren gazons worden doorsneden met voetpaden, verlicht door designlantaarns.

Er is zelfs een gastenboek, waar Hanneke en Helmuth uit Nederland op 13 oktober in noteerden: ,,Hopelijk leren we hier iets van. Laat de wereld hier maar eens komen kijken.''
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Tursanovic spreekt in primitieve bewoordingen. ,,Wij hebben nooit kinderen vermoord, alleen Servische militairen'', zegt hij, ,,maar in Servië zijn kinderen ook militairen. Ieder Servisch kind wordt in een militair uniform geboren.''
Dat zeggen Hamas en ander Palestijnse groeperingen ook over Joodse Israeli's.

De Serviërs zijn veel te erg gedemoniseerd door de pers. Massaslachtingen gepleegd door zowel de Moslims als de Kroaten zijn uit de pers gehouden. Er wordt niet eens in de Geschiedenis verteld dat er een miljoen Serviërs zijn vermoord door de Nazi's en hun trawanten, de Balkan Moslims. Dat de Joegoslavische Moslims de meest enthousiaste collaborateurs en beulen waren van de Duitse bezettingsmacht hoor je ook niet.

De massamoord op de Armeniërs wordt ook vrijwel niet genoemd tijdens onze geschiedenislessen terwijl het wegmoffelen van deze slachting Hitler deed aannemen dat de Joden ook wel zo vergeten zouden zijn.

In beide gevallen werden er ongeveer een miljoen mensen vermoord en in beide gevallen waren de daders Moslims.

Toeval?

Ik dacht het niet.
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op di jul 04, 2006 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LaksmiPramuja
Berichten: 66
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 10:12 pm
Contacteer:

Bericht door LaksmiPramuja »

Linda Danvers schreef: Dat zeggen Hamas en ander Palestijnse groeperingen ook over Joodse Israeli's.
Moslims zullen dat altijd zeggen, ze slachten meisjes af op Sulawesi maar op de één of andere zieke manier zijn het de moslims die toch nog slachtoffer zijn en heel moralitisch bovendien, en het erge is dat ze het zelf nog geloven ook omdat ze totaal gehersenspoeld zijn met de gedachte de niet-moslims en vooral Joden en Hindoes het laagste van laagste zijn. Mensen die zijn vergiftigt met het gif van het beest mohammad zijn feitenlijk niet toerekenings vatbaar meer.
Linda Danvers schreef: De Serviërs zijn veel te erg gedemoniseerd door de pers. Massaslachtingen gepleegd door zowel de Moslims als de Kroaten zijn uit de pers gehouden. Er wordt niet eens in de Geschiedenis verteld dat er een miljoen Serviërs zijn vermoord door de Nazi's en hun trawanten, de Balkan Moslims. Dat de Joegoslavische Moslims de meest enthousiaste collaborateurs en beulen waren van de Duitse bezettingsmacht hoor je ook niet.
Nee want de media hebben hun ziel reeds lange tijde aan de duivel verkocht, het is echt niet te vatten maar is wel de realiteit. Ik begin Eurabia steeds meer als het vierde rijk te zien.
Linda Danvers schreef: De massamoord op de Armeniërs wordt ook vrijwel niet genoemd tijdens onze geschiedenislessen terwijl het wegmoffelen van deze slachting Hitler deed aannemen dat je Joden ook wel zo vergeten zouden zijn.
In beide gevallen werden er ongeveer een miljoen mensen vermoord en in beide gevallen waren de daders Moslims.

Toeval?

Ik dacht het niet.
Nee dat kan ik ook niet denken en is om te huilen dat er nog mensen rondlopen die de walgelijke religio-ideologie van islam beschermen en alle ruimte willen geven zich in Europa en de hele wereld te versterken.

In dezelfde geschiedenisboeken, wat leren kinderen en studenten over de holocaust in India, niets. Hoeveel miljoenen zijn daar door de zonen van islam vermoord, verkracht en verminkt. Er wordt niet over gesproken.

Weet je ik zie het allemaal gebeuren en begrijp ook wat Bat Ye'or schrijft en de oorzaken waar ze zo indringend op wijst maar bevatten kan ik het niet.

Wat is het dat deze waanzin drijft? Okay de moslims zelf zijn vergiftigt met het gedachtevirus maar wat is aan de hand met al diegenen die het vergoedelijken en zelfs bereid zijn aan geschiedvervalsing te doen om de zonen van de proleet te behagen. Het beest te voeren dat hen zelf zal opvreten. Ik kan er niet bij.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

In dezelfde geschiedenisboeken, wat leren kinderen en studenten over de holocaust in India, niets. Hoeveel miljoenen zijn daar door de zonen van islam vermoord, verkracht en verminkt. Er wordt niet over gesproken.
Dat dit in India wordt weggemoffeld daar zijn geen woorden voor. De Hindoe Koesh en de slachtingen van Timoer de lamme waren op zichzelf schokkend genoeg. Het is nog veel schokkender om te beseffen dat dit slechts twee van de vele slachtpartijen zijn. Eeuwen lang is India geterroriseerd, maar de overheersers slaagden er niet in een meerderheid van de bevolking te bekeren. Bij lange na niet.

Dat dit in Nederland wordt verzwegen is Eurocentrisme. Wat er buiten Europa gebeurd is slechts een paar zinnetjes in een geschiedenisboek waard. Zelfs de oorlogsmisdaden van de Japaners tegen onze eigen mensen noemen we niet en de meeste Nederlanders hebben al helemaal geen idee dat wat de Japaners ons aandeden een tedere liefkozing was vergeleken met de gesel die over China en Korea is gehaald.
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Correctie:

Naser Oric is een held. Maar de misdadigers weten dat niet!
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Maroc_21 schreef:Correctie:

Naser Oric is een held. Maar de misdadigers weten dat niet!
Alleen in de ogen van de Moslims. Die spiegelen alles af aan hun grote voorbeeld Mohammed, de pedofiele moordenaar en verkrachter......

Voor "normale" mensen is hij een misdadiger die met een veel te lage straf wegkomt.
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Als ik jou was zou ik verdiepen in de Balkan geschiedenis. En vergeet ook niet te verdiepen in de geschiedenis van Nederland. Want Nederland is twee keer bezet geweest. En twee keer (mede) bevrijd door de Marokkanen. Al die Marokkanen en anderen die stierven voor vrijheid noem ik helden. Maar de misdadigers weten dat niet! En de onwetenden weten het helemaal niet.
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Maroc_21 schreef:Als ik jou was zou ik verdiepen in de Balkan geschiedenis. En vergeet ook niet te verdiepen in de geschiedenis van Nederland. Want Nederland is twee keer bezet geweest. En twee keer (mede) bevrijd door de Marokkanen. Al die Marokkanen en anderen die stierven voor vrijheid noem ik helden. Maar de misdadigers weten dat niet! En de onwetenden weten het helemaal niet.
Tis goed Maroc. Slaap lekker.
Ik zal mijn vader vertellen van al die Marokkanen die ons bevrijd hebben.

IDIOOT!!!
(Sorry. moest ik ff kwijt bij zoveel onzin)
Gebruikersavatar
RH
Berichten: 85
Lid geworden op: ma jun 26, 2006 11:30 pm

Bericht door RH »

[quote="Maroc_21"]Nederland. Want Nederland is twee keer bezet geweest. En twee keer (mede) bevrijd door de Marokkanen. Al die Marokkanen en anderen die stierven voor vrijheid noem ik helden.
twee vraagjes
2 keer bezet geweest en 2 twee keer bevrijd geweest???
de 2de wereld oorlog is 1 van die 2 keren, welke keer is dat dan nog meer geweest?
door de marokkanen bevrijd laat me niet lachen
die marokkanen zaten in het franse leger, en trouwens het aantal marokkanen is een geen verhouding met het aantal engelsen canadezen en amerikanen die hebben ons bevrijd ( ga eens kijken in margraten bijvoorbeeld) en hun leven voor onze vrijheid gegeven, met vele duizenden. hoeveel marokkanen eigenlijk??
Ki mi-Tsion tétsé Torah oeDevar-haShem Miroeshalajiem
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Marokko in de WO II

Click hierboven voor de info over de helden van Marokko.... Voor mij zijn het ook de Marokkanen die naar Aghanistan, Irak, Bosnië, Chichenië enz vetrokken en sneuvelden helden. Maar de misdadigers weten dat niet!

Enkele krantartikels:

Chirac onthult moslim-monument

AMSTERDAM - De Franse president Jacques Chirac heeft zondag een monument onthuld voor de 28.000 moslims die tijdens de slag bij Verdun in de Eerste Wereldoorlog stierven in de strijd tegen de Duitsers. Bij Verdun werd van februari tot december 1916 zeer hevig gevochten. De strijd om het strategisch gelegen dorp kostte 162.000 Fransen en 143.000 Duitsers het leven.

Bij het knekelhuis van Douaumont, vlak bij de slagvelden, zei Chirac dat het leger dat streed bij Verdun een waar volksleger was, dat Frankrijk met al zijn diversiteit symboliseert. Behalve soldaten van het Franse vasteland werden veel troepen uit de koloniën ingezet. Zo vochten christenen, joden, moslims en zelfs enkele sikhs zij aan zij voor Frankrijk. Terwijl de gesneuvelde joden en de christenen al in de jaren '30 een monument kregen, moesten de omgekomen islamitische soldaten het tot zondag met een simpele stèle doen.

Bron: telegraaf zo 25 jun 2006


Chirac eert 78.000 gesneuvelde moslims


VERDUN (ANP) - De Franse president Jacques Chirac heeft zondag bij het voormalige slagveld van Verdun een monument onthuld voor de 78.000 moslims uit de toenmalige Franse kolonieën die zijn gesneuveld tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Frankrijk mobiliseerde tijdens die oorlog 600.000 militairen uit de kolonieën, voornamelijk Algerijnen en Tunesiërs, voor de strijd tegen het Duitse Rijk. Christenen en joden die in de modder van de loopgravens zijn overleden, hadden in Verdun al hun eigen monument.

Moslims hadden Frankrijk verweten 'ondankbaar' te zijn voor hun bijdrage. De leider van de Franse Moslimraad zei zondag te hopen dat het monument zal bijdragen tot een betere verstandhouding tussen moslim-immigranten en autochtone Fransen.

Bron: NRC 25 jun 2006
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Hoezo kwamen die Marokkaanse helden ons bevrijden? Wat een onzin, Nederland spande toendertijd samen met Hitler. Nederland en Hitler, samen tegen de joden. Allemaal dood!! Toch?
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Chirac heeft zondag bij het voormalige slagveld van Verdun een monument onthuld voor de 78.000 moslims uit de toenmalige Franse kolonieën
Best veel zeg, zeker als je kijkt naar het totale doden aantal tijdens de eerste wereldoorlog: bijna 9 miljoen.

En dat getal valt waarschijnlijk in het niet bij het aantal doden dat de islam sinds haar ontstaan heeft veroorzaakt onder on/anders-gelovigen en broerders en zusters die de 'fout' in gingen.

Salaam!!
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

RH schreef:2 keer bezet geweest en 2 twee keer bevrijd geweest???
de 2de wereld oorlog is 1 van die 2 keren, welke keer is dat dan nog meer geweest?
door de marokkanen bevrijd laat me niet lachen
Wat dacht je van de Spaanse bezetting. Ooit gehoord over de 80-jarige oorlog? Marokko had Spanje militaire uitgeschakkeld (op zee) hetgeen een einde weet te maken aan de 80-jarige Oorlog.

Enkele weetjes:
In 1578 vertrekt de 18-jarige koning Dom Sebastião met een enorm leger van 800 schepen en van 18000 soldaten vanuit Lagos om Marokko te veroveren. Hij is goed op zijn overwinning voorbereid, want een kroon met "Koning van Marokko" en 1000 gitaren om hem te bezingen, maken deel uit van zijn uitrusting. Hij en zijn leger worden bij Alcazarquivir (kaser Al Kabir in Marokko) echter volledig in de pan gehakt. Slechts 60 Portugezen, die op de schepen waren achtergebleven, keren terug. Op het centrale plein van Lagos herinnert het beeld van deze kind-koning nog aan Dom Sebastião en zijn tocht. Lees verder
en
Een schip met 105 buitgemaakte Marokkaanse galeislaven leidde in 1605 (80-jarige oorlog met Spanje), tot het eerste contact tussen Nederland en Marokko. Nederland wilde graag een bondgenoot in de strijd tegen Spanje. De galeislaven waren een mooie gelegenheid om contacten aan te knopen met Marokko. Samen met een Nederlandse gezant werden de galeislaven teruggestuurd naar het Noord-Afrikaanse land die de sultan bezocht. Het eerste contact was gelegd. Lees verder
mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Waar wil je nou eigenlijk heen? Nederland zoveel mogelijk zwart maken en Marokko de hemel in prijzen? Serieus, wat doe je hier dan nog. Pak gewoon je spullen en vertrek, en neem dan gelijk al je moslim vrienden die ook een hekel aan Nederland hebben mee. Dat is toch gewoon het beste?
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjoerd schreef:Waar wil je nou eigenlijk heen? Nederland zoveel mogelijk zwart maken en Marokko de hemel in prijzen? Serieus, wat doe je hier dan nog. Pak gewoon je spullen en vertrek, en neem dan gelijk al je moslim vrienden die ook een hekel aan Nederland hebben mee. Dat is toch gewoon het beste?
Ik ben hier om het werk van mijn voorouders te klaren. Mijn voorouders hebben de Nazi's verdreven en ik zal de racisten de Noordzee in jagen.

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Bericht door Dutch »

Ik ben hier om het werk van mijn voorouders te klaren. Mijn voorouders hebben de Nazi's verdreven en ik zal de racisten de Noordzee in jagen.
Nou Nou, Maroc, hier ben je onislamitisch bezig hoor. De moslims zijn nog in de minderheid, dus moet je je volgens de pedoprofeet nog gedeisd houden.
Hoeveel van jouw voorouders vochten tegen de nazi's ? :shock:

Je moet trouwens van de pedoprofeet de Joden de zee injagen....mohamed was zélf een slavenhandelende racist.
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

Maroc_21 schreef:ik zal de racisten de Noordzee in jagen.
Dat vind ik toch sympathiek van je Maroc, dat je zoiets doet voor je geloofsgenoten. Waren er maar meer moslims zoals jij! Ik ben danwel geen racist, maar zou je mij misschien ook de noordzee in kunnen jagen? Pfff wat is het warm...

Afbeelding

Je kunt trouwens ook gaan zwemmen naar Marokko, wel een eindje.. Maar met de kracht van allah moet het lukken!
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Maroc_21 schreef:Marokko in de WO II

Click hierboven voor de info over de helden van Marokko.... Voor mij zijn het ook de Marokkanen die naar Aghanistan, Irak, Bosnië, Chichenië enz vetrokken en sneuvelden helden. Maar de misdadigers weten dat niet!

Enkele krantartikels:

Chirac onthult moslim-monument

AMSTERDAM - De Franse president Jacques Chirac heeft zondag een monument onthuld voor de 28.000 moslims die tijdens de slag bij Verdun in de Eerste Wereldoorlog stierven in de strijd tegen de Duitsers. Bij Verdun werd van februari tot december 1916 zeer hevig gevochten. De strijd om het strategisch gelegen dorp kostte 162.000 Fransen en 143.000 Duitsers het leven.

Bij het knekelhuis van Douaumont, vlak bij de slagvelden, zei Chirac dat het leger dat streed bij Verdun een waar volksleger was, dat Frankrijk met al zijn diversiteit symboliseert. Behalve soldaten van het Franse vasteland werden veel troepen uit de koloniën ingezet. Zo vochten christenen, joden, moslims en zelfs enkele sikhs zij aan zij voor Frankrijk. Terwijl de gesneuvelde joden en de christenen al in de jaren '30 een monument kregen, moesten de omgekomen islamitische soldaten het tot zondag met een simpele stèle doen.

Bron: telegraaf zo 25 jun 2006


Chirac eert 78.000 gesneuvelde moslims


VERDUN (ANP) - De Franse president Jacques Chirac heeft zondag bij het voormalige slagveld van Verdun een monument onthuld voor de 78.000 moslims uit de toenmalige Franse kolonieën die zijn gesneuveld tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Frankrijk mobiliseerde tijdens die oorlog 600.000 militairen uit de kolonieën, voornamelijk Algerijnen en Tunesiërs, voor de strijd tegen het Duitse Rijk. Christenen en joden die in de modder van de loopgravens zijn overleden, hadden in Verdun al hun eigen monument.

Moslims hadden Frankrijk verweten 'ondankbaar' te zijn voor hun bijdrage. De leider van de Franse Moslimraad zei zondag te hopen dat het monument zal bijdragen tot een betere verstandhouding tussen moslim-immigranten en autochtone Fransen.

Bron: NRC 25 jun 2006
Maroc, je bent en blijft een ongelooflijke fantast en leugenaar.
Jij probeert overal verwarring te zaaien, kruisverbanden te leggen die niet bestaan enz.

Maroc zei:
Nederland is twee keer bezet geweest. En twee keer (mede) bevrijd door de Marokkanen. Al die Marokkanen en anderen die stierven voor vrijheid noem ik helden. Maar de misdadigers weten dat niet! En de onwetenden weten het helemaal niet.

Dat kun je niet hard maken omdat je gewoon staat te liegen.

Maroc zei:
AMSTERDAM - De Franse president Jacques Chirac heeft zondag een monument onthuld voor de 28.000 moslims die tijdens de slag bij Verdun in de Eerste Wereldoorlog stierven in de strijd tegen de Duitsers.

Dit zijn dus Marokkanen die in Verdun in Frankrijk hebben gevochten.
Wat hebben die met Nederland te maken.
Kortom je loopt zoals altijd te zwammen.

MAROC, JE BENT EEN GROOT FANTAST EN LEUGENAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sjoerd
Berichten: 1261
Lid geworden op: vr apr 28, 2006 5:02 am

Bericht door Sjoerd »

De Marokkanen zijn over de hele wereld bekend om hun grootse heldendaden. Niet alleen in ons kleine kikkerlandje Nederland.
Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 3890
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 3:53 pm
Locatie: De Sleutelstad

Bericht door Thomas »

Sjoerd schreef:De Marokkanen zijn over de hele wereld bekend om hun grootse heldendaden. Niet alleen in ons kleine kikkerlandje Nederland.
Met je eens Sjoerd. En je weet het: Varkens kunnen vliegen!!!!
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Nederland was in de Eerste Wereldoorlog neutraal.

Alle partijen respecteerden dat in tegenstellling tot 1940 toen de Duitsers ons doodleuk binnen vielen.

De enige substantiële rol die Nederland had in de Eerste Wereldoorlog, was het opvangen van vluchtelingen. Meer dan een miljoen mensen, voor het merendeel Belgen, zochten hun toevlucht in ons land.

Nederland hoefde dus niet te worden bevrijd tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Maroc_21 schreef:Correctie:

Naser Oric is een held. Maar de misdadigers weten dat niet!
Naser Oric is net zo'n grote held als iedere andere Moslim, Kroaat en Serviër die ongewapende burgers, mannen, vrouwen en kinderen, heeft vermoord.

Ik keur misdaden tegen de menselijkheid af om het even wie ze pleegt.

Jij blijkbaar niet want je noemt een Moslim die dergelijke slachtingen aanricht een held.
Laatst gewijzigd door Linda Danvers op ma jul 17, 2006 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RH
Berichten: 85
Lid geworden op: ma jun 26, 2006 11:30 pm

Bericht door RH »

pas op maroc_21 met wat je zegt
je zou je zelf en je zogenaamde islaam broeders nog de noordzee in moeten jagen. je religie heeft namelijk zeer zware rascistische trekken
de (noord-)zee in jagen
waar heb ik die uitdrukking ook al eerder gehoor?
oh ja
we gaan de Joden de zee in drijven
lekker fris type ben je
Ki mi-Tsion tétsé Torah oeDevar-haShem Miroeshalajiem
Gebruikersavatar
RH
Berichten: 85
Lid geworden op: ma jun 26, 2006 11:30 pm

Bericht door RH »

ps
misschien hebben we ons als nederlanders de laatste tijd niet zo heldhaftig gedragen als ik het zou willen zien
maar de spanjaarden hebben we er toen echt zelf uitgetrapt
graag zou ik van je willen weten hoeveel marokkaanse soldaten er in nederland zijn gesneuveld bij de bevrijding van nederland (marokkanen in het franse leger btw)
dit gaat over die herdenking in Kapelle
''Op deze begraafplaats bevinden zich de graven van 226 soldaten die in Nederland onder de Franse vlag zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog, waaronder 22 soldaten van Noord-Afrikaanse afkomst (Marokko, Algerije en Tunesië)'' http://www.ambafrance.nl/article.php?id_article=7229


nog even dit voor de verhoudingen:
-Polen hebben in de Tweede Wereldoorlog aan geallieerde zijde meegevochten voor de bevrijding van Nederland. Ze dienden bij de Royal Air Force en bij een pantserdivisie die meevocht voor de bevrijding van Breda. Er liggen 550 gesneuvelde Poolse militairen begraven in Nederland op 47 verschillende plaatsen
-Nederland kent 462 begraafplaatsen waar Nederlandse en andere geallieerde militairen begraven liggen. Daaronder bevinden zich bijna 13.000 Engelsen
http://www.herdenkenenvieren.nl/hev/4.m ... oopvaardij
-In totaal kwamen meer dan 42.000 Canadezen om tijdens de Tweede Wereldoorlog. De 5.706 in Nederland gesneuvelde Canadezen zijn voornamelijk begraven op zeven Commonwealth War Cemeteries of worden herdacht op het monument op de begraafplaats in Groesbeek. In Holten liggen 1.355 Canadezen begraven. Bijna allemaal kwamen ze om het leven bij de bevrijding van Nederland of tijdens de opmars van het Tweede Canadese Korps in Duitsland.
http://www.dodenakkers.nl

-The walls on either side of the Court of Honor contain the Tablets of the Missing on which are recorded the names of 1,723 American Missing who gave their lives in the service of their country and who rest in unknown graves. Beyond the chapel and tower is the burial area which is divided into sixteen plots. Here rest 8,301 American Dead, most of whom lost their lives nearby. Their headstones are set in long curves. A wide tree-lined mall leads to the flag staff which crowns the crest
www.abmc.gov

dus conclusie of we afhankelijk waren van de marokkanen bij onze bevrijding?
niet dus
Ki mi-Tsion tétsé Torah oeDevar-haShem Miroeshalajiem
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Bericht door Vrijdenker »

RH schreef:''Op deze begraafplaats bevinden zich de graven van 226 soldaten die in Nederland onder de Franse vlag zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog, waaronder 22 soldaten van Noord-Afrikaanse afkomst (Marokko, Algerije en Tunesië)'' http://www.ambafrance.nl/article.php?id_article=7229
Zoek via Google maar eens naar het HP/De Tijd-artikel De Marokkaanse mythe, waaruit blijkt dat die 22 Marokkanen helemaal niet op Nederlandse bodem zijn gesneuveld, maar door een ongeluk op zee. Zij zijn - voor zover ik mij herinner - wel aan de Nederlandse kust aangespoeld. Wellicht vindt Maroc_21 dergelijk post-mortaal gedrag "bevrijden".

:roll:
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie